eitaa logo
معارف
30 دنبال‌کننده
21 عکس
94 ویدیو
100 فایل
اصول دین و عقائد
مشاهده در ایتا
دانلود
الكافي 7 الشيخ الكليني.pdf
1.07M
📚عنوان : الاصول من الکافی ✍️نویسنده : ثقه الاسلام کلینی (ره) 📖موضوع : حدیث 7️⃣جلد هفتم
الكافي 8 الشيخ الكليني.pdf
1.04M
📚عنوان : الاصول من الکافی ✍️نویسنده : ثقه الاسلام کلینی (ره) 📖موضوع : حدیث 8️⃣جلد هشتم
جنود .pdf
1.11M
📚عنوان : شرح حدیث جنود عقل و جهل ✍️نویسنده : امام خمینی (ره) 📖موضوع : اخلاق
۱.pdf
11.03M
📚عنوان : من لا یحضره الفقیه ✍️نویسنده : شیخ صدوق (ره) 📖موضوع : حدیث 1️⃣جلد اول
۲.pdf
10.82M
📚عنوان : من لا یحضره الفقیه ✍️نویسنده : شیخ صدوق (ره) 📖موضوع : حدیث 2️⃣جلد دوم
۳.pdf
10.72M
📚عنوان : من لا یحضره الفقیه ✍️نویسنده : شیخ صدوق (ره) 📖موضوع : حدیث 3️⃣جلد سوم
۴.pdf
11.19M
📚عنوان : من لا یحضره الفقیه ✍️نویسنده : شیخ صدوق (ره) 📖موضوع : حدیث 4️⃣جلد چهارم
ملا هادی.pdf
37.03M
📚عنوان : شرح منظومه حکمت ✍️نویسنده : ملا هادی سبزواری 📖موضوع : فلسفه
توحید.pdf
12.62M
📚عنوان : التوحید ✍️نویسنده : شیخ صدوق 📖موضوع : حدیث
۱.pdf
9.09M
📚عنوان : ترجمه کتاب جامع السعادات ✍️نویسنده : محمدمهدی نراقی 📝مترجم : سیدجلال الدین مجتبوی 📖موضوع : اخلاق 1️⃣جلد اول
۱.pdf
9.09M
📚عنوان : ترجمه کتاب جامع السعادات ✍️نویسنده : محمدمهدی نراقی 📝مترجم : سیدجلال الدین مجتبوی 📖موضوع : اخلاق 1️⃣جلد اول
۲.pdf
9.62M
📚عنوان : ترجمه کتاب جامع السعادات ✍️نویسنده : محمدمهدی نراقی 📝مترجم : سیدجلال الدین مجتبوی 📖موضوع : اخلاق 2️⃣جلد دوم
۳.pdf
8.76M
📚عنوان : ترجمه کتاب جامع السعادات ✍️نویسنده : محمدمهدی نراقی 📝مترجم : سیدجلال الدین مجتبوی 📖موضوع : اخلاق 3️⃣جلد سوم
💥 حوادث زندگیِ ما اتفاقی و تصادفی نیست، بلکه مقدراتی است که با دست تقدیر الهی رقم خورده است. 💥 قصۀ یوسف صدیق، در نگاه ظاهری، بر اساسِ چند حادثۀ تصادفی شکل گرفته است، ولی خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «ما بودیم که به یوسف مکنت دادیم». 🔵 آیت‌الله میرباقری: "قرار گرفتنِ مسئولیتِ «خدمتِ به آستان اهل بیت(ع) و سربازی امام زمان(عج)» بر دوش اشخاص، با دستِ تقدیرِ خداوند متعال رقم می‌خورد و ناشی از نیست. خداوند متعال در قرآن کریم وقتی ماجرای را بیان می‌کند می‌فرماید که برادران یوسف، او را در چاه انداختند و ماجراهایی پیش آمد تا آنجا که به خانۀ یکی از بزرگان مصر راه پیدا کرد. این بزرگ مصر، وقتی یوسف را از بازار خرید، عظمت و بزرگی را در چهره او دید و به همسرش که فرزندی نداشت گفت "[وَقَالَ الَّذِي اشْتَرَاهُ مِنْ مِصْرَ لِامْرَأَتِهِ] أَكْرِمِي مَثْوَاهُ عَسَىٰ أَنْ يَنْفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا" گفت برده‌وار با او برخورد نکن، او شخصیت بزرگی است و روزی به کارمان می‌آید. و اصولاً او را به عنوان فرزند خودش انتخاب کرد و از آن جا بود که حضرت یوسف به عنوانِ فرزندخواندۀ یکی از بزرگان مصر شد، در حالی که در چند روز قبل، او یک کودک افتاده در چاه، در یک بیابان بود. اگر یک بخواهد این داستان را روایت کند، همه ماجرا را بر اساس تصادفات تحلیل می‌کند: تصادفاً برادرانِ یوسف، او را در چاه انداختند، تصادفاً کاروان تشنه‌ای که مسیرش هیچ‌گاه از این‌جا عبور می‌کرد، گذرش به این جا افتاد، تصادفاً در اینجا تشنه شدند، تصادفاً رفتند آب بیاورند و آب نبود و به‌خاطر تشنگی، مجبور شدند که از آبِ تلخِ چاهی که حضرت یوسف در آن بود استفاده کنند، تصادفاً از این چاه آب برداشتند و تصادفاً یوسف صدیق بالا آمد، تصادفاً ماجرا چنین پیش رفت که او را ببرند و بفروشند، تصادفاً در مصر فروختند، تصادفاً یکی از بزرگان مصر، مشتریِ یوسف شد، تصادفاً عظمت را از چهره او فهمید و دانست که آینده روشنی دارد، تصادفاً خدا به آن‌ها بچه نداده بود، و تصادفاً حضرت یوسف را به عنوانِ فرزندخوانده انتخاب کردند... و تصادفات دیگر... . ما را این‌گونه تحلیل می‌کنیم! ولی خداوند متعال در می‌فرماید «وَكَذَٰلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الْأَرْض»؛ . و تازه، این اولِ تقدیری است که ما با این بنده خوب انجام دادیم، «وَلِنُعَلِّمَهُ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ ۚ وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰ أَمْرِهِ». این درس بزرگی است: «وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰ أَمْرِهِ». خداوند بر کار خود غالب است و هر کاری را که بخواهد، انجام می‌دهد. خداوند یک گِله‌ای هم از ما می‌کند «وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ»، اگر مردم این را می‌دانستند، به درِ هیچ خانۀ دیگری نمی‌رفتند. این نکته را عرض کردم که ما تلقی نکنیم که تصادف شده و تصادفات دست به دست هم داده و ما آمده‌ایم و اینجا نشسته‌ایم! خیر! بلکه تقدیری پشت‌سرِ این امر هست. یک دستی ما را به اینجا آورده است و فقط یک طرفِ ماجرا ما هستیم، طرفِ اصلیِ ماجرا خداوند متعال و ولیّ او وجود مقدس امام زمان (ارواحنا فداه) است. بنابراین، فرصت‌ها را باید یک نعمت الهی تلقی کرد.‌ نعمت‌های الهی وقتی به سراغ انسان می‌آید، با «شکر» و «کفرِ» انسان است که این نعمت، یا افزون می‌شود یا از دست می‌رود."
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی درباره کرونا به مردم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿 گناه، بویِ تعفّن داره! روح رو بدبو می‌کنه ... نباید بذاریم بوی گناه، ملائکه رو ازمون دور کنه! و حمایتِ ملائکه رو از دست بدیم! با استغفار، بوی متعفن گناه رو از روحمون پاک کنیم و معطّــــر بشیم 🌺 !
✅ چرا هر رکعت نماز دو سجده دارد؟ ✍️از امام على💚 علیه السلام از فلسفه اول سؤال شد، حضرت فرمود سجده اول به اين معنا است که خدايا اصل ما از خاک است. و معناى سر برداشتن از سجده اين است که خدايا ما را از خاک خارج کردى. و معناى سجده دوم، اين است که خدايا دوباره ما را به خاک برمى گردانى. و سربرداشتن از سجده دوم به معناى اين است که خدايا يک بار ديگر در قيامت از خاک بيرونمان خواهى آورد... 📚علل‌الشرايع،شيخ‌صدوق،ج۱،ص۲۶۲
التفسير الصافي-الفيض الكاشاني-1.pdf
1.07M
📚عنوان : تفسیر صافی ✍️نویسنده : فیض کاشانی 📖موضوع : تفسیر 1️⃣جلد اول
التفسير الصافي-الفيض الكاشاني-2.pdf
1.06M
📚عنوان : تفسیر صافی ✍️نویسنده : فیض کاشانی 📖موضوع : تفسیر 2️⃣جلد دوم
التفسير الصافي-الفيض الكاشاني-3.pdf
871.1K
📚عنوان : تفسیر صافی ✍️نویسنده : فیض کاشانی 📖موضوع : تفسیر 3️⃣جلد سوم
التفسير الصافي-الفيض الكاشاني-4.pdf
772.7K
📚عنوان : تفسیر صافی ✍️نویسنده : فیض کاشانی 📖موضوع : تفسیر 4️⃣جلد چهارم
التفسير الصافي-الفيض الكاشاني-5.pdf
686.3K
📚عنوان : تفسیر صافی ✍️نویسنده : فیض کاشانی 📖موضوع : تفسیر 5️⃣جلد پنجم
التفسير الصافي-الفيض الكاشاني-6.pdf
1.04M
📚عنوان : تفسیر صافی ✍️نویسنده : فیض کاشانی 📖موضوع : تفسیر 6️⃣جلد ششم
التفسير الصافي-الفيض الكاشاني-7.pdf
942.1K
📚عنوان : تفسیر صافی ✍️نویسنده : فیض کاشانی 📖موضوع : تفسیر 7️⃣جلد هفتم
✅ لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّین، اباحه گری را تجویز نمی کند. 🔸این «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ» ناظر به آزاد بودن انسان است؛ این‌طور نیست که این اباحه‌گری را ـ معاذ الله ـ تجویز کرده باشد. 🔸خب اگر انسان بخواهد دین را بپذیرد یا نپذیرد که ـ معاذ الله ـ می‌شود اباحه‌گری؛ پس آ‌ن «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ»، آن بگیر و ببندها برای چیست؟ این با «لاَ إِکْرَاهَ» سازگار نیست، با «قُلِ الْحَقُّ» سازگار نیست، با «إِنَّا هَدَیْنَاهُ» سازگار نیست. 🔸آنجا ناظر به جریان تکوین است؛ انسان، آزادانه یا بهشتی است یا دوزخی و این حریّت انسان را تأکید می‌کند. 🔸بعد فرمود انبیا را فرستادیم به شما بگویند، عقل دادیم، فطرت دادیم، ائمه مأموریت پیدا کردند جانشین پیامبر(علیهم السلام) باشند، اینها به شما بگویند. 🔸اگر با داشتن همه این حجج الهی بیراهه رفتید آن وقت بگیر و ببند شروع می‌شود «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ». 🔸این «خذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ» با «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّین» کاملاً هماهنگ است. 🔹برگرفته از درس تفسير قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آيات33 الي 35/