eitaa logo
ادبیات معناگرا قرآنی
1.3هزار دنبال‌کننده
35 عکس
1 ویدیو
6 فایل
از همراهی شما سپاس گذاریم🙋 کانال ادبیات معناگرا قرآنی با کلی نکات جالب قرآنی 😉 آیدی ادمین جهت پرسش پاسخ: @admin_managara2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴موضوع:معنای «الا» در آیه «لَوۡ كَانَ فِيهِمَآ ءَالِهَةٌ إِلَّا ٱللَّهُ لَفَسَدَتَاۚ». ♦️نظر برخی از جمله ابن هشام: باید به معنای غیر باشد وگرنه شرک لازم می آید. ♦️ادله بطلان قول فوق: 🔷استدلال آنها مبتنی بر این است که «الا» را به معنای «لیس فیهم» بگیریم در حالی که «الا» به معنای «لیس فیهم» نیست. 🔷اگر «الا» به معنای «لیس فیهم» باشد لازمه اش این است که در آیه «لَآ إِلَٰهَ إِلَّا ٱللَّهُ» نیز «,الا» به معنای غیر باشد در حالی که در این کریمه «الا» را استثنائیه میدانند. بیان لازم: چون در این آیه هم اگر «الا» به معنای استثناء باشد و استثناء هم به معنای «لیس فیهم» باشد شرک لازم می آید. چرا که معنای آیه می شود:(لا اله لیس فیهم الله) و مفهوم این یعنی : هر آلهه ای که باشند الله هم در میان آنهاست.!! 🔷این قول بر اساس مبنای خودشان نقض دارد زیرا در همین کلام در صورتی که اسم ما بعد «الا» منصوب باشد قطعا «الا» نمی تواند وصفیه باشد لکن آن معنای شرک آلودی که ادعا دارند باز هم لازم می آید. 🔷این قول مستلزم اثبات ترادف است که باطل یا غیر ثابت است. 🔷این قول معقول نیست زیرا چگونه ممکن است خداوند در برهانی که برای نفی شرک و اثبات توحید آورده است کلام را به گونه ای بگوید که اگر معنای کلمات حمل بر ظاهر خود شوند خلاف مقصود«شرک»لازم آید در حالی که به هیچ وجه بویی از مجاز و کنایه هم از آیه استشمام نمی شود؟!!!!! ⭕️معنای آیه: اگر در آسمانها و زمین خدایانی باشند به جز الله..... با ما همراه باشید 🙂 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
🔴موضوع: ملاک‌های دقیق بیانی در اسلوب قرآنی ◀️تناسب آیه با آیه یا آیات قبل. 🔷نمونه قرآنی: يَغۡفِرُ لِمَن يَشَآءُ وَيُعَذِّبُ مَن يَشَآءُۚ. در آیات متعدد مغفرت بر تعذیب مقدم شده همانطوری که در آیه فوق دیده می شود. لکن در آیه مبارکه«يُعَذِّبُ مَن يَشَآءُ وَيَغۡفِرُ لِمَن يَشَآءُۗ» المائده:40, امر بالعکس است. 🔻توضیح: توجه به اصل فوق است که پرده از این اختلاف تعبیر برمی دارد. چرا که اصل تقدیم مغفرت بر تعذیب است چنانچه در روایت هم آمده که رحمت و مغفرت الهی مقدم و امام غصب خداوند است. لکن کلام در وجه تقدیم تعذیب در مبارکه فوق بر مغفرت است که سر تقدیم چنانچه جناب زمخشری بیان کرده اند در تناسب آیه با قبل از خود است چرا که دو آیه قبل از آیه چهلم سوره مبارکه المائده این چنین آمده: 🔹وَٱلسَّارِقُ وَٱلسَّارِقَةُ فَٱقۡطَعُوٓاْ أَيۡدِيَهُمَا جَزَآءَۢ بِمَا كَسَبَا نَكَٰلٗا مِّنَ ٱللَّهِۗ وَٱللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٞ.38 🔹فَمَن تَابَ مِنۢ بَعۡدِ ظُلۡمِهِۦ وَأَصۡلَحَ فَإِنَّ ٱللَّهَ يَتُوبُ عَلَيۡهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٞ رَّحِيمٌ.39 لذا از آنجایی که در دو آیه فوق ابتدا بحث سرقت بیان شده و سپس بحث توبه ، مناسب این بوده که ابتدا بحث تعذیب مطرح شود و سپس بحث مغفرت 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
🔴موضوع: ملاک‌های دقیق بیانی در اسلوب قرآنی ◀️شناخت متکلم 🔷نمونه قرآنی: 🔹وَرَٰوَدَتۡهُ ٱلَّتِي هُوَ فِي بَيۡتِهَا عَن نَّفۡسِهِۦ 🔹ٱمۡرَأَتُ ٱلۡعَزِيزِ تُرَٰوِدُ فَتَىٰهَا عَن نَّفۡسِهِۦۖ ⭕️توضیح: در دو آیه فوق دو تفاوت وجود دارد: ✔️در ایه اول زلیخا را با «التی» که اسم مبهم است بیان شده و در آیه دوم با عنوانِ وی «إمرأت العزیز». ✔️در آیه اول یوسف با تعبیر «هُوَ فِي بَيۡتِهَا» بیان شده و در این دوم با «فَتَىٰهَا». 🔍سرّ اختلاف تعبیر چیست؟ سرّ اختلاف تعبیر در اختلاف متکلم و غرض آنهاست. در ایه اول متکلم خداوند است و غرض ، بیان عصمت یوسف س ست به همین جهت اولا:اشاره به هیچ عنوانی از عناوین زلیخا نداشته. و ثانیا: تعبیر ««هُوَ فِي بَيۡتِهَا» در راستای همین غرض بیان شده، چرا که این تعبیر دلالت بر دو امر دارد: اولا: یوسف در بیت زلیخا و تحت امر و اختیار زلیخا بود و مع ذلک از این درخواست زلیخا امتناع ورزید. ثانیا: با اینکه بیت متعلق به عزیز مصر و همسر زلیخاست ، خداوند بیت را به ضمیر زلیخا اضافه کرده که نشان از تسلط کامل و مطلق زلیخا در امورات آن امارت داشته به حتی بالاتر از عزیز مصر لکن مع ذلک که زلیخا چنین شوکتی در امارت داشته که احدی توان مخالفت با وی را نداشته ، یوسف در مقابل درخواست او تمکین نکرد که نشان از عصمت و بزرگی یوسف دارد. و اما در آیه دوم متکلم زنان مصر و غرض آنها تحقیر زلیخا بوده. لذا اختلاف این دو تعبیر نیز در همین راستا ست. تعبیر «إمرأت العزیز» برای بیان این است که کسی که چنین عنوانی را داشته مرتکب چنین عمل شنیع شده که در مقام تحقیر بسیار رساتر است چون در تحقیر کسی که مرتکب عمل خلاف شأن کرده ، هر چه که عنوان بزرگتری از اون بیان شود که شأن این عنوان از آن عمل دورتر باشد ، در مقام تحقیر رساتر خواهد بود. و اما تعبیر «فتاها» نیز دال بر این است که زلیخا که عنوان امرأت العزیزی را داشته با فردی قصد مراوده داشته که اولا: جوانکی بوده. ثانیا: مملوک او بوده. و این تعبیر نیز در راستای همان قصد تحقیر است. إعرف ذلک واغتنم و استقم با ما همراه باشید🙂 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
📌دوستان این چند تا اصل از ادبیات معنا گرا هستش إن شاء الله در ادامه همه اصول را با مثال های قرآنی بررسی میکنیم.
ادبیات معنا گرا 💠اصل اول:معانی مفردات💠 ✅در قرآن به کلماتی برخورد میکنیم که در لفظ مختلف هستند ولی ظاهراً یک معنا دارند مثل «مطر»و «غیث»که در لفظ متفاوت هستند ولی ظاهراً یک معنا میدهند که باران است همانطور که قبلاً در قسمت بررسی کردیم در قرآن دقت و ظرافت زیادی وجود دارد و هیچ گاه دو کلمه که در ظاهر یک معنا را دارند به یک معنا نیستند و هر کدام طبق استعمالی دقیق بکار رفته اندکه مناسب همان محل است. لذا در اصل اول از معانی دقیق مفردات در قرآن کریم بحث میکنیم و بین آنها تمییز میدهیم. با ما همراه باشید 🙂 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
ادبیات معنا گرا 💠اصل اول معانی مفردات💠 ❇️نمونه قرانی 🔶وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَىٰ قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عَامًا﴿۱۴عنکبوت﴾ 🔹ما نوح را بسوی قومش فرستادیم؛ و او را در میان آنان هزار سال مگر پنجاه سال، درنگ کرد‌. حالا دقت کنید به آیه در ابتداء آمده «أَلْفَ سَنَةٍ» ولی در ادامه «عَامًا»آمده است. ⁉️چه فرقی بین سنة و عام هستش در حالی که هر دو به معنی سال هستند؟؟ ✅سنة معمولا استفاده میشود در سالی که در آن شدت و سختی باشد اما در سالی که رخاء و فراوانی باشد از لفظ «عام»استفاده میشود 📜حضرت نوح بر اساس نقل تاریخ هزار سال به عنوان نبی بود که ۹۵۰سال بر ایشان زیاد سخت گذشت زیرا در حال تبلیغ بود و مردم آن را اذیت میکردند و اعتنا نمی‌کردند لذا از تعبیر«أَلْفَ سَنَةٍ»استفاده میکند ولی پنجاه سال را بعد داستان کشتی به راحتی زندگی کردند لذا در آخر آیه از تعبیر «عَامًا»استفاده شده است. 🔰نمونه های دیگر 🔰 1⃣وَلَقَدۡ أَخَذۡنَآ ءَالَ فِرۡعَوۡنَ بِٱلسِّنِينَ وَنَقۡصٖ مِّنَ ٱلثَّمَرَٰتِ لَعَلَّهُمۡ يَذَّكَّرُونَ ﴿۱۳۰اعراف﴾ بحث مصیبت بر آل فرعون است که از «سنة»استفاده شده است. 2⃣تَعۡرُجُ ٱلۡمَلَٰٓئِكَةُ وَٱلرُّوحُ إِلَيۡهِ فِي يَوۡمٖ كَانَ مِقۡدَارُهُۥ خَمۡسِينَ أَلۡفَ سَنَةٖ ﴿۴معارج﴾ درباره بحث از احوال قیامت است که «سنة»آمده است که دارای سختی هاست 3⃣فَلَبِثَ فِي ٱلسِّجۡنِ بِضۡعَ سِنِينَ ﴿۴۲یوسف﴾ که سال هایی که حضرت یوسف در زندان بود دارای سختی و کمبود بود . با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
ادبیات معنا گرا 💠اصل اول معانی مفردات💠 ❇️نمونه قرآنی ♻️فرق بین «زوج» و «المرأة» همانطور که در توضیح اصل اول گفتیم هیچ گاه در قرآن کلمه ای بدون غرض بکار نمی‌رود و بر اساس قاعدة عدم ترادف در لغات قرآن پیش رفتیم حال دو لفظ دیگر که در معنا یکی هستند «زوج»و «المرأة»است حال چه میشود که در بعضی آیات از لفظ «زوج»استفاده می‌شود و در بعضی آیات دیگر از لفظ «المرأة»؟؟ ✅لفظ«زوج»به معنای مشاکلت است ودر جایی که در بیان تشاکل باشد از زوج استفاده میشود مثلا در رابطه با مومنین از زوج استفاده شده است اما در جایی که تشاکل و تناسب نباشد از «المرأة»استفاده میشود. و هرجایی که قرآن از اهل شرک خبر میدهد لفظ المرأة می آید . 🔰حال به نمونه های قرآنی زیر توجه کنید 🔰 🗯زوج 📌«وَلَكُمۡ نِصۡفُ مَا تَرَكَ أَزۡوَٰجُكُمۡ» ﴿۱۲نساء﴾چون در بحث ارث است و در اینجا مشاکلت و مشارکت وجود دارد از «زوج»استفاده شده است . 📌ٱدۡخُلُواْ ٱلۡجَنَّةَ أَنتُمۡ وَأَزۡوَٰجُكُمۡ تُحۡبَرُونَ ﴿۷۰زخرف﴾ بحث درباره زنانی که با همسران وارد بهشت میشوند که در اینجا تشاکل و مشارکت است. 🗯المرأة 📌هر گاه خطاب به اهل شرک باشد از این لفظ استفاده میشود که هیچ اشعار به تناسب و تشاکل ندارد‌.مثل آیه شریفه:ضَرَبَ ٱللَّهُ مَثَلٗا لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ ٱمۡرَأَتَ نُوحٖ وَٱمۡرَأَتَ لُوطٖۖ كَانَتَا تَحۡتَ عَبۡدَيۡنِ مِنۡ عِبَادِنَا صَٰلِحَيۡنِ» ﴿۱۰تحریم﴾ وَضَرَبَ ٱللَّهُ مَثَلٗا لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱمۡرَأَتَ فِرۡعَوۡنَ﴿۱۱تحریم﴾ که در رابطه با زن حضرت نوح لوط که خودشان کافر بودند و تناسبی با همسرانشان نداشتند و زن فرعون هم مؤمن بود و تناسب با فرعون نداشت. پس همانطور که در دین فرق دارند در تعبیر هم خدا فرق گذاشته است. اعجاز ادبی قرآن همینه خیلی دقیق 👌😉 با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
ادبیات معنا گرا 💠اصل اول معانی مفردات💠 ❇️نمونه قرآنی ♻️فرق بین «الرُشْد» و «الرَشَد» 🖊در لسان العرب آمده: الرُّشْد و الرَّشَد نقیض الغیّ . 📜لیکن فرقی بین ایندو واژه در استعمالات قرآنی وجود دارد و آن اینست که «الرُّشْد»در امورات دنیوی و أخروی بکار میرود. 📌فَإِنۡ ءَانَسۡتُم مِّنۡهُمۡ رُشۡدٗا فَٱدۡفَعُوٓاْ إِلَيۡهِمۡ أَمۡوَٰلَهُمۡۖ«نساء۶» 📌لَآ إِكۡرَاهَ فِي ٱلدِّينِۖ قَد تَّبَيَّنَ ٱلرُّشۡدُ مِنَ ٱلۡغَيِّۚ«بقرة۲۵۶» 🗯بر خلاف «الرَشَد»که فقط در امورات اخروی است و در امورات دنیوی بکار نمی‌رود 📌فَقَالُواْ رَبَّنَآ ءَاتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحۡمَةٗ وَهَيِّئۡ لَنَا مِنۡ أَمۡرِنَا رَشَدٗا ﴿۱۰کهف﴾ 📌 عَسَىٰٓ أَن يَهۡدِيَنِ رَبِّي لِأَقۡرَبَ مِنۡ هَٰذَا رَشَدٗا ﴿۲۴کهف﴾ با ما همراه باشید🙂 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
ادبیات معنا گرا 💠اصل اول معانی مفردات💠 ❇️نمونه قرآنی ♻️فرق بین «خوف» و «خشیة» باز هم اومدیم تا فرق دو تا لغت شبیه بهم رو بگیم😉 حالا دو واژه خوف و خشیة رو آوردیم که ظاهراً یک معنی «ترس» میدهند ولی خب فرق دارن قرآن که دو تا لفظ رو بدون غرض نمیاره 😊 حالا بریم سراغ فرقش و اونم اینکه «خوف» یه جورایی حالت انتظار داره یعنی انتظار و حالت ترس اتفاق بد بر اساس یک نشانه مشکوک یا شناخته شده مثلا من میترسم که فردا استاد امتحان بگیره این میشه «خوف»😅🤷‍♂ ولی خشیة حالت انتظار نداره بلکه ترس از یک چیز معلوم و مشخص است پس ی جورایی «خشیة» شدید تر از «خوف»است حالا بریم سراغ قرآن ببینم اینجور هست یا ن ...! 📌فَلَا تَخَافُوهُمۡ وَخَافُونِ إِن كُنتُم مُّؤۡمِنِينَ ﴿۱۷۵آل عمران﴾ 📌ٱلۡيَوۡمَ يَئِسَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمۡ فَلَا تَخۡشَوۡهُمۡ وَٱخۡشَوۡنِۚ﴿۳مائدة﴾ ⁉️که در آیه اول «خوف» آمده ولی در آیه دوم«خشیة» آمده است ؟؟ ✅در سورة آل عمران سیاق انتظار و حالت ترس است زیرا بحث درباره جنگ است «ٱلَّذِينَ قَالَ لَهُمُ ٱلنَّاسُ إِنَّ ٱلنَّاسَ قَدۡ جَمَعُواْ لَكُمۡ فَٱخۡشَوۡهُمۡ فَزَادَهُمۡ إِيمَٰنٗا وَقَالُواْ حَسۡبُنَا ٱللَّهُ وَنِعۡمَ ٱلۡوَكِيلُ ﴿۱۷۳آل عمران﴾ ولی سیاق در سوره مائده اینگونه نیست و خدا در روز غدیر حق دین را کامل کرد و دستور داد که مسلمانان ترسی نداشته باشند که در اینجا مصداق مشخص است و از خشیة استفاده شده است یه نمونه دیگه هم بگیم ☺️ إِنَّمَا يَخۡشَى ٱللَّهَ مِنۡ عِبَادِهِ ٱلۡعُلَمَٰٓؤُا﴿۲۸فاطر﴾ دیگه خودتون میدونید 🤷‍♂ با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
ادبیات معنا گرا 💠ادبیات معنا گرا قرآنی💠 ❇️نمونه قرآنی 🔷فرق بین «الضلال»و«الضلالة» 📜راغب میگوید ضلال به معنی عدول از راه مستقیم است حال عمدی باشد یا سهوی چه کم باشد چه زیاد برای همین اسناد ضلال به کسی که کوچک ترین خطایی کرده صحیح است . 📝وقتی به استعمال قرآنی دقت کنیم میبینیم که بین اینها یک فرق دقیق وجود دارد . که در آیه شریفه سوره اعراف «قَالَ ٱلۡمَلَأُ مِن قَوۡمِهِۦٓ إِنَّا لَنَرَىٰكَ فِي ضَلَٰلٖ مُّبِينٖ قَالَ يَٰقَوۡمِ لَيسَ بِي ضَلالة وَلَٰكِنِّي رَسُولٞ مِّن رَّبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ ﴿۶۰_۶۱اعراف﴾ بزرگان حضرت نوح به ایشان خطاب کردند که ما تو را در گمراهی آشکار میبینیم حضرت نوح میفرماید من گمراه نیستم 📌زمخشری میفرماید «ضلالة»أدنی از «ضلال»است یعنی «ضلالة» پایین ترین مرتبه گمراهی است. کمترین مقدار گمراهی است بر خلاف ضلال که هم شامل قلیل میشود و هم شامل کثیر. حضرت در مقام نفی تعبیر «ضلالة» را میفرماید یعنی کمترین گمراهی در من وجود ندارد چه برسد به بیشترش.نسبتی که به حضرت نوح دادند با «ضلال»بود ولی حضرت برای نفی اسناد به ایشان از «الضلالة»استفاده میفرماید. 📚کشاف:ج۲ص۱۱۱ با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
✅خب بعد از اینکه چند تا نمونه آوردیم به این نتیجه رسیدیم که در قرآن ترادف وجود ندارد و هیچ گاه دو کلمه به یک معنی نیستند هر کدام دارای فرق هائی دقیق هستند که قرآن در هنگام استعمال نهایت دقت را بکار برده است. فعلا به همین چند تا مثال بسنده میکنیم‌ و وارد اصل دوم میشیم که توضیحات و نمونه های قرآنی اش خواهد آمد 😉 ممنون از همراهی شما 🌹
💠اصل دوم:شناخت متکلم،متلکم عنه،مخاطب 📌گاهی میشه دو تا آیه رو که خیلی شبیه به هم هستند یه تغییرات کوچک داخلشون مشاهده میکنیم مثلا تو یه آیه فعل عطف شده ولی تو آیه دیگه اینجور نشده یا تو بعضی آیه ها فاعل ذکر شده ولی بعضی آیات فاعل مستتر شده و ... حال اصل دوم بررسی میکنیم در قالب آیات قرآن کریم به این عنوان که بعضی وقتا چیزی که باعث تغییر میشه اینه که متلکم دو تا آیه فرق داشته یا متلکم عنه یعنی کسی که داشتیم راجبش صحبت میکردیم فرق می‌کنه در دو آیه و بعضی جاها مخاطب مختلفه در یک آیه مخاطب یه قومی هستند تو آیه دیگه مخاطب یه قوم دیگه اومدن. اینها می‌تونه دلیل بعضی تغییرات جزئی در آیات شبیه به هم باشد که إن شاء الله در قرآن نمونه هایی را ذکر میکنیم. با ما همراه باشید 🙂 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
💠اصل دوم شناخت متکلم💠 ❇️نمونه قرآنی ♻️أُبَلِّغُكُمْ رِسَالاتِ رَبِّي﴿۶۲_۶۸_۹۳أعراف ﴾ ♻️فَتَوَلَّىٰ عَنهُم وَقَالَ يَٰقَوۡمِ لَقَدۡ أَبلغتُكُمۡ رِسَالَةَ رَبِّي﴿۷۹أعراف﴾ که در آیه اول تعبیر«رِسَالاتِ»به صورت جمع ولی در آیه دوم از تعبیر«رِسَالَةَ»به صورت مفرد آمده است. حال سرّ این اختلاف چیه 🤨 📌خب همون جور که توضیح دادیم ما در اصل دوم گفتیم بعضی وقتا چیزی که باعث این تغییر هستش اینه که متلکم در دو آیه فرق می‌کنه ✅ در اینجا آیه اول «رسالات» آمده زیرا متکلم حضرت نوح ،هود،شعیب است که آنها در تبلیغ خودشان انواع تبلیغ را داشتند به خصوص تبلیغ حضرت نوح که بسیار طولانی بوده است برای همین تعبیر به صورت جمع آمده است. ولی در آیه دوم متکلم حضرت صالح است و اینکه تعبیر به صورت «رسالة»مفرد آمده دو دلیل میتواند داشته باشد اول اینکه حضرت صالح تنها یکی بود بر خلاف آیه قبل و دلیل دوم اینکه حضرت صالح این سخن را در ابتدای رسالت خود گفته بر خلاف آیه قبل که در انتهای رسالت گفته شده است. با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
💠اصل دوم شناخت متکلم💠 ❇️نمونه قرآنی 📌وَإِذۡ نَجَّينَٰكُم مِّنۡ ءَالِ فِرۡعَوۡنَ يَسُومُونَكُمۡ سُوٓءَ ٱلۡعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبۡنَآءَكُمۡ وَيَسۡتَحۡيُونَ نِسَآءَكُمۡۚ وَفِي ذَٰلِكُم بَلَآءٞ مِّن رَّبِّكُمۡ عَظِيمٞ ﴿۴۹بقرة﴾ 📌وَإِذۡ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوۡمِهِ ٱذۡكُرُواْ نِعۡمَةَ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡ إِذۡ أَنجَىٰكُم مِّنۡ ءَالِ فِرۡعَوۡنَ يَسُومُونَكُمۡ سُوٓءَ ٱلۡعَذَابِ وَيُذَبِّحُونَ أَبۡنَآءَكُمۡ وَيَسۡتَحۡيُونَ نِسَآءَكُمۡۚ وَفِي ذَٰلِكُم بَلَآءٞ مِّن رَّبِّكُمۡ عَظِيمٞ ﴿۶ابراهیم﴾ 📝که درسوره بقرة فعل«يُذَبِّحُونَ»بدون واو ولی در سوره ابراهیم همراه با واو آمده است. ☑️خب همون طور که گفتیم اختلاف تعبیر بعضی وقتا دلیلش اختلاف متلکم هستش🤷‍♂ 📜 در اینجا متکلم در آیه اول خداست چون خدا لطف و مرحمت خود را بیان میکند متناسب با رحمت الهی این است که آن رحمت ها را پشت هم بیارد و آنها را یکی یکی نشمارد اما متلکم در آیه دوم حضرت موسی است که خداوند به حضرت موسی دستور میدهد «وذَكِّرۡهُم بِأَيَّامِ ٱللَّهِۚ» و ایشان مأمور بر این کار است و فعل از باب تفعیل آمده که دال بر تکثیر است پس وقتی حضرت موسی از طرف خدا مأمور است به تذکیر أیام الله پس باید یکی یکی را بشمارد و وقتی اینگونه شد فعل«يُذَبِّحُونَ»با حرف عطف می آید. با ما همراه باشید 🙂 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
🔹جلسه مقدماتی ادبیات معناگرای قرآنی 🔹در این جلسه که با حضور طلاب برگزار گردید مباحث مقدماتی ادبیات معنا گرا و تحلیل مبانی ادبی قرآنی و لزوم جهش ادبیات عرب به سمت قرآن مورد بحث قرار گرفت. 🗓زمان: ۱۴۰۲/۷/۵ 🔶مکان: مدرسه علمیه محمودیه کرمان کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
🔔توجه توجه!!! سلام عرض ادب خدمت اعضای گرامی کانال ادبیات معناگرا قرآنی از اینکه مارا همراهی میکنید سپاس گذاریم 🌸🌹 📌دوستان إن شاء الله قصد داریم دوره ادبیات معناگرا قرآنی رو به صورت حضوری و مجازی برگزار کنیم. ✅فوائد دوره ادبیات معناگرا قرآنی: ◀️یادگیری اسلوب های بیانی قرآن کریم ◀️تسلط کامل بر ادبیات قرآنی ◀️یادگیری کاربردی کردن مبانی ادبی در قالب قرآن کریم ◀️سیاق شناسی وتأثیر آن در قالب آیات قرآن کریم ◀️تدریس کتب دکتر سامرائی 💠برای افراد حاضر در دوره اصوات جلسه بارگذاری میشود . هماهنگی جهت ثبت نام برای دوره 🆔@amiralimomeny 🆔@amiralimomeny 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
با سلام 🙋‍♂ 📌توجه داشته باشید مهلت ثبت نام تا دوشنبه ظهر هستش و بعد دیگه دوره شروع میشه کسانی که مایل به حضور در دوره هستند اما هنوز ثبت نام نکرده اند هماهنگی های لازم را انجام دهند تا از دوره جا نمونن از همراهی شما سپاس گذاریم 😉
با سلام و عرض ادب 🙋‍♂ 🔔اعضای محترم کانال توجه داشته باشند ثبت نام در حال تکمیل ظرفیت است‌. و فقط 10 نفر دیگه رو میتونیم پذیرش داشته باشیم کسانی که قصد شرکت دارند هر چه سریع تر هماهنگی را جهت ثبت نام انجام دهند. 🆔@amiralimomeny ✅فردا شب ساعت 9 دوره آغاز و محتواهای آموزشی ادبیات معناگرا خدمت شرکت کنندگان قرار میگیرد‌.
🔹جلسه اول ادبیات معناگرای قرآنی 🔹در این دوره به صورت حضوری و هشتاد نفر از متقاضیان دیگر به صورت مجازی شرکت می کنند. 🗓زمان: ۱۴۰۲/۷/۱۰ 🔸مکان:مدرسه علمیه محمودیه کرمان کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛