eitaa logo
شیخ محمود صنیعی تهرانی
954 دنبال‌کننده
41 عکس
44 ویدیو
1 فایل
کانال علمی ، معرفتی ، اخلاقی سطح ۴ تخصصی کلام مقارن دکتری مبانی نظری دانشگاه تهران شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/joinchat/1527513949C60ab874d91
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ درس اخلاق آیت الله جوادی آملی (۲۵ مرداد ۱۳۹۷) 🔸 فرمود: موش‌ها هم روزي دارند، کبوترها و کبک‌ها هم روزي دارند. در آيه ۶ سوره مبارکه «هود» فرمود هيچ کسي نيست مگر اينکه من مسئول روزیِ او هستم، با «عَلي» تعبير کرده است، فرمود: ﴿مَا مِن دَابَّةٍ فِي الأرْضِ إِلاَ عَلَي اللَّهِ رِزْقُهَا﴾ حالا شما چه کار داريد که آن مار است يا عقرب است يا آن خوک و «نجس العين» است! مخلوق من است و من موظّفم روزي بدهم؛ اين شش ماه مي‌خواهد در برف بخوابد ما بايد روزي‌اش را بدهم و مي‌دهم. با «علي» تعبير کرده است، فرمود من خودم را مسئول مي‌دانم، موظّف مي‌دانم که روزيِ تمام اين مار و عقرب‌ها را بدهم؛ حالا روزي ما را نمي‌دهد؟! حاشیه: علی ( علا) برای استعلاء بوده یعنی نوعی وجوب است ، ودر این عبارت خداوند متکفل روزی است ، ما باید فعالیتی عاقلانه شرعی باید انجام دهیم تا آن رزق مقسوم سرازیر شود ، البته این برای متوسطین مومنین است ، اهل الله مجرایشان با ما فرق دارد آن مقام ، مقام تفویض است ذکر شریف هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ به اندازه حالتان گفته شود که برگرفته از آیه ۵۸ سوره ذاریات است بسیار نافع است شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
✳️ استخاره ✔️ آیت الله شبیری زنجانی(مدظله العالی): 🔹 مخالفت با استخاره، شبهه افتادن در ضرر را دارد و لذا احتياط آن است که مخالفت نکنند. 🔸 البته در مواردی هم با استخاره مخالفت شده، ولی هیچ اتفاقی نیفتاده است، چون خیلی از آن استخاره‌ها محلّ ندارد. اگر استخاره محل داشته باشد، احتیاط در ترک مخالفت است. 🔹 صاحب روضات می‌گوید: من شنیده بودم که سلطان العلماء داماد یکی از سلاطین ثلاثه صفویه بوده: شاه عباس اول، شاه عباس دوم و شاه صفی. استخاره کردم به نام شاه عباس اول بنویسم، استخاره خوب آمد. بعد هم مراجعه کردم، دیدم مسأله همین است. می‌گوید: با اینکه محل استخاره نبود، این‌جور درست می‌آید. پس اگر محل استخاره باشد، قطعاً درست در‌می‌آید. 📚 جرعه‌ای از دریا ج1 ص511 حاشیه: حجیت استخاره از باب قاعده قرعه است قاعده قرعه موضوعش جهل حقیقی است القرعة لکل امر مجهول لذا اگر شخصی با مشورت از جهل و حیران خارج شود استخاره محل ندارد واگر جهل باقی باشد جای استخاره است یعنی محل دارد البته درباره استخاره مطالب دقی وجود دارد ان شا الله به عرض خواهد رسید شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
بنابر اقوالی ایام وفات شیخ صدوق علیه الرحمه است ✔️ نخستین کسی که ابن‌بابویه را «صدوق» نامیده، ابن ادریس حلی است، و پس از وی تا زمان شهید اول، این لقب شهرت نداشته‌است. 🔹 از شيخ على سبط الشهيد نقل است كه «صدوقين» عبارت از صدوق ثانى محمد و برادرش حسين است. تا شبى جدّش شهيد ثانى در خواب بدو فرمود: بنىّ (پسرك من) صدوقين، محمد و پدرش مي‌باشد، نه برادرش. 📚 ریحانة الادب فی تراجم المعروفین بالکنیه او اللقب مدرس تبریزی، محمدعلی ج3 ص440 شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
نکته مهم نگرش های مختلف صرفه‌جویی گاهی شخص برق مصرف نمیکنه میگوید پول برق زیاد میاد مگه پول زیادی دارم تا شکم..... پر کنم گاهی برق مصرف نمیکند میگوید اسراف می‌شود حرام است گاهی هم برق مصرف نمیکند میگوید اسراف من ، حق الناس است باید جواب میلیونها نفر را بدم ودر آخر شخصی که اهل الله است میگوید من اسراف نمیکنم چرا ، زیرا دارم به حکومت اسلامی کمک میکنم ، این نگرش بسیار فراتر از بقیه است درست هست عدم مصرف برق زیادی ، در همه مشترک است اما این مقامات با هم خیییلی فرق دارد نکته آن است برق یکی از مصادیق است در همه حوزات مصرف اینچنین است شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
نکته‌ی دقیق فراتر از کلام مشهور شهید بزرگوار چمران ، از استاد نورانی و عزیز عبد صالح خدا آیت الله آشیخ محمدتقی بن محمود بهجت رحمه الله 🔸 هرچند مقام علم بالاتر از همه مقامات دنیوی است و مقامات دنیوی در برابر آن ناچیز و ناپایدار است، ولی اگر کسی× عقل و ایمان ×داشته باشد، حتی اگر علم نداشته باشد، می‌تواند مردم و جامعه را اداره کند؛ به شرط اینکه اگر علم داشت و آگاه بود، به علمش عمل کند، و اگر ندانست، از اهلش سؤال و تقلید کند؛ بنابراین، برای اداره تمام جهان کافی است که انسان عاقل و مؤمن و متدین باشد. دیانت و عقل برای اداره کره زمین کفایت می‌کند. این مسئله در همه ادیان جاری است، نه فقط اسلام، بلکه در تمام ادیان،[شرایع ]دین و عقل می‌خواهد. 📚 در محضر بهجت، ج۲ ص۴۳ شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
نبش قبر 🔸 «نبش قبر» حرام است. دلیلش هم توهین است. این علت است. هر کجا هم توهین نیست، اشکال ندارد ولو یک روز باشد که مُرده باشد. مثلاً یک روز است که مُرده، حالا انگشتر قیمتی‌اش را یادشان رفته در بیاورند، گفته‌اند طوری نیست. باز گفته‌اند در همین مورد اگر بدن میّت بو گرفته، -هر چه باشد- نمی‌شود! برای این‌که هتک مؤمن است و هتک مؤمن ارزشش یک انگشتر و یک میلیارد و یک میلیون و این‌ها نیست. نمی‌شود توهین به مؤمن بشود! 🔹 بنابراین ممکن است یک روز باشد مُرده باشد و نبش قبر جایز باشد، و ممکن است هزار سال باشد مُرده باشد اما نبش قبر جایز نباشد. آن جا که یک روز است مُرده، جایز است؛ دو روز است، سه روز است، جایز است آن جا که مثلا قبر را می‌خواهند جابجا کنند مثلاً اشتباه دفنش کرده‌اند یا این‌که مثلاً می‌خواهند ببرند مشاهد مشرفه! داعی عقلایی روی آن است. دیگر هتک نیست. هتک مؤمن که نیست. بنابراین این نبش قبر ولو این‌که مثلا چند روز باشد مُرده باشد یا مثلا یک سال باشد مُرده باشد یا مثلا دو سه سال است مُرده است که دیگر بو و امثال این‌ها ندارد، فقط استخوان است می‌خواهند استخوان‌ها را ببرند مشاهد مشرفه که مرحوم سید سابقاً روی آن فتوی دادند و این جا هم با این دلیلی که جلو می‌آییم، یک قاعده کلی درست می‌کنیم و می‌گوییم هر کجا هتک نیست - و داعی عقلایی روی آن هست که نبش کنیم- نبش می‌کنیم و نبشش جایز است، و هر کجا نه، نه. هر کجا هتک است نه. هر کجا هتک نیست جایز است. شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون عکس از سایت رهبر معظم انقلاب شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
⚡️محبّ خطرناکتر از دجّال 🔹الحسن بن علي الخزاز قال: 🔶سمعت الرضا ع يقول: إنّ ممّن يتّخذ مودّتنا أهل البيت لمن هو أشدّ لعنة على شيعتنا من الدجّال. 🔹فقلت له: يا ابن رسول الله بما ذا؟ 🔶قال: بموالاة أعدائنا و معاداة أوليائنا، إنه إذا كان كذلك اختلط الحقّ بالباطل و اشتبه الأمر فلم يعرف مؤمن من منافق. 🔻🔻🔻🔻 🔹حسن بن خزاز گفت: 🔶شنیدم که امام رضا علیه السلام می فرمود: همانا از میان کسانی که محبّ ما اهل البیت هستند افرادی هستند که بر شیعیان ما لعنشان از دجّال سزاوارتر است. 🔹گفتم: ای فرزند رسول خدا برای چه سزاوار این لعن هستند؟ 🔶فرمود: به سبب آنکه با دشمنان ما دوستی می کند و با دوستان ما دشمنی می ورزد، وقتی که چنین کند حق با باطل آمیخته می شود و دیگر کسی نمی تواند مؤمن را از منافق تشخیص دهد. (صفات الشیعة، ص8، حدیث14) شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
شهادت حضرت زین العابدین علیه السلام را تسلیت عرض می کنم روایتی است از حضرت عشق ، زینت عارفان ، سید الساجدین علیه السلام وَ الذُّنُوبُ الّتى تُنزِلُ النِّقَمَ عِصیانُ العارِفِ بِالبَغىِ وَ التَطاوُلُ عَلَى النّاسِ وَ الاِستِهزاءُ بهِم وَ السُّخریَّةُ مِنهُم» گناهانى که باعث نزول عذاب می ‏شوند، عبارت‏ است از: ستم و ظلم کردن شخص از روى آگاهى، تجاوز به حقوق مردم،( چه مالی ، چه عرضی و آبرویی چه جانی و نفسی) و دست انداختن و مسخره کردن آنان معانى الاخبار ، ص 270 شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
زیارت عاشورا و برداشتن عذاب قبرستان علامه نورى نوشته: مردى صالح بود که همیشه در اندیشه آخرت شبها در مقبره بیرون شهر معروف به «مزار» كه جمعى از صلحا در آن دفن شده بودند، به سر می برد. او همسایه اى داشت كه دوران خردسالى را با هم گذرانده بودند و در بزرگى گمركچى شده بود، پس از مرگ، او را در آن گورستان كه نزدیك منزل آن مرد صالح بود به خاك سپردند. بیش از یك ماه از مرگ گمركچى نگذشته بود كه مرد صالح او را در خواب می بیند كه او حال خوشى دارد و از نعمتهاى الهى بر خوردار است! به او می گوید: من از آغاز و انجام و درون و بیرون تو باخبرم، تو كسى نبودى كه درونت خوب باشد و كار زشتت حمل بر صحت شود،...كارت عذاب آور بود و بس، پس از كجا به این مقام رسیدى؟ گفت: آرى! چنان است كه گفتى، من از لحظه مرگ تا دیروز در سختترین عذاب بودم، اما دیروز، همسر استاد اشرف آهنگر از دنیا رفته و در اینجا (اشاره به جایى كرده كه پنجاه قدم از گورش دورتر بوده) به خاكش سپردند، دیشب سه مرتبه امام حسین علیه السلام به دیدنش آمدند. بار سوم فرمودند: عذاب را از این گورستان بردارند، لذا من آسایش قرار گرفتم.مرد صالح از خواب بیدار شده و در بازار آهنگران به جستجوى استاد اشرف می رود، او را یافته و از حال همسرش می پرسد، استاد اشرف می گوید: دیروز از دنیا رفته و در فلان مكان به خاكش سپردیم. مرد صالح می پرسد: به زیارت امام حسین علیه السلام رفته بود؟ می گوید: نه. می پرسد: ذكر مصیبت او می كرد؟ جواب می دهد: نه. سؤال می كند روضه خوانى داشت؟ می گوید: نه، از این سؤالات چه مقصودى دارى؟ مرد صالح خوابش را نقل می كند و می گوید: می خواهم بدانم میان او و امام حسین علیه السلام چه رابطه اى بوده؟ استاد اشرف پاسخ می دهد: زیارت عاشورا می خواند اربعونیات حاشیه بر کلمه طیبه ص۲۲۱ شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِی سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ شهادت آرزوی مجاهدان راه حق است
حضرت امام حسن عسکری علیه السلام می فرمایند؛ خيرُ إخوانِك مَن نَسِى ذَنبَك و ذَكَر إحسانَك إليه بهترين برادرانت آنانند كه گناه و بدى تو را فراموش كنند و نيكى و احسان تو را در حق خود به ياد داشته باشند. بحار الانوار، ج 75، ص 378، حديث 4 شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
غصه ها ، غم ها ، وبلاها در دنیا تمامی ندارند و کم نمی‌شوند پس چاره چیست ؟!! خودت را باید زیاد کنی یکی از راه ها ،راهش شکر نعمت است شکر نعمت فقط نعمت افزون نمیکند ، شاکر ، را زیاد میکند لان شکرتم لازیدنکم +خودتان زیاد می‌شوید نه نعمت+ شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
فقه 🔹 اگر کسی گردنبند و دستبند دارد ولو احتياج هم به آن دارد خمس ندارد، اما مستحب است که زکاتش را بدهد و زکاتش اين است که به کسی که می‌خواهد به مهمانی برود، بدهد و او به مهمانی برود و برگردد و بعد پس بدهد. روايتی هم داريم که «زَكَاةُ الْحُلِيِّ عَارِيَّتُهُ» مرحوم سيد اين روایت را گرفته‌اند و گفته‌اند: زکات حُلی مستحب است و زکاتش اين است که به ديگران بدهد تا از آن استفاده کنند. شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (مدظله‌العالی): 🔸 مرحوم آشیخ محمّد تقی آملی از علمای خیلی موجّه و صاحب کرامت بود. از آقای آقا رضی شیرازی شنیدم که آشیخ محمّد تقی آملی گفته بود: «من اموات را دیدم که روی قبر خودشان نشسته بودند» 🔹 شنیدم آقای[مرحوم امام] خمینی در تهران در نماز ایشان شرکت می‌کرد. 📚 جرعه‌ای از دریا ج2 ص616 شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
✔️ لقب «قدوسی» آوردن ملاصدرا شیرازی برای فردوسی 🔹 و قال فردوسي القدوسي في ديباجة كتابه- جهان را بلندى و پستى توئى‌ ندانم چه هر چه هستى توئى‌ 📚 الحكمة المتعالية في الأسفار العقلية الأربعة، الملا صدرا ج2 ص334 شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
جابر جعفی از امام باقر (ع) روایت می‌کند «قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ مَتَی یَکُونُ فَرَجُکُمْ فَقَالَ هَیْهَاتَ هَیْهَاتَ لاَ یَکُونُ فَرَجُنَا حَتَّی تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا یَقُولُهَا ثَلاَثاً حَتَّی یُذْهِبَ [اَللَّهُ تَعَالَی] اَلْکَدِرَ وَ یُبْقِیَ اَلصَّفْوَ». جابر جعفی گفته است: به محضر مبارک امام باقر علیه السّلام عرض کردم: فرج شما اهل بیت علیهم السّلام چه زمانی خواهد بود؟ حضرت فرمودند: هیهات، هیهات! فرج واقع نخواهد شد؛ مگر بعد از آن‌که شما غربال شوید، بعد [دوباره] غربال شوید، بعد [بار سوم] غربال شوید-این جمله را سه مرتبه تکرار کردند- تا این‌که خداوند کدورت‌ها را از بین برده، صفا و پاکی باقی بماند. غیبت نعمانی،باب 12،فصل1،ح12 شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
✔️ مراد از حَرَج چيست؟ 🔸 بين فقها در مورد مراد از «حرج» اختلاف است: مشهور «حرج» را مشقت شديده‌ای می‌دانند که عقلا آن را در تحصيل اغراض لزوميه، عادة تحمل نمي‌کنند. مؤيد اين قول تعبيرات برخي از لغويين می‌باشد: «الحرج: أضيق الضيق» 🔹 برخی «حرج» را مساوی «عجز عرفی» می‌دانند. 🔸 و برخی مثل امام خمینی آن را «مطلق مشقت زائد بر اصل تکليف» می‌دانند هر چند عادة تحمل شود، زيرا: اولاً: بسياري از لغويين حرج را به معناي ضيق و مشقت مي‌دانند (نه مشقتي که عادة تحمل نمي‌شود) ثانيا: لسان ادله نفي حرج که در مقام امتنان است، رفع مطلق ضيق می‌باشد. شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
🔸بعضی از اعلام میگویند ما یک آیات و روایاتی داریم که ظاهرش این است که واجب موسع وجود دارد، مثلا: «أقم الصلاة لدلوک الشمس الی غسق اللیل» 🔹 آقایانی که واجب موسع را قبول ندارند این روایات را توجیه کرده‌اند. کم کسانی هم نیستند! مثل شیخ مفید و شیخ طوسی! می‌گویند نماز اول وقت واجب است. 🔸 توجیه‌های قائلان به امتناع واجب موسع را طلبه های عزیز در کتاب معالم ببینید حاشیه۱: واجب موسع، از اقسام واجب موقت و مقابل واجب مضیَّق بوده و به واجبی گفته می‌شود که مقدار زمانی که شارع برای آن معین نموده است بیشتر از مقدار زمان لازم برای انجام آن است؛ برای مثال، زمان لازم برای خواندن نماز ظهر و عصر پانزده دقیقه است، ولی زمان تعیین شده برای آن، پنج الی شش ساعت می‌باشد. حاشیه۲: نماز اول وقت همان وقت فضیلت است حاشیه ۳: فضیلت نماز صبح از اول فجر دوم است تا زمانی که ستاره ها دیده نشود فضیلت نماز ظهر تقریبا از اول وقت تا حدود ۴۵ دقیقه فضیلت نماز عصر اختلاف است بعضی بلافاصله بعد از نماز ظهر میگویند و بعضی هنگام عصر شرعی تشخیص عصر شرعی تقریبا ساعت باد صبا خوب است نماز مغرب دو مبنا دارد یکی غیابت شمس ( حدود بیست دقیقه قبل از اذان مغرب ) یاذهاب حمره (رفتن قرمزی آسمان بالای سر ) نماز عشا فضیلتش رفتن تمام نور از آسمان است حاشیه ۴: اساسا زندگی دنیا مضیق است فرصت نداریم .... ‌ شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
نحوست و میمنت ایام نحوست و سعادت ایام وارد شده بیش از این دلالت ندارد که سعادت و نحوست به خاطر حوادثی دینی است، که بر حسب ذوق دینی و یا بر حسب تاثیر نفوس یا در فلان روز ایجاد حسن کرده، و یا باعث قبح و زشتی آن شده، و اما اینکه خود آن روز و یا آن قطعه از زمان متصف میمنت و یا شئامت شود، و تکوینا خواص دیگری داشته باشد، سایر زمان‌ها آن خواص را نداشته باشد، و خلاصه علل و اسباب طبیعی و تکوینی آن قطعه از زمان را غیر از سایر زمان‌ها کرده باشد از آن روایات بر نمی‌آید، و هر روایتی که بر خلاف آنچه گفتیم ظهور داشته باشد، باید یا حمل بر تقیه کرد و یا به کلی طرح نمود. اینکه شیخ النیر عبد صالح خدا آیت الله بهجت رحمه الله و روحی فداه فرمودند نحوست ماه صفر فی الجمله ثابت است مستند روایی صحیح ویا دلیل عقلی نیافتیم بله ، در روایت دارد چهارشنبه آخر ماه صفر نحس است ، آن به خاطر شهادت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم است حاشیه ۱: ماه صفر، دومین ماه قمری پس از محرم الحرام است. در دوران جاهلیت این ماه را « ناجز» می نامیدند. در دلیل نام گذاری این ماه، دو جهت ذکر شده است؛ یکی این که از« صفره» به معنای زرد گرفته شده؛ زیرا زمان انتخاب این نام، مقارن فصل پاییز و زردی برگ درختان بوده است(راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القران، ص251) دوم آن که از «صفر» به معنای تهی و خالی گرفته شده است، چرا که مردم پس از پایان ماه های حرام، روانه جنگ می شدند و شهرها خالی می شد(ابن منظور، محمدبن مکرم، لسان العرب، بیروت، داراحیاء التراث العربی، 1408 ق ، ج 1، ص 167) حاشیه ۲: بر اساس معنای دوم شهرهای فلسطین اشغالی در این زمان حقیقتا صفر شده است چرا که منتظر سیلی انصار امام زمان علیه السلام هستند ولله الحمد شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
✅برخی نام‌های مذهبی رایج میان اروپاییان ❤️ژوزف همان یوسف است ❤️آبراهام همان ابراهیم است ❤️جِیک یا جِیمز همان یعقوب است ❤️ماری یا ماریا همان مریم است ❤️ایزاک همان اسحاق است ❤️دیوید همان داود است ❤️آدام همان آدم است ❤️زاخاری همان زکریا است ❤️مایکل همان میکائیل است ❤️گابریِل همان جبرائیل است ❤️پیت یا پیتر همان پطرس است ❤️سوزان همان سوسن است ❤️سایمون همان شمعون است ❤️ساموئل همان اسماعیل است ❤️دَنیِل همان دانیال است ❤️سالمون همان سلیمان است ❤️یوهان همان یحیی است ❤️موشه همان موسی است ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14