eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
626 عکس
207 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
امام زين العابدين عليه‌السلام فرمودند: «مَن ثَبَتَ على وَلايتِنا فی غَيبةِ قائمنا أعطاهُ اللّهُ أجرَ ألفِ شهيدٍ، مثلِ شُهَداءِ بدرٍ و اُحدٍ». هر كه در روزگار غيبت قائم ما، بر ولايت ما استوار ماند، خداوند پاداش هزار شهيد مانند شهيدان بدر و اُحُد را به وى عطا مى فرمايد. 📚 بحار الأنوار، ج۵۲، ص۱۲۵ @MaarefHadith
سخنان صاحب معالم در اهمیت 🔰صاحب المعالم في إجازته الكبيرة: إنّ إعطاء الحديث حقّه من الرواية والدراية أمر مهم لمن أراد التفقّه في الدين، إذ مدار أكثر الأحكام الشرعية عليه، وقد كان للسلف الصالح (رضوان الله عليهم) مزيد اعتناء بشأنه، وشدّة اهتمام بروايته وعرفانه ، فقام بوظيفته منهم في كلّ عصر من تلك الأعصار أقوام بذلوا في رعايته جهدهم، وأكثروا في ملاحظته كدّهم ووكدهم، فلله درهم إذ عرفوا من قدره ما عرفوا، وصرفوا إليه من وجوه الهمم ما صرفوا. 🔻ثم خلف من بعدهم خلف أضاعوا حقّه، وجهلوا قدره، فاقتصروا من روايته على أدنى مراتبها، وألقوا حبل درايته على غاربها. ثم أتاح الله سبحانه بمقتضى حكمته من عرف قدره، وبذل في خدمته وسعه، فعمّر منه الدارسة، وجدّد معالمه الطامسة، وأيقظ من مراقد الغفلة رجالاً فهمّهم إسراره، وأراهم بعين البصيرة أنواره، فرغبوا في سلوك سبيله، وجهدوا على إحرازه وتحصيله، لكنّهم حيث انقطعت عنهم بتلك الفترة طريق من غير جهة الإجازة قلّت حظوظهم من ، ولاحتياجه والحال هذه إلى طول الممارسة، وإكثار المطالعة والمراجعة، والمتحملون لهذه الكلفة أقلّ قليل، والأكثرون إنّما يمرّون على معاهدة عابري سبيل. 📗حكاها عنه المجلسي في البحار، ج١٠٩، ص۳. @MaarefHadith
یکی از معیارهای نقد حدیث، معیار عدم مخالفت حدیث با تجربه و آزمایش و علم روز است در مورد معیار تجربه و آزمایش روایات، ابن قیم جوزی چنین می گوید: هر حدیثی که با حس و تجربه مخالف باشد، موضوع است، مانند حدیث عطسه کردن ....👆👆👆👆 @MaarefHadith
بمناسبت ۲۴ رجب، فتح قلعه بدست امیرالمومنین علیه‌السلام ◀️المصنّف لابن أبي شيبة عن جابر بن عبد اللّه: إنَّ عَلِيّا حَمَلَ البابَ يَومَ خَيبَرَ  حَتّى صَعِدَ المُسلِمونَ فَفَتَحوها، وأنَّهُ جُرِّبَ فَلَم يَحمِلهُ إلّا أربَعونَ رَجُلاً . ◀️ابن أبى شيبه ـ به نقل از جابر بن عبد اللّه: على عليه السلام در جنگ خيبر، در را [ روى خندق ]برد تا مسلمانان بالا رفتند و [ دژهاى ] خيبر را فتح كردند . آن در را آزموده بودند و تا چهل تن نشدند، نتوانسته بودند كه حركت بدهند . 📗المصنّف لابن أبي شيبة: ج ۷ ص ۵۰۷. @MaarefHadith
علیه‌السلام اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِينِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِيِّ، الطَّاهِرِ الزَّكِيِّ، النُّورِ الْمُبِينِ ، الْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ الصَّابِرِ عَلَى الْأَذىٰ فِيكَ . اللّٰهُمَّ وَكَما بَلَّغَ عَنْ آبائِهِ مَا اسْتُودِعَ مِنْ أَمْرِكَ وَنَهْيِكَ، وَحَمَلَ عَلَى الْمَحَجَّةِ، وَكابَدَ أَهْلَ الْعِزَّةِ وَالشِّدَّةِ فِيما كانَ يَلْقىٰ مِنْ جُهَّالِ قَوْمِهِ، رَبِّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ وَأَكْمَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِمَّنْ أَطاعَكَ وَنَصَحَ لِعِبادِكَ إِنَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ. 📗مصباح المتهجد، ج۱، ص۳۹۹. علیه‌السلام تسلیت باد.🏴 @MaarefHadith
هم اکنون پخش زنده: "افتتاحیه همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)" از: abarat.tv با پیام آیت الله مکارم شیرازی و سخنرانی: آیت الله اختری آیت الله حسینی بوشهری آیت الله کعبی آیت الله معتوق آیت الله نعیم قاسم آیت الله عیسی قاسم آیت الله مدرسی یزدی آیت الله قپانچی حجت الاسلام والمسلمین طائب (مشاهده این مراسم با ترافیک رایگان: abarat.tv )
◾️عن الامام الباقر علیه‌السلام: لَوْ وُضِعَ اِیمَانُ اَبُوطَالِبٍ علیه السلام فِی کَفَّةٍ وَایِمَانُ هَذَا الْخَلْقِ فِی الْکَفَّةِ الاُْخْرَی، لَرَجَحَ اِیمَانُهُ. ◾️امام باقر علیه‌السلام: اگر علیه‌السلام را در یک کفّه ترازو بگذارند و ایمان این مردم را در کفّه دیگر، ایمان ابو طالب بر ایمان همه آنها برتری می یابد. 📗بحارالانوار، ج۳۵، ص۱۵۶. علیه‌السلام تسلیت باد.🏴 @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
📚تراث علويان، گنجينه‌ای ناشناخته برای مطالعات تشيع ✍محمدباقر ملکیان 🔰علويون (نصيريه) در طول تاريخ
ضرورت توجّه به مصادر در مطالعات شيعی ✍محمدباقر ملکیان 🔰مرحوم آيت الله بروجردی و برخی از شاگردان ايشان بر اين باور بودند که فقه و حديث شيعه، حاشيه‌ای است بر فقه و حديث عامه، و يا به تعبير آيت‌الله سيستانی فقه شيعه مهيمن است بر فقه اهل سنت. در اين يادداشت در صدد نيستم تا مقصود آيت الله بروجردی وطرفداران اين نظريه را به تفصيل بنگارم، اما خلاصه سخن اين است که برای فهم روايات اهل بيت عليهم السلام بايد از جو فقهی غالب آن روزگار، که از آن فقها و مدارس فقهی اهل سنت است، اطلاع داشته باشيم، چرا که بسياری از روايات اهل بيت در پاسخ به منازعاتی بوده که بين اصحاب اماميه و پيروان مکاتب فقهی عامه جريان داشته است. اين نظرمرحوم آيت الله بروجردی در حقيقت يکی از تطبيقات اين قاعده است: «برای فهم درست از يک پاسخ، بايد سؤال و زمينه و بستر پيدايش آن سؤال را بدانيم». حالا فرقی نمی‌کند اين سؤال از طرف جو فقهی عامه باشد، يا از طرف طائفه‌ای از زيديه يا خوارج يا .... بسياری از روايات اهل بيت عليهم السلام از طريق راويان و فقهای شيعی کوفی نقل شده است. مراجعه به مصادر تاريخی و رجالی اهل سنت نشان می‌دهد (والبته برخی از رجاليون اهل سنت تصريح هم کرده‌اند) جو غالب در کوفه، جوی شيعی است، البته با انواع گرايش های، گرايش زيديه، گرايش غاليانه، گرايش فقيهان، و... بنابراين آنچه ما را در فهم بسياری از روايات راويان کوفی کمک می‌کند شناخت جريان هايی است که در کوفه آن روزگار وجود داشته است. يکی از جريان های مطرح و شناخته شده در کوفه دوران امام صادق عليه السلام، گرايش و طرفداران اوست، جريانی که به قيام مسلحانه می‌انجامد، و به ظاهر و با سرکوب آنها و کشته شدن همه ياران ابو الخطاب ـ جز ابو خديجه سالم بن مکرم - به پايان می‌رسد. اما اين ظاهر قضيه است، يعنی جريان ابو الخطاب، هيچ گاه تمام نشد، بلکه طرفداران اين جريان، در لباسی ديگر و با تأکيد بر کتمان، همان انديشه و گفتمان را ادامه دادند، گفتمانی که يک شاخه‌اش به تشکيل فرقه منجر شد. (يا همان علويان امروز) امتداد گفتمان جريان ابو الخطاب و تابعان او هستند، جريانی که در بسياری از منازعات فقهی و کلامی ـ خصوصاً مسأله امامت ـ ردپای آنها را مشاهده می‌کنيم. امروزه آثار متعدد و مهمی از اين جريان ـ چه به صورت چاپی و چه به صورت مخطوط ـ منتشر شده است و مطالعه آنها ما را در شناخت آنچه در روزگار حضور ائمه (عليهم السلام) در کوفه جريان داشته کمک می‌کند. 🌐https://malekian.kateban.com/post/4742 @MaarefHadith
💠رسول اللّه صلى الله عليه و آله: دُعاءُ الوالِدِ لِوَلَدِهِ ، مِثلُ دُعاءِ النَّبِيِّ لِاُمَّتِهِ . ❇️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: براى فرزندش، همانند دعاى پيامبر براى امّتش است. 📗مشکاة‌الانوار، ص۲۸۲. @MaarefHadith
base.apk
13.65M
📲نرم افزار اندروید : جامع الأحادیث گردآورنده: مرکز تحقیقات کامپیوتری نور 💠 توضیحاتی درباره نرم افزار اندرویدی جامع الاحادیث ♦️ درباره نرم افزار : نرم افزار جامع الاحادیث همراه، نسخه موبایلی پایگاه اینترنتی جامع الاحادیث است که برای استفاده در تلفن‌های همراه با سیستم عامل اندروید تهیه شده و به صورت آنلاین و هوشمند از آن پایگاه سرویس می‌گیرد. در این نرم افزار علاوه بر عرضۀ مجموعه روایات موجود در 199 عنوان از مصادر حدیثی شیعه شامل حدود 400 هزار روایت و ترجمه‌ها و شروح نگاشته شده بر آنها، احادیث مرتبط و اطلاعات مربوط به اسناد روایات نیز ارائه شده است. همچنین امکانات متنوع پژوهشی از قبیل جستجوی مناسب، انتخاب و دسته بندی احادیث دلخواه، ایجاد قفسه کتاب، درج نمایه بر احادیث و .... برای کاربران فراهم آمده و کاربران می‌توانند پس از قطع ارتباط با شبکه، به صورت آفلاین از اطلاعات ذخیره شده در نرم افزار همراه خود استفاده نمایند. 🔸 محتوا: • عرضۀ مجموعه روایات موجود در 199 عنوان از مصادر حدیثی شیعه شامل حدود 400 هزار روایت و ترجمه‌ها و شروح نگاشته شده بر آنها • احادیث مرتبط و اطلاعات مربوط به اسناد روایات 🔺 امکانات و قابلیت ها: • جستجوی حدیث در منابع روایی شیعه • مشاهده احادیث موجود در منابع روایی شیعه • دسترسی به شروح و سند روایات • مشاهده دیگر احادیث @MaarefHadith
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنّما المرأةُ قِلادَةٌ فانظُرْ ما تَتَقَلَّدُ ، و لَيسَ لامرأةٍ خَطَرٌ ، لا لِصالِحَتِهِنَّ و لا لِطالِحَتِهِنَّ : و أمّا صالِحَتُهُنَّ فَلَيسَ خَطَرُها الذَّهَبَ و الفِضَّةَ هِي خَيرٌ مِنَ الذَّهَبِ و الفِضَّةِ ، و أمّا طالِحَتُهُنَّ فَلَيسَ خَطَرُها التُّرابَ ، التُّرابُ خَيرٌ مِنها. امام‏ صادق عليه السلام فرمودند: زن گردن بند است، دقّت كن كه چه چيز را بر گردن خود مى‏آويزى و بدان كه براى هيچ زنى هم قدر و هم ارزشى نيست، نه براى نيكان آنان و نه براى بدانشان، یک زن خوب را نمی‌شود با طلا و نقره سنجید ارزش او مافوق آن‌ها است در حالی که یک زن بد ارزش خاک را هم ندارد بلكه خاك ارزشمندتر از آنهاست. - معاني الأخبار، ص 144. @MaarefHadith
💠عن رسول‌الله صلی‌الله‌علیه وآله: ‌شعبانُ شَهري... فَمَن صامَ شَهري كُنتُ لَهُ شَفيعاً يَومَ القِيامَةِ 🔸رسول خدا (ص): ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد روز قيامت شفيع او خواهم بود. 📗فضائل الأشهر الثلاثة: ص ۱۲۴ ح ۱۳۲. @MaarefHadith
🔔پیوسته نشست‌های علمی سید مرتضی (14) ✅ اعتباریابی روایات فقهی «علی بن حدید مدائنی» بر پایه دو نگره اعتبارسنجی قدمایی (کتاب‌محور) و متأخرینی (سندمحور) ـــــــــــــــــــــ با ارائه: 👤حجت الاسلام والمسلمین جمال الدین حیدری فطرت 🔖(استاد مرکز تخصصی حدیث حوزه علمیه قم) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ زمان: 🗓 چهارشنبه ۲۷ اسفند ۹۹ ⏰ ساعت ۱۶ 🏢 برگزارکننده: دبیرخانه پیوسته نشست های علمی سید مرتضی (ره) - مجله دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ❗️با توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی این نشست به صورت مجازی و آنلاین برگزار می‌گردد. ⏸ لینک نشست https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/
روایات طبی؛ تبار و اعتبار.pdf
464.4K
(1) ✅ روایات طبی؛ تبار و اعتبار ✍️ نویسنده: عبدالهادی مسعودی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ برای بهره گیری از روایات طبی نیازمند تبارشناسی، معناشناسی و اعتبار سنجی آن ها هستیم. اطمینان از فراگیری روایات طبی نسبت به همگان و کاربردی کردن آنها در زمان حاضر، نیازمند اموری است که در این مقاله راه حل گفت و گوی گام به گام مشارکتی با برخی از امور پیشنهاد شده و برای زدودن برخی موانع تلاش گردیده است. @MaarefHadith
تأثیر فضای صدور بر شکل‌گیری احادیث طبی.pdf
499.5K
(2) ✅ تاثیر فضای صدور بر شکل گیری احادیث طبی ✍️ نویسنده: محمد کاظم رحمان ستایش؛ حسین محققیان ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ بخشی از آموزه های روایی، احادیث طبی است. برخی از این احادیث به مخاطب و بیمار خاص اشاره دارند که در اصطلاح فقه الحدیث به آن قضیه خارجیه اطلاق می شود. در مقابل برخی از این آموزه ها نیز بر اساس معیارهایی معین، قضیه حقیقیه دانست که در تمامی مصادیق مشابه کاربرد و حجیت دارند. در این مقاله به صورت مصداقی به بررسی روایات طبی پرداخته شده، نویسندگان قائل هستند که با شناسایی مخاطب، فضای صدور و دیگر شواهد و قرائن می توان آموزه های طبی را قضایای حقیقیه دانست. @MaarefHadith
تبار شناسی روایات طبی.pdf
231.3K
(3) ✅ تبار شناسی روایات طبی ✍️ نویسنده: علی نصیری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ یکی از عرصه هایی که سنت به مفهوم عام و سنت نبوی به مفهوم خاص آن بدان اهتمام ورزیده، عرصه طب و بهداشت تن و روان است. در این مقاله تلاش شده است که به سوالاتی که در زمینه اعتبار روایات طبی مطرح است جواب داده شود. @MaarefHadith
صلوات بر امام حسین علیه‌السلام 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 💠اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ قَتِیلِ الْکَفَرَهِ وَ طَرِیحِ الْفَجَرَهِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ‏ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ أَشْهَدُ مُوقِناً أَنَّکَ أَمِینُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِینِهِ قُتِلْتَ مَظْلُوماً وَ مَضَیْتَ شَهِیداً وَ أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى الطَّالِبُ بِثَارِکَ وَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَکَ مِنَ النَّصْرِ وَ التَّأْیِیدِ فِی هَلاَکِ عَدُوِّکَ وَ إِظْهَارِ دَعْوَتِکَ‏ وَ أَشَهَدُ أَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ جَاهَدْتَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصاً حَتَّى أَتَاکَ الْیَقِینُ‏... 📗مصباح المتهجد، ج۱، ص۳۹۹. مبارک باد.🌸 @MaarefHadith
ویژگی حدیث در عصر حسنین علیهما‌السلام 🔰تبلیغات مغرضانه معاویه، توطئه‌های طرفداران بنی امیه و عدم اقبال عموم مردم به امام حسن و امام حسین علیهما السلام موجب شد تا احادیث به جای مانده از آن دو امام بزرگوار بسیار محدود جلوه کند... گذشته از توطئه‌های امویان و توده مردم تحت تاثیر آنان، کم کاری شدید شیعیان در فراگیری معارف الهی از امامان نیز در خور توجه است... مهمترین در دوران بیست ساله امامت امام دوم و سوم محدود و و کاهش شدید تعلیم و تعلّم روایات نبوی و غیر آن است. برای مثال مجموعه احادیثی که از امام حسین (ع) در تمامی کتب تاریخی ادبی حدیثی تفسیری اجتماعی و ادعیه قبل از نهضت عاشورا در دست است کمتر از ۲۵۰ سخن است . البته پس از سال ۶۰ هجری و مرگ معاویه، قیام امام حسین آغاز می‌شود و در دوران شش ماه قیام امام حسین علیه السلام احادیث و گزارش‌های قابل‌توجهی در کتاب‌های حدیثی و تاریخی وجود دارد. گفتنی است که احادیث نقل شده از امام حسن(ع) نیز از نظر تعداد با احادیث امام حسین(ع) حدوداً برابر است. 📗تاریخ حدیث شیعه،ج۱، ص۱۱۳. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
🔔پیوسته نشست‌های علمی سید مرتضی (14) ✅ اعتباریابی روایات فقهی «علی بن حدید مدائنی» بر پایه دو نگره
‼️ تا ۳۰ دقیقه دیگر (ساعت ۱۶) 🔔پیوسته نشست‌های علمی سید مرتضی (14) ✅ اعتباریابی روایات فقهی «علی بن حدید مدائنی» بر پایه دو نگره اعتبارسنجی قدمایی (کتاب‌محور) و متأخرینی (سندمحور) ـــــــــــــــــــــ با ارائه: 👤حجت الاسلام والمسلمین جمال الدین حیدری فطرت ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ⏸ لینک نشست https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/
💠عن الامام السجاد علیه‌السلام: إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی مَنْزِلَةً یَغْبِطُهُ بِهَا جَمِیعُ الشُّهَدَاءِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. 🌸🌸🌸 🔸امام سجاد علیه‌السلام: عبّاس را نزد خداوند منزلتی‏ است ‏که در روز قیامت همه‏ شهیدان بر آن رشک‏ می ‏برند. مبارک باد. 📗بحارالانوار،ج ۲۲،ص۲۷۴. @MaarefHadith
💠عن الامام السجاد علیه‌السلام: نَظَرُ المُؤمِنِ في وَجهِ أخيهِ المُؤمِنِ لِلمَوَدَّةِ والمَحَبَّةِ لَهُ عِبادَةٌ؛ 🌸🌸🌸 🔸امام سجاد علیه‌السلام: نگاه كردن مؤمن به چهره برادر ايمانى خود از روی دوستى و محبّت به او، عبادت است. مبارک باد. @MaarefHadith
علت ترویج حدیث در قالب دعا[توسط امام سجاد علیه‌السلام] الف) موقعیت ویژه جامعه: موقعیت اجتماعی و فرهنگ عمومی جامعه اقتضای جذب معارف محض را نداشت تلقی مردم در مواجهه با امام سجاد علیه السلام نیز در ابتدا به گونه ای نبود که به دانش آموزی از حضرت پردازند و با توجه به اینکه دیگر راه های تعلیم و تربیت در زمان امام سجاد علیه السلام هموار نبود آن حضرت با استفاده از روش دعا و تلطیف احساس معارف الهی را به مردم القا می کرد. ب) ضعف فرهنگ دینی: سلطه طولانی معاویه و سایر حکام بنی امیه موجب تضعیف فرهنگ مذهبی در میان مردم شده بود لهو و لعب رواج یافته بود و حتی در مدینه نیز خوانندگان و نوازندگان جایگاه خاصی یافته بودند به گونه ای که مدینه مرکز غنا گشته بود و خوانندگان فراوانی داشت اسامی برخی از این مطربان و مغنیان در کتاب الاغانی(ج۸، ص۳۴۳) آمده است. زمانی که خلیفه اموی یکی از کنیزکان آواز خوان مدینه را به مبلغ ۲۰ هزار دینار خرید و عازم شام شد مردم مدینه به تودیع او آمده و در غم فراق او گریستند در این اوضاع و احوال بود که امام سجاد با دعا های لطیف و پر احساس خود به مبارزه با فضای رایج فرهنگی و علاج بیماری واگیردار لهو و لعب و کوشش در نشر معارف اسلامی می‌پرداخت. 📗تاریخ حدیث شیعه، ج۱، ص۱۳۱. @MaarefHadith
14 pnesm.mp3
21.36M
🎧 صوت نشست علمی 〽️ اعتباریابی روایات فقهی «علی بن حدید مدائنی» 🔸بر پایه دو نگره اعتبارسنجی قدمایی (کتاب‌محور) و متأخرینی (سندمحور) 🎙 حجت الاسلام و المسلمین حیدری فطرت 🗓 چهارشنبه - 99/12/27 🆔 @pnesm_ir @MaarefHadith
1⃣الإمامُ الصادق عليه السلام :نَيْروزُنا كُلُّ يَومٍ . 🔸امام صادق عليه السلام: هر روز ما است(الفقيه،ج۳،ص۳۰۰) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 2⃣الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إذا كانَ يَومُ النَّيروزِ فَاغتَسِلْ وَ البَسْ أنظَفَ ثِيابِكَ ، و تَطَيَّبْ بِأطيَبِ طِيبِكَ ، و تَكونُ ذلكَ اليَومَ صائما . 🔸امام صادق عليه السلام : چون   فرا رسد، بدن خود را بشوى و پاكيزه ترين جامه هايت را بپوش و با خوش بوترين عطرها خودت را معطّر كن و در آن روز روزه دار باش.(وسائل الشيعة،ج۱،ص۳۴۶) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 3⃣رسول الله صلی الله علیه و آله: فَنَيرِزُوا إن قَدَرتُم كُلَّ يَومٍ يَعني تَهادَوا و تَواصَلُوا فِي اللَّهِ. 🔸پيامبر صلي الله عليه و آله :اگر مى توانيد هر روز را كنيد ؛ يعنى در راه خدا به يكديگر هديه بدهيد و با يكديگر پيوند داشته باشيد.(دعائم الإسلام ، ج 2 ، ص 326) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 4⃣ عن الامام الصادق علیه‌السلام: ما مِن يَومِ نَيروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوَقَّعُ فيهِ الفَرَجَ لِأنَّهُ مِن أيّامِنا و أيّامِ شيعَتِنا، حَفَظَتهُ العَجَمُ و ضَيَّعتُموهُ أنتُم. 🔸امام صادق‌علیه‌السلام: هيچ   نيست مگر اين كه ما در آن روز منتظر فرج هستيم؛ زيرا   از روزهاى ما و شيعيان ماست. ايرانيان آن را حفظ كردند و شما آن را از دست.(بحارالانوار، ج۱،ص۹۲) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 5⃣ عن الامام الصادق‌علیه‌السلام: هُوَ أوَّلُ يَومٍ طَلَعَت فيهِ الشَّمسُ. 🔸امام صادق علیه‌السلام:  نخستين روزى است كه خورشيد در آن.(همان) @MaarefHadith
آیة‌الله شبیری زنجانی: درباره روایاتی وارد شده است و مصادف بودن این روز با روز عید غدیر خم هم مطرح شده و ممکن است تکریم نوروز از این جنبه دارای اهمیت بوده باشد. @MaarefHadith