eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
533 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
280 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 آب حیات ▫️ شب قدر است، شب معناست. خدای عالم آمده است تا ما را با این معانی پر کند. ما در فضای نفس که رابط ما با آن حقائق همین نفس است، باید تلاش کنیم نفس را آزاد کنیم. بله خدای عالم کریم است، عفوّ است و می بخشد «اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّی‏»،[1] یکی از اذکار ویژه شب های قدر همین ذکر است «اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّی‏»؛ خدایا تو کریم هستی، عفو می کنی و بخشندگی را دوست داری از تو می خواهیم که ما را ببخشی! ▫️ دو نوع بخشش داریم: یک بخششی است که به گناهان ما، لغزش های ما و خطاهای ما بر می گردد، اینها را خدای عالم با کرامتش با تفضلش می بخشد. خدایی که با این درگاه از رحمت در تجلّی کرده است قطعاً بندهای که در پیشگاه خدا آمده و از او آرزوی آمرزش دارد لطف خدا بیکران است، اما آنکه باید تلاش بکنیم و در شب های قدر او را داشته باشیم مسئله است، آزادسازی جان و روح است. ما دست و پا را اگر باز کنیم اما جان در گرو اعمال ما و اخلاق بد ما باشد این قدرت پرواز ندارد ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهینٌ﴾[2] ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾[3] ما باید از خدا در شب قدر این و آزادی جان و نفس را طلب کنیم تا در سایه این آزادی آن اتفاق بیافتد و آن معنا وقتی اتفاق افتاد ارتباط با جهان غیب برقرار می شود. ▫️ سرّ اینکه ما از شب قدر می آییم بیرون و فردا ـ معاذالله ـ دوباره به گناه آلوده می شویم برای اینکه درست است که دست و پا و اعضا و جوارح تطهیر شدند اما نفس همچنان سیاه است، نفس همچنان درگیر خُلقیات و اخلاق و رذائل است و باید از خدای عالم چنین آزادی و رهایی را مسئلت کنیم که رسول گرامی اسلام فرمود «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ»؛[4] فرمود که انفس شما و جان های شما درگیر است جانتان را آزاد کنید در شب قدر از خدا بخواهید که خدا آنها را آزاد کند چون میتواند به اعضا و جوارح باشد می تواند به جان باشد «فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ». ▫️ آنهایی که در چنین شبهایی آن معنا و حقیقت را یافتند فرمودند: دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند ٭٭٭ واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند بیخود از شعشعه پرتو ذاتم کردند ٭٭٭ باده از جام تجلی صفاتم دادند چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی ٭٭٭ آن شب قدر که این تازه براتم دادند[5] این بزرگانی که چند قرن میمانند امثال جناب حافظ بر سر سفره شب قدر نشستند به آن معنا رسیدند، رسیدند به جایی که بیخود از شعشعه پرتو ذاتم کردند ٭٭٭ باده از جام تجلی صفاتم دادند چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی ٭٭٭ آن شب قدر که این تازه براتم دادند. [1] . اقبال الاعمال، ج1، ص133. [2] . سوره طور، آیه21. [3] . سوره مدثر، آیه38. [4] . عیون الاخبار، ج1، ص295. [5] . دیوان حافظ، غزل183. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1400/02/11 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
J-742 1400-02-14-21.mp3
10.89M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔹 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 21 تاریخ: 1400/02/14 🆔 @m_vaezjavadi
j 21 S moredi _0742 p0+.pdf
1.76M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔹 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 21 تاریخ: 1400/02/14 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لزوم حرکت بر مبنای عقلانیت.mp3
1.27M
💠 روز بیست و دوم ماه 1442 🔹 لزوم حرکت بر مبنای عقلانیت 🆔 @m_vaezjavadi
💠 لزوم حرکت بر مبنای عقلانیت 🔹 اگر مطلبی بخواهد برای انسان باشد، انسان یک موجودی است که در وجود خودش و در ذات خودش اگر یک چیزی را به لحاظ علمی و به لحاظ معرفتی قبول نکند بر نمی تابد! درست است که در مسایل نقلی اثرگذار است، ولی همواره با همه وجود انسان همراه نیست. به ما هم این جور نگفتند که تقلیدانه و مقلدانه حرکت کنید. اینجا خدای عالم فرمود که «﴿لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ﴾ یعنی ﴿أَوْ أَلْقَی السَّمْعَ﴾ گوش بسپارد و به دنبال باشد، اما ﴿وَ هُوَ شَهیدٌ﴾. این ﴿وَ هُوَ شَهیدٌ﴾ بسیار شریف است؛ یعنی در وجود خودش یک بتواند به این مسئله بدهد که این چیزی که شنیده است این حق است این درست است و این قابل قبول است ﴿أَوْ أَلْقَی السَّمْعَ وَ هُوَ شَهیدٌ﴾.[1] این مطلب نشان این است که چیست و انسان اگر خودش را به این تراز نرساند نمی تواند. 🔹 بنابراین اگر سؤال بفرمایید که چرا انسان باید حرکت کند و چرا عقلانیت در مسیر زندگی می تواند مؤثر و مفید باشد جوابش روشن است، برای این است که انسان تا به صورت به عقل، به علم و به معرفت نرسد قانع نمی شود؛ این در انسان است، حتی با خدا محاجّه می کند! با خدا احتجاج می کند! لذا خدای عالم در قرآن فرموده است که ما پیامبرانمان را فرستادیم ﴿لِئَلاَّ یكُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ﴾،[2] این چقدر بزرگ است! چقدر عظیم است که خدای عالم در مقابل این عقل برای اینکه زیر سؤال نرود انبیا را فرستاده و الا خود این عقل خدا را ـ معاذالله ـ زیر سؤال می برد. [1] . سوره ق، آیه37. [2] . سوره نساء، آیه165. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1400/02/13 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
51.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔹 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 22 تاریخ: 1400/02/15 🆔 @m_vaezjavadi
S moredi _0743.mp3
10.67M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔹 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 22 تاریخ: 1400/02/15 🆔 @m_vaezjavadi
j 22 S moredi _0743 p0+.pdf
1.8M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔹 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 22 تاریخ: 1400/02/15 🆔 @m_vaezjavadi
💠 دیگر فضای دروغ و خدعه گذشته است، فضای فکر و فرهنگ به بازار جامعه اسلامی و انسانی دارد می آید! 🔶جامعه ما دیگر یک جامعه فرهیخته است حرف های نامربوطی که حتی در چنین شب هایی از سخن افرادی که هیچ مبنای معرفتی برایشان نیست در هیچ مدرسه ای در هیچ دانشگاهی در هیچ حوزه ای در نزد هیچ استادی درس نخواندند فقط حرف و مدح و شعر و امثال ذلک دارند و تریبون دارند اینها را گوش نمی کنند، آن که حق است آن است که از مخ و مغز دین گرفته شده است، دیگر فضای دروغ و خدعه گذشته است، فضای فکر و فرهنگ به بازار جامعه اسلامی و انسانی دارد می آید، باید شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را هدایت کرد، مدیریت کرد و راهبری کرد، باید بیایند فرهیختگان اهل اندیشه، اهل فکر و دیگر مجال سخن گفتن به این حرف های واهی و بی اساس را که به صورت شعرگونه برای تلخ کردن ذائقه جامعه است گوش نخواهد داد!... سلسله سخنرانی استاد مرتضی جواد آملی با عنوان«چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی» ویژه ایام ماه مبارک رمضان 1442ه‍ 1400/02/15 🆔 @m_vaezjavadi
💠 دیگر فضای دروغ و خدعه گذشته است، فضای فکر و فرهنگ به بازار جامعه اسلامی و انسانی دارد می آید! 🔶جامعه ما دیگر یک جامعه فرهیخته است حرف های نامربوطی که حتی در چنین شب هایی از سخن افرادی که هیچ مبنای معرفتی برایشان نیست در هیچ مدرسه ای در هیچ دانشگاهی در هیچ حوزه ای در نزد هیچ استادی درس نخواندند فقط حرف و مدح و شعر و امثال ذلک دارند و تریبون دارند اینها را گوش نمی کنند، آن که حق است آن است که از مخ و مغز دین گرفته شده است، دیگر فضای دروغ و خدعه گذشته است، فضای فکر و فرهنگ به بازار جامعه اسلامی و انسانی دارد می آید، باید شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را هدایت کرد، مدیریت کرد و راهبری کرد، باید بیایند فرهیختگان اهل اندیشه، اهل فکر و دیگر مجال سخن گفتن به این حرف های واهی و بی اساس را که به صورت شعرگونه برای تلخ کردن ذائقه جامعه است گوش نخواهد داد! 🔶این قرآن است که انسان را به جایگاه شرافت انسانی می رساند، انسان در سایه قرآن انسان می شود منهای قرآن، انسان از انسانیت بهره ای نخواهد داشت! 🔶قرآن درس عزت، درس مقاومت، درس پایداری و درس حکمت می دهد؛ انسانی که با قرآن مأنوس است هرگز اهل چاپلوسی و تملّق نیست، اهل خدعه و نیرنگ و دو دوزه بازی کردن نیست، اهل استبداد و استکبار و تکبر نیست اهل عُجب و خودپسندی و نظایر آن نیست چرا که «وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ» است این شفابخشی قرآن در این مسایل بسیار بسیار نقش آفرین است. 🔶ما ترک محرّمات را بدون استعانت از قرآن قطعاً نمی توانیم فرا بگیریم این قرآن است که می تواند انسان را قوی کند انسان را با جرأت و جسارت کند در وجود انسان یک خشیتی و خوفی ایجاد کند که نسبت به عذاب الهی انسان بهراسد و این هراس از برترین و والاترین موهبت های الهی است که انسان به سمت معصیت نرود. 🔶یکی از مطالب بسیار عمده ای که خدای عالم در قرآن دارد و به ما نهیب می زند فرمان می دهد و بسیار هم بر آن تأکید می کند مسئله شیطنت شیطان است مگر کسی می تواند از دست این وسوسه گر حیله گر این خیانت باز این دشمن قدّار این دشمن مجهز و مسلّح به غیب کسی از دست این نجات پیدا بکند؟ 🔶 اگر انسان از قرآن و فرهنگ قرآن دور باشد چه کسی می تواند وضعیت شیطان و دشمنی او را برای ما توضیح بدهد؟ تمام لایه لایه کارهای شیطان را تشریح می کند باز می کند تا انسان در مقابل او با قدرت و با مقاومت بایستد و او را زیر پا منکوب کند! یا رسول الله آیا شما هم شیطان دارید؟ بله! من هم شیطان دارم، اما این شیطان را تسلیم خودم کردم، زیر پا لِه کردم، اجازه سخن گفتن و حرف زدن به او نمی دهم. اگر شیطان دهن باز کند این دهن همان نیش مار است که انسان را زخمی می کند، اجازه سخن دادن به شیطان و شیطان صفتان همین است! سلسله سخنرانی استاد مرتضی جواد آملی با عنوان«چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی» ویژه ایام ماه مبارک رمضان 1442ه‍ 1400/02/15 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
J-744 1400-02-16-23.mp3
10.76M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 23 تاریخ: 1400/02/16 🆔 @m_vaezjavadi
j 23 0744 1400-02-16 p0 +.pdf
1.78M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 23 تاریخ: 1400/02/16 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
متْجَر اولیا.mp3
1.88M
💠 روز بیست و چهارم ماه 1442 🔹 متْجَر اولیا 🆔 @m_vaezjavadi
💠 متْجَر اولیا 🔹 علی بن ابی ‌طالب (عَلَیهِ السَّلام) دنیا را [1] می داند، جای رشد و ترقی و سعادت می ‌داند. با دنیا باید دو گونه معامله کرد؛ در دنیا بود، امّا برای دنیا نبود. آن کسی که برای دنیا و در جهت تحصیل دنیا بخواهد تلاش کند، این تلاش او بازندگی دارد، تلاش او، محصول او نتیجه ‌ای برای او نخواهد داشت: ﴿قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرینَ أَعْمالا ٭ الَّذینَ ضَلَّ سَعْیهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ یحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یحْسِنُونَ صُنْعا﴾،[2] ما علی بن ابی ‌طالب را برای چه می‌ خواهیم؟ برای همین هم می ‌خواهیم كه برای ما تشریح کند که دنیا چه هست، سلوک او، سنّت او، راه و روش او را ما بیاموزیم و الّا علی بن ابی‌طالب به عنوان یک انسان خوبِ قشنگِ زیبای شجاع به درد ما چه می‌ خورد؟! ما یک انسان می ‌خواهیم که بلد راه باشد، ما را راهنمایی کند، دست ما را بگیرد، بگوید این بد است، این خوب است، این حق است، این باطل است، این زشت است، این زیباست و علی بن ابی‌ طالب این است؛ یک روشنگری است، یک خورشید تابناکی است که را دارد برای ما روشن می‌ کند، از این بهتر دنیا را تشریح کردن؟! 🔹 والد بزرگوار ما می ‌فرمود که کدام مدرسه است که دنیا را تشریح کند و برای ما بفرمایید دنیا چیست؟! حوزه؟ دانشگاه؟ آن که می ‌تواند دنیا برای ما تشریح کند [امام است] که لایه‌ های دنیا را برای ما باز کند، خوبی‌ ها و زیبایی‌ های دنیا را از یک سو، زشتی ‌ها و تباهی ‌های دنیا را از سویی دیگر برای ما باز کند، این را ما می‌ خواهیم، ، اگر ﴿أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَینَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ﴾[3] هست، این را برای ما باز کند. 🔹 «لهو و لعب» یعنی چه؟ «زینة» یعنی چه؟ «تفاخر» است یعنی چه؟ چرا اینها به شدّت از دنیا دوری می ‌جستند؟ زیرا دنیا مار است، بعضی‌ ها را دیدید که با مار بازی می‌کنند، آخر هم شکار همین مار می ‌شوند، با دنیا کسی بازی نمی‌ کند، با دنیا بازی کردن یعنی با دم شیر بازی کردن. دنیا یک دفعه محبّت خود را در دل انسان می ‌اندازد و دیگر آدم نمی ‌تواند و می‌ شود. این همه امکانات، این همه شرایط یک خیر ندارد، یک اقدامی ندارد، فلج است، ذهن فلج است. دست و پا فلج نیست، فکر فلج است، روح فلج است. مار دنیایی دست و پا را فلج می ‌کند، دنیا روح را فلج می ‌کند، فکر را فلج می ‌کند، عقل را فلج می ‌کند، دیگر آدم نمی‌ تواند را در دل داشته باشد. [1]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، حکمت127؛ «مَتْجَرُ أَوْلِیاءِ اللَّه‏». [2]. سوره کهف، آیه103 و 104. [3]. سوره حدید، آیه20. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1395/04/07 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
J-745 1400-02-17-24.mp3
10.65M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 24 تاریخ: 1400/02/17 🆔 @m_vaezjavadi
j 24 S moredi _0745 p0+.pdf
1.74M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 24 تاریخ: 1400/02/17 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا