eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
313 ویدیو
578 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️برای او که "پدر" بود! ✍️ محمدامین رضایی ▪️اگر بخواهم حاج قاسم را دریک کلمه توصیف کنم حاج قاسم به معنای واقعی کلمه "پدر "بود. به همان معنی که در فرهنگ ایرانی و اسلامی از آن در ذهن داریم. دقیقا همان چیزی که این روزها لازم داریم و نیست! من هر چه میگردم در حوزه،در دانشگاه ،در بین مسئولین سیاسی و... آنچه بسیار کم پیدا میشود همین پدر بودگی است. اگر می بینید این روزها خیلی از بچه های نسل جدید بریدند یا بعضی از جوان های حتی انقلابی وتشکلی از پا در می آیند یا بین طلبه ها بعضی دلسرد شدند یک عنصر مهم و حیاتی نبودن همین افرادی است که حقیقتا پدری کنند. ▪️مسئول سیاسی گرفتار جناح یا پروتوکل های اداری است. استاد دانشکاه می اید درسش را میدهد و میرود در حوزه هم مدتی است وضعیت اینجور شده! سازمانی شدن این حالت پدرانه را از خیلی ها گرفته، نمیگویم نیست ولی حقیقت این است که خیلی کمند آنهایی که پدری کنند. سالروز شهادت ابومهدی الهمندس هم هست. جمله معروفی دارد که برای حرکت در بحران ها به مغز سرد و قلب گرم نیاز داریم. یکی از کارهای پدر همین است گرما دادن به قلب هایی که سرد شده و عن قریب است یخ بزند! در این روزهای آشوب ناک جوان ها بیش از هر زمان پدری میخواهند حتی آنهایی که ظاهرشان مثل ما نیست یکی باشد که حرف و دردشان را بشنود بگذارد که حداقل خالی شوند. با همه وجود برای شان قدمی بردارد. ▪️"بی پدری" حس بدی است که این روزها تعیم یافته، اگر می بینید بعضی ها به عصیان مبتلا شدند دهه هشتادی ها از ما دور شدند بخشی برای همین است چون پدر بودگی را کم می بینند. چقدر لازم است این روزها روحانیت، بزرگان سیاسی، صاحبان تریبون، آنهایی که سرد و گرم روزگار را چشیده پدر بودن را تمرین و تجربه کنند. پدر نه به معنای وجه زمخت و سختش به همان سبک که در حاج قاسم می دیدیم که پناه بود برای بچه های شهید، برای مردم محروم، برای دخترکانی که ظاهرشان هم متفاوت بود با دخترهایش ولی دختر خود میدانست، برای مردم با سلایق مختلف، حاج قاسم بهترین مثال برای کاراکتر پدر بود درجامعه و فرهنگ ما، در مقیاس های کوچک و بزرگ، در هر جایگاهی که هستیم کمی شبیه او بشویم، این روزها این انقلاب، این آب خاک این نسل بیش از هر چیز پدر بودن را طلب میکنند، دریغ نکنیم ...به خاطر او که پدر بود برای همه، ... .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 رباعی گفتی و تقدیم سلطان غزل کردی شعرخوانی محسن رضوانی در مدح حضرت ام‌البنین(سلام الله علیها)
📚کتاب فیلترینگ پرسش ها و پاسخ ها ✍️به کوشش جمعی از کارشناسان فضای مجازی توسط نشر عاکف ( ناشر ، محمد علی لیالی ) منتشر شد. اين سؤالات با توجه به شرايط خاصي که در نتيجة اغتشاشات اواخر شهريور و مهر 1401 در ايران شکل گرفت و دو سکوي مهم خارجي (اينستاگرام و واتساپ) مسدود گرديد، گسترش يافت و با برخي پرسش‌هاي موردي و مصداقي ناظر به شرايط ايجادشده همراه گرديد. در چنين شرايطي، بررسي شبهات کلي و موردي در زمينة فيلترينگ ضرورت و اولويت پيدا کرد و نوشتار حاضر در پاسخ به اين نياز، توسط برخي کارشناسان فضاي مجازي و محققان اين حوزه تدوين شد. بخش اصلي اين نوشتار، پرسش‌ها و پاسخ‌ها ‌دربارة فيلترينگ، در دو بخش کلي و مصداقي (ناظر به فيلتر اينستاگرام و واتساپ) است. موضوع «مطالبات مقام معظم رهبري از مسئولان ‌دربارة فضاي مجازي» نيز به‌دليل اهميت و ارتباط مباحث، در قالب ضميمه درج شده است. رويکرد غالب در نوشتار، رعايت اختصار و پرهيز از تفصيل بوده است.
📚 کتابستان حجاب (1) 🔸به بهانه 17 دی ماه سالروز اعلام کشف حجاب از طرف رضاخان🔸 📚 اشاره 👈 پیش‌روی شما، معرفی عناوین گزیده کتاب‌هایی در حوزه حجاب است که در دهه 90 شمسی منتشر شده‌اند. معارف 🔶 1. حجاب من: بررسی حجاب در میان مفاهیم مرتبط؛ امین کشوری، جام جم، 128 صفحه، 1390. 🔷 2. بررسی و تحقیق پیرامون حجاب و اشکالات مطرح‌شده در خصوص آن؛ مجید حاذق ـ زهرا حمزه‌پور، خرسندی، 232 صفحه، 1390. 🔶3. آنچه از حجاب می‌دانیم؛ هادی سیدی‌حسینی، پیام آزادی، 256 صفحه، 1390. 🔷 4. جلوه جمال زن؛ مصطفی نامور، نشر توسعه ایران، 464 صفحه، 1390. 🔶 5.حجاب از دیدگاه روانشناسی؛ مهسا شریفی، راز نهان، 136 صفحه، 1390. 🔷 6. مسئله پوشش؛ حسن ابراهیم‌زاده، کانون اندیشه جوان، 184 صفحه، 1390. 🔶 7. حجاب زن مسلمان؛ محمدرضا اکبری، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، 244 صفحه، 1390. 🔷 8. حجاب، عفاف و خانواده از دیدگاه حضرت امام خمینی(ره)؛ موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، 204 صفحه، 1390. 🔶 9. حکومت اسلامی و حکم حجاب؛ داود مهدوی‌زادگان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 168 صفحه، 1390. 🔷 10. حماسه عفاف و حجاب؛ تحلیل روانشناسی، اجتماعی بر مسئله حجاب و بدحجابی، عبدالمجید دشتی، کریمه اهل‌بیت(ع)، 208 صفحه، 1390. 🔶 11. زن و بازیابی هویت حقیقی؛ برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، به کوشش: محسن کربلایی‌نظر، انقلاب اسلامی، 1390. 🔷 12. مساله حجاب در جمهوری اسلامی ایران(بررسی حقوقی، جامعه‌شناختی)؛ علی غلامی، دانشگاه امام صادق(ع)، پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات، 404 صفحه، 1391. 🔶 13. مساله حجاب در غرب(بررسی حقوقی، جامعه‌شناختی)؛ علی غلامی، دانشگاه امام صادق(ع)، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، 400 صفحه، 1391. 🔷 14. معیارهای حجاب و عفاف در زنان و مردان و رابطه آن با سلامت روحی و روانی جامعه؛ موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، 152 صفحه، 1391. 🔶 15. آیین برنامه‌سازی درباره فرهنگ عفاف و حجاب؛ ابراهیم شفیعی‌سروستانی، مرکز پژوهش‌های‌ اسلامی ‌صدا و سیما، 136 صفحه، 1391. 🔷 16. ارزنده‌ترین زینت؛ مریم ریاضی‌تهرانی، زعیم، 250 صفحه، 1391. 🔶 17. گلبرگ عفاف(پژوهشی قرآنی در حجاب)؛ عبدالحسین حاجی‌ابوالحسنی، 164 صفحه، 1391. 🔷 18. نقش خانواده در عفاف و حجاب؛ حسنعلی میرزابیگی ـ اعظم غیاثوند، آوامتن، 130 صفحه، 1391. 🔶 19. انسان برای زندگی بهتر؛ محمد استادجعفری، مرکز نشر هاجر، جلد 1 و 2، 1391. 🔷 20. انقلاب ژاکت‌های دکمه‌دار: موج حجاب‌خواهی در غرب؛ رقیه رودسرایی، دفتر نشر معارف، 80 صفحه، 1391. 🔶 21. اهمیت حجاب و عفاف و ازدواج در اسلام؛ علی محمودی‌ارسنجانی، 232 صفحه، 1391. 🔷 22. به رنگ شهدا: جستاری کوتاه در مورد عفت و حجاب؛ ایمان محمدی‌نرگسی، نیلوفران، 184 صفحه، 1391. 🔶 23. هیچ...: رفتارها و معضلات اجتماعی؛ فاطمه اسلامی، دفتر نشر معارف، 208 صفحه، 1391. 🔷 24.مجموعه قوانین و مقررات عفاف و حجاب؛ علیرضا فجری، خرسندی، 272 صفحه، 1391. 🔶 25.سلسله مقالات مدارس علمیه خواهران استان‌های خراسان با موضوع حجاب؛ نصرت زاهدی ـ حبیبه ندری، خانه پژوهش، 506 صفحه، 1391. 🔷 26.حجاب از منظر دیگر: مجموعه مقالات برگزیده کنگره سراسری عفاف و حجاب؛ سوره مهر، جلد 1 و 2، 1391. 🔶 27.درسنامه حجاب؛ سیدمرتضی حسینی‌ اصفهانی، دفتر نشر فرهنگ قرآن، 680 صفحه، 1391. 🔷 28.حجاب در آینه قلم: کارنامه منابع پیرامون حجاب اسلامی؛ موسسه اطلاع رسانی اسلامی مرجع، 620 صفحه، 1391. 🔶 29. حجاب بی حجاب؛ محمدرضا زائری، نشر آرما، 107 صفحه، 1391. 🔷 30. وضعیت‌سنجی پوشش و آرایش ایرانیان؛ منصور واعظی، کتاب نشر، 256 صفحه، 1392.
📚 کتابستان حجاب (2) 🔶 31.مجموعه چکیده مقالات همایش اندیشه راهبردی زن و خانواده؛ علی هندیانی، دفتر نشر معارف، 98 صفحه، 1392. 🔷32. بهای یک لباس؛ یوسف غلامی، دفتر نشر معارف، 60 صفحه، 1392. 🔶 33.جایگاه و تاثیر عفاف در تعاملات و ارتباطات با سیری در سیره رضوی؛ فائزه عظیم‌زاده‌اردبیلی، بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع)، 356 صفحه، 1392. 🔷34. راز یک فریب؛ یوسف غلامی، دفتر نشر معارف، 294 صفحه، 1392. 🔶 35. زنان و حلقه‌های رهبری؛ سیمین‌دخت بهزادپور، سوره مهر، 146 صفحه، 1392. 🔷36. عفاف‌گرایی در غرب؛ زینب برخورداری، دفتر نشر معارف، 144 صفحه، 1392. 🔶 37. نقدی بر کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر اسلام(ص)؛ سیدمحمدمهدی دزفولی، نظری، 128 صفحه، 1392. 🔷38. از گشت ارشاد تا چادر المیرا (چون و چراهای حجاب)؛ ابوالفضل اقبالی، دفتر نشر معارف، 96 صفحه، 1393. 🔶 39. واکاوی فقهی پوشش مشکی؛ حسین مهدی‌زاده، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، 400 صفحه، 1393. 🔷40. همایش فرهنگی رسالت دانشگاهیان در توسعه و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، معاونت پژوهشی، 340 صفحه، 1393. 🔶 41. نقش و رسالت زن: جلد 1 عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی اسلامی، جلد 2 الگوی زن، جلد 3 زن و خانواده، جلد 4 جایگاه و مسائل زنان در فرهنگ اسلام و تجدد، جلد 5 عرصه‌های حضور اجتماعی زن؛ برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، به اهتمام: امیرحسین بانکی‌پورفرد، انقلاب اسلامی، 1393. 42. پوشش و تغذیه در سیره معصومان(ع)؛ امیرعلی حسنلو، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 364 صفحه، 1393. 🔶 43. حجاب عزت است یا اسارت؟!؛ محمدصادق ذبیحی، پیام طوس، جلد 1 و 2 و 3 و 4، 1393. 🔷44. معشوق مستور؛ ابراهیم سعدی، سخن‌ گستر، 130 صفحه، 1393. 🔶 45. حجاب با حجاب؛ محمدرضا زائری، نشر آرما، 125 صفحه، 1393.
◾️سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی ✍️نشست هشتم: اخلاق و انقلاب اسلامی؛ چالشها و راهکارها 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری(معاون تهذیب حوزه های علمیه سراسر کشور) 📒دبیر علمی: دکتر سیدجواد میرخلیلی 📅زمان: سه شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۰ ⏰ساعت: ۱۲/۳۰ الی ۱۴/۳۰ 🗒مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، طبقه چهارم، سالن امام رضا علیه السلام 🗒نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد. 💠لینک ورود به جلسه: https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah ◾️مجری: پژهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
✍️ دومین نشست از سلسله نشستهای دانشگاه و تمدن نوین اسلامی ⬅️ دانشگاه و حکمرانی تمدنی متعالی 👤ارائه دهنده: دکتر نجف لک زایی 📅 زمان:چهارشنبه: ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱ ⏰ ساعت: ۱۲:۳۰ الی ۱۴ 📒 دبیر علمی: دکتر سیدجواد میرخلیلی ◾️نشانی: قم- پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- طبقه سوم- تالار کوثر 🔵 نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد. ⏮ لینک ورود به جلسه به صورت مجازی: 🌐 B2N.IR/ISCS1
🇮🇷 نوزدهم دی؛ یک نقطه درخشنده🇮🇷 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «نوزدهم دی یک نقطه درخشنده است؛ نه فقط در تاریخ قم، بلکه در تاریخ کشور ما و تاریخ انقلاب. جوانان قم، مرد و زن، طلبه و غیر طلبه، در این روز یک پاسخِ مؤمنانه و قهرمانانه به نیاز زمان دادند. مهم این است که هر ملتی، هر شخصی و هر مجموعه‌ای بتواند به نیاز زمانه خود پاسخ دهد.» ۱۳۷۹/۱۰/۱۹
⬇️ افراط و تفریط در برخورد با حدیث حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث در نشست علمی «اعتبارسنجی احادیث با نگاهی به تاریخ حدیث» گفت: معرفت دینی باید از قرآن و سنت باشد. حدود و ثغور قرآن مشخص است ولی با سنت چگونه مرتبط می‌شویم؟ تنها راه، حدیث و روایات است زیرا سیره متشرعه و حتی اجماع در کلیاتی قابل استفاده است. بنابراین بیش از ۹۹/۹ درصد سنت از طریق حدیث قابل دستیابی است. اثبات این‌همانی حدیث و سنت در اینجا مطرح می‌شود و به تبع آن افراط و تفریط‌هایی را شاهد هستیم. یعنی یکسری افراد با استناد به برخی روایات نادرست و دارای اشکال، همه سنت را زیر سؤال می‌برند که مخصوصاً در دوره اخیر زیاد شده است مثلاً فردی ۱۰ روایت از کافی را ذکر کرده و می‌گوید در آن شبهه داریم و با عقل سازگار نیست... و همه کافی را زیر سؤال می‌برند. البته برخی حدیث را به جای سنت می‌نشانند و هر روایتی را که به معصومین(ع) نسبت داده شده مقدس و معتبر دانسته و از آن تبعیت می‌کنند. طباطبایی بیان کرد: به نظر می‌رسد هر دو ایراد دارد؛ سنت جزیی جداناپذیر از دین است و از طرف دیگر هم اگر قرار باشد به هر روایتی اعتماد کنیم مطمئناً چیزهایی که در دین نبوده وارد دین خواهد شد؛ البته سنت و معرفت دینی صرفاً منحصر به فقه نیست، احادیث فقهی جزء کوچکی از دین هستند که مهم‌اند. در وسائل الشیعه ۳۵ هزار روایت داریم که بیش از ۲۰ هزار روایت آن فقهی است، ولی آموزه‌های اعتقادی، تفسیری، اخلاقی، اجتماعی، تاریخی، سیاسی و فرهنگی و تربیتی بیش از روایات فقهی است. استاد دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه مسلماً احادیث فقهی که در تعداد کمتر هستند در اهمیت هم اینطور نیست که در تمامی موارد از دیگر روایات مهمتر باشند، گفت: نسبت به احادیث اعتقادی و انسان‌ساز فردی و اجتماعی، معنویت فردی و اجتماعی و تحقق‌دهنده کمالات انسان قطعاً اهمیت پایین‌تری دارند؛ در این صورت ما باید با روایات چگونه روبه‌رو شویم؟ در دوره معصومین(ع) امثال زراره و یونس بن عبدالرحمان و... گل سرسبد اصحاب بودند و در دوره‌های بعدی هم بهترین علما از گروه فقها بودند طبیعتاً عملکرد اجتماعی و اقبال جامعه به آن‌ها بیشتر بوده است و این سبب شده تا فقه، رویکرد منضبط‌تری نسبت به سایر حوزه‌ها پیدا کند. الان روایات اخلاقی بیشتر از فقهی است ولی اصول اخلاق نداریم، در حالی که اصول فقه داریم. آسیب فقه به سایر عرصه‌های معرفتی طباطبایی با بیان اینکه در تفسیر هم همانند اخلاق وضع مشابهی وجود دارد، اظهار کرد: این انضباط سبب شده تا فقه خودش را بر همه عرصه‌های معرفتی غلبه دهد و سایر حوزه‌های معرفتی خود را وامدار فقها بدانند، در صورتی که این سیطره باعث آسیب‌ زدن به حوزه‌های معرفتی دیگر شده است. مثلاً در فقه دنبال حجیت هستیم که در قیامت بتوانیم پاسخ فلان موضوع را بدهیم ولی در تفسیر، اخلاق و معارف دنبال معرفت هستیم نه حجت شرعی. کسی کتابی در مورد امام زمان(عج) نوشته بود، ولی چون رویکرد فقهی داشت اولین دلیلی که آورده بود استصحاب است، در حالی که این قاعده فقهی، چگونه می‌تواند شبهه طول عمر امام را ثابت کند. این پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: مثلاً حجیت تعبدی در فقه کارساز است، ولی در عرصه‌های دیگر ما دنبال واقع ولو ناقص هستیم. در ایام فاطمیه این شبهه مطرح شد که روضه حضرت زهرا(س) خیلی محزون است، ولی جریان میخ در از چه زمانی پیدا شد؟ قدیمی‌ترین منبع این مسئله در یک شعر از مرحوم کمپانی بیان شده و از آن قدیمی‌تر چیزی نداریم. بارها سخنرانان و منبری‌ها این روضه را در منابر خوانده‌اند و مراجع هم علیه آن موضع نگرفته‌اند. این برای مردم اهمیت بیشتری از این دارد که اگر کسی در بیابان قبله را تشخیص نداد چه وظیفه‌ای دارد یا جایگاه آرای مردم در حکومت از بیشتر احکام فقهی اهمیت بیشتری دارد؛ چون مردم از یک طرف با حکومتی مواجهند که مدعی اسلامی و شرعی‌ بودن است و از طرفی مردم حق رأی دارند. بیشتر احکام فقهی دغدغه امروز مردم نیست طباطبایی تصریح کرد: شاید بیشتر مسائل حج دغدغه چند درصد مردم باشد، ولی جایگاه رأی مردم دغدغه بیش از ۸۰ درصد مردم است یا مباحث مربوط به زنان که نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند خیلی بااهمیت است و اینکه دین نسبت به ۵۰درصد جامعه چه نظری دارد؟ متأسفانه ما در مباحث اعتبارسنجی روی اقلیت یعنی روایات فقهی تمرکز کرده‌ایم و مخاطب اکثریت با شبهات فراوان را رها کرده‌ایم؛ حتی متدینین ما که افراد دعاخوانی هستند مثلاً از صحیفه سجادیه سؤال می‌پرسند، زیرا در صحیفه بیان شده که در آخرالزمان هر قیام و انقلابی محکوم به شکست است و با این روایات باید چه کنیم؟ برخی گفتند صحیفه، سند ندارد؛ وقتی این‌طور صحیفه را خراب کنیم یعنی خود را از یک منبع دعایی غنی عمیق محروم کرده‌ایم؛ در صورتی که بحث سند در مورد ادعیه چندان مطرح نیست.
وی بیان کرد: اعتبارسنجی باید به گونه‌ای باشد که همه موارد و نه صرفاً فقهی را پوشش دهد؛ الان بسیاری از روایات اخلاقی رویکرد ایمانی و برخی رویکرد صوفیانه دارد؛ غزالی در احیاءالعلوم بیش از یک سوم مطالب را فاقد اصل می‌داند، چون رویکرد صوفیانه دارد. فیض ناظر به طراحی غزالی در احیاء با رویکرد شیعه یکسری مطالب را زدوده و یکسری مطالب جدید را وارد کرده است. اگر کسی واقعاً بخواهد در دانش اخلاق کار شایسته انجام بدهد بهتر از کتاب فیض نداریم. ما منکر تأثیر اصول فقه بر فهم برخی حوزه‌های دیگر نیستیم ولی اصول عقاید هیچ ربطی به فقه ندارد یعنی ۲۰ درصد اصول در منطق فهم مؤثر است ولی همان ۲۰ درصد هم اثر ناقص دارد. بنابراین اگر بخواهیم وارد منطق فهم حدیث شویم، نیازمند اصول فهم جدیدی هستیم. بحث بر سر وجوب نماز نیست بلکه نماز انسان‌ساز صرفا با رعایت احکام شرعی محقق نمی‌شود. لینک کامل مطلب: https://iqna.ir/fa/news/4113144/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ضرورت جهاد تبیین در کلام امروز(۱۹/دی/۱۴۰۱) رهبر معظم انقلاب 🔹بارها گفتم، بازهم می‌گویم. در راس نقشه‌های دشمن تبلیغ است و علاج آن تبیین حقیقت است. 🔹وسوسه‌ای را که روی آن جوان و نوجوان اثر می‌گذارد چه چیزی می‌تواند برطرف کند؟ باتوم که نمی‌تواند برطرف کند، آن وسوسه را تبیین می‌تواند برطرف کند.
❇️کانال "اساتید برتر" راه اندازی شد ❇️ 🌸 با سلام و درود به همه عزیزان، معاونین محترم آموزشی استانی، مدیران و استادان محترم گروه معارف اسلامی 🌸 ✍️ بدین وسیله به استحضار می‌رساند «کانال اساتید برتر» به منظور دسترسی آسان و بدون واسطه به استادان گرانقدری که همگی مرهون تلاشهای خستگی‌ناپذیر ایشان در کلاس های معارف اسلامی هستیم، تشکیل شده است. 🔸از این پس اطلاع رسانی ها از طریق این کانال با مدیران و استادان محترم گروه معارف اسلامی برقرار خواهد شد. 🔸خواهشمند است برای تکمیل ظرفیت و ورود همه عزیزان به این کانال، لینک آن را در اختیار دیگر استادان معارف اسلامی و همکاران عزیز قرار دهید. لینک کانال:👇 @ostadan1401 با تشکر حجت الاسلام و المسلمین حرزاده معاون آموزشی نهاد / حجت الاسلام و المسلمین امراللهی مدیریت گروههای معارف اسلامی
📗 پرونده «داستان حجاب» و پرونده «دروس معارف اسلامی» در نشریه معارف📕 ✅ دهمین شماره الکترونیکی نشریه معارف (آذر و دی ماه 1401) منتشر شد. ♻️ در پرونده «داستان حجاب» می خوانیم: 🔸 داستان حجاب در قرآن 🔹تأملی در ضرورت فقه راهبردی(به بهانه مسائل مرتبط با حجاب) 🔸حجاب و حیا؛ تأملی مبتنی بر مطالعه میدانی ♻️مقالات پرونده «دروس معارف اسلامی» عبارتند از: ✅ اشاره‌ای به مبنای معرفت‌شناختی «آموزش شناختی» معطوف به دروس معارف اسلامی ✅ تأملی در دروس اندیشه‌‌ای و هویت‌سازِ معارف اسلامی ✅گزیده خوانی نشست‌های معارفی ادامه مطالب... 🔸 تبیین و تقییدات ولایت 🔹تبیین‌گری حوزه علمیه معاصر قم در عرصه قرآن 🔸و اخبار انتصابات 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌹به زمین تا که رسیدی همه جا زیبا شد هرچه گل بود شکفت و دل باران وا شد هر فرشته به تو یک نام بهشتی می داد آسمان دید که مجموعه ی آن “زهرا” شد 🔺️فرا رسیدن میلاد حضرت زهرا(س) و روز زن برتمامی اعضا بویژه بانوان مبارک باد🌹
🏅یکتا موجود 🔻 امام خمینی(ره): صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه می‌‌گیرد. زن، یکتا موجودی است که می‌‌تواند از دامن خود افرادی به جامعه تحویل دهد که از برکاتشان یک جامعه، بلکه جامعه‌‌ها به استقامت و ارزش‌های والای انسانی کشیده شوند و می‌‌تواند بعکس آن باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی ✍️نشست نهم: فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ نقاط کانونی در فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی(رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) 📒دبیر علمی: دکتر سیدجواد میرخلیلی 📅زمان: سه شنبه 1401/10/27 ⏰ساعت: 10 الی 12 🔷تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان وصال شیرازی و قدس، کوچه اسکو، پلاک 15 🗒نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد. 💠لینک ورود به جلسه: https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
✳️ سرمای زمستان و چند نکته قابل توجه ✍ دکتر علی نصیری گیلانی (استاد پیشکسوت گروه معارف اسلامی) این روزها که خبر سرمای زمستان و در پی آن اعلام پیوسته تعطیلی شهرها، ادارات، مراکز آموزشی حوزه و دانشگاه و تاکید بر رعایت صرفه جویی، تقریباً بر همه امور کشور سایه افکنده، تذکر و تذکار چند نکته خالی از لطف نیست: 🔹 یک؛ از خاطر نبریم که گاه در تابستان از شدت گرما و به ویژه در پی قطع برق چه ناله ها و چه سوز و گدازها داشتیم. اینک که سرما شدت یافته این چنین به خود می پیچیم و از خطر سرما و یخبندان در جوش و خروشیم! مفهوم این سخن آن است که بسیار ضعیف و بیچاره هستیم! تا خورشید به رغم فاصله یکصد و پنجاه میلیون کیلومتری اش با زمین! اندکی به ما روی می کند، صدای ما از گرما بلند است و تا اندکی از ما رو بر می گرداند این چنین در آستانه فنا قرار می گیریم! بدانیم که در پیکره هستی و در این جهان بس سترگ به هیچ نمی ارزیم و با این حال گاه صدای از سر سراسر جهل ما: «انا ربکم الاعلی» گوش فلک را کر می کند! خدایا! هزاران بار عذر تقصیر و تنبه! 🔹 دو؛ گزارش ها می گوید زاگرس مرکزی که بستر مهم ترین رودخانه ها در سراسر کشور از جنوب گرفته تا شمال به شمار می رود، لبریز و لبالب از برف است و این یعنی ما از نگرانی چند مدت قبل نسبت به نزولات اندک آسمانی و مواجه شدن با تابستان بس تشنه رها شدیم. باید خدا را بابت این همه رحمت و مرحمت هزاران بار سپاس و ثنا بگوییم. خدایا! هزاران بار شکر و سپاس! 🔹 سه؛ گر چه مرزبندی سرزمینی نه خواسته خداوند و بلکه برخاسته از جفای ابنای بشر است، اما به هر روی، خدا را شاکر باشیم که به ما ایران؛ سرزمینی بسیار ثروتمند و غنی به ویژه در زمینه منابع طبیعی و منابع ارزشمند نفت و گاز ارزانی فرمود که بسیاری از کشورها حسرت ما را دارند. با آن که در شماری از کشورها هیزم و پهن حیوانات! اندکی به خانه ها گرما می بخشد، نفت و گاز کریمانه و ارزان در اختیار همه ما قرار دارد. خدایا! هزاران بار ثنا و ستایش! 🔹 چهار؛ میانه روی در مصرف در همه آنات و لحظات و در باره همه امور مصرفی مورد تاکید دین است، اما در این روزها و شب ها که بخشی از شهرها در معرض محروم ماندن از نعمت وسایل گرمایشی هستند، بسیار زشت و ناپسند است که تنها به فکر خود و خانه خویش باشیم و شعار خودخواهانه «به گیتی هر آن کو که دارد خورد هر آن کو ندارد، همی بنگرد» سر دهیم! خدایا! چنان کن که چنین نباشیم! 🔹 پنج؛ گر چه در مدیریت بخش های مختلف کشور از جمله مدیریت انرژی کاستی ها و کم کاری ها وجود داشته و دارد، اما باید با چشم انصاف زحمات فراوان نهادهای ذی ربط را دید و ارج گذاشت و قدردان کوشش های شبانه روزی آنان بود. باید ملحانه از خداوند بخواهیم تا مدیران خُرد و کلان ما را کارمدتر و دوراندیش تر سازد یا مدیرانی برتر از آنان به ما ارزانی فرماید. خدایا! ستایش و ثنای ما را بپذیر! شب سرد یکشنبه بیست و پنجم دی ماه 1401
♻️همیشه پای یک «خارجی » در میان است!♻️ کوتاه از نسبت حکومت پهلوی با خارجی¬ها ✍️ کار گروه تاریخ پهلوی خانه بیداری اسلامی 🔸به قدرت رسیدن رضاشاه در خاطرات اردشیر ریپورتر می¬خوانیم: «از مدت‌ها قبل من جزئیات مربوط به کلیه صاحب‌منصبان ایرانی واحدهای قزاق را بررسی کرده و تعدادی از آن‌ها را ملاقات نموده بودم. درباره رضاخان چکیده آن چه به من داده شده بود در کلمات "بی باک، تودار، مصمم" خلاصه شده و هم‌چنین اضافه شده بود که افراد و صاحب‌منصبان ایرانی از وی حرف‌شنوی دارند. قرار ملاقات گذاشته شده بود و در همان برخورد اول سیمای پرغرور و قامت بلند و قوی و سبیل چخماقی و چشمان نافذش مرا تحت تأثیر قرار داد. ... مدتی صحبت کردم تا او هم به حرف آمد و با آن چه گفت برایم روشن بود که سرانجام با مردی طرفم که آتش مهر ایران در دلش شعله‌ور است و می‌تواند روزی ناجی کشورش باشد. رضاخان سواد و تحصیلات آکادمیک نداشت ولی کشورش را می‌شناخت. ملاقات‌های بعدی من با رضاخان در نقاط مختلف و پس از متجاوز از یک سال بیشتر در قزوین و طهران صورت می‌گرفت. پس از مدتی که چندان دراز نبود، حس اعتماد و دوستی دوجانبه‌ای بین ما برقرار شد. ... به زبانی ساده تاریخ و جغرافیا و اوضاع سیاسی اجتماعی را برایش تشریح می‌کردم. به ویژه مایل بود که سرگذشت مردانی را که با همت خود کسب قدرت کرده بودند، برایش نقل کنم. ...حوادثی که منجر به قیام رضاخان شد متعلق به تاریخ است. فقط می‌گویم که آن چه را سیدضیاءالدین طباطبایی بر عهده داشت به خوبی انجام داد و محرک او هم خدمت به ایران بود. ولی شاید بیش از آن چه لازم و یا مطلوب بود، تظاهر به همگامی با سیاست انگلیس می‌کرد.» در پی درگیری‌ای که شاپور ریپورتر [فرزند اردشیر ریپورتر] با دربار پهلوی دوم بر سر ماجرای دلالی شکر داشت، وی توانست با تهدید شاه به افشای اسناد تأسیس سلسله پهلوی، نفوذ خوذ را بیشتر کرده و قراردادهای بیشتری با انگلیس امضا کند. 🔸 برکناری رضا شاه و اخراج وی از ایران این نکته عیان است که انگلیسی‌ها خود را مالک ایران می‌دانستند و حقی برای شاه و مردم ایران در تعیین سرنوشت خودشان قائل نبودند. چند ماه قبل از حمله متفقین به ایران، رضاشاه به صورت خصوصی به تاج‌الملوک گفته بود که انگلیسی‌ها فشار می‌آورند که ایران نقض بی‌طرفی کند و به آلمان اعلان جنگ دهد. تاج‌الملوک اظهار می‌دارد: «انگلستان از خروج رضاشاه از ایران دو هدف داشت: 1. رضا به دست روس‌ها نیفتد. 2. انگلیس‌ها دیگر نمی‌توانستند با رضا کنار بیایند. 📚منبع: نشریه معارف، شماره 108، پرونده تقلب شاهانه.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 به اطلاع متقاضیان شرکت در نشست سالانه "اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاههای سراسر کشور" می رساند: نشست مزبور ویژه استادان دارای مجوز در گرایش انقلاب اسلامی(اعم از هیات علمی و مدعو) است که اشتغال به تدریس گرایش انقلاب اسلامی داشته و دارند بویژه در نیمسال اول سال تحصیلی 1402-1401 عهده دار تدریس یکی از عناوین گرایش انقلاب اسلامی بوده اند، لذا مقتضی است واجدین شرایط ضمن مراجعه به لینک اعلامی در اطلاعیه نسبت به ثبت نام اقدام نمایند. ضمنا عزیزان واجد شرایط پس از ثبت نام در لینک مزیور می توانند جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 09124037034(جناب آقای دکتر کتابی)تماس حاصل فرمایند.
مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد برگزار مي‌كند: جلسه سخنراني و پرسش و پاسخ با موضوع "راهبردهای حجاب در دانشگاه امروز ایران" سخنران: جناب آقاي دكتر سید عبدالرسول علم الهدی عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) زمان: چهارشنبه ( ۲۸ دی ماه)، ساعت ۹ تا ۱۱ مكان: ساختمان مركزي نهاد، سالن جلسات طبقه منفي يك همكاران ستادي مي‌توانند بصورت حضوري در جلسه فوق شركت نمايند. همچنين همكاران دفاتر نهاد، اساتید محترم و مبلغین دانشگاهی مي‌توانند از طريق لينك زير بصورت مجازي در جلسه شركت نمايند. https://link.nahad.ir/mava