eitaa logo
گفتاری در فرهنگ | محمد رحمانی
601 دنبال‌کننده
448 عکس
61 ویدیو
26 فایل
یادداشت های روزانه محمد رحمانی پژوهشگر حوزه سیاستگذاری فرهنگی و تربیتی ارتباط با استاد: @OWistful67 سایت رسمی Mohammadrahmani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 دوره تربیت مربی مهد قرآنی 🔅 به همراه مدرک معتبر از سازمان قرآن و عترت و مرکز آموزش عالی امام حسین(ع) 💯 ویژه مربیان مهدهای کودک و قرآنی ان شاء الله پنجشنبه در این دوره خدمت دوستان مربی مهدهای کودک تهران هستیم در خصوص الگوهای تربیت دینی و اسلامی 🆔 @m_ramhani_g
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻بحث هایی پیرامون: 🔹سیاستگذاری عمومی با تمرکز بر ساحت فرهنگ و تعلیم و تربیت 🔹فلسفه تعلیم و تربیت با رویکرد تربیت اکوسیستمی (کارخانه انسان سازی) 🔹راهی نو در شیوه های رفتارسازی 📆 یکشنبه ۲۰ آذرماه ⏰ ساعت ۸:۳۰صبح 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد رحمانی 🔻قسمت اول 🏡🌸🏡🌸🏡🌸🏡🌸🏡🌸🏡🌸 *خانه کودک قرآنی بسیج @mahdmobayyen
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻بحث هایی پیرامون: 🔹سیاستگذاری عمومی با تمرکز بر ساحت فرهنگ و تعلیم و تربیت 🔹فلسفه تعلیم و تربیت با رویکرد تربیت اکوسیستمی (کارخانه انسان سازی) 🔹راهی نو در شیوه های رفتارسازی 📆 یکشنبه ۲۰ آذرماه ⏰ ساعت ۸:۳۰صبح 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد رحمانی 🔻قسمت دوم 🏡🌸🏡🌸🏡🌸🏡🌸🏡🌸🏡🌸 *خانه کودک قرآنی بسیج @mahdmobayyen
شایستگی هایی برای غور در اندیشه فیلسوفان دیروز اولین روز کلاس های رسمی را در برای دانشجویان کارشناسی رشته فلسفه و کلام اسلامی برگزار کردم. کلاس فقه برای دانشجویان ترم ۷ و کلام برای دانشجویان ترم ۳. حضور در کنار دختران و پسران سرزمینم که در حال تحصیل رشته فلسفه اسلامی اند بسی جذاب است، اما من را دچار این پرسش نمود که چقدر ما و نظام آموزش عالی ما به آنها از شرایط یک فلسفه خوان در اندیشه بزرگان این رشته گفته است ⁉️ چقدر با آداب زیست فیلسوفان آشنا شده اند ⁉️ به جای خواندن برخی دروسی که انگیزه ای برای آن ندارند، چقدر بر مبادی خوانش فلسفه، تفکر کرده اند⁉️ خوب است که با برخی از دیدگاه صاحب نظران حوزه فلسفه آشنا شویم. ✅ خواجه نصیرالدین طوسی کسی که می‌خواهد فلسفه بخواند، باید دارای این شروط و خصوصیات باشد: ۱٫‌ مزید تجرید للعقل؛ ۲٫ و تمییزٍ للذهن؛ ۳٫ و تصفیهٍ للفکر؛ ۴٫ و تدقیق للنظر؛ ۵٫ و انقطاع عن الشوائب الحسیه؛ ۶٫ و انفصالٍ عن الوساوس المادیه ✅ میرداماد ایشان نخست به اهل فلسفه ـ به وجه عام ـ سخت می‌تازد و متفلسفه را از جمله «الطغام» فرومایگان و «المتکلفه» بیهوده‌کوشان می‌نامد، سپس شرطهای خواندن فلسفه را این گونه برمی‌شمارد:۱٫ تنقیه القلب؛ ۲٫ تنویر السر؛ ۳٫ تلطیف القریحه؛ ۴٫ مهاجره إقلیم الحس؛ ۵٫ المصیر إلی عالم العقل؛ ۶٫ المتاب الی الله تعالی ذکره و تقدست اسماؤه مشابه این کلمات در آراء جناب ابن سینا و همچنین ملاصدرا نیز وجود دارد. متاسفانه دانش امروزه تبدیل به کالایی مرده شده است، کالایی که سیاستگذار آموزشی برای آن حیاتی قائل نیست، لذا فارغ از شایستگی های مورد نیاز، برای طی طریق علمی دانشجویان هزینه بیت الملل را صرف کرده و فرد را دچار توهم دانش می کند. این چالش نه فقط در رشته فلسفه که در همه علوم انسانی وجود دارد. چگونه می شود حرف از اسرار عالم ماوراء زد برای افرادی که غرق در عالم ماده اند⁉️ چگونه می شود پیچیدگی های روان انسانی را برای فردی خود نیازمند درمان است تبیین نمود⁉️ چگونه یک فرد جامعه گریز، از جامعه می آموزد⁉️ و چگونه فرد غیر متشرع از فقه ⁉️ 🆔 @m_rahmani_g
آیا فیلسوفان می توانند مربی شوند؟! 🧐 فلسفه اسلامی سالهاست که در گیر و داد منطق ارسطویی است. منطقی که مبتنی بر قاعده «اجتماع نقیضین محال است» طراحی شده و کاملاً در سنت فلسفی ما نهادینه سازی شده است. منطق ارسطویی منطق دوئالیزم «وجود-عدم» است، منطقی است که در آن هر امر اجتماعی یا موجود است یا معدوم و حد وسطی در آن وجود ندارد. از همان ایام ابتدایی دوران دانشجویی در حوزه فلسفه همواره دغدغه اساتید و خود ما این بود که گرچه منطق موجود با نظام فلسفه سینوی سازگار است اما با تحولات فلسفه صدرایی آیا ما نیاز به منطق جدیدی نداریم ⁉️ غالب فیلسوفان اسلامی قائل اند که مبتنی بر مبانی صدرایی می بایست منطقی نوینی را بازآرایی کرد. منطقی که به جای رویکرد دوئالیزمی «وجود-عدم»، مبتنی بر نظریه تشکیک ذومراتبی باشد. منطقی که بین صفر و یک، بی نهایت حالت دیگر را به رسمیت بشناسد و به آن عینیت ببخشد. امر تربیت نیز با نگاه صدرایی قابل جمع است اما با نگاه منطق ارسطویی قابل توصیف کامل نیست. مربی که به امر تربیت به صورت «وجود و عدم» نگاه می کند: ▫️همواره به اثربخشی امر تربیت دچار شبهه است. ▫️نسبت به فعالیت های خود ناامید است چرا که اثربخشی کاملی در آن نمی بیند. ▫️دستگاه تحلیلی او دچار خطا گردیده و تحلیل های او کامل نیست. گرچه تدریجی بودن امر تربیت را جملگی قائل اند اما در واقع این تدریجی بودن را نمی توانند با منطق ارسطویی توصیف نمایند، چنانچه مفاهیم دیگری مانند «یا ایها الذین آمنوا آمنوا» را توصیف نماید. جالب است که امروزه در فلسفه غرب دیدگاه هایی مانند منطق ریاضی و منطق فازی جایگزین شده که کاملا با علوم اجتماعی و علوم انسانی کمی گرا و تشکیکی سازگارتر است. 🆔 @M_RAHMANI_G
📚جهادِ کلمات منتشر شد ✅ کتاب جهاد کلمات، درسنامه ای است که در سه فصل به مقوله جهاد تبیین، موضوعات نیازمند تبیین و روشهای تبیینی به عنوان راهی برای ارتقای گفتمان انقلاب اسلامی می پردازد. کتاب جهادِ کلمات، جهاد در عرصه کلمات_آنجا که تبیین می شوند_ است. جهاد کلمه، جهادگران خود را می طلبد و آنها را به تعالی کلمات می کشاند. جهاد کلمات، فرمان اردیبهشت سالِ نود و پنج است. جهاد تبیین، جهادِ روایت ها. ▫️کتاب حاضر، درسنامه ای است که در سه فصل به مقوله جهاد تبیین، موضوعات نیازمند تبیین و روشهای تبیینی به عنوان راهی برای ارتقای گفتمان انقلاب اسلامی می پردازد. سرپرست نویسندگان، جناب آقای علیرضا زارعی، محقق و نویسنده در زمینه های فرهنگ پژوهی و علم اجتماعیِ اسلامی و سایر نویسندگان آن (حجج اسلام آقایان: علیرضا کرمی، احسان ویسیان، صادق ترکمان، یونس خواجه وندی) می باشد. ☘️مقدمه کتاب توسط حجت الاسلام محمد رحمانی، مدیر اندیشکده مرآت، نگاشته شده است. ▪️تمامی ابعاد کتاب، اقتباسی از بیانات رهبر فرزانه انقلاب است و ساختار بحث بر اساس کتابی با عنوان جهاد تبیین در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای است که اولین کتاب در این جریان به حساب می آید هرچند مقالات و یادداشت هایی در این زمینه بوده، که گروه تحقیقاتی به آنها واقف بودند. شیوه بحث چکیده دیدگاه ایشان با افزودن منابعی در درون محتوا و در پایان هر فصل تحت عنوان منابع بیشتر است، که مطالعه آنها جهت ارتقای کیفی خواننده بسیار لازم است، هرچند معیار بر کتاب است. 🆔 @m_rahmani_g
نقد نظریه فقه حداقلی. گلپایگانی.pdf
440.3K
در اینکه فقه اسلامی در خصوص موضوعات مختلف فردی و اجتماعی به صورت فی الجمله ارائه نظر کرده است اجماع وجود دارد اما در اینکه فقه، قابلیت پاسخگویی به تمام مسائل فردی و اجتماعی را دارد دو رویکرد وجود دارد: 1️⃣ رویکرد فقه حداکثری که معتقد است تمام افعال اختیاری انسان می تواند متعلق فقه قرار گیرد و فقه نسبت به آن ها موضع دارد. این رویکرد اجماعی فقهای شیعه است. 2️⃣ رویکرد فقه حداقلی که معتقد است که فقه قابلیت پاسخگویی به بخشی از نظامات و نیازهای اجتماعی را ندارد و اصطلاحاً هدف فقه، سعادت اخروی انسان است و لذا توصیه های دنیوی آن قابل تغییر می باشد. این دیدگاه را برخی روشنفکران از قبیل سروش و مجتهد شبستری قائل اند. مقاله فوق ضمن تبیین دیدگاه رویکرد و استدلالات گروه دوم، به نقد آن پرداخته و فقه حداکثری را اثبات می کند. 🆔 @m_rahmani_g
🔺سلسله نشست‌های "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشته‌ای"( آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) ✅عنوان: بررسی مقوله حجاب از منظر سیاست‌گذاری تربیتی ✔️دکتر محمد رحمانی؛ پژوهشگر سیاست‌گذاری فرهنگی و تربیتی، مدیر اندیشکده مرآت و دکتری فلسفه از دانشگاه خوارزمی ⏰زمان: چهارشنبه ۱۲ مهر؛ ساعت ۱۴ 👈آی‌دی ثبت‌نام: @Ethics_academy 🔶 https://eitaa.com/ethicssbu 🔶
مساله سیاستگذاری برای امر حجاب، مساله ای است که دغدغه بسیاری از کنشگران امروز عرصه فرهنگ است. در این نشست به پرسش هایی پرداختیم که چگونه ما را می تواند از حیث تربیتی در سیاستگذاری کمک نماید: ▪️اصولاً رفتارسازی مبتنی بر چه تئوری سریان پیدا می کند؟ تئوری تربیت مبتنی بر الزام و تکلیف؟ تئوری مبتنی بر اختیار مبتنی بر معرفت؟ تئوری های وجه جمعی یا …؟ ▪️نگاشت نهادی موجود در قانون عفاف و حجاب، از منظر تربیتی چه جایگاهی دارد؟ تقدم و تاخر آنها چگونه است؟ اولیت و اولویت آنها چگونه است؟ ▪️وظیفه اورژانسی و اضطراری ما در وضع موجود چیست؟ چگونه می توان آسیب های آن را به حداقل رساند؟ خوشحالم که این فرصت در اختیار حقیر قرار گرفت تا این بحث را در خدمت اساتید و پژوهشگران این حوزه قرار دهم. 🆔 @m_rahmani_g
مسئولیت تعیّنی یا تعیینی از سال ۹۸ که یک استارتاپ آموزشی را بنیانگذاری کردم، همواره در تلاش بودم تا افرادی را برای راهبری این استارتاپ شناسایی و منصوب کنم که از قابلیت لازم برای ادامه مسیر توسعه آن برخوردار باشند. شاید تجربه تغییر پنج مدیرعامل تا کنون بیانگر دشواری مدیریت یک نهاد خرد فرهنگی است. دعوت از افراد در این گونه استارتاپ ها دشواری های خاص خود را داشت چرا که از طرفی باید افراد توانمند را درگیر ساخت و از طرف دیگر باید آینده روشنی برای آنها ترسیم نمود و از طرف دیگر نمی شد از این پرسش گذشت که آیا این افراد می توانند آینده بزرگ در ذهن ما را هم راهبری کنند و یا اینکه مدیر دوران گذاراند⁉️ ✅سازمان ها در چرخه عمر خود در بدو شروع فعالیت می بایست به صورت سیال و ژله ای به ساختار و سازمان خود تامل نمایند. در این حالت یکی از مهم‌ترین چالش ها، درگیر ساختن و مسئولیت دادن به افراد توانمند و متخصص است؛ از این رو که فرد به دنبال تثبیت جایگاه شغلی خود در سازمان کوچک فعلی و کسب همان جایگاه در سازمان بزرگ آینده است و بنیانگذار دائماً در این تامل است که از کجا معلوم که در آینده، توان این فرد به مدیریت چنین سازمان بزرگی فائق آید. یکی از شیوه هایی که می توان از طرفی یک حس رقابت در سازمان ایجاد نمود و از طرفی به افراد، نسبت به آینده چشم انداز روشنی اعطا کرد، رویکرد «مسئولیت تعیّنی» است. در این رویکرد ملاک اعطای مسئولیت در آینده، شایستگی های در افراد است که در بازه ی رشد سازمان در آنها بروز و ظهور پیدا می کند. این رویکرد در مقابل «مسئولیت تعیینی» است که صرفاً انتصاب بر اساس خواست و تشخیص مدیرارشد می باشد. در این رویکرد: ▫️چشم انداز رشد سازمان را به خوبی ترسیم کنید و بزرگی سازمان را برای طرف مقابل مشخص کنید. ▫️احساس تکلیف گرایی و مسئولیت بالای مدیریت چنین سازمان بلندی را برای فرد نمایان کنید. ▫️مسیر رشد فرد و عدم ممانعت لازم از جانب شما برای احراز مسئولیت ها را برای فرد مشخص کنید. ▫️شایستگی های لازم و قابل اندازه گیری و مشخصی را برای فرد مشخص نمایید. ▫️در عین مشخص بودن، ابهام در آینده سازمان را از ذهن دور نکنید. باید فرد بداند که بخشی از آینده سازمان قابل پیش بینی دقیق نیست. دفاع مقدس یکی از مصادیق چنین ساختارهایی بود. ساختارهایی که افراد بر اساس تکلیف خود در آن وارد شده و پس از هشت سال از یک گروه مردم پایه، به یک ساختار نظامی دارای چند نیروی مستقل و … تبدیل شدند. 🆔 @m_rahmani_g
دنیای خلاق و آنلاینِ دهه هشتادیارو میشناسی؟ باهاش زندگی کردی؟ اگر مربی یا مادرِ دهه هشتادی هستی، 👈اینجا جای خودته✅ بیا،برای این سال تحصیلی، به یک مدل از خودت تبدیل شو و مربیگری با طعم رو امتحان کن ... ◇◆◇◆ لینک ثبت نام👇💌 https://survey.porsline.ir/s/zmorg296 ◇◆◇◆ 🌐 کانال مهدا: https://eitaa.com/joinchat/4122542515Caaeec09c48
https://sky.webinaronline.ir/playback/presentation/2.3/cea9e5a4539423a917b8cc1f6090b064fc3c2ba5-1696414899770 ▪️ لینک وبینار با موضوع «حجاب از منظر سیاستگذاری تربیتی» جهت بهره برداری دوستان علاقه مند ▫️دانشگاه شهید بهشتی (ره) - مهرماه ۱۴۰۲ 🆔 @m_rahmani_g
🔹 اولین همایش علمی هیأت و آیین‌های مذهبی «هیأت در آینه تاریخ» برگزار می‌شود 🔸 این همایش بنا بر زحمات دوستان ما در اندیشکده هیات برگزار می شود. ان شاء الله در میز «حکمرانی و سیاستگذاری هیات» می توانیم کمک هایی را به دوستان علاقه مند جهت پژوهش در این حوزه داشته باشیم. 🔸محورهای شش‌گانه برای ارسال مقالات: 1️⃣ سیر تحول و تطور هیأت از حیث تعریف، ساختار، کارکرد، گونه‌ها، ابزار و وسایل عزاداری و ... 2️⃣ سیر تحول و تطور آئین‌های مذهبی چون تعزیه، دسته‌های عزاداری، نخل‌گردانی و ... 3️⃣ سیر تحول و تطور جایگاه اجتماعی مراسم سوگ و سُرور و نسبت هیأت با تحولات سیاسی اجتماعی 4️⃣ سیر تحول و تطور منبر و سخنرانی، ادبیات دینی و شعر، مقتل‌نویسی و مقتل‌خوانی، نوحه، مدیحه، مداحی، سرود و ... در هیأت 5️⃣ سیر تحول و تطور تعامل ادبی هیأت با زبان‌ها و گویش‌های مختلف 6️⃣ کتاب‌شناسی کتب اثرگذار و جریان‌ساز در رابطه با هیأت و آئین‌های مذهبی 🔸علاقه‌مندان برای شرکت در این همایش علمی باید از طریق سایت heyatconf.ir ثبت‌نام کنند. @Beyragheheyat
اولین دوره «*همتا - هم افزایی ملی تربیت ایران*» توسط ستاد تعلیم و تربیت و با همکاری بنیاد جهاد و پیشرفت ۶ و ۷ مهرماه در اردوگاه باهنر برگزار گردید. در این رویداد دو روزه نمایندگان منتخب فعالان مردمی تربیتی پنج استان مازندران، گلستان، قزوین، یزد و ایلام شرکت نموده و در خصوص ترسیم نقشه راه تعالی تربیتی استان ها و ظرفیت های قانونی و تامین مالی موجود به گفتگو نشستند. ▫️ میهمانان ویژه این رویداد دو روزه عبارت بودند از حجت الاسلام خسروپناه (دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی)، دکتر صحرایی (وزیر محترم آموزش و پرورش)، دکتر عباسی (ریاست سازمان اجتماعی وزارت کشور) و حاج حسین یکتا. 🆔 @m_rahmani_g
به مرگ بگو تا به تب راضی بشه یکی از دوستان نقل می کرد که در یک مجموعه صنعتی وقتی به عنوان ناظر حضور پیدا کرده بود، برخی از کارگران برخلاف قوانین آنجا ۲ ساعت در شب را استراحت می کردند در حالیکه باید شیفت می ایستادند. وقتی قضیه را به مدیرعامل مجموعه گفتم او بیان داشت که اطلاع دارد ‼️ وقتی از او خواستم که پس چرا قانون رو عوض نمی کنی که کارگران حداقل دچار استرس نشوند🤯، پاسخ داد: «برخی از نکات هستند که نباید شفاف باشد،‌چون سیستم را دچار چالش می کند و انتظارات را بیشتر می کند.🤔 سیستم خودش یک واکنش طبیعی نشان داده و نسبت به آن تنظیم می شود. اما اگر کسی از این حالت عدم شفافی خواست که سوء استفاده کند با وی برخورد می شود.» در حالت عادی اگر کسی تب بگیرد و دمای بدنش بالا برد، می ترسد اما اگر بیماری وضعیتش به گونه ای باشد که به او گفته باشند که احتمال مرگش هست وقتی شب را با تب حتی تب تند پشت سر بگذارد ، خوشحال خواهد شد. حقیقت مطلب این است که اکوسیستم های انسانی در مقابل قوانین و مقررات و هنجارها، خود تنظیم گر هستند و برخی از سیاستگذاران از این ظرفیت استفاده نموده و با عدم شفافی قوانین، عمل جامعه را مبتنی بر یک خودتنظیم گری بین خوف و رجاء اداره می کنند. به طور مثال در موضوع حجاب، بسیاری از مدیران میانی این سیاست را اتخاذ نموده و محیط پیرامونی خود را با کمترین انرژی راهبری می کنند. ✳️ اما با چه اندازه این سبک و روش مشروعیت دارد ⁉️ پاسخ به این سوال در گروه نسبت سنجی بین «قانون»، «شریعت» است. به نظر می‌رسد رهیافت «غایی ابزاری» همان‌ نظر نهایی صدرالمتالهین است. زیرا اولاً با تحلیل دیدگاه ایشان در باب تفاوت سیاست و شریعت از لحاظ مبدا، غایت، فعل و انفعال، متوجه می‌شویم که رابطه‌ی عینیت نفی می‌شود، و رابطه‌ی «غایی ابزاری» اثبات می‌شود. ثانیاً، اگر سیاست به منزله‌ی عبد است و شریعت به منزله‌ی مولا، پس عبد خادم است. و تابع. ثالثاً، اگر شریعت بسان روحی ثابت و غایت است، سیاست به منزله ی پیکری متغیر است و ابزار و زمینه‌ساز. بر این اساس نکته قابل فهم در این است که با وجود کارآمدی عدم شفافیت در قانونگذاری یا پیاده سازی آن در برخی موارد و تنظیم گری طبیعی میدان، اما این سبک از قانونگذاری از مشروعیت لازم برخوردار نمی باشد. خداوند متعال به عنوان یگانه موجودی که ولایت تشریعی ذاتی دارد، «قانونگذاری شفاف در کنار حل چالش های ذهنی و نظارتی» را بر «قانونگذاری غیرشفاف و خودتنظیم گری اجتماعی» ترجیح داده است. 🆔 @m_rahmani_g
مردم فلسطین در مورد حماس چگونه می اندیشند؟ امروز با دوستی در حال گفتگو در خصوص اتفاقات خیر فلسطین بودیم. پرسشی داشت که آیا واقعاً جامعه فلسطین با چنین عملیات های که منجر به شهادت هزاران کودک و فرد عادی می شود همراه اند؟ یا این عملیات ها ریشه در یک جریان مبارز خاص داشته و عقبه اجتماعی ندارند؟ گزارش پیش رو بخشی از پیمایشی است که EuroNews آن را منتشر نموده است. 🆔 @m_rahmani_g