eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
466 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
258 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حیات حسینی ▪️ نگاه به از منظرهای مختلف امکان پذیر است. انسان های عارفی که عاشقانه و عارفانه قضایا را می نگرند نسبت به جریان ابی عبدالله (علیه السلام) از راه عشق و قلب دارند. آنانی که از منظر عقل تحلیل می کنند قصه کربلا و داستان نمیر و زنده و پاینده کربلا را از مورد تحلیل و بررسی قرار می دهند، عده ای هم نگاه عاطفی و احساساتی با جریان کربلا دارند. اما شخصیت های ممتاز جامعی که هم جهت قلبی و شهودی برای آنها برجسته است، هم جهت عقلی و برهانی و تحلیلی برای آنها ظاهر و بارز است و هم در نهایت عاطفه و احساس و قریحه هستند، نگرش های جامعی دارند. ▫️ الله_جوادی_آملی با توجه به جامعیت نگاهشان و جامعیت وجودی شان نسبت به این مسئله، با از منظرهای مختلفی نگرش دارند و بینشی که نسبت به جریان کربلا دارند یک جریان عاطفی در عین حال در نهایت عقلانیت و تحلیل های عقلی عمیق و در عین حال از نگرش های عرفانی و در نهایت هم آن ذوق الهی سالار شهیدان که در قتلگاه می گفت: «إلهِی رِضًی بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ»[1]‏ همه اینها برای حضرت دارای وجاهت است. آنچه که از آثار ایشان در کتاب و در کتاب یا یا و سایر آثاری که آیت الله جوادی آملی داشتند، چون شخصیت جامعی هستند هم از جایگاه انسان شناسی به مسئله می نگرند، هم از به مسئله می نگرند، هم از جایگاه اجتماعی و نگرش های فرهنگی و اجتماعی و هم از جایگاه سیاسی اجتماعی می نگرند و همچنان که خود صاحب نگرش و بینشی جامع هستند نسبت به کربلای ابی عبدالله از منظرهای مختلف می نگرند و آنانی که نگرش عارفانه و عاشقانه دارند آن منظر را برای آنها باز می کنند و آن بوستان و گلستان عشق و ارادت در صحنه توحید را در حقیقت برای آنها نمودار می کنند. آنانی که به دنبال تحلیل و بررسی عقلی مسئله کربلا هستند، با تحلیل های عقلی و بیان عقلانی واضح و روشن این مسائل را باز می کنند. آنانی که نگرش های کلامی دارند و در مباحث اعتقادی بحث ها را دنبال می کنند، آیت الله جوادی آملی در آثارشان خصوصاً در کتاب این بُعد را باز می کنند که نهضت ابی عبدالله (علیه السلام) از آن جهت بوده است که سنّت پیامبر گرامی اسلام را و عترت را کنند و نظام امامت که عبارت است از حفظ و بقای دین و پایداری امت و جامعه که اینها شئون امامت هست را رعایت می کنند. ▪️ به هر حال آثار چون بر اساس جامعیت و نگرش جامعه خودشان هست، از یک سو؛ و ظرفیت نهضت کربلای ابی عبدالله هم این جهات را دارد، از سوی دیگر؛ یعنی این نهضت برای همه از کرّوبیان گرفته تا ملکوتیان تا جبروتیان تا مُلکیان و ناسوتیان، حتی اشک و آهی که در این نهضت وجود دارد از حضرت آیت الله جوادی آملی الهام گرفته می شود و همگان این چهره آیت الله جوادی آملی را، هم در عکس و تصویر و فیلم دیده اند و هم در آثار و کتاب های ایشان. ▫️ امیدواریم که خدای عالم حقیقت را برای همه ما آن گونه که هست نمایان بسازد و همه ما بر اساس «اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیای مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِی مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ص»‏،[2]‏ زیست و مرگ و حیات و دنیا و برزخ و قیامت خود را بر اساس زندگی حضرت بسازیم. [1] . مقتل الحسین، مقرم، ص 367. [2] . مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص775. ◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم تاریخ: 1392 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 11 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی و اعلم أنّ شمول الوجود للأشیاء لیس كشمول الكلّی للجزئیات، بل شموله من باب الانبساط و السریان على هیاكل الماهیات سریانا مجهول التصوّر. و هو فی ذاته لیس بجوهر و لا عرض، لأنّ كلاّ منهما «عنوان» لماهیة كلّیة. و 27 تاریخ نشست: 1393/01/21 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
💠 هدف اصلی قیام آزادسازی دین از دستگاه ظالمانه اموی بود. 👇👇👇👇👇
💠 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: هدف اصلی قیام آزادسازی دین از دستگاه ظالمانه اموی بود. ▫️ حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ، بیان داشت: سالار شهیدان چون عین دین است آنچه را که عمل می‌کند به عنوان یکی از منابع دین و نه مبانی (چون مبانی را از منابع می ‌گیرند) شناخته می ‌شود. ▫️عملکرد سالار شهیدان به عنوان یک منشأ اصیل برای دین شناخته می ‌شود و فقها و دانشمندان و کارشناسان علوم اسلامی بر اساس اعمال و رفتار و سخنرانی‌های مبانی دین را استخراج می ‌کنند. ▫️ آنچه را می‌ توانیم بیاموزیم این است که دین اقتضایش آن است که هرگز یک با حاکمیت ظلم و ظالم سازگاری ندارد بلکه با او در ستیز است. ▫️ به عینیت دین، رسالت خود را انجام دادند. دین برای اهل بیت علیهم السلام و برای امام دو رسالت و وظیفه اصلی تعیین کرده است. نخست صیانت و پاسداری از که تفسیر دین، تبیین از دین، صیانت دین، حفاظت از یکی از رسالت‌های آنان برشمرده می‌ شود و دیگر حفظ جامعه و وحدت امت اسلامی انسانی و برای رشد و شکوفایی امت اسلامی تلاش کردن. این دو هدف عمده‌ ای است که از ناحیه الهی به عنوان وظایف و رسالت بیان شده است. ▫️ جهت اصلی قیامش، است. دین در مقام تجلی و ظهور به وجود وابسته است همان طور که در مقام متجلی و فاعل، دین اراده تشریعی از حق تعالی است. متن کامل مصاحبه : https://b2n.ir/d09115 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 69 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی تذنیب اعلم أنّ الروح إذا فارق البدن العنصری، یبقى معه أمر ضعیف الوجود من هذا البدن، قد عبّر عنه فی الحدیث ب‍ «عجب الذنب». و قد اختلفوا فی معناه. . و 103 تاریخ نشست: 1400/06/01 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت‌وگو با ایکنا: محمدرضا حکیمی عالِم اجتماع بود / اندیشه‌های حکیمی نادیده گرفته شد 🆔 @m_vaezjavadi
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت‌وگو با ایکنا: محمدرضا حکیمی عالِم اجتماع بود / اندیشه‌های حکیمی نادیده گرفته شد استاد محمدرضا حکیمی عالم اجتماع بود، نه عالم کتاب و کتابخانه که خود را در فضای مسائل اعتباری، ذهنی و انتزاعی محبوس کند. ویژگی بارز ایشان این بود که همواره خود را در فضایی می‌دید که بتواند در جامعه مؤثر باشد و فقط شعار عدالت‌خواهی نمی‌داد، بلکه اصلاً سبک زندگی‌اش بر مبنای عدالت بود. تمایزی که به‌طور مشخص می‌توان در اندیشه استاد محمدرضا حکیمی مشاهده کرد، عدالت‌خواهی، حق‌طلبی و اجرای عدالت و حق در کنار علم و دانش و آگاهی و معرفت اصیل، باور نسبت به منابع وحیانی، بهره‌مندی از کتاب و سنت و همچنین اعتقاد و باور به حقیقت ولایت است که سرچشمه همه این اندیشه‌ها را در کتاب حماسه غدیر ایشان می‌توان مشاهده کرد. بسیاری ایشان را به‌عنوان اندیشمند، متفکر، عدالت‌خواه و صاحبنظر در علم و دانش می‌شناختند و معرفی کردند و پیام تسلیت دادند، ولی با وجود عدالت‌خواهی و قسط‌طلبی که استاد محمدرضا حکیمی بارها در گفتار، نامه‌ها و یادداشتی که به مناسبت جشنواره فارابی و تدفین پیکر شهدا داشت، کمتر به مسائل فکری ایشان توجه شده است. متن کامل مصاحبه👇👇👇 https://b2n.ir/t30499 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 70 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی المظهر الرابع فی ماهیة القبر و عذابه و ثوابه اعلم أنّ للإنسان الكامل فی أیام كونه الدنیاوی أربع حیاتات: النباتیة و الحیوانیة و النطقیة و القدسیة... . . تاریخ نشست: 1400/06/02 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ارتحال حجت الاسلام و المسلمین اسدپور
پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ارتحال حجت الاسلام و المسلمین اسدپور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ارتحال حجت الاسلام و المسلمین آقای حسین اسدپور از اساتید و فضلای حوزه علمیه و مدیر سابق موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء، پیام تسلیتی صادر نمود. متن پیام ایشان بدین شرح است: انا لله وانا اليه راجعون رحلت و كوچ ابدى مسافر عالم بقا و شتابنده زود هنگام عالم فنا جناب حجت الإسلام والمسلمين آقاى حسين اسدپور(طاب ثراه) به باور نمى آيد. سالهاى متمادى با اين دوست فاضل، متخلق، ساده زيست و با انگيزه بالاى ايمانى و دينى هم بحث و هم درس بودم و جز ادب، اخلاق، محبت و رفاقت مشاهده نكردم. جديت در تدريس و آموزش شايسته طلاب، اهتمام به اخلاق و فضائل، نگرانى انحراف از مسير راستين انقلاب و انديشه هاى امام راحل (رحمة الله عليه)، از ويژگى هاى اين انسان شايسته و گرامى بود. گرچه عمر عزيز او طولانى نبود و در اواخر عمر با پاره اى از بيماريها دست در گريبان بود اما داشتن فرزندى فاضل و موفق و نيز دامادى بهرهمند از علم و كمال، خانواده اى علمى و فرهنگى و دينى ساخت كه هم آن رحيل سعيد را خشنود مى نمايد و هم كاروان علمى شكل يافته نام او را زنده و مانا نگاه خواهند داشت. براى آن رفيق شفيق كه فقدان زود هنگام او داغى فراموش ناشدنى است ، از درگاه الهى جايگاه رضوانى و براى عموم بازماندگان بشارت صابران را مسئلت دارم. مرتضى جوادى آملى شهريور ١٤٠٠ @M_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 12 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی و إذا كان العالم واحدا، كان إله العالم و صانعه واحدا لا شريك له في الإلهية، كما لا شريك له في ذاته.... و 29 تاریخ نشست: 1393/01/28 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 انگیزه قیام سید اشهداء ▫️ حسین بن علی (علیه السلام) با انگیزه خروج خودش را اعلام کرده است و هرگز بدون ایجاد یک و قدرت اجتماعی شایسته در مقابل این قدرت جهنمی یزیدی بر نمی خواست. ▫️ بنابراین بایستی که گفتمان هایی را ایجاد می کرد، شرایطی را در جامعه رقم می زد که مطابق با آن شرایط بتواند گفتمان حاکم را مغلوب کند و را غالب و قاهر کند. ◀️ سخنرانی مجازی محرم تاریخ: 1400 🆔 @m_vaezjavadi
پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ارتحال حجت الاسلام عبدالمحمود جهانگیری
پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ارتحال حجت الاسلام عبدالمحمود جهانگیری حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ارتحال حجت الاسلام عبدالمحمود جهانگیری، مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان پیام تسلیتی صادر نمود. متن پیام ایشان بدین شرح است: انا لله وانا اليه راجعون رحلت فاضل ارجمند حجة الإسلام آقاى عبدالمحمود جهانگيرى از خسارت هاى سنگين و ضايعه اى اسفناك است. بنده كه مدت نسبتاً طولانى با ايشان محشور بودم، جديّت، پرسشگرى، دقت و نظم در امور علمى را در ايشان مشاهده نمودم و از حضورشان در جلسه درس لذٌت مى بردم. اميدوار بودم تا اين چهره علمى مستعد و با انگيزه بتواند معلّمى علم مدار و مربّى اخلاق محور بوده و حوزه هاى علميّه را از علم و فضل خويش بهره مند سازد. خبر سفر ابدى غير منتظره ايشان آب سردى بود بر اين شعله اميد و پرده اى تاريكى بر اين نور از افق بر آمده. موفقيت هاى ايشان در عرصه تبليغ، تدريس و مديريت نشان آشكارى بود از آينده درخشان اين برادر گرامى. و چون چاره اى جز تسليم و ياورى بهتر از صبر نيست بر اين سفر كرده ديار ملكوت، سلام و تحيت ملائك را گوارا دانسته و بر همه بازماندگان خصوصا خانواده گرامى از درگاه الهى صبر باورمندان و پاداش صابران را آرزو داريم. مرتضى جوادى آملى شهريور ١٤٠٠ 🔹لازم به ذکر است مرحوم جهانگیری، چندین سال از محضر استاد مرتضی جوادی آملی در قم بهره برده بودند و نمایندگی طلاب هرمزگان در مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، عضویت در هیئت علمی و تصدی معاونت آموزش دانشکده علوم قرآنی بندرعباس و مدیر حوزه علمیه خواهران قم در هرمزگان در کارنامه حجت الاسلام جهانگیری دیده می شود. وی همچنین حافظ کل قرآن کریم بود. حجت الاسلام جهانگیری بامداد سه‌شنبه ۲شهریور ۱۴۰۰ پس از یک ماه مبارزه با بیماری منحوس کرونا، در سن ۳۷ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. پیام_تسلیت @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 9 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی و لأنّه لو لم يكن وجود كل شيء، لم يكن بسيط الذات و لا محض الوجود؛ بل يكون وجودا لبعض الأشياء و عدما لبعض؛ فلزم فيه تركيب من عدم و وجود و خلط بين إمكان و وجوب و هو محال. تاریخ نشست: 1392/12/08 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 71 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی ... فكذلك الإنسان إذا مات و ارتحل عن هذا العالم، فقد بقیت له حیاتان اخرویتان - إن كان من أهلها - و انقطعت عنه حیاة النباتیة و الحیوانیة... . تاریخ نشست: 1400/06/07 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 72 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی اعلم أنّ «البعث» خروج النفس عن غبار الهیئات البدنیة المحیطة بها، كما یخرج الجنین من «قرار مكین» ؛ و مدّة كون المیت فی القبر ككون الجنین فی الرحم، و نسبة حال القبر إلى حالة البعث كنسبة الجنین إلى المولود.(وَ مِنْ وَرٰائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلىٰ یوْمِ یبْعَثُونَ). تاریخ نشست: 1400/06/09 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
سه شنبه 9 شهریور ماه، ساعت 14:30 Esra links ⤵ https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi ZOOM link ⤵ https://us02web.zoom.us/j/3949619859 password: 5