eitaa logo
مهدی تخاوری
623 دنبال‌کننده
492 عکس
190 ویدیو
44 فایل
محب اهل بیت[علیهم السلام]‌ و دیگر هیچ... برای ارتباط @Moheeb
مشاهده در ایتا
دانلود
💢عبادت خدا در تمام عمر قال الرّسول (صلی الله علیه و آله)- مَنْ قَرَأَ آیَهًَْ الْکُرْسِیِ مِائَهًَْ مَرَّهًٍْ کَانَ کَمَنْ عَبَدَ اللَّهَ طُولَ حَیَاتِه. پیامبر (صلی الله علیه و آله) هرکس صد مرتبه آیهًْ‌الکرسی را تلاوت کند مثل کسی خواهدبود که در تمام زمان حیات خود، خدا را عبادت کرده‌باشد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۲۹۰ و بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۶۳ 🔰 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/m_takhavarii
💢هزار بدی از او دور می شود... قال الصّادق (علیه السلام)- إِنَ لِکُلِ شَیْءٍ ذِرْوَهًًْ وَ ذِرْوَهًُْ الْقُرْآنِ آیَهًُْ الْکُرْسِیِ مَنْ قَرَأَ آیَهًَْ الْکُرْسِیِّ مَرَّهًًْ صَرَفَ اللَّهُ عَنْهُ أَلْفَ مَکْرُوهٍ مِنْ مَکَارِهِ الدُّنْیَا وَ أَلْفَ مَکْرُوهٍ مِنْ مَکَارِهِ الْآخِرَهًِْ أَیْسَرُ مَکْرُوهِ الدُّنْیَا الْفَقْرُ وَ أَیْسَرُ مَکْرُوهِ الْآخِرَهًِْ عَذَابُ الْقَبْرِ وَ إِنِّی لَأَسْتَعِینُ بِهَا عَلَی صُعُودِ الدَّرَجَهًِْ. امام صادق (علیه السلام) هر چیز دارای قلّه‌ای است و قلّه‌ی قرآن، آیهًْ‌الکرسی است؛ هرکس که آن را یک‌بار بخواند، خداوند هزار بدی را از بدی‌های دنیا و هزار بدی را از بدی‌های آخرت، از او دور می‌سازد؛ کوچک‌ترین بدی دنیا، فقر و کوچک‌ترین بدی آخرت، عذاب قبر می‌باشد. و من از آن برای بالارفتن درجه (مراتب معنوی)، یاری می‌جویم. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۲۹۲ و وسایل الشیعه، ج۱۱، ص۳۹۶ 🔰 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/m_takhavarii
💢شفای درد چشم قال أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- إِذَا اشْتَکَی أَحَدُکُمْ عَیْنَهُ فَلْیَقْرَأْ آیَهًَْ الْکُرْسِیِ وَ لْیُضْمِرْ فِی نَفْسِهِ أَنَّهَا تَبْرَأُ فَإِنَّهُ یُعَافَی إِنْ شَاءَ اللَّه. امام علی (علیه السلام) وقتی یکی از شما از چشم درد خود شکایتی (ناراحتی) داشت، آیهًْ‌الکرسی را بخواند. و در دل بداند که خدا او را شفا می‌دهد؛ که انشاءاللَّه خدا او را شفا می‌بخشد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۲۹۴ و بحارالأنوار، ج۹۲، ص۸۶ 🔰 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/m_takhavarii
💢اسم اعظم قال الرّسول (صلی الله علیه و آله)- اسْمُ اللَّهِ الْأَعْظَمُ فِی هَاتَیْنِ الْآیَتَیْنِ اللهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ. پیامبر (صلی الله علیه و آله) اسم اعظم خدا در این دو آیه است: آیه‌ی ۲۵۶ سوره‌ی بقره و آیه‌ی ۱۶۳ سوره‌ی بقره. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۲۹۴ بحارالأنوار، ج۹۰، ص۲۲۷/ مهج الدعوات، ص۳۲۰ 🔰 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/m_takhavarii
💢 یقینا علم تو را فراگرفته... قال الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنْ أُبَیِّ‌بْنِ‌کَعْبٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله): یَا بَا الْمُنْذِرِ أَیُّ آیَهًٍْ فِی کِتَابِ اللَّهِ أَعْظَمُ؟ قُلْتُ: اللهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ. قَالَ: فَضَرَبَ فِی صَدْرِی ثُمَ قَالَ: لِیَهْنِئْکَ الْعِلْمُ وَ الَّذِی نَفْسُ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) بِیَدِهِ إِنَّ لِهَذِهِ الْآیَهًِْ لِسَاناً و شَفَتَیْنِ یُقَدِّسُ الْمُلْکَ {لِلَّهِ} عِنْدَ سَاقِ الْعَرْش. پیامبر (صلی الله علیه و آله) ابامنذر گوید: [که روزی] رسول‌خدا (صلی الله علیه و آله) به من فرمود: «ای ابامنذر! کدام آیه در قرآن از عظمت بیشتری برخوردار است»؟ گفتم: «اللهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ...» پس برسینه‌ی من زد و فرمود: «یقیناً علم، تو را فراگرفته است. قسم به آنکه جان محمّد (صلی الله علیه و آله) در دستان اوست. این آیه زبان و لبانی دارد که خداوند را در عرش، تقدیس می‌کند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۲۹۴ مستدرک الوسایل، ج۴، ص۳۳۷ 🔰 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/m_takhavarii
❤️صلی الله علیک یا مولانا یا امیرالمومنین(روحی لک الفداء)❤️ روایت فضیلت امیرالمومنین(علیه السلام) 👇👇👇👇👇👇👇
💢عرش به او نگاه می کند و شوقش تسکین می یابد فِي أَحَادِيثِ عَلِيِّ بْنِ اَلْجَعْدِ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ : فِي تَفْسِيرِ قَوْلِهِ تَعَالَى وَ تَرَى اَلْمَلاٰئِكَةَ حَافِّينَ مِنْ حَوْلِ اَلْعَرْشِ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَمَّا كَانَتْ لَيْلَةُ اَلْمِعْرَاجِ نَظَرْتُ تَحْتَ اَلْعَرْشِ أَمَامِي فَإِذَا أَنَا بِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ قَائِمٌ أَمَامِي تَحْتَ اَلْعَرْشِ يُسَبِّحُ اَللَّهَ وَ يُقَدِّسُهُ فَقُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ سَبَقَنِي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ إِلَى هَاهُنَا قَالَ لاَ وَ لَكِنِّي أُخْبِرُكَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُكْثِرُ مِنْ اَلثَّنَاءِ وَ اَلصَّلاَةِ عَلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَوْقَ عَرْشِهِ فَاشْتَاقَ حَمَلَةُ اَلْعَرْشِ إِلَى رُؤْيَةِ عَلِيٍّ فَخَلَقَ اَللَّهُ هَذَا اَلْمَلَكَ عَلَى صُورَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ تَحْتَ اَلْعَرْشِ لِيَنْظُرَ إِلَيْهِ سُكَّانُ اَلْعَرْشِ فَيَسْكُنَ شَوْقُهُ وَ جَعَلَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ تَسْبِيحَ هَذَا اَلْمَلَكِ وَ تَقْدِيسَهُ وَ تَمْجِيدَهُ لِشِيعَةِ أَهْلِ بَيْتِكَ يَا مُحَمَّدُ. 📚تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ج ۱، ص ۵۱۳ قتاده در ذیل آیه 75 از سورة مبارکة زمر که می فرماید: وَ تَرَی الْمَلائِکةَ حَافِّینَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ «و ای پیامبر ملائکه را مشاهده می کنی که گرداگرد عرش الهی مشغول تسبیح پروردگار عالم هستند»، از انس نقل قول می کند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: شبی که به معراج رفتم از زیر عرش الهی نگاه کرده و دیدم که حضرت علی علیه السلام در زیر عرش ایستاده و خداوند را تسبیح و تقدیس می گوید. پس به جبرئیل گفتم: آیا علی بن ابی طالب علیه السلام از من سبقت گرفته و زودتر آمده ! جبرئیل گفت: اکنون کل ماجرا را برایت تعریف می کنم: بدان ای محمد(ص)! چون خداوند عزوجل بر علی بن ابی طالب علیه السلام بسیار درود و ثنا می فرستاد، عرش مشتاق حضرت علی علیه السلام شد. پس خداوند تبارک و تعالی هم ملکی را به صورت حضرت علی علیه السلام در زیر عرش خود خلق کرد تا عرش به آن نگاه کند و شوقش تسکین یابد. 🔰 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/m_takhavarii
💢ولایت خدا اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ 📌بقره/۲۵۷ خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده‌اند؛ آنها را از ظلمتها، به سوی نور بیرون می‌برد. (اما) کسانی که کافر شدند، اولیای آنها طاغوتها هستند؛ که آنها را از نور، به سوی ظلمتها بیرون می‌برند؛ آنها اهل آتشند و همیشه در آن خواهند ماند. ✅مؤمنان، يك سرپرست دارند كه خداست و كافران سرپرستان متعدّد دارند كه طاغوت‌ها باشند و پذيرش يك سرپرست آسان‌تر است. درباره مؤمنان مى‌فرمايد: «اللَّهُ وَلِيُّ» امّا درباره‌ى كفّار مى‌فرمايد: «أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ» ✅مؤمن در بن بست قرار نمى‌گيرد. «يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ» 🔰 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/m_takhavarii
چند روایت در مورد آیه فوق
💢نور قال الصّادق (علیه السلام)- فَالنُّورُ هُمْ آلُ مُحَمَّدٍ (وَ الظُّلُمَاتُ عَدُوُّهُمْ. امام صادق (علیه السلام): نُورِ، آل محمّد (صلی الله علیه و آله) است و ظُلُماتِ، دشمنان ایشان می‌باشد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۳۰۸ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۱۰/ العیاشی، ج۱، ص۱۳۸/ نورالثقلین 🔰 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/m_takhavarii
💢خروج از ظلمات به نور قال الصّادق (علیه السلام)- أَ لَا تَسْمَعُ لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ اللهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ یَعْنِی مِنْ ظُلُمَاتِ الذُّنُوبِ إِلَی نُورِ التَّوْبَهًِْ وَ الْمَغْفِرَهًِْ لِوَلَایَتِهِمْ کُلَّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّهِ. امام صادق (علیه السلام): یعنی آن‌ها را از تاریکی‌های گناه بیرون می‌آورد و به نور و توبه و مغفرت موفّق می‌دارد زیرا آن‌ها به امام عادلی که از طرف خداوند معیّن شده اعتقاد پیدا کرده‌اند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۳۱۲ الکافی، ج۱، ص۳۷۵/ البرهان/ بحارالأنوار، ج۶۵، ص۱۰۴/ الغیبهًْ للنعمانی، ص۱۳۲/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۱۰۲ 🔰 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/m_takhavarii
💢 دشمنان امیرالمومنین(ع) قال الصّادق (علیه السلام)- فَأَعْدَاءُ عَلِیٍّ (علیه السلام) أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ هُمُ الْخَالِدُونَ فِی النَّارِ وَ إِنْ کَانُوا فِی أَدْیَانِهِمْ عَلَی غَایَهًِْ الْوَرَعِ وَ الزُّهْدِ وَ الْعِبَادَهًِْ. امام صادق (علیه السلام): دشمنان امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در آتش جاودان هستند؛ حتّی اگر در دین خود در نهایت ورع و تقوی و زهد و عبادت باشند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۳۱۴ و بحارالأنوار، ج۶۵، ص۱۰۵ 🔰 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/m_takhavarii
💢 خدا بر هر کاری تواناست أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلَىٰ قَرْيَةٍ وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَىٰ عُرُوشِهَا قَالَ أَنَّىٰ يُحْيِي هَٰذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِهَا ۖ فَأَمَاتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ ۖ قَالَ كَمْ لَبِثْتَ ۖ قَالَ لَبِثْتُ يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ ۖ قَالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عَامٍ فَانْظُرْ إِلَىٰ طَعَامِكَ وَشَرَابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ ۖ وَانْظُرْ إِلَىٰ حِمَارِكَ وَلِنَجْعَلَكَ آيَةً لِلنَّاسِ ۖ وَانْظُرْ إِلَى الْعِظَامِ كَيْفَ نُنْشِزُهَا ثُمَّ نَكْسُوهَا لَحْمًا ۚ فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ قَالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ 📌بقره/۲۵۹ یا همانند کسی که از کنار یک آبادی (ویران شده) عبور کرد، در حالی که دیوارهای آن، به روی سقفها فرو ریخته بود، (و اجساد و استخوانهای اهل آن، در هر سو پراکنده بود؛ او با خود) گفت: «چگونه خدا اینها را پس از مرگ، زنده می‌کند؟!» (در این هنگام،) خدا او را یکصد سال میراند؛ سپس زنده کرد؛ و به او گفت: «چه‌قدر درنگ کردی؟» گفت: «یک روز؛ یا بخشی از یک روز.» فرمود: «نه، بلکه یکصد سال درنگ کردی! نگاه کن به غذا و نوشیدنی خود (که همراه داشتی، با گذشت سالها) هیچ‌گونه تغییر نیافته است! (خدایی که یک چنین مواد فاسدشدنی را در طول این مدت، حفظ کرده، بر همه چیز قادر است!) ولی به الاغ خود نگاه کن (که چگونه از هم متلاشی شده! این زنده شدن تو پس از مرگ، هم برای اطمینان خاطر توست، و هم) برای اینکه تو را نشانه‌ای برای مردم (در مورد معاد) قرار دهیم. (اکنون) به استخوانها (ی مرکب سواری خود نگاه کن که چگونه آنها را برداشته، به هم پیوند می‌دهیم، و گوشت بر آن می‌پوشانیم!» هنگامی که (این حقایق) بر او آشکار شد، گفت: «می‌دانم خدا بر هر کاری توانا است». 🔰 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/m_takhavarii
💢 «آیا فرزندی از اهل دنیا هست که از پدرش بزرگتر باشد»؟ قال أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- أنَّ إبنَ‌الکَوّاء قَالَ لِعَلِیٍّ (علیه السلام) یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) مَا وَلَدٌ أَکْبَرُ مِنْ أَبِیهِ مِنْ أَهْلِ الدُّنْیَا قَالَ نَعَمْ أُولَئِکَ وُلْدُ عُزَیْرٍ (علیه السلام) حَیْثُ مَرَّ عَلَی قَرْیَهًٍْ خَرِبَهًٍْ وَ قَدْ جَاءَ مِنْ ضَیْعَهًٍْ لَهُ تَحْتَهُ حِمَارٌ وَ مَعَهُ شَنَّهًٌْ فِیهَا قَتَرٌ وَ کُوزٌ فِیهِ عَصِیرٌ فَمَرَّ عَلَی قَرْیَهًٍْ خَرِبَهًٍْ فَقَالَ أَنَّی یُحْیِی هذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِها فَأَماتَهُ اللَّهُ مِائَهًَْ عامٍ فَتَوَالَدَ وُلْدُهُ وَ تَنَاسَلُوا ثُمَّ بَعَثَ اللَّهُ إِلَیْهِ فَأَحْیَاهُ فِی الْمَوْلِدِ الَّذِی أَمَاتَهُ فِیهِ فَأُولَئِکَ وُلْدُهُ أَکْبَرُ مِنْ أَبِیهِمْ. امام علی (علیه السلام) ابن‌کوّا از امیرالمؤمنین (علیه السلام) پرسید: «آیا فرزندی از اهل دنیا هست که از پدرش بزرگتر باشد»؟ امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: بلی! آن‌ها فرزندان عزیر (علیه السلام) هستند [و داستان این‌گونه است که] عزیر (علیه السلام) از سرزمین ویران عبور می‌کرد و همراه خود الاغی داشت که بر آن سوار بود و مشکی قدیمی که در آن غذایی اندک بود و کوزه‌ای که در آن آب میوه بود. [عزیر در این حالت] از آن ویرانه می‌گذشت. [در این حال] گفت: خداوند چگونه این‌ها را مجدّداً زنده می‌کند؟! پس خداوند او را صد سال میراند. [در این مدّت] فرزندان او زادوولد کردند. سپس خداوند او را در همان‌جایی که مرده‌بود زنده کرد و به‌سوی آنان فرستاد. به این صورت آنان فرزندانی بودند که از پدرشان بزرگتر بودند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۳۲۸ بحارالأنوار، ج۱۴، ص۳۷۴ 🔰 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/m_takhavarii
💢وَ اغْفِرْ لَنَا تَقْصِیرَنَا فِیهِ... اللَّهُمَّ أَدِّ عَنَّا حَقَّ مَا مَضَی مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ اغْفِرْ لَنَا تَقْصِیرَنَا فِیهِ وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا مَقْبُولا وَ لا تُؤَاخِذْنَا بِإِسْرَافِنَا عَلَی أَنْفُسِنَا وَ اجْعَلْنَا مِنَ الْمَرْحُومِینَ وَ لا تَجْعَلْنَا مِنَ الْمَحْرُومِینَ. 🔰 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/m_takhavarii
💢 زکات فطره 🌸 در زکات فطره چند مطلب باید مطرح شود که به آن اشاره می‌شود: ✅کسی که درآمد سالانه‌اش کفاف مخارج متعارف سالانه‌اش را نمی‌کند، فقیر است، و زکات بر او واجب نیست. ✅ (از طرف چه کسی؟) از طرف خودش و کسانی که شب عید نان‌خور او هستند. 🌱 نوزادی که بعد از اذان مغربِ شبِ عید فطر متولّد شود، پرداخت زکات فطره برای او واجب نیست.  🌱 مهمانی که شب عید فطر می‌آید اگر فقط برای افطار باشد، فطریه اش بر عهده خودش است، و بر عهده میزبان نیست. اما اگر مقداری بماند که نانخور به حساب آید بر عهده میزبان است. (🍃 آیت الله سیستانی: شب را بماند، 🍃 آیت الله مکارم: چند شب مهمان او باشد) 🌱 كسى كه ديگرى بايد فطره ی او را بدهد، واجب نيست فطره ی خود را بدهد، و اگر او فطره را ندهد، بر خود انسان واجب نمى‌شود. (🍃 آیت الله سيستانى و آیت الله مکارم: احتياط واجب آن است كه اگر مى‌تواند خودش بدهد.)  🌱 كسى كه سيّد نيست نمى‌تواند به سيّد فطره بدهد، همانند زکات مال؛ حتى اگر سيّدى نان‌خور او باشد نمى‌تواند فطره ی او را به سيّد ديگر بدهد. ✅جنسها (چی؟)  قدرها (چقدر؟) 🍀 ۱ صاع؛ که تقریباً ۳ کیلوگرم است. گندم؛ حدود ۶۵.۰۰۰ تومان برنج؛ حدود ۱۸۰.۰۰۰ تومان 🌱 طبق نظر حضرت امام و آیت‌الله خامنه‌ای: برای همه افراد گندم و نان کافی است، ولو قوت غالب چیز دیگری باشد.  ✅وقتها (کِی؟) 🍀 وقت پرداخت یا جداکردن (عزل) زکات فطره، "شب عید فطر" تا "زوال آفتاب (اذان ظهر)" است. 🌱 قبل از عید فطر، در ماه مبارک رمضان بنابر احتیاط واجب نمی‌شود پرداخت کرد. 🍃 آیت الله سيستانى: می‌شود. 🌱 و كسى كه نماز عيد فطر مى‌خواند، بنابر احتياط واجب بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد یا جدا نماید، ولى اگر نماز عيد نمى‌خواند، مى‌تواند دادن فطره را تا ظهر تأخير بيندازد. 🌱 و هر گاه فطریه را ندهد تا وقت آن بگذرد ولى جدا كرده باشد، همان را از مال خود به قصد فطره به مستحق دهد 🌱 و اگر جدا هم نكرده باشد، بنابر احتیاط واجب به قصد قربت بدون نيت قضاء و اداء (ما في الذمّة) به مستحق دهد.  🌱 اگر فطره را از مال خود جدا كند، جايز نيست بعد از آن به مال ديگری تبديل كند.  🌱 بنابر احتیاط واجب اگر در شهر خودش مستحقّ هست، به جای دیگر نبرد. ✅مصرفها (به چه کسانی؟ در چه راهی؟) 🍃 إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكينِ وَ الْعامِلينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمينَ وَ في‏ سَبيلِ اللهِ وَ ابْنِ السَّبيلِ فَريضَةً مِنَ الله وَ الله عَليمٌ حَكيمٌ (سوره توبة - آیه ۶۰) 🍀 حضرت امام: تمام مصارف ۸ گانه زکات اموال 🍃 آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله سيستانى و آیت الله مکارم: بنابر احتیاط واجب تنها به فقیر شیعه بدهد. 🌱 فقیر باید شیعه دوازده امامی باشد، و واجب النفقه زکات دهنده نباشد، و احتياط واجب آن است كه به شرابخوار و كسى كه آشكارا معصيت كبيره مى‌كند فطره ندهند، و نباید در معصیت صرف کند.  🌱 احتياط واجب آن است كه به يک فقير بيشتر از مخارج سالش، و كمتر از ۱ صاع فطره ندهند. (🍃 آیت الله سيستانى: احتياط مستحب) 🍀 زکات فطره باید با قصد قربت باشد. معمول مراجع شرط صحت می‌دانند، و آیت الله سيستانى شرط قبول. 🔰 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/m_takhavarii
💢 لحظه پاداش دادن به روزه داران عَنْ جَدِّهِ اَلْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ قَالَ: قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ اَلنَّاسَ يَقُولُونَ إِنَّ اَلْمَغْفِرَةَ تَنْزِلُ عَلَى مَنْ صَامَ شَهْرَ رَمَضَانَ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ فَقَالَ يَا حَسَنُ إِنَّ اَلْقَارِيجَارَ إِنَّمَا يُعْطَى أُجْرَتَهُ عِنْدَ فَرَاغِهِ وَ ذَلِكَ لَيْلَةُ اَلْعِيدِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَمَا يَنْبَغِي لَنَا أَنْ نَعْمَلَ فِيهَا فَقَالَ إِذَا غَرَبَتِ اَلشَّمْسُ فَاغْتَسِلْ وَ إِذَا صَلَّيْتَ ثَلاَثَ رَكَعَاتٍ مِنَ اَلْمَغْرِبِ فَارْفَعْ يَدَيْكَ وَ قُلْ يَا ذَا اَلطَّوْلِ يَا ذَا اَلْحَوْلِ يَا ذَا اَلْجُودِ يَا مُصْطَفِيَ مُحَمَّدٍ وَ نَاصِرَهُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ وَ اِغْفِرْ لِي كُلَّ ذَنْبٍ أَحْصَيْتَهُ عَلَيَّ وَ نَسِيتُهُ وَ هُوَ عِنْدَكَ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ وَ تَخِرُّ سَاجِداً وَ تَقُولُ مِائَةَ مَرَّةٍ أَتُوبُ إِلَى اَللَّهِ وَ أَنْتَ سَاجِدٌ وَ سَلْ حَوَائِجَكَ . حسن بن راشد نقل كرده كه وى گفت: عرض كردم:فدايت شوم مردم مى‌گويند:آمرزش و مغفرت بر كسى كه ماه رمضان را روزه گرفته در شب قدر نازل مى‌شود. آيا اين كلام صحيح است‌؟ حضرت فرمودند:اى حسن،كارگر وقتى از عملش فارغ شد اجرتش را مى‌دهند و پايان عمل صائم شب عيد است بنا بر اين در شب عيد مغفرت و آمرزش كه پاداش روزه‌داران است نازل مى‌شود. عرض كردم:فدايت شوم،چه عملى سزاوار است در اين شب انجام بدهيم‌؟ حضرت فرمودند:وقتى آفتاب غروب كرد غسل كن و بعد از خواندن نماز مغرب دو دست را بلند كن و بگو: يَا ذَا اَلطَّوْلِ يَا ذَا اَلْحَوْلِ يَا ذَا اَلْجُودِ يَا مُصْطَفِيَ مُحَمَّدٍ وَ نَاصِرَهُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ وَ اِغْفِرْ لِي كُلَّ ذَنْبٍ أَحْصَيْتَهُ عَلَيَّ وَ نَسِيتُهُ وَ هُوَ عِنْدَكَ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ سپس به سجده برو و صد مرتبه بگو:اتوب الى اللّٰه. بعد حوائج خود را از خدا بخواه. 📚:علل الشرایع ج۲ ص۳۸۸ 🔰 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/m_takhavarii
‌ فردا عید فطر است 🔹دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد چهارشنبه روز اول شوال و عید سعید فطر است. 🔰 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/m_takhavarii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاریخ سیدالشهداء.جلسه ششم.m4a
30.65M
🔈 استاد:حجت الاسلام علیه السلام 📆 جلسه ششم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: اطْعَمْ‌ يَوْمَ الْفِطْرِ قَبْلَ أَنْ تَخْرُجَ إِلَى الْمُصَلَّى. امام‌صادق علیه السلام: در روز عید فطر قبل از اینکه به سمت نماز عید حرکت کنید غذا بخورید 📚: الكافي ج4 ص 168 🔰 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/m_takhavarii
💢برکت و سنت مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ اَلْكُلَيْنِيِّ بِإِسْنَادِهِ إِلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ اَلنَّوْفَلِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنِّي أَفْطَرْتُ يَوْمَ اَلْفِطْرِ عَلَى طِينٍ وَ تَمْرٍ قَالَ لِي جَمَعْتَ بَرَكَةً وَ سُنَّةً يَعْنِي بِذَلِكَ اَلتُّرْبَةَ اَلْمُقَدَّسَةَ عَلَى صَاحِبِهَا اَلسَّلاَمُ . 📚إقبال الأعمال ج ۱، ص ۲۸۱ نوفلی می گوید: به امام کاظم علیه السلام عرض کردم من روز عید فطر را با تربت امام حسین علیه السلام و خرما افطار کردم حضرت فرمود: جمع کردی بین (تربتی که) برکت است و (خرمایی که) سنت پیامبر است. 🔰 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/m_takhavarii
پیشنهاد می کنم قبل از رفتن به نماز عيد، این خطبه زیبا از امیرالمؤمنین(ع) را بخوانید. 👇👇👇👇👇👇👇👇
💢خطبه امیرالمومنین(ع) در روز عید فطر خَطَبَ أميرُ المُؤمِنينَ عَلِيُّ ابنُ أبي طالِبٍ عليه السلام يَومَ الفِطرِ فقالَ : أَيُّهَا اَلنَّاسُ، إِنَّ يَوْمَكُمْ هَذَا يَوْمٌ يُثَابُ فِيهِ اَلْمُحْسِنُونَ وَ يَخْسَرُ فِيهِ اَلْمُبْطِلُونَ، وَ هُوَ أَشْبَهُ بِيَوْمِ قِيَامِكُمْ، فَاذْكُرُوا بِخُرُوجِكُمْ مِنْ مَنَازِلِكُمْ إِلَى مُصَلاَّكُمْ خُرُوجَكُمْ مِنَ اَلْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّكُمْ، وَ اُذْكُرُوا بِوُقُوفِكُمْ فِي مُصَلاَّكُمْ وُقُوفَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ رَبِّكُمْ، وَ اُذْكُرُوا بِرُجُوعِكُمْ إِلَى مَنَازِلِكُمْ رُجُوعَكُمْ إِلَى مَنَازِلِكُمْ فِي اَلْجَنَّةِ! عِبَادَ اَللَّهِ، إِنَّ أَدْنَى مَا لِلصَّائِمِينَ وَ اَلصَّائِمَاتِ أَنْ يُنَادِيَهِمْ مَلَكٌ فِي آخِرِ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ: أَبْشِرُواعِبَادَ اَللَّهِ؛ فَقَدْ غُفِرَ لَكُمْ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِكُمْ، فَانْظُرُوا كَيْفَ تَكُونُونَ فِيمَا تَسْتَأْنِفُونَ؟! امير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السلام در روز فطر خطبه ايراد كرد و فرمود : اى مردم! همانا اين روزِ شما، روزى است كه در آن نيكوكاران پاداش مى يابند و هرزه كاران زيان مى بينند و شباهت بسيارى به روز رستاخيز شما دارد. پس، با بيرون آمدن از خانه هاى خود به سوى مصلاّيتان به ياد آن روزى افتيد كه از گورهايتان به سوى پروردگارتان بيرون مى آييد و از ايستادن در مصلاّيتان به ياد آن روزى افتيد كه در پيشگاه پروردگارتان مى ايستيد و از بازگشتن به سوى خانه هايتان آن روزى را ياد آوريد كه به خانه هاى خود در بهشت باز مى گرديد! اى بندگان خدا! كمترين چيزى كه براى مردان و زنان روزه گير مى باشد، اين است كه در روز آخر ماه رمضان فرشته اى آنان را ندا مى دهد : بشارت بادا بر شما اى بندگان خدا! كه خداوند گناهان گذشته شما را بخشود. پس مواظب باشيد كه از اين پس چه مى كنيد! 📚 تنبيه الخواطر و نزهة النواظر, جلد2, صفحه157 🔰 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/m_takhavarii