eitaa logo
معرفت و خودشناسی
616 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
4هزار ویدیو
71 فایل
همراهان گرامی سلسله مطالبی که تقدیم می‌گردد در رابطه با مراحل تزکیه نفس و خودسازی و عرفان از منابع غنی اسلامی و ایرانی میباشد با احترام فراوان ارتباط با ادمین https://eitaa.com/Suroosh_n
مشاهده در ایتا
دانلود
Davood Azad - 06 - Mey E Alast.mp3
5.83M
🎼 یارم چو قدح به دست گیرد 🎙 داوود آزاد 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آوازخوانی در کنار آرامگاه ‌ بشنو از نی چون حكايت می‌کند از جدایی‌ها شکایت می‌کند... 🌹 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
بعضی انسان‌ها هستن که انرژی مثبت دارن! مهربونن و با عاطفه غُصه دارن اما اونو قِصه نمی‌کنن تا خُلق بقیه تنگ نشه، به زمین و زمان محبت می‌کنن همه هم اونارو با عشق دوست دارن. «کاریزماتيك باشید»‌ ‏🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
__!مگہ‌من‌بَچت‌نیستم . . .🌾🌷 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
🌺 سلام صبح بخیر 🌼سوالات خودشناسی بهت کمک میکنن خیلی خودت را بشناسی : 1.زندگی رویایی من چجوریه؟ 2.مهم ترین چیز برای من چیه؟ 3.اگه میخواستم خودم را توصیف کنم ، چی میگفتم؟ 4.چطوری میتوانم عادتای مثبت تر بسازم؟ 5.سه چیز که باید از انجام دادنشون دست‌ بردارم چیه؟ 6.چه چیزی در گذشته هست که درگیرشم و باید رهاش کنم؟ 7.خودم را باید برای چه چیزایی ببخشم؟ 8.چه چیزی هست درون خودم که مرا به عقب میکشانه و باید تغییرش بدم؟ 9.پنج چیز که من را خوشحال میکنه چیه؟ 10.اولویتای مهم من چیا هستن؟ ❤️ توانمندی‌های پنهان خودراشکوفاکنیم 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
🍃🌸🍃 وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ. و چون پروردگارت به فرشتگان گفت : من در زمين خليفه ای می آفرينم ،، گفتند : آيا کسی را می آفرينی که در آنجا فساد کند و خونها بريزد ، و حال آنکه ما به ستايش تو تسبيح می گوييم و تو را تقديس می کنيم گفت : آنچه من می دانم شما نمی دانيد. (سوره بقرة آیه : ۳۰) عالمى بود آرميده در هيچ دل آتش عشقى نه! در هيچ سينه ای تهمت سودائی نه! درياى رحمت به جوش آمده خزائن طاعات پُر بر آمده، غبار فترت بر چهره ی طاعت مطيعان ننشسته، و لاف دعوى فرشتگان به عيوق رسیده که ما تو را تسبیح خوانیم و هر چه در عالم جوهرى بود در طمع افتاده و به لطافتى که داشت دعوی خلیفه گری داشت ، عرش مجيد به بزرگی خود می نگریست، كرسى در فراخی خود می نگريست هشت بهشت به جمال خود نظر ميكرد، طمع همگنان از خاك بريده و هر يك در سودائی مانده اند! ناگاه از جانب ربّ العزّت ندا رسید که من در زمین خلیفه برقرار میکنم و بی آنکه با فرشتگان مشورتی کند یا یاری بخواهد، گفت که حکم قهر ما کاری را راند وقلم کرم ما از عرش تا فرش و از سر ایوان عالم تا به آخر، خطی در کشد، و ساکنین هر دو عالم را آگهی دهد تا صدر کشورهای عالم ، آدم خاکی را مسلّم باشد و سینه ی عزیز آدم به نور عرفان روشن و کرم و فضل ما در حق او آشکار گردد! زلزله ی این هیبت در دل مقربان افتاد و پیش خود گفتند این آدم خاکی چه نهادی است که پیش از آفرینش او، قرآن بر سُدّه ی جمال او کوس خلافت می کوبد و وی هنوز در بند خلقت نه! و جلال تقدیر از مکنونات غیب خبر می دهد که شما فطرت وی نشناسید! و دیده ی هیچ بصری هم جمال خورشید صَفوَت آدم در نیافت! این شرف از چه بود؟ این دولت از چه خاست؟ از آن جهت که آدم صدف اسرار ربوبیّت و خزینه ی گوهرهای کشور وجود بود! چه بسا در گران مایه و لؤلؤ شاهوار که در آن صدف تعبیه بود، و با هر دُرّی شبهی سیاه در رشته کشید و با گوهر هر یک از پیمبران شبهی در برابر ایشان داشت! درّی چون آدم شبهی چون شیطان لعین ، درّی چون ابراهیم، شبهی چون نمرود طاغی درّی چون موسی شبهی چون فرعون بی عون! درّی چون عیسی شبهی چون طایفه ی گمراه یهود! و درّی چون محمد شبهی چون بوجهل پر جهل داشتند! فرشتگان که این خطاب را شنیدند قرار و آرام از ایشان برفت زبان به پرسش دراز و جمله آواز سر آوردند که خدایا، خداوندا، پادشاها، بزرگوارا، کردگارا، این آدم خاکی تر از، تقرّب را به دست گناهکاری لکه دار کند و سر از رَبَقه ی اطاعت بیرون کشد و ما را که از قدس آفریده ای این اسباب ما را آراسته است! گویند آتش از غیب پدید آمد و فرشتگان را بسوخت و خطاب آمد که شما نمی دانید آنچه من میدانم! ما در ازل حکم چنان کردیم که چراغ حقایق معرفت و دانش در سینه ی آدم خاکی روشن گردانیم و منشور ولایت خاکی به دست او دهیم و پرچم کشورهای زمین را در دل لشکر او برفرازیم و شما که مقربان درگاهید پیش تخت آدم چاکروار صف برکشید و او را سجده کنید و شما که گرد عرش ما طواف می کنید از نسبت جنایت به ذرّیت آدم که هنوز در وجود نیامده استغفار کنید و پوزش طلبید و شما که معصومان عرش و کرسی هستید منتظر باشید تا چون روز رستاخیز رسد و گیر و دار کیفر و جزای سیاست و عمل برخیزد شما مومنان آدم خاکی را ایمن دارید و سلام ما به او برسانید اینها همه فرمودیم تا شما شرف خاکیان را بدانید و بر حکم ما اعتراض نکنید و بدانید که: ما مونس عشقیم و شما درگذرید وز قصه و حال عاشقان بی خبرید از زشتی یار من شما غم، چه خورید در چشم من آئید و در او در نگرید 🍃🌸🍃 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
مژده ای دل که مسیحا نفسی می‌آید که زانفاس خوشش بوی کسی می‌آید حافظ ♡ ای دمت عیسی دم از دوری مزن من غلام آن که دوراندیش نیست گر بگویی پس روم نی پس مرو ور بگویی پیش نی ره پیش نیست مولانــــا 🌸 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
۵ دی زادروز غلامحسین ابراهیمی دینانی (زاده ۵ دی سال ۱۳۱۳ اصفهان) نویسنده و فیلسوف او در مدرسه نیماورد اصفهان به تحصیلات دینی مشغول شد و پس از گذراندن دوره سطح و مقدمات فلسفه، در سال ۱۳۳۳ وارد حوزه علمیه قم شد. ضمن تحصیل خارج فقه و اصول نزد مراجع بزرگ، به فراگیری فلسفه نزد علامه طباطبایی پرداخت که شاهد مباحث فلسفی هانری کربن "فرانسوی" و محمد حسین طباطبایی نیز بود. وی فلسفه را در اصفهان نزد حکیم ضیاء پور شروع کرد و در قم در سطح عالی با محمد حسین طباطبایی به پایان رساند و از شاگردان خاص او شد. بخشی از شهرتش به‌علت پژوهش در حکمت اشراق و سهروردی و احیای آن در سال‌های اخیر است. تسلط خاصی بر فلسفه ابن سینا، ابن رشد، سهروردی و ملاصدرا دارد و  با بررسی تمامی آثار و نوشته‌های شیخ شهاب‌الدین سهروردی تاکنون چندین کتاب مهم در رابطه با فلسفه و افکار این فیلسوف ایرانی نگاشته‌است. وی استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است و در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشگاه آزاد و مدرسه عالی مطهری به تدریس فلسفه پرداخته‌است و همچنین عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران است. در سال ۱۳۸۴ با کتاب دفتر عقل و آیت عشق، در سال ۱۳۸۵ با کتاب درخشش ابن رشد در حکمت مشاء و در سال ۱۳۸۹ با کتاب فلسفه و ساحت سخن برنده جایزه کتاب سال شد. وی در مدرسه حجتیه قم به تحصیلات حوزوی پرداخته و در آن مدت آقایان محمد خامنه‌ای و علی خامنه‌ای از افراد هم بحث و هم خرج وی بوده‌اند. وی همچنین از شاگردان روح‌اله خمینی بوده‌است. کلاسهای آزاد وی جهت دانشجویان فلسفه و محققین و علاقه‌مندان مطالعه آزاد فلسفه اسلامی در انجمن حکمت و فلسفه ایران برقرار است. به غیر از کلاسهای دانشگاهی و آزاد، سلسله درس‌هایی باعنوان معرفت در شبکه چهار تلویزیون ایران دارد. در سال ۱۳۴۵ به تهران مهاجرت کرد و وارد دوره کارشناسی دانشگاه تهران شده و پس از گرفتن درجه کارشناسی، جهت گذراندن  زندگی به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمد. او تا دریافت درجه دکتری ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۵۲ از رساله دکتری تخصصی فلسفه دفاع کرد. در همان سال به عنوان استاد فلسفه در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تدریس بود و در سال ۱۳۶۲ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شد. او صاحب تألیفاتی بسیاری در زمینه عرفان و فلسفه است و در آثار فلسفی‌اش به نقد آرای فلسفی فلاسفه بزرگ غرب و شرق پرداخته و در باره آنها به ارائه نظرات خاص فلسفی‌اش نیز پرداخته‌است. وی در سمینارها و همایش‌های متعدد داخلی و خارجی شرکت داشته و مقالات و آثار فراوانی در حوزه فلسفه و دین پژوهی به رشته تحریر درآورده که برخی از کتابهایش جایزه کتاب سال ایران را دریافت کرده‌است. 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
آمد شراب آتشین ای دیوِ غم کنجی نشین ای جان مرگ اندیش رو ای ساقی باقی در آی                  ای هفت گردون مسـتِ تو،                  ما مهره‌ای در دستِ تو ‌                 ای هسـتِ ما از هسـتِ تو،                  در صد هزاران مرحبا 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ سـ❄️ـلام ❄️روزتون بخیر و نیکی ☀️امروز سه‌ شنبه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌☀️ ۵ دی ١۴٠٢ ه. ش 🌙 ۱۲ جمادی الثانی ١۴۴۵  ه.ق  🌲۲۶ دسامبر ٢٠٢٣ميلادی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
🔵‍ مرحوم شیخ رجبعلی خیاط: ✨تمام نور معنوی و فیوضاتی که انسان از عبادات و زیارات کسب می کند با نیشی که بوسیله زبان به دیگران می زند نـابـود مےشـود.✨ 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍سخنرانی حاج آقا دانشمند 🎬موضوع: نفرین نکن 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@shervamusiqiirani-1 - تصنیف : همه دردم - ایرج بسطامی.mp3
935.9K
📀 آلبوم : 🎤خواننده : 🎼آهنگساز: 🎶دستگاه : ، ، 📝اشعار : الدین_آرتیمانی، ، ، ، 🌺 همه دردم، همه داغم، همه عشقم، همه سوزم همه در هم گذرد،هر مه و سال و شب و روزم وصل و هجرم شده یکسان، همه از دولت عشقت چه بخندم، چه بگریم، چه بسازم، چه بسوزم گفتني نيست كه گويم زفراقت به چه حالم همه دردم حیف و صد حیف که دور از تو ندانی به چه روزم 🌺 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
‍ تسخیر کردن قلب های دیگران ، با قدرت عشق ، بالاترین پیروزی و فتحی است که ممکن است در زندگی به آن نایل شوید. همواره دیگران را در درجه ی اول اهمیت قرار دهید، خواهید دید چگونه همه ی دنیا به پای شما می افتند. بزرگی و عظمت مسیح در همین بود. او برای همه ی انسان ها زندگی کرد و برای آن ها جان سپرد. افرادی با قدرت مادی عظیم، که فقط به خاطر خودشان زندگی می کنند، به زودی فراموش می شوند، ولی آنهایی که با تمام وجود برای دیگران زندگی می کنند، نامشان همواره در تاریخ ثبت است. سلطان سلاطین در زندگی کوتاه خود در زمین ، تختی از طلا نداشت، ولی برای بیست قرن بر تخت عشق، بر قلب میلیون ها نفر، حکومت کرد. این بهترین تخت و تاجی است که هر انسانی باید داشته باشد. 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
الهی؛ مرا بگیر از منِ خویش و به خودم بازگردان، خدایا تو را شکر برای آرامشی که اکنون دارم، برای راه های پر هراس و مانعی که کنارت قدم برداشتم و گذشتم، برای قدرتی که در دلم نهادی، برای مسیر پیش رویم که همواره راهبرم بودی و هستی، خدایا تمام غمهایم کنارت ذوب می شوند، چه آرامشِ عمیقی دارد آغوشِ مهربانِ تو ... هنگامی که دل از همه جا برکنده ام و به سویِ  تو رو کرده ام، قلبم پر از عشقِ توست و تمام ذرات وجودم متجلی از مهرِ حضور مهربانت، می خواهم بگویم دوستت دارم و ممنونم که هستی، بودنت بی نیازم می کند از تمامِ خواستنهای پر از دلهره، شبم با نگاه تو روشن است و تنهایی هایم با دستانِ نوازشگر تو، پر می شوند از عشق... لحظه هایم را بساز آنچنان که خود می دانی ، که من تسلیمِ عشقِ توام ... 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
چون جان تو می ستانی، چون شکر است مردن با تو ز جان شیرین شیرین‌تر است مردن بردار این طبق را ، زیرا خلیل حق را باغ است وآب حیوان گر آذر است ، مردن این سر نشان مردن ، وان سر نشانچ زادن زان سر کسی نمیرد ، نی زین سر است مردن بگذار جسم و جان شو ، رقصان بدان جهان شو مگریز، اگر چه حالی شور وشر است مردن از جان چرا گریزم ؟ جان است جان سپردن و زکان چرا گریزم ؟ کان زر است مردن چون زین قفس برستی ، در گلشن است مسکن چون این صدف شکستی ،چون گوهراست مردن چون حق ترا بخواند ،سوی خودت کشاند ، چون جنت است رفتن ، چون کوثر است مردن مرگ اینه است وحسنت دراینه درآمد آینه بر بگوید :«خوش منظراست مردن» گر مومنی وشیرین ، هم مومن است مردن ورکافری وتلخی ، هم کافراست مردن گریوسفی و خوبی ، اینه ات چنان است ورنی ، دران نمایش هم مضطر است مردن خامش !که خوش زبانی چون خضر جاودانی کز آب زندگانی کور وکر است مردن 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
گویند نهان در ما از راز زمان هر دم می‌نشنود آن کس کو باشد به زمان هر دم بلبل به غزلخوانی، مطرب به عیان هر دم گویند که میمیریم هم زنده، نهان هر دم 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
جان ها در اصل ، خود عیسی دَم است یک دَمَش زخم است و ، دیگر مَرهم است گر حجاب از جان ها برخاستی گفتِ هر جانی ، مسیح آساستی مثنوی معنوی اگر حجاب ذهن کنار برود مثل دم مسیح، شفادهنده خواهیم بود. روح و جان هر انسانی مانند عیسی(ع) توانایی زنده کردن، را دارد به شرط آن که در حجاب امور مادی و این جهانی گرفتار نشود و همواره تحت قدرت پروردگار باشد.  مولا علی (ع) گوید : « معبودا ، مرا به کمال گسستگی از خلق و پیوستگی به خود برسان و دیده قلب ما را با فروغی که بدان تو را مشاهده کنند روشن فرما تا دیده دل ما ، حجابهای نورانی را بر دَرَد میلاد عیسی_مسیح ( ع ) جلوه‌ای از عشق الهی و پیام‌آور صلح، دوستی و هربانی بر عاشقان مبارکباد 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما زِ یاران چَشمِ یاری داشتیم خود غلط بود آنچه ما پنداشتیم تا درختِ دوستی بَر کِی دهد حالیا رفتیم و تخمی کاشتیم گفت‌و‌گو آیینِ درویشی نبود ور نه با تو ماجراها داشتیم شیوهٔ چَشمت فریبِ جنگ داشت ما غلط کردیم و صلح انگاشتیم گُلبُنِ حُسنَت نه خود شد دلفُروز ما دَمِ همت بر او بگماشتیم نکته‌ها رفت و شکایت کس نکرد جانبِ حُرمَت فرو نگذاشتیم گفت خود دادی به ما دل حافظا ما مُحَصِّل بر کسی نَگماشتیم حضرت حافظ 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
سلطان منی سلطان منی و اندر دل و جان ایمان منی در من بدمی من زنده شوم یک جان چه بود صد جان منی حضرت مولانا 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
هر کس به تماشایی رفتند به صحرایی ما را که تو منظوری خاطر نرود جایی یا چشم نمی‌بیند یا راه نمی‌داند هر کاو به وجود خود دارد ز تو پروایی دیوانه عشقت را جایی نظر افتاده‌ست کآنجا نتواند رفت اندیشه دانایی گویند تمنایی از دوست بکن سعدی جز دوست نخواهم کرد از دوست تمنایی 💜🍃💜🍃💜🍃 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
نقل است که شِبلی روزی می‌رفت. دو کودک خصومت می‌کردند برای يک جوز که يافته بودند. شبلی آن جوز را از ايشان بستد. و گفت: «صبر کنيد تا من اين بر شما قسمت کنم». پس چون بشکست، تهی آمد. آوازی آمد: «هلا قسمت کن اگر قسام تويی». شبلی خجل شد و گفت: «آن همه خصومت بر جوز تهی و اين همه دعوی قسامی بر هيچ؟». تذکرة الاولیاء ذکر شبلی در رهی میرفت شبلی دردناک دید دو کودک در افتاده بخاک زانکه جوزی در میان افتاده بود هر دو را دعوی آن افتاده بود هر دو از یک جوز میکردند جنگ شیخ گفتا کرد میباید درنگ تا من این جوز محقر بشکنم پس میان هر دو تن قسمت کنم جوز بشکست و تهی آمد میانش برگسست آنجایگه آهی ز جانش گشت بیمغزی خویشش آشکار اشک میبارید و میشد بیقرار هاتفی گفتش که ای شوریده جان گر تو قَسّامی هلا قسمت کن آن چو نهٔ صاحب نظر خامی مکن بعد از این دعوی قَسّامی مکن مصيبت نامه عطار نیشابوری🌹 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
از همان آغاز مثنوی که «این نیِ» خاموشِ گویا از جدایی ها شکایت سر می‌کند و آنچه را درد اشتیاق می‌خواند در صورت حکایت به تقریر می‌آورد، پیداست که مثنوی را باید در قلمرو قصّه و حکایت شناخت و در عین حال در آنچه به صورت حکایت به بیان می‌آورد همواره باید به رمزی که در ورای ظاهر حکایت هست و سرّ قصه محسوبست نظر داشت. ... مولانا قصه را همچون پیمانه‌ای تلقی می‌کند و سرّ باطنی را که در آن هست در حکم دانه‌ای می‌داند که درون ظرف می‌گنجد. شکّ نیست که در این طرز تلقّی، پیمانه اهمیت ندارد، آنچه مهم است دانه و غلّه است. و هر چند خود مولانا غالبا دوست دارد مخاطب خویش را به همین دانۀ معنی سرگرم بدارد ولی گه گاه از توجه به پیمانه هم غافل نیست. و از این روست که مولانا برای توجه گه گاه پیمانه‌ای را از پیمانۀ دیگر بیرون می‌آورد و قصه‌ای را با قصۀ دیگر پیوند می‌زند و با شیوه‌ای که از رسم اهل منبر و آیین قصه سرایی واعظان مایه دارد، می‌کوشد تا تنوع و کثرت قصه ها را وسیله‌ای سازد تا نظر مخاطب را به آنچه سرّ این قصه ها و در حکم دانه هایی است که پیمانه را دایم سرریز می‌سازد جلب نماید. از همین روست که قصه، مدخل دنیای مثنوی محسوبست و شناخت قصص و تمثیلات، در حکم مقدمه‌ای است بر مثنوی. با این وجود، معنی قصه گه گاه سرّ پنهانی است که در زیر و بم لفظ پنهانست و ظاهر قصه همواره نمی‌تواند از آن خبر دهد. اینجا، قصّه حال کوه را دارد که از حقیقت آنچه به صورت انعکاسِ صوت از آن بر می‌آید و در آن فرو می‌پیچد آگاه نیست. در عین حال، مخاطب هم اگر در ورای صورت قصه، سرّ معنی را نجوید یا نیابد، در حکم آن است که از قصه چیزی جز انعکاس یک صوت خالی درک نکرده باشد. عبدالحسین زرین کوب، سرّ نی، ۱۳۸۶،ص ۲۸۰-۲۷۷ 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
شادم که ز شادی جهان آزادم می فرماید شادم، چون از اسباب شادی جهان آزادم. شادم، چون منتظر شادی نیستم؛ حتی شادی را هم نمی خواهم! شادی حقیقی و بی زوال آن شادی ای است که وابسته به بیرون و منوط به شرایط نباشد. شادی حقیقی از جنس رهایی است و از درون می جوشد. شادی حقیقی بال پرواز ماست تا بی کران عالم تجرید، رها از همه تعلقات. شادیم، چون از شادی جهان آزادیم 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی