eitaa logo
مِشْکات
104 دنبال‌کننده
878 عکس
186 ویدیو
4 فایل
#کشکولی_معنوی_و_متنوع: #دوره_کامل_قصه_های_قرآن_از_آغاز_خلقت_تا_رحلت_خاتم_انبیاء #داستان_های_واقعی_عاشقانه_جذاب #سلسله_مباحث_مهدویت_مهدی_شناسی #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قران_کریم #حکایت_ضرب_المثل_هاب_فارسی و..
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷مهدی شناسی ۴۱🌷 💠اسامی و القاب (عج الله فرجه) 🌹ابوالقاسم ◀️ (ص) فرمود: كنيه او مانند كنيه من است. از كنيه هاي مشهور آن حضرت « » است؛ اين بدان معناست كه آن حضرت فرزندي به نام «قاسم» خواهند داشت و يا آن كه قبلاً داشته اند. ◀️البته درباره ازدواج حضرت مهدى(عج) دو نظريه وجود دارد و هر كدام شواهدى دارند. بر اساس قواعد كلى، مى توان گفت : آن حضرت ازدواج نكرده و اشكالى هم نخواهد داشت ؛ زيرا آن حضرت هر چيزى را كه با غيبت منافات داشته باشد، انجام نمى دهد ؛ زيرا ازدواج با غيبت منافات داشته و مستلزم آشكار شدن وضعيت امام(عج) خواهد بود ؛ ازدواج با وجود غايب بودن آن حضرت (با توجه به نظر مخفى شدن بدن او از ديده ها)، امكان ندارد و اگر بخواهد ظاهر شود و ازدواج كند، اين همان محذورى است كه بايد از آن دورى كند... ◀️ اگر نظر ديگران (پنهان بودن عنوان و شخصيّت امام)، را مورد توجه قرار دهيم، باز مى گوييم كه ازدواج آن حضرت با شخصيت واقعى خود، امكان ندارد و منافى با اصل «غيبت» است (محمد صدر، تاريخ غيبت كبرى، ص 80 و 81.) . ◀️از طرف ديگر، هيچ دليل روشن و قطعى، بر وجود زن و فرزند براى آن حضرت نيست ؛ چون مسئله غيبت، مهمتر از ازدواج است و مى تواند براى مصلحت بالاتر، مسئله مهم (ازدواج) را ترك كند و اهم را انجام دهد و عمل به سنت پيامبر«ص» مى تواند بعد از ظهور و قيام انجام گيرد و ايشان تشكيل خانواده دهد و بنابر قولى احتمال دارد، ايشان در زمان غيبت صغرى ازدواج كرده باشد ؛ اما با آغاز غيبت كبرى به دليل مصالح مهمتر ازدواج را ترك كرده باشد. ◀️بعضى از شواهد، دالّ بر وجود همسر و فرزند براى او است ؛ از جمله : الف. قواعد كلى احكام كلى شريعت محمدى«ص» ايجاب مى كند كه حضرت بقية اللَّه(عج) نيز مانند ديگر پيشوايان معصوم تشكيل خانواده داده و از سنت جدّ بزرگوارش حضرت محمد«ص» پيروى كند. ◀️ محدّث نورى مى گويد : «چگونه ترك خواهد نمود چنين سنت عظيمه جدّ بزرگوار خود را، با آن همه ترغيب و تحريضى كه در فعل آن و تهديد و تخويف كه در ترك آن شده است! سزاوارترين امت در اخذ به سنت «ص»، امام هر عصر است و تاكنون كسى ترك آن را از خصايص آن جناب نشمرده است» نجم الثاقب، ص 224.. ب. روايات ◀️در كتاب الغيبة، از مفضّل بن عمر از صادق«ع» نقل شده است : «لا يَطّلع على موضعه احَدٌ مِن وُلدِه و لا غيره»؛ ؛ الغيبة، ص 102. ؛ «بر مكان ايشان هيچ كس، حتى فرزندى از فرزندانش اطلاع ندارد». ◀️سيد بن طاووس در جمال الاسبوع مى گويد : «روايتى با سندهاى متصل يافتم كه حضرت ولى عصر(عج) را اولاد بسيارى هست كه در شهرهاى كرانه دريا حاكم و والى هستند و در نيكى و بزرگوارى، در رأس نيكان روزگار و در قله صفات ابرار و اخيار هستند» جمال الاسبوع، ص 512.. ◀️ابوبصير از «ع» نقل مى كند: «گويا مى بينم كه ما با خانواده اش در مسجد سهله اقامت گزيده است. ابوبصير مى‌گويد : گفتم : فدايت شوم! قائم هميشه در آن مسجد است؟ فرمود : آرى» اثبات الهداة، ج 3، ص 583، ح 776.. ◀️البته با بررسى هاى سندى و دلايل اين روايات، به طور قطع نمى توان وجود فرزند را براى آن حضرت اثبات كرد‌... https://eitaa.com/m_rajabi57
‌‌🌷مهدی شناسی ۴۲🌷 🔷اسامی امام زمان عج الله فرجه🔷 🌹 🌹 💠امام زمان عج الله فرجه ،پدر معرفتي هر صالحِ گناه گريزي است. به عبارتي دیگر ارتباط عاطفي و عميق امام زمان شامل حال همگان نمي‌شود.اين سخن بدين معنا نيست كه ساير افراد از نعمت وجود ايشان بي‌بهره‌اند. زيرا بركت امام عصر چون باراني است كه از آسمان فرو مي‌ريزد و هركس طالب باران باشد خود را در معرض آن قرار مي‌دهد. 💠خيرِ عامِ حضرت چون باران همه‌ي موجودات زميني و آسماني را در بر مي‌گيرد اما فيض خاص او تنها شامل صالحين عالم است پس از این رو معرفت نسبت به كسي كه به طور خاص پدر صالحين عالم هستند كار هر عامي نيست. بلكه معرفت ايشان امري است كه به تلاش و جستجو نياز دارد. زيرا گفته‌اند آن كس را كه طاووس خواهد جور هندوستان باید. 💠آن كس كه دل به معرفت حضرت سپرده است بايد خود را بر سفره‌ي قرآن و روايت ببيند و اين امر امري سهل الوصول و آسان براي همگان است. 💠شخصي به نام رَيّان از امام رضا(علیه السلام) مي‌پرسد:«آيا شما صاحب الامر هستيد؟ امام رضا(علیه السلام) پاسخ مي دهند: من با اين بدن ضعيف صاحب الامر نيستم بلكه فرزندم قائم صاحب الامر است. 💠حضرت در ادامه مي‌گويند: ما در سن پيري ظهور مي‌كنند اما ظاهرشان جوان است. بدنشان قوي است. اگر دست مباركش را دراز كند بزرگترين درخت را از ريشه جدا مي‌كند و اگر بين صخره‌ها صدا بزند صخره‌ها در هم مي‌ريزد. 💠روايت ادامه دارد اما آنچه در اين روايت توجه را به خود جلب مي‌كند آن است كه حضرت (علیه السلام) با آنكه زمان خويش بودند خود را در مقابل حضرت حجت ضعيف معرفي مي‌كنند، وجود مقدس امام رضا(علیه السلام) فرزند خويش را و صاحب الامر معرفي مي‌كنند و با اين معرفي تواضع و فروتني خويش را در محضر ايشان اعلام مي‌دارند. 💠دومين نگاه به اين روايت بر مي‌گردد به گفته‌ي مرحوم آیة الله الهي طباطبايي كه براي هر يك از ما دو ظهور وجود دارد ظهوري فردي و ظهور اجتماعي. 💠اگر از ديدگاه ظهور فردي اين روايت را بررسي كنيم خواهيم گفت با هر نگاهي كه حضرت به دل تك تك ما داشته‌باشند اعتقادات غلطي كه چون درختي محكم در دل ما ريشه داونده است قطع و ريشه كن مي‌شود. 💠و اگر صداي حضرت را در درون خويش بشنويم كوه منيت ما در هم مي‌ريزد و صداي وجدان ما در اندرونمان به وضوح شنيده مي‌شود. اگر پيام روايات را دنبال كنيم به يقين نگاه ما به حضور حضرت در زندگيمان تغيير مي‌كند. https://eitaa.com/m_rajabi57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مناجات شعبانیه.pdf
569K
💠دانلود pdf مناجات شعبانیه 🔸ترجمه فارسی: مهدی الهی قمشه‌ای 🔸به‌خط: ابوالحسن مظفری 🔸کاری از گروه نگارش آسان https://eitaa.com/m_rajabi57
💠 تصویری از pdf مناجات شعبانیه 👆 🔻 : 🔸مناجاتی از حضرت (ع) است که امامان(ع) پس از او نیز آن را قرائت می‌کردند. این مناجات را نمونه‌ای از تضرّع و وصف حال برگزیده‌ترین بندگان صالح خدا به‌شمار آورده‌اند. 🔸بنابر روایات، امامان شیعه(ع) بر قرائت مناجات در ماه شعبان اهتمام داشته‌اند. میرزا جواد ملکی عارف شیعی، مناجات شعبانیه را حاوی علوم فراوانی در چگونگی رفتار بنده با خدا، ادب دعا و استغفار معرفی کرده است. 🔸مرتضی مطهری معتقد است انسان با قرائت این دعا، روح نیایش در اسلام را می‌فهمد و این دعا جز عرفان، محبت و عشق به خدا و معنویت، چیز دیگری نیست، او همچنین این مناجات را سطح بالا و در سطح ائمه(ع) دانسته است و معتقد است در این دعا تعبیراتی است که فهم آنها برای ما مشکل است. https://eitaa.com/m_rajabi57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مِشْکات
🌴 #داستانهای_قرانی 🌴 #قسمت ۹۶ ⚔️ #جنگ_احد ⚔️ و اذ غدوت من اهلک تبوی ء المومنین مقاعد للقتال و ا
⚔️ ۹۷ ❌سپاه قریش صفهای خود را مرتب ساخت. پرچم در دست جوانان عبدالدار بود. خالد بن ولید در میمنه و عکرمة بن ابی جهل در میسره و عمرو بن العاص و صفوان بن امیه فرمانده سواران و عبدالله بن ربیعه فرمانده تیراندازان و بت بزرگ (هبل) که قریش از مکه با خود آورده بودند، پیشاپیش آنان قرار داشت.  (زن ) با گروهی از زنان مکه که برای تحریک و تحریص سربازان، به جبهه آمده بود، در انتهای جنگجویان قرار گرفته، به خواندن سرودهای مهیج پرداختند.  نخستین کسی که از سپاه قریش به میدان آمد، طلحة بن ابی طلحه، پرچم دار کفر بود. مبارز طلبید. (ع) به میدان شتافت و او را از پای درآورد. رسول خدا تکبیر گفت و مسلمانها هم، صدای تکبیر بلند کردند. نفر دوم و سوم و چهارم از بنی عبدالدار پی درپی به میدان آمدند. همه به دست (ع) کشته شدند.  وحشت و هراسی عظیم بر دلهای سپاهیان مکه افتاد. در آن حال مسلمانان به یک حمله شدید دست زدند و صفوف دشمنان را به هم ریختند. جمعی از آنان پا به فرار گذاشتند و شیرازه لشگر از هم پاشیده شد.  جنگجویان اسلام در گوشه و کنار میدان، جانبازی می کردند و صمیمانه از اسلام حمایت می نمودند. تا جائی که بت بزرگ (هبل) را سرنگون کردند و قوای خصم را درهم شکستند. رفته رفته، میدان جنگ از سربازان مکه خالی شد و مسلمانان به جمع آوری غنائم جنگی و ضبط سلاحها و اموال دشمن پرداختند.  🔴یک اشتباه خطرناک:  نیروهای احتیاطی که به دستور صریح پیغمبر اسلام، شکاف کوه عینین را اشغال کرده بودند، از دور، میدان جنگ را تماشا می کردند. منظره جمع آوری غنیمت ها و اموال دشمن، یعنی یک مسئله مادی خیره کننده، آنها را تحریک کرد که در جمع غنائم شرکت کنند. فرمانده آنان، عبدالله بن جبیر، کوشش کرد که آنها را از این تصمیم باز دارد. ولی موثر واقع نشد و کم کم خط دفاعی شکاف، ضعیف گردید تا به جائی رسید که فرمانده با چند تن معدود باقی ماندند.  در آن حال یک ستون از نیروی مکیان وارد شکاف گردید، کسانی را که در محل بودند، به قتل رسانید و از پشت سر به مسلمانان حمله کرد.  🏴پرچم کفر دیگر باره برافراشته شد و فراریان از گوشه و کنار به زیر پرچم گرد آمدند و صفوف از هم پاشیده مسلمین را محاصره کردند.  یکی از مشرکین با صدای بلند فریاد زد: محمد کشته شد! این خبر وحشت آور، و این حمله شدید و غیر مترقبه موجب شد که مسلمانها پا به فرار نهادند و از میدان گریختند. (ص) در میان دشمن قرار گرفته بود. (ع) مانند سپری متحرک دور آن حضرت می چرخید و از هر سو، دشمنان را دفع می کرد.  در آن روز بدن علی (ع) نود زخم برداشته و خون بسیار از بدنش ریخته بود. ولی از پای درنیامد و همچنان به جهاد و دفاع ادامه می داد. جبرئیل که شاهد فداکاری و از خودگذشتگی علی (ع) بود، فریاد زد:  "لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار" جوانمردی جز علی و شمشیری جز ذوالفقار نیست. تاریخ اسلام،به شهادت دوست و دشمن، علی (ع) را در روز احد، تنها یار و یاور پیامبر شناخته و شهامت و ایمان و پایداری او را با تجلیل فراوان یاد می کند.  لحظه به لحظه،حلقه محاصره تنگ تر می شد و دشمنان با جسارت بیشتر به رسول خدا (ص) نزدیک می شدند. ولی چون به واسطه شجاعت علی (ع) نمی توانستند، خود را به رسول خدا (ص) برسانند، سنگ می پراندند. یکی از سنگها به پیشانی پیامبر رسید و خون به صورتش جاری شد. سنگ دیگری به وسیله عتبه بن ابی وقاص بر لب و دندان رسول اکرم (ص) آمد که دندانش شکست. شمشیری بر شانه او زده شد. ولی چون دو زره در بر داشت، کارگر نیفتاد و آن پیامبر عظیم الشان با تمام این مصائب که از دشمنان می دید، لب به نفرین آنان نگشود. بلکه از خداوند بزرگ هدایت و نجات آن قوم را مسالت می فرمود.  از حوادث ناگواری که در آن روز واقع شد، شهادت حمزه سیدالشهداء، عموی بزرگوار پیغمبر بود. وی در حالی که مردانه می کوشید و از دین خدا و پیغمبرش حمایت می کرد، با حربه ای که وحشی به سوی او پرتاب کرد، از پای درآمد و به زمین افتاد. وحشی پهلوی او را شکافت و جگرش را درآورده،برای هند، زن ابوسفیان به ارمغان برد.  هند، پاره ای از جگر پاک حمزه را در دهان گذاشت که ببلعد، و با این که چیزی از گلوی او پائین نرفت معروف به جگر خوار شد و مردم معاویه و اولاد او را فرزندان هند جگر خوار می نامیدند. جنگ احد به نفع قریشیان پایان یافت... وفی https://eitaa.com/m_rajabi57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا