eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
343 ویدیو
594 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گزیده خوانی نشست‌های معارفی.pdf
651.9K
✅گزیده خوانی نشست‌های معارفی✅ ❇️ ظرفیت دروس اندیشه اسلامی در ارتقای عقلانیت اجتماعی نشست علمی «ظرفیت درس اندیشه اسلامی ۱ و۲ در ارتقاء عقلانیت اجتماعی» ۱۹ آذرماه1401 از سوی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب محمدنژاد چاوشی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، در این نشست به سخنرانی پرداخت؛ که گزیده آن تقدیم می گردد: در روایتی از امام صادق(ع) داریم که عقل، رکن رکین انسان است و در اشعار هم داریم که «تو همه اندیشه‌ای»؛ امام(ع) چهار کاربرد عقل را مطرح کرده و فرموده است: عقل هم هوش را شامل می‌شود، هم فهم، هم حفظ و هم علم. در حقیقت عقل نرم‌افزاری است که می‌تواند از سخت‌افزار بدن و مغز انسان استفاده کند و ادراک و دانش را به دست آورد. عقلانیت با کسب مهارت، تجربه و تمرین حاصل می‌شود و چون رفتارها عموماً وابسته و تابع پیش‌فرض هستند، ماکس وبر آن را به چند دسته تقسیم کرده است: نگاه ابزاری به عقل یعنی منفعت‌گرایی، ارزش‌گرایی، اعتقادگرایی ـ که در این عرصه ممکن است فردی ضرر را بپذیرد ولی ارزش‌ها را حفظ کند و متاسفانه این نوع عقلانیت امروزه در دنیا کم شده است ـ و دسته دیگر هم عقلانیت عاطفی است ـ که ماکس وبر گفته است: اگر ما به احساسات و هیجانات خود پاسخ درستی بدهیم رفتارمان عقلانی است ـ و در نهایت هم عقلانیت سنتی و مرسوم است که ریشه در آداب و سنن دارد. وبر عقلانیت سنتی و عاطفی را در زمره عقلانیت‌های بالا می‌داند. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚📚منبع: نشریه الکترونیکی 10.
📚 «۳۶۵ روز در صحبت قرآن» کتاب «۳۶۵ روز در صحبت قرآن» نوشته استاد دکتر حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ ای، کتاب شماره چهارم از مجموعه کتاب‌های جوانان و فرهنگ جهانی است. این مجموعه با هدف شناساندن فرهنگ و ادبیات به جوانان از سال ۱۳۹۰ به همت نشر سخن تدوین و چاپ و منتشر می‌شود. کتاب «۳۶۵ روز در صحبت قرآن» ۳۶۵ قطعه کوتاه و بلند از قرآن را برای آشنایی روزانه جوانان( هر روز یک قطعه به مدت یک سال) با تعلیمات فراگیر قرآن انتخاب کرده و کوشش نموده که این گنجینه تصویری از ابعاد گوناگون کلام آسمانی را برای مخاطب جوان و خوش‌ذوق ترسیم نماید. این کتاب، تفسیر قرآن در معنی اصطلاحی آن مانند تفاسیری چون مجمع البیان و کشاف و امثال آن نیست، بلکه بیشتر انعکاسی از کتاب وحی در ادب عرفانی فارسی و اسلامی است و نگاهی ادبی، زیباشناسی، اخلاقی، اجتماعی و عرفانی به قرآن دارد. این کتاب روان و خوشخوان برای معرفی به دانشجویان علاقمند، مناسب است.
نشریه معارف
⚛️ قابل توجه اساتید و گروههای فعال معارف در فضای مجازی ⬇️امکان معرفی کانال های اساتید و گروههای معا
روزگاران 🌸📚✍️ احسان نراقی، الگوی سه‌وجهی، حکومت پهلوی احسان نراقی، نویسنده و اندیشمند معاصر، در کتاب «آنچه خود داشت ...» الگویی سه‌وجهی را برای فهم و تحلیل مسائل جامعه‌ی ایران پیشنهاد کرده و آن را چنین شرح داده است: «من در پروژه‌ی روشنفکری‌ام به سه لایه‌ی تمدنی: ایرانیت، اسلامیت و مدرنیته قائل بوده و هستم. یعنی من در اصل معتقدم که ایران مانند سه‌پایه‌ای است که تعادلش به مفهوم واقعی زمانی برقرار می‌شود که این سه پایه متناسب با هم باشد.»(ص ۳۱) نراقی در ادامه تلاش کرده بر پایه‌ی همین الگو، عملکرد و تغییر و جابجایی برخی حکومت‌ها را توضیح دهد و مشخصاً حکومت پهلوی را در دو دوره‌ی رضاشاه و محمدرضاشاه به‌عنوان مصداقی برای تحلیل خود برگزیده و گفته است: «هر سیستم حکومتی‌ای که بخواهد هر کدام از این سه لایه‌ی تمدنی ما را نادیده بگیرد، به شکست منجر می‌شود. رضاخان چرا شکست خورد؟ چون‌که می‌خواست اسلامیت را انکار کند و پروژه‌ی حکومتش را مبتنی بر ایرانیت و لایه‌هایی از مدرنیسم گذاشته بود. محمدرضاشاه هم همین‌گونه بود که به شکل افراطی‌تری این کار را صورت داد.»(ص ۳۱) چند نکته درباره‌ی الگوی سه‌وجهی و تحلیل نراقی از عملکرد پهلوی قابل اشاره است: یک) نراقی ارتباط فرهنگ و تمدن غرب و جامعه‌ی ایران را به مدرنیته فروکاسته و محدود کرده است. در حالی‌که می‌توان و باید با نگاهی گسترده‌تر، پیشینه‌ی تاریخی موثر و غیرقابل انکار روابط ایران و غرب از جمله تأثیر و تأثر متقابل ایران و یونان را در عرصه‌های گوناگون فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفت. چنان‌که پژوهش‌گر برجسته، مهرداد بهار، در کتاب «جستاری در فرهنگ ایران» نمونه‌های روشنی از تأثیر یونان بر زبان و ادبیات و فرهنگ ایران را برشمرده است. دو) چنین برداشت می‌شود که نراقی دچار نوعی کلی‌گوییِ کم‌دقت شده است. برای نمونه زمانی که می‌گوید رضاشاه حکومتش را بر «ایرانیت و مدرنیسم» پایه‌گذاری کرد، توضیح نمی‌دهد که «ایرانیت» مورد نظر حکومت رضاشاه چه ویژگی‌ها و تعریفی داشته و نسبت آن با تاریخ و فرهنگ ایران چه بوده است؟ چنین توضیحی می‌تواند تناقض‌های درونی این رویکرد را آشکار کند. از جمله این‌که مطابق ایران‌گرایی دوره‌ی رضاشاه همه‌ی زبان‌ها و لهجه‌های رایج در جامعه و کشور ایران، غیر از فارسی رسمی، محدود و ممنوع شد. حال آن‌که چنین رویکردی با تاریخ و پیشینه و فرهنگ هزاران ساله‌ی ایران همخوانی نداشته و در تضاد است. مشابه همین تناقض‌ها را نیز می‌توان برای دوره‌ی محمدرضاشاه برشمرد و نشان داد که آنچه به نام ایران‌گرایی مطرح و دنبال می‌شد، اغلب صورتی کم‌مایه از ایران و تاریخ و فرهنگ ایران بود. چنان‌که تصویب کاپیتولاسیون، جدایی بحرین و برپایی جشن‌های دوهزاروپانصد ساله بدون توجه به توان، امکان، تولید و نیروی ایرانی در تناقض آشکار با شعار ایران‌گرایی‌ست. سه) نراقی می‌توانست با توجه به الگوی سه‌وجهی، فقدان تعریف روشن مفاهیم سه‌گانه‌ی ایران، غرب و اسلام را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها و نقاط ضعف حکومت پهلوی برشمرد. https://eitaa.com/roozgaran
نشریه معارف
روزگاران 🌸📚✍️ احسان نراقی، الگوی سه‌وجهی، حکومت پهلوی احسان نراقی، نویسنده و اندیشمند معاصر، در کتا
کانال «روزگاران» کانال «روزگاران» یادداشت های کورش هادیان، دکترای تاریخ، مدرس تاریخ فرهنگ و تمدن. لینک پیوستن👇: https://eitaa.com/roozgaran
تبیین و تقییدات ولایت.pdf
976.9K
🇮🇷تبیین و تقییدات ولایت 🇮🇷 ✍️ دکتر اصغر خلیلی 🔸 درآمد ولایت مقیّده از گستره ولایت مطلقه برخوردار نیست؛ عناوینی که برای تقیید ولایت در کلمات به‌چشم می‌خورد عبارت است از: امور حسبی، احکام فرعی، قانون اساسی، مجاری إعمال ولایت و صفات حاکم که به اجمال به آن‌ها خواهیم پرداخت و سپس فرجام و نتیجه این بحث و بحث ولایت مطلقه را بیان خواهیم کرد: 🔹تبیین اول: ولایت مقیّده یا ولایت حسبه ولایت مقیّده یا حسبه؛ با فرض ولایت بودن حسبه، اصطلاحاً در مقابل ولایت مطلقه قرار دارد. مصادیق حسبه، امور ضروری همانند سرپرستی سفیه و صغیر و مانند آن است، البته این واژگان مضیق حسبه بوده، واژگان موسع هم دارد که دایره شمولش خیلی از مصالح عمومی همانند حکومت را خواهد گرفت. 🔹تبیین دوم: ولایت مقیّد به احکام فرعیه امام خمینی(ره) در نفی تقیید ولایت به احکام فرعی در پاسخ به آیت‌الله خامنه‌ای دام‌ظله فرمود: اگر اختیارات حکومت در چارچوب احکام فرعیه الهیه است باید عرض حکومت الهیه و ولایت مطلق مفوضه به نبی اسلام(ص) یک پدیده بی‌معنا و محتوا باشد ... ». ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚📚منبع: نشریه الکترونیکی 10.
⚛️ما اصلا احساس نمی‌کنیم که ماه رجب آمده! ما وقتی بچه بودیم ماه رجب و شعبان كه می‌آمد احساس می‌كردیم؛ چون مرحوم پدر ما وقتی ماه رجب می‌آمد همه اوضاع و عباداتش فرق می‌كرد. ایشان و والده ما در ماه رجب، پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها روزه می‌گرفتند و گاهی پدر ما هر سه ماه رجب و شعبان و رمضان را روزه می‌گرفت. ماه رجب در منزل ما فرق داشت. حالا اصلا خود ما احساس نمی‌كنیم كه ماه رجب آمده، و باید با تقویم آن را پیدا كنیم! 📚آشنایی با قرآن، ج۱۴، ص۹۴،مرتضی مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عرفان در ادعیه.pdf
280.5K
🌴عرفان در ادعیه🌴 ✍️ سیَد علی احمدی امیری* 🔸درآمد ادعیه وارده از پیامبر اسلام و ائمه(ع) یکی از منابع غنی در متون دینی خصوصاً مذهب شیعه است؛ که سرشار از معارف بلند توحیدی است و در حقیقت این ادعیه شارح قرآن و قرآن نازلند. برخی از این دعاها از چنان عمق و عظمتی برخوردارند که تفسیر آن‌ها بدون آگاهی از مبانی عرفانی امکان‌پذیر نیست؛ مگر به مجرد ترجمه و یا حمل بر مجاز. برخی ظاهر اندیشان نیز ممکن است این‌گونه ادعیه را حمل بر غلوّ کرده و بر سند آن خدشه کنند. چنین دعاهایی که فراوان هم هست، فوق فهم اهل کلام و اخلاق است؛ برای مثال فقراتی مانند: «لَا فَرْقَ‏ بَيْنَكَ‏ وَ بَيْنَهَا إِلَّا أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ» در زیارت ماه رجب و: «ذِكْرُكُمْ‏ فِي‏ الذَّاكِرِينَ‏ وَ أَسْمَاؤُكُمْ فِي الْأَسْمَاءِ وَ أَجْسَادُكُمْ فِي الْأَجْسَادِ وَ أَرْوَاحُكُمْ فِي الْأَرْوَاحِ وَ أَنْفُسُكُمْ فِي النُّفُوسِ» که در زیارت جامعه کبیره است. برخی از این فقرات اگر صد صفحه شرح هم داده شوند، جای تعجب نیست؛ ولی متأسفانه بر بسیاری از این ادعیه یا شرحی نگاشته نشده و یا شروح نوشته شده به بطن ادعیه راه نیافته است. البته شرح‌های اندکی مانند شرح اسماءالحسنی (شرح دعای جوشن کبیر) و شرح دعای سمات مرحوم ملاهادی سبزواری و شرح دعای سحر امام خمینی(ره) را می‌توان یافت که به تفسیر عرفانی ادعیه پرداخته‌اند. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚📚منبع: نشریه معارف، شماره 114.
جریان شناسی سیاسی فکری عصر امام هادی (علیه السلام).pdf
598.5K
جریان شناسی سیاسی و فکری امام هادی علیه السلام ✍️سمیه شریفی چاپ در مجله پیشرفت های نوین در روانشناسی ،علوم تربیتی و آموزش وپرورش ✏️https://eitaa.com/safiramin