eitaa logo
معارف الشیعه
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
636 ویدیو
301 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 یادآوری..... 👇👇👇👇👇👇👇
هدایت شده از معارف الشیعه
🔴 دستور العملی برای غروب صاحب کتاب درکتاب اداب الجمعات از مرحوم آخوند نقل می کند : کسی وقت غروب روز جمعه این دعا را هفت نوبت بخواند تا هفته دیگر از بلیات محفوظ باشد ان شاالله. 🔸أللهمَّ صَلِّ عَلی سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ الْمُبْرَمِ مِن السَّماءِ وَ الْأرضِ إنَّکَ عَلَی کُلِّ شَئٍ قَدِیر کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ درخواست امام کاظم ( سلام الله علیه ) از خدا در لحظات آخر حجت‌الاسلام کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⚫️ معارف امام کاظم " سلام الله علیه " 🔻همه چیز را ، از امام زمان "ارواحنافداه " بخواهیم 🔺حماد بن عيسي مي‌گويد : در بصره خدمت امام کاظم سلام الله علیه رسيدم و به آن حضرت عرض كردم : قربانت گردم ! دعا كن خدا يك خانه ، يك زن ، يك فرزند ، يك نوكر و حج همه ساله نصيب من گرداند . 🔹حضرت دست به دعا برداشت و فرمود : « اللَّهُم صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ ارْزُقْهُ دَاراً، وَ زَوْجَةً، وَ وَلَداً، وَ خَادِماً، وَ اَلْحَجَّ خَمْسِينَ سَنَةً اللّهم صلِّ علي محمّدٍ و آل محمّد ، خدايا به حماد خانه ، زن ، فرزند و نوكر عنايت كن و پنجاه سال مكّه برود . » 🔺حماد می گوید : من از اين عبارت فهميدم كه تنها پنجاه حج روزی من خواهد شد . 🔺[ سال‌ها بعد ] حماد به محمد بن عیسی گفت : من در اثر دعای امام ، چهل و هشت بار حج رفته ‏ام ، این خانه من است که خدا روزی ام کرده و این همسر من است که در پس پرده سخن مرا می‏ شنود و این پسر من و این خدمتکار من است که خدا عطا فرموده است. 🔺محمد بن عیسی می‌گوید : بعد از آن ، حماد دو حج دیگر به جای آورد که پنجاه حج شد . سال آخر برای به جا آوردن پنجاه و یکمین حج ، همراه ابوالعباس نوفانی حرکت کرد . 🔺در میقات ، سیل آمد و او که در حال غسل احرام بود ، غرق شد و از دنیا رفت. حماد در " سباله " ( اولین منزلگاه در بین مدینه و مکه ) دفن شده است.  📚 بحار الانوار، ج ۴۸ ، ص ۴۷ به نقل از اختصاص شیخ مفید کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
امام باقر سلام الله علیه فرمودند : اگر ایمان " سلام الله علیه " در کفه ترازو قرار بگیرد و ایمان خلق در کفه دیگر قرار بگیرد ، حتما ایمان او بالاتر است . بحارالانوار ج۳۵ ص۱۵۶ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
4_5841316343315433080.mp3
3.23M
⚫️ ▪️به مناسبت سالروز وفات جناب پدر گرامی امیرالمومنین " سلام الله علیهما "(۲۶ رجب) حکایت خدمتگزاری خالصانه جناب به محضر رسول اکرم صلی‌الله علیهما و آلهما کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻امام زمان " سلام الله علیه " ناظر است ' آقای سید محمد رضا کشفی، از پدرش نقل کرد: « در سنه 1358 هـ.ق پیش از وقایع شهریور 1320 هـ.ش. در قم ساکن بودم؛ پیش خود تصمیم گرفتم که برای بهبود اوضاع اجتماع، به ختم دعای سیفی بپردازم. در این وقت، نامه ای از مرحوم حاج اصفهانی دریافت داشتم که مرقوم فرموده بودند: « لازم نیست شما ختم بگیرید؛ امام زمان علیه السلام ناظر و مراقب احوال است، هر وقت مصلحت ببینند، اوضاع را دگرگون خواهند فرمود. » کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻 و را بشناسیم .... 💢 گرفتن شارب و ناخن در روز جمعه از امام جعفر صادق سلام الله علیه منقول است که: ناخن و شارب گرفتن از جمعه تا جمعه دیگر امان می دهد از خوره. در حدیث دیگر وارد شده است که شخصی به خدمت آن حضرت عرض کرد: دعایی تعلیم من کن که باعث زیادتی روزی شود. حضرت فرمود: شارب و ناخن بگیر، و باید که در روز جمعه باشد. 📚 کتاب باب پنجم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻 و را بشناسیم .... 💢 بیش از یک قبضه بلند کردن ریش از حضرت صادق سلام الله علیه منقول است که: آنچه از ریش، زیاده از یک قبضه است در آتش است. 📚 کتاب باب پنجم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 آیا پیامبر اسلام بی سواد بود ؟ 🔻معنای امّی بودن رسول خدا چیست؟ «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ»جمعه/۲ ---------------------------- این روایت رو با دقت بخونید 👇 سند روایت : معاني الأخبار، (انتشارات اسلامى)، ص۵۳: جعفر ابن محمد الصوفى گويد: از امام جواد عليه السلام ◀️پرسيدم: اى فرزند رسول خدا، چرا نبىّ اكرم صلّى اللَّه عليه و آله به «امّى» موسوم شده‌اند؟ حضرت فرمودند: مردم در اين باره چه می‌گويند؟ عرض كردم: گمانشان اين است كه چون پيامبر كتابت نمی‌دانستند به اين اسم خوانده شدند. امام عليه السّلام فرمودند: دروغ پنداشته‌اند، از رحمت خدا دور باشند، اين سخن كجا صحيح می‌باشد در حالى كه خداوند در كتاب محكم خودش می‌فرمايد: هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ پيغمبرى بزرگوار از همان مردم برانگيخت تا بر آنان آيات وحى خدا را تلاوت كند و آنها را از جهل و اخلاق زشت پاك سازد و شريعت كتاب آسمانى و حكمت الهى بياموزد. چگونه تعليم دهد چيزى را كه بلد نيست، به خدا سوگند رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله به هفتاد و دو زبان می‌خواند و می‌نوشت يا فرمود: به هفتاد و سه زبان می‌خواند و می‌نوشت. ◀️و امّا اين كه به آن حضرت امّى گفتند به خاطر اين بود كه آن جناب از اهل مكّه بود و مكّه از امّهات و مهمترين شهرها بود و همين مراد حقّ عزّ و جلّ است كه می‌فرمايد: (لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى وَ مَنْ حَوْلَها- و براى اين كه اهل مكه و حوالى و اطراف آن را انذار كند./ شوری،۷) علل الشرایع؛ شیخ صدوق/ باب صد و پنجم سرّ ناميده شدن پيامبر گرامى صلّى اللَّه عليه و آله به لقب «امّى» -حدیث دوم: ◀️راوى می‌گويد: عرضه داشتم: چرا حضرتش را امّى میخوانند؟ فرمود: چون منسوب به مكّه است و همين معنا مراد از فرموده حقّ تعالى است كه میفرمايد: لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى الخ پس امّ القرى مكّه است لذا به حضرت كه منسوب به آن است گفته شده امّى. ------------------------------ ‌ ***** کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
بلغ العلی بکماله کشف الدجی بجماله حسنت جمیع خصاله صلوا علیه و آله 💐💐(( اسعدالله ایامکم یا مولای یا صاحب الزمان ))💐💐💐 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 حزن اهل البیت در اعیاد! 🔸عَنْ عَبْدِاللهِ بْنِ دِينَارٍ عَنْ سلام الله علیه قَالَ ، قَالَ مَا مِنْ عِيدٍ لِلْمُسْلِمِينَ أَضْحًى وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ يَتَجَدَّدُ فِيهِ لآِلِ صلّی علیه و آله حُزْنٌ . قُلْتُ فَلِمَ ؟ قَالَ لِأَنَّهُمْ يَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِي يَدِ غَيْرِهِمْ . 🔸عبدالله بن دينار نقل می‌کند که حضرت سلام الله عليه‌ فرمود : اى عبدالله ، عيدى از اعياد مسلمين نيست چه و چه ، مگر آنكه در آن عيد ، حزن صلّی الله‌ عليه ‌و آله تجديد مي‌گردد! گفتم چرا ؟ فرمود: 🔸 زيرا كه ايشان حقّ خود را در دست ديگران مى بينند . 📚بحار الأنوار ۹۱ / ۱۳۵ ، حدیث ۳ . اللهم عجل لولیک الفرج کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 محمد رسول الله " صلی الله علیه و آله " شي، تفسير العياشي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَمْدَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ لَمَّا خَلَقَ الْخَلْقَ فَجَعَلَهُ فِرْقَتَيْنِ جَعَلَ خِيَرَتَهُ فِي إِحْدَى الْفِرْقَتَيْنِ ثُمَّ جَعَلَهُمْ أَثْلَاثاً فَجَعَلَ خِيَرَتَهُ فِي أَحَدِ الْأَثْلَاثِ ثُمَّ لَمْ يَزَلْ يَخْتَارُ حَتَّى اخْتَارَ عَبْدَ مَنَافٍ ثُمَّ اخْتَارَ مِنْ عَبْدِ مَنَافٍ هَاشِماً ثُمَّ اخْتَارَ مِنْ هَاشِمٍ عَبْدَ الْمُطَّلِبِ ثُمَّ اخْتَارَ مِنْ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ عَبْدَ اللَّهِ وَ اخْتَارَ مِنْ عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّداً رَسُولَ اللَّهِ ص فَكَانَ أَطْيَبَ النَّاسِ وِلَادَةً وَ أَطْهَرَهَا فَبَعَثَهُ اللَّهُ بِالْحَقِّ بَشِيراً وَ نَذِيراً وَ أَنْزَلَ عَلَيْهِ الْكِتَابَ فَلَيْسَ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا فِي الْكِتَابِ تِبْيَانُه‏. امام صادق علیه السلام فرمود: زمانی که خداوند، مخلوقات را آفرید، آن‌ها را به دو گروه تقسیم کرد، و بعد بهترین آن‌ها را در یکی از این دو گروه قرار داد. سپس آن‌ها را به سه گروه تقسیم کرد و بهترین آن‌ها را در یکی از این سه گروه قرار داد؛ خداوند همچنان به برگزیدن ادامه داد تا این که عبد مناف را برگزید؛ آن گاه از نسل عبد مناف، هاشم را برگزید، سپس از نسل هاشم، عبدالمطلب را برگزید، و از فرزندان عبدالمطلب عبد الله را انتخاب کرد و از عبد الله، محمد رسول خدا صلی الله علیه و آله را برگزید، که پاک ترین و بهترین مردم بود و خداوند او را به حق به عنوان بشارت دهنده و هشدار دهنده، مبعوث کرد و این کتاب را بر او نازل کرد و هیچ چیزی نیست، مگر این که در این کتاب، بیان شده است. 📚تفسير العياشي، ج‏۱، ص: ۶ کانال معرفتی " معارف الشیعه @maaref_shiaa
🔻۲۸ سالروز حرکت کاروان سیدالشهدا " سلام الله علیه " از حضرت " سلام الله علیها " روایت شده: 🔹وقتی ما از مدینه بیرون شدیم هیچ اهل بیتی از ما اهل بیت رسول خدا(صلوات الله علیه و آله ) ترسان و هراسان تر نبود. 📚 منتهی الآمال ص ۳۸۲ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maare_shiaa
✅ خروج کاروان حسینی از مدینه بسمت مکه 🔹 امام حسین سلام الله علیه شب یکشنبه، دو شب مانده از ماه رجب و به نقلی دیگر سوم شعبان سال شصت هجری[1] به همراه ✳️ هشتاد و دو نفر از اهل بیت و یارانش، مدینه را به قصد مکه ترک کرد.[2]. 🔻بنابر برخی منابع ایشان شب هنگام نزد قبر مادر و برادر رفت و نماز خواند و وداع کرد و صبح به خانه برگشت.[3] در برخی دیگر از منابع آمده است حضرت دو شب متوالی را در کنار قبر رسول خدا(صلوات الله علیه و آله) بیتوته کرد.[4] 🔸در این سفر به جز محمد بن حنفیه[5] بیشتر خویشاوندان امام حسین ( سلام الله علیه) از جمله فرزندان، برادران، خواهران و برادرزاده‌های آن حضرت ایشان را همراهی می‌کردند.[6] ✳️علاوه بر بنی هاشم، بیست و یک نفر از یاران امام حسین(سلام الله علیه) نیز با ایشان در این سفر همراه شده بودند.[7] 🔻محمد بن حنفیه -برادر امام حسین( سلام الله علیه) - پس از اطلاع از سفر قریب الوقوع حضرت برای خداحافظی نزد ایشان آمد. امام وصیتنامه برای او نوشت که در آن آمده است: ▪️...إنّى لَم اَخْرج أشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسداً و لا ظالماً وَ إنّما خرجْتُ لِطلب الإصلاح فى اُمّة جدّى اُریدُ أنْ آمُرَ بالمعروف و أنْهى عن المنکر و اسیرَ بِسیرة جدّى و سیرةِ أبى علىّ بن أبى طالب ▪️...به درستی که من از روی ناسپاسی و زیاده خواهی و برای فساد و ستمگری، قیام نکردم؛ بلکه برای اصلاح امّت جدّم قیام نمودم. می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر نمایم و به سیره جدّم و پدرم علی بن ابی طالب( سلام الله علیه ) رفتار کنم....‌» [8] 🔺امام حسین سلام الله علیه با همراهانش از مدینه خارج شد و بر خلاف خواسته نزدیکانش راه اصلی مکه را پیش گرفت.[9] 🔺در میان راه مکه، امام با عبداللّه بن مطیع برخورد کرد. او از مقصد امام پرسید. امام فرمود: «اکنون آهنگ مكّه دارم. چون آنجا رسم، از خداوند متعال برای پس از آن، طلب خیر خواهم کرد.» عبدالله امام را از مردم کوفه برحذر داشت و از ایشان خواست در مکه باقی بماند.[10] 🔹امام حسین(سلام الله علیه) پس از پنج روز، در سوم شعبان سال شصت به مکه رسید.[11] و مورد استقبال گرم مردم مکه و حجاج بیت الله الحرام قرار گرفت.[12]  ----------------------------------------- 📚پی نوشت: ۱. ابن اعثم، پیشین، صص۲۱-۲۲ و الخوارزمی، پیشین، ص۱۸۹. ۲. احمد بن یحیی البلاذری، انساب الاشراف، ج۳، ص۱۶۰؛ الطبری، پیشین، ص۳۴۱ و شیخ مفید، پیشین، ص۳۴. ۳. ابن اعثم، پیشین، صص۱۹- ۲۰ و الخوارزمی، پیشین، ص.۱۸۷ ۴. ابن اعثم، پیشین، صص۱۸-۱۹. ۵. ابوحنیفه احمد بن داوود الدینوری، الاخبار الطوال، ص۲۲۸؛ الطبری، پیشین، ص۳۴۱ و ابن اثیر، پیشین، ص۱۶. ۶. الدینوری، پیشین، ص۲۲۸ و شیخ صدوق، پیشین، صص۱۵۲-۱۵۳. ۷. شیخ صدوق، پیشین، ص۱۵۲. ۸. ابن اعثم، پیشین، ص۲۱و الخوارزمی، پیشین، صص۱۸۸-۱۸۹. ۹. ابن اعثم؛ پیشین، ص۲۲ و الخوارزمی، پیشین، ص۱۸۹. ۱۰. ابن اعثم، پیشین، ص۲۳. ۱۱. البلاذری، پیشین، جص۱۶۰؛ الطبری، پیشین، ص۳۸۱ و شیخ مفید، پیشین، ص۳۵. ۱۲. البلاذری، پیشین، ص۱۵۶؛ ابن اعثم، پیشین، ص۲۳؛ شیخ مفید، پیشین، ص۳۶. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maare_shiaa
🔻دلایل عزیمت حرکت کاروان سیدالشهدا " سلام الله علیه "به و نرفتن به سمت محدث والا مقام مرحوم حاج اعلی الله مقامه الشریف می نویسد : 🔹از اخبار بسیار استفاده میشود که برلی امام حسین علیه السلام و حاملین اسرار ، مسلم بوده که محل شهادت ، زمین کربلاست و بایست حسین علیه السلام به عراق بروند. در این صورت چرا برعکس مقصد خود به مکه رفت و این راه دور و دراز را پیمود با آنکه از خود مدینه راه همواری برای عراق وجود داشت و نزدیکتر هم بود؟ 1⃣سرّ اول: 🔸چون اخبار شهادت سیدالشهدا در سرزمین عراق کم و بیش مشهور بوده و در سر راه مدینه به عراق مراقبت هایی وجود داشته که عبور از آنها به آسانی نبوده و شاید سرّ اینکه مسلم بن عقیل پس از ماموریت بلد راه و از بیراهه رفت و راه را گم کرد هم همین باشد. 2⃣سرّ دوم: 🔸شهادت امام در روز عاشورا مقدر بود، از تاریخ حرکت امام به مکه تا عاشورا ماه ها فاصله بود و اقامت امام در مدینه ممکن نبود و برای صرف وقت این مدت را به مکه مسافرت کرد. 3⃣ سرّ سوم: 🔸چون مکه از تاریخ حرکت امام کم کم محل اجتماع حجاج از کشورهای دور میشد و باید امام مقاصد خود را به مردم بفهماند و دعوت اصلاحی خود را تبلیغ کند ، به دلیل خفقانی که بنی امیه ایجاد کرده بود این هدف فقط در مکه و موسم حج میسر بود. امام تا هشتم ذیحجه که همه مسافرین آنجا جمع میشوند در مکه ماند تا دعوت اصلاحی خود را به گوش همه برساند و اتمام حجت کند. 4⃣سرّ چهارم: 🔸برای آن حضرت اصحاب معینی بوده که در طول مدت باید از اطراف و اکناف عالم اسلام جمع میشدند و حرکت امام به سمت مکه و از مکه به کربلا برای رسیدن اصحاب به کاروان حسینی و برکناری نالایقان بوده. -------------------------------------------------- 📚نفس المهموم ص ۷۶ ره کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maare_shiaa
۲۸ رجب 🔻ﺧﺮﻭﺝ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ سلام الله علیه ﺍﺯ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﻣﻜّﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 60 هـ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﻣﺪﻳﻨﻪ ی ﻣﻨﻮّﺭﻩ ﻣﺘﻮﺟّﻪ ﻣﻜّﻪ ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮ ﻗﻮﻟﻰ ﺷﺐ 29 ﺭﺟﺐ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺯ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻧﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﻔﺮ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻋﻘﻴﻠﻪ ی ﺑﻨﻰ ﻫﺎﺷﻢ ﺯﻳﻨﺐ ﻛﺒﺮﻯ، ﺑﺮﺍﺩﺭﺷﺎﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﻮﺍﻟﻔﻀﻞ ﺍﻟﻌﺒّﺎﺱ، ﺍﻡّ ﻛﻠﺜﻮﻡ، ﻋﻠﻰ ﺍﻛﺒﺮ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺧﻮﺍﻫﺮﺍﻥ ﺳﻴّﺪ ﺍﻟﺸّﻬﺪﺍﺀ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺑﺎ ﻋﻘﻴﻠﻪ ی ﺑﻨﻰ ﻫﺎﺷﻢ و امّ کلثوم ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام 13 ﻧﻔﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺑﺎﻧﻮﺍﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﻣﻨﺴﻮﺑﻴﻦ ﺣﻀﺮﺕ، ﻋُﻠﻴﺎ ﻣﺨﺪّﺭﻩ ﺍﻡّ ﻛﻠﺜﻮﻡِ ﺻﻐﺮﻯ ﺩﺧﺘﺮ ﺯﻳﻨﺐ ﻛﺒﺮﻯ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﻛﻪ ﺑﺎ ﺷﻮﻫﺮﺵ ﺑﻪ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺧﻮﺍﻫﺮ ﺃﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺟُﻤﺎﻧﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﺍﺑﻮﻃﺎﻟﺐ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ 9 ﻛﻨﻴﺰ ﺑﺎ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺯ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ 10 ﻧﻔﺮ ﻏﻠﺎﻡ ﺑﺎ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺠﺘﺒﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻭ 16 ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺍﻭﻟﺎﺩ ﺩﺧﺘﺮ ﻭ ﭘﺴﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺠﺘﺒﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻣُﺴﻠﻢ ﺑﻦ ﻋﻘﻴﻞ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﻭ ﺑﺴﺘﮕﺎﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﻟﻮﺍﺯﻡ ﻭ ﺳﻮﺍﺭﻯ ﻫﺎﺋﻰ ﻛﻪ همراه ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺑﻮﺩ ﺍﺯ 250 ﺍﺳﺐ، 250 ﻧﺎﻗﻪ. ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺪﺍﺩ، 70 ﻧﺎﻗﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺣﻤﻞ ﺧﻴﻤﻪ ﻫﺎ، 40 ﻧﺎﻗﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺣﻤﻞ ﺩﻳﮓ ﻭ ﻇﺮﻭﻑ ﻭ أﺩﻭﺍﺕ ﺍﺭﺯﺍﻕ، 30 ﻧﺎﻗﻪ ﺑﺮﺍﻯ حمل مشک های ﺁﺏ، 12 ﻧﺎﻗﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺟﺎﻣﻪ‌ ﻫﺎ ﻭ ﺩَﺭﺍﻫﻢ ﻭ ﺩﻧﺎﻧﻴﺮ، 50 ﻧﺎﻗﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺣﻤﻞ 50 ﻫﻮﺩﺝ ﺗﻌﺒﻴﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﺮﺍﻯ ﺣﻤﻞ ﻣﺨﺪّﺭﺍﺕ ﻭ ﻋَﻠﻮﻳّﺎﺕ ﻭ ﺍﻃﻔﺎﻝ ﻭ ﺫﺭﺍﺭﻯ ﻭ ﺧﺪﻣﺘﮕﺰﺍﺭﺍﻥ ﻭ ﻛﻨﻴﺰﺍﻥ، ﻭ ﺑﻘﻴﻪ ی ﺷﺘﺮﺍﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﺣﻤﻞ ﻭﺳﺎﺋﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﻟﺰﻭﻡ ﺑﻮﺩ. 📚 منابع : 1. ﺍﺭﺷﺎﺩ : ﺝ 2، ﺹ 34. و ... . 2. فیض ﺍﻟﻌﻠﺎﻡ : ﺹ 329. 3. ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺗﺎ ﻣﺪﻳﻨﻪ : ﺹ 77 ﺗﺎ 90. ۴_تقویم الشیعه استاد بندانی نیشابوری کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maare_shiaa
🔴 صلی الله علیک یا ابا عبدالله . می خواست با مدینه خداحافظی کند بغضش گرفت و گفت: کجایی برادرم؟ از کوچه ها گذشت و غریبانه گریه کرد آهی کشید و گفت: جوان بود مادرم... کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maare_shiaa
4_5767167834643759464.mp3
13.59M
⚫️ لا یوم کیومک یا اباعبدالله الحسین ☑ 🔻حرکت حضرت سیدالشهدا " سلام الله علیه " در ۲۸ رجب از مدینه به سمت کربلا 🎤" حجت الاسلام کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
078-tanbihat.mp3
5.55M
کتاب شریف توسط عالم ربانی حضرت آیت الله حاج حفظه الله تعالی {جلسه هفتاد و هشتم } ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
053-osol-toohidi.mp3
1.67M
🔴 از منظر قرآن و روایات 🔹 توسط عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت علامه آیت الله حاج ادام الله ظله الوارف 🔸(جلسه پنجاه و سوم) کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
7dce2dff-3dc4-4335-8c96-9d64f1951b2d-H.mp3
14.16M
🔴 درس 🔸سوره مبارکه 🔸توسط مرجع بزرگ شیعه ، شیخ الفقهاء و المجتهدین حضرت آیت الله العظمی دامت برکاته 🔹(جلسه سوم) کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴قسمتی از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی درباره مرحوم آیت الله العظمی 🔸بخش سوم 🔸مرحوم میرزا را در مشهد درک کردم.بعد در تهران به درس مرحوم میرزا رفتم و از ایشان در مباحث مختلف و آنچه تدریس میکردند،مطالبی آموختم،در حدی که ایشان قبول کردند که من حرفهایشان را دارم و آنچه را که فرمودند،فهمیده ام و به آنها رسیده ام. به من فرمودند:علت اینکه حرفهای مرا فهمیده ای اما آنها را قبول نمیکنی چیست؟! من گفتم جهتش این است که من از مرحوم مطالبی یادگرفته ام که با توجه به آنها نمیتوانم قبول کنم! از مهمترین مسایلی که من از مرحوم میرزا دارم یکی اش همین است که بگونه ای من از ایشان استفاده کردم که نتیجه اش این شد که با وجود فهم تمام مطالب مطالب ایشان مانع بود که بپذیرم. 📚احیاگر حوزه خراسان ص۲۸۶ 🔸نکته شهیر مرحوم آیت الله شیخ استاد آقایان و مخالف صریح معاد مثالی و معاد بوده و به این مطلب در آخر شرح منظومه اش تصریح میکند و خدا را گواه میگیرد که معاد ضد معاد قرآنیست اما چه شد که ایشان از معاد برگشت، و آن را ضد قرآن و روایات تلقی کرد؟ جالب است که دانسته شود سبب این مساله بحثی بود که بین ایشان و حضرت آیت الله واقع شد و بعد از مباحثه، مرحوم آملی از نظر برگشت!!!! ای کاش ایشان کل را با حضرت آیت الله بحث میکرد!!!! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
خشم و عصبانیت.pdf
458.3K
⭐️ راجع به و 🔻در ترویج " سلام الله علیهم اجمعین " سهیم باشیم . کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa