eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
459 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
251 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
اصلی ترین و بنیادی ترین امر در نهضت سالار شهیدان مسئله توحید است / امر به معروف و نهی از منکر، مبنای فقهی نهضت امام حسین (ع) ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشتند: متأسفانه گاهی اوقات نشانه ها و علائمی ناصواب از یک مکتبی ارائه می شود، نشانه ها لزوماً باید از مغز و روح یک مکتب ریشه گرفته باشند و اصول و ریشه آنها در خود باشد و این از مسائلی است که اگر این نسبت بین شعائر و آن مبانی و اصول برقرار نشود آن مکتب آن گونه که باید شناخته نخواهد شد. ▫️ وی افزود: اصلی ترین و بنیادی ترین امر در نهضت سالار شهیدان مسئله است. باور به یکتایی و یگانگی پروردگار عالم باور به اینکه رسالت و معاد از و حقیقت اند و اینها در حقیقت هم مدّ نظر خود بنیان گزار این نهضت و قیام است و هم در این نظام دخیل است. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مبانی فقهی نهضت امام حسین اذعان داشت:خود این مبنا را روشن کرد و فرمود آنچه که باعث می شود من چنین قیامی را انجام بدهم این است که برخواسته ام تا جامعه امت پیغمبر را به بکشانم. آنچه که در حقیقت در جامعه وجود دارد از بین بردن سنت های پیامبر و سنت های الهی است و به جا نشاندن بدعت ها بجای سنت هاست آن چیزی است که در حقیقت از دین نیست و بر دین وارد کرده اند و آن چیزی است که ریشه در دین دارد. ▫️ وی تاکید کرد: همواره امت ها باید خود را با سنت های مکتبش آشنا کنند و همواره سعی کنند که این در جامعه بماند. اگر این سنت ها کم کم ضعیف بشود و بعد از جامعه رخت بربندد و سنت های دیگر که بدعت هستند بجای آنها بنشینند طبیعی است که از آن مکتب فاصله گرفته خواهد شد. ▫️ حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی را مبنای فقهی نهضت امام حسین علیه السلام دانست و بیان داشت: حسین بن علی این را کاملاً احساس کرد که سنت های الهی و سنت های نبوی از بین رفته است و بجای آن سنت ها و بدعت های باطل بجا نشانده است. حضرت احساس کرد که باید جامعه را و نظام را به معروف امر کند و از منکر باز بدارد. امر به الهی و نهی از بدعت ها و سنت های شیطانی و طاغوتی و نظایر آن. لذا فرمود: آنچه که مبنای عمل من و کار من است که ما اگر بخواهیم به عنوان یک مبنای فقهی بدان توجه کنیم عبارت است از . منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
عدم سازش با ظلم از بارزترین ویژگی های مکتب حسینی است ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: معاویه به خود جرئت نداد از اهل بیت بیعت بگیرد اما یزید در پی این کار بود لذا امام حسین به جای مسیر را در پیش گرفت... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
عدم سازش با ظلم از بارزترین ویژگی های مکتب حسینی است ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشتند: در عالم سیاست این روش وجود دارد که افراد براساس توافقاتی که انجام می دهند سعی می کنند که نظرات همدیگر را تعدیل کنند و براساس آن منافعی بیایند و مسیر جامعه را براساس منافع خودشان پیش ببرند. وی با اشاره به صلح امام حسن علیه السلام اذعان داشت: اما علیه السلام از این جنس نبود. امام مجتبی (علیه السلام) برای اینکه وارد قضیه بیعت با جریان ظلم و تباهی اموی نشود مسیری را به عنوان یک و حق مدارانه ایجاد کرد و در آن صلح نامه اصولی را در حقیقت پایه ریزی کرد که در آن اصول امّهات اعتقادات باقی می ماند لذا هرگز همراهی و سازش با ظلم وجود نداشت. در آن صلح نامه الزاماتی وجود دارد که آن الزامات نشان از و تشخص ذاتی مکتب امام حسن مجتبی (علیه السلام) است. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه صلح به معنای بیعت نیست ابراز داشت: بیعت گرفتن اهل بیت (علیهم السلام) از مواردی بود که معاویه به خود این جرأت را نداد. اما وقتی یزید به حکومت رسید خواست که از علیه السلام بیعت بگیرد. این بیعت گرفتن یک امری است که کاملاً با آن سازش کردن همراه است لذا امام حسین علیه السلام به جای مسیر را انتخاب نمود. ▫️ وی افزود: خدای عالم در قرآن مجید مسئله مداهنه و را در حقیقت محکوم کرده است رد کرده است و هرگز به پیامبر گرامی اسلام اجازه نفرموده بلکه با صراحت تمام فرموده است که اهل خلاف مایل اند که تو را به سمت خودشان بکشانند: ﴿وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیُدْهِنُون‏﴾ که اگر تو با آنها سرسازش پیدا کنی و سر موافقت با آنها را در مسیر کفر و شرک و باطل پیدا کنی، آنها هم به تو میلی بکنند و این هرگز جای مداهنه نیست. ▫️ حجت السلام و المسلمین جوادی آملی ادامه داد: حسین بن علی براساس این که در قرآن آمده است و بر زبان و قلم امام مجتبی (علیه السلام) هم جاری شده بود فرموده بود که این کار که سازش با دستگاه ظلم و بیعت با جریان ظلم باشد از من ساخته نیست. در چندین نوبت سالار شهیدان حسین بن علی این نوع از مخالفت خودش را اظهار کرده است. بنابراین یکی از زنده ترین شعارها و شعائر حسینی است که حضرت با ظلم و ظالم و دستگاه ظلم و نظایر آن هیچ گونه همراهی ندارد. نمی شود بگویند که مثلاً حسین بن علی با جریانی مثل جریان اموی همراهی کرده و آنها تا حدّی تأیید کرده و آنها هم تا یک حدی با حضرت بودند. نه، ، حق است و مازاد بر حق باطل است ﴿فَمَا ذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاّ الضَّلاَلُ﴾ این منطق را در حقیقت که است حسین بن علی بر آن اصرار ورزید و این از مکتب حسین بن علی است. ▫️ وی عدم سازش با ظلم را بارزترین ویژگی دانست و بیان داشت: آنانی که با این مکتب آشنایند باید بدانند که دستگاه حماسی سالار شهیدان با دستگاه ظلم و تباهی و طغیان هرگز سر سازش ندارد این را باید جامعه اسلامی بداند. ما اگر محرّم را عظیم می شماریم باید بدانیم که شاخص ترین شاخص ها و شعارترین شعائر نهضت سالار شهیدان همین ناسازگاری و با دستگاه ظالم است. منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. جلسه: ششم تاریخ: محرم 1401 @m_vaezjavadi
کسانی که با امام حسین (ع) همراهی نکردند به حیات طیّبه نرسیدند ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: امام حسین در نامه به بنی هاشم فرمود که هر کس در این مسیر با من همراه باشد به شهادت خواهد رسید اما اگر کسی مرا همراهی نکند ممکن است یک زندگی و یک حیاتی داشته باشد اما این حیات یک نیست حیات شایسته ای که پیامبر و آل او باشد... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
کسانی که با امام حسین (ع) همراهی نکردند به حیات طیبه نرسیدند ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشتند: حضرت یک حرکت معترضانه را آغاز کردند و چون حرکت، حرکت معترضانه بوده است اگر به صورت مخفی یا احیاناً به صورت تنهایی بخواهد اتفاق بیافتد این شایسته نبود لذا جا داشت که حضرت جمعیتی را که با او هستند همراه هستند اینها را با خود بیاورد و در مسیر این حرکت آنها را هم داشته باشد. وی افزود: ابی عبدالله(علیه السلام) به لحاظ نوع تعاملی که با حکومت داشت فرمود: «مِثْلِی لَا یُبَایِعُ مِثْلَ یزید بن معاویة»؛ این مطلب به عنوان یکی از که به عنوان اولین شعار در این مباحث مطرح شد ذکر شد. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نامه امام حسین علیه السلام به بنی هاشم اذعان داشت: حضرت به بنی هاشم نامه ای نوشت و در آن نامه این معنا را مرقوم فرمود، مسیری که من انتخاب کردم مسیر سخت و دشواری است و هر کس در این مسیر با من همراه باشد به خواهد رسید اما اگر کسی مرا همراهی نکند و همراه من در این نهضت همپا نباشد او هم به نخواهد رسید، موفقیتی نصیب او هم نخواهد شد. ممکن است یک زندگی و یک حیاتی داشته باشد اما این حیات یک ای نیست حیات شایسته ای که پیامبر و آل او برای جامعه انسانی مورد نظر داشتند نیست. فتح و ظفری که در یک حیات الهی و نبوی برای انسان شایسته است، زمانی حاصل می شود که و همپایی با (ع) در آن باشد. ▫️ وی با اشاره به مسئله وداع امام حسین علیه السلام با قبر پیامبر صلوات الله علیه ابراز داشت: در ایامی که ابی عبدالله (علیه السلام) در مدینه بودند و به هر حال خواستند معترضانه بیعتی نداشته باشند و خودشان را به یک جای امنی برسانند و در آن فضا مسیر فکری خودشان را با جوامع مطرح کنند اتفاقات خُرد و کلان فراوانی افتاد که از جمله آنها وداع خود ابی عبدالله (علیه السلام) با قبر مطهر جدّ بزرگوارشان رسول گرامی اسلام بود. ▫️ حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی ادامه داد: سخنان هنگام سخنان بسیار دردناک و غمباری است که جامعه اسلامی باید این سخنان را بشنود و نحوه حرکت امام حسین (علیه السلام) و حوادث و اتفاقاتی که در آن دوران برای آن حضرت اتفاق افتاد را بداند. حضرت خطاب به پیامبر می فرماید که من فرزند خردسال تو هستم که تو در بین امت خودت او را قرار دادی و امت خود را به دوست داشتن و نسبت به او و تبعیت و پیروی از او فرمان دادی. ▫️ وی افزود: حضرت در ادامه فرمود ای رسول خدا! شهادت بده که اینها فرزند تو را تنها گذاشتند و شکست و ضعف و زبونی را بر او حاکم کردند «إِنَّهُمْ قَدْ خَذَلُونِی وَ ضَیَّعُونِی وَ لَمْ یَحْفَظُونِی»؛ مرا در بین خود حفظ نکردند رعایت فرزندی تو در بین امت تو را نکردند و تنها گذاشتند و این شکایت من نسبت به شماست تا روزی که شما را ملاقات کنم. منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. جلسه: هفتم تاریخ: محرم 1401 @m_vaezjavadi
نهضت امام حسین یک بینه است / احیای سنت های الهی و اماته بدعت های باطل از اراده های سالار شهیدان بود ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء ، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: علت عدم استفاده امام حسین از امداد غیبی این بود که این نهضت یک و برای مردم باشد... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
نهضت امام حسین یک بینه است / احیای سنت های الهی و اماته بدعت های باطل از اراده های سالار شهیدان بود ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشتند: اگر و ولایی امام حسین علیه السلام را بخواهیم بررسی کنیم، اینها به اذن الله در مُلک و ملکوت متصرف اند اینها صاحب هستند مقام عصمت اند هر چه را که خیری در او باشد و صلاحی در او باشد به اذن الله انجام خواهند داد بدون تردید. اگر کسی متوسل به آنها بشود قدرت این معنا را در هر امری آنها خواهند داشت. اما سرّ اینکه در مقابل یزید و یزیدیان به چنین شکستی راضی شدند برای اینکه اقتضای به گونه دیگری است. ▫️ وی افزود: وقتی که طایفه ای از یا افواجی از مسلمان های جن آمده بودند یا فرشتگان آمده بودند نوع پاسخ ها و جواب هایی که سالار شهیدان حسین بن علی به اینها داد این مسئله را روشن کرد. حضرت در پایان فرمود: «وَ نَحْنُ وَ اللَّهِ أَقْدَرُ عَلَیْهِمْ مِنْکُمْ»؛ قَسم به خدا من از شما بر اینها قدرت بیشتری دارم من اگر بخواهم نیازی به قدرت شما و طوایفی از شما نخواهم داشت. «وَ نَحْنُ وَ اللَّهِ»؛ قسم به خدا ما و کرامت به اذن الله بر اینها قادرتر از شما هستیم. اما ما می خواهیم جامعه انسانی حرکت کند مسیر خودش را بشناسد و براساس بیّنه اقداماتش را انجام بدهد. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این نهضت یک است اذعان داشت: را امام حسین (علیه السلام) این آیه را تلاوت فرمودند: «وَ نَحْنُ وَ اللَّهِ أَقْدَرُ عَلَیْهِمْ مِنْکُمْ وَ لَکِنْ ﴿لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ یَحْیی‏ مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ﴾»؛ ما باید انسان ها را و افراد را در روز قیامت براساس بیّنه و برهان جلو ببریم. آنها در پیشگاه خدا باید بیّنه داشته باشند. نهضت ابی عبدالله یک بیّنه است یک و آشکار است. اگر کسی با نهضت ابی عبدالله مأنوس باشد می داند که قدم به قدم و همراهی با حق و و داد، اینها از اراده های جدّی سالار شهیدان حسین بن علی بود. و اماته بدعت های باطلی که دستگاه ظالمانه اموی پایه گذاری کرده اند اینها از اراده های سالار شهیدان حسین بن علی بود. ▫️ وی ادامه داد: حضرت می خواست تا امر الهی و معروف الهی در جامعه محقق بشود و منکر هر نوع منکری هر نوع چیزی که در پیشگاه عقل و وحی ناشناخته و منکر است به کناری زده بشود، احیا بشود لذا فرمود: ﴿لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ یَحْیی‏ مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ﴾»؛ این مسیری که امام حسین (علیه السلام) برای خود انتخاب کرد یک مسیر عمومی است و حضرت مأمور به این مسیر است اگرچه به شهادت او و اهل بیتش و اسارت خاندانش منتهی بشود. منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. جلسه: هشتم تاریخ: محرم 1401 @m_vaezjavadi
نهضت امام حسین مکاتب انبیای الهی را احیا کرد ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی : نه تنها مکتب اسلام بلکه سایر آن گونه که قرآن احیا کرده است با خون حسین بن علی احیا شد... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi