♻️سلسله مباحث گفتارپژوهی(90) ♻️
☘️ نوشته ذیل، ادامه نکات مهم بدست آمده از مصاحبه اساتید پیشکسوت و موفق دروس معارف اسلامی در موضوعات مختلف با عنوان گفتار پژوهی است، که با ذکر نام استاد به صورت دستهبندی شده تقدیم میگردد.
🌹 محتوای مفید و مورد علاقه دانشجوی امروز
🔸30. دکتر امیر نورانی مکرمدوست، عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان:
دانشجویان امروز بیشتر دوست دارند و علاقهمندند تا از اوضاع بعد از انقلاب و حوادث آن و دست آوردهای آن مطلع شوند و تحلیل علمی آنها را داشته باشند و بشنوند تا اینکه عوامل ایجاد انقلاب وحوادث قبل از آن را بررسی کنند. البته باید یادآور شد که تحلیل علمی وآماری ودقیق در حوادث بعد از انقلاب، نظرات مختلف و مخالف و منتقدان درباره فلان حادثه را آوردن و مثلا نقد زدن، اشراف مدرس بر مطالب را می طلبد و کار سنگینی است، که مدرس باید مجهز به این اطلاعات باشد. یکی از مطالب جالب که دانشجو علاقه مند به آگاهی از آنها ست، اوضاع اقتصادی رژیم گذشته همراه با تحلیل و آمار ومقایسه آن با وضع اقتصادی و توسعه سیاسی و اقتصادی امروز است که برای دانشجو هم جالب است و هم وتأثیرگذار. البته اساتید انقلاب در زمینه اینگونه اطلاعات باید پشتیبانی و تقویت شوند.
🔸31. دکتر مهوش کهریزی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:
در تمامی دروس، سرفصل هایی که جنبه عینی و عملی در زندگی دانشجو دارد و او آن را کاربردی تر در زندگی شخصی و اجتماعی اش می بیند توجه بیشتری به آن مینماید، چون فکر می کند گره ای از مشکلات زندگی اش را باز می کند. مطالبی که صرفاً برای شب امتحان و محفوظات نیست و درآینده زندگی به درد دانشجو می خورد، مانند مطالب کتاب های دانش خانواده یا موضوع مشکلات در خانواده یا دوست یابی در کتاب آیین زندگی، کیفیت مجازات اعمال در دنیا وآخرت و....که در مجموع مباحثی رفتاری هستند ودر زندگی کنونی ویا آینده ی او نمود و تحققی دارند.
🔸32. دکتر محمدرضا بلانیان، عضو هیأت علمی دانشگاه یـزد:
شما موضوعات جدید و بروزی مثل بحث نبوت، ماهیت وحی و نظریه های زنده وشبهات گسترده وکتابهایی که در دو دهه اخیر در این باره نوشته شده را ببینید ، واقعا زیاد است . این استاد است که بحث را طوری می تواند طرح کند و وارد بحث شود که از ابتدا تا انتهای کلاس همه اش گفتگو باشد وخود دانشجو هم اثر گذاری آنرا در مسیر زندگی خویش درک کند.
#گفتارپژوهی
بررسی مبانی فقهی
ولایت فقیه
نویسنده: آیتالله سید احمد خاتمی
تدوین، تحقیق و نگارش: علی احمدیخواه(کوهنانی)
ناشر: دفتر نشر معارف
نوبت چاپ: اول/1398
قیمت: 60000تومان
در این کتاب که نگارش درسهای فقه آیتالله سید احمد خاتمی در بارة ولایت فقیه است، و در هشت فصل با532 صفحه سامان یافته به تبیین فقهالحکومه با این نگاه که مدل حکومت و کیفیت آن از نگاه دین چگونه است و ملکداری در عرصة فرهنگ و سیاست و اقتصاد باید چگونه باشد پرداخته شده است. تفاوت اساسی این بحث با مباحثی که در دانشگاهها مطرح میشود این است که این کتاب به سبک فقه جواهری وارد مباحث شده و هیچ سخنی بی مدرک پذیرفته نیست و کاملاً به سبک سایر مباحث فقهی است.
در این کتاب خواهیم دید که فقهای شیعه در اصل بحث ولایت فقیه شکی ندارند و اگر اختلافی هست بر سر حدود و اختیارات آن است زیرا با استناد به آیات و روایات، ارتباط داشتن دیانت و سیاست، ادله ارتباط دین با سیاست، شواهدی از قرآن مبنی بر ارتباط دین و سیاست، مهندسی دین در باب حکومت، مهندسی دین برای حکومت در عصر غیبت کبرای حضرت ولیعصر×، ولایت فقیه(نظریهها، پیشینه، واژهها، ادله و شبهات)، نقش مردم در حکومت دینی، ویژگیهای ولی فقیه، محدوده ولایت فقیه، و پاسخ به شبهات در باره ولایت فقیه از جمله مباحث این کتاب است.
#کتاب_شناسی
🌹 آيا امام علي(ع) به حديث غدير احتجاج كرده است؟ (قسمت سوم)
✍️ علي اصغر رضواني
ج ـ در اجتماع كوفه
بعد از آنكه به امام علي(ع) خبر رسيد كه مردم او را در ادعاي حقانيت خود بر خلافت متهم ميسازند در رحبة كوفه ميان جماعتي از مردم حاضر شد و بر ضدّ كساني كه با او به نزاع برخاسته بودند، به حديث غدير استشهاد نمود.
اين احتجاج به حدّي شايع و علني بود كه عدة بسياري از تابعين آن را نقل كرده و علما نيز با سندهاي مختلف و متظافر آن را در كتابهاي خود آوردهاند. كه از جملة آنهاست ابو سليمان مؤذن، ابن ابيالحديد به سند خود از ابي سليمان مؤذن نقل كرده كه علي(ع) با مردم چنين احتجاج كرد: «هر كس از رسول خدا(ص) شنيده است كه فرمود: «من كنت مولاه فعلي مولاه» شهادت دهد؟ قومي به آن شهادت دادند ولي زيدبن ارقم از آن امساك نموده و شهادت نداد در حالي كه ميدانست. حضرت به او نفرين كرد كه خداوند او را كور گرداند و لذا كور شد. ولي بعد از كوري حديث غدير را روايت مينمود. و
برخي از گواهان
حافظ هيثمي به سند صحيح نقل كرده كه تعداد نفراتي كه در روز رحبه در آن منطقه حاضر بوده و احتجاج علي(ع) به حديث غدير را شنيدند و به آن شهادت و گواهي دادهاند سي نفر بودهاند.
از آنجا كه تاريخ اين احتجاج سال 35 هجري بوده و از وقت صدور حديث غدير 25 سال ميگذشته است، طبيعي به نظر ميرسد كه بسياري از صحابه كه حديث را شنيده بودند شهيد شده و از دار دنيا رحلت كرده باشند و برخي ديگر نيز در كشورها و شهرهاي مختلف پراكنده شدهاند و تنها اين سي نفر كساني بودند كه در كوفه آن هم در منطقة رحبه در آن وقت حاضر بوده و به حديث غدير براي اميرالمؤمنين شهادت و گواهي دادند.
👈ادامه دارد...
#غدیر
✍️ نشریه معارف، شماره 52، پرسمان.
🌹 آيا امام علي(ع) به حديث غدير احتجاج كرده است؟ (قسمت پایانی)
✍️ علي اصغر رضواني
برخي از گواهان
حافظ هيثمي به سند صحيح نقل كرده كه تعداد نفراتي كه در روز رحبه در آن منطقه حاضر بوده و احتجاج علي(ع) به حديث غدير را شنيدند و به آن شهادت و گواهي دادهاند سي نفر بودهاند.
از آنجا كه تاريخ اين احتجاج سال 35 هجري بوده و از وقت صدور حديث غدير 25 سال ميگذشته است، طبيعي به نظر ميرسد كه بسياري از صحابه كه حديث را شنيده بودند شهيد شده و از دار دنيا رحلت كرده باشند و برخي ديگر نيز در كشورها و شهرهاي مختلف پراكنده شدهاند و تنها اين سي نفر كساني بودند كه در كوفه آن هم در منطقة رحبه در آن وقت حاضر بوده و به حديث غدير براي اميرالمؤمنين شهادت و گواهي دادند.
د ـ احتجاج در جنگ جمل
يكي ديگر از مواردي كه حضرت علي(ع) به حديث غدير احتجاج نمود، در روز جنگ جمل بر طلحه بود.
حافظ حاكم نيشابوري به سند خود از نذير ضبّي كوفي تابعي نقل ميكند كه گفت: ما در روز جمل با علي(ع) بوديم، حضرت(ع) كسي را نزد طلحة بن عبيدالله فرستاد تا به ملاقات او بيايد. طلحه خدمت حضرت رسيد. حضرت فرمود: تو را به خدا سوگند! آيا از رسول خدا(ص) نشنيدي كه ميفرمود: «مَنْ كُنْتُ مَولاه فَعلي مَولاه، اَللهم وال مَن والاه و عادِ مَن عاداه»؟ گفت: آري. حضرت فرمود: پس براي چه با من جنگ ميكني؟ گفت: يادم نميآيد. اين را گفت و از حضرت جدا شد.
هـ ـحديث سواران در كوفه
احمد بن حنبل به سند خود از رياح بن حارث نقل كرده كه گفت: جمعي در منطقه رحبه بر علي(ع) وارد شدند و عرض كردند: السلام عليك يا مولانا. حضرت فرمود: «چگونه من مولاي شمايم در حالي كه شما عرب هستيد؟» عرض كردند: ما از رسول خدا(ص) شنيديم كه در روز غدير خم ميفرمود: «من كنت مولاه فعلي مولاه»
و ـ احتجاج در روز صفين
سليم بن قيس هلالي، تابعي بزرگ در كتاب خود نقل ميكند كه اميرالمؤمنين(ع) در صفين در ميان لشكر خود بر منبر رفت و مردم را دور خود جمع كرد و براي آنان كه از نواحي مختلف بوده و از آن جمله مهاجرين و انصار بودند سخن گفت: او پس از حمد و ثناي الهي فرمود: «اي جماعت مردم! همانا مناقب من بيش از آن است كه احصا شود...»
در اين حديث نيز حضرت، فضائل خود را به طور تفصيل بيان كرده كه از آن جمله تذكر به حديث غدير است.
براي آگاهي از احتجاج حضرت زهرا(س) و بسياري ديگر به حديث غدير به كتاب غديرشناسي و پاسخ به شبهات نوشتة علي اصغر رضواني، ص 142 به بعد مراجعه شود.
#غدیر
✍️ نشریه معارف، شماره 52، پرسمان.
نمیدانیم چرا؟
راه کامیابی و راز ناکامی در هدایت فرزندان
نویسنده: یوسف غلامی
ناشر: دفتر نشر معارف
نوبت چاپ: اول/1398
قیمت: 18000تومان
این کتاب با با اسلوبی زیبا و دلنشین در سه فصل با174 صفحه منتشر گردیده یک دوره آموزش غیر حضوری اساتید و مربیان کودک است.
محور این تحقیق که نتیجه مطالعات فراوانی است دربردارنده وظایف والدین پیش از تولد فرزند و در دوران بارداری، روشهای نادرست تربیتی، مهمترین اصول تربیت و پرورش کودک، آشنایی با ابزارهای پیشبرد کار تربیت، شناخت ویژگیهای دوران کودکی، چگونگی شکلگیری شخصیت کودک، عوامل هدایت یا گمراهی فرزندان است.
چاره اندیشیهای پیش از ازدواج و قبل از تولد فرزند، شایعترین خطاهای تربیتی که از جمله آنهاست: عصر فریبهای تربیتی، چرا قبل از تربیت خود نمیتوان به تربیت دیگری پرداخت؟، پیش از هدایت و پرورش فرزندمان باید چه نکاتی بیاموزیم؟، آنها چگونه هدایت و تربیت میشوند، اصول هدایت و تربیت، هدایت و رشد؛ لطف خداست، بدون خواست و استعداد و عزم جدی هدایت اعطا نمیشود، بدون استغفار از گذشته هدایت امروز ممکن نیست، گناه اکنون مانع هدایت است، رشد و ارتقای فرزند تابع سطح انتظار والدین است، تربیت و رشد امری تدریجی و اختیاری است، شرط اساسی رشد؛ تأمین نیازهای عاطفی است، مهمترین و بهترین فصل شکلگیری شخصیت کودک. سرفصلها و برخی از موضوعات این کتاب است.
#کتاب_شناسی
♻️سلسله مباحث گفتارپژوهی(91) ♻️
☘️ نوشته ذیل، ادامه نکات مهم بدست آمده از مصاحبه اساتید پیشکسوت و موفق دروس معارف اسلامی در موضوعات مختلف با عنوان گفتار پژوهی است، که با ذکر نام استاد به صورت دستهبندی شده تقدیم میگردد.
🌹 محتوای مفید و مورد علاقه دانشجوی امروز
🔸33. دکتر جعفر گلمحمدی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:
در بحث آئین زندگی می گویم ما می خواهیم آئین خوب زیستن را بگوییم، ملاکهای یک زندگی خوب را، سرمایه ای که برای یک زندگی خوب در دست ماست چیست؟ چه چیزهایی را باید کسب کنیم؟ موانع یک زندگی خوب چیست؟ دانشجو به اینها نیاز دارد. من در تمام درسهایم از روانشناسی هم استفاده میکنم، به بحث انسان سالم و ویژگیهای آن و سلامت جسمی که اتفاقاً پایه اصلی در این مباحث است کاملا می پردازم . راجع به تغذیه وآنچه می خوریم و باید بخوریم و بیاشامیم، اینجا کم کم وارد بحث حلال و حرامها در خوردن می شوم و به اثر وضعی که بر رفتار و روان ما دارند اشاره میکنم، از مواد مخدر وانواع آن و اثرات آنها میگویم، بطوریکه مثلاً بعضی دانشجویان به فکر فرو میروند و حتی گاه میپرسند اگر در خیابان خوراکی به ما تعارف کردند قبول کنیم یا خیر؟!
🔸34. دکتر علی دژاکام، مدرس دروس معارف در دانشگاههای کشور:
به عقیده بنده بحثهایی درباره خداوند مهم است و طرح آنها در کلاس ضرورت دارد که ایمان و باور به خدا را زیاد کند، بحث اثبات خداوند و براهین اثبات و صفات خداوند ضروری به نظر نمیرسد، دانشجو خودش مسلمان است، گاه وقتی اینها را در ترمهای قبل بیان میکردم، بعضی میگفتند استاد مگر شما با خدا مشکل دارید؟ پس باید موضوعاتی مطرح شود تا ایمان تقویت گردد، تأثیرات و کاری که ایمان با انسان میکند را باید گفت، بله مباحث مربوط به عدالت و حکمت خداوند، و یا مثلاً بحث خیر و شر مهماند و مورد پرسش آنها، یا خیرخواهی خدا چیزی است که مخاطب با آنها درگیر است، نه آنچه در زندگی آنها مسأله نیست.
🔸35. دکتر احمد دبیری، عضو هیأت علمی دانشگاه یزد:
به عقیده بنده ما مشکل چندانی در سرفصلها نداریم، همه مهم به نظر می رسند، بحث در چگونگی طرح آنها به گونه ای است که در زندگی جوان نقش داشته باشد، این را در سر فصل نمی توان یافت، اینرا خود استاد باید دارا باشد، با آوردن نکته های ناب یا خلاصه به صورتی که در زندگی دانشجو به دردش بخورد. مثلاً توحید در ربوبیت تشریعی را یا حّی بودن خداوند ، بحث برزخ و قیامت را، فقر وجودی و.....به طوری که برای دانشجو جا بیافتد که باید به یک نیروی دیگری توکل کند و در مقابل او تسلیم باشد و چه بخواهد و چه نخواهد به او وابسته است.
#گفتارپژوهی
🔸عناصرقيام حسيني وبايسته هاي پيام رساني
✍️نام نویسنده: سيد محسن اماميان
حضرت ابيعبدالله الحسين(ع) با هدف اصلاح امت پيامبر و امر به معروف و نهي از منكر در برابر حكومت جور به پاخاست. چنين قيامي جهانشمول و داراي ابعاد فراواني است كه بايد همه آنها با هم در نظر گرفته شوند تا عظمت و ارزش اين حركت مصلحانه به خوبي فهميده شود.
قيام حسيني را ميتوان در سه عنصر اساسي منطق و عقل، حماسه و عزت و عاطفه خلاصه نمود.
در تبيين و تشريح نهضت عاشورا بايد اين سه عنصر نقش داشته باشند. زيرا پرداختن به يكي دون ديگري ما را از مقصود باز داشته و حتي دچار انحراف و خسران ميكند.
پرداختن به عاطفه تنها، فراموش كردن منطق و عقل و كوچك كردن يك واقعه بزرگ همچنين ناديده گرفتن حماسه و عزت، ناقص كردن يك حماسه عظيم و شكستن يك جوهر گرانبهاست.
🔸1. منطق و عقل
منطق محملي است براي آنكه ذهن، مسير صحيح حركت خود را دريابد و عقل مانند وزيري است كه آدمي را از خطرات و خسارات بيفايده باز ميدارد.
حضرت سيدالشهداء، به عنوان يك معصوم كه "لاينطق عن الهوي" است حتماً براي اجراي چنين نهضتي، استدلالي قاطع و منطقي استوار فرض نمودهاند. منطق و عقل در بيانات آن حضرت از شروع حركت تا روز شهادت متجلي ميباشد. جمله جمله اين بيانات نوراني بيانگر يك منطق مستحكم و تصميم بسيار بزرگ است.
امام حسين(ع) خلاصه منطق خود را در قالب روايتي از جد بزرگوارشان طي نامهاي به اهل كوفه چنين بيان ميدارند.
"به تحقيق دانستهايد كه رسول خدا(ص) فرمود: هر كس سلطان جور كه حلال خدا را حرام شمارد و عهد خدا را بشكند و سنت رسول خدا(ص) را مخالفت نمايد و در خلق خدا با ستم و عدوان عمل نمايد را ببيند. پس او را به قول و فعل انكار نكند خداوند ايشان را با او در افعالش شريك مينمايد."1. خصايص الحسينيه، ص 310، بحارالانوار، باب اعانه الظالم.1
با وجود اين شرايط ناگوار، محافظهكاري، عافيتطلبي و انزوا اركان ايمان و اسلام يك مسلمان را نابود ميكند. مسلماً شخصي با نفاست جان حسينبنعلي(ع) چنين ننگي را برنميتابد لذا وظيفه مسلّم خود را حركتي قاطع ميبيند. هر چند خطر اين اقدام از دست دادن جان و مال و آبرو و اسارت فرزندان و نواميس او باشد. زيرا شرايط متناسب با اين خطر وجود دارد.
🔸 2. حماسه و عزت
هر گاه نهضتي، منطقي قاطع و هدفي استوار داشته باشد ديگر چشم به عِدّه و عُدّه ندارد و حركتي حماسي از خود بر جاي ميگذارد. زيرا كه: كم من فئه قليله غلبت فئه كثيره.2. بقره/ 249.2
چه بسا گروه اندكي كه بر گروه زيادي پيروز شوند.
اين مجاهدت نيز بايد با عزت اسلامي انجام شود زيرا كه: العزه لله و لرسوله و للمؤمنين.3. منافقون/ 8.3
عزت براي خدا و پيامبرش و براي مؤمنين است.
امام حسين(ع) در جاي جاي سفر، نداي هل من ناصر ينصرني سر ميدهد اما نه از موضع ضعف و ناتواني بلكه با هدف رشد، هدايت و نجات مؤمنين از منجلاب غفلت و پشيماني. ايشان را فرا ميخواند. حتي آن يك شب را كه براي عبادت مهلت ميخواهد از موضع عزت و اقتدار است.
ادامه دارد...
📗 نشریه معارف، شماره 34.
🔸عناصرقيام حسيني وبايسته هاي پيام رساني (قسمت دوم/ پایانی)
✍️نام نویسنده: سيد محسن اماميان
🔸 3.عاطفه
عاطفه، قدرت عظیمی دارد، عاطفه مهبط توجه اذهان در فضای عاطفی است که یک ذهن درگیر با مادیات فرصت و انعطا ف لازم را برای جذب حقایق پیدا می کند.
در حادثه ی عاشورا و استمرار آن عاطفه نقش تعیین کننده ای دارد. عاطفه سبب مرزبندی بین جریان شیعی و عاشورایی با دیگرجریان ها می باشد. آنجا که حضرت امام زین العابدین(ع) و خانم زینب کبری(س) با منطق و عزت بر فرق حکومت اموی می کوبند، مرثیه می خوانند. مرثیه ای که تا به حال باعث دوام توجه عواطف شده و باید تا ابد ادامه داشته باشد. بهمین خاطراست که ما را به گریستن و گریاندن در این مورد امر می کنند.
درس های قیام عاشورا و نهضت حسینی الگوی حرکت های ظلم ستیز از امت درس هایی که به حول و قوه الهی بر زمین نماند و با رنگ و بوی الهی توسط امام خمینی(ره) روی پیشانی تاریخ ثبت شد نهضتی که از سال 42 با منطق امربه معروف نهی ازمنکر و مبارزه با جور جائر بدون عده و عده اما عزتمند آغاز شد و تا سال 57 حسین گونه ادامه یافت تا شعار خون بر شمشیر پیروز است به تجلی نشست.
🔸 لازمه های تبلیغ
1. تبلیغ یعنی رساندن یعنی بیان همه چیزهایی که در اسلام به عنوان ارزش شناخته می شود اما موضوع تبلیغ آن چیزی است که در دل مخاطب نفوذ می کند.
2. یک مبلغ حرکت معجزه گون تشکیل حکومت اسلامی را با تشکیل هویت انسانی افراد جامعه تکمیل می کند.
3. در عصری که اینترنت، ماهواره، تلویزیون و دیگر رسانه ها فعالیت می کنند منبرابزار بی بدیل تبلیغ است زیرا منبر روبرو و نفس به نفس حرف زدن است. اما باید با شیوه ای هنرمندانه بیان شود.
4. هر چند سیاست نباید از حیطه فعالیت تبلیغی خارج شود، منبر و تبلیغ هم نباید صرف تحلیل مسائل سیاسی باشد.
5. حرف ها هر چند درست باشد اما باید مستدل باشد زیرا دفاع ناقص از دین یکی از مؤثرترین حمله ها به دین است.
6. در تبلیغ باید خوف همراه رجاء به دل ها دمیده شود بلکه مسأله خوف بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا که خواندن آیات مبشرات که در مورد دسته ی خاصی از مؤمنین است باعث غفلت از انجام ضروریات دین می شود.
7. بعد از همه ی اینها نوبت عمل است. رفتار، نشست و برخاست، نگاه کردن، عبادت، دلبستگی و عدم دلبستگی یک مبلغ به دنیا و خورد و خواب، رساترین تبلیغ و ضد تبلیغ است.
📗 پی نوشت
*. اقتباس ازسخنرانی مقام معظم رهبری در جمع طلاب حوزه های علمیه، ذی الحجه الحرام 1426 هجری قمری. به کوشش سید محسن امامیان.
1. خصایص الحسینیه، ص 310، بحارالانوار، باب اعانه ی الظالم.
2. بقره/249.
3. منافقون/8.
🌱 منبع: نشریه معارف، شماره 34.
#گزارش_تصویری:
🗣 گفتگوی نوین پژوهشی (نشست 125)
ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر میرصالح حسینی عضو هیئت علمی جامعه المصطفی
🔷 موضوع: «عینیت های تناقض گونه در شناخت جمعیت»
در رابطه با درس دانش خانواده و جمعیت
📅 زمان: چهارشنبه 98/06/07
🚩 مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، نبش کوچه 4، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، سالن علامه طباطبایی .
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
کتاب: سی و ده
نویسنده: سید احمد بطحایی
ناشر: دفتر نشر معارف
نوبت چاپ: اول/1398
قیمت: 12000تومان
نام این کتاب103صفحهای که با الهام از وعده سی روزه خداوند عز و جل با موسای کلیم× و تمدید ده روزه آن که در سوره اعراف آیه24 بیان گردیده سامان یافته، در بردارنده چهل و یک رمان کوتاه و زیبا در موضوعات مختلف است.
برخی از موضوعات این کتاب عبارت است از: دعوت به آتشکده، افطاری وسط ظهر، سر خُم می سلامت، طالبیهای چشیده نشده، کله قوچی باشه لطفاً، رقیب حوریان، دعاخوان بی چتر، لطفاً دیگر روضه نخوانید، قَسَم به ف به لکنتهای زبانت، بازگشت به خواجا، خواجا به مثابه کوفه، مثل تراشیدن یک لوح سنگی با سوزن ته گرد، به خاطر یک ورق اکس کاربازپین، ظعم مرگ و یک سنگ مرمر، عروسک چینی، همین که میگن همه خوبه، تعارف قلیل، بابا مسجد، عدد بده، یک پا و نصفی، پس سواپس، کِلپَک پِدِر، پناهگاه، تاریخ انار، اندازهگیری دنیا، شام آخر، دو روایت معتبر، متمم: محرم1437 خاوه، یک فِری که علی بود و حسین میخواست، معشوق پارچهای، مثل امتحان شفاهی، کشکول کاغذی یا همدم احیا و اموات، اندر آداب روضهخوانی، یک شعر سپید، اصغر عشقی، سه روایت معتبر از ختم خاوه، قوت غالب.
#کتاب_شناسی
♻️سلسله مباحث گفتارپژوهی(92) ♻️
☘️ نوشته ذیل، ادامه نکات مهم بدست آمده از مصاحبه اساتید پیشکسوت و موفق دروس معارف اسلامی در موضوعات مختلف با عنوان گفتار پژوهی است، که با ذکر نام استاد به صورت دستهبندی شده تقدیم میگردد.
🌹 محتوای مفید و مورد علاقه دانشجوی امروز
🔸36. دکتر سیدحسامالدین حسینی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهیدچمران:
هر نوع محتوای اسلامی می تواند برای دانشجو به نوعی مفید باشد، اما به نظر بنده محتوای سبک زندگی اسلامی که یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری است، در جهت تعریف الگوی جامعه اسلامی، مغفول مانده است. میتوان محتوای کتب و تدریس را در این جهت طراحی کرد به گونه ای که دانشجو عملا بتواند یک الگو از سبک زندگی اسلامی و معارف آن در مقابل الگوهای غربی و مادی گرائی در اختیار داشته باشد و دانشجو به صورت کاربردی با اسلام و معارف آن آشنا شود.
🔸 37. حجت الاسلام و المسلمین آقای فرحزادی، مدرس دروس معارف در دانشگاههای کشور:
در انتخاب مطالب برای جوان دانشجو شاخصه هایی وجود دارد: کاربردی بودن، تأثیر داشتن و بالاخره زیربنایی بودن، بنده همیشه دروسم را با یک سوال اساسی در زندگی شروع می کنم که کاملاً زیر بنایی است! همه ما با یک سؤال ابتدایی وکاملاً اساسی روبرو هستیم، هر دینی که داشته باشیم ، هرکاره ای که باشیم و هر کس می خواهیم باشیم، آن سوال این است: من کیستم؟ ربطی به درس اخلاق هم ندارد بلکه اوّلیه ترین سؤال است، همه می خواهند بدانند و همه باید بدانند. سپس از کجا آمده ام؟ به کجا میروم؟ چگونه باید بروم؟ وظیفه ام دراین مسیر چیست؟ چه ابزارهایی در این رفتن در اختیار من هستند؟ چه کسانی مرا راهنمایی می کنند؟ موانع موجود در این مسیر کدامند؟ و...و...، این مسائل اساسیترین محتوی در تدریس است.
🔸 38. دکتر محمدمهدی امامی، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی:
مدرس باید بتواند ضرروت مباحث را مثلاً در درس انقلاب یا هر درس دیگری برای دانشجو جا بیاندازد، به او بفهماند این مطالب که نیاز اوست و مسأله اوست، امروز جوانها با شبکهها و فضاهای مجازی و اینترنت خیلی راحتتر ارتباط برقرار میکنند تا با استاد در سر کلاس، بنابراین باید بتوانیم بعضی مطالب درباره دستآوردهای انقلاب را بسیار خوب برای او جا بیندازیم، تا او را بتوانیم قانع کنیم. بنابراین بنده همیشه بعد از بحث چرایی انقلاب و بعد چگونگی آن از همان ابتدا سریع وارد بحث فوائد و دستآوردها و مقایسه اندیشهها و دورههای تاریخی و ... میشوم، چرا که خیلی از دانشجویان نمیدانند که چه زحماتی برای این انقلاب کشیده شده و چه ثمراتی داشته است.
#گفتارپژوهی
🔸 اي کربلا کنم فلکت نام يا چمن؟! دلنوشتهاي نذر سيدالشهداء (قسمت اول)
✍️ سيد مجتبي مجاهديان
شرحه شرحة وجودم را آتشي جان سوز ميسوزاند و ذرّه ذرّة هستيم را دردي جانکاه بر باد ميدهد. غوغايي غريب اندرون منِ خسته دل، برپاست. بُغضي پيچيده و نترکيده بيش از هزار و چهارصد سال است که بر گلويم سنگيني ميکند؛ اَمانم را بريده و ديگر ناي نفس کشيدن ندارم؛
«دردهاي من/ جامه نيستند/ تا ز تن در آورم/ چامه و چکامه نيستند/ تا به رشتة سخن درآورم/ نعره نيستند/ تا ز ناي جان بر آورم/ دردهاي من نگفتني است/ دردهاي من نهفتني است »؛
هرچه بر اين حالِ زارِ خود مينگرم، بيشتر به مُحِق بودنش پي ميبرم، چرا که ميبينم اين آه زده بيش از چهارده قرن است که شاهد نالههاي در مدينه گم گشته، گونههاي نيلي شده، پهلوهاي شکسته، مَهبَطِ وحي در آتش سوخته، مولاي در بند کشيده، ذوالفقار در نيام خفته، عدل در محراب شکافته، سردارِ تنهاي جگر پاره، ميهمان عطشانِ سر بريده، ... است!! با اين همه مصيبت مانده ام که چگونه زنده ام؟! آيا ميتوان اينهمه را ديد و نسوخت؟ شنيد و آتش نگرفت؟ خدايا؛ «هرکه اين آتش ندارد نيست باد »؛
من زخمهاي كهنه دارم بيشكيبم
من گرچه اين جا آشيان دارم غريبم
من با صبوري كينهاي ديرينه دارم
من زخم داغ آدم اندر سينه دارم
من زخمدار تيغ قابيلم برادر
ميراثخوار رنج هابيلم برادر
من با محمد از يتيمي عهد كردم
با عاشقي ميثاق خون در مهد كردم
بر ثور شب با عنكبوتان ميتنيدم
در چاه كوفه واي حيدر ميشنيدم
من تلخي صبر خدا در جام دارم
صفراي رنج مجتبي در كام دارم
من زخم خوردم، صبركردم،دير كردم
من با حسين، از كربلا شبگير كردم
از پا، حسين افتاد و ما بر پاي، بوديم
زينب اسيري رفت و ما، بر جاي، بوديم
چون بيوهگان، ننگ سلامت ماند، بر ما
تاوان اين خون، تا قيامت ماند، بر ما
ادامه دارد...
🔹منبع: نشریه معارف، شماره 52، لطایف و معارف.
#لطایف_و_معارف