eitaa logo
ادبیات معناگرا قرآنی
1.4هزار دنبال‌کننده
35 عکس
1 ویدیو
6 فایل
از همراهی شما سپاس گذاریم🙋 کانال ادبیات معناگرا قرآنی با کلی نکات جالب قرآنی 😉 آیدی ادمین جهت پرسش پاسخ: @admin_managara2
مشاهده در ایتا
دانلود
📗🖊️ شماره(۲) 🔴موضوع: بررسی قواعد دو وجهی ابدال صرفی در استعمالات قرآن کریم 🔸نمونه قرآنی 1️⃣تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ فرشتگان و «روح» در آن شب به اذن پروردگارشان برای (تقدیر) هر کاری نازل می‌شوند.«قدر۴» 2️⃣هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَىٰ مَنْ تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ ) بگو به کافران که آیا می‌خواهید من شما را آگاه سازم که شیاطین بر چه کسان نازل می‌شوند؟«شعراء۲۲۱» 3️⃣إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است!«فصلت ۳۰» 🔘همانطور که میبینم در دو آیه اول فعل «تَنَزَّلُ»بدون ذکر تاء آمده ولی در سوره فصلت فعل«تَتَنَزَّلُ» همراه با تاء ذکر گردیده است دلیل این اختلاف را باید طبق قاعده (زیادة المبانی تدل علی زیادة المعانی) مورد بررسی قرار داد زیرا عمل در سوره فصلت بیشتر از دو آیه قبل اتفاق می افتد بدین معنا که ملائکه بر مؤمنان هنگام مرگ نازل میشوند تا آنان را به بهشت بشارت دهند و این اتفاق در طول سال در هر لحظه رخ میدهد بنابراین فعل به صورت صیغه کامل ذکر شده تا دوام و استمرار را نشان دهد اما در آیه ی شعراء نزول کمتر اتفاق می افتد زیرا شیاطین بر همه کافران نازل نمی‌شوند بلکه بر کاهنان نازل میشوند بنابراین «تاء» از فعل تنزل حذف گردیده است و همین طور در آیه سوره قدر نزول و پایین آمدن فرشتگان فقط در شب قدر اتفاق می افتد پس این نزول کوتاه تر و کمتر از نزول مستمر برای مومنان در حال مرگ است بنابراین در فعل حذف صورت گرفته است 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━━━━📚📖━┛
📒🖊️ شماره (۳) 🛑موضوع: شناخت مخاطب 🔸نمونه قرآنی 1️⃣وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ ۖ«انعام ۱۶۱» 2️⃣وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ«أسراء۳۱» چرا در آیه اول از تعبیر(نَرْزُقُکُمْ) استفاده کرده ولی در آیه دوم (نَرْزُقُهُمْ) و همچنین بعد ضمیر إیاهم در آیه اول و إیاکم در آیه دوم آورده است چرا دو آیه برعکس هم دیگه اومدن ؟🤔 🔘زیرا مخاطب در این دو آیه متفاوت است در آیه اول مخاطب کسی است که مبتلا به فقر است لذا خدا اول میفرماید «نحن نرزقکم» یعنی اول وعده رزق را به خودشان میدهد بعد میفرماید «وإیاهم»که وعده روزی اولاد را میدهد ولی در آیه دوم مخاطب کسی است که مبتلا به فقر نیست بلکه میترسد بخاطر بچه دار شدن فقیر شود در اینجا مناسب است که خداوند اول وعده رزق اولاد را بدهد لذا میفرماید «نحن نرزقهم» و بعد وعده روزی به خودشان را میدهد و میفرماید «وإیاکم» 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━━━━📚📖━┛
صوت_قرآنی📒🖊️ شماره (۲) 🛑موضوع: قوی بودن حرکت ضمه نسبت به فتحه و تأثیرآن در معانی کلمات قرآن 🔸نمونه قرآنی 1️⃣وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ«انعام۱۰۹» 2️⃣وَالَّذِينَ لَا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُم«توبه ۷۹» در آیه اول کلمه «جَهْد»با فتحه آمده ولی در آیه دوم «جُهْد»با ضمه ذکر گردیده...!! چرا ؟؟🤔 مگه قرآن الکی اینا رو تغییر میده ؟؟🧐 خب حتما یه نکته ای داره حالا بریم سراغ جوابش تا ببینیم نکته اش چی بوده 😉😁 آیه اول بحث در قسم است نهایت کار آنان این بوده که قسم بخورند ولی آیه دوم بحث انفاق است انفاق امر فراتر از زبان است به نظر شما تمام تلاشمون رو بزاریم برای انفاق قوی تره یا اینکه بخواهیم قسم بخوریم ؟؟؟خب قطعا انفاق قوی تره 🤷🏻 ☑️برای همین از کلمه «جَهد»با فتحه در آیه اول استفاده کرد زیرا مربوط به قسم و قسم کار آسانی است لذا از فتحه استفاده شده ولی آیه دوم کلمه «جُهد»با ضمه آمده چون درباره انفاق است برای همین از ضمه که حرکت قوی تر نسبت به فتحه است استفاده شده است 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
🛑باسمه تعالی بشر برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی خود، راهی جز تمسک به کلام نورانی وحی، همراه با تبیین مبین واقعی آن که قرآن ناطق باشد، ندارد. دستور العمل جامع الهی که نشأت گرفته از علم و حکمت بی کران حضرت الله ست، در آخرین کتاب آسمانی و نورانی خود، در حدَ الفاظ عربی مبین تنزل یافته تا برای انتقال و درک معارف حق الهی، تناسبی بین درک انسان و آن معارف والا ایجاد گردد. بی تردید قرآن حکیم در حدی است که بالاتر از آن از درک آدمی خارج و پايین تر از آن از حد کمال و اعجاز، خارج و به ابتذال عرفی نزدیک خواهد بود. از همین روی است که بشر، گر چه عاربه ای بلیغ و فطین باشد، نتواند با چون قرآنی هماوردی نماید. قرآن حکیم در ابراز لطائف بلاغی و ظرائف بیانی، تنها به دنبال جلب توجه در عرصه بلاغت نیست بلکه به دنبال بیان راه و رسم بندگی و سلوک عبادی و مسلک سیاسی و حکومتی، آن هم به بهترین بیان است بیانی که نه فراتر از آن برای درک بشر، ممکن و نه فروتر از آن از شأن الهی، جایز خواهد بود. بنابراین، تنها راه انتقال معارف حق الهی از راه همین کلمات نورانی است که البته عدل آن را نیز مبین و‌مفسر آن قرار داده است. اما باید توجه داشت که کتابی که چنین تحدی گرایانه توانست مدعیان فصاحت و بلاغت را به زانوی عجز و تواضع در آورد، بی شک نمی تواند دارای اسلوب خاص و قواعد دقیق و لطیف و زبان متقن و هماهنگی نباشد. پس باید کلام وحی را آنگونه که باید شناخت. اگر فقیه اسلوب ادبی قرآن را نداند، گرفتار تفسیر به رأی گردد. اگر مفسر اسلوب ادبی قرآن را نشناسد، گرفتار تحریف گردد. اگر ادیب اسلوب ادبی قرآن را نفهمد، گرفتار جعل گردد. پس بر همگان لازم است که اسلوب ادبی و قواعد بیانی قرآن را بشناسند تا بتوانند قرآن را آنگونه که هست، فهمیده و بفهمانند. لازم به ذکر است که برخی از مبانی موجود ادبی که از قرن‌ها پیش رایج شده است، هیچ گونه تناسبی با کلام عرب و لسان وحی نداشته‌ و بسیاری از مفسرین و فقیهان و متکلمین را در برداشتهایی که به ادبیات و الفاظ قرآنی مرتبط بوده، گرفتار خلط و خطا کرده است بیانات استاد دیداری
حفظه الله
در خصوص ادبیات قرآنی
شماره (۳) 🔶موضوع:بررسی قواعد دو وجهی ابدال در قرآن کریم 🔸نمونه قرآنی 1️⃣يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ«انفال۲۰» 2️⃣وَيَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا وَيَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَىٰ قُوَّتِكُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِينَ«هود۵۲» ⭕در آیه سوره انفال فعل «وَلَا تَوَلَّوْا» با حذف تاء ولی در آیه سوره هود فعل«وَلَا تَتَوَلَّوْا» بدون حذف تاء بکار رفته است ⚪زیرا سوره انفال خطاب به مومنین می‌باشد ولی آیه سوره هود خطاب به کافرین است روی گرداندن مومنان کمتر از روی گرداندن کافران است چون مومنان بر خلاف کافران مطیع خداهستند پس وقتی روی گردانی مومنین کمتر شد برای دلالت بر کمی روی گردانی تاء از فعل حذف گردیده بر خلاف روی گرداندن کافران که عام است و شمولیت دارد بنابراین برای دلالت شمولیت آن فعل با تاء ذکر گردیده است با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
شماره (۴) 🔶موضوع :بررسی کاربرد صیغه اسمی و فعلی در قالب آیات قرآن 🔸نمونه قرآنی وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِيهِمْ ۚ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ(و ای پیامبر! تا تو در میان آنها هستی، خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد؛ و نیز تا استغفار می‌کنند، خدا عذابشان نمی‌کند.«انفال۳۳» 🔘تو این آیه اول از ساختار فعلی«لِيُعَذِّبَهُمْ» و در ادامه از ساختار اسمی «مُعَذِّبَهُمْ» استفاده کرده است خب بریم ببینیم که دلیل این اختلاف چیه 😉 📌این آیه این نکته رو بیان میداره که استغفار مانع ثابت و همیشگی در برابر عذاب است اما حضور مبارک رسول خدا(ص) مانع همیشگی نیست زیرا حضور پیامبر(ص) در میان مردم بر خلاف استغفار محدود به زمان خاصی بوده است بنابراین از حالت ثابت با ساختار اسم و حالت موقت با ساختار فعل ذکر شده است 📚📚منبع:کتاب التعبیر القرآنی 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
📒🖊️ شماره(۴) 🔶بررسی قواعد ابدال دو وجهی در آیات قرآن کریم 🔸نمونه قرآنی 1️⃣لا يَحِلُّ لَكَ النِّسَاءُ مِنْ بَعْدُ وَلَا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ(بعد از این دیگر زنی بر تو حلال نیست، و نمی‌توانی همسرانت را به همسران دیگری مبدّل کنی)«احزاب۵۲» 2️⃣وَآتُوا الْيَتَامَىٰ أَمْوَالَهُمْ ۖ وَلَا تَتَبَدَّلُوا الْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ ۖ وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَهُمْ إِلَىٰ أَمْوَالِكُمْ ۚ إِنَّهُ كَانَ حُوبًا كَبِيرًا (و اموال یتیمان را پس از بلوغ به دست آنها دهید، و مال بد و نامرغوب خود را به مرغوب (آنها) تبدیل نکنید و اموال آنان را به ضمیمه اموال خود مخورید، که این گناهی بس بزرگ است.)«نساء۲» 📌📌در آیه سوره احزاب فعل«تَبَدَّلَ» با حذف تاء آمده ولی در آیه سوره نساء«لَا تَتَبَدَّلُوا» تاء ذکر شده ؛ زیرا حکم سوره احزاب فقط در مورد پیامبر(ص)است و فقط ایشان نهی شده اند که بجای همسرشان زنان دیگری اختیار نکنند اما آیه دوم درباره عموم مسلمانان در همه زمان ها می‌باشد 🗯️🗯️بنابراین چون حکم محدود به شخص واحدی است فعل «تَبَدَّلَ» با حذف تاء ذکر شده است ؛ ولی در حکم کلی وعام که در همه ی زمان ها ادامه دارد فعل«تَتَبَدَّلُوا» بیان شده است پس صیغه ی کوتاه برای امر کوتاه وصیغه طولانی برای امر طولانی و بادوام استفاده شده است با ما با نکات جالب قرآنی همراه باشید🙂 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
شماره(۲) 🔶موضوع: بررسی معانی مفردات در قرآن 🔸نمونه قرآنی 🔘فرق بین«مرضع»و «مرضعة» مرضع به زنی گفته میشود که قوه شیر دادن را دارد ولی مرضعة به زنی گفته میشود که در حال شیر دادن است وقتی به این نکته توجه کنیم به نکته جالبی در آیه۱و ۲ سوره حج پی می‌بریم : 💠يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ ۚ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ يَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَتَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَتَرَى النَّاسَ سُكَارَىٰ وَمَا هُمْ بِسُكَارَىٰ وَلَٰكِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِيد💠 ای مردم! از (عذاب) پروردگارتان بترسید، که زلزله رستاخیز امر عظیمی است!روزی که آن را می‌بینید، (آنچنان وحشت سراپای همه را فرامی‌گیرد که) هر مادر شیردهی، کودک شیرخوارش را فراموش می‌کند؛ و هر بارداری جنین خود را بر زمین می‌نهد؛ و مردم را مست می‌بینی، در حالی که مست نیستند؛ ولی عذاب خدا شدید است! 📌📌در این ناحیه از تعبیر مرضعة استفاده کرده تا این را بفهمند زنی که همان لحظه در حال شیر دادن است فرزند خود را فراموش میکند و این شدت وحشت از حوادث قیامت را میفهماند و همچنین نکته دیگری که هست اینکه در آخر آیه از تعبیر«ذات حمل»استفاده کرده و تعبیر حامل را به کار نبرده زیرا ذات حمل به کسی که آخر حملش است اطلاق میشود 📚📚منبع:کتاب اصول الإعراب البیانی للأسلوب القرآنی 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
شماره(۵) 🔸موضوع: بررسی قواعد دو وجهی ابدال در قرآن کریم 🔹نمونه قرآنی : (فَمَا اسْطَاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبًا) «کهف،۹۷» ◾️آیه در مورد سدّی است که ذوالقرنین آن را از سنگ آهن و مس مذاب ساخته بود که بالا رفتن از این سدّ آسان تر از سوراخ کردن آن برای عبور سپاه بود، پس از فعل اوّل حرفی به دلیل آسان بودن کار حذف شده است بنابراین گفته شده (فَمَا اسْطَاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ) بر خلاف کار سخت و طاقت فرسا در بخش بعدی آیه نه تنها حرفی حذف نشده، بلکه طولانی ترین صیغه در مورد آن استفاده شده است (وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبًا) پس از حذف از فعل، آسان تر بودن کار را نشان می دهد برخلاف عدم حذف، که دلالت بر سخت و طولانی بودن کار دارد. سپس از آن جهت که بالا رفتن از سدّ نسبت به سوراخ کردن آن، به زمان کم تری نیاز دارد از فعل نخست حذف صورت گرفته و فعل کوتاه تر شده تا تلفظ کوتاه این کلمه، با مدت زمانی که برای انجام آن فعل نیاز است، تناسب داشته باشد. 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
شماره (۶) 🔸موضوع: بررسی قواعد دو وجهی ابدال در قرآن کریم 🔹نمونه: (لا يَحِلُّ لَكَ ٱلنِّسَآءُ مِنۢ بَعدُ وَلَآ أَن تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِن أَزوَٰجٖ ...) «احزاب،۵۲» و آیه (وَءَاتُواْ ٱليَتَٰمَىٰٓ أَموَٰلَهم وَلَا تَتَبَدَّلُواْ ٱلخَبِيثَ بِٱلطَّيِّبِۖ وَلَا تَأكُلُوٓاْ أَموَٰلَهم إِلَىٰٓ أَموَٰلِکم إِنَّهُۥ كَانَ حُوبٗا كَبِيرٗا) «نساء،۲» ◾️در آیه احزاب فعل «تبدّل» با حذف یک «تا» آمده است؛ ولی در آیه نساء «ولا تتبدّلوا» بدون حذف ذکر شده؛ زیرا حکم آیه احزاب فقط در مورد پیامبر(ص)است و فقط ایشان نهی شده اند که به جای همسرشان، زنان دیگری اختیار نکنند؛ اما آیه دوم درباره عموم مسلمانان در همه زمانها می باشد. بنابراین چون حکم محدود به شخص واحدی است، فعل«تبدّل» با حذف «تا» ذکر شده است؛ ولی در حکم کلی و عام که در همه زمانها ادامه دارد، فعل «تتبدّلوا» بیان شده است، پس صیغه کوتاه برای امر کوتاه و صیغه طولانی برای امر طولانی و با دوام استفاده شده است. 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
شماره (۷) 🔸موضوع: چگونگی اجرای قواعد ابدال در قرآن 🔹نمونه: (أَوَعَجِبْتُمْ أَنْ جَاءَكُمْ ذِكْرٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَلَىٰ رَجُلٍ مِنْكُمْ لِيُنْذِرَكُمْ ۚ وَاذْكُرُوا إِذْ جَعَلَكُمْ خُلَفَاءَ مِنْ بَعْدِ قَوْمِ نُوحٍ وَزَادَكُمْ فِي الْخَلْقِ بَصْطَةً ۖ فَاذْكُرُوا آلَاءَ اللَّهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ) «اعراف،۶۹» (وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا ۚ قَالُوا أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمَالِ ۚ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ ۖ وَاللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ) «بقره،۲۴۷» 📌📌در آیه سوره اعراف کلمه «بصطه» با حرف «صاد» و در آیه سوره بقره با حرف «سین» آمده است. و در آیه اعراف حرف «سین» تبدیل به «صاد» شده است. چرا تغییر ایجاد شده؟ 🤔🤔 استفاده «بصطه» با «سین» برای امر آماری و معنوی است؛ بنابراین در سوره بقره برای وصف طالوت با حرف سین نوشته شده و در سوره اعراف برای توصیف قبیله عاد، قوم حضرت هود (ع) با صاد نوشته شده است. طالوت یک نفر است اما قوم عاد یک قبیله اند پیداست که حرف صاد از سین قوی تر و در تلفظ آشکارتر است. حرف سین که تلفظ ضعیف تری دارد برای وصف یک نفر و حرف صاد به دلیل تلفظ قوی و ظاهر برای یک قبیله شایسته است. 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
شماره (۸) 🔵موضوع :بررسی قواعد ابدال دو وجهی در قالب آیات قرآن کریم 🔸نمونه قرآنی 💠وَحَاجَّهُ قَوْمُهُ ۚ قَالَ أَتُحَاجُّونِّي فِي اللَّهِ وَقَدْ هَدَانِ ۚ وَلَا أَخَافُ مَا تُشْرِكُونَ بِهِ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ رَبِّي شَيْئًا ۗ وَسِعَ رَبِّي كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا ۗ أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ«انعام۸۰» 📌این سخن حضرت ابراهیم با قومش و استدلال او برای آنها که غرق در شرک و پرستش بت ها هستند. آنها برای هدایت به سوی یکتا پرستی نیازمند تفکر و تأمل طولانی هستند تا این تأمل و دقت به سوی خالق هدایت شوند لذا از فعل «أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ» به صورت کامل و بدون حذف ذکر کرده است 💠مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ كَالْأَعْمَىٰ وَالْأَصَمِّ وَالْبَصِيرِ وَالسَّمِيعِ ۚ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلًا ۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ«غافر۵۸» 📌 مسأله تفاوت میان بینا و نابینا و شنوا و ناشنوا از اموری است که نیاز به تفکر و تأمل طولانی ندارد یعنی اگر از یک شخص عاقل سوال کنیم که بین انسان کور و بینا یکسان است ؟ حتما در جواب میگه که یکی نیستن🤷🏻 برای همین در فعل حذف صورت گرفته«تَذَكَّرُونَ»تا دلالت کند که این امر نیاز به تأمل و تفکر طولانی ندارد ⁉️حالا اینجا یه سوال مهم دیگه پیش میاد اینکه آیه دوم که حذف تاء در آن صورت گرفته نظیر آن در آیه دیگری هم آمده که حذفی صورت نگرفته«وَمَا يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَلَا الْمُسِيءُ ۚ قَلِيلًا مَا تَتَذَكَّرُونَ» چه فرقی میشه بین این دو آیه؟؟🤔🤔 فردا نکته اش رو میگیم😁 با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
شماره(۳) ⬅️بررسی تفاوت بین دو واژه «ریح»و «ریاح» در قالب آیات قرآن کریم 🔘در قرآن هر کلمه ای در جایگاه مخصوص خود بکار میرود کلمه ریاح همیشه در موضع خیر و نعمت بکار رفته بر خلاف واژه ریح که در موضع شر وعذاب بکار گرفته شده است 💠وَهُوَ الَّذِي يُرْسِلُ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ ۖ«اعراف۵۷»👈دال بر نعمت 💠وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ يُرْسِلَ الرِّيَاحَ مُبَشِّرَاتٍ وَلِيُذِيقَكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَلِتَجْرِيَ الْفُلْكُ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ «روم۶۴»👈دال بر نعمت 💠مَثَلُ مَا يُنْفِقُونَ فِي هَٰذِهِ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَثَلِ رِيحٍ فِيهَا صِرٌّ أَصَابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ فَأَهْلَكَتْهُ«آل عمران ۱۱۷»👈دال بر عذاب پرسش؟؟ 1️⃣حال چرا ریاح که جمع است در موضع نعمت و ریح که مفرد است در موضع عذاب بکار میرود ؟ 2️⃣طبق این قاعده چرا در آیه شریفه «هُوَ الَّذِي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا كُنْتُمْ فِي الْفُلْكِ وَجَرَيْنَ بِهِمْ بِرِيحٍ طَيِّبَةٍ ». که مفرد است در موضع نعمت بکار رفته است ؟؟ نظرات خود را ارسال کنید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
🌹برگی از کتاب الایضاح فی اصول النحو 🔷موضوع: اجنبي بودن برخی از نحات از استعمال قرآني 🔹نمونه: ✔️ سهیلی سین را صدرات طلب دانسته و استعمالی چون«زید سیقوم» را قبیح میداند. در حالی که مواردی از این استعمال در قرآن حکیم وجود دارد مانند«أُوْلَـٰٓئِكَ سَنُؤۡتِيهِمۡ أَجۡرًا عَظِيمًا». ✔️ ابن حاجب وقوع استثناء بعد از «زال منفی» را محال می داند. در حالی که در آیه شریفه«لَا يَزَالُ بُنۡيَٰنُهُمُ ٱلَّذِي بَنَوۡاْ رِيبَةٗ فِي قُلُوبِهِمۡ إِلَّآ أَن تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمۡۗ وَٱللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ توبه/١١٠» چیزی را که ابن حاجب محال می داند واقع شده. ✔️جناب رضی گفته ممیز کم فقط نکره می آید در حالی که در قرآن در مواردی معرفه آمده مانند:«كَمۡ أَهۡلَكۡنَا قَبۡلَهُم مِّنَ ٱلۡقُرُونِ أَنَّهُمۡ إِلَيۡهِمۡ لَا يَرۡجِعُونَ» . و موارد بیشتر در کتاب الایضاح.. 🍇ثمره بحث: لزوم بازنگری و تفحص بیشتر و همچنین پرهیز از جمود بر اقوال نحات کانال: الرضي @sharherazii کانال: اعجاز ادبی قرآن https://eitaa.com/joinchat/3233218610C6677c7b4f2 🌹🌹
🔴توجه توجه با عرض معذرت از مخاطبین چند روزی از گذاشتن مطالب قرآنی در کانال به دلیل برخی از مشکلات محروم بودیم. إن شاء الله مطالب در کانال به زودی گذاشته میشود از همراهی شما متشکریم 😊
شماره (۵) 🔴موضوع:تقدیم و تأخیر مفردات قالب آیات قرآن چرا در قرآن کریم تعبیر «لیل»مقدم بر«نهار» می آید ؟ مانند آیه شریفه (وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ)انبیاء۳۳» ✅زیرا ابتداء شب و سپس روز پدید آمده است و قبل از اینکه اجرام آسمانی خلق شوند تاریکی بوده است و آفرینش خورشید نیز مقدم بر ماه است پس یکی از اسباب تقدم در مفردات قرآنی تقدم در وجود است که نمونه های دیگری هم داره که گذاشته میشه🙂 📚منبع:کتاب التعبیر القرآنی 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
شماره (۶) 🔴موضوع:تقدیم تأخیر مفردات در قرآن کریم 🔹گاهی در قرآن کریم تقدیم مفردات بر اساس کثرت و قلت است یعنی مقام کلام این اقتضا را دارد که از قلت به کثرت پیش رود مثل آیه شریفه:أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ»بقره ۱۲۵ در این آیه دائره افراد هر گروه نسبت به گروه پس از خود محدود تر است که طواف کنندگان از معتکفین کمتر هستند و همچنین تعداد معتکفین از رکوع کنندگان کمتر است و گروه راکعان نیز از ساجدان کمترند. زیرا رکوع در هر رکعت یکی است ولی سجده دو تا حال چه سیاقی اقتضا داشته که از قلت به کثرت رود ؟؟🧐 چون این آیه درباره بیت الحرام می‌باشد و طواف کنندگان نزدیک ترین گروه به خانه خدا هستند و بعد معتکفین ‌...!! با ما همراه باشید 🙋🏻‍♂️ 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
الجملة العربیة؛ تألیفها و أقسامها / فاضل صالح سامرائی / ص48: { وَقَالَ رَجُلࣱ مُّؤۡمِنࣱ مِّنۡ ءَالِ فِرۡعَوۡنَ یَكۡتُمُ إِیمَـٰنَهُ } [سوره غافر: ۲۸] (فإنه لو أخر «من آل فرعون» عن «یکتم ایمانه» لتوهم أن «من» متعلقة بـ«یکتم» فلم یفهم أن الرجل من آل فرعون). 📒 @alshavahed_aladabeeah ✒️
دیداری یک.m4a
34.72M
🔷موضوع: نحو قرآنی، ادبیات قرآنی 🔸ارائه دهنده: دیداری
با سلام دوستان عزیز نظرات خودتان را راجع به کانال و محتویات کانال برای ادامه فعالیت حتما ارسال کنید. @amiralimomeny @amiralimomeny
کتاب "معانی الابنیه فی العربیه"،یکی از آثار ارزشمند فاضل صالح السامرائی است که در آن در ادامه پروژه ی نوآورانه ی خود در زمینه رویکرد معنایی به صرف و نحو، به تبیین معانی ابنیه و صیغه های مختلف صرفی پرداخته و معتقد است که هرگونه تغییر در ابنیه و صیغه های صرفی منجر به تغییر معنی در آن ها می شود و توجه به تنوع این معانی بر اهمیت زبان عربی و زیبایی های بیانی قرآن کریم می افزاید. سامرائی در این کتاب با رویکردی معناشناسانه به بررسی مباحث مربوط به اسم و فعل، مصادر، اسم زمان و مکان، اسم فاعل، اسم مفعول، صفت مشبهه، اسم آلت، انواع جمع و اسم منسوب پرداخته است. در این پژوهش تلاش می شود با استفاده از روش توصیفی و شیوه ی تحلیل محتوا، ابتدا به نقش و جایگاه فاضل صالح السامرائی در زمینه ی تجدید و نوآوری در علم صرف و تاکید بر پیوند میان ابنیه صرفی و معانی آن ها اشاره شود و سپس با نگاهی انتقادی به کتاب "معانی الابنیه فی العربیه"، میزان موفقیت وی در این زمینه و مهم ترین مزایا و کاستی های این کتاب مورد تجزیه و تحلیل علمی قرار گیرد.
با سلام و عرض ادب خدمت دوستان با توجه به درخواست مخاطبین محترم بنابر معرفی کتب مربوطه به ادبیات معناگرا قرآنی سعی بر این است که کتب در این زمینه معرفی شود. امشب اولین کتاب را معرفی کردیم إن شاء الله نمونه های قرآنی این کتاب نیز در اختیار مخاطبین گذاشته میشود. ممنون از همراهی شما 🌹
شماره(۹) ⭕️موضوع: تعددمصدرها و ریشه آن ◀️گاهی برای یک فعل به ویژه ثلاثی مجرد چند مصدر وجود دارد مثل فعل «لَقِی» که مصادر آن(لُقیً٫لِقاءً٫لُقیان٫ولَقی) می‌باشد یکی از دلایل تعدد مصادر معناشون هستش چون هر کدوم معنای مخصوص خودشون رو دارند. یه مصدر معنای مخصوصی داره که مصدر دیگه اون معنا رونداره🤷 حالا بریم سراغ مثالش رو قرآن 🙂 به دو مصدر «ضَرّ» و «ضُرّ» در استعمالات آیات قرآن دقت کنید. 1⃣قُلْ أَفَاتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ لَا يَمْلِكُونَ لِأَنْفُسِهِمْ نَفْعًا وَلَا ضَرًّا ۚ(رعد۱۶) 2⃣وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ(انبیاء۸۳) می‌بینید که با فتحه مراد ضرر در هر چیزی است برای همین عام هست و در مقابل «نفع»قرار میگیرد ولی با ضمه ضرر در جان مانند بیماری یا لاغری است. 📚منبع:کتاب معانی الأبنیة فی العربیة کتابی که بالا بهتون معرفی کردیم 🙃 با ما همراه باشید 🙋‍♂ 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
شماره (۱۰) 🛑موضوع:تفاوت معنایی مصدر اصلی با مصدر میمی به عقیده نحویین بین مصدر میمی و مصادر دیگه در معنافرقی نیست اما چیزی که بنظر میرسه اینه که بین معنای مصدر میمی و مصادر دیگه مطابقت کامل نیست چون اگر مطابقت کامل داشت دیگه صیغه ها متفاوت نمیشدند🤷 «مصیر» با «صیرورة» «مرجع» با «رجوع» «مفر» با «فرار» اگر معناشون یکی باشه چرا پس دو تا صیغه بکار میره ؟؟😐🤨 حتما یه فرقی هستش حالا بریم ببینیم فرقش چیه...!! ✅مصدر میمی اغلب عنصر ذات را به همراه دارد ولی مصدر غیر میمی حدث مجرد را میرساند برای همین تو آیه شریفه«وَإِلَيَّ الْمَصِيرُ» از تعبیر مَصِیر استفاده شده و صیرورة نیومده چون مصدر میمی عنصر مادی رو با خودش حمل می‌کنه یا در آیه شریفه شعراء ۲۲۷ «وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ» که مصدر انقلاب نیامده و از تعبیر منقلب با مصدر میمی استفاده شده و زیرا انقلاب حدث مجرد .فعل و عمل خالص است ولی منقلب ذات رو با خودش حمل می‌کنه. 🗯پس مصدرغیر میمی صِرف حدث وفعل و عمل است که با چیز دیگری همراه نمیباشد اما مصدر میمی مصدری است که اغلب معنای ذات را با خود به همراه دارد با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛