مناسبتی / شب قدر
✅ اهمیت شب ٢٣ ماه رمضان
⬅️ قدر امشب را بدانیم، احتمال شب قدر بودن بیش از هر شب است.
👈١. امشب (شب جُهَنی) نام دارد
جُهَنى ، لقب يكى از صحابه است و شب بيست و سوم ماه رمضان را به سبب نسبت دادن به او، «ليلة الجُهَنى» گفته اند .
♦️ دليلش اين است كه به پيامبر خدا صلى الله عليه و آله گفت : منزلم از مدينه دور است . [بين سه شب قدر،] يك شب را بفرماييد كه در آن شب بيايم .
♦️ پيامبر صلى الله عليه و آله شب بيست و سوم را براى او تعيين نمود .
مجمع البحرين : ج ۱ ص ۳۳۴ «جهن»
👈 روایت امام صادق علیه السلام
الامام الصادق عليه السلام:إنَّ لَيلَةَ الثّالِثِ وَالعِشرينَ مِن شَهرِ رَمَضانَ هِيَ لَيلَةُ الجُهَنِيِّ ، فيها يُفرَقُ كُلُّ أمرٍ حَكيمٍ ، وفيها تُثبَتُ البَلايا وَالمَنايا وَالآجالُ وَالأَرزاقُ وَالقَضايا ، وجَميعُ ما يُحدِثُ اللّهُ عز و جل فيها إلى مِثلِها مِنَ الحَولِ ، فَطوبى لِعَبدٍ أحياها راكِعا وساجِدا ، ومَثَّلَ خَطاياهُ بَينَ عَينَيهِ ويَبكي عَلَيها ، فَإِذا فَعَلَ ذلِكَ رَجَوتُ أن لا يَخيبُ إن شاءَ اللّهُ .
منبع: بحار الأنوار : ج ۹۷ ص ۴ ح ۵ .
♦️ امام صادق عليه السلام:شب بيست و سوم ماه رمضان، شب جُهَنى است . در اين شب، هر گونه كارى به نحوى استوار فيصله مى يابد ، و بلاها و مرگ ها و اجل ها و روزى ها و قضاها و هر آنچه خداوند عز و جل در اين شب تا چنين شبى در سال آينده پديد مى آورد ، ثبت مى شود .
♦️ پس خوشا به حال بنده اى كه اين شب را با ركوع و سجود احيا بدارد ، و خطاها و گناهانش را پيش چشم خويش آورد و بر آنها بگريد ! اگر چنين كند، اميدوارم كه به خواست خداوند، نوميد نشود .
#شب_بیست_و_سوم
#شب_قدر
#لیله_جهنی
#التماس_دعا
@maaref_kootah_ir
https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
مناسبتی /شب قدر
✅ از والدین غافل نشویم
⬅️ اگر آنقدر گناهانت سنگین است که دنبال یک پارتی خوب پیش خداوند میگردی، خود اهل بیت ما را به والدین ارجاع دادهاند. به روایت زیر دقت کنید :
⬅️ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ مَا مِنْ عَمَلٍ قَبِيحٍ إِلاَّ قَدْ عَمِلْتُهُ فَهَلْ لِي مِنْ تَوْبَةٍ
فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَهَلْ مِنْ وَالِدَيْكَ أَحَدٌ حَيٌّ؟
قَالَ أَبِي قَالَ فَاذْهَبْ فَبَرَّهُ قَالَ فَلَمَّا وَلَّى قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَوْ كَانَتْ أُمُّهُ .
👈 امام زين العابدين عَلَيْهِ السَّلاَمُ فرمود:
♦️مردى نزد پيغمبر خدا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ آمد و اظهار داشت: اى رسول خدا ! من هر كار زشتى را انجام دادهام، آيا برايم راه توبه هست؟
♦️حضرت رسول صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ فرمود: آيا از پدر و مادرت كسى زنده هست؟
♦️گفت: آرى، پدرم زنده است، فرمود: برو و به او نيكى و خدمت كن.
♦️و چون آن شخص از مجلس بيرون رفت، حضرت فرمود: ای کاش مادرش زنده مىبود!!
منبع: الزهد، ج١، ص ٣۵
👈 نکته: پیامبر میتوانست خودش دعا کند ولی او را به والدین ارجاع داد، گویا مقام مادر و پدر خصوصیتی دارد که هیچ کجا نذیرش نیست.
♦️والدین را دریابیم هر چند اگر از دنیا رفته اند، به آنها توسل کنیم.
📌 امشب یه قدمی برای والدین برداریم آخرتمان آباد است إن شالله
#شب_قدر
#مقام_مادر
#استغفار
#گناهان_بزرگ
#احسان_به_والدین
@maaref_kootah_ir
https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
جبرانی تفسیر/جزء بیست و دوم
✅ ولایت و قیام لله
⬅️قُلْ إِنَّمٰا أَعِظُكُمْ بِوٰاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّٰهِ مَثْنىٰ وَ فُرٰادىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا مٰا بِصٰاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلاّٰ نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذٰابٍ شَدِيدٍ
بگو: «من فقط به شما يك اندرز مىدهم كه: دو دو و به تنهايى براى خدا به پا خيزيد، سپس بينديشيد كه رفيق شما هيچ گونه ديوانگى ندارد. او شما را از عذاب سختى كه در پيش است جز هشداردهندهاى [بيش] نيست.
سبأ/۴۶
👈مهجوریت قرآن
امشب شب قدر و شب نزول قرآن است. جای آن است که به مهجوریت این کتاب الهی در بین خودمان اشاره کنیم. البته مهجوریت چند نوع است :
♦️١) ترک قرائت و تلاوت قرآن. (متاسفانه در این زمینه بسیار عقب هستیم. غیر از ماه رمضان در دیگر ایام سال چقدر به این کتاب عزیز مراجعه میکنیم؟ جز برای استخاره و مسافرت و سفره عقد و... برخی کارکردی برای قرآن نمیشناسند.)
♦️٢) ترک تدبر در آیات قرآن.
این مهجوریت کم تر از مورد قبل نیست. جنگ حضرت علی با خوارج و معاویه بر سر فهم و تفسیر قرآن بود. وإلا بسیاری از آنان حافظ و قاری قرآن بودند.
♦️٣) به کار نبردن آیات قرآن در زندگی.
👈 آیات سیاسی
در قرآن آیات متعددی وجود دارد که بدون وجود سیاست و حکومت نه معنای درستی خواهد داشت و نه امکان اجرای آنها وجود دارد.
با این حال برخی اصرار دارند که سیاست را از دین جدا کنید و گاهی از قرآن هم شاهد میآورند مثلا
📌 شبهه : خداوند فرموده است (و ما نرسل المرسلین إلا مبشرین و منذرین) پیامبران فقط بشارت و انذار میکنند و کاری مثل حکومت و... در رسالت خود ندارند.
📌 پاسخ: این آیه را باید در کنار دیگر آیات معنا کرد مثلا ( و لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط) خداوند در این آیه هدف تمام انبیاء الهی را اقامه قسط معرفی میکند. و اقامه قسط یعنی همان حکومت و سیاستی که بدون آن عدل و قسط ممکن نیست.
⬅️نکاتی درباره آیه قیام لله
در ابتدای کلام آیه مهمی خوانده شد که چند نکته در رابطه با آن تقدیم میکنیم :
👈١. شأن نزول
در احتجاج حدیثى از امیرالمؤ منین 7 نقل مى کند که فرمود: منافقین به رسول الله عرض کردند آیا بعد از واجباتى که تاکنون پروردگارت بر ما واجب فرموده تکلیف دیگرى هنوز مانده یا همه تکالیف بیان شده ؟ اگر هنوز واجبى مانده بفرمایید تا خاطر ما آسوده شود و بدانیم که دیگر تکلیفى جز آنچه در دست داریم نیست .
📌 در پاسخ این سؤال که منافقین کردند خداى تعالى این آیه را نازل فرمود: (قل انما اعظکم بواحده ) یعنى بگو من شما را به یک چیز پند مى دهم . و مراد از آن یک چیز ولایت است آنگاه آیه (انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یوتون الزکوه و هم راکعون ) در بیان آن نازل شد،
و در بین امت هیچ اختلافى نیست که در آنروز و قبل از آن کسى از مسلمین جز یک نفر در رکوع صدقه نداده (تا آخر حدیث ).
👈٢. جرقه حرکت انقلابی امام
قیام لله اگر بخواهیم زیربنای مکتب مبارزهی امام را و انقلاب امام را در یک جمله عرض بکنیم، باید بگوییم زیربنای همهی فعّالیّتهای ایشان «قیام للّه» بود؛ هدف، قیام للّه [بود]؛ همان که در یادداشت معروفشان در دوران جوانی در دفتر مرحوم وزیری یزدی (رحمة اللّه علیه) نوشتهاند: قُل اِنَّمآ اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ اَن تَقوموا لِلّهِ مَثنَی وَ فُرادَی؛ (۲) قیام للّه، که این قیامِ للّه ریشهی قرآنی بسیار مستحکمی دارد.
📌نکته: هزاران نفر این آیه شریفه را خواندند و رو شدند. امام با بینش الهی خود فهمید که اقامه دین باید با حرکتی انقلابی توأم شود. این حرکت امام قرآن را از مهجوریت در آورد. بسیاری از آیات قرآن جز با حکومت معنا ندارد.
👈٣. امام و احیای آیات قرآن در جامعه
سالیان متمادی مسلمانان قرآن میخواندند اما بسیاری از آیات آن قابل عمل کردن نبود، تمام آیات (سیاسی اجتماعی و حکومتی در اسلام اعم از جهاد، مبارزه با ظالم، قدرت افزاری در تمام عرصه ها، احکام اجتماعی (بر مبنای وجود جامعه اسلامی) همگی در معرض تعطیلی افتاده بود.
📌آیاتی مثل (اعدوا لهم ما استطعتم من قوة، قاتلوا الذین یلونکم من الکفار والیجدوا فیکم قوه، اقیموا الصلوة، اقیموا الوزن، لیقوم الناس بالقسط)
👈۴. مبارزه با ظالم
در تمام سالهای پس از انقلاب جهان کفر و استکبار برای اعمال اهداف ظالمانه خودش با یک مانع بزرگی چون انقلاب اسلامی مواجه بود.
📌اسلام تا امروز جا بود؟ چرا مسلمانان مقابل ظلم نایستادند؟ چون قدرت نداشتند و این به دلیل عدم انسجام و سیاست آنها بود.
📌حال با سیاست و حکومت اسلامی این قدرت ایجاد شده و کانون ظلم در منطقه یعنی اسرائیل غاصب رو به افول است. این را خودشان اقرار میکنند.
#ولایت
#انقلاب_اسلامی
#مرگ_بر_اسرائیل
#روز_قدس
#تفسیر
#جزء_بیست_و_یکم
@maaref_kootah_ir
https://eitaa.com/joinchat/335610032C
✅ جمعه / ذکر صاحب الزمان
⬅️ رسم زیبا
یکی از خطباء شنیدم که میگفت : « با امام عصر ارواحنا فداه عهد کردم هر جا جمعه، منبری داشتم درباره امام زمان علیه السلام سخن بگم.»
📌 این رسم بسیاری زیبایی است، مردم درباره امام زمان کمتر شنیدهاند و کمتر یاد ایشان میشود.
#رسم_زیبا
#امام_زمان_علیه_السلام
#جمعه
@maaref_kootah_ir
https://eitaa.com/joinchat/335610032C
✅تفاوت امام غایب و امام حاضر (ظاهر)
⬅️ دست تقدیر این چنین رقم زد که امروز ما مسلمانان در غیبت حجت خدا به سر ببریم. عدهای گمان میکنند که امام عصر ارواحنا فداه تا زمان ظهور در انتظار به سر میبرند و ما نیز تا آن لحظه از فیض وجود ایشان بیبهره هستیم.
♦️ در حالی که امام غایب در عین حالی که غایب است، هدایت گر است. اوست که شیعه را حفظ میکند. به برکت وجود ایشان عالم در نعمت و برکت است. به همین جهت لازم دانستیم اثرات وجود امام زمان علیه السلام در دوران غیبت را به اختصار بیان کنیم :
👈١. خورشید پشت ابر
جابر بن عبدالله انصاری از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و اله و سلم پرسید: «آیا شیعیان در زمان غیبت قائم از وجود مبارک او بهره مند میشوند؟» پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم در پاسخ فرمود:
"ای و الذی بعثنی بالنبوة انهم یستضیئون بنوره و ینتفعون بولایته فی غیبته کانتفاع الناس بالشمس و ان تجللها سحاب.
آری؛ سوگند به خدایی که مرا به نبوت برانگیخت! آنان در غیبت او، از نورش روشنایی میگیرند و از ولایت او، بهره مند میشوند؛ همانند بهره مندی مردم از خورشید؛ اگرچه ابرها چهره آن را بپوشانند.
📌 منبع: شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص۲۵۳، ح ۳.
👈٢. استفاده از قرآن
خداوند وقتی به ملائکه فرمود (انی جاعل فی الارض خلیفه) آنها پرسیدند؟ (أتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء) آیا کسی که در نیا فساد کند و خونریزی کند را بر ما ترجیح میدهی؟
خدواند در پاسخ فرمود :(انی اعلم ما لاتعلمون).
📌 نکته مهم آن که: خداوند وجود فساد و خونریزی و ظلم را نفی نکرد بلکه فرمود من چیزی میدانم که شما نمیدانید.
📌 چه چیزی باید در انسان باشد که جبران این همه فساد در عالم از ابتدای خلقت تا کنون باشد؟ چیزی جز وجود خلفای الهی که امروز امام زمان علیه السلام میباشند؟ . وجود نور و فيض امام آنقدر ارزش دارد که تاریکی ظلمهای عالم غلبه دارد و روزی تمام آنها را نابود خواهد کرد.
منبع: (استفاده از استاد قرائتی / نکته دقیق و مطابق با قواعد است.)
👈٣. روزی عالم به دستان امام زمان
بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَری وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الأرضُ و السَّماء.
زاد المعاد، علامه مجلسی، ص ۴۲۲؛ مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، دعای عدیله.
👈۴.هدایت مردم
امام در دوران غیبت صغری از طریق نواب خاص (حدود هفتاد سال) مردم را هدایت میکردند. و دوران غیبت کبری نواب عام (مراجع تقلید) را واجب الاطاعه قرار دادند. (اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی روات احادیثتا) و لذا هدایت شیعه تا امروز مرهون خدمات علمای بزرگ شیعه بوده است.
👈۵. دعای حضرت
ایشان برای زندگان و مردگان دعا می فرمودند و از جمله کلمات آن حضرت (عج) این بودکه عرضه می داشتند:«و أبقِهم وأحیِهم فی عزنا و ملکنا وسلطاننا ودولتنا؛ خدایا شیعیان را حفظ کن و آنها را در دولت و سلطنت ما، حیات ده.)
📌منبع: برکات حضرت ولی عصر (عج) حکایات عبقری حسان ص ٢٩۶
👈۶. عنایات حضرت به شیعه
در این وادی سخن بسیار است که برای نمونه به چند مورد اشاره میکنیم :
📌 داستان اول : اشغال ایران در جنگ جهانی اول توسط انگلیس
دوران بسیار سختی بود تا جایی که خوف از بین رفتن شیعه بود. آیت الله نائینی مرجعیت شیعه به توسل با حضرت پرداخت و در خواب ایشان را زیارت کردند. در خواب دید دیواری شبیه نقشه ایران در حال فرو ریختن است و زیر آن زن و چند بچه هستند.
♦️ادامه از زبان آیت الله نائینی : من حال بدی داشتم و مضطرب تا این که امام زمان علیه السلام با انگشت مبارکشان دیوار را صاف کرد تا از ریختن روی زن و بچه جلوگیری کند. بعد رو کردند به من و فرمودند : «این جا شیعه خانه ماست. میشکند، خم میشود، خطر هست، ولی ما نمیگذاریم سقوط کند، ما نگهش میداریم.»
منبع: ملاقات با امام عصر علیه السلام ص ١٣۶.
📌 داستان دوم: عنایات امام به رهبر معظم انقلاب
رهبر انقلاب فرمودند: من در اداره کشور بعضی وقتها حل مسائل برایم دشوار میشود و دیگر هیچ راهی پیدا نمیشود، به دوستان و اعوان و انصار میگویم که آماده شوید به جمکران برویم... بعد از راز و نیاز با آقا، من احساس میکنم همانجا دستی از غیب مرا راهنمایی میکند و من در آنجا به تصمیمی میرسم ومشکل بدین صورت حل میشود و همان تصمیم را عملی میکنم.
منبع: نمایشگاه آب، آیینه، آفتاب، ص١١.
#امام_زمان
#دوران_غیبت
#عنایات_امام_زمان
#حفظ_شیعه
#مهدویت
@maaref_kootah_ir
https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
مناسبتی / ماه رمضان
✅ تأملّی در ادعیه
⬅️ یکی از ادعیه ماه مبارک رمضان که بسیار ارزشمند است :
اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ مِنَ الأَْمْرِ الْمَحْتُومِ فِي لَيْلَهِ الْقَدْرِ
خدايا از تو درخواست مي كنم در آنچه كه حكم مي كني و مقدّر مي نمايي، از فرمان حتمي در شب قدر،
مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِي لاَ يُرَدُّ وَ لاَ يُبَدَّلُ أَنْ تَكْتُبَنِي مِنْ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ
از حكمي كه برگشت داده نمي شود، و به حكم ديگر تبديل نمي گردد، اينكه مرا در شمار زائران خانه محترمت بنويسي،
♦️ سوال١ :
حال که شب قدر تمام شده است این دعا چه مفهومی دارد؟ آیا بعد از شب قدر هم این دعا سفارش شده است؟
♦️ پاسخ:
مقدرات شب قدر قابل تغییر است.
اینطور نیست که همه آنچه در شب قدر مقدر شده است حتمی باشد و غیر قابل تغییر
در برخی مقدرات الهی یکی از چیزهایی که باعث تغییر آنها میشود، دعا کردن است.
📌در روایت اینچنین وارد شده است : « الدعاء یردِ القضاء» لذا این دعاها در ماه رمضان حتی بعد از شب قدر توصیه میشود.
معنایش این میشود : اگر در شب قدر مقدر نشده است که حج بروم، آن را برایم مقدر کن..
♦️ سوال ٢: ما که میدانیم حج خانه خدا در هر سال ممکن نیست چرا دعا کنیم؟
♦️ پاسخ :
👈١. اگرچه عادتا ممکن نیست ولی خداوند اموری غیر عادی را هم با دعا ممکن میسازد. ( مثلا امام زمان علیه السلام ظهور کنند و سفر حج آسان شود.)
👈٢. در دعا که گفته نشده حتما با هواپیما و کاروان حج برویم بلکه نوشته شدن اسم در زمره حاجیان درخواست شده است. (تکتبنی من حجاج بیتک الحرام)
که حتی در فرض عدم امکان حج، نوشته شدن اسم ممکن است.
#دعا
#قضاء_و_قدر
#شب_قدر
#ماه_رمضان
@maaref_kootah_ir
https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
تفسیر/ جزء بیست و چهارم
✅ نزدیکی مرگ به انسان
⬅️ قال الله فی محکم کتابه :
اَللّٰهُ يَتَوَفَّى اَلْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهٰا وَ اَلَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنٰامِهٰا فَيُمْسِكُ اَلَّتِي قَضىٰ عَلَيْهَا اَلْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ اَلْأُخْرىٰ إِلىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيٰاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامى باز مىستاند،
و روحى را كه در [موقع] خوابش نمرده است [قبض مىكند]؛
پس آن [نفسى] را كه مرگ را بر او واجب كرده نگاه مىدارد، و آن ديگر را تا هنگامى معيّن بازپس مىفرستد. قطعاً در اين [امر] براى مردمى كه مىانديشند نشانههايى است.
زمر /۴٢
👈١. تفاوت خواب و مرگ
♦️ سوال: چگونه خداوند خواب را مثل مرگ دانسته و در هر دو، نفس را از انسان میگیرد؟
♦️ پاسخ: نفس با روح متفاوت است. آنچه در مرگ خارج میشود هم نفس است و هم روح است.
با خروج روح نفس کشیدن و تحرک از بین میرود ولی با خروج نفس عقل و تشخیص (تمییز) از بین میرود.
در خواب فقط خروج نفس است ولی روح باقی است.
مجمع البیان، ج٨، ص ۴٠۴
📌 نکته: مقصود از این روح، روح حیوانی است.
👈٢. نزدیک بودن مرگ
این آیه شریفه با مقایسه مرگ و خواب میخواهد نزدیکی مرگ به انسان را به نوعی نمایش دهد تا از مرگ غافل نباشد.
📌اینکه نوعی مرگ هنگام خواب به سراغش آمده است و ممکن است خداوند اجازه برگشت روح را به او ندهد.
👈٣. کلامی از نهج البلاغه
♦️مَن تَذَکَر بُعد السفر استَعَدَّ
هر کسی طول سفر آخرت را متذکر شود، خود را برای آن آماده میکند.
تلنگر: عزیزان حاضر در جلسه همین الان 📌اگر به شما بگویند : « سفر کربلا آماده است، بدون هیچ هزینه شما را میبریم. فقط باید تا یک ساعت دیگر حاضر شوید.»
📌این سفر موقت یک هفتهای را که همه عاشقان آرزو میکنند و چیزی جز لذت و عشق نیست، چند نفر حاضرند بروند؟
📌غالب ما برای این سفر باید از قبل حاضر شویم، گذرنامه بگیریم، برنامه هایمان را لغو کرده و افرادی را وکیل خود قرار دهیم، قولهایی دادیم، آنها را که برخی سودهایی دارد باید لغو کنیم..
حال اگر این سفر یکساله باشد چطور؟ اگر برای سکونت دائم باشد چطور؟
📌همگی شرایط و آمادگی های خاص خود را لازم دارد.
حال برای سفری که جاودانه است چگونه غافل باشیم؟
♦️ سفری که زمانش مشخص نیست و گرفتاریهای زیادی در مسیر دارد طوری که امیر دو عالم بفرماید :
«آه من قلّه الزّاد و طول الطّریق و بعد السّفر و عظیم المورد؛
آه از کمی زاد و توشه و طولانی بودن راه و دوری سفر (آخرت) و عظمت مقصد».
نهج البلاغه، حکمت ٧٧
👈۴. آمادگی امام برای مرگ
یکی از بستگان امام خمینی(ره) نقل میکرد:
امام خمینی(ره) به نوهاش «علی آقا» (فرزند خردسال حجةالاسلام و المسلمین احمد آقا) علاقهی وافر داشت و همواره با او مأنوس بود و به او اظهار علاقه مخصوص مینمود،
♦️ اما چون از روایات اسلامی به دست آورده بود که شیطان در لحظات آخر عمر، انسان را به وسیلهی اشیاء مورد علاقهاش فریب میدهد،
♦️در روزهای آخر عمر على آقا را از خود دور میکرد و میفرمود: «نگذارید او به اطاقم بیاید» تا علاقهی هر چیز از امور دنیا، از او دور گردد و در لحظات آخر عمر مبادا شیطان از همان راه وارد و موجب انحراف شود.
آری مردان خدا و بیداردلان وارسته، کاملاً دقّت و مراقبت میکنند و بهانه به دست شیطان نمیدهند.
@maaref_kootah_ir
https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
✅ ادامه تفسیر (یاد مرگ)
👈۵. آغازی هولناک برای کفار
این سفر میتواند شروعی بسیار سهمگین داشته باشد.
♦️چهرهی عزرائیل برای مؤمن و غیر مؤمن، هنگام مرگ بسیار متفاوت است.
📌 حضرت ابراهیم(ع) روزی شخصی را دید، از او پرسید: تو کیستی؟
او گفت: عزرائیل هستم.
ابراهیم گفت: از تو میخواهم خودت را به آن صورتی که مؤمنین را قبض روح میکنی، به من بنمایانی.
به دستور او، ابراهیم روی خود را برگردانید سپس باز به او نگاه کرد این بار جوانی بسیار زیبا و خوشرو و شاد دید، ♦️گفت: «اگر مؤمن پس از مرگ، چیزی (پاداشی) غیر از این چهرهی زیبا نگیرد، همین دیدار برای او کافی است و پاداش خوبی برای کارهای نیکش خواهد بود.»
♦️سپس ابراهیم به عزرائیل گفت: «اگر میتوانی، خودت را در آن چهرهای که گمراهان را با آن، قبض روح میکنی به من بنمایان»
♦️عزرائیل گفت: ای ابراهیم! تو طاقت دیدن آن چهره را نداری.
♦️ابراهیم(ع) خواستهاش را تکرار کرد.
عزرائیل گفت: روی خود را بگردان، ابراهیم(ع) بر روی خود را گردانید و سپس به او نگاه کرد، این بار مردی سیاه دید که موهای بدنش راست شده، بوی بسیار بدی دارد و از سوراخهای بینیاش دود و آتش بیرون میآید. حضرت ابراهیم(ع) نتوانست آن چهره را مشاهده کند و بر اثر شدّت ناراحتی بیهوش شد. وقتی که به هوش آمد، عزرائیل را به صورت اول دید،
♦️فرمود: «ای فرشتهی مرگ اگر انسان گنهکار جز دیدن همین چهره، کیفر دیگری نبیند، همین نگاه برای عذاب و کیفر او کفایت میکند»؛
«لَوْ لَمْ یَلق اَلْفَاجِرُ عِنْدَ مَوْتِهِ إِلَّا صُورَةَ وَجْهِكَ لَكَانَ حَسْبهُ.»
منبع:رياض الاحزان عالم قزوینی، ص ۳۱ / بحار، ج ۶، ص ۱۴۳.
👈۵. قبض روح حضرت مریم
خداوند با احدی پیمان نبسته و در هر لحظه که زمانش برسد قبض روح توسط عزرائیل انجام میشد:
♦️ حضرت عیسی(ع) با مادرش مریم(س) در کوهی به عبادت خدا مشغول بودند، روزها را روزه میگرفتند و غذایشان از گیاهان کوه بود که عیسی(ع) فراهم میکرد.
♦️ یک روز نزدیک غروب، عیسی(ع) مادرش را تنها گذاشت و برای به دست آوردن سبزیجات کوهی رفت.
هنگام افطار فرا رسید، مریم(س) برخاست تا نماز بخواند، ناگاه عزرائیل نزد مریم(س) آمد و بر او سلام کرد، مریم(س) پرسید: «تو کیستی که در اول شب بر من سلام کردی و با دیدن تو، بیمناک شدم؟»
♦️ عزرائیل گفت: من فرشته مرگ هستم.
مریم(س) پرسید: برای چه به اینجا آمدهای؟
عزرائیل گفت: برای قبض روح تو آمدهام.
مریم گفت: چند دقیقه به من مهلت بده تا پسرم نزد من بیاید.
♦️عزرائیل گفت: «مهلتی در کار نیست» و آنگاه روح مریم(س) را قبض نمود.
عیسی(ع) وقتی نزد مادر آمد، دید که مادرش بر زمین افتاده است، تصور کرد که مریم(س) خوابیده، مدّتی صبر کرد تا مادرش بیدار شود و وقت افطار گذشته است، صدا زد: «ای مادر برخیز! افطار کن»
♦️ندایی از بالای سرش شنید که: «مادرت از دنیا رفته، خداوند در مورد وفات مادرت به تو پاداش دهد!».
عیسی(ع) با دلی سوخته به تجهیز جنازهی مادر پرداخت و او را به خاک سپرد، و غمگین بر سر تربتش نشست و گریست و به یاد مادر گفتاری جانسوز گفت؛ در این هنگام ندایی شنید، وقتی سرش را بلند کرد، مادرش را در بهشت (برزخی) بر تختی که در کاخی از یاقوت سرخ است، مشاهده کرد به ایشان گفت: «ای مادر! از دوری تو سخت اندوهگین هستم».
♦️ مریم(س) فرمود: «پسرم! خدا را مونس خود کن تا اندوهت برطرف گردد».
♦️عیسی(ع) گفت: «مادر جان! با زبان روزه و گرسنه از دنیا رفتی؟».
مریم(س) فرمود: «خداوند، گواراترین غذا را که نظیر نداشت به من خورانید».
عیسی(ع) گفت: ای مادر! چه آرزویی داری؟
♦️مریم(س) گفت: آرزو دارم یک بار دیگر به دنیا بازگردم، تا یک روز، روزه بگیرم و یک شب را به نماز به سر آورم، ای پسر! اکنون که در دنیا هستی و مرگ به سراغت نیامده، هر چه میتوانی توشهی راه آخرت را (با انجام اعمال نیک) از دنیا برگیر..
منبع: مناهج الشارعين، منهج ۱۳، ص ۵۹۱.
#مرگ
#قیامت
#توشه_آخرت
#خواب
#تفسیر
#جزء_بیست_و_چهارم
@maaref_kootah_ir
https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
تفسیر/جزء بیست و پنجم
✅ روزی و عوامل افزایش آن
⬅️ قال الله فی کتابه الکریم :
لَهُ مَقٰالِيدُ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ يَبْسُطُ اَلرِّزْقَ لِمَنْ يَشٰاءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
♦️كليدهاى آسمانها و زمين از آنِ اوست. براى هر كس كه بخواهد روزى را گشاده يا تنگ مىگرداند. اوست كه بر هر چيزى داناست.
شوری/١٢
📌یکی از جملاتی که همه ما به آن اعتراف داریم و در زبان تکرار میکنیم این جمله است که: « روزی دست خداست.» با این حال کمتر کسی است به این جمله باور داشته باشد. اگر باور میداشتند چرا حرص روزی؟ چرا نگرانی؟ چرا افراط در طلب روزی و ترک نماز و وظایف دینی؟ چرا بی توجهی به خانواده؟ چرا کسب حرام؟
📌 همگی به دلیل باور نداشتن به تعیین رزق توسط خداوند است.
♦️ خداوند در آیه شریفه میفرماید : « کلید های روزی در آسمان و زمین در اختیار من است.»
👈١. اهمیت بحث رزق در قرآن
بحث روزی در آیات متعددی به عناوین مختلف مطرح شده است. از جمله :
الله یبسط الرزق لمن یشاء (بسط روزی)
انزلنا من السماء رزقا لکم ( منشأ روزی)
کلوا واشربوا من رزق الله ( توجه دادن به رزق)
انفقوا من طیبات ما رزقناکم (انفاق از رزق)
ترزق من تشاء بغیر حساب (روزی بی حساب)
و دیگر آیاتی که نشان میدهد خداوند برای این موضوع اهمیت ویژهای قائل است. و قطعا توجه به آن در تربیت و هدایت انسان اثر زیادی دارد.
👈٢. رزق مادی و معنوی
اول از همه باید این ذهنیت را تصحیح کرد که روزی را در مادیات خلاصه نکنیم.
📌 رزق همان دارایی های ما را تشکیل میدهند. دارایی ما چیست؟ فقط خانه و خودرو نیست.
قلب صاف و بدون کینه هم یک دارایی بزرگ است. حال عبادت با خداوند، ارتباط با اهل بیت، آرامش درونی همگی روزی های ارزشمندی هستند.
📌 نکته: انسان با مال دنیا چه میخواهد؟ آرامش و راحتی. اما باید دانست که راحتی و آرامش تنها با دنیا حاصل نمیشود. چه بسا دنیایی که انسان را به زحمت اندازد.
امام علی علیه السلام میفرماید :( صحة الجسد من قلة الحسد.)
👈٢. انواع روزی (معلق و مسمی)
همانطور که أجل معلق ومسمی داریم، روزی هم به دو قسم معلق ومسمی قابل تقسیم است.
♦️آنچه انسان با تلاش میتواند تغییر دهد روزی معلق است، اما آنچه خداوند تعیین کرده است و قابل تغییر نیست، اجل مسمی است.
♦️ روایت
در حجة الوداع، پیغمبر حلقه ی در کعبه را گرفت و رو به اصحاب کرد و فرمود:
بدایند که روح الأمین به دل من الهام کرد که هیچ کس هرگز نمیمیرد تا روزی اش تمام شود (یعنی تا آخرین سهم از روزی اش را نخورده، نمیمیرد) پس از خدا بترسید و حرص نزنید (که روزی شما میرسد ولی به واسطه حرص زدن به حرام می افتید.)
منبع: اصول کافی، ج٢، ص٧۴.
@maaref_kootah_ir
https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
✅ ادامه تفسیر
⬅️٣. عوامل افزایش روزی(معلق)
👈الف) شکر
امام علی(علیه السّلام) درباره ارتباط میان شکر و نعمت فرموده است: «النِّعَمُ مَوْصُولَةٌ بِالشُّكْرِ وَ الشُّكْرُ مَوْصُولٌ بِالْمَزِيدِ وَ هُمَا مَقْرُونَانِ فِي قَرْنٍ »:
«نعمت به شکر متّصل شده و شکر به فزونى، و این دو به یک رشته بسته شدهاند. پس فزونى از طرف خداوند بریده نمىشود، مگر آنگاه که شکرِ شکرکننده بریده شود».
منبع: عیون الحکم و المواعظ؛ علی بن محمد لیثی واسطی، ص ۶۴.
♦️ داستان
یکی از یاران امام صادق(علیه السّلام) به نام اسحاق میگوید:
در مسیری همراه با امام صادق(علیه السّلام) و با حضرت همکلام بودم. ناگاه حضرت از مرکب پیاده شد و رو به قبله، سجدهای طولانی به جای آورد و پس از آن، گونه راست خود را طولانی مدت بر خاک نهاد.
سپس صورت خود را پاک نمود و دوباره بر مرکب سوار شد.
علت آن را که پرسیدم، فرمود: ای اسحاق! نعمتی را که خداوند بر من ارزانی فرموده، به یاد آوردم. پس دوست داشتم که نفس خود را (در مقابل خدا) خوار نمایم.
ای اسحاق! خداوند هیچ نعمتی را بر بندهاش ارزانی نمیکند که او با یک سجدهای که در آن ستایش خدا باشد، او را سپاس گوید و از آن فارغ شود، مگر اینکه خداوند به زیادت نعمت او در دنیا و آخرت امر مینماید.
منبع: بحارالانوار؛ ج ٨۶، ص ٢٠٧.
♦️ شکر نعمت ولایت
رهبر معظم انقلاب، نعمت الهی و افتخار بزرگی برای ما و جهان اسلام است؛ چنانکه کوفی عنان میگوید:
ایرانیها و مسلمانان باید افتخار کنند که چنین رهبری دارند. من با شخصیتهای مختلفی از جمله ژاک شیراک و هلموت کهل دیدار داشتهام که به شدت تحت تأثیر قرار گرفتهام، ولی در ملاقات با ایشان احساس کردم هنوز کسی را مثل ایشان ندیدهام.
شخصیت معنوی ایشان چنان مرا تحت تأثیر قرار داد که پیش خودم فکر کردم چرا شخصیتی مثل من باید دبیرکل سازمان ملل باشد.
پس از این دیدار، شخصیتهایی که مرا جذب کرده بودند، همه را به فراموشی سپردم.
👈ب) تقوا
از مهمترین عوامل افزایش روزی، تقوا و دوری از گناه است.
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَ الأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ»: ( اعراف/٩۶)
👈ج) صدقه
رسولخدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: «اِستَنزِلُوا الرِّزقَ بِالصَّدَقَةِ»:
«روزی را به وسیله صدقه فرود آورید»
منبع: من لا یحضره الفقیه؛ ج ٢، ص ۶۶.
👈د) صله رحم
پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) فرموده است: «مَا مِن اَهلِ بَیتٍ وَاصَلُوا إلاَّ أَجرَی اللهُ عَلَیهِمُ الرِّزقَ وَ کَانُوا فِی کَنَفِ اللهِ»:
«هیچ خانوادهای صله رحم نمیکند، جز اینکه خداوند روزی را بر آنها جاری مینماید و آنها تحت حمایت خداوند هستند».
منبع: کنزالعمال؛ ج ۶، ص ۴٧٢.
📌نکته: جوانانی که والدین خود را به فراموشی گذاشته و از آنها خبری نمیگیرند، اگر صد سال در طلب رزق باشند بازهم به نتیجه نمیرسند زیرا خود را از سرچشمه روزی (مادر و پدر) دور کردهاند. امروز در جامعه صله رحم کمرنگ شده و گاهی جدایی و قهر جای آن را گرفته است.
👈ه) ازدواج
در روایتی آمده است جوانی نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله) آمد و از نیازش شکایت کرد. حضرت به او فرمود: ازدواج کن. جوان میگوید من شرمم آمد که دوباره پیش رسولخدا(صلی الله علیه و آله) برگردم. آنگاه مردی از انصار همراه او پیش حضرت آمد و گفت: من یک دختر زیبارویی دارم. حضرت دختر را به عقد آن جوان درآورد. خداوند روزی را بر او گشایش داد. بعد از آن جوان نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله) آمد و حضرت را از گشایش در رزقش با خبر نمود. حضرت فرمود: «ای جوانان بر شما باد که ازدواج کنید»
⬅️۴. آثار عقیده اشتباه درباره روزی
👈الف) تاخیر در ازدواج و فرزندآوری
تأخیر سن ازدواج به دلیل فقر از جمله اثرات کمبود باور به روزی است.
👈ب) عدم استفاده از فنون افزایش مشتری
امروزه با رشد علم در زمینه بازاریابی، قوانینی وجود دارد که میتوان فروش محصولات خود را چند برابر کرد. استفاده از فضای مجازی و دیگر ابزارها نیز در همین جهت میتواند مفید باشد اما برخی به اعتقاد اشتباه چون روزی را دست خداوند میدانند، از این علوم و ابزارها بهره نمیبرند.
📌باور صحیح : این قواعد عقلائی را خداوند در عالم قرار داده و چیزی جز اراده خداوند نیست لذا استفاده از آنها مثل استفاده از عقل در معامله است که هر کسی آن را لازم میداند.
👈ج) حرص
طمع ورزی در طلب رزق از آفات مهمی است که بسیاری از جوانان ما گرفتار آن هستند.
شغلهایی با درآمدهای بسیار بالا و ثروتهای بدون تلاش از جمله شرط بندیها، شرکتهای هرمی و شبه هرمی و... که چیزی جز طمع و حرص انسان را به آنها جذب نمیکند.
📌نکته مهم : باور به تعیین روزی توسط خداوند انسان را از افتادن به دام قمار و شرطبندی باز میدارد.
👈د)ترک واجبات
📌ترک نماز
کسی که به گمان خود تا دیروقت کار کردن روزی خود را افزایش میدهد اما با قضاء شدن نمازش نمیداند که ززقی را از دست داده است. چه بسا رزقی که از ترک نماز از او محروم شود بارها از آنچه بدست آورده بیشتر باشد.
📌ترک صله رحم به دلیل اشتغالات مادی.
📌مرتکب شدن با روزی حرام
از جمله گرفتن وامهای مهلک ربوی برای افزایش سرمایه، یا کم فروشی و حرام خواری برای بالابردن درآمد.
♦️داستان
امير مؤمنان، علي(ع) اسبش را به شخصي سپرد. وي افسار اسب آن حضرت را دزديد و به دو دينار فروخت، در حاليكه خود حضرت قصد داشت همان مبلغ را بعنوان پاداش به او بدهد
منبع: كليد گنج سعادت، سيد ابوالقاسم هاشمي ارسنجاني
#روزی
#عوامل_افزایش_روزی
#رزق
#تفسیر
#جزء_بیست_و_پنجم
#ماه_رمضان
@maaref_kootah_ir
https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb