eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
626 عکس
207 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
دعای امام زمان (عج) امام صادق علیه‌السلام: ای زرارة اگر آن زمان[غیبت امام قائم] را درک کردی بر این دعا ملتزم باش: يا زُرارَةُ! اِنْ اَدْرَكْتَ ذلِكَ الزَّمانَ فَاْلزِمْ هذَا الدُّعآءَ: اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ نَبِيَّكَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ، حُجَّتَكَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى.  📗الکافی، ج۱، ص۳۳۷. @MaarefHadith
نشست علمی: یکصدمین سال حوزه و عرصه های حدیث پژوهی 🎤سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد غلامعلی دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین عباس محمودی ⏰ زمان: دو شنبه اول آذر ساعت: 19 لینک نشست: https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/ «ارائه گواهی حضور به شرکت کنندگان»
تحلیلی انتقادی بر روایت انگاره سر به محمل کوبیدن حضرت زینب سلام الله علیها.pdf
427.7K
✅تحلیلی انتقادی بر روایت انگاره سر به محمل کوبیدن حضرت زینب سلام الله علیها ✍️محسن رفعت 🔖 روایت سر به محمل کوبیدن حضرت ز ینب (س) در منابع روایی امامیه با پیشینه ای اندک، نقشی مؤثر در مبناسازی عزاداری ویژهای در فرهنگ شیعی داشته است. طر یحی نگارنده «المنتخب» با نقل از « مسلم جصاص» ،یگانه گزارشگر این روایت، نقشی اساسی در چهره پرداز ی و بُعد عاطفی عاشورا ایفا کرده است. ملافاضل دربندی نیز به عنوان یکی از مقتل نو یسان عاشورایی توجیهاتی خاص درباره این روایت بیان کرده و علیرغم اشکالاتش به ظاهر روایت ،آن را پذیرفته و مبنایی برای انواع عزادارای ها مانند قمه زنی و زنجیرزنی قرار داده است. در این مقاله به بررسی و نقد داستان مذکور پرداخته شده است. برای مطالعه لینک مستقیم مقاله به 👈 اینجا مراجعه کنید. @MaarefHadith
🔸عن امیرالمومنین علیه‌السلام: وَ مَا أَعْمَالُ اَلْبِرِّ كُلُّهَا وَ اَلْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ عِنْدَ اَلْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْيِ عَنْ اَلْمُنْكَرِ إِلاَّ كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ وَ إِنَّ اَلْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْيَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ لاَ يُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ وَ لاَ يَنْقُصَانِ مِنْ رِزْقٍ. 🔹تمام اعمال نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر بمعروف و نهى از منكر همچون است در مقابل يك درياى پهناور امر بمعروف و نهى از منكر نه مرگ كسى را نزديك ميكنند و نه از روزى كسى مى‌كاهند. 📗نهج البلاغه، حکمت ۳۷۴ @MaarefHadith
«بررسی طلوع خورشید از مغرب در روایات اسلامی»،.pdf
869.1K
یکی از علامت هایی که برای آخر زمان نقل شده، طلوع خورشید از مغرب است. این موضوع در روایات متعددی از شیعه و اهل تسنن وجود دارد. برخی تعداد این روایات را با حذف مکررات، حدود 20 مورد می دانند. دو دیدگاه در این مورد وجود دارد: 1. برخی این علامت را نشانه قیامت می دانند 2. برخی از علائم ظهور امام زمان علیهم السلام دانسته اند. هر کدام از این دو دیدگاه دو تحلیل متفاوتی ارائه کرده اند: 1. عده ای آن را یک علامت حقیقی می دانند یعنی همان گونه که «رد الشمس» اتفاق افتاد، طلوع خورشید از مغرب هم صورت می گیرد. 2. برخی دیگر آن را نمادین می دانند به عنوان مثال آن را کنایه از ظهور حضرت دانسته اند. مقاله ای در این زمینه وجود دارد به نام «بررسی طلوع خورشید از مغرب در روایات اسلامی»، در این نگاشته تا حدودی به روایات مورد بحث اشاره شده و مورد بررسی قرار گرفته اند. برای مطالعه،اصل فایل 👆و آدرس مقاله (👈اینجا) بارگذاری می شود. @MaarefHadith
🔹عن موسی بن جعفر علیه‌السلام: اِجْتَهِدُوا فِي أَنْ يَكُونَ زَمَانُكُمْ سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اَللَّهِ وَ سَاعَةً لِأَمْرِ اَلْمَعَاشِ وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ اَلْإِخْوَانِ وَ اَلثِّقَاتِ اَلَّذِينَ يُعَرِّفُونَكُمْ عُيُوبَكُمْ وَ يُخْلِصُونَ لَكُمْ فِي اَلْبَاطِنِ وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِيهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِي غَيْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ اَلسَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى اَلثَّلاَثِ سَاعَاتٍ. 🔸تلاش كنيد كه وقت شما باشد: ساعتي براي مناجات با خدا، ساعتي براي كار زندگي، ساعتي براي معاشرت با برادران و اشخاص مورد اعتماد كه شما را از عيب هايتان آگاه نمايند و از دل با شما خالص و يك رو باشند و ساعتي كه در آن براي لذت هاي غير حرام خويش خلوت كنيد و با اين ساعت، براي سه ساعت ديگر نيرو مي يابيد. 📗بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۲۱. @MaarefHadith
یکی از سخنان تامل برانگیز حضرت علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه که در آن به توصیفات کم نظیری از شخصی پرداخته شده این کلام حضرت است: لِلَّهِ بَلَاءُ [بِلَادُ] فُلَانٍ‏فَلَقَدْ قَوَّمَ‏ الْأَوَدَ وَ دَاوَى الْعَمَدَ وَ أَقَامَ السُّنَّةَ وَ خَلَّفَ‏ الْفِتْنَةَ ذَهَبَ نَقِيَّ الثَّوْبِ قَلِيلَ الْعَيْبِ أَصَابَ خَيْرَهَا وَ سَبَقَ شَرَّهَا أَدَّى إِلَى اللَّهِ طَاعَتَهُ وَ اتَّقَاهُ بِحَقِّهِ رَحَلَ وَ تَرَكَهُمْ فِي طُرُقٍ مُتَشَعِّبَةٍ لَا يَهْتَدِي بِهَا الضَّالُّ وَ لَا يَسْتَيْقِنُ الْمُهْتَدِي‏. (خطبه ۲۲۸) در اینکه منظور حضرت در خطبه مذکور چه کسی است بین شارحین نهج‌البلاغه اختلاف وجود دارد، این اختلاف گاه در شخص مورد نظر و گاه در مراد و انگیزه حضرت است. 🔹ابن‌ابی‌الحدید معتزلی فرد مورد ستایش حضرت در این خطبه را خلیفه دوم دانسته و مدعیست نسخه‌ای به خط سید رضی به او رسیده که ذیل خطبه تصریح عمر می‌کند: فلان المكنى عنه عمر بن الخطاب و قد وجدت النسخة التي بخط الرضي أبي الحسن جامع نهج البلاغة و تحت فلان عمر حدثني بذلك فخار بن معد الموسوي‏. (شرح نهج‌البلاغه،ج۱۲،ص۴) 🔹صاحب منهاج البراعة، این کلام ابن‌ابی‌الحدید را مورد انتقاد قرار داده و احتمال می‌دهد شخص مورد نظر در این خطبه مالک اشتر باشد. وی در ادامه با فرض پذیرش سخن شارح معتزلی می‌نویسد: الحاصل أنّه على كون المكنّى عنه عمر لا بدّ من تأويل كلامه و جعله من باب الايهام و التّورية على ما جرت عليها عادة أهل البيت عليهم السّلام في أغلب المقامات فانّهم لما رأوا من النّاس جمهورهم إلّا النّادر من خواصّ أصحابهم الافتتان بمحبة صنمى قريش، و أنّهم اشربوا قلوبهم حبّ العجلين، و ولعوا بعبادة الجبت و الطاغوت سلكوا في كلماتهم كثيرا مسلك التّورية و التقيّة حقنا لدمائهم و دماء شيعتهم، حيث لم يتمكّنوا من إظهار حقيقة الأمر.(منهاج‌البراعهة، ج۱۴، ص۳۷۲) @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
یکی از سخنان تامل برانگیز حضرت علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه که در آن به توصیفات کم نظیری از شخصی پ
✅انتساب خطبه ۲۲۸ نهج البلاغه به امیرالمومنین علیه‌السلام در پست قبلی کانال مطالبی پیرامون خطبه ۲۲۸ نهج‌البلاغه و شخصیت مورد ستایش حضرت در این خطبه بیان گردید و به نظر برخی از شارحین نهج‌البلاغه ذیل آن اشاره شد. یکی از اساتید (استاد مجد فقیهی)محترم عضو کانال نکته‌ای قابل توجه درباره خطبه مذکور و مطلب منتشر شده ارائه فرمودند که در ادامه به آن شاره می‌شود. 👈این مطلب (خطبه ۲۲۸) در هیچ کتاب حدیثی عامه نیامده است با وجود آن که داعی بر نقل آن در میان عامه وجود دارد و در کتب خاصه تنها در نهج البلاغه آمده و اصل مطلب در تاریخ طبری است و در آنجا هم این کلام از دختر ابی الخیثمه نقل شده و کلام مولی نمی‌باشد. به شرح بهج‌الصباغه تستری مراجعه فرمایید بحث نموده‌اند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ با تشکر از استاد عزیز جهت بیان این نکته ارزنده و مفید. حدیث به دنبال نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام است. موجب خرسندی است که اساتید محترم نکات ارزنده خود را جهت بهرمندی اعضای کانال بیان بفرمایند. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#در_محضر_معصوم #برنامه_ریزی 🔹عن موسی بن جعفر علیه‌السلام: اِجْتَهِدُوا فِي أَنْ يَكُونَ زَمَانُكُم
🔹عن امیرالمومنین عليه‌السلام لِلْمُؤْمِنِ ثَلاَثُ سَاعَاتٍ فَسَاعَةٌ يُنَاجِي فِيهَا رَبَّهُ وَ سَاعَةٌ يَرُمُّ مَعَاشَهُ وَ سَاعَةٌ يُخَلِّي بَيْنَ نَفْسِهِ وَ بَيْنَ لَذَّتِهَا فِيمَا يَحِلُّ وَ يَجْمُلُ وَ لَيْسَ لِلْعَاقِلِ أَنْ يَكُونَ شَاخِصاً إِلاَّ فِي ثَلاَثٍ مَرَمَّةٍ لِمَعَاشٍ أَوْ خُطْوَةٍ فِي مَعَادٍ أَوْ لَذَّةٍ فِي غَيْرِ مُحَرَّمٍ 🔸مؤمن را سه ساعت است: ساعتى كه در آن با خدا مناجات مى‌كند، ساعتى كه در آن براى هزينۀ زندگى مى‌كوشد، و ساعتى كه در آن از لذت‌هاى حلال و زيبا بهره مى‌برد خردمند را نشايد كه جز در سه مورد سفر كند: اصلاح معاش، گام نهادن در امر معاد، يا كام گرفتن از غير حرام. 📗نهج البلاغه،حکمت۳۹۰ @MaarefHadith
⭕️وقتی نام علی موجب عاق والدین می‌شود ⬅️[در دوران إمارة حجاج، طعن و دشمنی با حضرت علی به جایی رسید که] شخصی که او را جد اصمعی، عبدالملک بن قریب، می‌خواندند، نزد حجاج آمد و فریاد برآورد که: «ای امیر، والدینم کردند و مرا علی نام نهادند!!! فقیر و مسکینم و به بخشش امیر محتاج.» حجاج با خنده گفت: «به‌سبب ظرافت و ملاحت آنچه به آن متوسل شدی، ولایت فلان‌‌محل را به تو واگذار می‌کنم.» ⬅️حتى أن إنسانا وقف للحجاج و يقال إنه جد الأصمعي عبد الملك بن قريب فصاح به أيها الأمير إن أهلي عقوني فسموني عليا و إني فقير بائس و أنا إلى صلة الأمير محتاج فتضاحك له الحجاج و قال للطف ما توسلت به قد وليتك موضع كذا. 📗شرح نهج‌البلاغه ابن‌ابی‌الحدید، ج۱۱، ص۴۶. @MaarefHadith
🔸 وجه تسمیۀ حضرت زینب سلام‌الله علیها ✍ استاد محمدهادی یوسفی غروی اینکه مشهور شده «زینب» را «زینت پدر» و «زینة أب» معنا میکنند، و نیز اینکه گفته میشود پیامبر(ص) به پیشنهاد جبرئیل(ع) اسم حضرت را زینب گذاشت، اینها ریشه و سندی ندارد. و پیش از حضرت زينب(س) نیز اين نام در بین عرب رایج بود؛ بعنوان نمونه زینب خواهر بزرگتر حضرت فاطمه(س)، زینب بنت جحش دختر عمه و همسر پیامبر(ص)، و نیز زینب دختر حمزه سید الشهداء(س). و بالاخره اینطور نبود که از مصادیق ﴿لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا﴾(۱) باشد. زینب در اصل نام درختی [یا گلی] زیبا و خوش بو در بیابان بوده که عرب این نام را برای دختران برگزیده بود(۲). همچنانکه در میان غیرعرب نیز نامگذاری دختران بنام بعضی گلها و گیاهان معمول است. 🔹 زینب کبری و اینکه برخی از توصیف حضرت زینب(س) به «زینب کبری» چنین برداشت میکنند که ایشان بزرگتر از خواهرش ام کلثوم بوده است اشتباه است زیرا در کتابهای تراجمِ صحابه -شرح حال و معرفی صحابۀ پیامبر(ص)- آمده است که زینب دومین دختر امیرالمؤمنین(ع) بوده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ۱) ﴿يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَىٰ لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا﴾(مريم ٧). ۲) اسم این درخت «زَنَب» نیز نقل شده. و اولین کسی که بسیط نبودن کلمۀ «زینب» را مطرح کرده و گفته مرکب است از «زین» و «أب» فیروزآبادی در کتابش "القاموس المحیط" است که در قرن هشتم و نهم میزیسته و این ادعا را بدون هیچ نقل و استناد و شاهد مثالی و صرفاً بعنوان یک احتمال مطرح کرده و پیش از او در جایی ذکر نشده. - لغتنامۀ دهخدا: [زَ نَ] .. درختی است خوش منظر و خوشبوی، ومنه سُميت المرأةُ زينب، أو من الأزنب للسمين..، در ذخیرۀ خوارزمشاهی بمعنی پاکیزگی بشرۀ (پوست) مردم آمده: «اندر بیان کردن پاکیزگی و آراستگی ظاهر بشرۀ مردم که آن را "زینب" گویند». - لسان العرب (ابن منظور) 1: 453، عن ابن الأَعرابي: الزَّيْنَبُ شجرٌ حَسَنُ المَنْظَر طَيِّبُ الرائحة، وبه سُمِّيت المرأَة. - لغتنامۀ لاروس: الزَّيْنَبُ: نبات عشبيٌّ بَصَليٌّ معمّر من فصيلة النرجسيات، أزهاره جميلة بيضاء اللون فوّاحة العرف، وبه سُمِّيت المرأة. 🆔@YusufiGharawi @MaarefHadith
پیروی از هوای نفس = تخریب عقل «يَا هِشَامُ مَنْ سَلَّطَ ثَلَاثاً عَلَى ثَلَاثٍ فَكَأَنَّمَا أَعَانَ عَلَى هَدْمِ عَقْلِهِ مَنْ أَظْلَمَ نُورَ تَفَكُّرِهِ بِطُولِ أَمَلِهِ وَ مَحَا طَرَائِفَ حِكْمَتِهِ بِفُضُولِ كَلَامِهِ وَ أَطْفَأَ نُورَ عِبْرَتِهِ بِشَهَوَاتِ نَفْسِهِ فَكَأَنَّمَا أَعَانَ هَوَاهُ عَلَى هَدْمِ عَقْلِهِ وَ مَنْ هَدَمَ عَقْلَهُ أَفْسَدَ عَلَيْهِ دِينَهُ وَ دُنْيَاه‏. (1) ترجمه: امام موسی کاظم(ع) خطاب به هشام فرمود: کسی که سه چیز را بر سه چیز مسلط کند مانند این است که هوای نفسش را در از بین بردن عقلش یاری نمود. کسی که نور تفکرش را با آرزوهای درازش خاموش کند؛ و کسی که دقائق حکمتش را با حرف‌های زیادی محو کند، و کسی که نور عبرت را با خواهش‌های نفسانی خاموش کند، گو این‌که هوای نفسش را در از بین بردن عقلش یاری رساند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📖 ابوحامد غزالی و فیض کاشانی(ره) در این باره می‌گویند: «در اثر گناه در قلب کدورت و تاریکی ایجاد می‌شود که اثرش هیچ‌گاه از بین نمی‌رود؛ زیرا نهایت این است که با کار خوب می‌توان اثر گناه را پاک و محو کرد؛ در حالی که اگر کار خوب قبل از گناه واقع شود، به صفا و نورانیت قلب می‌افزاید. پس اگر بعد از گناه؛ کار نیکی، انجام شود، تنها وضعیت قلب را به قبل از گناه برمی‌گرداند و فایده کار نیک [که زیاد شدن نورانیت باشد]، از بین می‌رود. ولی اگر قبل از انجام کار نیک، گناهی نباشد نورانیت و صفای قلب را افزایش می‌دهد. (2) 1. الکافی، ج ‏1، ص 17. 2. إحیاء علوم الدین، ج ‏8، ص 23؛ المحجة البیضاء فى تهذیب الإحیاء، ج ‏5، ص 24. @MaarefHadith
اندر تنقید سخنان نسنجیده امام جمعه اهل سنت به روایتی از طبرانی عالم اهل سنت پیرامون خلیفه اول ابوبکر اشاره می‌شود؛ ❗️طبرانی (متوفی: 360هـ) در کتاب: «المعجم الکبیر» به نقل از «عروة بن زبیر» نسب «ابوبکر» اینچنین نقل نموده است: «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَمْرِو بْنِ خَالِدٍ الْحَرَّانِيُّ، حَدَّثَنِي أَبِي، ثنا ابْنُ لَهِيعَةَ، عَنْ أَبِي الْأَسْوَدِ، عَنْ عُرْوَةَ، قَالَ: " أَبُو بَكْرٍ الصِّدِّيقُ اسْمُهُ عَبْدُ اللهِ بْنُ عُثْمَانَ بْنِ عَامِرِ بْنِ عَمْرِو بْنِ كَعْبِ بْنِ سَعْدِ بْنِ تَيْمِ بْنِ مُرَّةَ، شَهِدَ بَدْرًا مَعَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ (وآله) وَسَلَّمَ، وَأُمُّ أَبِي بَكْرٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ: أُمُّ الْخَيْرِ سَلْمَى بِنْتُ صَخْرِ بْنِ عَامِرِ بْنِ عَمْرِو بْنِ كَعْبِ بْنِ سَعْدِ بْنِ تَيْمِ بْنِ مُرَّةَ بْنِ كَعْبِ بْنِ لُؤَيِّ بْنِ غَالِبِ بْنِ فِهْرِ بْنِ مَالِكٍ». (الطبرانی، المعجم الکبیر، ج1، ص51، ح) 🔴بر اساس این روایت، «ابوقحافة» پدر ابوبکر، برادر «صخر» است، که در نتیجه این خبر بیانگر ازدواج «ابوقحافه» پدر ابوبکر، با فرزند برادر خود خواهد بود. روایت طبرانی بیانگر ازدواج «ابوقحافة» با دختر برادرش است. @MaarefHadith
انَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا سوره احزاب، آیه ۳۳ @MaarefHadith
در فرهنگ اسلامی و نگاه شیعی، «امامت»، تداوم خط «رسالت» است. «امام» به عنوان وصی و جانشین «پیامبر»، نقش هدایت و تربیت مسلمانان را بر عهده دارد. این که پس از پیامبر، چه کسی باید عهده دار «خلافت» باشد و مردم تکلیف دارند از چه کسی و با کدام شاخصه ها و اوصاف، فرمان برداری کنند، مسئله ای مهم و سرنوشت ساز است. به همین دلیل شناخت «امام معصوم» لازم و در روایات نیز فراوان به آن تاکید شده است. آنان که امام خود را نشناسند و از امام شایسته و بر حق تبعیت نکنند، به گمراهی خواهند افتاد. یکی از منابع مهم برای شناخت امامت، زیارت جامعه کبیره است. این زیارت مشتمل بر معرفی مقام والای ائمه علیهم السلام است؛ ان شاء الله در صدد آن هستیم که با کمک دوستان به حفظ مضامین عالی این زیارت همت گماریم. بر این مبنا *مسابقه حفظ و شرح زیارت جامعه کبیره* طی ۵ نوبت برای بزرگوارانی که تمایل دارند در نظر گرفته شده است. در ادامه، منابع، تاریخ و شرایط این مسابقه خدمت دانش پژوهان ارسال خواهد شد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ لطفا به دیگران هم معرفی کنید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @MaarefHadith
🌸 ✅ از آن جهت که آزمون به صورت آنلاین برگزار می شود؛ بانیان مسابقه یک سری قوانین را جهت عزیزانی که قصد حضور در مسابقه را دارند در نظر دارند که خواهشمندیم به این قوانین توجه داشته باشید: 1️⃣ هر نفر فقط یک بار اجازه ورود به مسابقه را دارد. 2️⃣ در هنگام پاسخ گویی به سوالات استفاده از هر گونه اطلاعات علمى، غیر از محفوظات ذهنی شركت كننده، خلاف قوانین است. ( از قبیل: استفاده از pdf موجود در کانال ها، اطلاعات دیگر افراد، استفاده از دیگر سایت ها، استفاده از پرینت و نکته برداری های منابع و ...) ‼️ عدم اجرای هر کدام از قوانین ذکر شده و دریافت جایزه در قبال آن، جایز نیست ان شاالله بتوانیم در کنار شما دوستان قدمی در راه معرفت حقیقی ائمه اطهار علیهم السلام برداریم @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_6019481765826005205.pdf
116.3K
👆👆👆 📚موضوع: متن و ترجمه زیارت جامعه کبیره جهت حفظ آن 📖صفحات: ۱ تا ۴ 🗝 نوع فایل: pdf
4_6019481765826005207.pdf
158.4K
📚موضوع: شرح زیارت جامعه کبیره 📖صفحات: ۸ تا ۱۷ 🗝 نوع فایل: pdf
4_6019481765826005206.pdf
144.4K
📚موضوع: شرح زیارت جامعه کبیره 📖صفحات: ۱ تا ۷ 🗝 نوع فایل: pdf
4_6019481765826005208.pdf
128K
📚موضوع: شرح زیارت جامعه کبیره 📖صفحات: ۱۸ تا ۲۳ 🗝 نوع فایل: pdf
4_6019481765826005209.pdf
153.5K
📚موضوع: شرح زیارت جامعه کبیره 📖صفحات: ۲۴ تا ۳۲ 🗝 نوع فایل: pdf
4_6019481765826005210.pdf
179.3K
📚موضوع: شرح زیارت جامعه کبیره 📖صفحات: ۳۳ تا ۴۰ 🗝 نوع فایل: pdf