eitaa logo
کانال محمدرضا کرم رضایی
89 دنبال‌کننده
34 عکس
70 ویدیو
7 فایل
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه تهران جهت ارتباط، انتقاد یا پیشنهاد: @Mrkrezaei
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 از افلاطون در سیر حکمت در اروپای فروغی نقل شد: همچنان‌که سبب خروج جسم از عقیمی و مولِّد فرزند و مایه‌ی بقای نوع است هم روح و عقل را از عقیمی رهایی داده، مایه‌ی ادراک اشراقی و دریافتن زندگی جاودانی یعنی نیل به و خیر مطلق و است. 📚نکته 315 ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
❇️ امیرالمومنین می فرمایند: من هر جنگجویی را که از قلعه خارج شد و به نبردم آمد کشتم و هر قهرمانی را زمین گیر کردم. چونان شیری بر آنها یورش بردم تا همگی به قلعه گریختند. در قلعه خیبر را با دست خود از جا کندم و به تنهایی وارد قلعه شدم. هر کس عرض اندام کرد کشته شد و بقیه به اسارت در آمدند. در آن حال، جز خدا کسی یاور من نبود. 🔻پس از فتح خیبر خدمت رسول خدا رسیدم و ایشان فرمودند اگر از امتم نمی ترسیدم که همانند مسیحیان درباره عیسی که کفرآمیز و اغراق آمیز سخن گفتند مطالبی درباره فضیلت تو می گفتم که پس از آن بر هر جمعی وارد شوی خاک پای تو و قطرات وضوی تو را برای شفا و تبرک ببرند! ..... 📚 منابع: 1. مسنداحمدحنبل جلد1 صفحه 99 2 . خصایص النسایی صفحه 52 3 . العقدالفرید جلد4 صفحه 312 4 . فرائدالسمطین صفحه 264 📗 کتاب علی از زبان علی ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
💠همانطور که در فلسفه اثبات می‌شود، کثرت، عرض مفارق است و محتاج به استعداد میباشد و « ما لا ماده له و لا تعلق له بالماده لا کثرة فیه» از این رو در حکمت مشاء نتیجه می‌شود: موت، موجب رهایی از جنس شده و تنها فصل اخیر انسان یعنی ناطق در آخرت وجود دارد و دیگر تعلقی به عالم ماده نمی باشد پس کثرت عددی انسان نیز محال بوده و نوعی منحصر به فرد میشود. یعنی هر انسانی خودش عالَم ای است. به تعبیر مرحوم آیت الله سید احمد کربلائی: «اساسا تو با غیر نزیستی!» 💠جالب این است که حکمت متعالیه اثبات میکند انسان همین الان در همین دنیا این چنین حالی دارد. یعنی یک معنای لطیف تری وجود دارد که البته حکمت متعالیه آن را اثبات می کند. حال اگر به همین معنا، فقره شریفه زیارت جامعه کبیره یعنی «و اجسادکم فی الاجساد و ارواحکم فی الارواح» را اضافه کنیم معارف خاصی متبلور می‌شود. 📚گزیده تدریس بدایه الحکمه، جلسه 142. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 از ازل تا ابد، از ابد تا ازل همه یک امرند؛ این یک واحد از خدایی که ازلی و ابدی را زیر پوشش خود دارد، این خدایی که ازلی و ابدی است «سَبَقَ الْأَوْقَاتَ كَوْنُهُ وَ الْعَدَمَ وُجُودُه»... . ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
🔅 قرآن و برهان و عرفان جدای از هم نیستند. 🔰 مرحوم ملاصدرا می فرماید هر آنچه از اسرار الهی و حقائق ربانی را با برهان فهمیدم، بیشتر از آن را با کشف و شهود مشاهده نمودم و البته ناگفته پیداست که این معارف را در نوشته های خود با آیات قرآن مزین می فرماید. 📜 "کل ما علمته من قبل بالبرهان، عاینته مع زوائد بالشهود و العیان من الاسرار الالهیه و الحقائق الربانیه و الوداع اللاهوتیه و الخبایا الصمدانیه." 📚 اسفار، ج۱، ص۳۴. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
🔹إلهی، هراس حسن از خویش، بیش از اهرمن است، که این دشمن بیگانه است و آن آشنا و همخانه. 📚الهی نامه ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
🍁 آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست هرکجا هست خدایا به سلامت دارش 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) 🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات | اینستاگرام
🔹از دنیا چشم پوشیدن اگر چه هنر است، ولی از دنیا و آخرت هر دو چشم پوشیدن خیلی هنر است. 📜 از رسول الله روایت شده است که: الدّنیا حرام عَلی اهل الاخرة ، والاخرة حرام عَلی اهل الدّنیا ، والدنیا و الاخرة حرام عَلی اهل الله ( دنیا حرام است بر اهل آخرت ، و آخرت حرام است بر اهل دنیا ، و دنیا و آخرت حرام است بر اهل الله) ✏️ در این معنی بفارسی چه نیکو گفته شده است: دنیا و آخرت به نگاهی فروختیم سودا چنان خوش است که یکجا کند کسی 🔺 و دیگری گفته است: دو عالم را به یکبار از دلِ تنگ برون کردیم تا جای تو باشد 📚 ، نکته۴۴. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
🔰 درباره می‌فرماید: محمد بن ابراهیم شیرازی از بزرگترین و مؤسس قواعد الهیه و مجدد مابعدالطبیعه. 🔹 او اول کسی است که: 🔺 مبدا و معاد را بر یک اصل بزرگ خلل ناپذیر بنا نهاد؛ 🔺 اثبات معاد جسمانی با برهان عقلی کرد؛ 🔺 خلل‌های را در علم الهی روشن کرد؛ 🔺 و شریعت مطهره و را با هم ائتلاف داد. ✅ ما با بررسی کامل دیدیم هر کس درباره او چیزی گفته از قصور خود و نرسیدن به مطالب بلند پایه اوست. 📕 ، ص۶۲. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍁 او با که نشیند که یاران همه رفتند. 🥀 و امّا ؛ میراثی از علی بود، که به سیدعلی رسید... ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
🔰 یک علت مهم دل‌ها تکثیر در کلام‌هاست. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
🔰 اقل مراتب این است که انسان یک دور را بداند. 📕 خمینی، ص472. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
🔅آيه ١٤ سوره مبارکه ملک: ألا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ 🔰 در تفسیر این آیه شریفه، اکثر مفسرین بحث مربوط به آن را در مورد علم خدا به دیگران مطرح نموده و توضیح داده‌اند ولی می‌توان با بیان ذیل آیه شریفه را دلیلی بر نیز دانست؛ 🔺 لطیف بودن در این آیه شریفه به معنای مجرد بودن است و خبیر بودن به آگاهی مجردات از خودشان اشاره دارد، به عبارت دیگر آیه می‌فرماید مجرد است پس به خودش علم دارد. ➖صغرا: حق تعالی مجرد است. ➖کبرا: هر مجردی به ذات خود علم دارد. ➖نتیجه: حق تعالی به ذات خود علم دارد. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
🔰 مقام معظم رهبری: 🔸حالا كتاب زَهرُ الرّبیع هم با اینكه یك كتابی است كه در حوزه‌های علمیّه به عنوان یك و اینها معروف شده، لكن نشان‌دهنده‌ی این است كه فقهای ما، بزرگان ما، علمای ما، در عین كارهای عمیق علمی و فقهی به این جور مسائل هم توجّه داشتند. 🌀یعنی ایشان در اوّل زهر الرّبیع می‌گوید كه دیدم طلبه‌ها احتیاج دارند به یك تفنّنی و تفكّهی، این كتاب را برای آنها نوشتم؛ یعنی كتابی است كه ایشان نوشته برای اینكه طلبه‌ای كه حالا غرق در كارهای علمی در مدرسه و در حجره و این‌ها است، یك وسیله‌ای برای تفكّه داشته باشد؛ یعنی غافل از این چیزها نبودند. ⚡️حالا ما اینجا خشك بنشینیم، تا یك كسی آن طرف یك شوخی‌ای كرد فوراً به ما بربخورد! این‌جوری نبودند علمای ما؛ آن هم عالمی مثل سیّد نعمت‌اللّه كه اخباری و متصلّب و این‌ها است دیگر؛ امّا این چیزها را هم داشتند. 📚بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش محدّث کبیر علّامه سیّد نعمت‌اللّه جزایری ۱۳۹۱/۱۲/۰۷ ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
🔰 إلهی؛ چه جویم که غایت نشان از تو بی نشانی است و چه گویم که نهایت عرفان به تو سرگردانی است. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
🔹 دین و شریعت برای همه است؛ اما را به همه کس ندادند و آن را که دادند، خیر بسیار دادند؛ چون را با دریافت. 📚مقدمه بر اسرار الحکم، ص۲. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام