S asfar -0401.mp3
5.08M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلسه : 401
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هفتم
فإذا ارتفع الحجاب بالموت و انكشف الغطاء ظهر أنه واقع فی عقوبة من سخط الله و نار غضبه... .
تاریخ تدریس: 25/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
111. ejteha va taghlid.mp3
7.89M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
🔹 جلسه : 111
#ولایت_فقیه
#شئون_مجتهد
تاریخ تدریس: 25/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S asfar -0402.mp3
7.82M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلسه : 402
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هفتم
فقد تبين مما ذكرناه أن دار الجحيم و دار العذاب ليست بدار مستقلة و نشأة حقيقية و منزل حقيقی مباين لعالم الدنيا و عالم الجنان بل هی... .
تاریخ تدریس: 26/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
112. ejteha va taghlid.mp3
6.76M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
🔹 جلسه : 112
#ولایت_فقیه
#شئون_مجتهد
تاریخ تدریس: 26/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
#خلاصه_درس_اسفار جلد 9 صفحه 345 تاریخ
💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی
26 بهمن 1399
#فصل_بیست_و_هفتم
فقد تبين مما ذكرناه أن دار الجحيم و دار العذاب ليست بدار مستقلة و نشأة حقيقية و منزل حقيقی مباين لعالم الدنيا و عالم الجنان بل هی...
ـ دربحث بهشت و جهنم به دلیل روشن نبودن مبانی فهم دشوار است.
ـ مسئله بسیار جدی است!
ـ همه فکر می کنند بهشت و جهنم یک نشاة هستند و حال آن که در عرض هم نیستند.
ـ جهنم دنیا است و باطن دنیاست فله من العرفا...
ـ فهم جهنم برای بسیلری از اهل معرفت معلوم نیست در حقیقت باطن دنیا است.
ـ دنیا تولید کننده جهنم است اما بهشت چنین نیست فضائل اخلاقی و تقوا نمی تواند بهشت بسازد من قال لا اله الا الله خالصا .....
ـ مخلص خیلی خیلی کم داریم عمل خالص که شان بهشتی پیدا کند ما نداریم.
ـ حتی کسانی که مومن و متقی هستند لایه های درونی انان مشکل دارد یا شرک عملی دارند.
ـ ان دار الجهیم و دار العذاب لیس بدار مستقل و منزل الحقیقی.
ـ توجه به عبارت متن راهگشا است حقیقت جنه می فهمند و اصیل است دار مستقل دار یعنی مرحله وجودی یعنی عالم.
ـ ادامه بحث ـ انشاالله ـ فردا
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
#خلاصه_درس_فقه اجتهاد و تقلید تاریخ 26 بهمن 99
💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی:
ـ بحث در جلسات روی عدل و عدالت حاکم جامعه بود و بررسی روایات . کسی که قیام به عدل داشته باشد و صیانت از جامعه داشته باشد مورد تایید است.
ـ روایت در کتاب صدوق الخصال،ج 1 ص 80 از امام صادق علیه السلام: ثَلاَثَةٌ يُدْخِلُهُمُ اَللَّهُ اَلْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ وَ ثَلاَثَةٌ يُدْخِلُهُمُ اَللَّهُ اَلنَّارَ بِغَيْرِ حِسَابٍ فَأَمَّا اَلَّذِينَ يُدْخِلُهُمُ اَللَّهُ اَلْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ فَإِمَامٌ عَادِلٌ وَ تَاجِرٌ صَدُوقٌ وَ شَيْخٌ أَفْنَى عُمُرَهُ فِي طَاعَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَمَّا اَلثَّلاَثَةُ اَلَّذِينَ يُدْخِلُهُمُ اَللَّهُ اَلنَّارَ بِغَيْرِ حِسَابٍ فَإِمَامٌ جَائِرٌ وَ تَاجِرٌ كَذُوبٌ وَ شَيْخٌ زَانٍ.
ـ اگر عدالت رعایت شود الجنه حتی طرف لغزش داشته باشد بدون حساب به بهشت می رود.
ـ روایت دیگر از زید شحام در امالی صدوق ص245: مَنْ تَوَلَّى أَمْراً مِنْ أُمُورِ النَّاسِ فَعَدَلَ وَ فَتَحَ بَابَهُ وَ رَفَعَ سِتْرَهُ وَ نَظَرَ فِي أُمُورِ النَّاسِ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُؤْمِنَ رَوْعَتَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ يُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ.
ـ جریان هایی حکومتی در روایات بیان می شود جایگاه امارت سیاسی را معین می کند.
ـ در جامعه اسلامی به دلیل اهتمام کسانی که رای گرفتند اصلا اهتمام به امور مردم ندارند به خصوص معیشت مردم ( در درس علامه جوادی املی امروز اشاره به این امر در بحث ارث شد که داستان معاویه با جبریه داشتند که جبریه به معاویه گفتند خدا به اندازه رزق داده شما ان را در خزانه مخفی کرد و مثال به روز زدند و فرمودند به اندازه همه مردم رزق است ولی عده ای اختلاس و عده ای خزانه را از ان خود می دانند.
ـ کسانی که در جامعه مدیر هستند و به امور جامعه اهتمام نداشته باشند مصداق روایات مرگ جاهلی هستند.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S asfar -0403.mp3
7.18M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلسه : 403
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هفتم
و مما يؤيد ما ذكرناه من أن جهنم ليست بدار حقيقية متأصلة أنها صورة غضب الله كما أن الجنة صورة رحمة الله و... .
تاریخ تدریس: 27/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
113. ejteha va taghlid.mp3
7.77M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
🔹 جلسه : 113
#ولایت_فقیه
#شئون_مجتهد
#ولایت_و_امارت_سیاسی
تاریخ تدریس: 27/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
#خلاصه_درس_اسفار
💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی
🔹 جلسه : 403
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هفتم
و مما يؤيد ما ذكرناه من أن جهنم ليست بدار حقيقية متأصلة أنها صورة غضب الله كما أن الجنة صورة رحمة الله و... .
در ادامه بحث جنه و نار فصل 27 ص 345 در باب ماهیت جنه و نار
ـ آنچه صدر متالهین از ابو علی و ... ابن عربی نقل می کند کمک به اتقان موضوع دارد
ـ ما یک موجود به ذات دارم و یک موجود بالعرض اگر باحکمت رحمت و غضب را را حلاجی کنیم جنه نار هم روشن می شود رحمت الهی به ذات است وقتی نبود غضب است (یَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ)
ـ رحت از جانب حق تعالی است امکان فلسفی دارد ولی غضب به ذات است
ـ در عبارت متن تصریح دارد لابد ان یکون الجنه موجوده بالذات و النار مقدره بالتبع
ـ صغری جهنم از مصادیق غضب و بهشت از مصادیق رحمت است کبری بهشت نماینده رحمت خدا و جهنم نمایش غضب خداست
ـ هیچ کمالی در دنیا نیست که در بحث دیروز هم به ان پرداخته شد و باطن دنیا جهنم است که نمودار خواهد شد
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
#خلاصه_درس_فقه
💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی
🔹 جلسه : 113
#ولایت_فقیه
#شئون_مجتهد
ـ ادامه بحث شأن ولایت سیاسی عدالت و بررسی روایات برای حاکم است.
ـ استاد به مبحث بسیار مهمی پرداختند که ولایت و وکاله باشد ولایت از خدای عالم است إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ولایت موهبت الهی است.
ـ ایشان فرمودند دین کانونی برای اجتماع است دین قدرت سیاسی و امارت سیاسی دارد و جمعی ادله نقلی معتبر و به تواتر آمده است اسلام شناسی از این بعد اعتقادی و کلامی عبادی و فقهی.
ـ آیا شان سیاسی هویت جمعی دارد فرمانروا باید قائم به عدل باشد اگر بر مبنا فقه احکام را استنباط و حرکت کند باید نظر فقها گرفته شود مثل که امام رحمه الله در باب قضا عمل کردند.
ـ نباید سلیقه ای عمل شود جامعه نباید از حاکمیت سیاسی فارغ باشد عدالت کف اسلام است تا عدالت نباشد تقوا معنا ندارد.
ـ اصول دین توحید بعد عدالت است و بعد معاد یا توحید و نبوت عدالت حکمومتی که زبان عدالت نداشته باشد مردود است.
ـ رحمت با صداقت عمل به عدالت باید باشد...
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S asfar -0404.mp3
6.72M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلسه : 404
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هفتم
ذكر تنبیهی: ذكر بعض العرفاء فی قوله تعالى فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أن النار قد تتخذ دواء لبعض الأمراض و هو الداء الذی لا یتقى إلا بالكی... .
تاریخ تدریس: 28/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
114. ejteha va taghlid.mp3
5.78M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
🔹 جلسه : 114
#ولایت_فقیه
#شئون_مجتهد
#ولایت_و_امارت_سیاسی
تاریخ تدریس: 28/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
#خلاصه_درس_اسفار
💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی
🔹 جلسه : 404
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هفتم
ـ ذكر تنبیهی: ذكر بعض العرفاء فی قوله تعالى فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أن النار قد تتخذ دواء لبعض الأمراض و هو الداء الذی لا یتقى إلا بالكی... .
ـ شناخت فعل الهی باعث معرفت بیشتر به الله است ذات اقدس الهی اطلاق و بسیط است در حوزه فعل واجب و فعل حضرت حق تعالی که هو الاول و الاخر در صورت شناخت درجه قرب معرفت می آورد
ـ استاد اشاره به ربک المنتهی داشتند که بسیار عمیق است ایشان فرمودند همه به سمت خدا می روند ولی همه به یک جا نمی رسند ....
ـ در ادامه ذکر تنبیهی عبارات فتوحات مکیه ص 81 را خوانده و چنین توضیح دادند آتش دوا و دارو است اخر دوا الکی که همان جراحی فعلی است اشاره به ایه 35 سوره توبه کردند
ـ آخرین درمان سوزاندن است ایشان از خدا توفیق فهم ان را برای ما داشتند و فرمودند دائ الذی ... آتش درمانی است برای دردی که آرامش نمی یابد مگر به آتش!
ـ برای اهل کبائر آتش مصونیت می آورد انسان معصیت می کند و غضب و سخط به همراه دارد برای اهل کبائر آتش را دوا قرار داده خدا به وسلیه آتش اهل کبائر را نجات از غضب خودش می دهد انسان به آتش جراحی می شود فرمودند جهنم لیس دار العذاب ما به آتش از عذاب و قهر الهی مصون می شویم.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S asfar -0405.mp3
7.96M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلسه : 405
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هفتم
و فيه تأييد لما قلناه من أن جهنم ليست من حيث كونها دار العذاب مما له وجود حقيقی بل منشؤها وجود الضلال و العصيان فی النفوس حتى إنه لو لم يكن معصية بنی آدم لما خلق الله النار... .
تاریخ تدریس: 29/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi