eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
280 ویدیو
510 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 کوتاه‌ترین خطبه نماز جمعه تاریخ اسلام أقصر خطبة جُمعه في التاريخ الإسلامي قالها الشيخ الغزي محمود الحسنات: "إذا أكثر من ٣٠ ألف شهيد و ٧٠ ألف جريح و مليوني مشرد لم يستطيعوا إيقاظ الأمه، فما لـكلماتي أن تفعل..؟! أقم الصلاه". ٢٦ رمضان ١٤٤٥ ٥ إبريل ٢٠٢٤ شیخ محمود الحسنات: «اگر بیش از ۳۰ هزار شهید و ۷۰ هزار مجروح و ۲ میلیون آواره نتوانستند امت اسلام را بیدار کنند، حرف‌های من چه می‌تواند بکند؟! نماز را اقامه کنید» ۲۶ رمضان ۱۴۴۵ ۵ آوریل ۲۰۲۴ پی‌نوشت: شیخ محمود الحسنات یکی از وعاظ مشهور جهان عرب است که صفحاتی با چند میلیون مخاطب در یوتیوب، فیس‌بوک و اینستاگرام دارد. وی فلسطینی و مقیم ترکیه است. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️﷽ تاملات رمضانی ۲۷ 💢 تحلیل های حلِّ جدولی! ✍ دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران 🔹در مواجهه با یک متن و تفسیر آن، جورآمدن معنای مستنبَط از متن با ذهن شخصی را می توان یکی از معیارهایی دانست که _متاسفانه و البته ناخواسته_ به عنوان یکی از معیارهای صحت تحلیل پذیرفته ایم. شبیه حل جدول کلمات متقاطع! مثلا مهم این است که حرف اول و آخر کلمه سه حرفیِ جدول_به ترتیب_ خاء و نون باشد؛ حالا فرقی نمی کند که این کلمه، "خون" باشد یا "خان" و یا حتی "خَشِن"؛ بلکه مهم آن است که جدول ذهنی من حل شده است! (و به همین سبک، آن برداشتی از متن که بتواند پازل ذهنی مرا حل کند؛ درست است.) 🔸یکی از بزنگاه های تفسیر به رای، ارائه تحلیل هایی از یک متن (تک گزاره) است که آتش تهیه آن، تنها یک گزاره _البته با فرض موثَّق بودن_ است. این مسئله در مواجهه با قرآن کریم، ضرورت رویکرد تفسیر موضوعی(در مقابل تفسیر تجزئه ای) را پررنگ می کند؛ چنانچه در مواجهه با روایات نیز ما را مجبور می کند تا از بنیان نهادن تحلیل های آسمانخراش وار بر بنیان های تک گزاره ای جلوگیری کنیم. 🔹اینکه ذهن فردی، جوّال باشد و بتواند انبوهی از معانی _که شاید برخی از آن ها صرفا علائق شخصی باشند_ را به متن پیوند زند؛ البته می تواند از جهت مهارت تفنُّن در الصاق معانی مختلف به متن، ستودنی باشد؛ اما اینکه بتوان به آن، به عنوان یک تفسیر درست از متن نگریست؛ جای بسی تامل دارد. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌀 حکمرانی در قرآن و نهج البلاغه(244) 🔹موضوع:روش حکمرانی قرآن بر علوم(جلسه هفدهم) 🎙 ارائه‌دهنده: 👤 حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدصادق یوسفی مقدم 🎙 دبیرجلسه: 👤 دکتر سیدسجاد آل‌سیدغفور 📆 زمان: 19 فروردین 1403(27 رمضان 1445 ه.ق) ⏰ساعت: 12:45 تا 14 🌐 لینک فضای مجازی: http://dte.bz/hokmconf ✅ پخش زنده ایتا: https://eitaa.com/tablighnews ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌀 سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین" 🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر 🔸 جلسه چهلم با حضور سرکار خانم دکتر فاطمه نادری (استادیار معارف دانشگاه ولی عصر رفسنجان) 🔻موضوع: تبیین نقش مادر در رابطه پدر_دختری 📆 زمان: یک‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ (روز ۲۷ ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۱۵ 🔗 لینک شرکت در جلسات: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade 🌐 کانال اطلاعات نشست‌ها: https://eitaa.com/khanevadeh_1403 👈 سامانه ثبت‌نام جهت دریافت گواهی (رایگان): https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt ✅ با ما همراه باشید •┈┈••••✾🍃🌹🍃✾•••┈┈• @khanevadeh_1403 ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 هم‌اکنون، ورود رهبر انقلاب اسلامی به حسینیه امام خمینی و شعار متفاوت دانشجویان در استقبال از رهبر انقلاب 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️تاملات رمضانی ۲۸ 💢 آیات تاریخی و مسئله تعمیم ✍ دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران 🔹در مواجهه با آیات تاریخی و به ویژه جنبه تاریخی این آیات، آیا مجاز به تعمیم هستیم؟ این سوال از آن جهت اهمیت دارد که قرآن کریم، کتاب همه زمان هاست و نباید دلالت آن را به زمان نزول محدود کرد. 🔸اما در این میان باید به مغالطه‌ ای نیز توجه داد و آن اینکه آیا جنبه تاریخی آیه را می توان تعمیم داد؟ مثلا اگر یهود زمان نزول، تحریفی را انجام داد؛ آیا می توان مفهوم این تحریف_که در قرآن کریم بدان اشارت رفته_ را توسعه داد؟ پاسخ، تقریبا منفی است.(ر.ک. مقاله: بررسی تطبیقی تحریف عهدین از نگاه متکلمان و مفسران) در همین راستا می توان اصطلاح یهود را هم مثال زد. مثلا آیا این اصطلاح در آیه: أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ(مائده:۸۲) را می توان به زمان غیرنزول نیز تعمیم داد یا اینکه اشاره قرآن کریم به یهود آن زمان، مثلا چیزی معادل صهیونیسم امروز بوده است؟ 🔹به هرحال قرآن کریم، نمونه آیات زیر در مورد یهود_به عنوان یک دین_ را نیز دارد: مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ(آل عمران:۱۱۳) إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ (بقره:۶۲) ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 سه/۳ وظیفۀ اصلی دانشگاه 🎙 مقام معظم رهبری 1403.1.19 🔹اگر بخواهیم دانشگاه را تعریف کنیم، رکن اصلی تعریف دانشگاه علم است. دانشگاه ۳ وظیفۀ اصلی دارد. اول عالم تربیت کند، دوم علم تولید کند، سوم به تربیت عالم و تولید علم جهت بدهد. 🔸دانشگاه‌های دنیا عالم تربیت می‌کنند، علم هم تولید می‌کنند، اما در این رکن سوم لنگند. نتیجه چه می‌شود؟ نتیجه این می‌شود که محصول تربیت علم و تولید علم و تربیت عالم می‌شود ابزار دست قدرت‌های صهیونیستی و قدرت‌های استکباری دنیا. 🔹همۀ ارکان دانشگاه باید به این ۳ نقطه توجه کنند. مدیر، استاد، دانشجو، متن درسی، فرایندهای آموزشی، همه باید در خدمت این ۳ جهت باشند. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
✍️ شهید سید مرتضی آوینی: 🔹من در فروپاشی تمدّن غرب بیشتر به تحوّل درونی غربی‌ها امیدوارم تا جنگی رو در رو که میان شرق و غرب و یا اسلام و غرب روی دهد... 🔸غرب از درون خواهد پوسید و در خود فرو خواهد ریخت و چون عقربی در محاصره آتش، خود را نیش خواهد زد و خواهد کشت. ✴️ سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم استاد سید مرتضی آوینی را گرامی می‌داریم. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔸 نشست علمی مبانی انسان‌شناختی اخلاق سیاسی در قرآن 🎙 با حضور: حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه 📅 دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۵ 👈 حضور مجازی: 🔹 cp.bigbluebuton.ir/u/4563/ethics ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️﷽ تاملات رمضانی ۲۹ 💢حسن انعکاسی، بُعد سوم فعل اخلاقی ✍ دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران 🔹در علم اخلاق و تحلیل افعال اخلاقی، معمولا به دو رکن حسن فعلی و حسن فاعلی، اشاره می شود. بر همین اساس، رفتارهای ما نیز معمولا از این دو زاویه سنجیده می شود. در جامعه مومنانه هم معمولا در توجیه خطاها، به یکی از این دو(حسن فاعلی) اشاره می شود. این درحالی است که فضیلت اخلاقی، مبتنی بر بعد سومی هم هست و لازم است ما، در انجام فعل اخلاقی به آن نیز توجه داشته باشیم. اینکه دیگران چه برداشتی از رفتار ما دارند؛ نیز مهم است. 🔸اشتباه نشود؛ قصد نداریم بگوییم مشروعیت رفتار ما، وام دار تایید و رد دیگران است؛ بلکه سخن در مرحله قبل تر و آن، شناختِ ماهیت رفتار ماست. رفتار ما فقط آنی نیست که ما نیت آن را کرده ایم؛ بلکه بخشی از آن، انعکاس رفتار ما در محیط و برداشتی است که دیگران از رفتار ما دارند. باید برای این انعکاس(حسن انعکاسی) نیز سهمی از معیاریت برای فعل اخلاقی را قائل باشیم. 🔹آیه زیر را می توان نماد توجه به حسن انعکاسی در قرآن کریم، دانست: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا(بقره:۱۰۴) ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️پای درس جامع‌نگری در خانه پدری ✍️ مصطفی رستمی :: رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها 1️⃣ اگر بخواهیم یک نخ تسبیح برای تحلیل محتوای جلسه پرشور و خاطره‌انگیز و البته عمیق دیدار دانشجویی 27 رمضان 1403 با رهبر انقلاب درنظر بگیریم، آن نکته همه‌جانبه دیدن موضوعات مختلف در رسیدن به تحلیل درست است. 🔸برای یک تحلیل دقیق سه‌مرحله را برشمرده‌اند؛ اول توصیف، دوم تبیین و سوم تجویز. ✅ طبیعتا هرقدر در مرحله توصیف یک پدیده بتوان جامع‌تر و دقیق‌تر همه جوانب را دید و به‌جای نگاه میکروسکوپی نگاه ماکروسکوپی داشت در تحلیل می‌توان دقیق‌تر عمل کرد. 👈 این نگاه هم در تحلیل وضع کنونی، هم در تحلیل «دستاوردهای انقلاب اسلامی» و هم در تحلیل «دقایق گفتمانی» آن مثل عدالت، آزادی و... موضوعیت دارد. 2️⃣ ترک نکردن نگاه تاریخی به رویدادها و غرق نشدن در اکنون‌زدگی شاخص دوم تحلیل دقیق است. 📍در توصیف وضع موجود دیدن فرآیند‌ها و مبدا و معاد مهم است، یعنی باید بدانیم از چه وضعی آمده‌ایم و آرمان‌ها چه بوده است. 📚 با داشتن نگاه تاریخی است که می‌توان بین امر آرمانی و امر واقعی جمع زد. 📌داشتن چنین نگاهی می‌تواند سویه‌های انتقادی فهم از وضع موجود را دقیق‌تر و موجه‌تر کند. 3️⃣ همانجایی را که هستید مرکز عالم قرار دهید. ✓ این گزاره علاوه‌بر آنکه پشتوانه دینی محکمی دارد، یک شاهکار مدیریتی و روانشناسی است. ▫️عمل به این گزاره یعنی افزایش تمرکز و‌ انگیزه و هم‌افزایی نیرو روی یک نقطه که منتج به توان‌افزایی و بازدهی بیشتر می‌شود. 🔸اولویت اول تشکل‌ها دانشگاه است. ¶ ذیل این گزاره باید فهم شود امروز دانشگاه هم از بعد کیفی و هم از بعد کمی دارای اهمیت فراوان است. 👈 «تمرکز روی دانشگاه» با کاربست نظریه دومرحله‌ای می‌تواند منشأ اثر مهم اجتماعی در کل جامعه باشد. ✓ اثربخشی روی نخبگان و ساخت گفتمان، ساخت تحلیلی جامعه را هم تغییر می‌دهد. 4️⃣خودانتقادی درس مهمی بود که رهبر انقلاب به همه ما یادآوری کردند. ¶ نقد یک‌سویه در عصر دوسویه شدن ارتباطات و روابط انسانی فهمی ارتجاعی از کنشگری است. 🔸نقد یک حق است و نقدپذیر بودن یک تکلیف. 👈این دو مکمل همدیگرند و به‌طور متناوب هم را بازتولید می‌کنند. ▫️تعطیل کردن یکی به همان اندازه دیگری را هم از موضوعیت می‌اندازد. ✓ دعوت به خودانتقادی در خانه پدری مطمئنا خاطر هیچ دانشجوی انقلابی‌ای را مکدر نمی‌کند. 5️⃣بی‌افق بودن سبب روزمرگی و فرسایش آرمان‌ها می‌شود. 🔸تبیین دو آرمان «اداره‌ کشور به شیوه‌ اسلامی» و ارائه‌ یک الگو به مردم جهان» برای اداره‌ خوب یک کشور، افق‌گشایی برای جریان دانشجویی و در نگاه کلان‌تر برای هسته پیشران حرکت کشور است که غرق در روزمرگی‌ها نشوند. 🔸افق داشتن از یک‌سو هم جلوی انفعال را می‌گیرد و هم جلوی تند شدن را. 6️⃣ لازمه حرکت موثر در دانشگاه ؛ غیر از داشتن افق و تمرکز روی دانشگاه «بالا بردن توان کنشگری» است. ¶ بهینه کردن این توان با «داشتن نظریه و ایده»، «بالا بردن توان اجتماعی و بدنه تشکیلاتی» و «عمق دادن به مبانی معرفتی» است. ✓ بدون عمق معرفتی طبیعتاً نه ایده‌ای شکل می‌گیرد و نه توان اجتماعی‌ای اگر وجود داشته باشد. ❗️نداشتن عمق معرفتی و کنشگری صرف منجر به انحراف می‌شود و نداشتن کنش موثر با بدنه اجتماعی خوب هم منتج به انفعال خواهد شد. 7️⃣ پیگیری عدالت به‌عنوان یک آرمان اصلی در انقلاب اسلامی پرشور‌تر از هر زمان دیگری انجام می‌شود. ¶ اما باید درخصوص مفهوم عدالت و مختصات آن بحثی جدی کرد. 🔸«عدالتخواهی با اخلاق‌مداری تنافری ندارد.» ▪️مرز بین عدالتخواه بودن و آبروبری مشخص است. 👈 آن کسی که برای پیشبرد یک «هدف سیاسی» موضوع عدالت را در یک «کنش غیراخلاقی» فروکاست می‌کند، مهم‌ترین ضربه را به عدالت می‌زند. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا