eitaa logo
کانال محمدرضا کرم رضایی
93 دنبال‌کننده
36 عکس
72 ویدیو
7 فایل
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه تهران جهت ارتباط، انتقاد یا پیشنهاد: @Mrkrezaei
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 به خاطر عدم تمرکز حکما و متکلمین بر ، تشتّت و پراکندگی مطالب و عدم تبیین منظّم استدلال‌ها و ردّ شبهات مربوط به آن، می کوشیم تا مباحث و مطالب مربوط را جمع آوری کرده، به صورت کامل و واضح تنظیم و تشریح نموده و استدلال‌های مربوط به آن را به شکل قیاس منطقی به صورت منظّم و مبیّن تقریر نماییم. 🔹 قبل از ورود به اصل بحث، مباحثی را جهت تسهیل امر به عنوان مقدمه ذکر می کنیم، من جمله؛ ❇️ : در مورد بداهت یا عدم بداهت مفهوم علم بین حکما و متکلمین اختلاف است: 🔻 برخی آن را بدیهی و نه تنها بی‌نیاز از تعریف می‌دانند بلکه اساساً معتقد به بوده و می‌گویند: «مفهوم علم يكى از روشن ترين و بديهى‌ترين مفاهيم است، و نه تنها نيازمند به تعريف نيست، كه اساسا تعريف آن امكان ندارد، زيرا مفهوم واضح‌ترى از آن وجود ندارد، كه معرِّف آن واقع شود، و عباراتى كه به عنوان تعريف علم و معرفت، در كتابهاى منطقى يا فلسفى به كار مى‌رود، تعريف حقيقى نيست و منظور از ذكر آنها، يا تعيين مصداق مورد نظر در علم يا در مبحث خاصى است، چنانكه منطقيين علم را، به حصول صورت چيزى در ذهن تعريف كرده‌اند، و فايده آن تعيين مصداق مورد نظر ايشان، يعنى علم حصولى است، و يا اشاره به نظريه تعريف كننده، درباره بعضى از مسائل هستى شناختى مربوط به آن است، چنانكه بعضى از فلاسفه مى‌گويند، علم عبارت است از حضور مجردى نزد مجرد ديگر، يا حضور شيئى نزد موجود مجرد، تا بدين وسيله نظر خود را درباره تجرد علم و عالم، بيان كنند.»۱ 📚۱. آموزش فلسفه، ج ۱، ص ۱۳۶. ✍ محمدرضا کرم‌رضایی 💠@m_r_k_rezaei
🔻 برخی دیگر قائل به می‌باشند زیرا بر فرض «كه تعريف علم ممتنع باشد، از امتناع تعريف علم بداهت علم لازم نشود. زيرا كه از امتناع تعريف چيزى، لازم نيست كه آن چيز غنىّ از تعريف بود.»۱ 🔻 عده‌ای نیز قائل به و نیازمند به تعریف کردنش می‌باشند۲؛ ▫️ جهت روشن‌تر شدن معنای آن می‌توان به معانی لغوی و جعل اصطلاحات قوم اشاره نمود؛ 🟢 علم در لغت به معناهای؛ بدست آوردن و ادراک حقیقت چیزی، معرفت و یقین، نقیض جهل، شناختن، فهمیدن، خبردادن، دانستن، استوار کردن، اتقان، دریافتن، مطلق ادراک، دانش، آگاهی، یافت نفس منطقی اشیاء با حقائقی که دارند، «تصديق مطلق، تصديق يقينى، آنچه شامل يقين و تصوّر شود، صورت حاصلۀ از اشياء در ذهن، يقين تنها، توهم و تعقل و تخيل، ادراك كلى، ادراك مركب اعم از تصوّر و تصديق، ادراك مسائل از روى دليل و ملكه‌اى كه حاصل شود از ادراك مسائل» آمده است.۳ 📚 ۱. قاموس البحرین، ص ۱۰۵. 📚 ۲. موسوعة کشاف إصطلاحات الفنون و العلوم، ج ۲، ص ۱۲۲۰. 📚 ۳. فرهنگ علوم فلسفی و کلامی، ص ۵۲۴؛ فرهنگ ابجدی، ص ۶۲۲؛ المنجد فی اللغة، ص ۵۲۷؛ لسان اللسان، ج۲، ص ۲۱۹؛ لغت نامه، چ ۲، ص ۲۰۰۸؛ موسوعة مصطلحات الفلسفة عند العرب، ص ۵۱۶؛ الموسوعة الجامعة لمصطلحات الفکر العربي و الإسلامي (تحلیل و نقد)،ج ۱، ص ۱۸۸۶؛ المقابسات، ج1، ص 312. ✍ محمدرضا کرم‌رضایی 💠@m_r_k_rezaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 وَ أَبْوَابَ الدُّعَاءِ إِلَیْکَ لِلصَّارِخِینَ مَفْتُوحَةً ✍ محمدرضا کرم‌رضایی 💠@m_r_k_rezaei
🟢 معانی متعددی دارد من جمله: «🔸 اعتقاد يقينى مطابق با واقع، در برابر جهل بسيط و مركب، هر چند در قضيه واحدى باشد. 🔸 مجموعه قضايايى كه مناسبتى بين آنها در نظر گرفته شده، هر چند قضاياى شخصى و خاص باشد، و به اين معنى است كه علم تاريخ، دانستن حوادث خاص تاريخى، و علم جغرافيا دانستن احوال خاص مناطق مختلف كره زمين، و علم رجال و بيوگرافى شخصيتها هم علم ناميده مى‌شود. 🔸 مجموعه قضاياى كلى، كه محور خاصى براى آنها لحاظ شده، و هر كدام از آنها قابل صدق، و انطباق بر موارد و مصاديق متعدد مى‌باشد، هر چند قضاياى اعتبارى و قراردادى باشد، و به اين معنى است كه علوم غير حقيقى و قراردادى، مانند لغت و دستور زبان هم علم خوانده مى‌شود، ولى قضاياى شخصى و خاص، مانند قضاياى فوق الذكر علم بشمار نمى‌رود. 🔸 مجموعه قضايايى كلى حقيقى، غير قراردادى كه داراى محور خاصى باشد، اين اصطلاح همه علوم نظرى و عملى، و از جمله الهيات و ما بعد الطبيعه را در بر مى‌گيرد، ولى شامل قضاياى شخصى و اعتبارى نمى‌شود. 🔸 مجموعه قضاياى حقيقى، كه از راه تجربه حسى قابل اثبات باشد، و اين همان اصطلاحى است، كه پوزيتويستها به كار مى‌برند، و بر اساس آن علوم و معارف غير تجربى را، علم نمى‌شمارند.»۱ 🔸 معنای استعمال شده در کلام و فلسفه؛ ▫️ در تفسیر و تبیین این معنا بین حکما و متکلمین اختلاف وجود دارد که بعداً آن ها را توضیح خواهیم داد. 📚 ۱. آموزش فلسفه، ج ۱، ص ۶۱. ✍ محمدرضا کرم‌رضایی 💠@m_r_k_rezaei
📜 هذا کتاب من الذلّ جمیعا الی العزّ تکمیلا ❎ انا یا مولای: ➖ هو الذی فَعَلَ القبیح و تَرَکَ الجمیل ➖ و انا الذی قال قول السّادة و خَلَفَ خُلفَ العبید ➖ و انا الذی غَرَّ بحسناته التی اَسوَأ من سیئاته ➖ انا الذی صَنَعتُ الفانی و هَدَمتُ الباقی ➖ ذَکَرتُ آجلا و نَسِیتُ عاجلا ➖ و انا الذی: ▪️ کانت لی الاحاطةُ بکل سیئة خیر من کل حسنة ▪️ و کان لی الاجتنابُ عن کل حسنة خیر من کل سیئة ➖ و انا الذی فَرَّحتُ الشیطانَ و طَلَقتُ الرحمنَ ➖ و انا الذی خَذَلتُکَ و حَزَّنتُکَ ✅ و اما انت: ✔️ هو الذی عَزَّزَنی بعزّه و فَرَّحَنی بجوده ✔️ انت الذی فَعَلَ الجمیلَ و تَرَکَ القبیحَ ✔️ انت الذی قال قولَ السادة و فَعَلَ فِعلَ الجادة ✔️ انت الذی لایَغُرُّ بحسناته التی احسنُ حسنات المحسنین ✔️ انت الذی صَنَعتَ الفانیَ و الباقیَ بصنعة واحدة ✔️ انت الذی لانسیتَ آجلا و لاعاجلا ✔️ انت الذی: ▫️ کانت لک الاحاطةُ بکل حسنة و لاتحیطُ سیئةً حتی شرّ منها ▫️ وکان لک الاجتنابُ عن کل سیئة و لا تجتنب عن حسنة حتی شرّ منها ✔️ انت الذی خَذَلتَ الشیطانَ و نَصَرتَ الرحمنَ ✔️ انت الذی اظهرُ مظاهرِ صفاتِ الله تعالی 🔻 وکانت من صفاته تعالی الرحمانیةُ و الرحیمیةُ و الغفاریةُ و الستاریةُ و الاعانةُ علی التائبِ من الإثمِ و النادمِ من السَّرفِ و الخائفِ من الرَّبِ و الباکی علی الفراقِ 🤲 یا مولای و انیسی و مونسی یا من شکوت بثّی و حزنی و ضیقَ صدری و شقاوتی الیه: ✏️ یا مولای کلما اهتَدَمتُ بنیانَ الذی بَنَیتُهُ، شَرَعتُ تعمیرَهُ ✏️ انت الناصرُ علی العامرِ فنَصِّر یا انصرَ الناصرینَ بانیَهُ ☑️ انا التائبُ من ذنبی العظیمِ ☑️ انا النادمُ من سرفی العظیمِ ☑️ انا الخائفُ من ربی الرحیمِ ☑️ انا الباکی علی فراقی الطویلِ 🟢 فترحّم علیّ لتوبتی و اغتفر لی لندمی و استر عنی لخوفی و انصرنی لبکائی 🔸 الهی آمین ✍ محمدرضا کرم‌رضایی 💠@m_r_k_rezaei
📢 میلاد حُسن مجسّم بر زبان پیغمبر خاتم ✏️ رهبر انقلاب: میلاد امام مجتبی، امام حسن (علیه الصّلاة و السّلام)؛ حُسن مجسّم بر زبان پیغمبر خاتم (صلّی الله علیه و آله) که این نام را ایشان بر روی این مولود گذاشتند -و این خیلی با عظمت است، خیلی مهم است که پیغمبر این بزرگوار را، این کودک مبارک را «حسن» بنامند- ان‌شاءالله بر همه‌تان مبارک باشد. 🌙 | روز پانزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آیت الله مصباح رحمه الله: ما باید مواظب باشیم مچ خائنین را بگیریم، آن ها را رسوا کنیم نگذاریم نظام اسلامی را بد نام کنند. ✍ محمدرضا کرم‌رضایی 💠@m_r_k_rezaei
🔰 اشعاری که شهید سلیمانی با خود زمزمه می کردند: ▫️کوه باشید سیل یا باران چه فرقی می کند ▫️سرو باشید باد یا طوفان چه فرقی می کند ▫️مرزها سهم زمین اند و تو سهم آسمان 🔻آسمان شام یا ایران چه فرقی می کند ▫️قفل باید بشکند باید قفس را بشکنیم 🔻حصر الزهراء و آبادان چه فرقی می کند ▫️مرز ما عشق است هر جا اوست آنجا خاک ماست 🔻سامراء غزه حلب تهران چه فرقی می کند ▫️هر که را صبح شهادت نیست شام مرگ است 🔻بی شهادت مرگ با خسران چه فرقی می کند ✍ محمدرضا کرم‌رضایی 💠@m_r_k_rezaei
🔆 هر کس را ببینی از علی دم کم می‌زند، از او دم کم بزن. ✍ محمدرضا کرم‌رضایی 💠@m_r_k_rezaei
🔰 یکی از علت‌های اختلاف بین علما و بحث کنندگان عدم فهم صحیح معانی لغاتی است که در محل نزاع به کار رفته است، گاه نافی آنچه مثبت اثبات می‌کند را نفی نمی‌کند و گاه مثبت آنچه نافی نفی می‌کند را اثبات نمی‏کند و با ادنی تأملی می‌توان بازگشت هر دو قول را به یک چیز دانست، به همین خاطر قبل از ورود به بحث، مفاهیم مورد نیاز را مختصراً توضیح خواهیم داد. 🔷 بررسی تطبیقی: 🔹 واژه «بررسی» حاصل و نتیجه مصدر بوده و در لغت به معناهای «امعان نظر در نوشته‌اى، غوررسى و اظهار نظر در محتواى چیزی و ... می‌باشد.1 🔹 واژه تطبیقیّ به معنای «تطبيق عملى در كارها و دستورها» می‌باشد.2 🔹 منظور از بررسی تطبیقی در این نوشته: برخی از نظرات موجود در مسئله‌ای را با هم مقایسه نموده، ریشۀ اختلاف آن‌ها را تبیین کرده و هر کدام به صورت مجزا توضیح داده می‌شوند. 🔷 علم: این واژه ذیل بحث توضیح داده شد. 📚 1. لغت نامه، ج ۱، ص ۳۹۵. 📚 2. ر.ک: تهذيب اللغة، ج‏9، ص30؛ تاج العروس من جواهر القاموس، ج‏13، ص287؛ لسان اللسان: تهذيب لسان العرب، ج‏2، ص81. ✍ محمدرضا کرم‌رضایی 💠@m_r_k_rezaei
🔷 فلسفه: 🔻فلسفه در لغت مصدر جعلى عربى است، در مقابل خود را (دوستدار علم و حکمت) نامید، این کلمه در زبان عربی به شکل فیلسوف استعمال شد و کلمه فلسفه را از کلمه فیلسوف مشتق نمودند و در لغت به معانی محبت حکمت، دوستداری دانایی، تفنّن در مسائل علمی، شناخت مبادی و علل اولیۀ اشیاء و علم به حقايق موجودات به ‌اندازۀ توانايى بشر می‌باشد.1 🔻 واژۀ فلسفه در اصطلاح تعاریف مختلف و گوناگونی دارد؛ می توان آن‌ها را تحت تقسیمی ذکر نمود: ☑️ أ. برخی فلسفه را به معنای خیلی عامی گرفته و آن را شامل همه و برهانی به علاوه برخی از علوم اعتباری می‌دانند؛ ▫️در قرون هزار ساله وسطی که دانشگاه‌ها و مدارس به تعطیلی کشیده شده بود، مخالفت با فلسفه در مغرب زمین به اوج رسیده بود، اما رفته رفته این مخالفت کم شده و برخی از دانشمندان آنان بسیاری از آراء فیلسوفان را پذیرفتند، اما پس از چندی از فلسفه برای توجیه عقائد غلط خود به کار برده و آن را وابسته به کلیسا نمودند به همین خاطر نام آن را فلسفه اسکولاستیک نامیدند، این نوع فلسفه طوری تنظیم شده بود تا علاوه بر علوم حقیقی، برخی علوم اعتباری مانند قواعد زبان، معانی و بیان را نیز شامل می‌شد.2 ☑️ ب. برخی فلسفه را به معنای عامی گرفته و آن را فقط شامل همه و برهانی می‌دانند، مانند؛ 🔺«أنها علم الواقع الكلّى.»3 🔺«فلسفه كمال نفس انسان است هم از جنبۀ نظرى و هم از جنبۀ عملى».4 📚 1. ر. ک: آموزش فلسفه، ج1، ص 30؛ رسائل الکندي الفلسفیة، ص ۱۲۱؛ المنجد في اللغة العربیة المعاصرة، ص ۱۱۰۷؛ فرهنگ ابجدی، ص ۶۷۱؛ المنجد فی اللغة، ص ۵۹۳؛ بستانى، ص671؛ لغت نامه،ج ۲، ص ۲۱۳۴؛ مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج ۵، ص ۱۲۸. 📚 2. ر.ک: آموزش فلسفه، ج1، ص 41؛ المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الکمالیة، ص ۲۴۹. 📚 3. المعجم الشامل لمصطلحات الفلسفة في العربیة و الإنجلیزیة و ...، ص ۶۰۳. 📚 4. ر.ک: مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج ۵، ص ۱۳۰؛ آموزش فلسفه، ج1، ص 30. ✍ محمدرضا کرم‌رضایی 💠@m_r_k_rezaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ مِنْ بَهائِکَ بِاَبْهاهُ وَکُلُّ بَهاَّئِکَ بَهِیُّ ✍ محمدرضا کرم‌رضایی 💠@m_r_k_rezaei
☑️ ج. برخی دیگر آن را به معنای خاص خود تعریف نموده‌اند، این گروه نیز به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ ✔️1. گروهی آن را به موضوع علم فلسفه تعریف نموده‌اند، مانند؛ 🔺«الفلسفة ... نظم العالم نظما عقليّاً على حسب الطاقة البشرية.»۱ 🔺«الحكمة الإلهية علم يبحث فيه عن أحوال الموجود بما هو موجود.»۲ 🔺«علمى را كه از احوال موجود مطلق بحث مى‌كند، يا علمى كه از احوال كلى وجود گفتگو مى‌كند، يا مجموعه قضايا و مسائلى كه، پيرامون موجود بما هو موجود مطرح مى‌شود.»۲ ✔️ 2. گروهی آن را به روش تحقیق علم فلسفه تعریف نموده‌اند، مانند؛ 🔺«يك سلسله بحثهاى برهانى كه ... نتيجه آنها اثبات وجود حقيقى اشياء و تشخيص علل و اسباب وجود آنها و چگونگى و مرتبه وجود آنها مى‌باشد فلسفه ناميده مى‌شود.»۳ 🔺«علومى كه صرفاً با روش قياسى تحقيق مى‌شوند و تجربه و آزمايش عملى را در آنها راه نيست».۴ 📚 ۱. الحكمه المتعاليه، ج‏1، ص20. 📕 ۲. بدایة الحکمة، ص6. 📚 ۳. اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج ۱، ص ۳۶. 📚 ۴. ر.ک: مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج ۵، ص ۱۳۶. ✍ محمدرضا کرم‌رضایی 💠@m_r_k_rezaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 إِزَالَةُ الْجِبَالِ أَهْوَنُ مِنْ إِزَالَةِ قَلْبٍ عَنْ مَوْضِعِهِ ✍ محمدرضا کرم‌رضایی 💠@m_r_k_rezaei
📸 اعمال مشترکه شبهای قدر و اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) 🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات | اینستاگرام
⁉️ شب قدر، مذاکرۀ علمی یا دعا و نماز؟! 💢 با ادنی تأملی در آیات و روایات به خوبی می‏‌توان به جلالت و بزرگی مذاکرۀ علمی و دعا و نماز و عبادات مرسوم پی برد، امّا سؤال اصلی در مورد افضلیّت یکی از این دو در شب مبارک قدر می‎باشد. ▫️ در میان روایات به صراحت نمی‏‌توان در مورد افضلیّت مذاکرۀ علمی در شب قدر تنصیصی را یافت اما با توجه به چند نکته می‏‌توان به این مهم رسید: 🔵 1. اوامر با تأکید بر تعلیم و تعلم و تفکّر در راه خدا به صورت مطلق، مانند: 📜 «يا أباذَرٍّ الجُلوسُ ساعَةً عِندَ مُذاكرَةِ العِلمِ خَيرٌ لَك مِن عِبادَةِ سَنَةٍ صِيامٍ نَهارُها وَقِيامٍ لَيلُها.» 🖊 اى ابوذر! يك ساعت نشستن براى گفتگوى علمى، براى تو از عبادت يك سال كه روزش را روزه بدارى و شبش را شب زنده‏داری کنی، بهتر است. 📜 «لَيْسَتِ الْعِبَادَةُ كَثْرَةُ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ الْعِبَادَةُ التَّفَكُّرُ فِي أَمْرِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَلا.» 🖊 عبادت زیادی نماز و روزه نیست، عبادت تفکر در امر خداست. 📜 «أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ إِدْمَانُ التَّفَكُّرِ فِي‏ اللَّهِ‏ وَ فِي قُدْرَتِهِ.» 🖊 بهترین عبادت ادامه دادن به تفکر در قدرت و امور مربوط به خداست. 🔍 افزون بر اين احادیث، منابع حديثى، روايات زیادی از اهل بيت عليهم السلام را نقل كرده‏‌اند كه می‌رساند مذاکرۀ علمی و تفکّر، به مراتب برتر از عبادت است، هر چند خود مذاکرۀ علمی و تفکّر از افضل عبادات است. 🔵 2. اقوال و افعال علمای بزرگ شیعه که وجود معارف شیعه در این زمان مرهون تلاش‏‌های علمی و عملی آنان در زمان خودشان می‏‌باشد، مانند: ✔️ محدّث بزرگوار، ابن بابويه رحمه الله در مجلس ۹۳ از كتاب الأمالى، پس از بيان نوافل شب‏‌هاى ماه رمضان و استحباب اقامۀ صد ركعت نماز براى هر يك از شب‏هاى بيست و يكم و بيست و سوم، می‏نویسد: 📃 «من أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل.» ✒️ هر كس اين دو شب را با گفتگوى علمى احيا بدارد، بهتر است. ✔️ علامه مجلسی در کتاب ارزشمند بحارالانوار ج‏10، ص401 نیز همین سخن را فرموده است. ☑️ بسياري از فقها و انديشمندان اسلامي تاليف كتاب‏هايشان را در شب قدر به پايان رسانده‏‌اند كه اينك به برخي از آنها اشاره خواهیم نمود. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی: ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه امام علی (ع): ایتا| تلگرام
📚 بحارالانوار: علامه مجلسی در پایان جلد 22 نوشته‏‌اند: 📝 «قد اتفق الفراغ من هذا المجلد من كتاب بحار الأنوار في ليلة الجمعة لعشرين مضين من شهر الله المعظم شهر رمضان‏.» 📚جواهر الكلام: مرحوم مصنف در پايان آخرين جلد آن نوشته‏‌اند: 📝 «تم كتاب «جواهر الكلام في شرح شرائع الاسلام في مسائل الحلال و الحرام» في ليلة الثلثاء ثلاثة و عشرين في شهر رمضان المبارك، ليلة القدر التي كان من تقدير الله تعالي فيها ان يتفضل علينا باتمام الكتاب المزبور....» 📚 منتهی الآمال: شیخ عباس قمی در پایان منتهی الآمال می‏‌فرمایند: 📝 «هکذا تم ما قدر ایراده و اثباته فی هذا الکتاب الشریف لیلة الثالث و العشرین من شهر رمضان المبارک.» 📚 تفسير الميزان: علامه طباطبايي در پايان جلد بيستم این تفسیر شریف مي‏‌نويسد: 📝 «تم الكتاب و الحمد لله و اتفق الفراغ من تأليفه في ليلة القدر المباركة الثالثة و العشرين من ليالي شهر رمضان من شهور سنة اثنتين و تسعين و ثلاثمائة بعد الألف من الهجرة و الحمد لله على الدوام، و الصلاة على سيدنا محمد و آله و السلام.». 📚 محقق طباطبایی در پایان تحقیق خود بر فهرست کتب الشیعة و أصولهم و أسماء المصنفین و أصحاب الأصول شریف نوشته‏‌اند: 📝 «تمّ‌ الكتاب بحمد اللّه فرغت من نسخه بعون اللّه و حسن توفيقه عشية يوم الاثنين غرّة ذي القعدة الحرام عام ١٤٠١ في مكتبتي الخاصّة في مدينة قم، و قد كنت بدأت بنسخه في مشهد الرضا عليه السّلام في ليلة القدر ليلة ٢٣ شهر رمضان المبارك من السنة نفسها، و أنا الأقلّ‌ عبد العزيز بن جواد الطباطبائي.» 📖 همچنین کتبی مانند کتب ذیل الذکر در شب مبارک قدر به پایان رسیده‏‌اند: 1. معجم رجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواره از آیت الله سید ابوالقاسم خویی، شب ۱۹ رمضان ۱۳۸۹ 2. حدیث الافک از آیت الله جعفر مرتضی عاملی،شب ۲۱رمضان۱۳۹۹ 3. اصول الحدیث واحکامه فی علم الدرایه از آیت الله جعفر سبحانی، شب ۲۱ رمضان ۱۴۱۱ 4. تفسیر القرآن المجید المستخرج من تراث الشیخ المفید از حجت الاسلام سید محمد علی ایازی ،شب قدر۱۴۱۳ ✅ اما به نظر می‏رسد جمع بین دعا و مذاکره و تعلیم و تعلّم بهتر است، یعنی پاسی از شب را به راز و نیاز و پاسی دیگر به تعلیم و تعلّم پرداخته شود. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه امام علی (ع) ایتا | تلگرام
✔️ 3. گروهی آن را به غایت علم فلسفه تعریف نموده‌اند، مانند؛ 🔺«العناية بالموت.»1 منظور از عنایت به مرگ، میراندن شهوات و رسیدن به فضیلت است. 🔺«الصّناعة الّتي مقصودها تحصيل الجميل فقط هي الّتي تسمّى الفلسفة.»2 🔺«العلم بالموجودات بما هي موجودة بمقدار الطاقة الإنسية.»3 🔺«إنّها العلم بالموجودات بما هي موجودة.»3 🔺«الحكمة صناعة نظر يستفيد منها الانسان تحصيل ما عليه‏ الوجود كله في نفسه و ما عليه الواجب... .»4 🔺«الحكمة صناعة نظرية يستفاد بها كيفية ما عليه الوجود في نفسه، و ما عليه الواجب... .»5 ✔️ 4. گروهی آن را به فایده علم فلسفه تعریف نموده‌اند، مانند؛ 🔺«الفلسفة معرفة الإنسان نفسه».6 🔺«هي وسيلة النّفس في صعودها إلى الواحد و الاتّحاد به.»7 🔺«الفلسفة التشبه بالاله بحسب الطاقة البشرية لتحصيل السعادة الابدية كما امر الصادق صلى الله عليه و سلّم تخلقوا باخلاق الله اى شبّهوا به فى الاحاطة بالمعلومات و التجرّد عن الجسمانيات..»8 🔺«الفلسفة استكمال النفس الإنسانية بمعرفة حقائق الموجودات على ما هي عليها و الحكم بوجودها تحقيقا بالبراهين لا أخذا بالظن و التقليد بقدر الوسع الإنساني.»9 🔺«حركت نفس است در جهت كمال ممكن.»10 🔺«وسيله‌اى است براى آنكه انسان را عالم عقلى مشابه با عالم وجود عينى گرداند.»10 ✔️ 5. گروهی آن را به حسب اشتقاق واژه فلسفه تعریف نموده‌اند، مانند؛ 🔺تعریف فلسفه چنین است: «حب الحكمة، لأن «فيلسوف» هو مرتب من «فيلا» - و هي «محب» - و من «سوفيا» و هي الحكمة».11 🔺الفلسفه «محبّة الحكمة.»12 📚 1. ر.ک: رسائل الکندي الفلسفیة، ص ۱۲۱. 📕 2. کتاب التنبیه علی سبیل السعادة، اربع رسائل فلسفیه، ص ٢٠. 📕 3 . كتاب الجمع بين رأي الحكيمين، ص 80. 📕4. تسع رسائل في الحكمة و الطبيعيات، ص: 105. 📕 5. شرح الهدایة الاثیریة، ص6. 📕 6. رسائل الکندي الفلسفیة، ص ١٧٢. 📕 7. كتاب الجمع بين رأي الحكيمين، ص ٤٤. 📕 8. التعریفات، ص ۷۳. 📚 9. الحکمة المتعالیة في الأسفار العقلیة الأربعة، ج ۱، ص ۲۰. 📕 10. ر.ک: فرهنگ علوم فلسفی و کلامی، ص ۵۶۲. 📕 11. رسائل الکندي الفلسفیة، ص ۱۲۱. 📕 12. الحدود و الفروق، ص ٤٩. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
🟧 بخش اول: الزامات عروج تربیتی از طرف حوزه 🔶 فصل اول: بایستگی‌های آموزشی 🔸گفتار اول: ساماندهی دروس حوزه ⬅️ از زمان ورود طلبه به تا آخر عمر، خواسته یا ناخواسته سرو کارش با دروس حوزوی بوده و معظم وقت خویش را صرف تدریس و تدرّس آن‌ها می‌نماید؛ زیرا طلبه یا مشغول فراگیری آن‌ها است؛ کلاس می‌رود، مباحثه، مطالعه، تقریر، تکرار و... می‌کند و یا مشغول نشر و انتشار آن‌ها به دیگران است؛ تدریس می‌کند، تعلیم می‌دهد، پیش مطالعه می‌کند، شرح و تفسیر می‌خواند، می‌نویسد و... . 🔻با این وجود اگر دروس حوزه ساماندهی نشوند طلبه یعنی جوانی او، بدون به دست آوردن ثمرۀ مناسب تلف خواهد شد، حال در روزها، ماه‌ها و سال‌ها چندین هزار به باد فنا خواهد رفت و هیچ گاه باز نخواهند گشت! و البته کسی هم مسئولیت آن‌ها را به عهده نمی‌گیرد. ✅باید مجاهدانی کمر همت بسته، با سربند یا زهرا به این عرصۀ وارد شده، به معنای واقعی کلمه دروس حوزه را ساماندهی نمایند. ❇️حیطۀ آموزشی حوزه از دو جهت باید ساماندهی شود؛ 1️⃣از جهت اندازۀ ارائه و چگونگی کمّ تفهیم دروس به طلبه 2️⃣از جهت نوع علوم ارائه شده به عبارت دیگر کمیّت و کیفیت دروس ارائه شده باید مورد بررسی قرار بگیرند. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
🟧 بخش اول: الزامات عروج تربیتی از طرف حوزه 🔶 فصل اول: بایستگی‌های آموزشی 🔸گفتار اول: ساماندهی دروس حوزه 🔰امام خمینی می‌فرمایند: «در هر صورت وصيت اينجانب آن است كه در همه اعصار خصوصاً در عصر حاضر كه نقشه‏‌ها و توطئه‏‌ها سرعت و قوّت گرفته است، قيام براى نظام دادن به حوزه‏ها لازم و ضرورى است؛ كه علما و مدرسين و افاضل عظيم‏ الشأن صرف وقت نموده و با برنامه‏ دقيق صحيح حوزه‏ها را و خصوصاً حوزه علميه قم و ساير حوزه‏هاى بزرگ و با اهميت را در اين مقطع از زمان از آسيب حفظ نمايند.» . 📕 آيين انقلاب اسلامى، گزيده‏اى از انديشه و آراى امام خمينى ج‏2؛ ص350. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام