eitaa logo
معرفت و خودشناسی
643 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
4.1هزار ویدیو
71 فایل
همراهان گرامی سلسله مطالبی که تقدیم می‌گردد در رابطه با مراحل تزکیه نفس و خودسازی و عرفان از منابع غنی اسلامی و ایرانی میباشد با احترام فراوان ارتباط با ادمین https://eitaa.com/Suroosh_n
مشاهده در ایتا
دانلود
صد میدان خواجه عبدالله انصاری میدان یازدهم محاسبتست از میدان تهذیب میدان محاسبت زاید. قوله تعالی: «ولتنظر نفس ما قدمت لغد». محاسبت را سه رکنست: جنایت از معاملت جدا کردن، نعمت با خدمت موازنه کردن، و نصیب خود از نصیب وی جل ذکره جدا کردن. و حیلت شناختن رکن اول آنست که بدانی هر کاری که دیو را در آن نصیبست جنایتست، و هر معامله که در آن جورست جنایتست، و هر عمل که بخلاف سنتست جنایتست. و حیلت شناختن رکن میانه آنست که بدانی که نعمتهای ناشناخته همه خصمان است، و شناختهٔ شکر ناکرده همه تاوانست، و در معصیت بکار برده تخم زوال ایمانست. و حیلت شناختن رکن سیم آنست که بدانی که هر خدمت که بدو دنیا خواهی آن برتست، و هر خدمت که بدان آخرت خواهی ترا آنست، و هر خدمت که بدان مولی خواهی آن قیمت تست. 🌻💛🌻
صد میدان خواجه عبدالله انصاری میدان دوازدهم یقظت است از میدان محاسبت میدان یقظت زاید. قوله تعالی: «و لاتکن من الغافلین». و یقظت را سه رکنست: نعمتهای بزرگ از وی دیدن و جرمهای بزرگ از خود دیدن، و عیار روزگار خود از زیادت و نقصان شناختن، و دایم از جملهٔ مکر ترسیدن. اول نعمتهای او را بسه چیز توان یافت: به نیاز دل، و شنیدن علم، و پاکی قوت. و جرم بسه چیز توان یافت: کوتاهی امید، و دوام فکر، و بیداری سحرگاه. و آخر بسه چیز توان یافت: بدگمانی بخود، و بریدن از علایق، و تعظیم حق. 🌻💛🌻
4_6012507675240170870.mp3
12.72M
بخشی از با صدای یادش جاودان از آلبوم و https://eitaa.com/joinchat/1087439193C1944b0de08 دوستان خود را به کانال معرفت دعوت فرمایید 🌸🌸
4_5945035268028369011.mp3
7.11M
دکلمه مقالات با صدای ماندگار کسی به سر عشق نرسید و آن کس که رسید سرگردان شد... خیام https://eitaa.com/joinchat/1087439193C1944b0de08 دوستان خود را به کانال معرفت دعوت فرمایید 🌸🌸
4_514767988092567675.mp3
1.68M
☘هرروزباحافظ شماره 15 ای شاهد ِ قدسی که کَشَد بند ِ نقاب‌ات و ای مرغ ِ بهشتی که دهد دانه و آب‌ات خواب‌ام بِشُد از دیده در این فکر ِ جگرسوز ک‌آغوش ِ که شد منزل ِ آسایش و خواب‌ات درویش نمی‌پرسی و ترسم که نباشد اندیشه‌یِ آمرزش و پروای ثواب‌ات راه ِ دل ِ عُشّاق زد آن چشم ِ خماری پیدا ست از این شیوه که مَست است شراب‌ات تیری که زدی بر دل‌ام از غمزه، خطا رَفت تا باز چه اندیشه کند رای صواب‌ات! هر ناله و فریاد که کردم نشنیدی پیدا ست نگارا که بلند است جَناب‌ات دور است سر ِ آب از این بادیه هُش‌دار تا غول ِ بیابان نفریبد به سراب‌ات تا در ره ِ پیری به چه آیین رَوی ای دل باری به غَلَط صرف شد ایّام ِ شباب‌ات ای قصر ِ دل‌افروز که منزل‌گه ِ اُنسی یا رب مَکُناد آفت ِ ایّام خراب‌ات حافظ نه غُلامی‌ست که از خواجه گُریزد صلحی کن و بازآ که خراب‌ام زِ عتاب‌ات خوانی گرمارودی https://eitaa.com/joinchat/1087439193C1944b0de08 دوستان خود را به کانال معرفت دعوت فرمایید 🌸🌸
4_5992230924182356109.mp3
1.96M
حکایات گلستان سعدی باب اول _حکایت ۱ https://eitaa.com/joinchat/1087439193C1944b0de08 دوستان خود را به کانال معرفت دعوت فرمایید 🌸🌸
4_5954009408919832003.mp3
11.77M
https://eitaa.com/joinchat/1087439193C1944b0de08 دوستان خود را به کانال معرفت دعوت فرمایید 🌸🌸
ماجرای این گونه آغاز می‌شود: «مرغان همه گرد آمدند و گفتند ما را پادشاهی باید که به پادشاهی او تسلیم شویم و او را به پادشاهی بشناسیم. بیایید در طلب او به راه افتیم و او را بیابیم و در سایه او زندگی کنیم و در ریسمان او آویزیم....» «... فرمان‌بردار او باشیم و گوش به اوامر او داریم و پیرو احکام او شویم. ما شنیده ایم پادشاهی است که او را سیمرغ می‌خوانند؛ فرمان او در خاور و باختر جریان دارد. بیایید نزد او برویم و خویشتن بدو بسپاریم.» در این داستان جمع مرغان که مظهر سالکان راه حق‌اند، در طلب پادشاهی خود به جست‌وجوی سیمرغ که جلوه‌ی حق است، برمی‌آیند. هدهد راهنما و پیر طریقت مرغان است. آنها به سوی کوه قاف، جایگاه سیمرغ، رهسپار می شوند. منطِقُ‌الطَّیِّر یا مقامات‌الطیور منظومه‌ای است از عطار نیشابوری که به زبان فارسی و در قالب مثنوی (بحر رمل مسدس مقصور) سروده شده‌ است. این مثنوی را معمولاً بین ۴۳۰۰ تا ۴۶۰۰ بیت دانسته‌اند و از مثنوی‌های تمثیلی عرفان اسلامی به‌شمار می‌آید. مراحل و منازل پوییدن و جُستن عرفان، یعنی شناختن رازهای هستی در منطق‌الطّیر عطار، هفت منزل است. او این هفت منزل را «هفت وادی» یا «هفت شهر عشق» می‌نامد. منطق‌الطیر در عربی یعنی زبان مرغان. این تعبیر در قرآن (سورهٔ نمل، آیهٔ ۱۶) به کار رفته‌ است. عطار در آثار خود از این کتاب با نام‌های مقامات طیور و منطق‌الطیر یاد کرده‌است. همچنین در پایان همین کتاب می‌فرماید: «ختم شد بر تو چو بر خورشید نور منطق‌الطیر و مقامات طیور» منظور عطار از نام‌گذاری این اثر، مقام جویندگان حقیقت است. عطار خود این‌گونه پرده از این راز برمی‌دارد: من زبان و نطق مرغان سربه‌سر با تو گفتم فهم کن ای بی‌خبر در میان عاشقان مرغان درند کز قفس پیش از اجل درمی‌پرند جمله را شرح و بیانی دیگر است زان‌که مرغان را زبانی دیگر است پیش سیمرغ آن کسی اکسیر ساخت کو زبان جملهٔ مرغان شناخت این اثر بزرگ به زبان‌های اروپایی ترجمه شده است. همچنین ، نمایش‌نامه نویس مشهور فرانسوی، با همکاری ، کارگردان تئاتر مشهور بریتانیایی، نمایش‌نامه‌ای براساس نوشته است که در چندین شهر جهان به روی صحنه رفته است. https://eitaa.com/joinchat/1087439193C1944b0de08 دوستان خود را به کانال معرفت دعوت فرمایید 🌸🌸 این کتاب گویا ، در قالب روایی_نمایشی ،مجموعه ای نفیس و گنجینه ای ارزشمند است با هنرمندی بزرگان و صداهای تا همیشه ماندگار دوبله ی ایران، که به همت و همراهی همکاران تلاشگر در رادیو تهیه و تولید شده است. هنرمندان: پرویز بهرام، نرگس فولادوند، علیرضا باشكندی، پریسا جمالی، بیژن علی‌محمدی، زهرا كوهساری، همت مومیوند، منوچهر زنده‌دل، متانت اسماعیلی، امیرمحمد صمصامی 🌻💛🌻
‌ پروردگارا به ما بیاموز لحظه ها در گذرند بیاموزهیچ حالتی پایدار نیست که می گذرد...اگر در سختی هستیم اگر دلتنگیم... اگر خسته و دل شکسته ایم در تمام این لحظه ها تو در کنار ما هستی  و راهِ درست را نشانمان بده از نیروی بی پایانت بی نصیبمان مگذار نگرانی هایمان را بدست تو می سپاریم و هرچه در این مسیر برایمان مهیا کرده ای را با آغوش باز می پذیریم خداجونم صدهزار مرتبه شکرت تموم لحظاتمون با یاد تو میگذره 😍 چه سخت و چه آسون چه تلخ و چه شیرین که با حضور تو همه لحظه هامون به عشق تبدیل میشه صدهزار مرتبه شکرت که دارمت مهربانم ... خداوندا شکرت 🙏 خداوندا شکرت 🙏 خداوندا شکرت 🙏❤️❤️❤️
❲❲ الهـی.. ای مهربان بر خلايق عذرهای ما بپذير که تو غنی و ما فقير و برعيبهای ما مگير که تو قوی و ما حقير از بنده خطا آيد و ذلّت، و از تو عطا آيد و رحمت! ❳❳ - خواجه عبدالله انصاری
. چو خدا بود پناهت، چه خطر بود ز راهت؟! به فلك رسد كلاهت كه سر همه سرانى!
بزرگی را پرسيدند: بنده به مولی كی رسد؟ گفت: آنگه كه در خود برسد! پرسيدند: در خود چون برسد؟ گفت: طلب در سرِ مطلوب شود، و معرفت در سرِ معروف. گفتند: شرحی بيفزای. گفت: از تن زبان مانَد و بس، و از دل نشان مانَد و بس، و از جان عيان مانَد و بس. سمع برود، شنوده مانَد و بس. دل برود، نموده مانَد و بس. جان برود، بوده مانَد و بس. خواجه عبدالله انصاری رحمه الله