حجه الاسلام و المسلمین دکتر برنجکار در نشست نسبت معرفت فطری و رؤیت قلبی ابتدا به تبیین مفهومی این دو اصطلاح پرداختند.
به گفته ایشان معرفت فطری یک نوع دانش مستقیم را افاده می کند که از ابتداء در ما بوده و اکتسابی نیست و خداوند آن را در وجود ما قرار داده است. پس فطرت خدادادی است. معرفت فطریِ خدا، معرفتی است نسبت به خدا که مفهومی و استدلالی نیست بلکه اعطایی است، نه اکتسابی.
رویت یعنی دیدن. دیدن در امور حسی به کار میرود و در مورد خدا یعنی شناخت مستقیم و بی واسطه مانند دیدن آتش نه استنباط وجود آتش با دیدن دود. قلب هم آن ساحتی از انسان است که معرفتهای شهودی و مستقیم را دریافت میکند.
نسبت بین معرفت فطری و رؤیت قلبی
بنا به یک دیدگاه نسبت معرفت فطری و رویت قلبی تساوی است؛ چرا که هر دوی اینها مواجهه مستقیم است. به دیگر سخن از این سو مفهوم، استدلال و واسطهای در کار نیست؛ و از سوی دیگر خدا داده است و هر دو مربوط به قلب است. بنابراین این دو به یک حقیقت اشاره دارد.
دیدگاه دیگر که به نظر دقیق تر هم هست، روایات معرفت فطری و رؤیت قلبی را در سه ساحت تحلیل میکند:
1) خداوند در یک ساحتی (میثاق، ذرّ) بلکه ساحتهایی، خودش را معرفی کرده یا معرفتی از خودش به ما داده است که تعبیر شده است به رویت و معاینه.
2) ساحت دوم که در تعبیر روایات با عبارت نسیان یا فراموشی از آن یاد شده است: فانساهم. این بدین معنی است که ما در ساحت دوم در وضعیت غفلت هستیم. در این ساحت معرفت فطری هست ولی رؤیت نیست.
ادامه در فرسته ی بعدی
3) ساحت سوم: فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّرٌ (الغاشية: 21) یادآوری همان معرفت اول. در برخی از تعابیر روایات رؤیت الله در این جهان نیز به برخی از انسان ها نسبت داده شده است. مانند تعبیر امیرمومنان (ع): لم اعبد ربا لم اره. در این ساحت ممکن است برای برخی رویت حاصل شود و برای برخی حاصل نشود.
طبق این نظریه در این سه حالت معرفت فطری وجود دارد. در ساحت اول رویت همان معرفت است و معاینه، شدیدتر است. در حالت دوم که رویت و معاینه فراموش شده اما معرفت هست؛ به تعبیر روایات: فانساهم المعاینه و اثبت المعرفه فی قلوبهم. در حالت سوم که متذکر میشویم معرفت یکنواخت نیست. ممکن است کسی نماز بخواند و متذکر بشود به درجه ضعیف و کسی به درجه بالاتر، مانند امیر مومنان که میفرماید وقتی نماز میخوانم خدا را رویت میکنم. به همه این درجات میتوان گفت معرفت. پس معرفت فطری همه این سه ساحت را شامل میشود ولی به همه این سه ساحت رویت گفته نمی شود. در اولی رویت است، در دومی نیست، در سومی میتواند باشد میتواند نباشد.
استاد برنجکار.pdf
416.1K
گزارش تفصیلی از ارائه استاد برنجکار در مدرسه پاییزه معرفت فطری
مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام
🍁مدرسه پاییزه معرفت فطری 💠مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام با همکاری انجمن کلام اسلامی حوزه،
یادآوری روز سوم نشست، در روز پنجشنبه مورخه 1 آذر، ساعت 8
هدایت شده از پژوهشگاه قرآن و حدیث
💠📣 نشست هم اندیشی "مطالعات تاریخ کلام امامیه" برگزار می شود
📚 همراه با رونمایی از آثار تاریخ کلام امامیه
سخنرانان:
🎤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار
(رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🎤حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی
(رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🎤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن طارمی راد
(عضو هیات علمی بنیاد دائرة المعارف اسلامی)
🎤 حجت الاسلام و المسلمین محمدصفر جبرئیلی
(عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
🎤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری
(عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب)
🗓 زمان: پنجشنبه ۸ آذر ماه ۱۴۰۳
🕚 ساعت: ۸:۳۰ تا ۱۱:۳۰
🔺 مکان: قم، پژوهشگاه قرآن و حدیث، طبقه اول، سالن شیخ صدوق
↙️ لینک ورود به جلسه 👇
https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
◀️ ادامه خبر👇
https://www.riqh.ac.ir/post/77284
🌐 اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث 👇
https://www.riqh.ac.ir
@quran_hadith
مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام
🍁مدرسه پاییزه معرفت فطری 💠مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام با همکاری انجمن کلام اسلامی حوزه،
نظر به درخواست شرکت کنندگان محترم دوره،صوت های مدرسه پاییزه (معرفت فطری) به پیوست تقدیم میگردد👇🏻
جلسه اول استاد سبحانی.mp3
23.81M
جلسه 1: استاد سبحانی
جلسه2استاد بیابانی.mp3
47.2M
جلسه2:استاد بیابانی و استاد توران
جلسه3استاد سبحانی و مروارید.mp3
40.57M
جلسه3:استاد سبحانی و استاد مروارید