eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
546 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
283 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
S moredi _0748.mp3
10.88M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 27 تاریخ: 1400/02/20 🆔 @m_vaezjavadi
j 27 S moredi _0748 p0+.pdf
1.97M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 27 تاریخ: 1400/02/20 🆔 @m_vaezjavadi
50.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنرانی موضوعی 🔸 موضوع: نسبت «معرفت» و «معنویت» تاریخ: 1400/02/11 🔸 مخاطبین: انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا لینک سایت: 🌐 https://zaya.io/uim9f 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نعمت هدایت 🔹 سرآمد نعمت ‌هایی که از ناحیه پروردگار عالم برای بشر رسیده است، است که اگر این هدایت نباشد و در جای آن ضلالت و گمراهی باشد انسان همواره در حال حیرت و سرگشتگی و ناکامی است. اگر بخواهیم هدایت را به عنوان یک مثال و نمونه مادی و طبیعی یاد بکنیم است؛ اگر نور در فضای انسانی و اجتماعی نباشد هیچ چیزی مشخص نیست. در وادی تاریکی در صحرای ظلمت و کدورت همه چیز به رغم اینکه وجود دارد چون ناشناخته و نادانسته است، طبیعی است که بهره‌ای انسان از آن نخواهد برد. 🔹 این را خدا در جلوه‌ ها و پرده ‌های مختلفی به بشر اهدا و عنایت فرموده است. بالغ ‌ترین و رساترین چهره ‌ای که خدای عالم برای هدایتش در نظر گرفته است مسئله است که انبیای الهی در یک شرایط ویژه و استثنایی مثل آدم مثل موسی مثل عیسی مثل خود رسول گرامی اسلام ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الأكْرَمُ ٭ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ٭ عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یعْلَم﴾،[1] یا وقتی با موسای کلیم در کوه طور به سخن می ‌ایستد می ‌فرماید من خدا هستم ﴿إِنِّی أَنَا اللَّه﴾[2] یا جلوه ‌های مختلفی که برای سایر انبیاء هست عیسای مسیح می ‌گوید: ﴿إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتانِی الْكِتابَ وَ جَعَلَنی‏ نَبِیا﴾[3] و همین‌ طور سایر انبیای الهی. 🔹 پس رساترین، بلیغ ‌ترین و کامل ‌ترین چهره هدایت همان است که از طرف انبیای الهی برای ما رسیده است. گرچه ـ متأسفانه ـ بشر در طول تاریخ از زمان آدم تا خاتم تا حتی زمان خاتم الأوصیاء حضرت بقیة الله الأعظم (عجل الله تعالی له الفرج) بشر مجادل کینه ‌توز اهل غرور و عُجب و خودپسندی، در مقابل حق می ‌ایستد و نیست، چه بسا حق‌ گریز و بلکه حق ‌ستیز باشد. انسان‌ ها اوّل در مقابل حق تمکین نمی ‌کنند، وقتی یک مقدار هوی و هوس غالب شد سعی می ‌کنند که از هدایت و نور بگریزند و اگر هم توانشان رسید نهایتاً با نور بستیزند ﴿یریدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِم﴾[4] تمکین نکردن مرحله اول است، گریختن و فرار کردن مرحله ثانیه است و نهایتاً تکذیب و ستیز و مبارزه با حق کاری است که بشر یکی پس از دیگری طبق اعتقادات و باورهای الحادی که پیدا می ‌کند، در مقابل حق و وحی موضع می ‌گیرد. [1]. سوره علق، آیات3 ـ 5. [2]. سوره قصص، آیه30. [3]. سوره مریم، آیه30. [4]. سوره صف، آیه8. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1398/03/04 🆔 @m_vaezjavadi
قطعا سردارانی که در میادین مختلف نظام از دیپلماسی و غیره تلاش می کنند، انسان های شریف و دلسوزی هستند که برای سعادت کشور کار می کنند. اختلاف ها پیش از تصمیم گیری خردمندانه ای که از گذرگاه عقل جمعی گذشته، بسیار خوب و مناسب است و بعد از آن دیگر جایی برای اختلاف نظر وجود ندارد و قطعا سردارانی که در میادین مختلف هستند بعد از تصمیم گیری جمعی، به تصمیم گرفته شده تمکین می کنند. بخش عظیمی از جامعه خبر ندارند که این اختلاف به دلیل آنکه قبل از تصمیم گیری نهایی است، برای دو طرف نشان دهنده کمال است و شکنندگی ندارد. لذا میدان و دیپلماسی در کمال دوستی و صمیمیت نسبت به هم این مواضع را اظهار می کردند. اگر فضای دشمنی و خصومت بود که رابطه آقای ظریف با سردار شهید سلیمانی هیچ گاه این گونه نمی شد. آنها مانند دو برادر در عین داشتن اختلاف نظر، مترصد بودند که بعد از تصمیم نهایی مصالح کشور را دنبال کنند. مصاحبه با جماران https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1509068 🆔 @m_vaezjavadi
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی: ظریف تمام شدنی نیست، همانطور که سردار سلیمانی تمام نشد حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت و گو با جماران، در خصوص هجمه های صورت گرفته به وزیر امور خارجه کشورمان پس از افشای فایل صوتی او گفت: هیچ بحثی در این نیست که آقای ظریف جزو افرادی است که در سطوح عالی نظام موثر بوده و در مسیر عزت و شکوفایی جامعه و نظام اسلامی گام برمی دارد. از سوی دیگر، اینکه همه بخواهند «واحد» فکر کنند و اندیشه ای یکسان داشته باشند، شدنی نیست. قطعا اختلاف دیدگاه ها می تواند در جهت پیروزی یک مجموعه موثر باشد. زیرا وقتی گفته می شود «اختلاف امتی رحمه» یعنی همین. مدیریت کردن اختلافات نیاز به همفکری و مشورت بیشتر دارد وی افزود: البته مراد از اختلاف، مخالفت نیست. بلکه آراء و نظرات گوناگونی است که صاحب نظران از منظرهای مختلف بیان می کنند. شرایطی که برای یک مسئول در این خصوص وجود دارد با شرایطی که دیگران دارند، یکسان نیست. طبیعی است که هرکدام هم خود را محق یا محق تر ببینند. وجود این اختلاف نظرها برای جامعه جای نگرانی ندارد ولی مدیریت کردن این اختلافات و بردن آن به سطحی که بتواند عزت کشور را حفظ کند، نیازمند همفکری و مشورت بیشتری با اهل حل و عقد است. حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی ادامه داد: در نظام اسلامی که با چالش های جهانی مواجه است و در میدان های بین المللی حضور دارد، کسانی که دارای اختلاف نظر هستند باید برای رساندن سخن به مجموعه خردمندی که مشورت های بالادستی را به درستی فهمیده و مصالح امت اسلامی را به درستی یافته است، همفکری و مشورت دهند. اختلاف ها پیش از تصمیم گیری خردمندانه ای که از گذرگاه عقل جمعی گذشته، بسیار خوب و مناسب است او گفت: اختلاف قبل از تصمیم گیری نهایی را اختلاف قبل از علم می گویند. این اختلاف بسیار ممدوح و شایسته است و هیچ جای نگرانی نیست. وقتی خردمندان و کسانی که مسائل امت را از مناظر مختلف می بینند و همفکری می کنند و در نهایت عقل جمعی تصمیم گیری می کند، همگان به آن تصمیم احترام می گذارند. این استاد حوزه و دانشگاه گفت: قطعا سردارانی که در میادین مختلف نظام از دیپلماسی و غیره تلاش می کنند، انسان های شریف و دلسوزی هستند که برای سعادت کشور کار می کنند. اختلاف ها پیش از تصمیم گیری خردمندانه ای که از گذرگاه عقل جمعی گذشته، بسیار خوب و مناسب است و بعد از آن دیگر جایی برای اختلاف نظر وجود ندارد و قطعا سردارانی که در میادین مختلف هستند بعد از تصمیم گیری جمعی، به تصمیم گرفته شده تمکین می کنند. هر دو سردار می توانند در جایگاه خودشان سخن حقی را مطرح کنند ایشان با اشاره به دوقطبی میدان و دیپلماسی در سطح رسانه ها اظهار داشت: نسبت آنهایی که صادقانه مسائل را دنبال می کنند بسیار بیشتر از کسانی هستند که بر اساس سیاست بازی و فریب مسائل را بازگو می کنند. البته متاسفانه تریبون و قدرت با دسته دوم است. عمده کسانی که دچار چنین چالشی هستند باید متوجه باشند که اختلاف میان میدان و دیپلماسی، اختلاف قبل از علم است و هیچ اشکالی هم ندارد. هر دو سردار می توانند درجایگاه خودشان سخن حقی را مطرح کنند. وی افزود: آنهایی که به این اختلافات دامن می زنند دو دسته هستند. یا کسانی که به مصالح و منافع ملی نمی اندیشند و درصددند که تنها اختلاف را در جامعه برجسته کنند و یا کسانی هستند که علاقه مند به کشورند اما نمی دانند که اختلاف قبل از علم برای جامعه و نظام بسیار مفید است. اختلافی به زیان کشور است که بعد از حرف نهایی ناشی از خرد جمعی همچنان پابرجا بماند. آقای ظریف تمام شدنی نیست این استاد حوزه و دانشگاه گفت: بخش عظیمی از جامعه خبر ندارند که این اختلاف به دلیل آنکه قبل از تصمیم گیری نهایی است، برای دو طرف نشان دهنده کمال است و شکنندگی ندارد. لذا میدان و دیپلماسی در کمال دوستی و صمیمیت نسبت به هم این مواضع را اظهار می کردند. اگر فضای دشمنی و خصومت بود که رابطه آقای ظریف با سردار شهید سلیمانی هیچ گاه این گونه نمی شد. آنها مانند دو برادر در عین داشتن اختلاف نظر، مترصد بودند که بعد از تصمیم نهایی مصالح کشور را دنبال کنند. وی در پاسخ به این سوال چالشی که آیا ظریف پس از این اتفاق تمام شد، گفت: نه خیر، آقای ظریف تمام شدنی نیست و شخصیتی است که بعدها روشن خواهد شد چه خدمتی به کشور و جامعه اسلامی داشته است و میزان دوستی و برادری ایشان هم با سردار بزرگوار قاسم سلیمانی روشن خواهد شد. به نظرم مقداری طول می کشد تا جامعه اسلامی به عمق این رابطه پی ببرد. همانطور که شهید قاسم سلیمانی تمام شدنی نیست، آقای ظریف هم تمام نخواهد شد. مصاحبه با جماران https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1509068 🆔 @m_vaezjavad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
S moredi _0749.mp3
11M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 28 تاریخ: 1400/02/21 🆔 @m_vaezjavadi
j 28 S moredi _0749 p0+.pdf
336.3K
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 28 تاریخ: 1400/02/21 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کريم ترين همراه و رفيق.mp3
2.16M
💠 روز بیست و نهم ماه 1442 🔹 کريم ترين همراه و رفيق 🆔 @m_vaezjavadi
💠 کریم ترین همراه و رفیق 🔹 یک جمله از امام سجاد [عرض کنیم]، امام واقعاً با این ماه مثل یک موجود زنده ی کریمِ رفیقِ شفیقِ ألیفِ انیس دارد سخن می‌ گوید؛ عجیب است واقعاً! اینها چقدر خوب شناختند! چقدر خوب معارف را دانستند! چقدر هم زیبا به ما تعلیم دادند! این دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه دعایی است که انسان با این ماه دارد می ‌کند. اگر ما ماه را یک موجود خشک و بی روحی بدانیم که یک زمانی از کنار ما رد شد، مثل یک ماشینی که از کنار ما رد شده است، این طبیعی است که انسان ممکن است آن نوع ارتباطی که با آن می ‌گیرد را نتواند درست تنظیم کند؛ ولی امام سجاد (علیه السلام) آن که با یکی است، عینیت دارد و حقیقت این ماه را فهمیده است، این جملات فوق العاده تکان دهنده است! 🔹 آن جمله ای که برای من خیلی مهم است این است که این ماه را امام سجاد (علیه السلام) برای ما به عنوان یک دارد توضیح می ‌دهد؛ «أَكْرَمَ مَصْحُوب‏»، این «أَكْرَمَ مَصْحُوب‏» یعنی کریم ترین همراه و رفیق! ما یک رفیق می خواهیم در زندگی، یک نفر می‌خواهیم که به ما راست بگوید، با ما صادقانه زندگی کند، با ما صادقانه راه بیاید، به ما گفتند آقا شما یک دارید که آن برادر شما آن کسی است که به شما راست بگوید، «صَدیقُکَ مَنْ صَدَقَکَ لا مَنْ صَدَّقَک»[1] ـ این حدیث را حفظ ‌کنید، این حدیث بسیار حدیث شریفی است، بسیار راهگشا و یک در همه زندگی ما می باشد ـ برادر تو آن کسی است که به تو راست می گوید، نه اینکه هر چه تو گفتی بگوید آقا درست انجام دادی، «صَدیقُکَ مَنْ صَدَقَکَ لا مَنْ صَدَّقَک»؛ بعضی ‌ها هستند می‌آیند کنار آدم می ‌نشینند می گویند آقا بارک الله! آفرین! عجب کاری کردی! هر کاری انسان انجام می دهد می گوید کار درست را شما انجام دادی، می ‌داند بد گفته، می‌ داند ناروا گفته؛ ولی کارش تصدیق کردن است، آفرین! اَحسنت! بسیار خوب! بارک الله! 🔹این تملّق و چاپلوسی و این مسئله تصدیق کردن در جامعه ما بسیار رواج دارد؛ امّا صادقانه برخورد کردن، آقا این جا شما خوب گفتی، ولی این جا اشتباه کردی، این اقدام شما اقدام درستی نبود، این سخن شما سخنی بود که اگر این طوری می ‌گفتی بهتر بود؛ ممکن است که شخص اشتباه هم بکند؛ ولی صادقانه سخن بگوید، «صَدیقُکَ»؛ برادر تو کسی است که «مَنْ صَدَقَکَ لا مَنْ صَدَّقَکَ»؛ برادر تو کسی است که به تو راست بگوید، نه اینکه تو را تصدیق کند و بگوید آقا تو این طور عمل کردی آفرین! درست است! خیلی‌ها الآن این طوری هستند، جامعه ما بخش قابل توجه ‌آن این گونه از مسائل است که او را آلوده کرده است. ماه رمضان یک ماهی است که به آدم راست می ‌گوید، رفیق است، کریمی است که با انسان به صداقت رفتار می‌کند. ما یک باید داشته باشیم، صاحب؛ یعنی کسی که همراه ما باشد، مصاحب ما باشد، ما تا لب مرگ نیازمند به یک همراه و رفیق هستیم که این همراه و رفیق به انسان صادقانه امر به معروف و نهی از منکر کند. [1] . الغارات(ط ـ الحدیثة)، ج2، ص712. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1395/04/15 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جلوه رمضانی 🔹 مستحضرید که ماه رمضان دو جلوه دارد: یک جلوه‌ آن صوم و امساک است و یک جلوه آن افطار است. درست است که امشب شب اوّل ماه شوّال است و خدا را از اینکه این ماه عزیز بر ما گذشته است و ما هلال ماه شوّال را زیارت کرده ‌ایم و ـ إن شاء لله ـ را به برکت این ماه درک کرده ‌ایم و این ماه، ماه صوم و ماه روزه است؛ امّا اوّل شوّال هم در حقیقت وصل به این یک ماه است، اوّل شوّال همان روز را ما نتیجه و پایان این ماه مبارک رمضان بدانیم، چون عرض کردیم ماه رمضان دو جلوه دارد: یک جلوه آن صوم و امساک است و جلوه دیگر آن افطار و فطر است که فطرش را اوّل ماه شوّال داریم؛ لذا گفته‌ اند این روز را، یعنی روز اوّل شوّال که روز عید فطر هست را هم به همان منزلت و جایگاهی که برای روزها و شب ‌های ماه مبارک رمضان است به همان میزان ارج بنهیم و گرامی بداریم، بلکه بالاتر که «لَیلَةَ الْجَوَائِز»[1] است و خدای عالم محصول تلاش عبادی بندگانی که این ماه را برای خدا رعایت کردند، شئونات این ماه را حفظ کردند، آموزه هایی که برای این ماه بیان شده است را به جان پذیرفتند، قبول و باور کردند و تا آن جایی که در توانشان بود عمل کردند، این یک ماه ماه امساک است، فردا است که جلوه دیگر این سکه طلایی است و این هدیه ی آسمانی است. 🔹 ما با چه چیزی صوم و روزه را گرفتیم و صائم بودیم و با چه چیزی باید افطار کنیم؟ اینکه نخوردیم و نیاشامیدیم، اینکه روزه نیست، بلکه این یک است! مثلاً شما یک ساختمان عظیمی را، یک ساختمان مثلاً صد طبقه ای را در یک میدان بسیار وسیعی بخواهید بسازید ممکن است در یک شکل نمادین آن را در جای یک یا دو یا سه متری قرار بدهید، این یک میزان بسیار کوچکی است از مجموعه ای بسیار بسیار بزرگ؛ اولاً این زمینی، ظلّی و سایه است و امّا حقیقت ماه رمضان یک و آسمانی است، ماه رمضان این نیست که ما این جا داریم؛ آنی که در جان ما و در این ماه دارد قرار می‌گیرد و ما می گوییم صائم و روزه داریم، این یک نماد و یک ظاهری است از یک باطن پُرمغز و پُرحقیقتی؛ مثل این «کتاب الله» یعنی این قرآن عظیم که نازل شده، نازل شده، نازل شده تا در به عنوان یک امر مادی به صورت وجود لفظی یا وجود کتبی به نام قرآن در اختیار ما قرار گرفته است، و الّا حقیقت قرآن که این نیست! 🔹 حقیقت قرآن در دست خداست که فرمود: ﴿وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكیمٍ عَلیم﴾،[2] این لدن یعنی . در اصطلاح قرآنی ما یک «عند» داریم؛ یعنی نزد و یک «لدن» داریم، لدن؛ یعنی آن نزد خاص؛ قرآن از پیشگاه خاص ربوبی نازل می‌ شود. به پیغمبر گرامی اسلام می‌فرماید که آن قرآنی که تو آموختی این نیست! این یک ظاهر و یک نمادی است از قرآن، آن قرآن حقیقی که کلّ جهان هستی را دربر دارد و نظام تدوین «من الأوّلین و الآخرین» کتب همه أنبیاء، صحف همه اولیاء در این کتاب جمع هست، راه هدایت هستی است و هست، این در این قرآن آمده است؛ اما آن حقیقت قرآن در نزد خدای عالم است که مستقیماً به رسول الله آموخته است، بلکه القا فرموده است؛ نگفت که من به تو تعلیم کردم و تو قرآن را یاد گرفتی، بلکه فرمود: تو تلقّی کردی، من القا کردم؛ القا کردن یعنی تحویل دادن؛ یک وقت یک مطلبی را می آموزیم و تعلیم می ‌دهیم، یک وقت حقیقتی را به دیگری تقدیم می ‌کنیم. خدای عالم فرمود: حقیقت قرآن را تو از پیشگاه ما و نزد خاص ما دریافت کردی:﴿وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكیمٍ عَلیم﴾؛ حالا اینکه الآن به عنوان قرآن در نزد ما هست یک سایه ای است که ﴿أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیلَةُ الْقَدْر﴾[3] و تقدیم شده است که ما هم بتوانیم این را بگیریم و بالا برویم. [1]. الأمالی (للمفید)، ص232؛ «...لَیلَةُ الْفِطْرِ وَ هِی تُسَمَّی لَیلَةَ الْجَوَائِزِ أَعْطَی اللَّهُ الْعَالَمِینَ أَجْرَهُمْ بِغَیرِ حِسَابٍ...». [2] . سوره نمل، آیه6. [3] . سوره قدر، آیه1. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1395/04/15 🆔 @m_vaezjavadi
💠 فهرست دروس استاد مرتضی جوادی آملی ↙️ دروس فقه و تفسیر: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/1871 ↙️ دروس فلسفه و عرفان: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/1770 ↙️ دروس اخلاق، سخنرانی و پیام: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/1281 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
استاد مرتضی جوادی آملی
💠 فهرست دروس استاد مرتضی جوادی آملی ↙️ دروس فقه و تفسیر: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/1871 ↙️ در
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دروس حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی بعد از ماه مبارک رمضان، از روز یکشنبه 26 اردیبهشت ماه 1400 از سر گرفته می شود. : (جلد9): ساعت 11 صبح :لینک پخش زنده درس استاد: https://el.esra.ir/ch/falsafe-asfar-jelde9 شروع درس خارج فقه، از شنبه 1 خرداد ماه ::(اجتهاد و تقلید): ساعت 12 ظهر :لینک پخش زنده درس استاد: https://el.esra.ir/ch/kharejfegh-ejtehad-taghlid لازم به ذکر است به دلیل وضعیت موجود حاصله از ویروس کرونا، تمامی دروس فقط به صورت آنلاین بوده و حضوری برگزار نخواهد شد. : لینک پشتیبان: https://engage.shatel.com/b/wpr-ewz-bf8-td2 همچنین دروس استاد به صورت «صوت و متن» در سایت و کانال ایشان (در تلگرام، ایتا و سروش به آدرس m_vaezjavadi ) به روال سابق، بارگزاری خواهد شد.
شنبه اول خرداد، همزمان با روز بزرگداشت ملاصدرا؛ « سیاست الهیه در حکمت متعالیه: شرح مشهد پنجم الشواهد الربوبیه» اثر جدید استاد مرتضی جوادی آملی رونمایی می شود آیین رونمایی اثر جدید استاد حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با عنوان « سیاست الهیه در حکمت متعالیه: شرح مشهد پنجم الشواهد الربوبیه » روز شنبه، اول خرداد ماه همزمان با روز بزرگداشت ملا صدرا در محل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار می گردد. آیین رونمایی از کتاب « سیاست الهیه در حکمت متعالیه: شرح مشهد پنجم الشواهد الربوبیه» از ساعت 11 تا 13 روز شنبه 1400/3/1 با حضور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (تالار شهید سلیمانی) با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می گردد. کتاب حاضر شرحی است بر مشهد پنجم کتاب الشواهد الربوبیه اثر بزرگ حکیم نامدار اسلامی صدرالمتالهین شیرازی، شیوه و روش این کتاب شرح، توضیح و تبیین مطالب بر اساس مبانی حکمت متعالیه و هماهنگی آن با منابع ربوبی اعم از کتاب و سنت و بررسی مناسبات بین کشف عقلی حکمی و شهود قلبی عرفانی و وحیانی است. در تمامی مشاهد پنجگانه این کتاب ضمن نمایان ساختن جلوه های وحیانی، پافشردن بر مواضع برهانی و تاکید بر قوالب عقلی وحِکَمی مشهود است. در همین راستا فلسفه به دانش فقه بها بخشیده و ضمن تایید موضوع این دانش یعنی بررسی قول و احکام الهی که ازعلوم اعتباریه است، به سهم و نقش عمده آن در ابواب مختلف فقهی و مشخصا به سیاست پرداخته و از جانب دستگاه فقه به کارآمدی سیاست اسلامی فتوا می دهد. @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
S asfar -0428.mp3
6.39M
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 428 : فی كیفیة خلود أهل النار فی النار و قال القیصری فی شرح الفصوص ما ملخصه اعلم أن المقامات الكلیة الجامعة- لجمیع العباد فی الآخرة ثلاثة على الإجمال و هی الجنة و النار و الأعراف... تاریخ تدریس: 1400/02/26 🆔 @m_vaezjavadi