📕 داستانهای یک روانشناس
✍️نویسنده: زهرا وافر
ناشر: دفتر نشر معارف
نوبت چاپ: اول/1400
قیمت: 000/60 تومان
👈 این کتاب که از سه بخش در201 صفحه تشکیل گردیده مجموعه مقالاتی است که پیشتر در نشریات و روزنامهها به چاپ رسیده و معمولاً با داستانی کوتاه آغاز شدهاند تا مفاهیم به شکلی ساده و جذاب به مخاطب منتقل شوند و تلاش شده که آموزشها به گونهای روان و بدون پیچیدگی یا استفاده از اصطلاحات تخصصی ارائه شود تا هر نوع مخاطبی با هر سطحی از تحصیلات بتواند با مفاهیم موجود در کتاب ارتباط برقرار کند و استفادة لازم را ببرد.
در این کتاب اگرچه در بیان مطالب، هدف سادهسازی و بیان روان مفاهیم روانشناختی بوده است اما آموزشهای ارائه شده کاملاً جنبة علمی و کاربردی دارد و مبتنی بر کتابهای تخصصی و پژوهشی معتبر در حوزة روانشناسی است.
بخش اول: زندگی مشترک. برخی از موضوعهای این بخش: آرامشم تویی، عشق هرگز کافی نیست، حرفهای خانمان برانداز، دردسرهای واقعی فضای مجازی برای خانوادهها. و... بخش دوم: تربیت فرزند. برخی از موضوعهای این بخش: خرده جنایتهای مادرانه، خنجرهایی که به روح و روان فرزندانمان میزنیم و... بخش سوم: مهارتهای فردی. چگونه با تنبلی خود مبارزه کنیم؛ و...
#کتاب_شناسی
✅ پنجمین همایش "مردم سالاری دینی و آینده جهان اسلام" به همت دانشگاه شهید بهشتی برگزار می گردد.
🔸محور ها و موضوعات این همایش:
1- مباحث نظری
2- مباحث کاربردی
3- امکان سنجی کاربست تجربه مردمسالاری دینی در ایران برای جهان اسلام
4- راهبردها و راهکارهای تحقق مردمسالاری دینی در جهان اسلام
5- مردمسالاری دینی و آینده جهان اسلام با تاکید بر بیانیه گام دوم
👈محققان می توانند برای ثبت نام و ارسال آثار خود به سایت همایش به آدرس ذیل مراجعه نمایند:
http://religiousdemocracy.sbu.ac.ir
مهلت ارسال اصل مقالات پايان بهمن 1400 می باشد.
زمان برگزاري همايش ارديبهشت 1401 می باشد.
مقالات ارسالی در صورت احراز شرایط در مجله علمی اندیشه مردم سالاری به چاپ خواهند رسید.
علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به پوستر همایش مراجعه نمایند.
فراخوان دی 1400.pdf
815.6K
جزییات بیشتر از
از پنجمین همایش "مردم سالاری دینی و آینده جهان اسلام.
◀️ پرسمان+ 25 منتشر شد
شماره بیست و پنجم نشریه پرسمان+ ویژه دی ماه 1400 و سالگرد شهادت سردار سلیمانی منتشر شد
در این شماره می خوانیم:
🔸وقتی حق و باطل مخلوط می شود
🔸گلبرگ های فاطمی
🔸اگر فاطمه نبود...
🔸عزاداری فاطمیه در تاریخ
🔸سلیمانی، سرباز ولایت
🔸چگونه سلیمانی شویم؟
🔸حجت را تمام کرد...
🔸و...
🔸نرم افزار موبایلی پرسمان+
porsemanplus.ir/porseman.apk
🔸صفحه پرسمان+ در اینستاگرام
https://www.instagram.com/invites/contact/?i=1rlfbgw65g7k1&utm_content=kenuuhk
🔸صفحه پرسمان+ در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/porseman_plus
پایگاه جامع قرآنی، از مهمترین پایگاههای قرآنی جهان اسلام
دسترسی به 122 عنوان ترجمه و 260 عنوان در 1,605 جلد تفسیر
امکان مشاهده اعلام و موضوعات قرآنی و نیز نمایش برچسبهای صرفی و نحوی و اطلاعات بلاغی
اطلاعات بیشتر در پایگاه جامع قرآنی
(https://quran.inoor.ir/fa/ayah/18/58)مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
پیشگام در داده پردازی علوم اسلامی
www.noorsoft.org
▫️▫️▫️
📢 @noorsoft کانال رسمی نور در ایتا
🌷«جهاد تبیین» ورسالتهای استاد معارف تراز تمدن نوین اسلامی🌷
✍️ دکتر امیرمحسن عرفان
🔸سخن آغازین
مقام معظم رهبری در رروز اربعین حسینی مطالبهای را فراروی دغدغهمندان تعالی ارزشهای متعالی قرار دادند. ایشان فرمودند: «خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود. در قبال این حرکت گمراه کنندهای که از صد طرف بهسمت ملت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدفهای بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگهداشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم و بهخصوص جوانها، «حرکت تبیین» خنثیکننده این توطئه دشمن و این حرکت دشمن است».
چنین مینماید که فضای مجازی افکار و هیجانهای دانشجویان را در معرض تغییر و حمله قرار میدهد و تلاش میکند منابع دخیل در تصمیمگیریها و رفتارهای جوانان و دانشجویان را تحت کنترل خود گیرد. از اینروست که با تسخیر شدن فکر و ذهن دانشجو، بافت جامعه و ساختارهای اساسی آن بهگونهای تغییر خواهد یافت که خواست گردانندگان فضای مجازی باشد.
گونهشناسی اساتید در مواجهه با «تحریف» و «تخریب»
يكي از رسالتهای اساتید معارف دانشگاهها بحث مواجهه[1] با شبهات، تحریفها و تخریبهاست. در شرايط فعلي بهطور آشكاري شاهد نابساماني در عرصه مواجهه با شبهات و تحریفات هستيم.
نباید به این واقعیت بیتوجه بود که در عرصه مواجهه با شبهات و تخریبها ما با دوگونه اساتید «تقدیرگرا» و «خوداتکاء» ربرو میشویم. نقش استاد تقدیرگرا را «التیامبخشی» و اساتید خوداتکاء را «محافظت» دانستهاند. استاد التیامبخش درصدد کمکرسانی و نجات فکری دانشجویان بعد از ابتلای به شبهه است. در مقابل اساتید محافظ نگاهی فنی به مدیریت شبهات و سؤالات دارند و تأکید و تلاش عمدهشان بر اقدامات پیشگیرانه و آمادگی برای مقابله با شبهات و سؤالات است تا از این طریق بتواند با برنامهریزی اقتضایی برای مقابله با بحرانها از دانشجویان محافظت کرده و از میزان آسیبپذیری ایشان بکاهند.
مطالعه ادامه مطلب از پایگاه اینترنتی نشریه معارف👇
http://maarefmags.ir/node/3472
◀️ شماره جدید نشریه الکترونیکی معارف منتشر شد
♦️ششمین شماره الکترونیکی نشریه معارف (دی ماه 1400) با پرونده اختصاصی «سواد رسانه» منتشر شد
عناوین مطالب این شماره:
❇️ ظرفیتها و آسیبهای تمدن نوین اسلامی
✅ 🎬 پرونده سواد رسانه📽
🔸الفبای سواد رسانهای
🔸چیستی و چرایی سواد رسانهای
🔸سواد رسانهای برای مردم واجب، برای اساتید اوجب است!
🔸آرایش رسانهای در عصر پیشرفت ابزارهای ارتباطی.
🔸سیاستگذاری رسانهایدر گام دوم انقلاب
🔹تحلیل قرآنی روابط بینامتنی بیانیه گام دوم
🔹ابعاد اخلاقی سردار شهید سلیمانی
🔹ویژگیهای عقیدتی شیعیان از منظر آیتالله جوادی آملی
🔹شیعه پژوهی در غرب
🔹مبانی معرفتشناختی نظریه تساهل و تسامح از منظر فقه
🔹دکترین شوک
🔹 حرکتی دینی متکی به مبانی دینی.
🔹تأملی در دروس غیر اختصاصی معارف اسلامی
🔹کتابستان
🔹قوانین و مقررات و اخبار صنفی
🔸صفحه ما در اینستاگرام
www.instagram.com/maarefmags_ir
🔸صفحه معارف در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/maarefmags_ir
معارف الکترونیکی 06.pdf
11.01M
[فایل pdf ]
◀️ شماره جدید نشریه الکترونیکی معارف منتشر شد
♦️ششمین شماره الکترونیکی نشریه معارف (دی ماه 1400) با پرونده اختصاصی «سواد رسانه» منتشر شد
عناوین مطالب این شماره:
❇️ ظرفیتها و آسیبهای تمدن نوین اسلامی
✅ 🎬 پرونده سواد رسانه📽
🔸الفبای سواد رسانهای
🔸چیستی و چرایی سواد رسانهای
🔸سواد رسانهای برای مردم واجب، برای اساتید اوجب است!
🔸آرایش رسانهای در عصر پیشرفت ابزارهای ارتباطی.
🔸سیاستگذاری رسانهایدر گام دوم انقلاب
🔹تحلیل قرآنی روابط بینامتنی بیانیه گام دوم
🔹ابعاد اخلاقی سردار شهید سلیمانی
🔹ویژگیهای عقیدتی شیعیان از منظر آیتالله جوادی آملی
🔹شیعه پژوهی در غرب
🔹مبانی معرفتشناختی نظریه تساهل و تسامح از منظر فقه
🔹دکترین شوک
🔹 حرکتی دینی متکی به مبانی دینی.
🔹تأملی در دروس غیر اختصاصی معارف اسلامی
🔹کتابستان
🔹قوانین و مقررات و اخبار صنفی
🔸صفحه ما در اینستاگرام
www.instagram.com/maarefmags_ir
🔸صفحه معارف در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/maarefmags_ir
✅ الفبای سواد رسانهای
✍️دکتر حسین احمدی
درآمد
در دورهای که رسانههای مکتوب مهمترین فرمت رسانهای محسوب میشدند توانایی افراد در خواندن و نوشتن، درک آنچه که نوشته شده است و توانایی ایجاد ارتباط از طریق نوشتار، مرز بین باسوادی و بیسوادی را تعریف میکرد. اما تکنولوژیهای جدید، اقتصاد جهانی و اینترنت تعریف ما را از باسوادی متحول ساختهاند. رسانههای مکتوب برخلاف سابق دیگر فرمت رسانهای مسلط محسوب نمیشوند. این نقش در حال حاضر در اختیار رسانههای الکترونیک است. با سواد بودن در دنیای امروز به معنی توانایی رمزگشایی، درک، ارزیابی و ایجاد ارتباط با همه اشکال رسانهای و همچنین توانایی در خواندن، ارزیابی و تولید متن، صدا و تصویر یا ترکیبی از همه این عناصر است.
مفهوم سواد رسانهای در سه مرحله
مفهوم سواد رسانهای دربرگیرنده سه مرحله است که تحقق این سه مرحله به توانمندسازی رسانهای شهروندان منجر میشود:
🔸مرحله اول، زمانی تحقق مییابد که افراد نسبت به اهمیت مدیریت رژیم رسانهای خود (همانند رژیم غذایی) آگاه و حساس شوند؛ یعنی بتوانند تصمیم بگیرند که چه مقدار از وقت خود را صرف توجه به انواع رسانهها بکنند، به نحوی که قربانی اعتیاد و تخدیر رسانهای نشوند.
🔸 مرحله دوم، زمانی تحقق مییابد که فرد مهارتهای خاص توجه انتقادی به انواع محتواهای رسانهای را فرا بگیرد. به عبارت دیگر یاد بگیرد که چگونه یک متن رسانهای را تجزیه و تحلیل کند، پیام نهفته در یک محتوای رسانهای را مورد نقد و پرسش قرار دهد و درک کند که چه چیزی در آن متن حاضر است و چه چیز غایب. در این مرحله افراد یاد میگیرند که چگونه بین خطوط را بخوانند و چگونه پرسشگری و تفکر انتقادی را پیشه خود سازند.
🔸مرحله سوم، زمانی تحقق مییابد که افراد به مسایل عمیقتر فکر کنند؛ مثلاً اینکه تولیدکنندگان رسانهای چه کسانی هستند؟ چه اهدافی دارند؟ چه کسی از تولیدات آنها و نحوه بازنمایی واقعیتهای اجتماعی از سوی آنها سود میبرد؟ و چه کسی ضرر میکند؟ در این مرحله افراد در تجزیه و تحلیلهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود بر شناخت معانی تجربیات رسانهای خود و دیگران متمرکز میشوند و به این میاندیشند که تا چه حد رسانههای ارتباطی به تولید هژمونی فرهنگی، خلق شعور عامه و خلع سلاح گفتمانهای رقیب کمک میکنند....
مطالعه ادامه مطلب از طریق پایگاه نشریه معارف:
http://maarefmags.ir/node/3488
کتاب درسی «تفسیر موضوعی قرآن کریم»منتشر شد
کتاب حاضر بر اساس «طرح تحول کوتاه مدت دروس معارف اسلامی» نگارش شده است. این طرح با درخواست ریاست محترم نهاد آغاز گردید و در پی آن، با همت معاونت آموزشی نهاد، اولویتهای دروس معارف اسلامی ـ از جمله درس تفسیر ـ طی نظرسنجی گسترده با مشارکت استادان و دانشجویان استخراج گردید و گزارشی از آن به دانشگاه معارف اسلامی اعلام شد. گروه معارف قرآن و حدیث معاونت پژوهشی بر پایه اولویتهای اعلامی مزبور، اثر حاضر را با مشارکت گروهی از استادان در نه فصل به شرح ذیل تدوین نموده است:
1.شناخت قرآن؛
2.انس با قرآن؛
3.خدا در قرآن؛
4.اهداف آفرینش؛
5.قرآن و علوم؛
6.قرآن و بهداشت روان؛
7.حقوق انسان؛
8.تکالیف انسان در برابر خدا؛
9.تفسیر سوره حمد.
دو فصل نخست با قلم حجت الاسلام دکتر ابراهیم کلانتری؛ فصل «خدا در قرآن» به قلم حجت الاسلام دکتر بهجت پور؛ سه فصل «اهداف آفرینش، قرآن و علوم و قرآن و بهداشت روان» به قلم حجت الاسلام دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی؛ دو فصل «حقوق انسان و تکالیف انسان در برابر خدا» به قلم حجت الاسلام دکتر علی نصیری و فصل پایانی به قلم دکتر علیرضا کمالی نگارش یافته است.
این اثر پیش از انتشار با نگاه عالمانه جمعی از استادان فرهیخته معارف اسلامی دانشگاههای کشور؛ حجج اسلام: دکتر سید ضیاء الدین علیانسب، دکتر جواد اسحاقیان درچه، دکتر مصطفی محمودی صاحبی و سرکار خانم دکتر ناهید مشایی مورد سنجه علمی قرار گرفت.این کتاب در 216 صفحه و با قیمت 30 هزار تومان از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است.
Jame Nevisandehgan.pdf
2.02M
شناسنامه و فهرست کتاب درسی «تفسیر موضوعی قرآن کریم»
حيات دانشگاه به معارف اسلامي است
مشروح فرمایشات مرجع بصیر آيتالله العظمي صافي گلپايگاني (ره) در ديدار همکاران امور اساتید و دروس معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با ایشان در سال 1388
از شما و زحمات شما تشكر ميكنم. اين توفيقي است كه شامل حال شما شده و از اين جهت تبريك عرض ميكنم و اميدوارم كه اين رشته امور انشاءالله بيشتر و بالندهتر شود. بدانيد كه اين نقطه شروع است و از همينجا بايد به سوي تكامل رفت. كل مطلب هم همين است كه معارف اسلام و قرآن و اهلبيت(عليهمالسلام) بايد در جامعه باشد و جامعه با اين معارف است كه تربيت ميشود. بايد مردم را با اين معارف آشنا كرد؛ مخصوصاً در دانشگاهها و در ميان اساتيد و نسل جوان و قشر تحصيل كرده.
اينها مسائلي است كه هميشه مورد توجه بوده و كم و بيش بايد فكري كرد كه حوزهها و روحانيت بتوانند وظيفه اصلي خودشان را در اين مراكز (دانشگاهها) انجام بدهند. ما معارفي داريم كه اگر در مجامع علمي عرضه شود بهتر و بيشتر جلوه ميكند. شايد نتوان بخشي از حقايق نهجالبلاغه را براي همه مردم بيان كرد ولي در دانشگاهها ميشود اينها را عرضه كرد. در بين دشمنان اسلام و كفّار و دانشمندان خارجي، افرادي بودهاند كه به مجرد آشنايي با معارف اسلامي، تحت تأثير قرار گرفته و مسلمان شده و ايمان آوردهاند. تأثير تعاليم اسلامي و هدايتهاي الهي در قشر دانشمند و تحصيلكرده، بيشتر است و اگر ما خودمان بتوانيم تبليغ كنيم و لوازم آن را داشته باشيم، بهتر ميتوان اين قشر را تحت تأثير قرار داد و هدايت نمود.
اين كار شما كار بسيار بزرگ و ارزشمندي است. بايد دانست كه در حوزه نسبت به دانشگاهها سوءظني وجود ندارد؛ يعني اينگونه نيست كه كسي معتقد باشد همه دانشگاهيان منحرفند! بلكه الحمدلله قشر دانشگاهي خوب هستند. بسياري از دانشگاهيها را ميشناسيم كه متديناند و حتي خارج از كشور هم اساتيدي داريم كه آنقدر متدين ميباشند كه آدم گاهي فكر ميكند شايد داخل كشور مانند آنها كمتر پيدا شود. هرچند گاهي هم مطالبي در دانشگاه ظاهر ميشود ولي نبايد بقيّه را با آنها قياس كرد؛ البته اين كمبودها گاهي در حوزهها هم وجود دارد.
دانشگاه و حوزه در يك مسير واحد هستند و همه ما، خطمان خطِ اسلام است و انشاءالله همه براي عزت اسلام عمل ميكنيم. دانشگاهيها هم گاهي كه اينجا ميآيند، بنده آنها را تشويق ميكنم كه ما بايد در همه رشتهها پيشرفت و ترقّي داشته باشيم. بايد ديگران به ما محتاج باشند و همانطوري كه حضرت رسول(ص) فرمودند، ديگران بايد به ما محتاج باشند، نه اينكه ما به ديگران محتاج باشيم. همه اينها به اين وابسته است كه دانشگاههاي ما خوب عمل كنند. حيات معنوي دانشگاهها هم به اين است كه معارف ديني داشته باشند و از حقايق اسلام استفاده كنند؛ يعني روح پيدا كنند، خلوص پيدا كنند؛ آن وقت است كه آنها خدمتگزاران حقيقي ملت ميشوند، ولي اگر اين روح معنوي وجود نداشته باشد، آنها نيز بيتفاوت خواهند شد. غرض اين است، علومي كه در دانشگاهها تدريس ميشود همه بايد در خدمت اسلام و منافع جامعه باشد؛ كه انشاء الله همينطور هم هست.
در حوزه هم بايد تلاش شود تا افرادي تربيت شوند كه در صورت نياز در دانشگاهها و ديگر اماكن علمي، حضور پيدا كنند و بتوانند حوائج آنها را برآورده نمايند. وقتي شرايط فراهم باشد و آمادگي لازم براي پذيرش معارف اسلامي وجود داشته باشد، اگر افرادي براي اين كار نداشته باشيم و يا در آن فضاها حضور پيدا نكنيم، شايد از نظر شرعي به تكليفمان عمل نكردهايم.
من مجدداً تشكر ميكنم و حقيقتاً خوشحال شدم. انسان تا وقتي فعاليتها و آمارهايي كه شما داريد را نشنيده باشد، يك حالت يأسي در او به وجود ميآيد، ولي وقتي ميشنويم كه چنين كارهايي در دانشگاهها صورت ميگيرد، خيلي اميدوار ميشويم كه برنامههايي هست و عزيزاني مثل شما دارند كار ميكنند و فعالند. اين موقعيتها و فرصتها هميشه فراهم نميشود. من در مورد انقلاب هميشه ميگفتم كه اين انقلاب مسئلهاي نيست كه هر سال اتفاق بيفتد. يك وقت ميبيني طي چند قرن، مقدمات يك حركت، فراهم ميشود و سرانجام آن حركت انجام ميگيرد. حالا اين حركت و مقدمات آن فراهم شد و نظام جمهوري اسلامي به وجود آمد و ما بايد اين را حفظ كنيم و حداكثر استفاده را در راه مقاصد صحيح اسلامي در آن ببريم؛ نه اينكه خيال كنيم كه اين نعمت كمي است و ما آن را دست كم بگيريم...
ادامه مطلب در سایت نشریه معارف
http://maarefmags.ir/node/1300
حيات دانشگاه به معارف اسلامي است
مشروح فرمایشات مرجع بصیر آيتالله العظمي صافي گلپايگاني (ره) در ديدار همکاران امور اساتید و دروس معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با ایشان در سال 1388
از شما و زحمات شما تشكر ميكنم. اين توفيقي است كه شامل حال شما شده و از اين جهت تبريك عرض ميكنم و اميدوارم كه اين رشته امور انشاءالله بيشتر و بالندهتر شود. بدانيد كه اين نقطه شروع است و از همينجا بايد به سوي تكامل رفت. كل مطلب هم همين است كه معارف اسلام و قرآن و اهلبيت(عليهمالسلام) بايد در جامعه باشد و جامعه با اين معارف است كه تربيت ميشود. بايد مردم را با اين معارف آشنا كرد؛ مخصوصاً در دانشگاهها و در ميان اساتيد و نسل جوان و قشر تحصيل كرده...
ادامه مطلب در سایت نشریه معارف
http://maarefmags.ir/node/1300
◀️ پرسمان+ 26 منتشر شد
شماره بیست و ششم نشریه پرسمان+ ویژه بهمن ماه 1400 و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شد
در این شماره می خوانیم:
🔸خدا خودش پشت خط است
🔸دریایی که پایان نداشت
🔸دانشجو و انقلاب اسلامی
🔸انقلاب اسلامی، بستر تحقق ولایت
🔸عصر جدید، عصر انقلاب اسلامی
🔸انقلاب و عدالت
🔸پهلوی، پلیدی، زباله دان تاریخ
🔸و...
🔸نرم افزار موبایلی پرسمان+
porsemanplus.ir/porseman.apk
🔸صفحه پرسمان+ در اینستاگرام
https://www.instagram.com/invites/contact/?i=1rlfbgw65g7k1&utm_content=kenuuhk
🔸صفحه پرسمان+ در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/porseman_plus
✅سیاستگذاری رسانهای در گام دوم انقلاب
✍️دکتر مجید سلیمانی ساسانی (دانشآموخته علوم ارتباطات و پژوهشگر مطالعات فرهنگ و رسانه)
🔸 درآمد
رهبر انقلاب اسلامی در بیانیهی «گام دوم انقلاب» با مرور تجربه ۴۰ ساله انقلاب اسلامی اعلام کردند: انقلاب «وارد دوّمین مرحله خودسازی و جامعهپردازی و تمدّنسازی شده است». گام دومی که باید در چارچوب «نظریهی نظام انقلابی» و با «تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی» بهسوی تحقق آرمانِ «ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه)» برداشته شود.
در ادامهی به بررسی موضوع سیاستگذاری رسانهای در چارچوب نگاه مطرح شده در بیانیهی گام دوم پرداخته است.
❇️نگاهی به نظریههای ارتباطی
بدون شک، بیانیهی گام دوم، فرازهای متنوعی از چهلسالگی انقلاب اسلامی را بهمثابه راهی طیشده و تجربهای ارزشمند مطرح میکند و سرشار از عبارات قدرتمند، واژگان نیرومند و گفتاری جهتمند است. با اینحال، متن پیش رو متوجه فرازی از این گفتار ارزشمند است که بر «وظایف سنگین» و «نگاه مسئولانه دستگاهها، اشخاص و نهادهای غیرحکومتی» در زمینهی رسانهها تأکید میکند. به بیانی دیگر میتوان گفت که رهبر معظم انقلاب اسلامی در این فراز از بیانیه، به طرح بحرانی در زمینه برنامهریزی رسانهها اشاره داشتهاند و خواستار «تنظیم» و «اجرای» برنامههایی «کوتاهمدت»، «میانمدت» و «جامع» شدهاند. بنابراین میتوان از چند وجه به مسئله سیاستگذاری و برنامهریزی رسانهها و همچنین اهمیت آن بهمنزله مسئولیتی اجتماعی پرداخت. نوشتار حاضر، از همین منظر به شرایط و امکانهای موجود در سیاستگذاری رسانهای میپردازد. برای شروع و طرح مسئله باید گفت که در نظریههای ارتباطی و رسانهای، دستهبندیهای مختلفی وجود دارد که از نقطهنظر «زمانی» و «کارکردی» و «میزان تأثیرات» به رسانهها نگریستهاند.
به لحاظ تاریخی و از نگاه کلی، میتوان چهار دوره برای نظریه رسانهها در نظر گرفت:
نظریههای دوره اول، بر تأثیر قدرتمند رسانهها تأکید داشتند (۱۹۰۰-۱۹۳۰) و از این منظر، این اعتقاد وجود داشت که رسانهها، توان ایجاد هر تغییری را دارند.
دوره دوم، نظریههایی هستند که تأثیر قدرتمند رسانهها را به چالش میکشند و سخن از تأثیرات محدود رسانهها به میان میآورند و فرایند ارتباطی را بهواسطه الگوهای چندمرحلهای در ارتباطات تعریف میکنند (۱۹۳۰-۱۹۶۰).
اما با ورود تلویزیون و اثرات شگرف و تغییرات اجتماعی آن، دوره سوم نظریههای رسانهها تحت عنوان «بازگشت به نظریههای تأثیر قدرتمند» مطرح میشود (۱۹۶۰-۱۹۹۰).
با اینحال، بهطور کلی میتوان از دوره چهارمی نیز سخن به میان آورد که با ورود اینترنت و رسانههای اجتماعی آغاز شده است. جدا از بحثهای متفاوتی که از نگرش تأثیرات رسانهها در دورههای تاریخی مختلف وجود دارد، میتوان گفت که عرصه «سیاستگذاری رسانهای» نیز بهنحوی با این امر مرتبط است.
مطالعه ادامه مطلب در پایگاه نشریه:
http://maarefmags.ir/node/3492
📕مدلهای روششناختی تولید علوم انسانی- اسلامی
در پرتو حکمت و اجتهاد
✍️نویسنده: دکتر مرضیه عبدلی مسینان
ناشر: دفتر نشر معارف
نوبت چاپ: اول/1399
قیمت: 000/55 تومان.
این کتاب به دنبال آن است تا در گام اول با تحلیل و ارزیابی مدلشناختی زویکردهای اجتهادی به استکشاف مدل از رویکردهای اجتهادی دست یابد و در گام دوم با ارزیابی شناختی مدلهای اجتهادی، ضعفها و برجستگیهای آنها را باز شناخته و به این ترتیب زمینه را برای تولید دانش دینی با ارائه مدلی واقعی بر پایه شرطهای لازم و کافی که از همه محاسن و ویژگیهای مدلهای پیشین بهره برده و در عین حال ضعفها و کاستیهای آن را جبران نموده باشد فراهم نماید. مدلی که بتواند پاسخگوی سؤالات بیشتری باشد و مشکلات بیشتری را حل نموده، ناظر به واقعیت اجتماعی بوده و در عین قابلیت اجرایی، تبیین دقیقتری از واقعیتهای اجتماعی ارائه دهد؛ چارچوبی که برخوردار از مبانی روششناختی روشن و دقیق بوده و از قابلیت گفتوگو با پارادایم رایج علوم انسانی برخوردار باشد.
این کتاب که در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه(1398) به عنوان پایاننامه گرانسنگ با عنوان «استخراج، تحلیل و ارزیابی مدلهای اجتهادی در روششناسی تولید علوم انسانی- اسلامی» شایسته تقدیر شناخته شد بر مبنای اهداف گفته شده، در یکمقدمه و پنج فصل و هر فصلی از چند گفتار و در مجموع در 384 صفحه به سامان رسیده است.
#کتاب_شناسی
1_1457983529.pdf
1.29M
🔰فایل Pdf تدریس و ارائه کتاب جهاد تبیین در اندیشه حضرت آیتالله العظمی خامنهای[مدظله]
📚این کتاب به تازگی منتشر شده است.
🔶 در این فایل کلیات و عنوان مباحث و سرفصلهای موضوع جهاد تبیین ذکر شده است.
📌 گروه معارف با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار میکند:
✅ سلسله نشستهای گفتگوی ماه:
🖋 نشست اول:
فرصت ها و تهدید های درس تفسیر موضوعی؛ (روش ها و فنون تدریس)
🎙با ارائه ایده ها و تجربیات مدرسان تفسیر موضوعی و با حضور آقای دکتر سیدرضا فیروزی؛ کارشناس برجسته در عرصه روش تدریس.
⏰ زمان: چهارشنبه، ۴ اسفند ۱۴۰۰
ساعت ۱۹
🔗 لینک نشست: vroom.ut.ac.ir/farabi11
🔺استادن محترم به عنوان مهمان وارد شوند.
🔺مدرسان محترم استان قم خواهشمند است با نام و نام خانوادگی خود وارد جلسه شوند.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
#نهاد_نمایندگی_مقام_معظم_رهبری 🇮🇷
#دانشکدگان_فارابی_دانشگاه_تهران
https://eitaa.com/joinchat/244187150Cdeca759346
✅سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی
⬅️نشست دوم: «اخلاق و انقلاب اسلامی؛ مبانی،چالش ها و راهکارها»
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر هادی صادقی مدرس حوزه و دانشگاه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه
📒دبیر علمی: دکتر سید جواد میر خلیلی استاد یار دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)
⏰زمان: سه شنبه 3 اسفند ماه 1400 ساعت 14 الی 16
🔹مکان:تهران،خیابان انقلاب،بین خیابان وصال شیرازی و قدس، کوچه اسکو ،پلاک 15
⬅️نشست به صورت مجازی برگزار می گردد.
🔷مجری: پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⬅️ لینک وورد به جلسه
🌐 dte.bz/maarefconf
📕 دکترین شوک
نگاهی به کتاب «دکترین شوک؛ ظهور سرمایهداری فاجعه»
✍️دکتر سید مجید امامی (مدرس دانشگاه)
«دکترین شوک» پرفروشترین کتاب جهان در سال 2009 بود که به 28 زبان ترجمه شد. نویسنده این کتاب خانم نائومی کلاین از لحاظ شخصیتی از منتقدان نظریههای مسلط جهانیسازی و جهانیشدن و از شاگردان "نوام چامسکی" است. وی که کانادایی الاصل میباشد در مواضع سیاسیاش هم نشان داده خیلی تابع اندیشههای آنگلوساکسونی نیست. وی در این کتاب از استعاره شوک استفاده کرده تا توضیح بدهد که دقیقاً غرب و به طور مشخص سرمایهداری و سرمایهسالاری در دو دهه گذشته علی رغم حساسیت و هوشیاری که نسبت به آن در جهان ایجاد شده و این همه جنبشهای مقاومت که علیه سرمایهداری ایجاد گردیده، چگونه همچنان اهداف خودش را پیش میبرد.
شاید بگویید سالها پیش جورج اورول، رمانی به نام 1984 نوشت و نیز رمانهای دیگر توضیح داده که دنیا چگونه توسط یک گروه کوچک اداره میشود و در واقع یک استبداد نرم حاکم است که ویژگیهای خاص دنیا را القا میکند؛ ولی فرق این کتاب با کارهای دیگر امثال اورول که دانشگاههای ما مخصوصاً در دهه قبل زیاد آنرا خواندند این است که این کار علمی است...
مطالعه ادامه مقاله در پایگاه نشریه:👇
http://maarefmags.ir/node/3497
May 11
🏴«حكومت اسلامي» فصل مهم كتاب زندگي ائمة(ع)
(ديدار نوشتي از روضة خصوصي مقام معظم رهبري)
🏴به بهانه شهادت حضرت موسی بن جعفر علیه السلام🏴
✍️سيد مجتبي مجاهديان
....
فرصتي پيش آمد تا رهبر فرزانه انقلاب، به طور غير رسمي، چند نكته مهم بيان كنند. معظمله رو به سخنران مجلس فرمود:
«امام موسىبنجعفر(ع) ادعاى تشكيل حكومت داشت؛ و خلفاي جور اين را مىفهميدند. دعواي آنها با ائمه(ع) و از جمله اين امام بزرگوار بر سر علم امام(ع) نبود؛ چرا كه خلفا همه به علم ائمه(ع) اقرار داشتند. اين نكته بايد گفته و تكرار شود. اين مسئله اگر تبيين نشود، بقيه حرفها در بارة اهلبيت(ع) كامل نيست. كتاب زندگي ائمه(ع) اينگونه كامل ميشود كه ايشان ميخواستند "حكومت اسلامي" تشكيل دهند. پس مسئله، داعية خلافت و امامت بود؛ كه ائمه(ع) در اين راه كشته شدند و موسىبنجعفر(ع) به زندان رفتند و عاقبت به شهادت رسيدند. اگر از ائمه(ع) نميترسيدند كه ايشان را زندان نميكردند. پس نزاع، نزاع قدرت است؛ البته با ماهيت خاص خود. اين بايد تبيين شود. اگر چه ائمه(ع) گاه در مقابل خلفا تقيه مىكردند. شيعيان ايشان نيز به اين معنا توجه داشتند؛ مثلاً وقتى كه مىخواستند به ظاهر در مورد موسىبنجعفر(ع) سعايت كنند، تا هارون آنها را به زندان ببرد، آن شخص سعايت كننده چون به حضور هارون رسيد، پرسيد: «يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ! خَلِيفَتَانِ فِي الْأَرْضِ مُوسَىبْنُجَعْفَرٍ بِالْمَدِينَةِ يُجْبَى لَهُ الْخَرَاجُ وَ أَنْتَ بِالْعِرَاقِ يُجْبَى لَكَ الْخَرَاجُ؟»(بحارالانوار، ج 48، ص240)؛ آيا براى دو خليفه همزمان در يك سرزمين خراج جمع مىشود؟! هارون گفت: براى چه كسى غير از من؟ گفت: مردم خمس مالشان را به مدينه، نزد موسىبنجعفر ميفرستند.»
مطالعه کامل این دیوار نوشت در سایت نشریه معارف:
http://maarefmags.ir/node/2156
✅ الگوگيرى از شخصيت حضرت عباس(ع)
✍️ابوالفضل هاديمنش
👈اشاره:
يكى از راهكارهاى سازنده و دقيق در گسترش هر فرهنگ الگوسازى و معرفى و بهرهبردارىهاى شخصيتى از اسوهها و قهرمانان آن فرهنگ است؛ زيرا آدمى به طور ذاتى مىكوشد از شخصيتهاى برجستۀ مكتب خويش تأثير پذيرد و رفتار خود را با شيوۀ رفتارى آنان سازگار كند. در فرهنگ عاشورا، ميراثى گرانبها وجود دارد كه مجموعهاى از بهترين اسوهها را در خود گرد آورده است. حضرت عباس(ع) نيز بهترين سرمشق براى نسل جوان به شمار مىرود. معرفى اين چهرۀ برجسته و فداكار، گامى بزرگ در توسعۀ فرهنگى جامعه در سطح كلان و تلاشىسودمند براى فرهنگسازى جوانان خواهد بود.
❇️ الگوى جانبازى
چهرۀ يك سرباز فداكار و جان بر كف وقتى به خوبى آشكار مىشود كه براى دفاع از ارزشهاى خود، بدون هيچ گونه چشمداشتى تلاشمىكند. اين چهره هنگامى سرمشق جانبازى است كه در روزگار تنهايى، پايبندى او به ارزشها و اعتقادات، مانع از زمين گذاشتن سلاحش مىشود. او در چنين شرايطى مىكوشد برخلاف بىوفايى ديگران وكوشش دشمن براى از هم گسيختن صفوف مبارزان به وسيلۀ تهديد، تطميع و تبليغات سوء، بر مرام خود پافشارى كند و پرچم وفادارى را بر زمين نگذارد. سرباز فداكار اگر چه مرگ را پيش چشمان خود مىبيند، نمىترسد و همچنان با روحيۀ عالى به مبارزۀ خويش ادامه مىدهد. خون چنين سربازى، بزرگترين تضمين براى بقاى ارزشها و معتقدات او است؛ زيرا سبب بيدارى چشمهاى خواب آلوده و فطرتهاى غبار گرفته مىشود.
حركت و حضور حضرت عباس(ع) در اين نهضت و شهادت او در راه رسيدن به هدف عالى خود، گوياى بزرگىِ حماسه و عرفان اوست. او كه در آغاز حركت، بىوفايى ياران را ديده بود، از حركت و پويايى باز نايستاد؛ چرا كه از كودكى براى جانبازى در راه حق، آموزش ديده بود. هم او بود كه باران تير و سيل شمشيرها در آخرين لحظات، سبب ايستايى او نگرديد و از مبارزه، آن هم با دستانى كه جدا شده بود، باز ننشست و همچنان مشك را به سينه مىفشرد؛ هم او بود كه رمز بقاى خود و آيين خود را در فناى خويش جست و جو مىكرد و سرانجام نيز بدان دست يافت.
منبع: نشریه معارف شماره 23.
مطالعه ادامه مطلب در سایت نشریه:
http://maarefmags.ir/node/1490