#اصول ادبیات معنا گرا
💠اصل اول معانی مفردات💠
❇️نمونه قرآنی
♻️فرق بین «الرُشْد» و «الرَشَد»
🖊در لسان العرب آمده: الرُّشْد و الرَّشَد نقیض الغیّ .
📜لیکن فرقی بین ایندو واژه در استعمالات قرآنی وجود دارد و آن اینست که «الرُّشْد»در امورات دنیوی و أخروی بکار میرود.
📌فَإِنۡ ءَانَسۡتُم مِّنۡهُمۡ رُشۡدٗا فَٱدۡفَعُوٓاْ إِلَيۡهِمۡ أَمۡوَٰلَهُمۡۖ«نساء۶»
📌لَآ إِكۡرَاهَ فِي ٱلدِّينِۖ قَد تَّبَيَّنَ ٱلرُّشۡدُ مِنَ ٱلۡغَيِّۚ«بقرة۲۵۶»
🗯بر خلاف «الرَشَد»که فقط در امورات اخروی است و در امورات دنیوی بکار نمیرود
📌فَقَالُواْ رَبَّنَآ ءَاتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحۡمَةٗ وَهَيِّئۡ لَنَا مِنۡ أَمۡرِنَا رَشَدٗا ﴿۱۰کهف﴾
📌 عَسَىٰٓ أَن يَهۡدِيَنِ رَبِّي لِأَقۡرَبَ مِنۡ هَٰذَا رَشَدٗا ﴿۲۴کهف﴾
با ما همراه باشید🙂
😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻
┏━📚📖━━━━━┓
🆔 @maanagara
┗━━━━━📚📖━┛
#اصول ادبیات معنا گرا
💠اصل اول معانی مفردات💠
❇️نمونه قرآنی
♻️فرق بین «خوف» و «خشیة»
باز هم اومدیم تا فرق دو تا لغت شبیه بهم رو بگیم😉
حالا دو واژه خوف و خشیة رو آوردیم که ظاهراً یک معنی «ترس» میدهند ولی خب فرق دارن قرآن که دو تا لفظ رو بدون غرض نمیاره 😊
حالا بریم سراغ فرقش و اونم اینکه «خوف» یه جورایی حالت انتظار داره یعنی انتظار و حالت ترس اتفاق بد بر اساس یک نشانه مشکوک یا شناخته شده مثلا من میترسم که فردا استاد امتحان بگیره
این میشه «خوف»😅🤷♂
ولی خشیة حالت انتظار نداره بلکه ترس از یک چیز معلوم و مشخص است پس ی جورایی «خشیة» شدید تر از «خوف»است
حالا بریم سراغ قرآن ببینم اینجور هست یا ن ...!
📌فَلَا تَخَافُوهُمۡ وَخَافُونِ إِن كُنتُم مُّؤۡمِنِينَ ﴿۱۷۵آل عمران﴾
📌ٱلۡيَوۡمَ يَئِسَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمۡ فَلَا تَخۡشَوۡهُمۡ وَٱخۡشَوۡنِۚ﴿۳مائدة﴾
⁉️که در آیه اول «خوف» آمده ولی در آیه دوم«خشیة» آمده است ؟؟
✅در سورة آل عمران سیاق انتظار و حالت ترس است زیرا بحث درباره جنگ است «ٱلَّذِينَ قَالَ لَهُمُ ٱلنَّاسُ إِنَّ ٱلنَّاسَ قَدۡ جَمَعُواْ لَكُمۡ فَٱخۡشَوۡهُمۡ فَزَادَهُمۡ إِيمَٰنٗا وَقَالُواْ حَسۡبُنَا ٱللَّهُ وَنِعۡمَ ٱلۡوَكِيلُ ﴿۱۷۳آل عمران﴾
ولی سیاق در سوره مائده اینگونه نیست و خدا در روز غدیر حق دین را کامل کرد و دستور داد که مسلمانان ترسی نداشته باشند که در اینجا مصداق مشخص است و از خشیة استفاده شده است
یه نمونه دیگه هم بگیم ☺️
إِنَّمَا يَخۡشَى ٱللَّهَ مِنۡ عِبَادِهِ ٱلۡعُلَمَٰٓؤُا﴿۲۸فاطر﴾
دیگه خودتون میدونید 🤷♂
با ما همراه باشید
😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻
┏━📚📖━━━━━┓
🆔 @maanagara
┗━━━━━📚📖━┛
#اصول ادبیات معنا گرا
💠ادبیات معنا گرا قرآنی💠
❇️نمونه قرآنی
🔷فرق بین «الضلال»و«الضلالة»
📜راغب میگوید ضلال به معنی عدول از راه مستقیم است حال عمدی باشد یا سهوی چه کم باشد چه زیاد برای همین اسناد ضلال به کسی که کوچک ترین خطایی کرده صحیح است .
📝وقتی به استعمال قرآنی دقت کنیم میبینیم که بین اینها یک فرق دقیق وجود دارد .
که در آیه شریفه سوره اعراف «قَالَ ٱلۡمَلَأُ مِن قَوۡمِهِۦٓ إِنَّا لَنَرَىٰكَ فِي ضَلَٰلٖ مُّبِينٖ قَالَ يَٰقَوۡمِ لَيسَ بِي ضَلالة وَلَٰكِنِّي رَسُولٞ مِّن رَّبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ ﴿۶۰_۶۱اعراف﴾
بزرگان حضرت نوح به ایشان خطاب کردند که ما تو را در گمراهی آشکار میبینیم حضرت نوح میفرماید من گمراه نیستم
📌زمخشری میفرماید «ضلالة»أدنی از «ضلال»است یعنی «ضلالة» پایین ترین مرتبه گمراهی است. کمترین مقدار گمراهی است بر خلاف ضلال که هم شامل قلیل میشود و هم شامل کثیر. حضرت در مقام نفی تعبیر «ضلالة» را میفرماید یعنی کمترین گمراهی در من وجود ندارد چه برسد به بیشترش.نسبتی که به حضرت نوح دادند با «ضلال»بود ولی حضرت برای نفی اسناد به ایشان از «الضلالة»استفاده میفرماید.
📚کشاف:ج۲ص۱۱۱
با ما همراه باشید
😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻
┏━📚📖━━━━━┓
🆔 @maanagara
┗━━━━━📚📖━┛
✅خب بعد از اینکه چند تا نمونه آوردیم به این نتیجه رسیدیم که در قرآن ترادف وجود ندارد و هیچ گاه دو کلمه به یک معنی نیستند هر کدام دارای فرق هائی دقیق هستند که قرآن در هنگام استعمال نهایت دقت را بکار برده است.
فعلا به همین چند تا مثال بسنده میکنیم
و وارد اصل دوم میشیم که توضیحات و نمونه های قرآنی اش خواهد آمد 😉
ممنون از همراهی شما 🌹
💠اصل دوم:شناخت متکلم،متلکم عنه،مخاطب
📌گاهی میشه دو تا آیه رو که خیلی شبیه به هم هستند یه تغییرات کوچک داخلشون مشاهده میکنیم مثلا تو یه آیه فعل عطف شده ولی تو آیه دیگه اینجور نشده یا تو بعضی آیه ها فاعل ذکر شده ولی بعضی آیات فاعل مستتر شده و ...
حال اصل دوم بررسی میکنیم در قالب آیات قرآن کریم به این عنوان که بعضی وقتا چیزی که باعث تغییر میشه اینه که متلکم دو تا آیه فرق داشته یا متلکم عنه یعنی کسی که داشتیم راجبش صحبت میکردیم فرق میکنه در دو آیه
و بعضی جاها مخاطب مختلفه در یک آیه مخاطب یه قومی هستند تو آیه دیگه مخاطب یه قوم دیگه اومدن. اینها میتونه دلیل بعضی تغییرات جزئی در آیات شبیه به هم باشد که إن شاء الله در قرآن نمونه هایی را ذکر میکنیم.
با ما همراه باشید 🙂
😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻
┏━📚📖━━━━━┓
🆔 @maanagara
┗━━━━━📚📖━┛
💠اصل دوم شناخت متکلم💠
❇️نمونه قرآنی
♻️أُبَلِّغُكُمْ رِسَالاتِ رَبِّي﴿۶۲_۶۸_۹۳أعراف ﴾
♻️فَتَوَلَّىٰ عَنهُم وَقَالَ يَٰقَوۡمِ لَقَدۡ أَبلغتُكُمۡ رِسَالَةَ رَبِّي﴿۷۹أعراف﴾
که در آیه اول تعبیر«رِسَالاتِ»به صورت جمع ولی در آیه دوم از تعبیر«رِسَالَةَ»به صورت مفرد آمده است.
حال سرّ این اختلاف چیه 🤨
📌خب همون جور که توضیح دادیم ما در اصل دوم گفتیم بعضی وقتا چیزی که باعث این تغییر هستش اینه که متلکم در دو آیه فرق میکنه
✅ در اینجا آیه اول «رسالات» آمده زیرا متکلم حضرت نوح ،هود،شعیب است که آنها در تبلیغ خودشان انواع تبلیغ را داشتند به خصوص تبلیغ حضرت نوح که بسیار طولانی بوده است برای همین تعبیر به صورت جمع آمده است. ولی در آیه دوم متکلم حضرت صالح است و اینکه تعبیر به صورت «رسالة»مفرد آمده دو دلیل میتواند داشته باشد اول اینکه حضرت صالح تنها یکی بود بر خلاف آیه قبل و دلیل دوم اینکه حضرت صالح این سخن را در ابتدای رسالت خود گفته بر خلاف آیه قبل که در انتهای رسالت گفته شده است.
با ما همراه باشید
😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻
┏━📚📖━━━━━┓
🆔 @maanagara
┗━━━━━📚📖━┛
💠اصل دوم شناخت متکلم💠
❇️نمونه قرآنی
📌وَإِذۡ نَجَّينَٰكُم مِّنۡ ءَالِ فِرۡعَوۡنَ يَسُومُونَكُمۡ سُوٓءَ ٱلۡعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبۡنَآءَكُمۡ وَيَسۡتَحۡيُونَ نِسَآءَكُمۡۚ وَفِي ذَٰلِكُم بَلَآءٞ مِّن رَّبِّكُمۡ عَظِيمٞ ﴿۴۹بقرة﴾
📌وَإِذۡ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوۡمِهِ ٱذۡكُرُواْ نِعۡمَةَ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡ إِذۡ أَنجَىٰكُم مِّنۡ ءَالِ فِرۡعَوۡنَ يَسُومُونَكُمۡ سُوٓءَ ٱلۡعَذَابِ وَيُذَبِّحُونَ أَبۡنَآءَكُمۡ وَيَسۡتَحۡيُونَ نِسَآءَكُمۡۚ وَفِي ذَٰلِكُم بَلَآءٞ مِّن رَّبِّكُمۡ عَظِيمٞ ﴿۶ابراهیم﴾
📝که درسوره بقرة فعل«يُذَبِّحُونَ»بدون واو ولی در سوره ابراهیم همراه با واو آمده است.
☑️خب همون طور که گفتیم اختلاف تعبیر بعضی وقتا دلیلش اختلاف متلکم هستش🤷♂
📜 در اینجا متکلم در آیه اول خداست چون خدا لطف و مرحمت خود را بیان میکند متناسب با رحمت الهی این است که آن رحمت ها را پشت هم بیارد و آنها را یکی یکی نشمارد اما متلکم در آیه دوم حضرت موسی است که خداوند به حضرت موسی دستور میدهد «وذَكِّرۡهُم بِأَيَّامِ ٱللَّهِۚ» و ایشان مأمور بر این کار است و فعل از باب تفعیل آمده که دال بر تکثیر است پس وقتی حضرت موسی از طرف خدا مأمور است به تذکیر أیام الله پس باید یکی یکی را بشمارد و وقتی اینگونه شد فعل«يُذَبِّحُونَ»با حرف عطف می آید.
با ما همراه باشید 🙂
😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻
┏━📚📖━━━━━┓
🆔 @maanagara
┗━━━━━📚📖━┛
🔹جلسه مقدماتی ادبیات معناگرای قرآنی
🔹در این جلسه که با حضور طلاب برگزار گردید مباحث مقدماتی ادبیات معنا گرا و تحلیل مبانی ادبی قرآنی و لزوم جهش ادبیات عرب به سمت قرآن مورد بحث قرار گرفت.
🗓زمان: ۱۴۰۲/۷/۵
🔶مکان: مدرسه علمیه محمودیه کرمان
کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻
┏━📚📖━━━━━┓
🆔 @maanagara
┗━━━━━📚📖━┛
🔔توجه توجه!!!
سلام عرض ادب خدمت اعضای گرامی کانال ادبیات معناگرا قرآنی از اینکه مارا همراهی میکنید سپاس گذاریم 🌸🌹
📌دوستان إن شاء الله قصد داریم دوره ادبیات معناگرا قرآنی رو به صورت حضوری و مجازی برگزار کنیم.
✅فوائد دوره ادبیات معناگرا قرآنی:
◀️یادگیری اسلوب های بیانی قرآن کریم
◀️تسلط کامل بر ادبیات قرآنی
◀️یادگیری کاربردی کردن مبانی ادبی در قالب قرآن کریم
◀️سیاق شناسی وتأثیر آن در قالب آیات قرآن کریم
◀️تدریس کتب دکتر سامرائی
💠برای افراد حاضر در دوره اصوات جلسه بارگذاری میشود .
هماهنگی جهت ثبت نام برای دوره
🆔@amiralimomeny
🆔@amiralimomeny
😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻
┏━📚📖━━━━━┓
🆔 @maanagara
┗━━━━━📚📖━┛
May 11
با سلام 🙋♂
📌توجه داشته باشید مهلت ثبت نام تا دوشنبه ظهر هستش و بعد دیگه دوره شروع میشه کسانی که مایل به حضور در دوره هستند اما هنوز ثبت نام نکرده اند هماهنگی های لازم را انجام دهند تا از دوره جا نمونن
از همراهی شما سپاس گذاریم 😉
با سلام و عرض ادب 🙋♂
🔔اعضای محترم کانال توجه داشته باشند ثبت نام در حال تکمیل ظرفیت است. و فقط 10 نفر دیگه رو میتونیم پذیرش داشته باشیم کسانی که قصد شرکت دارند هر چه سریع تر هماهنگی را جهت ثبت نام انجام دهند.
🆔@amiralimomeny
✅فردا شب ساعت 9 دوره آغاز و محتواهای آموزشی ادبیات معناگرا خدمت شرکت کنندگان قرار میگیرد.
🔹جلسه اول ادبیات معناگرای قرآنی
🔹در این دوره به صورت حضوری و هشتاد نفر از متقاضیان دیگر به صورت مجازی شرکت می کنند.
🗓زمان: ۱۴۰۲/۷/۱۰
🔸مکان:مدرسه علمیه محمودیه کرمان
کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻
┏━📚📖━━━━━┓
🆔 @maanagara
┗━━━━━📚📖━┛
جلسه_اول.aac
19.72M
❇️تدریس دوره ادبیات معنا گرای قرآنی
🔸جلسه اول
📌محتویات جلسه:
💠توضیحاتی درباره ادبیات معناگرا
💠کاربرد ادبیات معناگرا
💠ضرورت بحث
💠معرفی کتب مربوطه به ادبیات معناگرا وتوضیحی از ساختار کتب ها
💠طرح چندنمونه مثال از جمله فرق بین آیات شریفه:
🔹 كَذَٰلِكَ اللَّهُ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ
🔹كَذَٰلِكِ اللَّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۚ
🔸وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّـَٔاتِکم
🔸وَيُكَفِّرۡ عَنكُمۡ سَيِّـَٔاتِكُمۡ
😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻
┏━📚📖━━━━━┓
🆔 @maanagara
┗━━━━━📚📖━┛
⭕لطفا توجه کنید که فقط صوت جلسه اول از دوره در اختیار عموم قرار میگیرد و برای دریافت صوت های دیگر باید در دوره ثبت نام کنید.
💠برای ثبت نام به آیدی زیر پیام دهید:
@amiralimomeny
کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇
┏━📚📖━━━━━┓
🆔 @maanagara
┗━━━━━📚📖━┛
💠استعمالات دقیق قرآنی 💠
✅هیچ واژه ای در قرآن بی هدف و بدون حساب دقیق وضع نشده
🔰به مورد های زیر توجه کنید 🔰
📌واژه «شهر» به تعداد ماه های سال یعنی ۱۲بار در قرآن ذکر شده است
📌واژه «یوم»به تعداد روزهای سال یعنی ۳۶۵ بار در قرآن ذکر شده است
📌واژه «أیام» به تعداد روز های ماه یعنی ۳۰بار ذکر شده است
📌واژه «أسری» به تعداد واژه «حرب» ذکر شده است
📌واژه «قالوا» ۳۳۲بار در قرآن ذکر شده و جالب این است که لفظ «قل» هم به همین تعداد آمده یعنی به همان اندازه ای که خداوند دستور به گفتن داده است گفتن رخ داده
با ما همراه باشید 🙂
😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻
┏━📚📖━━━━━┓
🆔 @maanagara
┗━━━━━📚📖━┛