eitaa logo
حلقه های مطالعاتی معارف انقلاب اسلامی
727 دنبال‌کننده
272 عکس
95 ویدیو
7 فایل
دوره آموزشی مطالعاتی معارف انقلاب اسلامی @Maaref_Enghelab_Eslami مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر قم ۰۲۵۳۷۷۴۴۲۴۳ فروشگاه و نمایشگاه محصولات انقلاب اسلامی ۰۲۵۳۷۷۰۲۸۵۲ برادران: @Ba_Maaref_Enghelab 09927270034 خواهران: @Kh_Maaref_Enghelab 09927400982
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی دیگر از ادیان این است که در طول تاریخ در کنار قرار گرفته‌اند؛ یعنی برای عدالت عملا پیکار کردند. ملاحظه می‌کنید؛ در قرآن کریم تصریح شده که انبیاء با طواغیت مواجه‌اند، با مترَفین مواجه‌اند، با ملاء مواجه‌اند؛ که همه‌ی اینها جزو طبقات ؛ ... نکته‌ی سوم اینکه همه‌ی ادیان در اینکه این حرکت عظیم تاریخی، یک است. یعنی قاطعاً می‌گویند که یک خواهد آمد که دوران خواهد بود، که آن دورانِ است. در دعای بعد از زیارت شریف آل یاسین آمده است: "یَمْلَأُ الله به‌اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا...کما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً" یک جاهائی هم دارد: "بعد ما ملئت ظلما و جورا". همه‌ی انبیاء، همه‌ی ادیان، همه‌ی نبوتها به این نهایت اشاره کردند، روی آن تأکید کردند، اصرار کردند و گفتند به سمت آن داریم می‌کنیم. پس در ، در و در ، نبوتها تکیه‌شان بر روی عدل است؛ این است. 📚عدالت اجتماعی، ص ۲۹ @Maaref_Enghelab_Eslami
اگر در دنیا دو نقطه وجود دارد که یکی نقطه عدل و یکی نقطه ظلم است و هردو هم غیراسلامی هستند، اسلام به آن نقطه عدل، ولو است، موافق دارد. مهاجرینِ به حبشه را پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله خودش به حبشه فرستاد. یعنى آنها را در پناه یک پادشاه کافر، به خاطر قرار داد. به تعبیر دیگر، مردم را از خانه و زندگى و محیط زیست‌شان به خاطر ظلمى که به آنها‌‌ می‌شد، دور کرد. این هم یک نقطه است. یعنى استقرار عدل، تبعیت از عدل، ترویج عدل، تلاش و مجاهدت براى عدل، هرجا که باشد ولو در بلاد مسلم و در هر نقطه‌اى از دنیا که باشد. این هم یکى از خصوصیات و تاریخ اسلامى است و شما می‌بینید زندگى اسلامى و حیات مبارك پیغمبر اسلامى در بهترین ازمنه و سالم‌ترین دورانهایش، حاکى از عدل‌پرورى و عدالت‌جویى است. 📚کتاب عدالت اجتماعی ، ص ۳۰ @Maaref_Enghelab_Eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ در دفاع از نظام اسلامی، تقیّه ممنوع! «در دفاع از نظام اسلامی تقیّه نکنید؛ صریح باشید.... این نظام اسلامی مایۀ شرف و افتخار است.» 🗓 ۱۳۹۵/۰۴/۱۲ @qom_khamenei_ir
در زندگی و امیرالمؤمنین، نقطه بارزتر از همه چیز"عدالت" است. همچنان که در عمل فردی امیرالمؤمنین تقواست، در عمل حکومتی و سیاسی و شأن خلافت امیرالمؤمنین، بارزترین نقطه، عدالت است. این برای ما که خود را پیرو امیرالمؤمنین می‌دانیم، نقطه بسیار با اهمیتی است. ملاحظه عدالت، اجر نهادن به عدالت و عمل کردن به آنچه مقتضای عدالت است، وظیفه ماست و باید نظام اسلامی به حساب آید. همه چیز عدالت قرار میگیرد؛ این منطق علیه الطلاه والسلام امیرالمؤمنین است. 📚کتاب عدالت اجتماعی ، ص ۳۲ @Maaref_Enghelab_Eslami
در نظام‌هاى سرمایه دارى، اساس، اقتصادى و اقتصادى و و تولید ثروت است. هرکه بیشتر و بهتر تولید ثروت کند، او مقدّم است. آنجا مسئله این نیست که یا پیش آید. فاصله در درآمدها و نداشتن رفاهِ جمع کثیرى از مردم، نگرانى نظام سرمایه‌دارى نیست. در نظام سرمایه‌دارى، حتى تدابیرى که ثروت را تقسیم کند، از نظر نظام سرمایه‌دارى، تدابیر منفى و مردودى است. نظام سرمایه‌دارى میگوید: "معنى ندارد که ما بگوییم ثروت جمع کنید تا آن را از شما بگیریم تقسیم کنیم! این معنى ندارد. اینکه شکوفایى نخواهد شد" اسلامى اینگونه نیست. نظام اسلامى معتقد به یک جامعه‌ى ثروتمند است، نه یک جامعه‌ى فقیر و عقب‌مانده. معتقد به رشد اقتصادى است؛ ولى رشد اقتصادى براى عدالت اجتماعى و براى رفاه عمومى، مسأله‌ى اوّل نیست. آنچه در درجه‌ى اوّل است، این است که در جامعه نباشد؛ نباشد؛ در استفاده از عمومى نباشد. هرکس براى خودش امکاناتى فراهم کرد، متعلّق به خود اوست. 📚کتاب عدالت اجتماعی ، ص۳۳ @Maaref_Enghelab_Eslami
مردم در دنیا به شدّت . امروز در کشورهایی که دم از دمکراسی می‌زنند،بی‌عدالتی از همه جا بیشتر است. در همین کشورِ آمریکا، با این که سالهای متمادی می‌گذرد که سیاه و سفید را اعلان کرده‌اند، هنوز که هنوز است، میان سیاهان و سفیدان تبعیض حاکم است. در بعضی از کشورهای اروپایی، هست. مسأله نژادی هنوز در آن جاها مطرح است. هنوز که هنوز است، قدرتمندان این کشورها - از جمله در امریکا - اگر در داخل ملاحظه کنند که کسی،چیزی و جماعتی، با مطلقِ سرمایه‌داری آنها دارد، میکوبندش! 📚عدالت اجتماعی، ص ۳۴ @Maaref_Enghelab_Eslami
از جمله چیزهایى که روند حرکت به سمت عدالت را در جامعه کُند میکند، نموداشرافیگرى در مسئولان بالاى کشور است؛ از این اجتناب کنید. اشرافیگرى دارد؛ عیب دومش از عیب اوّلش بزرگتر است. عیب اوّلِ اشرافیگرى، است ،اشرافی‌گرىِ حلال را می‌گوییم؛ یعنى آن چیزى که پولش از راه حلال و بحق به دست آمده است. اما دوم بدتر است و آن این است که می‌کند؛ یعنى چیزى براى دادن همه درست میکند. البته در این زمینه بسیار دارند؛ تلویزیون بسیار نقش دارد؛ من و شما هم بسیار نقش دارد. سالهاست که بنده در باره‌ى زندگى تشریفاتى مکرّر تذکّر می‌دهم. این دو دارد: یک جنبه از لحاظ اصل پایبندى به تجمّلات و تشریفات است که این بد و دون شأن انسان والاست؛ یعنى یک‌وقت انسان به یک چیزِ غیر لازم پایبند می‌شود که دون شأن انسان است؛ بعلاوه، مسرفانه است؛ ، تضییع و تضییع در آن هست. این یک قضیه است که اصل اسراف بد است؛ اصل تجمّل همراه با اسراف و همراه با زیاده‌روى است و بد است؛ لیکن جنبه‌ى دومى دارد که اهمیتش کمتر از جنبه‌ى اوّل نیست و آن در زندگى مردم است 📚عدالت اجتماعی ،ص ۴۶ @Maaref_Enghelab_Eslami
_معنویت عده‌اى به اسم کارگر سر کار آمدند، که همان طبقه‌ى اشرافىِ رژیم‌هاى طاغوتى بودند و هیچ تفاوتى با آنها نداشتند. زندگى سران کشورهاى مارکسیستى اینطور بود. بنابراین، اینگونه عدالت‌طلبى خواهد بود و از طریق درستِ خودش و ریاکارانه و دروغین خواهد بود. عدالت باید با همراه باشد؛ یعنى باید شما براى خدا و اجر الهى دنبال عدالت باشید؛ در این صورت می‌توانید با دشمنان عدالت مواجهه و مقابله کنید. البته معنویت هم بدون گرایش به عدالت، یک‌بُعدى است. بعضی‌ها اهل معنایند، اما هیچ نگاهى به عدالت ندارند؛ این نمی‌شود. اسلام، معنویتِ >نگاه به مسائل اجتماعى و سرنوشت انسانها ندارد. ...آدم معنوی‌اى که با ظلم می‌سازد، با طاغوت می‌سازد، با نظام ظالمانه و سلطه می‌سازد، این چطور معنویتى است؟ اینگونه معنویت را ما نمی‌توانیم بفهمیم. بنابراین و در هم است. 📚عدالت اجتماعی، ص ۵۴ @Maaref_Enghelab_Eslami
با سلام و خداقوت خدمت همراهان گرامی 💠 جلسه جمع بندی و پرسش و پاسخ کتاب «عدالت اجتماعی از منظر آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه‌العالی)» استاد 🗓 تاریخ: شنبه ۳۰ مهر ماه 🕜 ساعت:۱۶:۳۰ ( چهار ونیم عصر ) 📌 پیوند به ورود به جلسه ( مهمان ) https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=20739 @Maaref_Enghelab_Eslami
اگر ما در مدیریت و به مسئله‌ی عدالت توجه کنیم، نتیجه این خواهد شد که در آینده‌ی کشور، بین قشرها و مناطق کشور برقرار خواهد شد. اگر ما امروز در آموزش و پرورش نگاه عدالت محور نداشته باشیم، نتیجه این خواهد شد که اختلاف طبقاتی در آینده‌ی کشور روزبه‌روز بیشتر خواهد شد؛ تأثیرات آموزش و پرورش را ببینید! نگاهِ غیر عدالت‌محور، این است که ما در کشور مدارس مجهز به بهترین تجهیزات در یک جاهایی،ومدارس یا شبیه کپری در یک مناطق دیگر داشته باشیم؛ برجسته برای تعدادی از مدارس، و #خسته یا کم‌سواد برای تعداد دیگری از مدارس داشته باشیم. این درست ضد نگاه عدالت‌محور است. نتیجه چه خواهد شد؟ اینکه: جمعی از کودکان امروزِ ما بدون هیچ دلیلی ...از عالی‌ترین تحصیلات برخوردار خواهند شد و یک عده‌ی دیگر در سطوح بسیار پایینی خواهند ماند، پیش نخواهند رفت و استعدادهایشان رشد نخواهد کرد. البته عدالت به معنای این نیست که ما با همه‌ی با یک برخورد کنیم؛ نه،استعدادها بالاخره مختلف است؛ نباید بگذاریم استعدادی ضایع بشود و برای پرورش استعدادها بایستی تدبیر بیندیشیم؛ در این تردیدی نیست. اما ملاک، باید استعدادها باشد،لاغیر. ، این است. 📚عدالت اجتماعی، ص ۵۹ @Maaref_Enghelab_Eslami
۱ در کشور موجب می‌شود که ثروت تولید بشود؛ هم‌چنانی که سرمایه و سرمایه‌دار، ایجاد کار می‌کند ، چه سرمایه‌ی مالی، چه سرمایه‌ی علمی ـ هم ایجاد سرمایه می‌کند، ایجاد ثروت می‌کند. این البته یک جنبه‌ی مهمی است در اشتغال، اما اهمیت اشتغال فقط این نیست. یک بعد دیگر اهمیت اشتغال این است که شما یک را دارید استخراج می‌کنید. یک انسانی که در او وجود دارد، می‌تواند کند، می‌تواند بیافریند، این افتاده بود آنجا، شما دست او را به کار بند کردید، این گنجینه‌ی درونی شد؛ خیلی اهمیت دارد. 📚 اقتصاد، ص ۲۴ @Maaref_Enghelab_Eslami
۲ انسانی که کار ندارد، اشتغال ندارد، یک مخفىِ خداداده را غالباً بدون اختیار خودش گذاشته، وقتی شما این انسان را مشغول کار می‌کنید، این چشمه که در درون بود و از او استفاده‌ای نمی‌شد، تشنه‌ای از او سیراب نمی‌شد، این چشمه را شما به می‌اندازید. پس اشتغال و اشتغال‌آفرینی، هم جنبه‌ی اقتصادی بزرگی دارد، هم جنبه‌ی انسانىِ خیلی والائی دارد. 📚 اقتصاد، ص ۲۵ @Maaref_Enghelab_Eslami
۱ یک نکته‌ی اساسی که در باب کار وجود دارد و کارآفرینان باید به او توجه کنند، مسئله‌ی تولید داخلی است؛ تولید داخلی است؛ این خیلی مهم است. خدا بر آن انسانی که را انجام بدهد و آن را انجام بدهد، درست انجام بدهد. این آینده‌نگری است، غیر از امروز. 📚 اقتصاد،ص ۲۶ @Maaref_Enghelab_Eslami
۲ شما امروز ببینید در دنیا کمپانیهائی هستند است اینها دارند کار می‌کنند، صد و پنجاه سال است دارند کار می‌کنند و محصولاتشان در دنیا فروش می‌رود. اسم اینها کافی است که را در بازار کند؛ به خاطر اینکه کار کردند، خوب کار کردند، مشتری است به اینها. 📚 اقتصاد،ص ۲۶ @Maaref_Enghelab_Eslami
21.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلاس عمومی کتاب عدالت اجتماعی از منظر آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظله العالی) مهرماه ۱۴۰۱ @Maaref_Enghelab_Eslami
۳ شما می‌گوئید که ما کنیم به مردم که تولیدات داخلی را مصرف کنند. من که خب چند سال است دارم سفارش میکنم؛ بنده که بارها گفته‌ام، منتها این با درست نمی‌شود. خب، بله یک مقداری مردم یک بکنند، یک بکنند به ، به خاطری که مثلًا ما گفتیم، بروند یک مقداری چه کنند؛ این یک بخشی از قضیه است. یک بخش دیگر هم مربوط به کیفیت است. 📚 اقتصاد،ص۲۶ @Maaref_Enghelab_Eslami
۱ اینکه من عرض کردم "وجدان کاری"، یک نیست. باید برنامه‌ریزی کنند. "وجدان کاری" باید مردم شود. 💠باید اگر کسی کاری انجام می‌دهد، فکر کند که یک نفر بالای سرش ایستاده است حتّی اگر تنها، در اتاقی خلوت باشد. 📚اقتصاد، ص ۳۱ @Maaref_Enghelab_Eslami
۲ 💠 کار باید ، ، ، و همراه با نیاز انجام گیرد. یکی از کارهایی که وجدان کاری لازم دارد، و تربیت است. معلّم در کلاسِ درسِ مدرسه‌ای که تَهِ فلان شهر یافلان گوشه‌ی دورافتاده‌ی تهران یا یک روستاست، باید آنطور درس بگوید، زحمت بکشد و تلاش کند که گویا الآن بازرس در کلاس نشسته است، کار او را نگاه می‌کند،یا یک ساعت بعد می‌آید تا نتیجه‌ی کار را ببیند. وجدان کاری یعنی این. ما که نمی‌کنیم! 📚اقتصاد، ص ۳۱ @Maaref_Enghelab_Eslami
با اینکه خود اقتصاد مقاومتی چیز مهمی است، اما در واقع در ذیل آن آرمان قبلی تعریف میشود. سلامت در ، برتر، برتر، پر رونق، پیشرو، اینها همه‌اش جزو آرمانها است. نفوذ فرهنگی در جهان، نفوذ سیاسی در جهان و در منظومه‌ی سیاسی ،سلطه در عالم، اینها همه‌اش جزو آرمانها است. رسیدن به عدالت اجتماعی، جزو آرمانها است. بنابراین وقتی میگوئیم آرمان، ذهن ما به یک امر غیر قابل تعریفِ دور از دسترسی نرود؛ آرمان یعنی اینها، اینها همه آرمان‌هایند؛ البته در درجات مختلف. مجموعه‌ی این خواسته‌ها و هدفها، منظومه‌ی آرمانی اسلام را تشکیل میدهد. شما برای هر کدام از اینها که تلاش کنید، تلاش برای آرمانها کرده‌اید. آن مجموعه‌ای که فرض کنیم در راه اقتصاد مقاومتی کار می‌کند، یامجموعه‌ای که در زمینه‌ی گسترش فرهنگ انقلابی و اسلامی در دنیای اسلام تلاش می‌کند، اینها همه دارند کار می‌کنند. 📚 اقتصاد، ص ۳۸ @Maaref_Enghelab_Eslami
۱ جهاد اقتصادی، صرفاً تلاش اقتصادی نیست. یک بارِ معنائی ویژه‌ای دارد.هرتلاشی را نمی‌شود گفت جهاد. درجهاد، و با دشمن، مفروض است. انسان یک تلاشی می‌کند، دشمنی در مقابل او نیست؛ این . اما یک وقت شما می‌خواهید یک تلاشی را انجام دهید، که بخصوص یک دشمنی سینه به سینه‌ی شما ایستاده است؛ این می‌شود جهاد. ممکن است یک وقت این جهاد به شکل قتال باشد، ممکن است جهاد باشد، ممکن است جهاد باشد، ممکن است جهاد باشد؛ همه‌ی اینها جهاد است؛ انواع و اقسام جهاد و مبارزه است. اگر بخواهیم درادبیاتِ امروز ما برای "جهاد"معادلی پیدا کنیم، میشود "مبارزه". اقتصادی، یعنی‌ اقتصادی 📚اقتصاد، ص ۵۶ @Maaref_Enghelab_Eslami
۲ در این جهاد اقتصادی همه شریکند. در اداره‌ی اقتصاد یک ملت، هم یک عمده است؛ مصرف ، مصرف ، مصرف و تبذیر و اتلاف مال؛ همین چیزی که همیشه توصیه می‌شود. ایجاد فرهنگ کار و تلاش للَّه. شما حتّی سر یک کلاس، یک معلم هم که باشید، می‌توانید در این جهاد اقتصادی سهیم باشید؛ این فرهنگ را به این جوان، به این نیروی انسانىِ فردا تعلیم می‌دهید؛ این میشود اقتصادی. 📚اقتصاد، ص۵۶ @Maaref_Enghelab_Eslami
۳ در هر بخشی که باشید، می‌توانید در این جهاد سهیم باشید. جهاد اقتصادی یک اساسی است در مسئله‌ی اداره‌ی کشور ومدیریت کشور؛ و آن این است که برای مبارزه‌ی با اسلام و جمهوری‌اسلامی، بر روی شده است. جهاد اقتصادی یعنی همه‌جانبه‌ی هدفدارِ ملت ایران با کردن و کردن تلاش خصم‌آلود و غرض‌آلود دشمن. 📚اقتصاد، ص۵۷ @Maaref_Enghelab_Eslami
📮 📌 🔖 🌹با سلام و خداقوت خدمت همراهان گرامی 💠 جلسه جمع بندی و پرسش و پاسخ کتاب «اقتصاد از منظر آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه‌العالی)» ♦️استاد 🗓 تاریخ: چهارشنبه ۲۵ آبان ماه 🕜 ساعت:۱۸:۳۰ ( شش ونیم عصر ) 🔖 🌸زمان: پنجشنبه ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۱ 💎ساعت ۱۶:۰۰ ( ۴ عصر) @Maaref_Enghelab_Eslami
با سلام و خداقوت خدمت همراهان گرامی 💠 جلسه جمع بندی و پرسش و پاسخ کتاب «اقتصاد از منظر آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه‌العالی)» استاد: حجت الاسلام و المسلمین 🗓 تاریخ: چهارشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱ 🕜 ساعت:۱۸:۳۰ ( شش ونیم عصر ) 📌 پیوند به ورود به جلسه ( مهمان ) https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=20739 @Maaref_Enghelab_Eslami
۱۲ عیوب اساسی در ما است؛ این دیگر مربوط به مسئولین نیست، مربوط به ما و آحاد مردم است. ما در سبک زندگی مشکلاتی داریم: یکی از مشکلات ما، مصرف‌گرایی است؛ یکی از مشکلات ما، و و خرج کردن است؛ یکی از مشکلات ما رفاه‌طلبیِ افراطی است؛ یکی از مشکلات ما اشرافیگری است. 📚اقتصاد،ص۶۳ @Maaref_Enghelab_Eslami