eitaa logo
ادبیات معناگرا قرآنی
1.4هزار دنبال‌کننده
34 عکس
1 ویدیو
5 فایل
از همراهی شما سپاس گذاریم🙋 کانال ادبیات معناگرا قرآنی با کلی نکات جالب قرآنی 😉 آیدی ادمین جهت پرسش پاسخ: @admin_managara2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠اصل دوم شناخت متکلم💠 ❇️نمونه قرآنی ♻️أُبَلِّغُكُمْ رِسَالاتِ رَبِّي﴿۶۲_۶۸_۹۳أعراف ﴾ ♻️فَتَوَلَّىٰ عَنهُم وَقَالَ يَٰقَوۡمِ لَقَدۡ أَبلغتُكُمۡ رِسَالَةَ رَبِّي﴿۷۹أعراف﴾ که در آیه اول تعبیر«رِسَالاتِ»به صورت جمع ولی در آیه دوم از تعبیر«رِسَالَةَ»به صورت مفرد آمده است. حال سرّ این اختلاف چیه 🤨 📌خب همون جور که توضیح دادیم ما در اصل دوم گفتیم بعضی وقتا چیزی که باعث این تغییر هستش اینه که متلکم در دو آیه فرق می‌کنه ✅ در اینجا آیه اول «رسالات» آمده زیرا متکلم حضرت نوح ،هود،شعیب است که آنها در تبلیغ خودشان انواع تبلیغ را داشتند به خصوص تبلیغ حضرت نوح که بسیار طولانی بوده است برای همین تعبیر به صورت جمع آمده است. ولی در آیه دوم متکلم حضرت صالح است و اینکه تعبیر به صورت «رسالة»مفرد آمده دو دلیل میتواند داشته باشد اول اینکه حضرت صالح تنها یکی بود بر خلاف آیه قبل و دلیل دوم اینکه حضرت صالح این سخن را در ابتدای رسالت خود گفته بر خلاف آیه قبل که در انتهای رسالت گفته شده است. با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
💠اصل دوم شناخت متکلم💠 ❇️نمونه قرآنی 📌وَإِذۡ نَجَّينَٰكُم مِّنۡ ءَالِ فِرۡعَوۡنَ يَسُومُونَكُمۡ سُوٓءَ ٱلۡعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبۡنَآءَكُمۡ وَيَسۡتَحۡيُونَ نِسَآءَكُمۡۚ وَفِي ذَٰلِكُم بَلَآءٞ مِّن رَّبِّكُمۡ عَظِيمٞ ﴿۴۹بقرة﴾ 📌وَإِذۡ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوۡمِهِ ٱذۡكُرُواْ نِعۡمَةَ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡ إِذۡ أَنجَىٰكُم مِّنۡ ءَالِ فِرۡعَوۡنَ يَسُومُونَكُمۡ سُوٓءَ ٱلۡعَذَابِ وَيُذَبِّحُونَ أَبۡنَآءَكُمۡ وَيَسۡتَحۡيُونَ نِسَآءَكُمۡۚ وَفِي ذَٰلِكُم بَلَآءٞ مِّن رَّبِّكُمۡ عَظِيمٞ ﴿۶ابراهیم﴾ 📝که درسوره بقرة فعل«يُذَبِّحُونَ»بدون واو ولی در سوره ابراهیم همراه با واو آمده است. ☑️خب همون طور که گفتیم اختلاف تعبیر بعضی وقتا دلیلش اختلاف متلکم هستش🤷‍♂ 📜 در اینجا متکلم در آیه اول خداست چون خدا لطف و مرحمت خود را بیان میکند متناسب با رحمت الهی این است که آن رحمت ها را پشت هم بیارد و آنها را یکی یکی نشمارد اما متلکم در آیه دوم حضرت موسی است که خداوند به حضرت موسی دستور میدهد «وذَكِّرۡهُم بِأَيَّامِ ٱللَّهِۚ» و ایشان مأمور بر این کار است و فعل از باب تفعیل آمده که دال بر تکثیر است پس وقتی حضرت موسی از طرف خدا مأمور است به تذکیر أیام الله پس باید یکی یکی را بشمارد و وقتی اینگونه شد فعل«يُذَبِّحُونَ»با حرف عطف می آید. با ما همراه باشید 🙂 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
🔹جلسه مقدماتی ادبیات معناگرای قرآنی 🔹در این جلسه که با حضور طلاب برگزار گردید مباحث مقدماتی ادبیات معنا گرا و تحلیل مبانی ادبی قرآنی و لزوم جهش ادبیات عرب به سمت قرآن مورد بحث قرار گرفت. 🗓زمان: ۱۴۰۲/۷/۵ 🔶مکان: مدرسه علمیه محمودیه کرمان کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
🔔توجه توجه!!! سلام عرض ادب خدمت اعضای گرامی کانال ادبیات معناگرا قرآنی از اینکه مارا همراهی میکنید سپاس گذاریم 🌸🌹 📌دوستان إن شاء الله قصد داریم دوره ادبیات معناگرا قرآنی رو به صورت حضوری و مجازی برگزار کنیم. ✅فوائد دوره ادبیات معناگرا قرآنی: ◀️یادگیری اسلوب های بیانی قرآن کریم ◀️تسلط کامل بر ادبیات قرآنی ◀️یادگیری کاربردی کردن مبانی ادبی در قالب قرآن کریم ◀️سیاق شناسی وتأثیر آن در قالب آیات قرآن کریم ◀️تدریس کتب دکتر سامرائی 💠برای افراد حاضر در دوره اصوات جلسه بارگذاری میشود . هماهنگی جهت ثبت نام برای دوره 🆔@amiralimomeny 🆔@amiralimomeny 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
با سلام 🙋‍♂ 📌توجه داشته باشید مهلت ثبت نام تا دوشنبه ظهر هستش و بعد دیگه دوره شروع میشه کسانی که مایل به حضور در دوره هستند اما هنوز ثبت نام نکرده اند هماهنگی های لازم را انجام دهند تا از دوره جا نمونن از همراهی شما سپاس گذاریم 😉
با سلام و عرض ادب 🙋‍♂ 🔔اعضای محترم کانال توجه داشته باشند ثبت نام در حال تکمیل ظرفیت است‌. و فقط 10 نفر دیگه رو میتونیم پذیرش داشته باشیم کسانی که قصد شرکت دارند هر چه سریع تر هماهنگی را جهت ثبت نام انجام دهند. 🆔@amiralimomeny ✅فردا شب ساعت 9 دوره آغاز و محتواهای آموزشی ادبیات معناگرا خدمت شرکت کنندگان قرار میگیرد‌.
🔹جلسه اول ادبیات معناگرای قرآنی 🔹در این دوره به صورت حضوری و هشتاد نفر از متقاضیان دیگر به صورت مجازی شرکت می کنند. 🗓زمان: ۱۴۰۲/۷/۱۰ 🔸مکان:مدرسه علمیه محمودیه کرمان کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
جلسه_اول.aac
19.72M
❇️تدریس دوره ادبیات معنا گرای قرآنی 🔸جلسه اول 📌محتویات جلسه: 💠توضیحاتی درباره ادبیات معناگرا 💠کاربرد ادبیات معناگرا 💠ضرورت بحث 💠معرفی کتب مربوطه به ادبیات معناگرا وتوضیحی از ساختار کتب ها 💠طرح چندنمونه مثال از جمله فرق بین آیات شریفه: 🔹 كَذَٰلِكَ اللَّهُ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ 🔹كَذَٰلِكِ اللَّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۚ 🔸وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّـَٔاتِکم 🔸وَيُكَفِّرۡ عَنكُمۡ سَيِّـَٔاتِكُمۡ 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
⭕لطفا توجه کنید که فقط صوت جلسه اول از دوره در اختیار عموم قرار میگیرد و برای دریافت صوت های دیگر باید در دوره ثبت نام کنید. 💠برای ثبت نام به آیدی زیر پیام دهید: @amiralimomeny کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
💠استعمالات دقیق قرآنی 💠 ✅هیچ واژه ای در قرآن بی هدف و بدون حساب دقیق وضع نشده 🔰به مورد های زیر توجه کنید 🔰 📌واژه «شهر» به تعداد ماه های سال یعنی ۱۲بار در قرآن ذکر شده است 📌واژه «یوم»به تعداد روزهای سال یعنی ۳۶۵ بار در قرآن ذکر شده است 📌واژه «أیام» به تعداد روز های ماه یعنی ۳۰بار ذکر شده است 📌واژه «أسری» به تعداد واژه «حرب» ذکر شده است 📌واژه «قالوا» ۳۳۲بار در قرآن ذکر شده و جالب این است که لفظ «قل» هم به همین تعداد آمده یعنی به همان اندازه ای که خداوند دستور به گفتن داده است گفتن رخ داده با ما همراه باشید 🙂 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
🔰به نمونه های زیر دقت کنید🔰 1⃣إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَأٓيَٰتٖ لِّلۡمُتَوَسِّمِينَ ﴿۷۵حجر﴾ 2⃣إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَأٓيَةٗ لِّلۡمُؤۡمِنِينَ ﴿۷۷حجر﴾ ⁉️چرا واژه «آیات» در آیه اول به صورت جمع و در آیه دوم به شکل مفرد آمده است؟ ✅این دو آیه در کنار هم هستند و فقط یک آیه بین آنها فاصله است إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَأٓيَٰتٖ لِّلۡمُتَوَسِّمِينَ ﴿۷۵﴾وَإِنَّهَا لَبِسَبِيلٖ مُّقِيمٍ ﴿۷۶﴾إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَأٓيَةٗ لِّلۡمُؤۡمِنِينَ ﴿۷۷﴾ 📌در آیه اول واژه «آیات»به صورت جمع آمده زیرا به نشانه ها و علامات متعددی از جمله داستان ضیف ابراهیم و بشارت ابراهیم به فرزند و عذاب قوم لوط با صیحه آسمانی و نزول سنگ اشاره دارد اما آیه دوم فقط به جمله«وَإِنَّهَا لَبِسَبِيلٖ مُّقِيمٍ» اشاره دارد برای همین واژه «علت»به صورت مفرد ذکر شده است 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
📜گزارش دوره ادبیات معنا گرا قرآنی 📌این دوره از هفته گذشته آغاز شده و 12 به صورت حضوری و 150نفر از شرکت کنندگان سراسر کشور به صورت مجازی شرکت میکنند. در طول هفته دو جلسه کلاس برگزار میشود و تا کنون سه جلسه برگزار شده است از قبیل مباحثی که در جلسات مطرح شده: 🔸مباحث مقدماتی 🔹بررسی استعمالات دقیق قرآنی 🔸قاعده ذکر حذف در آیات متشابه 🔹بررسی کاربرد اسم و فعل در آیات قرآن کریم با ما همراه باشید🙂 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
🔰به نمونه های زیر دقت کنید 🔰 📌وَمَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً وَلَئِنْ رُدِدْتُ إِلَىٰ رَبِّي لَأَجِدَنَّ خَيْرًا مِنْهَا مُنْقَلَبًا«کهف۳۶» 📌وَمَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً وَلَئِنْ رُجِعْتُ إِلَىٰ رَبِّي إِنَّ لِي عِنْدَهُ لَلْحُسْنَىٰ ۚ«فصلت۵۰» ⁉️چرا در آیه اول از تعبیر«رُدِدْتُ» ولی در آیه دوم از تعبیر«رُجِعْتُ» استفاده شده است ؟؟🧐 ✅هر دو کلمه به معنی «بازگشت» هستند ولی همون جور که قبلاً ثابت کردیم هیچ وقت دو تا کلمه در قرآن یک معنا رو نمیدن 🤷‍♂ فعل «رجع» بازگشت معمولی هستش ولی «رد» بازگشت همراه با کراهت است برای همین اکثرا برای کافران استعمال میشود بر خلاف رجع که هم برای مؤمنان بکار میرود و هم برای کافران 📝کافری که در سوره کهف توصیف شده در بازگشت به سوی خدا اکراه بیشتری دارد زیرا بسیار به اموالش دل بسته است چون در آن آیه فرد در حال توصیف باغ خودش بود و همین بیان دال بر وابستگی اوست ولی در آیه دوم چنین دلبستگی وجود ندارد برای همین رجع به طور مطلق بازگشت استعمال گردیده تا دال بر کراهت نباشد با ما همراه باشید😉 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
🔰به نمونه های زیر توجه کنید 🔰 📌قُلْ لَا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلَا ضَرًّا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ«اعراف ۱۸۸» 📌قُلْ لَا أَمْلِكُ لِنَفْسِي ضَرًّا وَلَا نَفْعًا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ«یونس۴۹» چرا در آیه اول واژه «نفع»بر ضرر مقدم شده ولی در آیه دوم بر عکس است و موخر شده است 🧐 ✅زیرا در سوره اعراف قبل از این آیه آمده است «يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا ۖ» یعنی از تو میپرسند قیامت کی فرا می‌رسد ؟؟ بعد در آیه اول آمده است که به آنها بگو من مالک سوپد و زیان خویش نیستم مگر آنچه را خدا بخواهد چون دانستن زمان قیامت به سود انسان است واژه «نفع»مقدم شده است اما در سوره یونس در قبلش آمده «وَيَقُولُونَ مَتَىٰ هَٰذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ» از سیاق آیات معلوم میشود که مراد از «الوعد» وعده عذاب است و چون فرا رسیدن عذاب الهی موجب ضرر زیان انسان می‌شود لذا واژه «ضرّ» بر نفع مقدم شده است با ما همراه باشید 🙂 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
🔰به آیات زیر توجه کنید🔰 📌وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ«مائده۲۰» 📌وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ«ابراهیم۶» ⁉️چرا در آیه اول تعبیر« يَا قَوْمِ» آمده ولی در آیه دوم حذف گردیده 🤔 📝سیاق در سوره مائده برشمردن نعمت های الهی است که خداوند منان به قوم بنی اسرائیل عطا نمود این نعمت ها عبارتند از : نعمت وجود پیامبران و رهبر فراوان در میان آنها که بزرگ ترین نعمت معنوی در حق آنها بود آزادی بنی اسرائیل از زنجیر اسارت و بندگی فرعونیان و آنها را صاحب اختیار جان و مال و زندگی شان قرار دادن و سوم نعمت های که مختص بنی اسرائیل بود مانند شکافته شدن دریا برای آنان و استفاده از غذاهای مخصوص ❇️یادآوری این نعمت های بزرگ با ذکر «يَا قَوْمِ»مناسبت دارد زیرا تصریح به اسم مخاطب همراه با حرف خطاب نشان دهنده تعظیم و شرافت مخاطب است اما در سوره ابراهیم چنین سیاقی وجود ندارد در این سوره به رها سازی بنی اسرائیل از عذاب و محنت اشاره شده است که با ذکر «يَا قَوْمِ» تناسبی ندارد با ما همراه باشید 🙂 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛