فردی از عارف خواست که او را موعظه کند.
عارف گفت : مرنج و مرنجان!
گفت: «مرنجان را فهمیدم یعنی کسی را اذیت نکنم ولی «مرنج» یعنی چی ؟ . چهطور میتوانم ناراحت نشوم !؟ .
مثلا وقتی بفهمم کسی مرا غیبت کرده یا فحش داده ، چهطور نباید برنجم؟»
عارف پاسخ داد :
« علاج آن است که خودت را کَسی ندانی ،، و اگر خودت را کسی ندانستی دیگر نمیرنجی! »
وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم .
که در طریقت ما کافریست رنجیدن .
🌸🌸🌸
🌻🌹
@maerefat66
کانال معرفت و خودشناسی 🌸🌸🌸
4_5769519097310088907.mp3
3.89M
عشق به خود
ما همیشه به عشق ورزیدن به دیگری فکر می کنیم. مرد ها به عشق ورزیدن به زن ها فکر می کنند و زن ها به عشق ورزیدن به مر دها. مادر ها به عشق ورزیدن به فرزندشان و فرزندان به عشق ورزیدن بهمادرشان فکر می کنند. با وجود این، اگر خودتان را دوست نداشته باشید، غیر ممکن است بتوانید دیگری را دوست داشته باشید.
فقط در صورتی می توانید شخص دیگری را دوست داشته باشید که در خود عشق داشته باشید. فقط زمانی که چیزی را داشته باشید، می توانید آن را با دیگری سهیم شوید. فرض کنیم خودمان را دوست داریم. اکنون مشکل این است چگونه همسایه مان را دوست داشته باشیم. به همین دلیل است که درباره عشق سخنان زیادی گفته شده، اما دنیا هنوز زشت است؛ مالامال از نفرت، جنگ، خشونت و خشم.
وقتی بدانیم که خودمان را دوست نداریم، به شناخت بزرگی رسیده ایم. دوست داشتن خود، واقعا دشوار است؛ زیرا به ما آموخته اند خودمان را سرزنش و محکوم کنیم. به ما آموخته اند که ارزشمند نیستیم. به این ترتیب چگونه ممکن است انسانی بی ارزش را دوست داشت؟ چگونه می توان کسی را که محکوم است و سرزنش و تحقیر شده، دوست داشت؟
این درک عاقبت نصیب هر کس خواهد شد. اگر هنوز درک نکرده اید که خودتان را دوست ندارید، نگران نشوید. پنجره ای باز شده است.
دیگر به مدت طولانی در اتاق نخواهید ماند و از اتاق بیرون خواهید آمد. وقتی آسمان باز را بشناسید، نمی توانید در دنیایی راکد و بسته محصور بمانید و از آن بیرون خواهید آمد.
اشو
در هوای اشراق
ص 166
🌸🌸🌸
🌻🌹
@maerefat66
کانال معرفت و خودشناسی 🌸🌸🌸
4_5951905802657728403.mp3
409.7K
#دکلمه_شماره_۲۴۸
دیوان شمس تبریزی غزل شماره ۱۷۲۵
نگفتم مرو آنجا که آشنات منم
درین سراب فنا چشمه ی حیات منم
🌸🌸🌸
🌻🌹
@maerefat66
کانال معرفت و خودشناسی 🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌸🌸
🌻🌹
@maerefat66
کانال معرفت و خودشناسی 🌸🌸🌸
animation.gif
50.3K
نگفتمت مرو آنجا كه آشنات منم؟
!در اين سراب فنا چشمۀ حيات منم؟
وگر به خشم روی صد هزار سال زمن
به عاقبت به من آي كه منتهات منم
نگفتمت كه به نقش جهان مشو راضی
كه نقش بند سرا پرده رضات منم
نگفتمت كه منم بحر و تو يكی ماهی
مرو به خشك كه دريای با صفات منم
نگفتمت كه چو مرغان به سوی دام مرو
بيا كه قوت پرواز و پر و پات منم
نگفتمت كه تو را ره زنند و سرد كنند
كه آتش و تپش و گرمی هوات منم
نگفتمت كه صفتهای زشت در تو نهند
كه گم كنی كه سرچشمه صفات منم
نگفتمت كه مگو كار بنده از چه جهت
نظام گيرد خلاق بی جهات منم
اگر چراغ دلي دان که راه خانه كجاست
وگر خدا صفتی دان که کد خدات منم
🌸🌸🌸
🌻🌹
@maerefat66
کانال معرفت و خودشناسی 🌸🌸🌸
صد میدان
خواجه عبدالله انصاری
میدان چهل و یکم هیبت است
از میدان الباد میدان هیبت زاید.
قوله تعالی:
«یعلم ما فی انفسکم فاحذروه».
هیبت مقام اصفیاست و درجه اوتادست. هیبت بیمیست که از عیان زاید،
و دیگر بیمها از خبر زاید.
هیبت حیرتست که در دل تابد چون برق اگر نسیم انس در برابر آن نیاید.
جان مرد بآن طاقت نیارد،
و بیشتر در وقت وجد افتد چنانکه کلیم صلوات اللّه علیه را افتاد بطور.
و هیبت نه از تهذیب افتد، بلکه از اطلاع افتد. و از آن سه چیز گشاید:
خوش گشتن وقت،
و گم شدن مرد از خود،
و نیست شدن از هوا وحظ.
و هیبت که از بصیرت افتد حکمت زاید؛
و آنچه از تفکر افتد فراست زاید،
و آنچه از سماع افتد بکشد یا خرد و حس ببرد.
🌻💛🌻🌸🌸🌸
🌻🌹
@maerefat66
کانال معرفت و خودشناسی 🌸🌸🌸
صد میدان
خواجه عبدالله انصاری
میدان چهل و دوم فرارست
از میدان هیبت میدان فرار زاید.
قوله تعالی:
«ففروا الی اللّه».
فرار با مولی گریختن است.
و در تفرق بر خویشتن بستن است،
و از دو جهان رهایی جستن است.
گریختن بمولا را سه نشانست:
امید از کردار خود بریدن،
و بر اخلاص خود تهمت نهادن،
و از دیدن طاعت خود توبه کردن.
و در بستن تفرق سه نشانست:
همت یگانه کردن،
و از تدبیر خود بیرون شدن،
و حکم را باستسلام گردن نهادن.
و رهایی جستن را از دو جهان سه نشانست:
از بیمها بر بیم قطیعت اختصار کردن،
و از کوشیدنها بر کوشیدن وقت اختصار کردن،
و از امیدها بر امید دیدار نیارامیدن.
🌻💛🌻🌸🌸🌸
🌻🌹
@maerefat66
کانال معرفت و خودشناسی 🌸🌸🌸
صد میدان
خواجه عبدالله انصاری
میدان چهل و سیم رجاست
از میدان فرار میدان رجا زاید.
قوله تعالی: «یحذر الاخرة و یرجوا رحمة ربه».
رجا امیدست.
و یقین را دو پرست:
یکی ترس و دیگری امید،
که تواند که بیک پر بپرد.
امید مرکب خدمتست،
و زاد اجتهاد،
و عدت عبادت.
و مثل ایمان چون مثال ترازوست،
یک کفه ترس و دیگر امید،
و زبانه دوستی کفهها با خلاق نیکو آویخته.
بیت:
مرغ ایمانرا دو پر خوف و رجاست
مرغ را بیپر پرانیدن خطاست.
رجا را سه قسمست:
یکی رجای ظالمانست:
در گذاشتن جرم را،
و پوشیدن عیب را،
و باز پذیرفتن خصمان؛
قوله تعالی:
«و یرجون رحمته و یخافون عذابه».
و دیگر رجای مقتصدانست:
در گذاشتن تقصیر را،
و پذیرفتن طاعت را،
و بیفزودن معونت را؛ قوله تعالی:
«یرجعون تجارة لن تبور».
و دیگر رجای سابقانست:
تمام کردن نعمت ازلی را،
و زیادتی زندگانی دل را،
و حفظ دل و مایه وقت را،
قوله تعالی:
«یرجعون من اللّه ما لا یرجون لک».
🌻💛🌻🌸🌸🌸
🌻🌹
@maerefat66
کانال معرفت و خودشناسی 🌸🌸🌸
صد میدان
خواجه عبدالله انصاری
میدان چهل و چهارم طلب است
از میدان رجا میدان طلب زاید.
قوله تعالی:
«یبتغون الی ربهم الوسیلة أیهم اقرب». طلب جستن و کوشیدن است.
و آن سه قسم است:
طلب آزادی،
و طلب ثواب،
و طلب حق تعالی.
اما طلب آزادی از درد قطیعتست،
و از خجالت عتاب،
و از ذل حجاب،
و این طلب مفتقرانست.
و اما طلب ثواب آن طلب بهشتست،
و شفاعت،
و خشنودی؛
و این طلب مجاهدانست.
اما طلب حق تعالی کاری عظیمست،
و آن ترک دنیا و آخرتست؛
و خلق آنرا بگزاف و سستی مینگرند،
و همه چیز را پیش جویند پس یا بند،
و حق تعالی را پیش یا بند پس جویند.
آنان طالبان حق عزیزانند.
فافهم و اللّه اعلم.
🌻💛🌻🌸🌸🌸
🌻🌹
@maerefat66
کانال معرفت و خودشناسی 🌸🌸🌸
صد میدان
خواجه عبدالله انصاری
میدان چهل و پنجم رغبت است
از میدان طلب میدان رِغبت زاید.
قوله تعالی: «و یدعوننا رغبا و رهبا».
رغبت خریداریست.
رغبت و رهبت دو قدم ایمانند که بدان رود، که بیک قدم نتوان رفت،
و دوستی سر آن.
و جملهٔ راغبان سه مردمند:
یکی راغبست در این جهان در ابتلا غرق،
و دیگر راغبست در آن جهان در اجتهاد غرق،
سیم راغبست در حق در افتقار غرق.
و تخم رغبت در دنیا سه چیزست:
درازی امل،
و اندکی علم،
و مُردگی دل.
و تخم رغبت در آخرت سه چیزست:
کوتاهی اَمل،
و نور علم،
و زندگی دل.
و تخم رغبت در حق سه چیزست:
قبول کردن ندای ازلی،
و فروشکستن کام دل،
و حرمت سِر نگاه داشتن.
🌻💛🌻🌸🌸🌸
🌻🌹
@maerefat66
کانال معرفت و خودشناسی 🌸🌸🌸
فکر تو نقش است و فکرِ اوست جان!
نقدِ تو قَلب است و نقدِ اوست کان!
او تویی! خود را بجو در اویِ او!
کو و کو گو! فاخته شو سویِ او!
مثنویمولانا
دفتردوم
♡
آنچه که تو در فکر و اندیشه خودت داری مانند یک نقش ظاهری میمونه ولی آنچه که خدا در نظر داره مانند جان و روح میمونه ( تو مسائل پیرامون خود را ساده میبینی و تعقل عمیقی نداری ولی خداوند از عمق و درون مسائل آگاهی داره)
در واقع او خود تو هستی پس وجودت را در او جستجو کن و خودت را در وجود خدا پیدا کن و ببین ومانند پرنده فاخته به سوی خدا برو و برایه او آواز کو کو سر بده
( شناخت خود منوط به شناخت خداوند است زیرا تو جزوی از او هستی و حیات تو وابسته به اوست)
💙🌸🌸🌸
🌻🌹
@maerefat66
کانال معرفت و خودشناسی 🌸🌸🌸