eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
279 ویدیو
510 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️تاملات رمضانی ۲۸ 💢 آیات تاریخی و مسئله تعمیم ✍ دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران 🔹در مواجهه با آیات تاریخی و به ویژه جنبه تاریخی این آیات، آیا مجاز به تعمیم هستیم؟ این سوال از آن جهت اهمیت دارد که قرآن کریم، کتاب همه زمان هاست و نباید دلالت آن را به زمان نزول محدود کرد. 🔸اما در این میان باید به مغالطه‌ ای نیز توجه داد و آن اینکه آیا جنبه تاریخی آیه را می توان تعمیم داد؟ مثلا اگر یهود زمان نزول، تحریفی را انجام داد؛ آیا می توان مفهوم این تحریف_که در قرآن کریم بدان اشارت رفته_ را توسعه داد؟ پاسخ، تقریبا منفی است.(ر.ک. مقاله: بررسی تطبیقی تحریف عهدین از نگاه متکلمان و مفسران) در همین راستا می توان اصطلاح یهود را هم مثال زد. مثلا آیا این اصطلاح در آیه: أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ(مائده:۸۲) را می توان به زمان غیرنزول نیز تعمیم داد یا اینکه اشاره قرآن کریم به یهود آن زمان، مثلا چیزی معادل صهیونیسم امروز بوده است؟ 🔹به هرحال قرآن کریم، نمونه آیات زیر در مورد یهود_به عنوان یک دین_ را نیز دارد: مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ(آل عمران:۱۱۳) إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ (بقره:۶۲) ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 سه/۳ وظیفۀ اصلی دانشگاه 🎙 مقام معظم رهبری 1403.1.19 🔹اگر بخواهیم دانشگاه را تعریف کنیم، رکن اصلی تعریف دانشگاه علم است. دانشگاه ۳ وظیفۀ اصلی دارد. اول عالم تربیت کند، دوم علم تولید کند، سوم به تربیت عالم و تولید علم جهت بدهد. 🔸دانشگاه‌های دنیا عالم تربیت می‌کنند، علم هم تولید می‌کنند، اما در این رکن سوم لنگند. نتیجه چه می‌شود؟ نتیجه این می‌شود که محصول تربیت علم و تولید علم و تربیت عالم می‌شود ابزار دست قدرت‌های صهیونیستی و قدرت‌های استکباری دنیا. 🔹همۀ ارکان دانشگاه باید به این ۳ نقطه توجه کنند. مدیر، استاد، دانشجو، متن درسی، فرایندهای آموزشی، همه باید در خدمت این ۳ جهت باشند. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
✍️ شهید سید مرتضی آوینی: 🔹من در فروپاشی تمدّن غرب بیشتر به تحوّل درونی غربی‌ها امیدوارم تا جنگی رو در رو که میان شرق و غرب و یا اسلام و غرب روی دهد... 🔸غرب از درون خواهد پوسید و در خود فرو خواهد ریخت و چون عقربی در محاصره آتش، خود را نیش خواهد زد و خواهد کشت. ✴️ سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم استاد سید مرتضی آوینی را گرامی می‌داریم. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔸 نشست علمی مبانی انسان‌شناختی اخلاق سیاسی در قرآن 🎙 با حضور: حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه 📅 دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۵ 👈 حضور مجازی: 🔹 cp.bigbluebuton.ir/u/4563/ethics ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️﷽ تاملات رمضانی ۲۹ 💢حسن انعکاسی، بُعد سوم فعل اخلاقی ✍ دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران 🔹در علم اخلاق و تحلیل افعال اخلاقی، معمولا به دو رکن حسن فعلی و حسن فاعلی، اشاره می شود. بر همین اساس، رفتارهای ما نیز معمولا از این دو زاویه سنجیده می شود. در جامعه مومنانه هم معمولا در توجیه خطاها، به یکی از این دو(حسن فاعلی) اشاره می شود. این درحالی است که فضیلت اخلاقی، مبتنی بر بعد سومی هم هست و لازم است ما، در انجام فعل اخلاقی به آن نیز توجه داشته باشیم. اینکه دیگران چه برداشتی از رفتار ما دارند؛ نیز مهم است. 🔸اشتباه نشود؛ قصد نداریم بگوییم مشروعیت رفتار ما، وام دار تایید و رد دیگران است؛ بلکه سخن در مرحله قبل تر و آن، شناختِ ماهیت رفتار ماست. رفتار ما فقط آنی نیست که ما نیت آن را کرده ایم؛ بلکه بخشی از آن، انعکاس رفتار ما در محیط و برداشتی است که دیگران از رفتار ما دارند. باید برای این انعکاس(حسن انعکاسی) نیز سهمی از معیاریت برای فعل اخلاقی را قائل باشیم. 🔹آیه زیر را می توان نماد توجه به حسن انعکاسی در قرآن کریم، دانست: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا(بقره:۱۰۴) ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️پای درس جامع‌نگری در خانه پدری ✍️ مصطفی رستمی :: رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها 1️⃣ اگر بخواهیم یک نخ تسبیح برای تحلیل محتوای جلسه پرشور و خاطره‌انگیز و البته عمیق دیدار دانشجویی 27 رمضان 1403 با رهبر انقلاب درنظر بگیریم، آن نکته همه‌جانبه دیدن موضوعات مختلف در رسیدن به تحلیل درست است. 🔸برای یک تحلیل دقیق سه‌مرحله را برشمرده‌اند؛ اول توصیف، دوم تبیین و سوم تجویز. ✅ طبیعتا هرقدر در مرحله توصیف یک پدیده بتوان جامع‌تر و دقیق‌تر همه جوانب را دید و به‌جای نگاه میکروسکوپی نگاه ماکروسکوپی داشت در تحلیل می‌توان دقیق‌تر عمل کرد. 👈 این نگاه هم در تحلیل وضع کنونی، هم در تحلیل «دستاوردهای انقلاب اسلامی» و هم در تحلیل «دقایق گفتمانی» آن مثل عدالت، آزادی و... موضوعیت دارد. 2️⃣ ترک نکردن نگاه تاریخی به رویدادها و غرق نشدن در اکنون‌زدگی شاخص دوم تحلیل دقیق است. 📍در توصیف وضع موجود دیدن فرآیند‌ها و مبدا و معاد مهم است، یعنی باید بدانیم از چه وضعی آمده‌ایم و آرمان‌ها چه بوده است. 📚 با داشتن نگاه تاریخی است که می‌توان بین امر آرمانی و امر واقعی جمع زد. 📌داشتن چنین نگاهی می‌تواند سویه‌های انتقادی فهم از وضع موجود را دقیق‌تر و موجه‌تر کند. 3️⃣ همانجایی را که هستید مرکز عالم قرار دهید. ✓ این گزاره علاوه‌بر آنکه پشتوانه دینی محکمی دارد، یک شاهکار مدیریتی و روانشناسی است. ▫️عمل به این گزاره یعنی افزایش تمرکز و‌ انگیزه و هم‌افزایی نیرو روی یک نقطه که منتج به توان‌افزایی و بازدهی بیشتر می‌شود. 🔸اولویت اول تشکل‌ها دانشگاه است. ¶ ذیل این گزاره باید فهم شود امروز دانشگاه هم از بعد کیفی و هم از بعد کمی دارای اهمیت فراوان است. 👈 «تمرکز روی دانشگاه» با کاربست نظریه دومرحله‌ای می‌تواند منشأ اثر مهم اجتماعی در کل جامعه باشد. ✓ اثربخشی روی نخبگان و ساخت گفتمان، ساخت تحلیلی جامعه را هم تغییر می‌دهد. 4️⃣خودانتقادی درس مهمی بود که رهبر انقلاب به همه ما یادآوری کردند. ¶ نقد یک‌سویه در عصر دوسویه شدن ارتباطات و روابط انسانی فهمی ارتجاعی از کنشگری است. 🔸نقد یک حق است و نقدپذیر بودن یک تکلیف. 👈این دو مکمل همدیگرند و به‌طور متناوب هم را بازتولید می‌کنند. ▫️تعطیل کردن یکی به همان اندازه دیگری را هم از موضوعیت می‌اندازد. ✓ دعوت به خودانتقادی در خانه پدری مطمئنا خاطر هیچ دانشجوی انقلابی‌ای را مکدر نمی‌کند. 5️⃣بی‌افق بودن سبب روزمرگی و فرسایش آرمان‌ها می‌شود. 🔸تبیین دو آرمان «اداره‌ کشور به شیوه‌ اسلامی» و ارائه‌ یک الگو به مردم جهان» برای اداره‌ خوب یک کشور، افق‌گشایی برای جریان دانشجویی و در نگاه کلان‌تر برای هسته پیشران حرکت کشور است که غرق در روزمرگی‌ها نشوند. 🔸افق داشتن از یک‌سو هم جلوی انفعال را می‌گیرد و هم جلوی تند شدن را. 6️⃣ لازمه حرکت موثر در دانشگاه ؛ غیر از داشتن افق و تمرکز روی دانشگاه «بالا بردن توان کنشگری» است. ¶ بهینه کردن این توان با «داشتن نظریه و ایده»، «بالا بردن توان اجتماعی و بدنه تشکیلاتی» و «عمق دادن به مبانی معرفتی» است. ✓ بدون عمق معرفتی طبیعتاً نه ایده‌ای شکل می‌گیرد و نه توان اجتماعی‌ای اگر وجود داشته باشد. ❗️نداشتن عمق معرفتی و کنشگری صرف منجر به انحراف می‌شود و نداشتن کنش موثر با بدنه اجتماعی خوب هم منتج به انفعال خواهد شد. 7️⃣ پیگیری عدالت به‌عنوان یک آرمان اصلی در انقلاب اسلامی پرشور‌تر از هر زمان دیگری انجام می‌شود. ¶ اما باید درخصوص مفهوم عدالت و مختصات آن بحثی جدی کرد. 🔸«عدالتخواهی با اخلاق‌مداری تنافری ندارد.» ▪️مرز بین عدالتخواه بودن و آبروبری مشخص است. 👈 آن کسی که برای پیشبرد یک «هدف سیاسی» موضوع عدالت را در یک «کنش غیراخلاقی» فروکاست می‌کند، مهم‌ترین ضربه را به عدالت می‌زند. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️﷽ تاملات رمضانی ۲۹+۱ 💢 فکر مصنوعی ✍ دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران 🔹از منظر مطالعات دینی، دنیای امروز را می توان دنیای انفجار اطلاعاتی و به تبعِ آن، آلودگی استدلال های نقلی دانست. شاید علامه طباطبائی(ره) با توجه به همین نکته، از آن به عنوان آسیب جدی در تفسیر قرآن کریم یاد کرد؛ چیزی که _اتفاقا_ همان، موجب طرح و یا تاکید ایشان بر تفسیر قرآن به قرآن بود. به واقع باید گفت: دسترسی به متون، دیگر نه ارزش ژست گرفتن پژوهشی دارد و نه حتی _با وجود انبوه متون فرآوری شده_ می توان آن را یک دغدغه پژوهشی به حساب آورد. 🔸از منظر آینده پژوهی مطالعات دینی _مخصوصا به مدد هوش مصنوعی_ می توان برای هر ایده ذهنی، آیه و روایت و گزارش تاریخی، جور کرد و آن را مستندسازی کرد. به عبارت دیگر: تو فقط بگو اندیشه ات چیست تا من آیات و روایاتش را جور کنم! بگذارید این مهارت را به همان هوش مصنوعی بسپریم. او قطعا بهتر از ما می تواند متون را برای رسیدن به نتیجه دلخواه، مهندسی کند. 🔹آنچه ما بیشتر بدان نیازمندیم؛ شناخت روش تحلیل متن است. امروز، روش تحلیل متن_شاید_ اورژانسی ترین نیاز جامعه علمی باشد تا هر متنی را _صرفا با ادعای ظهور_ به علائق پژوهشی خود پیوند ندهد! ما امروز به شدت، به روش تحلیل متنِ و شاید نوعی فکرِ مصنوعی(نه ذوقی و سلیقه‌ای) نیازمندیم. ✴️ السلام علیک یا شهرالله الاکبر و یاعید اولیائه ... ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌀 سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین" 🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر 🔸 جلسه چهل و ششم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی (استاد روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) 🔻موضوع: نقش و جایگاه روان‌شناختی پدر در رشد معنوی دختر 📆 زمان: سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ (روز ۲۹ ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۲۰:۳۰ 🔗 لینک شرکت در جلسات: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade 🌐 کانال اطلاعات نشست‌ها: https://eitaa.com/khanevadeh_1403 👈 سامانه ثبت‌نام جهت دریافت گواهی (رایگان): https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt ✅ با ما همراه باشید •┈┈••••✾🍃🌹🍃✾•••┈┈• @khanevadeh_1403
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
. 🔴دوره جامع تاریخ فلسفه غرب ✔️فلسفه جدید عناوین و استادان دوره: دکارت و عقل گرایان: دکتر مصطفی شهر آئینی لاک و تجربه گرایان: دکتر جلال پیکانی کانت: دکتر گلنار نریمانی / دکتر امیر مازیار هگل و ایدئالیسم آلمانی: دکتر مسعود آذرفام 📌 جهت ثبت نام و دریافت برنامه از طریق لینک زیر اقدام نمایید B2n.ir/j65812 ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می‌شود. 📚شرایط آثار: 🔸آثار منتشر شده بانوان اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح در عرصه علوم انسانی_ اسلامی 🔸 مقالات علمی پژوهشی منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی_اسلامی 🔸رساله های (دفاع شده) سطح 4 و دکتری بانوان در عرصه انسانی- اسلامی. 🗞موضوعات آثار: تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث، منطق، فلسفه و کلام و ... 🔆محور ویژه: آثار منتشر شده (بانوان و آقایان) با موضوع زن و خانواده 📙آثاری که در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تألیف و منتشر شده‌اند، پذیرفته می‌شوند. 📆مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش: پایان خرداد۱۴۰۳ 📪روش ارسال آثار: 1. تکمیل فرم ثبت نام از طریق سایت یا مراجعه حضوری. 2. ارسال یک نسخه از اثر به دبیرخانه.( ارائه نسخه زبان اصلی اثر یا فایل PDF، برای کتاب های ترجمه شده الزامی است.) 💎مراکز همکار: مرکز مدیریت حوزه های علمیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران جامعه المصطفی العالمیه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دانشگاه قم دانشگاه فرهنگیان پژوهشکده زن و خانواده جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) دانشگاه تفرش دانشگاه اصفهان دانشگاه کردستان دانشکده هدی ☎️ ارتباط با دبیرخانه: تلفن۳۲۱۱۲۱۸۶_۰۲۵ یا ۳۲۱۱۲۱۸۹_۰۲۵ آیدی ایتا @Ketabsal003 سایت www.ketabebanovan.ir ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 نظر شما چیست؟ ✍️ استاد علی حاجوی؛ مدرس دانشگاه قم 🔸این مطلب را به مناسبت اتفاقاتی که برای آقایان صدیقی و پناهیان افتاد می نویسم تا اگر اساتید و سروران نقد و نظری دارند بر دیده نهم. 🔹شهید مطهری بحث مبسوطی دارند در خصوص سیر و سیره پیامبر و اهل بیت علیهم السلام و می فرمایند که این ذوات مقدس صرفا سیر حوادث و زنجیره اتفاقات را در زندگی نداشتند که بخواهند باری به هر جهت با وقایع مواجه شوند و پشت سر گذارند، بلکه سیره و قاعده مواجهه با مسائل داشتند و طبق آن قواعد حرکت می کردند و به نوعی می شد رفتار و مواجهه حضرات را فرموله کرد..... 🔸حالا به نظر می رسد جریان انقلابی در سیر حوادث غوطه ور است و خیلی مواقع سیره مشخصی برای مواجهه با وقایع ندارد فلذا هر کسی از هر دری، با ربط و بی ربط تحلیل می کند و اقدام می نماید و پیش می رود.مثلا فرض کنید سیره انقلابی گری در مواجهه با دوستان خطاکار یا سهل انگار چگونه باید باشد؟ ❓ماله کشی محض؟ ❓یا همراهی با منتقدان؟ ❓یا بی ربط گویی های بی در و پیکر؟ ❓یا انداختن همه مشکلات به گردن دشمنان؟ ❓یا واقع نگری و انصاف گویی؟ ⁉️و یا اساسا ورود یا عدم ورود به این ماجراها؟! یا مثلا درباره نحوه مواجهه با بی حجابی روی چه سیره و قواعدی باید باشد؟! ✅ معتقدم بخشی از این قواعد از بیانات مقام معظم رهبری قابل استخراج است اما از ایشان نمی توان انتظار داشت که جای مطهری ها را هم پر کنند؛ اگر چه او یک تنه حریف خیلی هاست. لذا کمبود تئوریسین های نظم اندیش و قاعده ساز محسوس است. ✴️ پی نوشت: قابل توجه استادان ارجمند اینکه: باب این گفتگو باز است. بسم الله... ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑 اعمال شب جمعه: 🔸 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه و ۱۰۰ بار قدر 🔹 زیارت سالار شهیدان(ع) 🔸 زیارت حضرت صاحب الزمان(عج) 🔹 دعای نورانی کمیل امیرالمومنین(ع) 🔸 استغفار از همه گناهان و لغزش ها 🔹 طلب آمرزش برای گذشتگان ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir