✅ دستاوردهای علمی ایران
💠 دستیابی ایران به دانش فنی تولید باتری لیتیومی با الکترولیت جامد
🔸 محققان ایرانی موفق شدند از الکترولیتهای جامد بهجای الکترولیتهای مایع در باتریهای لیتیومی استفاده کنند. ازآنجاکه یکی از معضلات امروزه بشر، تأمین انرژیهای پاک و استفاده از جایگزینی مناسب برای سوختهای فسیلی است؛ استفاده از این باتریها، تا حد زیادی راهگشا است.
🔹 از مهمترین مزایای این باتریها میتوان به قابلیت شارژ سریع، ولتاژ و دانسیته انرژی بالا، سبکی و کم حجم بودن و عمر نسبتاً طولانی اشاره کرد. این مزایای کم نظیر سبب شده تا باتریهای لیتیومی یکی از گزینههای اصلی جهت ذخیرهسازی انرژی در شبکههای عظیم باشند.
📝متن خبر: B2n.ir/n57258
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ایران_ما
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ علامه طباطبایی و استاد مهدی حائری (۲)
💠 موضوع: بحثی درباره امکان (پاسخ علامه طباطبایی به مقاله استاد مهدی حائری يزدی)
🔸 در بحث عقود ثلاثه که نسبت شی را به وجود و عدم به سه قسم وجوب و امتناع و امکان تقسيم می کنيم می گوييم که مفهوم ( و، به عبارت صحيح تر، شی مفروض) يا ضروری الوجود است يا نه، و در صورت دوم يا ضروری العدم است يا نه. آنچه ضروری الوجود است واجب، و آنچه ضروری العدم است ممتنع، و آنچه ضروری الوجود و ضروري العدم نيست ممکن می باشد.
🔹 البته نظر به اين که تقسيم عقلی است و دائر بين نفی و اثبات مي باشد، قسم دوم در تقسيم اول و همچنين قسم دوم در تقسيم دوم سلب تحصيلی است و امکان به حسب اصل از دو سلب تحصيلی به وجود می آيد، ولي نظر به اين که حقيقت تقسيم (تقسيم جزئي بر کلياتش) تکثير واحد است، به ذکر قيود جايز الانضمام به طور استيفا که با ضم هر قيدی قسمی از اقسام به وجود آيد، و از اين جاست که در تقسيم عقلی، وحدت مقسم، اعميت مقسم نسبت به هر قسم و مساوات آن با مجموع اقسام و مبانيت اقسام نسبت به همديگر چنان که در فن مناظره بيان شده لازم است...
📝متن کامل:
B2n.ir/philoscience-847
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#مناظرات_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ گزارش سخنرانی علمی دکتر سیدی فرد در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
💠 است و باید از یکدیگر منطقا استنتاج میشوند
🔸 استنتاج منطقی متقابل «است» و «باید» محظور منطقی ندارد. میان گزارههای هنجاری و توصیفی هم رابطۀ استنتاجی وجود دارد و هم رابطۀ غیر-استنتاجی.
🔹 هیوم در رسالهای در باب طبیعت انسان بیان میکند از اینکه مولفان ناگهان از گزارههای توصیفی نتایج هنجاری میگیرند؛ یعنی از است و نیستها به باید و نبایدها میرسند دچار تعجب میشود. غالب اندیشمندان مسلمان نیز همین نظر را دارند.
🔸 دیدگاه مشهور در میان منطقدانان، اهل بلاغت و دانشمندان اصول فقه- در سنت تعلیمی مسلمانان- این است که گزارههای هنجاری از اساس صدق و کذبپذیر نیستند. صدق هم، طبق بیان آنها، مطابقت با واقع است و به تبع گزارۀ هنجاری اساساً ناظر به واقع نیست.
🔹 به نظر میرسد این دیدگاه قابل مناقشه است. یعنی اولاً گزارههای هنجاری نیز صدق و کذبپذیرند- به همان معنایی که گزارههای توصیفی صدق و کذبپذیرند- و ثانیاً رابطۀ استنتاجی متقابل میان گزارههای هنجاری و توصیفی هیچ محظور منطقی ندارد. همچنین، این بحث به دلایل گوناگون ثمرات و نتایج مهمی در علم اجتماعی دارد....
🎙 سخنرانی دکتر سیدی فرد (مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (گنگرۀ بین المللی علوم انسانی اسلامی- کمیسیون فلسفه و روششناسی)
📝 گزارشی از این نشست :
B2n.ir/philoscience-848
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#منطق
#روش_شناسی_علم
#بریده_گفتار
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
33.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ تز بیطرفی علوم، یک تفکر قرن هجده و نوزدهیست
💠 بحث علم و ماهیت علم در مغرب زمین خیلی مورد توجه و اعتناست، فیلسوفان بزرگ علم در این مسئله کار کردند و علمای [علم] اجتماعی در این مسئله کار کردند.
🔸 این تصور که در میان افراد رایج است که علم، اسلامی و غیر اسلامی ندارد، [پس] علوم انسانی هم اسلامی و غیر اسلامی ندارد یک تفکر قرن هیجده و نوزدهی است.
🔹 از نیمههای قرن بیستم تا هم اکنون بعید میدانم هیچ متفکری در باب علم این نظر را داشته باشد، ممکن است درون علوم که تاملات فلسفی ندارند، کسانی معتقد باشند.
🎙 برگرفته از سخنان آیتالله آملی لاریجانی در نشست هماندیشی با نخبگان، اساتید و دانشگاهیان شهرستان بابلسر
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#بریده_گفتار
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
موسسه مطالعات پژوهشی معنا
✅ خواجه نصیرالدین طوسی 💠 محمد بن محمد بن حسن طوسی (597 -672 هـ ق) معروف به محقق طوسی و معلم ثالث، ف
10.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ معرفی خواجه نصیرالدین طوسی
💠 به مناسب روز بزرگداشت محمد بن محمد بن حسن طوسی (597 -672 هـ ق) معروف به محقق طوسی و معلم ثالث؛ فیلسوف، حکیم، متکلم، ریاضیدان و منجم ایرانی شیعه در قرن هفتم هجری
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ کتاب «حکمت برتر؛ درسگفتاری درباره نوآوریهای فلسفه ملاصدرا»
💠 کتاب «حکمت برتر؛ درسگفتاری درباره نوآوریهای فلسفه ملاصدرا» اثر استاد سید مصطفی محقق داماد میباشد که توسط انتشارات سخن به چاپ رسیده است.
🔸 این کتاب،مجموعه درسگفتارهایی است که نویسنده در سال ۱۳۸۵ به دعوت غلامرضا اعوانی رییس وقت مؤسسه حکمت و فلسفه در آن مؤسسه ارائه داده است.
🔹 کتاب فوق شامل ۹ درسگفتار با عناوین زیر است: حکمت برتر ملاصدرا، حکمت متعالیه؛ ابداع یا التقاط؟، اصالت وجود، بساطت و ترکیب مشتقات در ادبیات علوم عقلی اسلامی، وحدت تشکیکی وجود، تقسیمات کلی وجود به ذهنی و خارجی، هستی و چیستی علم، اتحاد عاقل و معقول و بررسی اشکال عدم بقای موضوع در حرکت جوهر.
📚 متن معرفی : B2n.ir/r66643
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی (۸)»
💠 هشتمین جلسه از سلسله نشستهای جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با مشارکت مرکز ملی مطالعات و سنجش دین داری و انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه قم برگزار گردید.
🔹در این نشست حجتالاسلام حمید پارسانیا به ادامه موضوع «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» پرداختند.
🎙 فایل صوتی جلسه
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#جامعه_شناسی_دین
#درس_گفتار
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
جامعه شناسی دین از نگاه فارابی 8 .mp3
19.2M
🎙هشتمین جلسه از سلسله نشست های «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی»
❇️ استاد: حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا
.
25.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ ضرورت بحث از هستیشناسی اجتماعی (استاد آملی لاریجانی)
💠 با چه پیش فرضی سراغ علوم میرویم؟ با این پیشفرض که انسان حقیقی است محدود و مادی یا یک حقیقت عظیمی است؟ این تاثیر پیشفرضهاست و همه جا همین است.
🔸 در علوم اجتماعی [برای] کسی که فرض کنید جامعه شناسی کار میکند، راجع به اجتماع کار میکند، اولین مسئله این است که جامعه به لحاظ آنتولوژیکی یعنی هستی شناسانه اصلا واقعیتی دارد؟
🔹 یا جامعه واقعیتی ندارد و مجموعهای اعتباری از آحاد است! جامعه انسانی اصلا حقیقتی ندارد، الا این افرادی که دور هم جمع میشوند و یک برایند عملی دارند.
🔸 اما یک کس دیگری میگوید جامعه یک حقیقتی دارد، به قول خودشان society یک واقعیت هستی شناختی دارد، هر دو نظر در غرب هم موجود است، یعنی این طور نیست که همه یک طرف رفته باشند.
🎙 برگرفته از سخنان آیتالله آملی لاریجانی در نشست هماندیشی با نخبگان، اساتید و دانشگاهیان شهرستان بابلسر
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#هستی_شناسی_اجتماعی
#فلسفه_علم_اجتماعی
#بریده_گفتار
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ نشست علمی «مشاوره فلسفی و فلسفه اسلامی»
💠 گروه فلسفه اسلامیِ انجمن حکمت و فلسفه ایران، نشستی علمی با عنوان «مشاوره فلسفی و فلسفه اسلامی» (امکانسنجی و ظرفیتشناسی) به صورت حضوری و مجازی برگزار میکند.
🔸 سخنرانان این نشست دکتر محمدحسن یعقوبیان (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری ره) و دکتر هادی وکیلی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) و همچنین دبیر نشست دکتر محمدجعفر جامهبزرگی (عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) میباشند.
🔹 این نشست در روز یکشنبه 1402/12/13 ساعت 13 در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در تهران برگزار خواهد شد. علاقهمندان جهت حضور برخط در این نشست میتواند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 http://irip.ac.ir/u/136
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ از شش تا بینهایت؛ ستۀ ضروریه زندگی و الزامات بیشمار آن
💠 این یادداشت به قلم دکتر امیرحسین شهگلی (پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) نگاشته شده و در شماره 66 دو ماهنامه سوره اندیشه به چاپ رسیده است.
🔸 در طب سنتی شش اصل ضروری برای حفظ سلامتی بیان میکردند. اصول سلامتی برای زندگی کنونی کدامند؟ اگر آن شش اصل نه، پس چند اصل و کدام اصول؟
🔹 البته اگر آن اصول ششگانه را به علوم رایج و زندگی مدرن ارائه کنیم، بعید است با آن مخالفت کنند. اما چه نوع نگاهی باعث شده است که این اصول در یک دیدگاه اصالت و محوریت یابد؟
🔸 چه نوع نگاهی اصول سلامت و بهداشت را در متن زندگی میجوید؟ و کدام مبانی، سلامت و بهداشت را بیش از آنکه به شیوه زندگی مربوط بداند به عوامل دیگر ارجاع میدهد؟
📝 فایل PDF یادداشت : B2n.ir/a76635
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_طب
#یادداشت
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران
💠 ساخت ماهوارۀ تحقیقاتی سنجشی پارس یک به دست محققان ایرانی
🔸 ماهواره «پارس ۱» حاصل یک پروژه ۱۰۰ درصد ایرانی است که در مرداد ۱۳۹۴ در پژوهشکده سامانههای ماهواره از مجموعه پژوهشگاه فضایی ایران تعریف شد. و در مراحل ساخت و سپس آزمایشهای مختلف این ماهواره، سایر پژوهشکدههای این پژوهشگاه و برخی دانشگاههای کشور نیز مشارکت داشتند.
🔹 ساخت «پارس ۱» اولین گام در طراحی و ساخت ماهوارههای سنجشی محسوب میشود که به منظور تصویربرداری کاربردی، توسعه بازار دادههای سنجشی داخلی و توسعه و آزمایش فناوریهای پایهای ماهوارههای سنجشی و بخش زمینی آنها، طراحی و ساخته شده است.
🔸 مأموریتهای کاربردی ماهواره «پارس ۱» تهیه نقشههایی با مقیاسهای مورد نیاز از منابع آبی، حوزههای زیستی و مراکز جمعیتی میباشد اما علاوه بر این، مأموریتهای کاربردی نیز متناسب با قابلیتهای محمولههای تصویربرداری نصب شده در آن، تعریف شده است.
🔹 این ماهواره قرار است فردا صبح با پرتابگر روسی سایوز به فضا پرتاب شود و در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گیرد.
📝متن خبر: B2n.ir/h60785
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ایران_ما
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience