eitaa logo
مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام
201 دنبال‌کننده
99 عکس
3 ویدیو
18 فایل
مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام قم خیابان صفاییه، ک 21، فرعی اول سمت چپ، پلاک 50 https://maaref.org/ ارتباط با ما: @maarefins_admin کانال معاونت آموزش: https://eitaa.com/maarefahlebeyt کانال معاونت پژوهش: https://eitaa.com/pazhoheshmarefgom
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد مروارید.pdf
432.3K
گزارش تفصیلی از ارائه استاد مروارید در مدرسه پاییزه معرفت فطری
حجه الاسلام و المسلمین دکتر برنجکار در نشست نسبت معرفت فطری و رؤیت قلبی ابتدا به تبیین مفهومی این دو اصطلاح پرداختند. به گفته ایشان معرفت فطری یک نوع دانش مستقیم را افاده می کند که از ابتداء در ما بوده و اکتسابی نیست و خداوند آن را در وجود ما قرار داده است. پس فطرت خدادادی است. معرفت فطریِ خدا، معرفتی است نسبت به خدا که مفهومی و استدلالی نیست بلکه اعطایی است، نه اکتسابی. رویت یعنی دیدن. دیدن در امور حسی به کار می‌رود و در مورد خدا یعنی شناخت مستقیم و بی واسطه مانند دیدن آتش نه استنباط وجود آتش با دیدن دود. قلب هم آن ساحتی از انسان است که معرفت‌های شهودی و مستقیم را دریافت می‌کند. نسبت بین معرفت فطری و رؤیت قلبی بنا به یک دیدگاه نسبت معرفت فطری و رویت قلبی تساوی است؛ چرا که هر دوی این‌ها مواجهه مستقیم است. به دیگر سخن از این سو مفهوم، استدلال و واسطه‌ای در کار نیست؛ و از سوی دیگر خدا داده است و هر دو مربوط به قلب است. بنابراین این دو به یک حقیقت اشاره دارد. دیدگاه دیگر که به نظر دقیق تر هم هست، روایات معرفت فطری و رؤیت قلبی را در سه ساحت تحلیل می‌کند: 1) خداوند در یک ساحتی (میثاق، ذرّ) بلکه ساحت‌هایی، خودش را معرفی کرده یا معرفتی از خودش به ما داده است که تعبیر شده است به رویت و معاینه. 2) ساحت دوم که در تعبیر روایات با عبارت نسیان یا فراموشی از آن یاد شده است: فانساهم. این بدین معنی است که ما در ساحت دوم در وضعیت غفلت هستیم. در این ساحت معرفت فطری هست ولی رؤیت نیست. ادامه در فرسته ی بعدی
3) ساحت سوم: فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّرٌ (الغاشية: 21) یادآوری همان معرفت اول. در برخی از تعابیر روایات رؤیت الله در این جهان نیز به برخی از انسان ها نسبت داده شده است. مانند تعبیر امیرمومنان (ع): لم اعبد ربا لم اره. در این ساحت ممکن است برای برخی رویت حاصل شود و برای برخی حاصل نشود. طبق این نظریه در این سه حالت معرفت فطری وجود دارد. در ساحت اول رویت همان معرفت است و معاینه، شدیدتر است. در حالت دوم که رویت و معاینه فراموش شده اما معرفت هست؛ به تعبیر روایات: فانساهم المعاینه و اثبت المعرفه فی قلوبهم. در حالت سوم که متذکر می‌شویم معرفت یکنواخت نیست. ممکن است کسی نماز بخواند و متذکر بشود به درجه ضعیف و کسی به درجه بالاتر، مانند امیر مومنان که می‌فرماید وقتی نماز می‌خوانم خدا را رویت می‌کنم. به همه این درجات می‌توان گفت معرفت. پس معرفت فطری همه این سه ساحت را شامل می‌شود ولی به همه این سه ساحت رویت گفته نمی شود. در اولی رویت است، در دومی نیست، در سومی می‌تواند باشد می‌تواند نباشد.
استاد برنجکار.pdf
416.1K
گزارش تفصیلی از ارائه استاد برنجکار در مدرسه پاییزه معرفت فطری
💠📣 نشست هم اندیشی "مطالعات تاریخ کلام امامیه" برگزار می شود 📚 همراه با رونمایی از آثار تاریخ کلام امامیه سخنرانان: 🎤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار (رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🎤حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی (رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🎤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن طارمی راد (عضو هیات علمی بنیاد دائرة المعارف اسلامی) 🎤 حجت الاسلام و المسلمین محمدصفر جبرئیلی (عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🎤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری (عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب) 🗓 زمان: پنجشنبه ۸ آذر ماه ۱۴۰۳ 🕚 ساعت: ۸:۳۰ تا ۱۱:۳۰ 🔺 مکان: قم، پژوهشگاه قرآن و حدیث، طبقه اول، سالن شیخ صدوق ↙️ لینک ورود به جلسه 👇 https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast ◀️ ادامه خبر👇 https://www.riqh.ac.ir/post/77284 🌐 اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث 👇 https://www.riqh.ac.ir @quran_hadith
مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام
قابل توجه طلاب محترم؛ تاریخ برگزاری این برنامه تغییر کرده و متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.
📣 نشست علمی نقد کتاب "متن و تفسیر: امام جعفر صادق و میراث او در فقه اسلامی" از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث و انجمن کلام اسلامی حوزه، مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی- اسلامی و دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می شود. ✍️ تالیف: دکتر حسین مدرسی طباطبایی (استاد دانشگاه پرینستون) ارائه کننده: 🎤✍️ حجت الاسلام دکتر سیدعلی حسینی زاده (عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 📚 ناقد: 🎙 دکتر محمد جاودان (عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب) 🔸دبیر جلسه: آقای مرتضی خیاطیان 🗓 زمان: سه شنبه ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۳ 🕚 ساعت: ۱۸ 👈مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه ۲، فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمن های علمی حوزه، سالن کنفرانس ◀️ ادامه خبر👇 https://www.riqh.ac.ir/post/77308 🌐 اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث 👇 https://www.riqh.ac.ir @quran_hadith
💠📣 نشست علمی "رابطه بین نقل راوی با باور راوی" برگزار می شود 🎤 ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدکاظم طباطبائی (رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث) 🎙ناقد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی (رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام) ↙️ مدیر جلسه: دکتر مهدی سلیمانی آشتیانی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🗓 زمان: سه شنبه ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۳ 🕚 ساعت: ۸:۳۰ تا ۱۰ 🔺 مکان: پژوهشگاه قرآن و حدیث، سالن جلسات 🌐 لینک ورود به جلسه: https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast ◀️ ادامه خبر 👇 https://www.riqh.ac.ir/post/77330 🌐 اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث 👇 https://www.riqh.ac.ir @quran_hadith
💠📣 نشست علمی نقد کتاب "وجودشناسی و معناشناسی اسما و صفات الهی" برگزار می شود 🔷 با همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث و انجمن کلام اسلامی حوزه ارائه کننده: 🎤✍️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار (مولف کتاب و رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث و رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه) 📚 ناقدین: 🎙 حجت الاسلام و المسلمین عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🎙 دکتر علی الله بداشتی (استاد دانشگاه قم) 🗓 زمان: پنجشنبه ۶ دی ماه ۱۴۰۳ 🕚 ساعت: ۱۸ 👈مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه ۲، فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمن های علمی حوزه، سالن کنفرانس ◀️ ادامه خبر👇 https://www.riqh.ac.ir/post/77360 🌐 اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث 👇 https://www.riqh.ac.ir @quran_hadith