#عامل_بقای_نظام_اسلامی
اساس جامعهى نظام جمهورى اسلامى، "لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ"است. هدف، عدالت و
#قسط_اجتماعى است. جامعه، زمانى به صلاح، آبادانى، عمران و نجات حقیقى خواهد
رسید که این تأمین شود. ...نظامى که براساس بعثت بنا شده باشد، هدفش، سعادت و زندگى راحت براى بشر است و این، جز با آن دو هدف، تأمین نمیشود. اگر اینطور شد،
دیگر دشمنیها هم اثر نمیکند. بسیارى #متحیّرند که چه شد آن روزى که دو ابرقدرت بودند و هر دو #ابرقدرت علیه ما اقدام میکردند، نتوانستند به جمهورى اسلامى آسیبى برسانند! امروز هم که یک ابرقدرت #نابود شده و یکى مانده است، او و همدستانش ـ چه #دولتهای_پیشرفته و چه #دولتهاى_ضعیفى که از روى حقارت و ذلّت،همدستى امریکا را پذیرفتهاند و باهم تلاش میکنند ـ نمیتوانند به جمهورى اسلامى، ضربهى کارى وارد کنند. #سرّش، همین #ایمان، #توجّه و پایبندى مردم به دین، #حضور معنویّت در زندگى مردم و این احساس است که نظام جامعه به سمت عدالت حرکت میکند.
📚 عدالت اجتماعی، ص ۲۶ و ۲۷
@Maaref_Enghelab_Eslami
#نقش_ادیان_در_عدالت_اجتماعی
یکی دیگر از #خصوصیات ادیان این است که #انبیاء در طول تاریخ در کنار #مظلومان قرار گرفتهاند؛ یعنی برای عدالت عملا پیکار کردند. ملاحظه میکنید؛ در قرآن کریم تصریح شده که انبیاء
با طواغیت مواجهاند، با مترَفین مواجهاند، با ملاء مواجهاند؛ که همهی اینها جزو طبقات
#ستمگرند؛ ... نکتهی سوم اینکه همهی ادیان #متفقند در اینکه #پایان این حرکت عظیم تاریخی، یک #پایانِ_امید_به_عدل است. یعنی قاطعاً میگویند که یک #دورانی خواهد آمد که دوران #عدل خواهد بود، که آن دورانِ #استقرار_دین_کامل است. در دعای بعد از زیارت شریف آل یاسین آمده است: "یَمْلَأُ الله بهاَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا...کما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً"
یک جاهائی هم دارد: "بعد ما ملئت ظلما و جورا". همهی انبیاء، همهی ادیان، همهی نبوتها به این نهایت اشاره کردند، روی آن تأکید کردند، اصرار کردند و گفتند به سمت آن داریم #حرکت میکنیم. پس در #مبدأ، در #مسیر و در #منتها، نبوتها تکیهشان بر روی
عدل است؛ این #بینظیر است.
📚عدالت اجتماعی، ص ۲۹
@Maaref_Enghelab_Eslami
#عدل_پروری_عدالت_جویی_خصوصیت
#دعوت_اسلامی
اگر در دنیا دو نقطه وجود دارد که یکی نقطه
عدل و یکی نقطه ظلم است و هردو هم غیراسلامی هستند، اسلام به آن نقطه عدل، ولو #غیراسلامی است، #توجّه موافق دارد. مهاجرینِ به حبشه را پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله خودش به حبشه فرستاد. یعنى آنها را در پناه یک پادشاه کافر، به خاطر #عدل قرار داد.
به تعبیر دیگر، مردم را از خانه و زندگى و محیط زیستشان به خاطر ظلمى که به آنها میشد، دور کرد. این هم یک نقطه است. یعنى استقرار عدل، تبعیت از عدل، ترویج عدل، تلاش و مجاهدت براى عدل، #بزرگداشت_عدالت هرجا که باشد ولو در بلاد #غیر مسلم و #تقبیح_ظلم در هر نقطهاى از دنیا که باشد.
این هم یکى از خصوصیات و تاریخ اسلامى است و شما میبینید زندگى اسلامى و حیات مبارك پیغمبر اسلامى در بهترین ازمنه و سالمترین دورانهایش، حاکى از عدلپرورى و عدالتجویى است.
📚کتاب عدالت اجتماعی ، ص ۳۰
@Maaref_Enghelab_Eslami
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ در دفاع از نظام اسلامی، تقیّه ممنوع!
«در دفاع از نظام اسلامی تقیّه نکنید؛ صریح باشید.... این نظام اسلامی مایۀ شرف و افتخار است.»
🗓 ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
@qom_khamenei_ir
#بارزترین_نقطه_زندگی_امیرالمومنین
در زندگی #جمعی و #حکومتی امیرالمؤمنین، نقطه بارزتر از همه چیز"عدالت" است.
همچنان که در عمل فردی امیرالمؤمنین #نقطه #بارز تقواست، در عمل حکومتی و سیاسی و شأن خلافت امیرالمؤمنین، بارزترین نقطه، عدالت است. این برای ما که خود را پیرو امیرالمؤمنین میدانیم، نقطه بسیار با اهمیتی است. ملاحظه عدالت، اجر نهادن به عدالت
و عمل کردن به آنچه مقتضای عدالت است، وظیفه ماست و باید #شاخصه نظام اسلامی
به حساب آید. همه چیز #تحتالشعاع عدالت قرار میگیرد؛ این منطق علیه الطلاه والسلام امیرالمؤمنین است.
📚کتاب عدالت اجتماعی ، ص ۳۲
@Maaref_Enghelab_Eslami
#تفاوت_رویکرد_اسلامی_با_رویکرد_نظامهای_غربی
در نظامهاى سرمایه دارى، اساس، #رشد اقتصادى و #شکوفایى اقتصادى و #ازدیاد و تولید ثروت است. هرکه بیشتر و بهتر تولید ثروت کند، او مقدّم است. آنجا مسئله این نیست که #تبعیض یا #فاصله پیش آید. فاصله در درآمدها و نداشتن رفاهِ جمع کثیرى از مردم، نگرانى نظام سرمایهدارى نیست. در نظام سرمایهدارى، حتى تدابیرى که ثروت را تقسیم کند، از نظر نظام سرمایهدارى، تدابیر منفى و مردودى است. نظام سرمایهدارى میگوید:
"معنى ندارد که ما بگوییم ثروت جمع کنید تا آن را از شما بگیریم تقسیم کنیم! این
معنى ندارد. اینکه شکوفایى نخواهد شد" #نظام اسلامى اینگونه نیست. نظام اسلامى
معتقد به یک جامعهى ثروتمند است، نه یک جامعهى فقیر و عقبمانده. معتقد به رشد
اقتصادى است؛ ولى رشد اقتصادى براى عدالت اجتماعى و براى رفاه عمومى، مسألهى اوّل نیست.
آنچه در درجهى اوّل است، این است که #فقیر در جامعه نباشد؛ #محروم نباشد؛
#تبعیض در استفاده از #امکانات عمومى نباشد. هرکس براى خودش امکاناتى فراهم کرد،
متعلّق به خود اوست.
📚کتاب عدالت اجتماعی ، ص۳۳
@Maaref_Enghelab_Eslami
#عدالت_دنیا
مردم در دنیا به شدّت #تشنه_عدالتند. امروز در کشورهایی که دم از دمکراسی میزنند،بیعدالتی از همه جا بیشتر است.
در همین کشورِ آمریکا، با این که سالهای متمادی میگذرد که #رسماً_برابری_حقوقی سیاه و سفید را #روی_کاغذ اعلان کردهاند، هنوز که هنوز است، میان سیاهان و سفیدان تبعیض حاکم است. در بعضی از کشورهای اروپایی،#تبعیض هست. مسأله نژادی هنوز در آن جاها مطرح است. هنوز که هنوز است،
قدرتمندان این کشورها - از جمله در امریکا - اگر در داخل ملاحظه کنند که کسی،چیزی و جماعتی، با #اقتدار مطلقِ سرمایهداری آنها #معارضهای دارد، #بیرحمانه میکوبندش!
📚عدالت اجتماعی، ص ۳۴
@Maaref_Enghelab_Eslami
#خطر_اشرافیگری
از جمله چیزهایى که روند حرکت به سمت عدالت را در جامعه کُند میکند، نموداشرافیگرى در مسئولان بالاى کشور است؛ از این اجتناب کنید. اشرافیگرى #دو_عیب دارد؛ عیب دومش از عیب اوّلش بزرگتر است. عیب اوّلِ اشرافیگرى، #اسراف است ،اشرافیگرىِ حلال را میگوییم؛ یعنى آن چیزى که پولش از راه حلال و بحق به دست آمده است.
اما #عیب دوم بدتر است و آن این است که #فرهنگسازى میکند؛ یعنى چیزى براى #مسابقه دادن همه درست میکند. البته در این زمینه #مسئولان_درجهى_یک بسیار
#نقش دارند؛ تلویزیون بسیار نقش دارد؛ #منش من و شما هم بسیار نقش دارد.
سالهاست که بنده در بارهى زندگى تشریفاتى مکرّر تذکّر میدهم. این دو #جنبه دارد: یک جنبه از لحاظ اصل پایبندى به تجمّلات و تشریفات است که این بد و دون شأن انسان والاست؛ یعنى یکوقت انسان به یک چیزِ غیر لازم پایبند میشود که دون شأن انسان
است؛ بعلاوه، مسرفانه است؛ #تضییع #سرمایهها، تضییع #اموال و تضییع #موجودیها در آن هست.
این یک #بعد قضیه است که اصل اسراف بد است؛ اصل تجمّل همراه با اسراف و همراه با زیادهروى است و بد است؛ لیکن جنبهى دومى دارد که اهمیتش کمتر از
جنبهى اوّل نیست و آن #انعکاس_تجمّل_شما در زندگى مردم است
📚عدالت اجتماعی ،ص ۴۶
@Maaref_Enghelab_Eslami
#در_هم_تنیدگی_عدالت_با_عقلانیت_و _معنویت
عدهاى به اسم کارگر سر کار آمدند، که همان طبقهى اشرافىِ رژیمهاى طاغوتى بودند و هیچ تفاوتى با آنها نداشتند. زندگى سران کشورهاى مارکسیستى اینطور بود.
بنابراین، اینگونه عدالتطلبى #بیدوام خواهد بود و از طریق درستِ خودش #منحرف و ریاکارانه و دروغین خواهد بود. عدالت باید با #معنویت همراه باشد؛ یعنى باید شما براى خدا و اجر الهى دنبال عدالت باشید؛ در این صورت میتوانید با دشمنان عدالت مواجهه و مقابله کنید. البته معنویت هم بدون گرایش به عدالت، یکبُعدى است. بعضیها اهل معنایند، اما هیچ نگاهى به عدالت ندارند؛ این نمیشود. اسلام، معنویتِ #بدون>نگاه به مسائل اجتماعى و سرنوشت انسانها ندارد. ...آدم معنویاى که با ظلم میسازد، با طاغوت میسازد، با نظام ظالمانه و سلطه میسازد، این چطور معنویتى است؟ اینگونه معنویت را ما نمیتوانیم بفهمیم. بنابراین #معنویت و #عدالت در هم #تنیده است.
📚عدالت اجتماعی، ص ۵۴
@Maaref_Enghelab_Eslami
#اطلاعیه
#کلاس_عمومی
با سلام و خداقوت خدمت همراهان گرامی
💠 جلسه جمع بندی و پرسش و پاسخ کتاب «عدالت اجتماعی از منظر آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّهالعالی)»
#مرحله_سیزدهم
استاد #نام_خواه
🗓 تاریخ: شنبه ۳۰ مهر ماه
🕜 ساعت:۱۶:۳۰ ( چهار ونیم عصر )
📌 پیوند به ورود به جلسه ( مهمان )
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=20739
@Maaref_Enghelab_Eslami
#توجه_به_عدالت_آموزشی
اگر ما در مدیریت #آموزش و #پرورش به مسئلهی عدالت توجه کنیم، نتیجه این خواهد شد که در آیندهی کشور، #عدالت_نسبی بین قشرها و مناطق کشور برقرار خواهد شد.
اگر ما امروز در آموزش و پرورش نگاه عدالت محور نداشته باشیم، نتیجه این خواهد شد که اختلاف طبقاتی در آیندهی کشور روزبهروز بیشتر خواهد شد؛ تأثیرات آموزش و پرورش را ببینید!
نگاهِ غیر عدالتمحور، این است که ما در کشور مدارس #پیشرفتهی مجهز به بهترین تجهیزات در یک جاهایی،ومدارس#محرومِ_کپری یا شبیه کپری در یک مناطق دیگر داشته باشیم؛ #معلم_ممتاز برجسته برای تعدادی از مدارس، و #معلمان#خسته یا کمسواد برای تعداد دیگری از مدارس داشته باشیم. این درست ضد نگاه عدالتمحور است. نتیجه چه خواهد شد؟
#نتیجه اینکه: جمعی از کودکان امروزِ ما بدون هیچ دلیلی ...از عالیترین تحصیلات برخوردار خواهند شد و یک عدهی دیگر در سطوح بسیار پایینی خواهند ماند، پیش نخواهند رفت و استعدادهایشان رشد نخواهد کرد.
البته عدالت به معنای این نیست که ما با همهی #استعدادها با یک #شیوه برخورد کنیم؛ نه،استعدادها بالاخره مختلف است؛ نباید بگذاریم استعدادی ضایع بشود و برای پرورش استعدادها بایستی تدبیر بیندیشیم؛ در این تردیدی نیست. اما ملاک، باید استعدادها باشد،لاغیر. #عدالت، این است.
📚عدالت اجتماعی، ص ۵۹
@Maaref_Enghelab_Eslami
#کار_آفرینی۱
#ایجاد_اشتغال در کشور موجب میشود که ثروت تولید بشود؛ همچنانی که سرمایه و سرمایهدار، ایجاد کار میکند ، چه سرمایهی مالی، چه سرمایهی علمی ـ #کارگر هم ایجاد سرمایه میکند، ایجاد ثروت میکند.
این البته یک جنبهی مهمی است در اشتغال، اما اهمیت اشتغال فقط این نیست. یک بعد دیگر اهمیت اشتغال این است که شما یک #گنج را دارید استخراج میکنید. یک انسانی که در او #استعدادهائی وجود دارد، میتواند #تولید کند، میتواند بیافریند، این افتاده بود آنجا، شما دست او را به کار بند کردید، این گنجینهی درونی #استخراج شد؛ خیلی اهمیت دارد.
📚 اقتصاد، ص ۲۴
@Maaref_Enghelab_Eslami
#کار_آفرینی۲
انسانی که کار ندارد، اشتغال ندارد، یک #استعداد_پنهانِ مخفىِ خداداده را غالباً بدون اختیار خودش #راکد گذاشته، وقتی شما این انسان را مشغول کار میکنید، این چشمه که در درون بود و از او استفادهای نمیشد، تشنهای از او سیراب نمیشد، این چشمه را شما به #جریان میاندازید. پس اشتغال و اشتغالآفرینی، هم جنبهی اقتصادی بزرگی دارد، هم جنبهی انسانىِ خیلی والائی دارد.
📚 اقتصاد، ص ۲۵
@Maaref_Enghelab_Eslami
#مرغوبیت_کالای_داخلی۱
یک نکتهی اساسی که در باب کار وجود دارد و کارآفرینان باید به او توجه کنند،
مسئلهی #مرغوبیت تولید داخلی است؛ #کیفیت تولید داخلی است؛ این خیلی مهم است.
#رحمت خدا بر آن انسانی که #کاری را انجام بدهد و آن را #متقن انجام بدهد، درست انجام بدهد. این آیندهنگری است، غیر از امروز.
📚 اقتصاد،ص ۲۶
@Maaref_Enghelab_Eslami
#مرغوبیت_کالای_داخلی۲
شما امروز ببینید در دنیا کمپانیهائی هستند #صد_سال است اینها دارند کار میکنند، صد و پنجاه سال است دارند کار میکنند و محصولاتشان در دنیا فروش میرود. اسم اینها کافی است که #جنس را در بازار #رائج کند؛ به خاطر اینکه #درست کار کردند، خوب کار کردند، مشتری #مطمئن است به اینها.
📚 اقتصاد،ص ۲۶
@Maaref_Enghelab_Eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلاس عمومی
کتاب عدالت اجتماعی از منظر آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظله العالی)
مهرماه ۱۴۰۱
@Maaref_Enghelab_Eslami
#مرغوبیت_کالای_داخلی۳
شما میگوئید که ما #سفارش کنیم به مردم که تولیدات داخلی را مصرف کنند. من که خب چند سال است دارم سفارش میکنم؛ بنده که بارها گفتهام، منتها این با #شعار درست نمیشود. خب، بله یک مقداری مردم یک #اعتمادی بکنند، یک #اعتنائی بکنند به #حرف_ما، به خاطری که مثلًا ما گفتیم، بروند یک مقداری چه کنند؛ این یک بخشی از قضیه است. یک بخش دیگر هم مربوط به کیفیت است.
📚 اقتصاد،ص۲۶
@Maaref_Enghelab_Eslami
#وجدان_كاری_فرهنگ_عمومی۱
اینکه من عرض کردم "وجدان کاری"، یک #تعارف نیست. باید برنامهریزی کنند.
"وجدان کاری" باید #فرهنگ_عمومی مردم شود.
💠باید اگر کسی کاری انجام میدهد، فکر کند که یک نفر بالای سرش ایستاده است حتّی اگر تنها، در اتاقی خلوت باشد.
📚اقتصاد، ص ۳۱
@Maaref_Enghelab_Eslami
#وجدان_کاری_فرهنگ_عمومی۲
💠 کار باید #کامل، #محکم، #قوی، #ابتکاری و همراه با نیاز انجام گیرد. یکی از کارهایی که وجدان کاری لازم دارد،#تعلیم و تربیت است. معلّم در کلاسِ درسِ مدرسهای که تَهِ فلان شهر یافلان گوشهی دورافتادهی تهران یا یک روستاست، باید آنطور درس بگوید، زحمت بکشد و تلاش کند که گویا الآن بازرس در کلاس نشسته است، کار او را نگاه میکند،یا یک ساعت بعد میآید تا نتیجهی کار را ببیند. وجدان کاری یعنی این. ما #تعارف که نمیکنیم!
📚اقتصاد، ص ۳۱
@Maaref_Enghelab_Eslami
#دست_یابی_به_آرمان_ها
با اینکه خود اقتصاد مقاومتی چیز مهمی است، اما در واقع در ذیل آن آرمان قبلی تعریف میشود.
سلامت در #جامعه، #صنعت برتر، #کشاورزی برتر، #تجارت پر رونق، #علم پیشرو، اینها همهاش جزو آرمانها است. نفوذ فرهنگی در جهان، نفوذ سیاسی در جهان و در منظومهی سیاسی ،سلطه در عالم، اینها همهاش جزو آرمانها است. رسیدن به عدالت اجتماعی، جزو آرمانها است. بنابراین وقتی میگوئیم آرمان، ذهن ما به یک امر غیر قابل تعریفِ دور از دسترسی نرود؛ آرمان یعنی اینها، اینها همه آرمانهایند؛ البته در درجات مختلف.
مجموعهی این خواستهها و هدفها، منظومهی آرمانی اسلام را تشکیل میدهد. شما برای هر کدام از اینها که تلاش کنید، تلاش برای آرمانها کردهاید. آن مجموعهای که فرض کنیم در راه اقتصاد مقاومتی کار میکند، یامجموعهای که در زمینهی گسترش فرهنگ انقلابی و اسلامی در دنیای اسلام تلاش میکند، اینها همه دارند کار #آرمانی میکنند.
📚 اقتصاد، ص ۳۸
@Maaref_Enghelab_Eslami
#جهاد_اقتصادی۱
جهاد اقتصادی، صرفاً تلاش اقتصادی نیست.#جهاد یک بارِ معنائی ویژهای دارد.هرتلاشی را نمیشود گفت جهاد. درجهاد، #حضور و #رویاروئی با دشمن، مفروض است.
انسان یک تلاشی میکند، دشمنی در مقابل او نیست؛ این #جهاد_نیست. اما یک وقت
شما میخواهید یک تلاشی را انجام دهید، که بخصوص یک دشمنی سینه به سینهی شما ایستاده است؛ این میشود جهاد. ممکن است یک وقت این جهاد به شکل قتال باشد، ممکن است جهاد #مالی باشد، ممکن است جهاد #علمی باشد، ممکن است جهاد #فنی باشد؛ همهی اینها جهاد است؛ انواع و اقسام جهاد و مبارزه است. اگر بخواهیم درادبیاتِ امروز ما برای "جهاد"معادلی پیدا کنیم، میشود "مبارزه".
#جهاد اقتصادی، یعنی #مبارزهی اقتصادی
📚اقتصاد، ص ۵۶
@Maaref_Enghelab_Eslami
#جهاد_اقتصادی۲
در این جهاد اقتصادی همه شریکند. در ادارهی اقتصاد یک ملت، #مصرف هم یک #رکن عمده است؛ مصرف #درست، مصرف #خوب، مصرف #دور_از_اسراف و تبذیر و اتلاف مال؛ همین چیزی که همیشه توصیه میشود. ایجاد فرهنگ کار و تلاش للَّه. شما حتّی سر یک کلاس، یک معلم هم که باشید، میتوانید در این جهاد اقتصادی سهیم باشید؛ این فرهنگ را به این جوان، به این نیروی انسانىِ فردا تعلیم میدهید؛ این میشود #جهاد اقتصادی.
📚اقتصاد، ص۵۶
@Maaref_Enghelab_Eslami
#جهاد_اقتصادی۳
در هر بخشی که باشید، میتوانید در این جهاد سهیم باشید.
جهاد اقتصادی #متوجه یک #نکتهی اساسی است در مسئلهی ادارهی کشور ومدیریت
کشور؛ و آن این است که #امروز_دشمن برای مبارزهی با اسلام و جمهوریاسلامی، بر
روی #مسئلهی #اقتصاد #متمرکز شده است.
جهاد اقتصادی یعنی #حرکت_مستمرِ
همهجانبهی هدفدارِ ملت ایران با #نیت_خنثی کردن و #عقیم کردن تلاش خصمآلود و غرضآلود دشمن.
📚اقتصاد، ص۵۷
@Maaref_Enghelab_Eslami
📮 #اطلاعیه
📌#تغییر_برنامه
🔖#کلاس_عمومی
🌹با سلام و خداقوت خدمت همراهان گرامی
💠 جلسه جمع بندی و پرسش و پاسخ کتاب «اقتصاد از منظر آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّهالعالی)»
♦️استاد #امیری_طیبی
🗓 تاریخ: چهارشنبه ۲۵ آبان ماه
🕜 ساعت:۱۸:۳۰ ( شش ونیم عصر )
🔖#آزمون
#آزمون_مرحله_چهاردهم
🌸زمان: پنجشنبه ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۱
💎ساعت ۱۶:۰۰ ( ۴ عصر)
@Maaref_Enghelab_Eslami
#اطلاعیه
#کلاس_عمومی
با سلام و خداقوت خدمت همراهان گرامی
💠 جلسه جمع بندی و پرسش و پاسخ کتاب «اقتصاد از منظر آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّهالعالی)»
#مرحله_چهاردهم
استاد: حجت الاسلام و المسلمین #امیری_طیبی
🗓 تاریخ: چهارشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱
🕜 ساعت:۱۸:۳۰ ( شش ونیم عصر )
📌 پیوند به ورود به جلسه ( مهمان )
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=20739
@Maaref_Enghelab_Eslami