✅تفاوت خوف و خشيّت
🔸وجود مبارك پيغمبر اسلام(صلّي الله عليه و آله و سلّم) و انبياء(عليهم السلام) عموماً اينطورند كه در تبليغ رسالت از هيچ كسي خشيتي ندارند (الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلاَ يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ)...
🔸خشيّت آن تأثّر قلبي است كه بداند اين شخص يا اين شيء منشأ اثر است.
🔸از مار و عقرب خوف دارند، نه خشيّت!
🔸آنكه مؤثر حقيقي است خداي سبحان است.
🔸فرمود مبلّغان الهي فقط از خدا خشيّت دارند و از احدي خشيّت ندارند ...
🔸نكته اساسي اين است كه آيا انبياء اصلاً خشيّت ندارند يا در كارهاي تبليغي خشيّت ندارند؟ چون در اينجا اينها را در تبليغ داراي خشيّت توحيدي معرفي كرده است.
🔸پاسخش اين است كه كارهاي انبياء -چه قولشان، چه فعلشان، چه تقريرشان- حجّت است، ميشود تبليغ ...
🔸كارهاي اينها حجّت است؛ يا حجّت بر وجوب است يا حجّت بر جواز است؛ سهو و نسيان كه ندارند، خطا و خطيئه كه ندارند، ميشود حجت الهي...
🔸بنابراين نميشود گفت اينها مثل مبلّغان عادياند كه كارهاي فراواني دارند تبليغ هم دارند، اينها در تبليغ خشيّت ندارند، خير!
🔸اينها در هيچ كار از غير خدا خشيّت ندارند، براي اينكه جميع كارهايشان تبليغي است.
🔸بر اساس إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، همه شؤون اينها تبليغ الهي است ميشود حجت خدا ...
◀️پرسش: در آيات ديگر به انبياء خوف نسبت داده ميشود مثلاً درباره حضرت موسي فرمود: خَائِفاً يَتَرقَّب
🔸پاسخ: خوف است؛ خوف چيز خوبي است نه خشيت!
🔸آدم وقتي مار و عقرب را ميبيند بايد كنار برود، اتومبيل به سرعت ميآيد بايد كنار برود، سيل و آتش است بايد خوف داشته باشد.
🔸خوف، ترتيب اثر عملي است اما خشيّت، تأثّر قلبي است يعني غير او را مؤثّر بداند.
🔸آتش كه مؤثر نيست، آب كه مؤثر نيست، سيل كه مؤثر نيست، آنكه «بيده الإحياء و الإماته» كه «هو الله» است او مؤثر است.
🔸خوف، ترتيب اثر عملي است كه هر عاقلي بايد اين كار را انجام بدهد.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره احزاب، آیات 39 الی 44
شفا.pdf
5.79M
📚عنوان : برهان شفا
✍️نویسنده : شیخ الرئیس ابوعلی سینا
📝مترجم : مهدی قوام صفری
📖موضوع : معرفت شناسی
✅نشانه صلوات خدا بر مؤمنان: بي تابي براي نماز و لذّت جان دادن
🔸فرمود هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلاَئِكَتُهُ؛ خداي سبحان آن تصليه، آن رحمت خاص را نصيب شما ميكند.
🔸آن رحمت تشريعي را كه نصيب همه كرده است ولي اين گرايش، اين علاقه، اين كوشش [چيز ديگر است]
🔸ميبينيد بعضيها همين كه اول وقت ميشود براي نماز اول وقت بيتاباند.
🔸بعضيها متأسفانه ميبينيد با اينكه دارند اذان ميگويند اينها مرتب اطراف حرم دارند ميگردند، مشغول بيع و شراء هستند، نماز ميخوانند امّا آن حساسيّت را ندارند.
🔸اين گرايش، اين طپش، اين علاقه كه من با خداي خودم در اولين فرصت گفتگو كنم اين يك نورانيّتي است در قلب هر كسي نيست.
🔸اگر اين نورانيّت پيدا شد بداند اين صلوات الهي است ...
🔸اگر كسي مؤمن باشد خدا در دنيا نسبت به او يك برخورد خاص دارد (يك)، بعد از دنيا هم نسبت به او يك برخورد ويژه دارد (دو)
🔸در دنيا اين گرايشها و اين علاقهها و اين محبتها و اين فرصتها را در اختيار او قرار ميدهد؛ بعد از مرگ هم با سلامت هستند.
🔸درست است هنگام مُردن فشار هست، يا در طليعه قبر و برزخ فشار هست، يا در ساهره قيامت فشار هست ... اما در همه اين موارد كه يوماللّقاء است او راحت راحت است، در کمال سلامت است، تَحِيَّتُهُمْ يَوْمَ يَلْقَوْنَهُ سَلاَمٌ ... بعد از دنيا هم تَحِيَّتُهُمْ يَوْمَ يَلْقَوْنَهُ سَلاَمٌ
🔸انسان در حال احتضار تمام مجاري ادراكياش بسته ميشود، يعني حتي نزديكترين ارحامش را كه فرزندان او هستند نميشناسد، لكن فرشتههاي رحمت و اولياي الهي را -كه ميآيند در كنار او- ميبيند...
🔸الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلاَئِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلاَمٌ عَلَيْكُمُ؛ فرشتهها با سلام وارد ميشوند، با سلام عرض ارادت ميكنند، با سلام قبض روح ميكنند.
🔸هيچ لذّتي براي مؤمن در تمام مدت عمر به اندازه لذّت جان دادن نيست؛ چنين فضيلتي است! ...
🔸او در كمال راحتي اصلاً يادش نيست كه زن و بچه داشت؛ وقتي يادش نباشد كه نگران نيست!
🔹برگرفته از درس تفسير قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره احزاب، آيات 41 الي 48
🔰حق النفس يعني چه؟
💬همانطور كه اشاره شد رساله ے حقوقے امام سجاد (ع) يك نگاه جامع به حق خدا، حق الناس و حق النفس و حتے حق عبادات مثل حق نمازو روزه دارد. امام در واقع يك نگاه جامع به آنها كرده اند، اينكه ما نسبت به خالق يك مسئوليتے داريم و نسبت به مردم يك مسئوليتے ، همچنين نسبت به خود و مسائل شرعے مانند نماز نيز مسئوليت داريم. بعضے ها حق نماز و روزه را ضايع مے كنند. حق النفس به معناے حق خودمان است، چون نفس به معناے ذات و به معناے حقيقت انسان است. همانطور كه مے دانيد ما مكرراً در آيات قرآن ميخوانيم كه مواظب نفس خود باشيد. قو انفسكم و اهليكم ناراً وقوده الناس والحجارة يا در قرآن مے خوانيم: اگر نيكے كنيد به خود مے كنيد و اگر بدے كنيد به خود مے كنيد، ليس الانسان الا ما سعے. مجموعه ے اين آيات میرساند كه معناے حق نفس يعنے حقوق و وظايفي كه يك انسان نسبت به خود دارد. حالا اين حقوق دو بخش است، يك بخش
حقوق مادے است و حفظ بدن از آفات و آسيبها است. بدن ما امانت است و ما نمے توانيم نسبت به بدن و حقوقے كه اعضاء دارند بے تفاوت باشيم. يك كسے بگويد اين چشم متعلق به خودم است و مے خواهم آن را در بياورم، اين دست مال خودم است مے خواهم خال كوبے كنم، اين انگشت متعلق به خودم است ميخواهم آن را بكنم، اسلام اجازه ے اين كارها را به انسان نمے دهد. به همين دليل اگر بعضے افراد حقوق مادے و معنوے خود را چه در جنبه ے افراط و چه در جنبه ے تفريط ناديده بگيرند اشتباه است. در زمان پيامبر افرادي غرق در عبادت و نماز بودند با مردم ارتباط نداشتند، غذا نمے خوردند، ازدواج نمے كردند، در اين باره پيامبر ص فرمودند: اين سنت من نيست، من كه پيامبر شما هستم ازدواج مے كنم، فرزند مے آورم، غذاے خوب مے خورم يا كسانے را داشتيم كه اهل رهبانيت يا همان گوشه گيرے بودند، از خود كم مے گذاشتند در اين باره حضرت فرمودند: رهبانيت امت من جهاد است، اگر مے خواهيد به خود فشار بياوريد با دشمن مبارزه كنيد. در اينجا مثالي عرض كنم: فرض كنيد كسي بگويد من اختيار خود را دارم ميخواهم معتاد شوم، خوب ببنيد اين ريه كه در اختيار انسان است، اين اعضایے كه خدا برا تنفس به انسان داده است، براي اين است كه هواے پاك استفاده كند.
🌷 خداوند متعال (جل جلاله) میفرماید :
🔹کسانی که مرا یاد می کنند،میهمان من هستند.
🔹کسانی که مرا اطاعت می کنند، در نعمت من هستند.
🔹کسانی که مرا شُکر می کنند، در فزونی نعمتهایم هستند.
🔹و اهل معصيتم را از رحمتم مايوس نمى كنم
🔹اگر توبه كنند، دوست آنها هستم.
🔹اگر مريض شوند، طبيب آنها هستم
🔹گناهکاران را با سختی ها و مصيبتها مداوا مى كنم تا آنها را از گناهان و عيبها پاك كنم. .
📚 ترجمه ارشاد القلوب ، ص ۲۲۷
امام صادق عليه السلام
عالم هرگاه به علم خود عمل نكند، پند او از دل ها فرو غلتَد، آن گونه كه باران از روى تخته سنگ فرو مى غلتد.
منية المريد : 146 و 181.
برگزیده تفسیر نمونه 1.pdf
6.94M
📚عنوان : برگزیده تفسیر نمونه
✍️نویسنده : آیت الله مکارم شیرازی
📖موضوع : تفسیر
1️⃣جلد اول
گزیده تفسیر نمونه آیت ا.. مکارم ج۲.pdf
6.72M
📚عنوان : برگزیده تفسیر نمونه
✍️نویسنده : آیت الله مکارم شیرازی
📖موضوع : تفسیر
2️⃣جلد دوم
گزیده تفسیر نمونه آیت ا.. مکارم ج۳.pdf
6.48M
📚عنوان : برگزیده تفسیر نمونه
✍️نویسنده : آیت الله مکارم شیرازی
📖موضوع : تفسیر
3️⃣جلد سوم
2683-fa-bargozide-tafsire-nemoone-j4.pdf
5.87M
📚عنوان : برگزیده تفسیر نمونه
✍️نویسنده : آیت الله مکارم شیرازی
📖موضوع : تفسیر
4️⃣جلد چهارم
گزیده تفسیر نمونه آیت ا.. مکارم ج۵.pdf
5.86M
📚عنوان : برگزیده تفسیر نمونه
✍️نویسنده : آیت الله مکارم شیرازی
📖موضوع : تفسیر
5️⃣جلد پنجم
🔅امام حسن مجتبی عليه السلام:
🔺تنها چيزى كه در اين دنياى فانى، باقى مى ماند قرآن است، پس قرآن را پيشوا و امام خود قرار دهيد، تا به راه راست و مستقيم هدايت شويد. همانا نزديك ترين مردم به قرآن كسانى هستند كه بدان عمل كند، گرچه به ظاهر (آيات) آن را حفظ نكرده باشند و دورترين افراد از قرآن كسانى هستند كه به دستورات آن عمل نكنند گرچه قارى و خواننده آن باشند
هدایت شده از دانستنی
ترجمه المنجد همزه تا س.pdf
44.28M
📚عنوان : ترجمه المنجد
📖موضوع : لغت نامه
1️⃣جلد اول ( همزه تا س )
هدایت شده از دانستنی
ترجمه المنجد ش تا م.pdf
44.03M
📚عنوان : ترجمه المنجد
📖موضوع : لغت نامه
2️⃣جلد دوم ( ش تا م )
هدایت شده از دانستنی
ترجمه منجد ن تا آخر.pdf
39.34M
📚عنوان : ترجمه المنجد
📖موضوع : لغت نامه
3️⃣جلد سوم ( ن تا آخر )
اصول کافی 1.pdf
16.61M
📚عنوان : ترجمه و متن کامل اصول کافی
✍️نویسنده : ثقه الاسلام کلینی
📝مترجم : صادق حسن زاده
📖موضوع : حدیث
1️⃣جلد اول
اصول کافی 2.pdf
21.73M
📚عنوان : ترجمه و متن کامل اصول کافی
✍️نویسنده : ثقه الاسلام کلینی
📝مترجم : صادق حسن زاده
📖موضوع : حدیث
2️⃣جلد دوم
اصول کافی 3.pdf
15.53M
📚عنوان : ترجمه و متن کامل اصول کافی
✍️نویسنده : ثقه الاسلام کلینی
📝مترجم : صادق حسن زاده
📖موضوع : حدیث
3️⃣جلد سوم
اصول کافی 4.pdf
16.7M
📚عنوان : ترجمه و متن کامل اصول کافی
✍️نویسنده : ثقه الاسلام کلینی
📝مترجم : صادق حسن زاده
📖موضوع : حدیث
4️⃣جلد چهارم
هدایت شده از دانستنی
153-fa-kashkoole-sheykhe-bahai.pdf
10.03M
📚عنوان : کشکول شیخ بهایی
✍️نویسنده : شیخ بهایی
📖موضوع : علوم غریبه
✅چرا عده ای روزانه تغییر جهت میدهند؟
🔸ما معمّايي داريم گِرهخورده است، نميدانيم اين گِرهاش از كجا باز ميشود، قرآن آمده بگويد اين چيزي كه براي شما روشن است و به دنبال گِره آن ميگرديد من براي شما گرهگشايي ميكنم.
🔸شما كه فقير هستيد، فقرتان كه مشخص است اما نميدانيد به چه كسي بايد تكيه كنيد.
🔸اگر سخن از بت و بتكده باشد از آنها كاري ساخته نيست؛ اگر سخن از زيد و عمرو باشد از آنها كاري ساخته نيست.
🔸اينكه فرمود «وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَهُم مُشْرِكُونَ» همين است؛ بسياري از مردم فقرشان را ميدانند، مشهود است اما خيال ميكنند با فلان مسأله حل ميشود.
🔸اينكه ميبينيد روزانه تغيير مسير ميدهند، تغيير خط ميدهند، تغيير جهت ميدهند براي آن است كه خيال ميكنند اگر قدرت به دست زيد رسيد زيد مشكل را حل ميكند، اگر قدرت به دست عمرو باشد عمرو مشكل را حل ميكند.
🔸اكثر اهل ايمان گرفتار اين شرك رقيقاند (وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَهُم مُشْرِكُونَ) [در حالی که] همه را او دارد تدبير ميكند، وقتي همه را او دارد تدبير ميكند بنابراين ما به همه احترام ميكنيم چون بندگان خدا هستند و از هيچ كس كار نميخواهيم چون همه اينها نيازمند الهياند.
🔸و به خداي خود مرتبطيم و خداي سبحان «مقلّبالقلوب» است، دلهاي آنها را گرايش ميدهد مشكل ما هم حل ميشود ما هم مشكل ديگران را حل ميكنيم...
🔸تمام مشكل ما اين است كه ما نميدانيم به چه كسي بايد مراجعه كنيم.
🔸ما غالباً ميگوييم خدا هست ولي ...، خدا هست اما ...؛ اين «اما» و «ولي» ميشود «وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَهُم مُشْرِكُونَ»
🔸اين است كه آن بزرگواران ميگويند ما اگر به جاي اشك، خون جاري بكنيم جا دارد براي اينكه عمري را بيراهه رفتيم خيال كرديم از زيد كاري ساخته است، از او تعريف كرديم، خيال كرديم چيزي كه عمرو به ما نداد كار دست او بود، از او گلايه داريم.
🔸اين قبول و نكول، اين مدح و قدح، اين مدح و هجو، اينها براي همان است كه ما نميدانيم به چه كسي تكيه كنيم.
🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره فاطر، آیات 10 الی 12
✅شیطان چه کسانی را وسوسه میکند؟
✍️امام صادق علیه الاسلام:
شیطان موفّق به وسوسه بندهای نمیشود،
مگر آنگاه که؛
1️⃣ او از یاد خدا روی بگرداند،
2️⃣ امر خدا را سبک بشمارد،
3️⃣ و در جایگاه نافرمانی از خدا قرار بگیرد،
4️⃣ و فراموش کند که خدا بر کارهای پنهانی
او آگاه است.
⬅️ اما وسوسه آنگاه که در دل جای گیرد، موجب
گمراهی و ضلالت و کفر است.
خدای عزّوجل از سر لطف، بندگانش را فرا
خوانده و آنان را از دشمنی شیطان آگاه کرده
است و فرموده:
"همانا شیطان برای شما دشمنی آشکار
است"و نیز فرموده:"همانا شیطان دشمن شما
است، پس او را دشمن خود بدانید
مصباح الشریعه/ص۷۹
۲.زخرف/آیه۶۲
۳.فاطر/آیه۶
✅ سرّ عکس العمل بد کفّار در برابر آیات الهی
🔸وقتي كسي مؤمن باشد، آيات الهي بر او تلاوت ميشود «زَادَتْهُمْ إِيمَاناً»؛ وقتي كافر باشد آيات الهي بر او تلاوت ميشود «فَزَادَتْهُمْ رِجْساً إِلَي رِجْسِهِمْ» ...
🔸سرّش اين است كه الآن شما بهترين ميوه و شادابترين ميوه را وقتي به يك انسان سالم ميدهيد، اين تناول ميكند و فربه ميشود.
🔸ولي كسي كه دستگاه گوارش او به زخم مبتلاست و ميوه خام براي او ضرر دارد هر چه اين ميوه شيرين و پرآب را بيشتر مصرف بكند دردش بيشتر ميشود؛ اين ميوه تقصير ندارد، او در برابر اين ميوه يك عكسالعمل حادّي دارد.
🔸آيات الهي نور است، هرگز كسي را گرفتار ظلمت نميكند ولي قلب انسان تيره كه در برابر اين نور قرار ميگيرد عكسالعملي نشان ميدهد به صورت كفر و ارتداد و اشكال؛ لذا دردش افزوده ميشود.
🔸پس «و نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ» اما «وَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَاراً» همين آيه باعث ميشود كه مرض اينها بيشتر بشود براي اينكه اينها كه «فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ» وقتي آيه الهي ميآيد اينها انكار تازه دارند، نفرت تازه دارند، استكبار تازه دارند، سيّئهاي بر سيّئات اينها افزوده ميشود.
🔸اين سيّئهاي كه بر سيّئات اينها افزوده ميشود منشأش آمدنِ اين آيه است؟ نه ـ معاذ الله ـ آيه، سيّئه را اضافه كند.
🔸آيه مثل ميوه شاداب و شيرين است؛ اين در برابر آن، عكسالعمل بد و تلخ و زشت نشان ميدهد، بيمارياش بيشتر ميشود.
🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره فاطر، آیات 39 الی 42
هدایت شده از جهاد
13.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 در سالروز شهادت رئیس مذهب جعفری، از خود بپرسیم چرا جنگ جنود عقل و جهل در نگاه ایشان پررنگ بود؟
❇️ جهل چیست و عقل کجاست؟
🔸 امام خامنهای:
💬 جاهلیت یعنی حاکمیت غضب و شهوت بر زندگی!
هدایت شده از جهاد
⬅️ جاهلیت مدرن، عقلانیت انقلابی
🔺 جهل، ندانستن نیست؛ اصرار و پافشاری بر دانستههای غلط است؛ چه بسا جهل در عالمترین و باسوادترین تجسم یابد. جهل میتواند در قامت نخبگان و زبدگان هر عصر تجسم یافته و از مجرای پیچیدهترین شیوههای علمی سریان یابد.
🔻زمانی که جامعه در جاهلیت به اوج خود میرسد و دسیسهها لایه لایه روی هم رسوب میکند، نبی برانگیخته میشود تا مردم را برانگیزاند؛ نهیبشان میزند؛ تا از جهل به عقل بیایند؛ بیدار شوند! و با لشکریان #عقل، به جنگ با جنود #جهل برخیزند. امروز که جاهلیت مدرن، به اوج تمدنی خود رسیده و بر علم و تکنولوژی هم مجهز شده است، دم مسیحایی چه کسانی را میطلبد تا با صفآرایی گفتمان عقلانیت به جنگ گفتمان جاهلیت برخیزند؟ موحدانی که در بینش خود توحیدی شده باشند و بندهی نفس و عبدِ شهوت و غضب خود نباشند!
#معرفت_توحیدی
#حکمت_جعفری
✅ جلسه ۵۸۰ کرسی نظریهپردازی کلبه کرامت
هدایت شده از جهاد
15.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ همیشه به ما گفته بودند که جهل یعنی فقدان علم! حالا ما نوعی جاهلیت داریم که مجهز به علم و تکنولوژیه‼️
🔸برشی از جلسه ۵۸۰ کلبه کرامت
▫️«جنود عقل و جهل» - اردیبهشت۹۴
هدایت شده از جهاد
28.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠معیار مصلح بودن است نه فقیه و دانشمند بودن