#شرح_حدیث
#بهاء_انسان
#قیمت_جان
#ارزش_انسان
💠عن الامام الکاظم علیه السلام: انَّ اَبدانَکُم لَیسَ لَها ثَمَنٌ اِلَّا الجَنَّهٌ، فَلا تَبیعُوها بِغَیرِها؛
🔸از امام کاظم علیه السلام روایت شده: همانا بدنهای شما را بهایی جز بهشت نیست. پس آنها را به غیر بهشت نفروشید.
(تحف العقول، ص۳۸۹)
✍️ هر کس به تناسب سطح فکر و افق دید خودش عمل می کند.
برخی همه هستی را خلاصه شده در این دنیای محدود می دانند.
بعضی هم به افقهای وسیع تر چشم می دوزند و با قرار دادن آخرت در چشم انداز خویش، برای سرای باقی می کوشند.
عقیده به بهشت برین، نگاه ما را آخرتی می کند.
دانستن قدر و قیمت انسان، آدمی را از ماندن در سطح حیوانات و تنها به خوردن و آشامیدن، فکر کردن، رها می سازد.
❗️انسان به چند می ارزد؟
#امام_کاظم_علیه_السلام ، قیمت انسان را «بهشت» می داند؛ یعنی خود را به هر چه کمتر از بهشت بفروشیم، زیان کرده ایم.
خداوند، طبق آیات قرآن، مشتری جان و مال ماست و به کسانی که با خدا معامله کنند و جان و مال خود را خرج راه خدا کنند، وعده بهشت داده است.(توبه،۱۱۱.)
🔸وقتی انسان می تواند با ایمان و عمل صالح و جهاد و تقوا، بهشتی شود، حیف نیست که جهنّمی گردد؟
آنان که برای لذایذ زودگذر دنیا، سعادت همیشگی آخرت را از دست می دهند، جاهل و غافلند و از ارزش وجودی خویش بی خبر.
و خود را جز به بهشت نفروشیم!
📚حکمت های کاظمی، جواد محدثی
@hadithnet
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#فضیلت_عرفه
💠پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : در هيچ روزى به اندازه #روز_عرفه ، خداوند بندگان را از آتش دوزخ ، آزاد نمى كند.
🔸عن رسول الله صلى الله عليه و آله: ما مِن يَومٍ أكثَرَ أن يُعتِقَ اللّه ُ فيهِ عَبدًا مِنَ النّارِ مِن #يَومِ_عَرَفَةَ.
📗السنن الكبرى : ج 5 ص 192 ح 9480.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#بخش_پایانی_دعای_عرفه
❓یکی از سوالات مهم پیرامون دعای عرفه صحت انتساب یا عدم انتساب بخش پایانی این دعا نسبت به امام حسین علیه السلام است.
بخش پایانی دعای عرفه از جمله «إِلَهِی أَنَا الْفَقِیرُ فِی غِنَایَ» تا جمله «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَحْدَهُ» مورد بحث و گفتگو زیادی قرارگرفته است. برخی این بخش را از دعای عرفه امام حسین علیه السلام میدانند، ولی بعضی انتساب این فقرات از دعا به امام حسین علیه السلام را انکار می کنند.
👈این بخش، نخستین بار در إقبال مرحوم سیّد بن طاوس قدس سره آمده است و در کتابهای دیگر این دعا نیامده است. در مصباح کفعمی دعای عرفه مذیّل به این ذیل نیست و حتی در مصباح الزائر که کتاب دیگر سیّد بن طاوس در موضوع دعاست، دعای عرفه بدون این ذیل آمده است. جالب است که حتی برخی چون مرحوم علامه مجلسی مدّعی هستند که در برخی از نسخ قدیمی إقبال هم این بخش پایانی نیامده است.
📒در مجله #میقات_حج شماره ۵۱ مقاله ای با عنوان «#پژوهشی_درباره_ذیل_دعای_عرفه» به قلم فاضل ارجمند جناب آقای حسن ترابی به چاپ رسیده که به نقد بخش پایانی دعای عرفه پرداخته و انتساب این بخش را به امام حسین علیه السلام انکار می کند.
📋متن این مقاله در آدرس زیر قابل مشاهده است:
🌐http://miqat.hajj.ir/article_37789.html
مقاله فوق الذکر از سوی برخی نویسندگان (فاضل ارجمند جناب آقای مهدی حسینیان)مورد نقد قرار گرفته است، از اینروی در نوشته ای با عنوان 《دفاع از بخش پایانی دعای عرفه امام حسین علیه السلام》به دفاع از فقرات پایانی دعای عرفه پرداخته و مقاله مذکور را مورد نقد قرار داده است.
✍متن این نوشته در آدرس زیر قابل مشاهده است:
🌐http://www.ebnearabi.com/amp/2603
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#دعای_عرفه
#بخش_پایانی_دعای_عرفه
صحبتی از آیت الله شبیری زنجانی حفظهالله در مورد متن ذیل دعای عرفه:
«شناخت متن حديث و اینکه از عبارات يك متن بتوان آن را به معصوم علیه السلام استناد داد، كار بسیار مشكلى است و شخصى مثل مرحوم مجلسى مىتواند در اين ميدان اظهار نظر كند. آقاى خمينى چون با عرفان سروكار داشت و مضامين ذيل دعاى عرفه را بلند و والا يافته بود، معتقد بود كه اين ذیل حتماً از حضرت سيدالشهداء علیه السلام است... ولى بعداً معلوم شد كه اين ذيل از منشآت ابن عطاءالله اسكندرانى از بزرگان صوفيه در قرن هفتم و اوائل قرن هشتم است كه شروح بسيارى بر كتابش نوشتهاند. اين را مرحوم جلال همايى در مولوى نامهاش (٢/١٨) تذكّر داده است. 👈🏻 مرحوم مجلسى در بحارالأنوار (٩٥/٢٢٧) تصريح كرده است كه اين عبارات از امامان نيست و با نوشتههاى صوفيه مسانخ است. البته علامه مجلسى اطلاع نداشت كه قائل اين عبارات كيست، ولى آن را از صوفيه مىدانست.»
📚 جرعه ای از دریا، ٣/٢٥٦
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#درمحضرمعصوم
#صفات_شیعیان
امام باقر علیه السلام فرمودند: شیعیان ما سه دسته اند، گروهی ما را وسیله درآمد از مردم قرار داده اند و گروهی همچون شیشه اند که زود می شکنند (و هرچه اسرار دارند، آشکار می سازند) و گروهی چون طلای سرخ اند. که هر چه بیشتر داخل آتش شوند، بر خوبی آنها افزوده می شود (و هرچه سختی و رنج در راه دین ببینند، آبدیده تر و مقاوم تر می شوند).
شِيعَتُنَا ثَلَاثَةُ أَصْنَافٍ صِنْفٌ يَأْكُلُونَ النَّاسَ بِنَا وَ صِنْفٌ كَالزُّجَاجِ يَتَهَشَّمُ وَ صِنْفٌ كَالذَّهَبِ الْأَحْمَرِ كُلَّمَا أُدْخِلَ النَّارَ ازْدَادَ جَوْدَةً.
كشف الغمة في معرفة الأئمة، ج2، ص: 133
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
همایش علل و پیامدهای فقر فرهنگی و فرهنگ فقر در سیره حضرت علی (ع)
Causes and consequences of cultural poverty and the culture of poverty in the life of Imam Ali
لینک مراجعه:
http://espconf.uast.ac.ir/fa/
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
1_401725193.zip
4.99M
#معرفی_مقالات
📝📝📝📝📝📝
مجموعه مقالات فقه الحدیث در موضوعات مختلف
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#قربانی_کردن
حضرت آیت الله احمد عابدی حفظه الله
🖍اصل قربانی برای سلامتی است یا دفع بلا است؟
✍🏼این تفکر که قربانی برای دفع بلاست این مال دین یهود است در دین یهود بود
در دین ما این جوری نیست که بگویند قربانی کنید برای سلامتی
بلکه قربانی کنید برای قرب الی الله فقط به فقط برای همین است روز عاشورا یا روز تاسوعا گوسفندی را قربانی کردن فقط باید برای خدای متعال باشد ارزش آن فقط برای تقرب الی الله و نزدیک شده به خدا باشد
اما قربانی برای سلامتی یا دفع بلا یا امتحان از امتحان خدا سربلند در آمدن مال تعالیم ادیان دیگر است دین ما می گوید قربانی کنید فقط قربه الی الله
برگرفته از کانال: مشاوره پایان نامه و مقاله نویسی
_________________________
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#دعای_عرفه
#معرفت_خداوند #محبت_خدا
آیت الله مصباح یزدی:
🔸️در یکی از کشورهای آمریکای جنوبی، برزیل، مجلس بزرگی از کشیشها و اسقفهای کاتولیک تشکیل شده بود و از ما دعوت کرده بودند در این مجلس سخنرانی کنیم. همه به اصطلاح از رجال دینی بودند.
🔹️من درباره محبت و معرفت خدا صحبت کردم و به مناسبت، چند قسمت از دعای عرفه را برایشان خواندم. دیدم این کشیشها و اسقفهای مسیحی از کنار چشمشان اشک جاری شده است.
🔹️آنها امام حسین (ع) را نمی شناختند، و اسلام را قبول نداشتند، اما آن قدر مضامین دعای عرفه بلند است که برای کسانی که اسلام را نمیشناسند هم چنین اثری را می تواند ببخشد. آن وقت حیف نیست که ما از مضامین این دعا بهرهمند نشویم و فقط به خواندن الفاظش اکتفا کنیم؟
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
@mesbahyazdi_ir
#آسیب_شناسی_حدیث
#فهم_حدیث
#فارسی_زدگی
#حسود_هرگز_نیاسود
یکی از آسیبهای مربوط به فهم حدیث، آسیب #فارسی_زدگی است.
🔸فرآيند اين آسيب در کار با حديث، به اين گونه است که شباهت شكلى و شنيدارى برخى از واژه هاى عربى با واژه هاى فارسى، موجب ميشود که خواننده يا شنونده بپندارد كه مفهوم واژه عربىِ به کار رفته را ميداند و ديگر نيازي به مراجعه به کتابهاي لغت نميبيند، و در مرحله دوم، همان مفهوم فارسي واژه را در حديث مينشاند و آن را معنا ميکند.
💠نمونهای که بر اثر پيوند دو زبان فارسي و عربي، به این آسیب مبتلا شده و برخي در معناي آن اشتباه کردهاند، حديث «#الحسودُ_لا_يَسودُ» است. برخى ريشه فعل «يسود» را «سود» فارسى پنداشته، چنين ترجمه کرده اند: «حسود، هرگز سود نمى بَرد».
برخي ديگر براى رعايت وزن و آهنگ، ترجمه آن را «#حسود_هرگز_نياسود» آوردهاند؛
❗️حال آن كه «يسود» از «سُؤْدَد» و «سيادت» به معناى سَروَرى است. پس معناي حديث اين است که: 《حسود هيچ گاه سَروَرى نمى يابد.》
📗برگرفته از کتاب؛آسیب شناخت حدیث، ص۱۹۳.
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#معرفی_کتاب
#حیدرقاشی
#حیدربن_علی_بن_حیدر
📙📙معرفی کتاب المعتمد من المنقول فیما اوحی الی الرسول
✍ محمد مهدی احسانی فر
بسم الله الرّحمن الرّحیم
نگاهی به کتاب «المعتمد من المنقول فیما اوحی الی الرسول»
این کتاب دو جلدی نگاشته حیدر بن علی بن حیدر قاشی است. وی کتابش را در سال 776ق نگاشت. این کتاب در سال 1420ق یعنی بیش از 20 سال پیش در ریاض چاپ شد ولی بنده چند ماه پیش با آن آشنا شدم و آن را مطالعه کردم. کتابی است بسیار خوب و قابل استفاده. برخی از ویژگی های آن را در ادامه می آورم:
1. نویسنده روایاتش را از 11 کتاب اهل سنت گرفته شامل صحاح سته و سنن دارمی و مسند ابن حنبل و سنن نسائی و شرح السنة بغوی و تجرید الصحاح الستة از رزین بن معاویة عبدری سرقسطی. چنین ترکیبی را در کتابهای دیگر سراغ ندارم. هرچند مشابه دارد ولی این ترکیب، جدید است و میتواند نشان دهنده نکاتی باشد به ویژه نسبت به بغوی. جالب اینکه او در مقدمه به این نکته اشاره کرده که در تجرید صحاح، روایاتی وجود دارد که در نسخه های صحاح یافت نمیشود. این نکته نشان میدهد که این نسخه ها در دوره ایشان مورد دس واقع شده بود. در واقع دس نسخه ویژه وهابی های دوره ما نیست بلکه از قدیم در اهل سنت رواج داشته است!
2. خود نویسنده شخصیت شناخته شده ای ندارد و با حیدر بن علی بن حیدر طبری حسینی شیعی اشتباه میشود. اما با کتاب او میتوان پی به توان علمی ویژه اش برد. شخصیتهای متعددی، اینچنین هستند که خودشان شناخته شده نیستند ولی با کتابشان میتوان پی به جایگاه بالا یا پایین علمی آنها برد. نمونه های شیعی اش، ابن شعبه حرانی و آمدی است.
3. نویسنده کتابش را به سه قسم دسته بندی کرده است. قسم اول را به مباحثی از علوم و احکام قرآن اختصاص داده که مختصر اما مفید و عالمانه است. قسم دوم به تفسیر اختصاص دارد که همه قرآن را در بر دارد. یعنی بسیار خلاصه است اما تلاش کرده که مهم ترین مطالب را بیاورد و از این حیث، خواندنی است. قسم سوم را نیز به برخی دیگر از احکام و علوم قرآن اختصاص داده است. در مجموع، مباحث علوم قرآنی خوبی را ارائه کرده و از احکام و آداب قرآن نیز سخن گفته است. نکته مهم دیگر این است که او مباحث علوم قرآنی خود را نیز کاملا در قالب حدیث آورده است. روشی که پس از وی فراموش شد و نیازمند احیاست.
4. نکته دیگری که نشان از دانش قابل توجه نویسنده دارد آن است که در آغاز هر سوره، واژگان مشکل آن سوره را می آورد و معنا می کند. او برای این معانی نیز از روایات - معمولا - تابعان استفاده کرده است.
5. گزینش وی از روایات تفسیری منابع یازده گانه، جالب است به گونه ای که اولا تلاش کرده تا روایات مورد اعتماد اینها را بیاورد و همین نکته نشان دهنده آن است که حتی صحاح سته نیز در میان همه اهل سنت، مورد اعتماد کامل نبود. از سوی دیگر تلاش کرده تا روایات، خوش خوان را بیاورد تا بتواند فضایی را برای سوره تصویر کند.
6. نکته دانی وی در احادیث مشکل نیز خوب است.
به هر حال خوب است برای معرفی این کتاب، مقاله ای نوشته شود تا شاید مورد استفاده دیگران هم قرار گیرد؛ به ویژه اینکه تفسیر روایی سنی آن هم در قرن این نویسنده، جزو نوادر است.
والحمد لله رب العالمین
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#منع_نقل_حدیث
#عبدالعلی_بازرگان
#نقد_حدیث
✍منع نقل حدیث از انگاره تا آگاهی؛نوشتاری در نقد عبدالعلی بازرگان
❗️در روزهای اخیر در فضای مجازی از آقای #عبدالعلی_بازرگان پیرامون اعتبار احادیث، نهی پیامبر از نقل سخنان ایشان و عدم تشویق ائمه نسبت به نشر و کتابت حدیث، سخنانی منتشر شده است.
📣 سخنان آقای بازرگان حاوی #چند_ادعاست که در ادامه به آن اشاره می شود:
۱. به فراوانی از رسول خدا(ص) نقل شده که فرمودند: «از من چیزی نقل نکنید»
۲. امامان شیعه نه خود چیزی نوشته اند نه کسی را به نوشتن تشویق کرده اند.
۳. اولین جوامع حدیث اهل سنت پس از سال ۲۲۰ هجری نوشته شده است.
۴. اولین کتابهای حدیثی شیعه پس از سال ۳۳۰ هجری نوشته شده است.
💠حجتالاسلام محمدرضا جباران، عضو هیئت علمی گروه اخلاق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در نوشتاری به برخی ادعاهای عبدالعلی بازرگان درباره تدوین حدیث در اسلام پاسخ داده است. مشروح یادداشت ایشان در پاسخ به این مسائل در آدرس زیر قابل مشاهده است.👇👇👇
🌐http://hadith.net/post/69993/منع-نقل-حدیث-از-انگاره-تا-آگاهی/
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith