eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
342 ویدیو
594 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
یک تجربه.pdf
139.9K
🌺يك تجربه، یک پیشنهاد🌺 🔻در درس تفسير موضوعي قرآن ✍️ محمد رضايي مدرس دانشگاه جامع و آزاد اسلامي دامغان ✅ منْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً يَكُنْ لَهُ نَصِيبٌ مِنْهَا(نساء: 85) 🖍 طرح واقعیت این است که غالب دانشجويانِ درس «تفسير موضوعي قرآن»، پیش و پس از زمان و مکان برگزاری کلاس، چندان ارتباط مستمری با قرآن نداشته و به تبع آن، آشنايي و بهره آنها از این کتابِ حیات‌بخش، اندک است. به عنوان یک گام در جهت زدودن این آسیب و تقويت ارتباط دانشجویان با قرآن، از ابتدای ترم تحصیلی، پس از ارتباط با مركز «نشر دارالهادي» قم (ناشر قرآن به قیمت مناسب، که به همت مرحوم آیت الله مشکینی تأسیس و استمرار دارد)، تعداد چندصد جلد قرآن كيفي با ترجمه (به تعداد دانشجویانم در آن ترم)، تهيه و به دانشجويان اهداء می‌شود؛ به اين شرط كه در مدت چهار ماه (طول ترم) یک «ختم قرائت قرآن» داشته و ثواب آن را به ارواح درگذشتگانِ خيّرينی كه هزينه تهیه آن قرآن‌ها را فراهم کرده‌اند، هديه كنند. هزينه هر جلد قرآن‌ حدود دو/سه هزار تومان است كه توسط خیرینی از اقوام و دوستان پرداخت مي‌شود. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 99. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
ظرفیت و ظرافت.pdf
535.3K
⚛️ ظرفيت‌ و ظرافت حكمت اسلامي ✍️در گفتگو با آيت‌الله سيدمحمد خامنه‌اي، رئيس بنياد بين‌المللي حکمت اسلامي صدرا 🔻گفتگو از: سيد مجتبي مجاهديان 🔸اشاره فقيه، حقوق‌دان و استاد فلسفه اسلامي، آيت‌الله سيد محمد حسيني خامنه‌اي ـ برادر بزرگ رهبر معظم انقلاب ـ متولد سال 1314ش در مشهد‌الرضا(ع) است. ايشان‌ پس‌ از گذراندن‌ دوره‌ مقدمات‌، سطح‌ و قسمتي از دروس خارج، در حوزه‌‌ علميه‌ مشهد و بهره‌مندي از آيات‌ سيدمحمد هادي‌ ميلاني(ره)‌، شيخ‌ هاشم‌ قزويني(ره)‌ و ميرزا جواد تهراني(ره)‌ به قم مهاجرت‌ كرد و محضر فقهاي عظام‌، بروجردي(ره)و امام‌ خميني(ره)‌ را‌ در دوره‌هاي‌ عالي‌ فقه‌ و اصول‌، درك كرد و مباحث قويم فلسفي و عرفاني را از محضر فيلسوف‌ و عارف‌ بزرگ‌ عصر، علامه‌ سيدمحمدحسين‌ طباطبايي(ره)‌ فرا گرفت‌. وي همچنين در كنار درس و بحث حوزوي، موفق به دريافت‌ ليسانس‌ حقوق‌ از دانشكده‌ حقوق‌ دانشگاه‌ تهران‌ شد. استاد خامنه‌اي‌ از سال 1330 در مبارزات‌ سياسي‌ و اجتماعي‌ مردم شركت‌ جست‌ و در جريان نهضت‌ ملي‌ شدن صنعت نفت، به تبعيت از آيت‌اللّه‌ كاشاني‌(ره)، فعال بود. همچنين وي را بايد در شمار پيشگامان‌ نهضت‌ امام‌خميني(ره)به حساب آورد. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 95. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰وبینار بین المللی کرامت زن 🚨 با حضور اندیشمندان اسلامی و شخصیت های 🔹سه‌شنبه، ساعت 14 📎لینک نشست: https://live.taqrib.ir 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰 متحد: چالش‌ها و چشم‌اندازها 🔹سه‌شنبه ساعت ۱۳:۰۰ 📎لینک نشست: https://www.skyroom.online/ch/atu/politic-union 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰فرصت‌ها و تهدیدات نظم نوین جهانی برای جمهوری اسلامی 🔹سه شنبه، ساعت ۱۶ 📎لینک نشست: https://www.skyroom.online/ch/sadr/new-world-order 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
☸️ تمهید حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباس پسندیده رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث (و از همراهان گرامی کانال) لایحه پیشنهادی قوه قضائیه در باره عفاف و حجاب را مورد مداقه کارشناسی قرار داده و نکات عالمانه ای را مرقوم داشته اند؛ که در ادامه تقدیم می شود.👇👇👇 نشریه معارف ضمن سپاس از استاد پسندیده، از ملاحظات و نقد و نظرات عالمانه دیگر اساتید فرهیخته در این موضوع، استقبال می کند. سردبیر
تأملی در و حجاب ⚛️مسئله چیست؟ حل مسئله کدام است؟ ✍️ حجت‌الاسلام دکتر عباس پسندیده لایحه قوه قضائیه در باره عفاف و حجاب، چالش برانگیز شده و مباحث مفصلی را برانگیخته است. فارغ از بررسی حقوقی متن لایحه، معتقدم به طور کلی این رویکرد، مسیر غلطی است. از این رو، به چند نکته توجه می‌دهم: 1️⃣ مسئله محوری، «عفاف» است نه حجاب و لذا باید حل مسئله نیز بر همین اساس شکل گیرد. نخست باید به عفاف پرداخت و سپس به حجاب. در عفاف نیز نخست باید به تبیین چرایی آن پرداخت و سپس به چگونگی آن. جوان امروز هنوز نمی داند که چرا باید حجاب داشته باشد، آنوقت ما بر سر چند و چون آن، روشهای نادرستی را طراحی می کنیم. سوگمندانه می بینیم که از سوی برخی مسئولان فرهنگی و کشوری، همچنان سخن از حجاب و روش‌های ناکارامد گذشته پافشاری می شود! 2️⃣ «فردی‌انگاری» در موضوع عفاف (و حجاب)، نگرشی «غلط» و «آسیب‌زا» است. در نگاه فردی، فرد باید تغییر کند؛ عوامل و موانع در درون فرد تعریف می‌شود؛ برنامه‌ها فردی طراحی می‌شوند. این موجب عدم رعایت اقتضاها و الزامات امور اجتماعی شده، و یک آموزه نجات‌بخش را به بحران اجتماعی تبدیل می کند. 3️⃣ عفاف(و حجاب)؛ امری اجتماعی است؛ زیرا عفاف در روابط و مناسبات اجتماعی(جز در یک مورد: نماز فردی) «معنایابی» می شود. از این رو باید الزامات و اقتضاهای امر اجتماعی رعایت شود. 👈 معنا و الزامات اجتماعی بودن عفاف بدین قرار است: ♦️ هر چه ارزش اجتماعی نشود، «وجاهت اجتماعی» نمی‌یابد و هر چه وجاهت اجتماعی نیابد، به هنجار اجتماعی تبدیل نمی‌شود. لذا اصل مهم تبدیل ارزش شرعی به «ارزش اجتماعی»(معروف اجتماعی) است. از این رو، به نظر می‌رسد تا حجاب به ارزش و عرف اجتماعی تبدیل نشود، مصداق امر به معروف و نهی از منکر نمی شود. ♦️ هر چه را مردم نپذیرند، «تحقق اجتماعی» پیدا نمی‌کند. نکته مهم دیگر «ظرفیت اجتماعی» در پذیرش و جذب پدیده‌هاست. اگر جامعه ظرفیت نداشته باشد، در برابر یک امر حتی مقدس، مقاومت می کند! پس پیش از هر چیز «اقناع اجتماعی» و «ظرفیت‌سازی اجتماعی» و تقدم «تبیین» بر «توصیه-تحکّم-اجبار» ضرورت می یابد. اجبار انتظامی بدون اقناع اجتماعی اثر معکوس خواهد داشت. ⁉️ یک سؤال مهم: 👈 آیا پس از ماجرای مهسا امینی، رعایت حجاب افزایش پیدا کرد یا کاهش؟ سرمایه اجتماعی افزایش یافت یا کاهش؟ ⚠️ باید مراقب رفتارها و گفتارهایی باشیم که حکم استارتاپ بی‌حجابی را دارند. 🌐 صفحات مجازی استاد پسندیده: ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🍂 ⚛ خاطره ای از علامه درباره ملاصدرا 🎙علامه حسن زاه آملی روزى مرحوم علامه طباطبايى را در خيابان زيارت كردم و در معيت ايشان، تا درب منزلشان رفتم. به درب منزل كه رسيديم ايشان تعارف كردند. عرض كردم: مرخص مى شوم. ايشان، در پله بالا ايستاده بودند و پايين بودم، رو به من كردند و گفتند: حكماى الهى اين همه فحش ها را شنيدند سنگ حوادث را خوردند، قلم ها به دشنام و بدگويى آنها پرداختند، اين همه فقر و فلاكت و بيچارگى را از تبليغات سوء كشيدند. گاهى به كهك به سر مى بردند و گاهى ... با اين همه حقايق را در كتاب هايشان نوشتند و گفتند: آقايانى كه به ما بد گفتيد و فحش داديد و زندگى را در كام ما تلخ كرديد و مردم را عليه ما شورانيديد، حرف اين است و حق اين است كه نوشته ايم و براى شما گذاشته ايم، حال هر چه مى خواهيد بگوييد. آنها حرف حقشان را نوشتند و برای نفوس مستعد به يادگار گذاشتند، تمام تلاش اين است كه منطق وحى را بفهميم. خداوند ملاصدرا را رحمت كند! مفسر است، محدث است، فقيه است، مرد سير و سلوكى است كه هفت مرتبه پياده به زيارت بيت الله الحرام، مشرف مى شود و بار هفتم در بصره نداى حق را لبيك گفته است. ايشان در در شرح اصول كافى حديث امام سجاد(ع) را نقل مى كند كه: چون خداوند سبحان، مى دانست در آخر الزمان مردمى عميقى پيدا مى شوند در توحيد و در اصول عقائد اوايل سوره حديد و سوره اخلاص را فرستاد. مرحوم آخوند مى گويد: به اين حديث كه رسيدم گريه ام گرفت. اين گريه شوق است و گريه عشق، چون خودش مى بيند كه اين حديث، براى امثال اوست. منبع:، #ص ۱۱۵ 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
خرمشهر.pdf
4.13M
🔥 دلایل ادامه جنگ پس از آزادي خرمشهر از نظر رهبر انقلاب🔥 🔻اشاره حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در تاریخ 29/6/1365 در مقام رياست جمهوری و به عنوان رئیس شورای عالی دفاع، در گفتگو با خبرنگار صداوسیما به تشريح دلایل ادامه جنگ پس از آزادسازي خرمشهر پرداخت؛ كه بازخوانی آن سخنان، در اين ويژه‌نامه خالي از لطف نيست. معارف ❓❓پرسش: آقاى خامنه‌اى سؤالى كه مى‌شود مطرح كرد مسئله دفاعى بودن جنگ است. ما از ابتداى جنگ و شروع تجاوز عراق اعلام كرديم كه در حال دفاع هستيم و بعد از اين‌كه وارد خاك عراق هم شديم اين مسئله را عنوان مى‌كنيم كه باز جنگ ما يك جنگ دفاعى است. شما اين مسئله را چگونه تعبير مى‌كنيد؟ 🇮🇷 بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم جنگ ما از آغاز به صورت دفاع شروع شد و تا اين ساعت هم ما در حال دفاع هستيم. علت هم اين است كه حتى ورود ما به خاك عراق، در ادامه دفاع مقدس ماست. البته دشمن طبعاً مايل است كه هنگامى كه مى‌تواند و احساس قدرت مى‌كند، وارد مرزهاى ما بشود، تا هر وقتى كه مى‌تواند در آن‌جا بماند، ويرانگرى بكند، تخريب بكند، افراد نظامى و غيرنظامى را به قتل برساند، زندگى را ناامن بكند، هر وقت هم كه تاب نياورد و نتوانست بماند، برگردد و داخل مرزهاى خودش بشود و ما هم با فداكارى و با توانايى مردم، وقتى كه توانستيم او را از مرزها بيرون برانيم، لب مرز بايستيم كه مبادا وارد خاك دشمن بشويم و به حريم دشمن مبادا كه قدم بگذاريم، اين ميل دشمن است. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 95. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰امت همدل؛ در دایره تبیین 🔹چهارشنبه، ساعت ۱۴ 📎لینک نشست: live.taqrib.ir 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰امام خمینی احیاگر دین و شریعت در عصر کنونی 🚨با حضور اندیشمندان و فرهیختگان 🔹چهارشنبه ۱۰ خرداد ساعت ۱۶ 📎لینک نشست: http://heyatonline.ir/SAFIR_TV 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir