eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
526 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
279 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
j-175 1401-10-21.mp3
14.31M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 175 فيقال له كلاهما فاسد- أما الأول فلأن المتواطي ربما لا يكون ذاتيا لما تحته من الوجودات... . تاریخ تدریس: 1401/10/21 🆔 @m_vaezjavadi
آشفتگی‌های امروز نتیجه بی ‌مهری به حدیث ثقلین است 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی ضمن اشاره به دو جنبه کلامی اعتقادی و سیاسی اجتماعی بیان کرد: هم اکنون باید به همین حدیث برگشت وگرنه آنچه جامعه امروز و انسان مدرن دارد از طبیعت بالا نمی‌ رود... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
آشفتگی‌های امروز نتیجه بی ‌مهری به حدیث ثقلین است
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
دومین همایش قرآن و عترت از منظر اسلام‌ شناسان، شب گذشته ۲۰ دی ‌ماه در محل دایره المعارف بزرگ اسلامی با سخنرانی جمعی از اساتید برگزار شد. در این همایش حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، استاد حوزه علمیه قم سخنرانی کرد که گزیده آن را در ادامه می‌ خوانید؛ 🔸 عنوان بحث من جایگاه در جهان اسلام است. قله این مباحث که ناظر به مسائل قرآن و عترت است در این حدیث شریف آمده و اگر این حدیث نبود جایگاه قرآن و عترت و مناسبات این دو واضح نبود. پیامبر(ص) دو دغدغه جدی داشت یکی اینکه خاتم انبیا بود و باید جریان نبوت و سلسله رسالت را ساماندهی می‌ کرد و از سوی دیگر باید آینده را هم سامان می ‌داد. این دو دغدغه اساسی پیامبر(ص) بود. در روزهای آخر خیلی به حضرت سخت گذشت خصوصا با علم به اینکه چه خواهد شد، لذا در پایان عمر این حدیث را در مناسبت‌ های مختلف تکرار فرمودند. حدیث ثقلین از محکمات بیانات پیامبر(ص) است 🔸 این حدیث در متنی فوق العاده قاطع و غیر قابل شکست بیان شده است و از محکمات احادیث پیامبر(ص) است. حضرت فرمود: «إنی تارك فیكم الثقلین ما إن تمسكتم بهما لن تضلوا بعدی كتاب الله و عترتی أهل بیتی و إنهما لن یفترقا حتى یردا علی الحوض». برای این حدیث یک عنوان جامعی تحت عنوان ویژگی‌ های عام حدیث مطرح است. همچنین دو جنبه دیگر برای حدیث قابل ذکر است، یکی جنبه کلامی و اعتقادی و دیگر جنبه سیاسی و اجتماعی که به جهت وجود این دو جنبه، رقابت‌ ها و مخالفت ‌هایی پیرامون حدیث برانگیخته شد و موجب شد به این حدیث بی ‌مهری شود. 🔸 کلمه عترت گرچه بسیار عزیز و بالا است ولی برای برخی واژه ‌ای نبود که نپسندند، لذا تلاش کردند به جای کلمه عترت، سنت بکارند و بگویند پیامبر(ص) به کتاب و سنت توصیه کرد. نکته دیگری که قابل ذکر است مقارنتی است که بین قرآن و عترت در زبان پیامبر(ص) آمده است. اهل سنت فهم درستی از قرآن و نزول قرآن ندارند، در مقابل، حکمای اسلامی چهار منزل برای قرآن ذکر کردند که قرآن از این منزل نازل شده است. در واقع قرآن از علی حکیم صادر شده و به عربی مبین انجامیده است و در این مسیر منازلی را طی کرده است. این فهم درست جز از حکمای اسلامی که از الهاماتی که اهل بیت (ع) داشتند بهره ‌مند بودند، حاصل نمی ‌شود. از این مهم تر مسئله عترت است. وقتی شما راجع به عترت سخن می ‌گویی و می ‌گویی عترت در هیچ منزلی از قرآن جدا نبوده است یعنی از آنجا که قرآن نزد علیّ حکیم بوده است، قرآن و عترت در کنار هم بودند. برخی نمی ‌توانند باور کنند عترت نزد علی حکیم بوده است. چون قدر عترت ناشناخته است این گروه نمی‌ توانند قرآن را در عرض عترت ببینند، لذا به جای آن سنت گذاشتند. اگر بپذیریم سنت را جای عترت قرار دهیم آنگاه سوال می ‌شود خود سنت را چه کسی باید تبیین کند و توضیح دهد؟ پس اینها بیراهه رفتند و انحراف حاصل شده است. دو بال حفظ جامعه 🔸 متاسفانه مباحث سیاسی و اجتماعی این حدیث شریف هم مورد استقبال واقع نشد و از این جهت هم بی‌ مهری تامی نسبت به حدیث شده است. پیامبر اسلام (ص) می‌ خواست سامانی برای گذشته و فتحی برای آینده بسازد و طبق فرمایش ایشان در حدیث ثقلین امت اسلامی می ‌تواند بر اساس به چنین جایگاهی برسد. این تمسک به قرآن و عترت بسیار امر مهمی است. مستمسکی که می ‌تواند جامعه را حفظ کند دو بال دارد، یک بال اثباتی و یک بال سلبی. بال اثباتی آن «یؤْمِنْ بِاللَّهِ» است و بال سلبی آن «یكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ» است. پیامبر (ص) چنین خواسته ‌ای داشت و گفت اگر جامعه بخواهد پیشرفته و باعزت باشد باید به این دو امر عمل کند یک و دیگری _عترت طاهره که عِدل قرآن است و در همه منازل با قرآن همراه بودند. 🔸 بی‌ مهری به این حدیث موجب شده کماکان جامعه در تلاطم و آشفتگی باشد. هم اکنون باید به همین حدیث برگشت وگرنه آنچه جامعه امروز و انسان مدرن دارد از طبیعت بالا نمی‌ رود. حداکثر چیزی که انسان مدرن دارد طبیعت است و اگر بخواهد به طبیعت استمساک کند نتیجه‌ اش همین است که در جهان غرب از انسانیت شاهد هستیم که حداقلی به عنوان ظواهر انسانی وجود دارد ولی حقیقت انسانی که خدای عالم می‌ خواهد از انسان به جهان معرفی کند نیست. انسان مدرن به دنبال طبیعت و شئونات طبیعت است و مستمسک انسان مدرن همین چیزهایی است که امروز می‌ بینید که البته همه‌ اش خوب و لازم است ولی انسانیت کجا مقام والای انسانی کجا؟ خدای عالم می‌ خواهد در چهره انسان خودش را ببینید و این در پرتو میسر است. 📚 دومین همایش قرآن و عترت از منظر اسلام‌ شناسان / منبع: ایکنا تاریخ: 1401/10/20 🆔 @m_vaezjavadi
💠
 جلال و جمال الهی

🔸 یکی از برترین‌ ها و عالی ‌ترین جلوه ‌هایی که پروردگار عالم در نشئه طبیعت آن را آشکار کرد وجود گرانقدر حضرت صدیقه طاهره است... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
💠
جلال و جمال الهی

🔸 یکی از برترین‌ ها و عالی ‌ترین جلوه ‌هایی که پروردگار عالم در نشئه طبیعت آن را آشکار کرد وجود گرانقدر حضرت صدیقه طاهره است. در وجود برخی از شخصیت ‌ها خدای عالم آن ظرفیت و وسعت وجودی را دید که همه آنچه را که امکان ظهور دارد را به آنها عطا فرمود و در آنها تجلی کرد؛ همان طوری که علی بن ابیطالب (علیه السلام) در مورد خود فرمود: «مَا لِلَّهِ آیةٌ أَكْبَرُ مِنِّی» هیچ نشانه ‌ای که خدا را ارائه کند و اسماء و اوصاف الهی را نشان بدهد به وحدانیت و یگانگی و یکتایی خدا آگاهی بدهد به میزان من نیست، زهرای مرضیه (سلام الله علیها) از آن جهت که عِدل علی بن ابیطالب است و کفّ اوست و «علی وجه الأرض» أحدی به همتایی و همسانی فاطمه زهرا(سلام الله علیها) نسبت به علی بن ابیطالب و بالعکس نیست. 🔸 بنابراین همان طوری که علی بن ابیطالب (علیهما السلام) در مقام ارائه جلوه ‌ها و و اسماء و اوصاف الهی یگانگی دارد و کسی به میزان آن حضرت در ارائه حق (سبحانه و تعالی) بعد از رسول گرامی اسلام نیست، در مورد فاطمه زهرا (سلام الله علیها) هم سخن همین است. او در عالی ‌ترین جلوه ‌ای است که خدای عالم هم رضایش را و هم سخطش را در او متجلّی ساخت و او معیار همه جلوه‌های جمال و جلال الهی شد و «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى یغْضَبُ لِغَضَبِكَ، وَ یرْضَى لِرِضَاك‏» یعنی در این چهره آسمانی تجلی کرده است. 📚 سخنرانی در همایش زن در قرآن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی در زنجان تاریخ: 1398/10/24 🆔 @m_vaezjavadi
💠 جامعیت وجودی زهرا (س) 🔸 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) طی یادداشتی برای جماران به تشریح شخصیت والای ایشان پرداخت... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
💠 جامعیت وجودی زهرا (س) 🔹 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) طی یادداشتی برای جماران به تشریح شخصیت والای ایشان پرداخت. 👇👇👇👇 🔸 میلاد خجسته حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) را به امت اسلام بلکه جهان بشری خصوصاً جامعه اسلامی ایران عزیز تبریک و تهنیت می‌گویم. بدون شک زهرای مرضیه (س) در قلب یکایک جامعه اسلامی و امت اسلام جایگاه ویژه ‌ای دارد. همان طور که خدای عالم در قرآن این شخصیت را به عنوان مورد تکریم ویژه قرار داد و فرمود ﴿وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‌ حَقَّه‌﴾، یعنی عنایت حق سبحانه و تعالی از جایگاه ویژه ‌ای است که حتی به رسولش دستور می ‌دهد که نسبت به این بانوی گرامی چنین وظیفه ‌ای را انجام دهد. 🔸 حضرت زهرا (س) مستقیماً بود. یعنی با قطع نظر از محبت حضرت پیامبر گرامی اسلام (ص) که آخرین نوع تکریم و تعظیم را نسبت به دخترشان داشتند و عالی ‌ترین عبارت‌ ها و الفاظ را در شأن این بانوی گرامی به کار می ‌بردند، اما حق سبحانه و تعالی به صورت مستقیم ایشان را مورد عنایت قرار داد، آنگاه که حضرت جبرائیل آمد و عرضِ سلام داشت و گفت: من از طرف خدا می ‌آیم، خدای عالم برای شمای زهرا سلام فرستاده است. این جایگاه، جایگاه ویژه‌ ای است و فهم این مسئله بسیار سنگین است، لذا حضرت زهرا (س) فرمود «هُوَ السَّلامُ وَ مِنْهُ السَّلامُ وَإلَيْهِ السَّلام» که همه سلام را از جایگاه حق تعالی می ‌دانستند. نسبت حضرت زهرا(س) با پروردگارش در مناجات ‌ها، گفت و گوها، عبادت‌ ها و نظایر آن بسیار قابل توجه و عنایت است که این نسبت شاید برای احدی نبوده و خدای عالم چنین جایگاهی را برای زهرا (س) قرار داده است. 🔸 زهرا (س) را می ‌شود در یک جمله در سخنی از امام صادق (ع) در مورد تأویل سوره شریفه قدر گفت که زهرا (س) لیلة القدر است. آن امام در تشریح و تفسیر سوره قدر فرمود: «اللَّیلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَک لَیلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّیتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا». این گونه عبارت ‌ها، از عبارت‌ های فوق تصور است و این جامعیت، اقتضا می ‌کند که شخصیت زهرا (س) دانسته شود که ما از کدام مرحله سخن می‌گوییم. 🔸 حتی نه تنها حضرت زهرا (س) در بین زمینیان جایگاه داشت، بلکه «مَتي قامَت في مِحرابِها بَينَ يَدَي رَبِّها جَلَّ جَلالُهُ، ظَهَرَ نورُها لِمَلائِكَةِ السَّماءِ كَما يَظهَرُ نورُ الكَواكِبِ لِأَهلِ الأَرض»؛ یعنی زهرا (س) برای ملکوتیان و کروبیان هم از جایگاه زهرۀ خویش و نورانیتی که خدای عالم به او عطا کرده، نور می‌ افشاند و وقتی در محراب عبادت قرار می‌ گرفت طبق بیان حضرت زهرا (س) «وَ قَدْ أَقْبَلَتْ بِقَلْبِهَا عَلَى عِبَادَتِي». خدای عالم، عبادت زهرا (س) را این گونه می ‌ستاید که عبادت او زبانی نبوده، فقط از ناحیه اعضا و جوارح نبوده، تنها از طرف جوانح نبوده، تنها از ناحیه عقل نبوده بلکه ، قلب است و زهرا (س) از این جایگاه با خدای خود مناجات و صحبت می ‌کرد. این ویژگی‌هایی که برای زهرا(س) بیان شده است، نشان از جایگاه وجودی دارد که زمینیان از او درس بگیرند، خویش قرار دهند و توجه او را نسبت به جامعه اسلامی بدانند. 👇👇👇👇
🔸 یکی از مهمترین مسائلی که در باب عنایت زهرا (س) به امت و جامعه اسلامی هست، این است که حضرت در یکی از مناجات‌ های خود می ‌گوید: «اِلهي وَ سَيدي اَسْئَلُكَ بِالذَّينَ اصْطَفَيتَهُمْ وَ بِبُكاءِ وَلَدَي في مُفارَقَتِي اَنْ تَغْفِرَ لِعُصَاةِ شيعَتِي وَ شيعَةِ ذُرِّيتِی». این سخن، سخن بسیار عزیزی است، یعنی نهایت محبت، علاقه و دوستی حضرت زهرا (س) با یکایک افراد امت را نشان می ‌دهد؛ حتی گنهکاران و کسانی که به خطا رفتند و لغزشی داشتند. حضرت فرمود که «خدایا به انبیا و اولیا قسم» و حتی این تعبیر که بسیار رقت ‌آور است: «وَ بِبُكاءِ وَلَدَي في مُفارَقَتِي» خدایا من تو را به گریه ‌های بچه‌ هایم، در مفارقت خودم قسم می ‌دهم که گنهکاران امت، شیعیان من و شیعیان ذریه من را مورد مغرفت قرار دهی. این است که زهرا (س) نسبت به جامعه و یکایک امت اسلامی دارد که حتی گریه فرزندانش در مفارقت خویش را واسطه قرار می‌ دهد تا خدای عالم، رقّت این امر را ببیند و از جایگاه رحمت و رأفت الهی با بندگانش برخورد کند، این هم از بزرگی و عظمت زهرای مرضیه (س) حکایت دارد. 🔸 با ویژگی‌هایی که در آیات الهی از این شخصیت یاد شده است خصوصا ، موقعیت وجودی زهرا (س) را مشخص می ‌کند. حضرت زهرا (س)، قدرِ متیقنِ عترت و اهل بیت (ع) است. یعنی همه اهل تسنن و تشیع به طهارت زهرا (س) و اینکه به عنوان طاهره و اهل بیت (ع) است، اعتراف و اذعان دارند. آنچه که از حضرت زهرا (س) اظهار و به عنوان رفتار، گفته و دیده می‌ شود، از جایگاه و تطهیری است که خدای عالم بر اساس نظام تکوین انجام داده است، بنابراین هیچ لغزشی را در هیچ مقطعی نمی ‌شود از حضرت زهرا(س) دید. 🔸 ایشان آنگاه که با سختی و خشونت و افراطِ جریان حاکمیت و خلافت دروغین رسول الله روبرو شد، اظهارات، سخنان و رفتاری داشتند که همه مورد استناد بوده، به معنای اینکه چون او از جایگاه مقام سخن می ‌گوید و عمل می ‌کند، مورد عنایت پروردگار عالم و تأیید امام عصرش می ‌باشد. یعنی اگر او با خلفا برخوردی کرد و سخنانی گفت، چه در زمانی که در مسجد، خطبه فدکیه ایراد کرد و چه زمانی که با همسران مهاجر و انصار سخن گفت همه این‌ها در مرعی و منظر آقا علی بن ابی ‌طالب (ع) بود و حضرت نه تنها تصدیق و تأیید کرد و همراهی داشت بلکه جایگاه زهرا (س) به گونه ‌ای بود که علی بن ابی ‌طالب(ع) با همه وجود این مسائل را همراهی می ‌کرد. 🔸 آنچه که درباره زهرا (س) در دوره بعد از رحلت پیامبر (ص) ـ که چندان هم طول نکشید ـ اتفاق افتاد، شرایط و اوضاعی بود که همواره می ‌تواند برای امت اسلام باشد. بر اساس حدیث پیامبر (ص)، خدای عالم جایگاهی برای زهرا (س) قرار داد که ایشان الهی شد: «إنَّ اللّه َ يَغضَبُ لِغَضَبِ فاطِمَةَ و يَرضى لِرِضاها» این سخن استثنایی است یعنی او به رسیده و به باریافته است به گونه ‌ای که در حدّ قرب فرایض، او کار خدایی می ‌کند. اگر زهرا (س) غضب می ‌کند، غضب خداست و زهرا (س) مظهر غضب الهی است و اگر در جایی رأفتی به خرج می ‌دهد و در شب زفاف و عروسی پیراهن خود را به فقیر می ‌دهد، مظهر رحمت الهی است. 🔸 بنابراین، با اینکه خلفا در اوج قدرت و جایگاه حکومتی خود قرار داشتند اما حضرت زهرا (س) قاطعانه و با تمام قدرت با آنها از در حقانیت آمد و به صراحت به خلفا گفت که آیا شنیدید که پیامبر (ص) فرمود که «إِنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی‏ مَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی»، اگر کسی زهرا (س) را بیازارد و آزار دهد، منِ پیامبر را آزار داده است؟ آنها گفتند: بله ما این سخن را از پیامبر (ص) شنیدیم. حضرت فرمود: آیا شنیده ‌اید که پیامبر گرامی اسلام فرمود که غضب فاطمه، غضب خداست؟ آنها گفتند: آری شنیدیم. حضرت فرمود: «خدایا تو شاهد باش که من از این‌ها غضبناک هستم و این‌ها موجب آزار و اذیت من شدند». این سخن قاطعانه حجت الهی تا روز قیامت است که اگر کسانی با این جریان سازگار باشند باید بدانند که دل زهرا (س) را به درد آورده ‌اند، کسانی که به خلیفه حق الهی یعنی علی بن ابی‌طالب (ع) بی ‌توجهی کردند، در حقیقت، حضرت زهرا (س) را نگران کردند. بنابراین، باید با کمال دقت از حضرت زهرا (س) داشته باشیم. 👇👇👇👇
🔸 در بخش پایانی عرایض، این نکته را عرض کنم که زهرا (س)، زحمت ‌ها و سختی‌ های فراوانی را تحمل کرد و در یک جمله حضرت علی (ع) به پیامبر اسلام (ص) عرض کرد: من نمی ‌توانم آنچه که بر من گذشته است را بیان کنم. از سوزاندن در خانه ، آزار دادن زهرا(س) و... را نمی ‌توانم به شما بگویم، اما «سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِهَا». این سخن، دریایی از حرف را با خود دارد که یا رسول الله، زود است که زهرا (س) وضعیت ما را به شما شرح دهد که چقدر بر ما سخت گرفتند، حصر کردند حبس کردند، به انزوا کشاندند و اجازه سخن گفتن به ما ندادند و به دست و پای ما ریسمان زدند. 🔸 ایام، ایام ولادت زهرا (س) است و ما نباید ذائقه جامعه را تلخ کنیم. اما شرائطی که متأسفانه بر امت اسلامی گذشته و اکنون هم تا حد زیادی این شرایط، خود را بر جامعه اسلامی تحمیل می ‌کند، باید جامعه همواره از تاریخ زندگی زهرا (س) هم در ایام ولادت و هم در ایام شهادت، شناخت داشته باشند. افراد جامعه ما باید بدانند؛ هم نگرانی ‌های خود را با نگرانی ‌های حضرت زهرا (س) مشمول کنند و بدانند که چنین اتفاقاتی برای بزرگان اسلام وجود داشته است، هم خوشی ‌ها، نشاط ‌ها، فعالیت ‌ها و امیدها را. 🔸 امام زمان (عج) فرمود، «إنَّ لِي في إبنَةِ رَسولِ اللّه ِ اُسوَةٌ حَسَنةٌ» ما همواره باید دختر پیامبر(ص) را الگو قرار دهیم چون و مهر و صفا و وِداد است، معدن معرفت و ارادت به پیشگاه پروردگار عالم است، معدن توجه به عنایت و عاطفه نسبت به امت اسلامی است و از هر جهت نسبت به جامعه دلسوزی داشته است. 🔸 در حدیث «الجارُ ثُمَّ الدّار» که حضرت زهر ا(س) تا آخرین لحظات روی پا ایستاد و همسایه‌ ها را در نظر داشت، مراد همان همسایه‌ های عصر ایشان نیستند بلکه حتی عصاة و گنهکاران امت پیامبر (ص) مدنظر هستند. جامعه اسلامی ما از این زن، بانو و سیده زنان عالم، بالاتر سراغ ندارد و همان طور که فرموده‌اند او را باید به عنوان اسوه و الگوی جامعه قرار داد. شعارها در باب زن مورد توجه باشد که ، زنی که در دامن وحی و رسالت رشد کرده است، و زنی که مورد عنایت و توجه خالق و رب هستی است، می ‌تواند برای جامعه بشری بیاورد، ایجاد کند و می‌تواند مسیر زندگی و حریت و آزادی جامعه را مهیا گرداند. 📚 یادداشت حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) طی برای جماران تاریخ: 1401/10/22 🆔 @m_vaezjavadi
🔹 به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند دروس استاد مرتضی جوادی آملی امروز شنبه 24 دی برگزار نمی گردد. 🆔 @m_vaezjavadi
💠
 آیین اختتامیه ششمین دوره جایزه ادبی ریحانه

🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) آیین اختتامیه ششمین دوره جایزه ادبی ریحانه با حضور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالواحد موسوی لاری رییس مرکز اسلامی فاطمیه ، علمای اهل سنت و تشیع و مردم دوستدار اهل بیت در شهرستان مهر استان فارس برگزار شد. 📚 آیین اختتامیه ششمین دوره جایزه ادبی ریحانه تاریخ: 1401/10/23 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-232 1401-10-25.mp3
7.51M
💠 صوت درس خارج یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا‌ ، ج1، ص3 🔹 جلسه : 232 تاریخ تدریس: 1401/10/25 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا