eitaa logo
معارف الشیعه
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
636 ویدیو
301 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐️ حاوی نکاتی ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
4_5879612517994463579.pdf
416.2K
فایلpdf خلاصه ای از فضایل ام المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
صلی الله علیک یا ام المومنین ، یا خدیجة الغراء و علی بعک و بنتک و محبیک و لعنت الله علی اعدائک . کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
دیدگاه علامه درباره : ما نیز در جامعه خود چنین طرز تفکری را (تفکر مستقل وحیانی) در اشخاص معدودی میبینیم که مهمترین آنها ، نظریات آیت الله مرحوم آقا است.... (وضع نگرش به فلسفه در نجف اشرف) قابل مقایسه با مشهد نبود. مکتب آقا در مشهد ، واقعا مکتب فراگیری شده بود که در آن بحث و تحلیل میکردند. احیاگر حوزه خراسان ص۵۷ کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
عالم ربانی و متاله قرآنی و وارث حکمت محمدی و علوم اوصیایی، حضرت آیت الله الباهره جناب آقا #میرزا_مهدی_اصفهانی اعلی الله درجاته فی الصدیقین ، موسس و محقق مبانی معارف قرآنی. کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
قدرت رضوان الله علیه: مرحوم آیت الله تولایی خراسانی میفرمود: میرزا به پایه ای رسیده بود که تجرید میکرد،یعنی می کَند خودش را از بدن، قهرا! او خودش را از بدن مي كَند و روی پای خودش می ایستاد. عصا را ول میکرد؛زیرا بدن ،عصای دست است آن را رها میکرد. از بدن که كَند ، از دنیا کنده است. انسان،اگر در دنیا کامل شد، میتواند خودش را به نشئه ی متوسط برزخ برساند ایشان تجرید میکرد، خصوصی به خود من فرمود.... مرحوم میرزا بدنش را از خودش مي كَند،این کار تصورش هم برای شما مشکل است. آنگونه که من عبایم را می كَنم و می اندازم، او بدنش را می كَند و ميپوشید! خلع بدن برای او مانند خلع عبا برای من بود! او حسابی خودش را می كَند حسابی از این خواب عمیق دنیوی بیدار می شد و روی پای خودش می ایستاد. مرده ی مرده ،مرده ی مرده ،بدن افتاده،نه خیالی! احیاگر حوزه خراسان ص۱۸۸ کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
010-tanbihat.mp3
5.57M
#معارف_وحیانی #تدریس کتاب شریف #تنبیهات_حول_المبدا_والمعاد توسط عالم ربانی حضرت آیت الله حاج #شیخ_مهدی_مروارید حفظه الله تعالی {جلسه دهم} #تدریس_تنبیهات ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
افسانه ی 🔽 🔹عن الباقر سلام الله علیه:ان الله سبحانه اظهر ربوبیته فی ابداع الخلق و ترکیب ارواحهم اللطیفه فی اجسادهم الکثیفه.... امام باقر سلام الله علیه فرمود:خداوند متعال در شروع آفرینش و ترکیب روح های لطیف در بدن های غلیظ ربوبیتش را آشکار ساخته است. 📚التوحید(للصدوق) ص۹۲ 🔴 لسان روایات مشترک است و اختلافی در آن دیده نمیشود در روایات همانطور که اشاره شد روح موجودی لطیف است که هم جنس باد می باشد، نه اینکه مجرد از زمان و مکان باشد و علم عین ذاتش باشد! کما اینکه فلاسفه تخیل و توهم کرده اند! دین را از معصوم باید گرفت نه از فکر ناقص فیلسوف! کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
" انحرافی که امروز زیاد دیده می شود " آیت الله در کتاب (عارف و صوفی چه می گویند) می نویسند : آری می توان گفت که نوعا مشایخ و اقطاب صوفیه ، داعیه آنان تنها تعلیم اخلاق و تربیت روحی به سادگی نبوده است ، بلکه دعوی هر یک این است که او به مقام رسیده و به خدا واصل گشته و ارتباط با خدا دارد؛ولی وقت است ؛ قلب او مورد الهام و وحی الهی است ؛ خاصه در حال و و ،هر چه شهود کند و هر چه بر قلب او وارد شود ، همه حق است و هیچ گونه خلاف واقع و اشتباهی ندارد ؛ دارای اجازه است از مشایخ پیش ، یدا بید و سینه به سینه تا به امام و پیغمبرم منتهی شود!! و اوست اینک ، حکم فرمای حقیقی عالم و دانای اسرار و اوست تنها که می تواند مریدان را در راه خدا سیر و سلوک دهد تا به خدا برساند و فانی در خدا نماید، پس خدا شوند !! همه عبادات و معاملات مریدان باید به اجازه او باشد؛ همیشه حاضر و ناظر احوال قلبی مرید است !! مفترض الطاعه و لازم الخدمه و لازم الحفظ است ...!! اساسی ترین و حساس ترین امر و مهم ترین اسرار در این دعاوی ، همان مساله وصل و فناء فی الله عرفانی است که مبتنی بر و موجود است . 📚عارف و صوفی چه میگویند ص۱۲۹ ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
تصویری از عالم ربانی و متاله قرآنی و صاحب اسرار وحیانی مرحوم آیت الله #میرزا_جواد_تهرانی " اعلی الله مقامه الشریف " در ایام دفاع مقدس . کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
" من در میان جمع و ...... " مرحوم اقای ميرزا همیشه این روایت را می خواندن : ' کن فی الناس و لا تکن معهم ' با مردم باش اما قلبت با مردم نباشد . سیمرغ قاف عشق ص۵۹ " من در میان جمع و ...... " مرحوم اقای ميرزا همیشه این روایت را می خواندن : ' کن فی الناس و لا تکن معهم ' با مردم باش اما قلبت با مردم نباشد . سیمرغ قاف عشق ص۵۹ ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
گفتن ذکر برای توجه به خداوند متعال است نه اشتغال به خود ذکر و غافل شدن از خداوند.... ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
4_380051996641591660.pdf
375.8K
⭐️ ؛ بررسی تاریخی حیات علمی آیت‌الله نویسنده: حسین مفید منبع: نشريه زمانه کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
" و الا نه..... " 🔹عن فاطمة الزهراء ( سلام الله علیها ) : إنْ كُنتَ تَعمَلُ بِما أمَرناكَ و تَنتَهي عَمّا زَجَرناكَ عَنهُ فَأنتَ مِن شيعَتِنا و إلاّ فَلا ؛ 🔸اگر به آنچه تو را به آن فرمان مى دهيم عمل كنى و از آنچه برحذر مى داريم دورى كنى ، از شيعيان مايى و الاّ نه. 📚 بحار الأنوار ، ج 68 ، ص 155 . ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
صلوات الله علیه و عجل الله فرجه الشریف نان و آب از دهان شما می ‌افتد، امام زمان علیه السلام نباید بیفتد. پدر و مادر اگر از فکر شما دور می ‌شود، امام زمان علیه السلام نباید دور شود مرحوم آیت الله ، در سخنرانی خود در مدرسه مجتهدی تهران در دهه اوّل صفر سال1390 قمری، خطاب به طلاّب علوم دینی می فرمود: در مطالعه خود، در مباحثه خود، در تدریس خود، در تدرّس خود، باید ابتدای آن متوسّل به امام زمان علیه السلام شوید، و انتهای آن، دعا برای سلامتی و فرج امام زمان علیه السلام باشد. چه مدرّس و چه متدرس، توسّل به امام زمان علیه السلام داشته باشید. ای طلاّب! در تمام مراحل تحصیلات خود، تدریس، تدرّس، مطالعه، پیش مطالعه، مباحثه، در تمام مراحل باید مستمدّ از امام زمان علیه السلام باشید. باید موقع مطالعه، به امام زمان متوسّل شوید، از حضرت استمداد کنید، موقع مباحثه همان‌ طور، موقع درس هم همین ‌طور، درسی که می‌خوانید و درسی که می‌ دهید. در تمام مباحثات خود، اول که می‌خواهید مباحثه کنید، طرفین مباحثه به امام عصر علیه السلام متوسّل شوید. درس می ‌خوانید، اوّل به امام عصر علیه السلام متوسّل شوید. مرحوم میرزای نایینی در ابتدا درس خود تا توسل شدید به امام عصر پیدا نمی کرده است، وارد درس گفتن نمی ‌شده است. شاگردان وی نیز، آن ‌ها که من نزد آنان درس خواندم، همین ‌طور بودند. موقع درس گفتن، اوّل متوسل به امام عصر علیه السلام شوید، موقع درس گوش دادن نیز همینطور. همان اوّل یک دعایی و توسّلی به امام زمان بجویید. به تکرار این اعمال، شما با حضرت پیوند می ‌گیرید. به تکرار این اعمال، نورانیّت قلب شما زیاد می ‌شود، روحانیت پیدا می ‌کنید. به تکرار این اعمال، بالا که رفتید، شما نایب الامام می ‌شوید. مگر هرکس چهار کلمه یاد گرفت نایب الامام است؟ از همان اول تا آن وقتی‌که ان‌شاءالله الرحمن به استنباط احکام از کتاب و سنت برسید، دلم می ‌خواهد زیر سایه امام عصر باشید. در پناه آن حضرت بروید که هم علم شما از خطا مصون و مامون باشد و هم قلب شما از کدورت ‌ها، قساوت ‌ها، ظلمت‌ ها، هوی و هوس ‌ها، شهوت ‌ها، حبّ ریاست ‌ها مصون بماند. خدا لعنت کند این حب ریاست را؛ این حبّ ریاست آتش بگیرد. نه تنها دین صاحب خود را به باد می ‌دهد، دین و دنیای مردم را هم حبّ ریاست به باد می‌ دهد. ملاّ نباید حبّ ریاست داشته باشد. این را بدانید، حبّ ریاست برای ملاّ بزرگترین خطر است. هم برای خود او و هم برای عوامّ، خطر دینی دارد. این حرف‌ها را هیچ‌ کس از منبری ‌ها به شما نمی ‌گوید، یا جرأت نمی ‌کند بگوید یا ملاحظه می‌ کند. بنده ترس ندارم و شما را هم دوست می ‌دارم. در خلوت که بهترین اوقات شماست، و مستقیم با خود خدا سرگوشی می ‌کنید و حرف می ‌زنید، شما آن ‌جا باید امام زمان را فراموش نکنید. در نماز، باید دعا کنید و از خدا سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان را بخواهید. دعای بر فرج را فراموش نکنید. امام زمان علیه السلام، پدر شماست، معلم شماست، دریای علمی است که اگر به او اتصال پیدا کردید، خشک نمی‌شوید. شما نوکر او هستید. آن حاج آقایی که صبح تا شام، فکر پول در آوردن است، پیوندی با امام زمان علیه السلام ندارد. این حرف ‌های امشب من را ساده نگیرید، خیال نکنید من می ‌خواهم منبر تحویل بدهم، خیر. صحبتِ سفارش و توصیه کردن است، جداً، اکیداً، شدیداً، از شما می ‌خواهم، زیرا شما را دوست می‌ دارم. خدا می‌داند شما را دوست می ‌دارم، به خاطر علاقه به شماست که این‌جا منبر می ‌آیم. دلم می ‌خواهد آن‌چه را در دوران عمر فهمیده ‌ام، به شما ساده بگویم. نان و آب از دهان شما می ‌افتد، امام زمان نباید بیافتد. پدر و مادر اگر از فکر شما دور می ‌شود، امام زمان نباید دور شود. از همین حالا باید شما پشت سر امام زمان بروید. از حالا باید مدد از امام زمان بگیرید. از حالا باید خود را به امام زمان بچسبانید کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی" اعلی الله مقامه الشریف " : فلاسفه بافندگان آراء و نظریات فاسد و موهومات بیهوده، و قاطعان طریق انبیاء مرسلین وخلفای مرضیین ایشانند، خداوند تعالی ما را از مضلات فتن حفظ نماید. 📚 تذییلات إحقاق الحق 1/182 کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
" دعا براي ظهور امام زمان ارواحنا فداه در روز ماه مبارک رمضان " سيّد بزرگوار عليّ بن طاووس رحمه الله براي اين روز اين دعا را نقل کرده است : أَللَّهُمَّ إِنّي أَدينُکَ بِطاعَتِکَ وَوِلايَتِکَ، وَوِلايَةِ مُحَمَّدٍ نَبِيِّکَ، وَوِلايَةِ أَميرِالْمُؤْمِنينَ حَبيبِ نَبِيِّکَ، وَوِلايَةِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ، سِبْطَيْ نَبِيِّکَ وَسَيِّدَيْ شَبابِ أَهْلِ جَنَّتِکَ. وَأَدينُکَ يا رَبِّ بِوِلايَةِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَمُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ وَجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَمُوسَي بْنِ جَعْفَرٍ وَعَلِيِّ بْنِ مُوسي وَمُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ وَعَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَالْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، وَسَيِّدي وَمَوْلايَ صاحِبِ الزَّمانِ. أَدينُکَ يا رَبِّ بِطاعَتِهِمْ وَوِلايَتِهِمْ، وَبِالتَّسْليمِ بِما فَضَّلْتَهُمْ، راضِياً غَيْرَ مُنْکِرٍ وَلا مُسْتَکْبِرٍ، عَلي ما أَنْزَلْتَ في کِتابِکَ. أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَادْفَعْ عَنْ وَلِيِّکَ وَخَليفَتِکَ وَلِسانِکَ وَالْقائِمِ بِقِسْطِکَ، وَالْمُعَظِّمِ لِحُرْمَتِکَ، وَالْمُعَبِّرِ عَنْکَ، وَالنَّاطِقِ بِحُکْمِکَ، وَعَيْنِکَ النَّاظِرَةِ، وَاُذُنِکَ السَّامِعَةِ، وَشاهِدِ عِبادِکَ، وَحُجَّتِکَ عَلي خَلْقِکَ، وَالْمُجاهِدِ في سَبيلِکَ، وَالْمُجْتَهِدِ في طاعَتِکَ. وَاجْعَلْهُ في وَديعَتِکَ الَّتي لاتَضيعُ، وَأَيِّدْهُ بِجُنْدِکَ الْغالِبِ، وَأَعِنْهُ وَأَعِنْ عَنْهُ، وَاجْعَلْني وَوالِدَيَّ وَما وَلَدا وَوُلْدي مِنَ الَّذينَ يَنْصُرُونَهُ، وَيَنْتَصِرُونَ بِهِ فِي الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ، إِشْعَبْ بِهِ صَدْعَنا، وَارْتُقْ بِهِ فَتْقَنا. أَللَّهُمَّ أَمِتْ بِهِ الْجَوْرَ، وَدَمْدِمْ بِمَنْ نَصَبَ لَهُ، وَاقْصِمْ رُؤُوسَ الضَّلالَةِ حَتَّي لاتَدَعَ عَلَي الْأَرْضِ مِنْهُمْ دَيَّاراً. ________________________________ 📚 إقبال الأعمال : 426 📚بحار الأنوار : 37/98، باب السعادة : 85. کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
011-tanbihat.mp3
5.46M
#معارف_وحیانی #تدریس کتاب شریف #تنبیهات_حول_المبدا_والمعاد توسط عالم ربانی حضرت آیت الله حاج #شیخ_مهدی_مروارید حفظه الله تعالی {جلسه یازدهم} #تدریس_تنبیهات ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
صلی الله علیک یا ولی العصر عجل الله تعالی لک الفرج ادرکنا و ارشدنا و لاتهلکنا کانال معارفی با شناسه maktabtafkik@ در سه پیامرسان تلگرام و ایتا و سروش فعال وقابل دسترس است. کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
افسانه ی 🔽 🔹ابن ابی یعفور عن الصادق سلام الله علیه: انه لیس شی الا یبید او یتغیر او یدخله التغیر و الزوال او ینتقل من لون الی لون و من هیئة الی هیئة و من صفة الي صفة ومن زيادة الي نقصان و من نقصان الي زيادة الا رب العالمين فانه لم يزل ولايزال بحالة واحدة. ابن ابی یعفور از امام صادق سلام الله عليه نقل میکند که حضرت فرمود : هیچ چیزی نیست جز اینکه(سر انجام) از بین میرود یا تغییر میپذیرد یا در آن دگرگونی و زوال راه می یابد یا از رنگی و هیئتی و صفتی به رنگ و هيئت و صفت دیگر در می آید و از زیادی به نقصان و از نقصان به زیادی منتقل می شود مگر خدای تعالی که دایما ازلا و ابدا در یک حالت واحد و بدون هیچ گونه تغییر است! 📚 الکافی ج ۱ص۱۱۵ ح۵ 🔴 طبق تصریح امام صادق سلام الله علیه همه چیز غیر از خدای تعالی دارای تغیر است و واضح است که تغیر ضد تجرد است و هر چیزی که تغییر پذیر باشد مجرد نخواهد بود پس روح هم مجرد نیست و نه تنها روح که اصلا عالمی بنام مجردات وجود ندارد و صرفا تخیلاتیست که فلاسفه بافته اند و باید به افسانه وجود مجردات پایان داد! کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
افسانه ی 🔽 🔹همانطور که در حدیث بالا(حدیث ابن ابی یعفور از امام صادق سلام الله علیه) اشاره شد حضرت تصریح فرمودند که همه چیز غیر از خدای تعالی تغییر پذیر است و قطعا روح هم تغییر پذیر است چرا که علاوه بر کلام امام برای هر عاقلی مسلم است که روح لذت میبرد، دچار فشار و سختی میشود،خوشحال میشود،محزون میشود و...همه اینها یعنی تغییر پس روح تغییر پذیر است حال به چند نکته عنایت شود: ۱_روح یک موجود متغیر است و تغییر یعنی زمانمندی! پس روح مجرد از زمان نیست! ۲_روح متغیر است و هر تغیر در جایی و مکانی رخ میدهد و این یعنی روح مجرد از مکان نیست! ۳_روح محدود است چون همه چیز غیر از خدا محدود است و محدود بودن یعنی بعد داشتن پس روح دارای ابعاد است! همه ی اینها بوضوح دلالت دارد بر عدم تجرد روح البته درک این مطالب برای فلاسفه از اصعب امور است چون ذهن آنها با بافته های فلسفی و خیالی انس گرفته و جدایی از این تخیلات بسادگی میسر نمیشود! کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
‌ 💐 فرخنده میلاد باسعادت کریم اهل ا‌لبیت، حضرت سلام الله را به محضر مبارک آقا صلوات الله علیه و عجل الله فرجه الشریف تبریک عرض مینماییم! کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
‍ ‌ 🍪 آمد بگذرد، دید یک غلام سیاهی یک گرده‌ی نان دارد، یک سگی هم مقابلش؛ یک لقمه از این نان را خودش می‌خورد و یک لقمه را به سگ می‌دهد. ⁉ ️حضرت ایستاد تا گرده‌ی نان تمام شد، غلام را خواست؛ فرمود: این رفتاری که کردی که یک لقمه خودت خوردی و یک لقمه به این سگ دادی، این رفتار از کجا بود؟ چجور بین خودت و این سگ این گرده‌ی نان را قسمت کردی؟ 🔰 گفت: یابن رسول الله! وقتی نگاه به چشمانش می‌کردم، حیا مرا گرفت؛ شرم کردم از این حیوان که نگاهش به این گرده‌ی نان دوخته بود و من خودم بخورم و او را نادیده بگیرم؛ لذا باعث شد یک لقمه خودم بخورم یک لقمه به این سگ بدهم. ⁉ ️حضرت پرسید: تو که هستی؟ گفت: من غلامی هستم. ⁉ ️پرسید: غلام چه کسی هستی؟ گفت: غلام ابان بن عثمان. 👤 فرمود: تو را به خدا قسم می‌دهم از همین‌جا نرو تا من برگردم؛ غلام نشست، حضرت رفت و بعد از اندکی برگشت. 🌴 فرمود: من تو را از مولایت خریدم، در راه خدا آزادت کردم، این باغ را هم از مولایت خریدم به تو بخشیدم. ❇ ️حالا کرَم را ببین، عنایت را ببین، از همه کار دست می‌کشد تا برود مولای این غلام را پیدا کند، غلام را بخرد، آزاد کند، آن باغ و مزرعه را هم بخرد، همان‌جا به این غلام ببخشد! ⁉ ️اگر کسی برای چنین کسی قدمی بردارد، با او چه معامله‌ای خواهد کرد؟ ‼ ️ما نمی‌دانیم خدمت به علیه‌السلام چقدر عظمت دارد! 🏆 کسانی که توفیق به حضرت مجتبی علیه‌السلام را پیدا کردند، باید قدر این را بدانند؛ اجر و مزد قابل تصور نیست. 🎙 مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی مدظله العالی 📆 ۲۶/ شهريور/ ۱۳۸۷ کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
" یاد مرگ " حضرت علامه آیت الله حاج (مد ظله العالی ) : مرحوم حاج در تذکراتشان در مورد تزکیه و تصفیه و ساختن افراد ، از بحث مرگ شروع می کردند و می گفتند طبق آنچه که در در مباحث علم اخلاق مطرح است ٬ اگر به آن صورت کسی بخواهد جلو برود عمر نوح لازم دارد . ولی اگر به مساله مرگ و انتقال از این عالم به عالم بعد توجه شود یکباره به سمت تمام آنچه که باید در جهتش قرار بگیرد ، قرار می گیرد و همه آن نادرستی که در صفات نادرست است و از آثارش انسان می فهمد ، کم کم آن ها را از خودش دور می کند و یکجا (همه ی صفات رذیله)کنار گذاشته می شود . لذا مرحوم شیخ مجتبی از تذکر به مرگ شروع می کردند که اتفاقا در ملاک وحیانی هم مطلب از این قرار است . سیمرغ قاف عشق ص۳۳ کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
افسانه ی 🔽 🔹عن ابی جعفر الثانی سلام الله علیه : لان ما سوی الواحد متجزئ و الله واحد لامتجزئ..... 📚 الکافی ج۱ص۱۱۶ 🔴 در این روایت شریفه نکات دقیق و مهمی وجود دارد که اجمالا به برخی از آنها اشاره میکنیم: ۱_طبق تصریح این روایت شریفه همه ی مخلوقات(غیر از انوار) متجزی هستند ، پس ارواح و حتی ملایکه مجرد نیستند چون متجزی هستند!! ۲_طبق تصریح این روایت شریفه معلوم میشود عالم عقول و مجردات فلسفی بافته ی ذهن بشری متفلسفین و عاری از حقیقت خارجی است، پس وجود عالم عقل و سیطره آن بر عالم مثال و سیطره عالم مثال بر عالم طبیعیت خیالی بیش نیست و ترتیب عالم جبروت و ملکوت و ناسوت همه بی اساس خواهد شد! ۳_اینکه گفته شد وجود عالم مجردات بی اساس است به این معنا نیست که هیچ مجردی در دار هستی نیست خیر،پر واضح است که نقد ما ناظر به عالم مجرداتی بود که فلاسفه به تصویر کشیده اند نه نفی مطلق مجردات! و این معنا بر اهل فن پوشیده نیست. ۴_طبق تصریح روایت عمران صابی از امام رضا سلام الله علیه خدای تعالی مخلوقی دارد که از آن در روایات با عنوان ابداع و فعل الله و در مکتب معارف خراسان و در بیان مرحوم به عنوان از آن یاد میشود، این به تصریح روایت شریفه مجردند اما اینکه مراد از این تجرد دقیقا چیست و چه تفاوتی با دیدگاه فلاسفه دارد ان شا الله در آینده و در ادامه مباحث بیان خواهد شد ۵_این انوار همگی مخلوق خدا و حادث به حدوث حقیقی هستند و با خدای تعالی تباین دارند. ۶_جمع بین روایت عمران صابی و روایت امام جواد سلام الله علیه این است که مراد از ما سوی الواحد مخلوقاتی هستند که از ماء بسیط خلق شده اند و تخصصا از این روایت شریفه خارج اند. کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik