eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
626 عکس
207 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
✨روایتی عجیب در فضیلت علم حدیث 🔻مرحوم محدث نوری در خاتمه مستدرک الوسائل، ذیل فضیلت حدیث و علم حدیث می‌نویسد: ▫️و أعجب ما ورد في المقام ما رواه الشيخ الجليل أبو جعفر الطبري في كتاب دلائل الإمامة مسنداً عن ابن مسعود قال: جاء رجل إلى فاطمة (سلام الله عليها) فقال: يا بنت رسول الله، هل ترك رسول الله صلى ‌الله ‌عليه‌وآله‌ عندك شيئاً تطرفينيه؟ فقالت علیها السلام: « يا جارية هات تلك الجريدة » فطلبتها فلم تجدها. ⬅️ فقالت : « ويحك اطلبيها فإنّها تعدل عندي حسناً وحسيناً» 📗خاتمة مستدرك الوسائل، ج۹، ص۳۳۳. @MaarefHadith
🖤السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقیةَ اللَّهِ أَحْسَنَ اللَّهُ لَكَ الْعَزَاءَ فِي جَدِکَ الْحُسَيْنِ🖤 امام رضا علیه السلام فرمودند: ▪️چون ماه مى‏‌رسيد كسى پدرم (امام کاظم) را خندان نمى‌‏ديد. غم و اندوه بر او چيره بود تا آن كه ده روز مى‏‌گذشت، روز دهم (عاشورا) روز سوگوارى و اندوه و گريه او بود. ▪️كانَ أبي عليه‌‏السلام إذا دَخَلَ شَهرُ الُمحَرَّمِ لا يُرى ضاحِكا، وكانَتِ الكَآبَهُ تَغلِبُ علَيهِ حَتّى تَمضِيَ عَشرَةُ أيّامٍ، فإذا كانَ يَومُ العاشِرِ كانَ ذلكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ وحُزنِهِ وبُكائهِ. 📚ألأمالي( للصدوق)، النص، ص: 128 @MaarefHadith
🌟کانال قرانی بُشـــریٰ🌟 🔴 از علاقه مندان به مطالب قرانی_تفسیری ، احادیث و معارف دینی ، دعوت می شود در عضو شوند. 👇🏻👇🏻 ان شا الله نور قرآن کریم ، روشنگر راهتان در دنیا ، و ذخیره گرانبهایی برای آخرت شما باشد. 🔴 فهرست مطالبی که در این کانال ارسال خواهد شد. 🌟كانال قرانى بُــــشــــرىٰ🌟 https://eitaa.com/joinchat/3478454717Cc06156efcd 𑁍𑁍𑁍𑁍𑁍𑁍𑁍𑁍𑁍𑁍𑁍𑁍𑁍𑁍
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
❓آیا این روایت صحیح است که اول ماه محرم، امام حسین بر عرش آویزان می شود؟ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🔰متعدد شنیده ایم که برخی از مداحان و سخنران ها، سخنی را به نقل از امام صادق علیه السلام بیان می کنند. این حدیثی که در ادامه به آن اشاره می شود، در هیچ منبع حدیثی یافت نشد بلکه ظاهرا اولین بار در کتاب «ثمرات الأعواد» جلد 1، صفحه 36 بیان شده است. نویسنده این کتاب: علي بن الحسين، الهاشمي الخطيب متوفی 1328 قمری است. وی هیچ منبع و سندی نیز برای این کتاب بیان نکرده است. در سال های بعدی نیز برخی از افراد همانند سید نورالدین جزایری در «خصائص زینبیه» این حدیث را بیان کرده اند. 🔻حدیث چنین است: قال للصادق علیه السلام: سیدی جعلت فداک! ان المیت یجلسون بالنیاحه بعد موته او قتله، و اراکم تجلسون انتم وشیعتکم من اول شهر بالمأتم و العزا للحسین علیه السلام. فقال: ما هذا… إذا هل هلال محرم نشرت الملائکه ثوب الحسین و هو مخرق من ضرب السیوف و ملطخ بالدماء فنراه نحن و شیعتنا بالبصیره و لا بالبصر فإذا تنفجر دموعنا.(۱) ▪️به امام صادق علیه السلام عرض شد: آقای من به فدایتان شوم!…وقتی کسی می میرد یا کشته می شود جلسه نوحه ای برای او می گیرند، و من مشاهده می کنم که شما و شیعیانتان از اول ماه محرم اقامه ی جلسه عزا می کنید. حضرت فرمودند: این چه حرفی است! هنگامی که هلال ماه محرم دمیده می شود ملائکه پیراهن امام حسین را آویزان می کنند در حالیکه پاره پاره شده از ضربه های شمشیر و آغشته به خون است؛ ما و شیعیانمان این پیراهن را با چشم دل (و نه با چشم ظاهری) می بینیم پس اشک های ما سرازیر می شود. --------------------- ۱_ «ثمرات الأعواد» ج1، ص 36. @MaarefHadith
📗 عنوان کتاب : داستان بریده بریده (داستانی پژوهشی از حادثه ی کربلا) 👤نویسنده : علیرضا نظری خرم 📃 در این اثر پژوهشگر با مراجعه به منابع کهن موجود تا قرن هشتم به تعریف زوایای پنهان و آشکار تاریخ واقعه کربلا می‌پردازد. مخاطب در این کتاب ارزشمند ضمن اطلاع از چگونگی بروز حوادث، از اوضاع‌واحوال شهرهای مهم جهان اسلام و عملکرد مسلمین آگاه می‌شود. از همه مهم‌تر با خواندن این کتاب به شناخت افراد و اسامی مشهوری می‌رسد که شاید امروز به‌گونه‌ای دیگر از آن‌ها یاد می‌شود. نویسنده در داستان بریده‌بریده زبانی خارج از عرف کتب تاریخی را برگزیده است. او با زبانی محاوره و با گونه‌ای صمیمی و دوستانه و به‌دوراز آرایه‌های سخنوری به نقل داستان‌هایی از دل تاریخ می‌پردازد تا بدین‌وسیله مخاطبین بیشتری از اقشار مختلف را به خود جذب کند. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
📗 عنوان کتاب : داستان بریده بریده (داستانی پژوهشی از حادثه ی کربلا) 👤نویسنده : علیرضا نظری خرم 📃 در
کتاب جالبی و خواندنی است نسبت به برخی از داستان ها شاید نقدی باشد اما در کل برای مطالعه خوب است با اجازه نویسنده محترم، برخی از داستان های آن را به مرور در کانال قرار می دهیم. مثلا ابتدا به داستان مسلم می پردازیم. @MaarefHadith
قسمت پنجاه و سوم شعار دادن رو ول کنید! خبر مرگ معاویه و فرار شبونۀ حسین از مدینه به مکه دهن به دهن همه جا پیچید. یکی از جاهایی که این خبر خیلی زود بهش رسید شهر کوفه بود. یه عدّه از شیعیان کوفه توی خونۀ سلیمان بن صُرَد که ریش سفید و از یارای قدیمی پیغمبر و علی بودش، جمع شدن تا ببینن چی کار باید بکنن. سلیمان رو کرد به اونایی که اونجا بودن و گفت: ببینید دوستان! یه مطلب اینکه معاویه مُرده و یزید نشسته جاش. حالا به جهنم که کی مُرده و کی نشسته جاش! سگ زرد برادر شغاله! اونی که مهمه اینه که یزیدیا از حسین خواستن که با یزید بیعت کنه! حسینم که نمی خواسته بیعت کنه از ترس اینکه نکنه ترورش کنن، جوونش رو برداشته و شبونه به همراه زن و بچه فرار کرده رفته مکه. الانم توی مکَّس. اونجا هَم خطر تهدیدش می کنه. جوخه های ترور مثل شَبَه، سایه به سایه تعقیبش می کنن. خلاصه اینکه حسین الان به کمک ما احتیاج داره. شما همگی از پیروان باباش علی و داداشش حسن بودین. بشینین یه فکری بکنین ببینین میتونیم کمکش کنیم یا نه؟ همینجا رُک و پوسکنده بِهتون بگم اگه می خواهین کمکش کنین و با دشمناش سرشاخ بشین بسم الله! زود بردارین یه نامه براش بنویسین و بگید که ما باهات هستیم. اما اگه حال و حوصلۀ جنگ و درگیری رو ندارین و می ترسین که توش بمونین اصلا حسین رو وِلش کنین بزارین به حال خودش باشه. حداقلش اینه که اون بندۀ خدا رو فریبش ندادین. آدمایی که زُل زده بودن به سلیمان و داشتن حرفاشو گوش می دادن وقتی حرفای سلیمان تموم شد شروع کردن با بغل دستی هاشون پِچ پِچ کردن. یه عده هم که شور و هیجان گرفته بودَتِشون، از جا بلند شدن و تکبیر گویان، داد و هوار راه انداختن که با دشمن حسین می جنگیم! با دشمن حسین می جنگیم! توی یه چشم به هم زدن همۀ اونایی که توی خونۀ سلیمان جمع بودن یک صدا فریاد می زدن: ما فداییان حسینیم و با دشمن حسین می جنگیم! سلیمان نگاهی به جمعیت انداخت و گفت: شعار دادن رو وِل کنید. آروم بشید ببینم! آیا حاضرید تا آخر به عهد و میثاقتون با حسین وفادار بمونید و توی بزنگاها پُشتِشو خالی نکنین؟ جمعیت یک صدا در جواب سلیمان گفتن، بله! ما فداییان حسینیم و با دشمن حسین می جنگیم! - همین الان قلم و کاغذ بردارین و همین حرفاتونو براش توی یه نامه بنویسین. یکی از اون آدمای دو آتشه از لای جمعیت رو کرد به سلیمان و گفت: یعنی تو به حرف ماها اعتماد نداری؟! حتما باید بنویسیم تا باوَرِت بشه؟ تو بزرگ مایی خودت بردار و از طرف ما یه چیزی برای حسین بنویس. - نه نمی شه! حتما باید خودتون بنویسین. 📚(لهوف سید بن طاووس: ص 32، تاریخ طبری: ج 5 ص 352، ارشاد مفید: ج 2 ص 34، الاخبار الطوال: ص 231، الفتوح: ج 5 ص 38 – 46) ادامه دارد ... @MaarefHadith
قسمت پنجاه و چهارم زود باش بیا! نامه نوشتن ها شروع شد. هرکی یه کاغذ و قلم برداشته بود و فرتُ فرت نامه می نوشت. انگاری که مسابقه بود. نامه که نگو، بهتره بگیم عِز و جِز کردنا و چاخان نویسی هاشون شروع شد. هرکی هرچی میتونس می نوشت. یکی می نوشت: آقاجون! بیا که ما امام و پیشوا نداریم. بیا و کانون همدلی ماها شو! باورکن حاکم کوفه رو میندازیمش بیرون و تو رو جاش میشونیم. اونو اصلا دوزارم قبولش نداریم. پُشتِشَم نماز نمی خونیم. تو بیا! زود باش بیا! یکی دیگه خالی بندی نوشته بود: حداقل صد هزارتا آدم با شمشیرامون پا به رِکابِتیم. اصلا جوونمون رو نگه داشتیم برای یه همچین روزی! بیا که سپاهت آمادس. زود باش بیا! یکی دیگه نوشته بود: همه جا سر سبز شده و میوه ها رسیده و چاه های آبمون، پُر شده از آب. زود باش! زن و بچه رو بردار و بیار کوفه! زود باش بیا! زود باش بیا! بیا که شاید خدا به وسیلۀ تو ماها رو توی انجام تکالیفمون همدل کنه! بیا که خدا به برکت تو ظلم رو از ما دور کنه! بیا که تو سزاوارتری به خلافت از اون یزید سگ باز شرابخور زن باز! تو رو به خدا بیا و مردم رو به بیعت با خودت دعوت کن! بیا و یزید رو از خلافت عزلش کن! یکی هم بامزه تر از همه نوشته بود: مردم چشم به راه تو هستن! همۀ هوش و حواسشون شده حسین! جز تو به هیشکی و هیچی فکر نمی کنن. این آخریه ته نامَش، چاهار بار نوشته بود: بشتاب! بشتاب! بشتاب! بشتاب! گونی گونی، نامه بود که از کوفه به مکه ارسال می شد. یه بارِش فقط دوتا گونیِ خیلی بزرگ از نامه ها رو بار شتر کردن و فرستادن به مکه. می گفتن که دوازده هزارتا نامه توش بوده! با اینکه ماه رمضون بود و حسین روزه دار ولی همۀ نامه ها رو یکی یکی می خوند اما به هیچ کدومشون جواب نمی داد. نامه ها رو بعد از خونده شدن توی یه اتاق بزرگی تلمبار می کردن. تنها کاری که حسین می کرد این بود که از نامه رسون ها حال و احوال مردم کوفه رو می پرسید تا اینکه یه روزی ... 📚(الامامة و السیاسة: ج 2 ص 4، انساب الاشراف: ج 3 ص 157 – 159، الاخبار الطوال: ص 231، تاریخ طبری: ج 5 ص 347، ارشاد مفید: ج 2 ص 34 – 36، تذکرة الخواص: ص 136، لهوف: ص 33 – 36، الفتوح: ج 5 ص 46 – 50، الجوهرة: ص 41- 42، مقاتل الطالبیین: ص 62 – 63). ادامه دارد ... @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
🖤السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقیةَ اللَّهِ أَحْسَنَ اللَّهُ لَكَ الْعَزَاءَ فِي جَدِکَ الْحُسَيْنِ🖤 ام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محرم ماه مصیبت و اندوه اهل‌بیت امام رضا علیه‌السلام: هرگاه ماه محرّم فرا مى رسيد، پدرم ديگر خندان ديده نمى‌شد و غم بر او غلبه مى يافت تا آن‌كه ده روز از محرم مى‌گذشت، روز دهم محرّم كه مى‌شد، آن روز، روز مصيبت و اندوه و گريه پدرم بود. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
📗 عنوان کتاب : داستان بریده بریده (داستانی پژوهشی از حادثه ی کربلا) 👤نویسنده : علیرضا نظری خرم 📃 در
قسمت پنجاه و پنجم برو به سلامت! حسين توی مسجد الحرام نشسته بود و داش با خودش فکر می کرد که چه کنه و چه نکنه! یه خورده که گذش از جاش بلند شد و رفت وضو گرفت و برگشت اومد توی یه جایی بین حَجَر الاسود و مقام ابراهیم وایساد و شروع کرد به نماز خوندن. وقتی نمازش تموم شد یه چیزایی رو زیر لب با خدای خودش زمزمه کرد. کسی چه می دونه شاید داش دربارۀ نامه های کوفیا با خدا صلاح و مصلحت می كرد. حرف و حدیثاش که با خدا تموم شد یکی از بچه هاشو صدا زد و گفت: باباجون! زود برو مسلم بن عقیل رو خبر کن بیاد اینجا. بهش بگو حسین باهات کار واجبی داره! آقا زادۀ حسین زود رفت و مسلم رو خبر کرد. توی یه چشم به هم زدن، مسلم خودش رو به مسجد الحرام رسوند. حسین نگاهی به عمو زادش انداخت و گفت: بی سر و صدا به سمت كوفه حركت كن! برو اونجا دربارۀ نامه هایی كه کوفیا برام نوشتن، یه بررسى كن، ببین جریان چیه! اگه دیدی قضیۀ نامه ها حقيقت داره و مردم کوفه اتحاد و یکپارچگی دارن، این نامه رو نشونشون بده و بگو نامۀ حسینه! خودتم خیلی زود برام یه نامه بنویس تا منم بیام کوفه! مسلم نامه رو از دست حسین گرفت و بوسید. با اجازۀ حسین، نامه رو باز کرد و در حضورش خوند. حسین توی نامه بعد از سلام و احوال پرسی نوشته بود: نامه رسونای کوفه نامه هاتون رو برام اُوردن. همۀ نامه ها رو خوندم و مقصودتون رو فهمیدم. اگه خدا بخاد توی برآوردن خواسته هاتون، كوتاهى نمی کنم. آدم مورد اعتماد خودم، مسلم بن عقيل رو فرستادم بیاد پیشتون. بهش سپردم كه راست و دروغِ حرفاتونو برام بنويسه. اگه اونجوری باشین که توی نامه ها نوشتین، باید با مسلم بيعت كرده و حرفاشو گوش کنین و باهاش قیام کنین! مسلم وقتی نامه رو خوند اونو تا کرد و گذاش توی جیبش. حسین مقداری از نامه های کوفیا رو به مسلم داد و گفت: اينا یه خورده از نامه هاس. بگیرشون! همراهت باشه شاید به کارِت بیاد. برو به سلامت. از خدا میخام که من و تو رو توی رتبۀ شهدا قرار بده! یادت باشه وقتى به كوفه رسيدى، تلاش کن مردم رو به پيروى از من و دورى از خاندان ابو سفيان دعوت کنی. وقت جدایی فرا رسیده بود. حسين جلو اومد و مسلم رو به آغوش کشید و بوسید. دوتایی داشتن آروم آروم گریه می کردن! مسلم بعد از خداحافظی به سرعت مکه رو به قصد کوفه ترک کرد. 📚 (الفتوح: ج 5 ص 30، أنساب الأشراف: ج 3 ص 370، تاريخ الطبري: ج 5 ص 354) ادامه دارد ... @MaarefHadith
📖 واقعه عاشورا در منابع کهن ✍ به کوشش جمعی از پژوهشگران ▫️ متن کامل شش منبع مهم و جامع با ترجمه • تاریخ طبری، • ارشاد مفید، • فتوح ابن اعثم، • لهوف سید بن طاووس، • امالی صدوق، • مقاتل الطالبیین ابوالفرج. 🔸 ماجرای عاشورا در کتاب های فراوان آمده است اما آنچه در شش منبع آمده، به دلیل قدمت، اعتبار نسبی، جامعیت و نیز پیوستگی روایت، از گذشته تا امروز، به گستردگی مورد استناد قرار گرفته اند. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عظمت محبت امام حسین علیه السلام در کلام آیت‌الله العظمی بهجت رحمت الله علیه. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢درگیری شیر تعذیه در ایام محرم با کسی که لباس ناپلئون پوشیده تو مسجد ای کاش این مسخره بازی تمام می شد و به این واقعا تاریخ به صورت دقیق توجه می شد. مقاله بعدی در همین زمینه است پیشنهاد می کنم مطالعه کنید 👇👇
نقد و بررسی گزارش شیر در حادثه کربلا.pdf
628.4K
✅ نقد و بررسی گزارش شیر در حادثه کربلا ✍️ سید محمد حسین موسوی 📃 یکی از موارد اختلافی، وجود شیر در روز عاشوراست. در کتاب الکافی گزارش آن نقل شده و علامه مجلسی آن را پذیرفته است؛ در مقابل عده ای آن را نپذیرفتند. این مقاله به نقد و بررسی این دو دیدگاه پرداخته است. برای مطالعه لینک مستقیم هم 👈 اینجا کلیک کنید. @MaarefHadith
آیا واقعا شیر در واقعه کربلا بود؟ یا جزء خرافات است!!! مقاله بالا را مطالعه کنید، اطلاعات خوبی در این زمینه به شما می دهد. برای دیگران هم ارسال کنید. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن تمثل عینی امیرالمومنین علیه‌السلام است. اینها اگر امروز امیرالمومنین بود او را آتش میزدند. 🎙حجت الاسلام کاشانی @MaarefHadith
بررسی نقل های مختلف جریان لباس امام حسین علیه السلام در هنگام شهادت.pdf
3.96M
📝 بررسی نقل های مختلف جریان لباس امام حسین علیه السلام در هنگام شهادت 👆👆👆👆👆 ✍️ محمد حسین فیض اخلاقی وقتی امام حسین علیه السلام خواست به میدان برود، لباسی طلب کرد که زیر لباس خود بپوشد تا این که موقع شهادت آن لباس را از تنش بیرون نیاورند. حالا ویژگی این لباس چه بوده در تاریخ گزارش شده است. آنچه در در کتاب های معتبر بیان شده این است که برای حضرت آوردند و حضرت قبول نکرد و آن را لباس ذلت نامید. متاسفانه در برخی از کتاب های که معتبر نیستند و از لحاظ تاریخ نیز قدمت ندارند این عبارت تغییر پیدا کرده و به جای آن لباس تنگ بیان شده است!! در مقاله «بررسی نقل های مختلف جریان لباس امام حسین علیه السلام در هنگام شهادت»👆 به بیان نقل های تاریخی این واقعه پرداخته شده است. برای مطالعه لینک مستقیم هم 👈 اینجا کلیک کنید. @MaarefHadith
با توجه به امام حسین علیه السلام از ، آیا جایز است که امروزه برخی از آقایان نه تنها شلوارک می پوشند بلکه در جامعه نیز حضور پیدا می کنند😳😳
علوم و معارف حدیث
#مقاله_بخوانیم 📝 بررسی نقل های مختلف جریان لباس امام حسین علیه السلام در هنگام شهادت 👆👆👆👆👆 ✍️ محمد ح
لطفا این مقالات را که بارگذاری می کنیم برای دیگران ارسال کنید. مطالعات این مقالات باعث فهم صحیح معارف حسینی می شود؛ شما هم در ثواب ترویج معارف حسینی علیه السلام شریک باشید.
نگام حسین اگه میشه سوام کن.mp3
13.31M
بهشتم حسین تموم سرنوشتم حسین تو هر دفترم با خط خوش نوشتم حسین❤️ @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام رضا علیه‌السلام: اى پسر شبیب، اگر شاد می‏‌شوی که ثوابی مانند ثواب کسانی که علیه‌السلام شهید شدند برای تو باشد، هر وقت به یادش افتادى بگو: «یا لَیتَنِی كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً» @MaarefHadith
❓آیا حضرت علی اصغر ۶ ماهه بوده است؟ ◀️بیشتر منابع تاریخی از طفلی به نام عبدالله یا عبدالله رضیع(شيرخواره) برای امام حسین(ع) نام برده اند. 🏴عبدالله بن حسین(ع) که نزد ما به علی اصغر مشهور است بنا به نقل ابومخنف از امام باقر(ع) به تیر یکی از بنی‌اسد در دستان پدرش شهید شد. تعبیر بلاذری صریح‌تر و دلخراش‌تر است: رَمى حرملةُ بن كاهل الوالبي [الاسدی] عبدَالله بن حسين(ع) بسهم فَذَبَحَهُ‏. ◀️طبری، نام او را علی نهاده است. ◀️این منابع، درباره او سخنی نگفته اند و تنها به عناوینی مانند: ، ، و یا شيرخواره اکتفا کرده اند. ◀️طبق برخی شواهد تاریخی کهن ازجمله یعقوبی(م۲۹۲ق): این طفل در روزذعاشورا به دنیا آمده است. ◀️بلعمی متوفی قرن چهار، طفل شيرخواره را یک ساله دانسته است و سرانجام کسائی مروزی در شعری این طفل را ۵ ماهه معرفی کرده است. البته اخبار آنان بدون سند بوده و قابل اعتماد نیست ◀️برخی هم ۳ساله ذکر کرده اند. بنابراین: ۱_ امام حسین(ع) طفلی بنام عبدالله یا علی داشته و به جهت کوچک بودن به یا مشهور گشته است. ۲_ منابع کهن و معتبر درباره سن دقیق علی اصغر سخن نگفته اند، از این رو مورخان، عبارت عبدالله یا علی شيرخواره را بکار می برند. ۳_ در هیچ منبع کهنی به ۶ ماهه بودن علی اصغر اشاره نشده است. اما در دو قرن اخیر و عمدتا بعد از صفویه روایت ۶ماهه بودن علی اصغر، بدون هیچ سندی در روضه ها خوانده می شود. بنابراین باید از علی اصغر به عبدالله رضیع یاد کرد. _______ _ _ __ _ _ _ 📚منابع ▪️یعقوبی، تاریخ، ج۲، ص۲۴۵؛ ▪️ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۵؛ ▪️ذبيح الله صاحبکاری، سیری در مرثیه عاشورایی، ص۱۶۹؛ ▪️بلعمی، تاریخ نامه طبری، ج۴، ص۷۱۰؛ ▪️تسميه من قتل مع الحسين، فصلنامه تراثنا، ش۲، ص۱۵۰؛ ▪️خوارزمی، مقتل الحسين، ج۲، ▪️طبری، دلائل الامامه، ص۷۱. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاریخ قلمت بشکند اگر ننویسی برخی افراد برای زدن سطل ماست بر سر دختر بی حجاب، زمین و زمان را به هم دوختند اما برای به ساحت مقدس خفه شدند.
PMH_Volume 8_Issue 30_Pages 29-44.pdf
569.4K
⚫️ نسخه PDF 📚 واکاوی عدم حضور برخی بزرگان و مشاهیر شیعه در قیام مسلم بن عقیل (س) ✍ حسین حمزه؛ احمد ناصری امین  🔰 چکیده برای پژوهشگر تاریخ عاشورا، این سوال به جد مطرح است که چرا افراد بنامی چون مختار، سلیمان بن صرد خزاعی، ابراهیم بن مالک اشتر نخعی و حتی چهره‌هایی چون حبیب بن مظاهر، ابوثمامه صیداوی، مسلم بن عوسجه که در واقعه کربلا شهید شدند، چندان که باید و شاید، رد پایی از آنها قیام خونین مسلم گزارش نشده­ است. چرا چنین افرادی که جزو بزرگان شیعه هستند در قیام مسلم حضور نداشتند؟ این پژوهش می‌کوشد تا با استناد به منابع دسته اول تاریخی و با استفاده از موقعیت­های جغرافیایی و ارائه احتمال­های عقلی برخاسته از گزارش­های موجود، نشان دهد که هرکدام از این بزرگان بنا به دلایلی امکان همراهی با مسلم به عقیل را نداشته‌اند و این مسئله لزوماً به معنای تقابل با حضرت مسلم (ع) نخواهد بود. @MaarefHadith