💢📚🔰
جلسه نقد کتاب
🔹 سیره علمی و فرهنگی امام صادق(ع)
ارائه کننده:
🔸حجت الاسلام دکتر حسین حسینیان مقدم
(هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه )
ناقدان:
🔸حجت الاسلام سیدکاظم طباطبایی
(پژوهشگر موسسه دارالحدیث)
🔸حجت الاسلام رمضان محمدی
(دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه )
🔸حجت الاسلام محمدرضا هدایتپناه
(هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه )
🔸حجت الاسلام قاسم خانجانی
(هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
🔸دکتر منصور داداش نژاد
(هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
🔸حجت الاسلام حسین مرادی نسب
(هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه )
🔸حجت الاسلام دکتر حسین حسینیان مقدم
(هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه )
🔸دکتر عدنان اسلامی
(رئیس اداره ویرایش و آماده سازی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه )
دبیر :
🔸دکتر رسول قلیچ
(پژوهشگر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
🗓 سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت 10تا 12
🌐ورود به جلسه مجازی:
https://skyroom.online/ch/rihu/meeting3
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
✅ چرایی و چگونگی خوانش فلسفه
💠 انجمن علمی فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم سلسله جلسات علمی فلسفی با موضوع «چرا فلسفه می خوانیم» برگزار میکند.
🔸مدرس این جلسات دکتر احمد شهگلی (عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) میباشد.
🔹 تاریخ برگزاری این جلسه ۴ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ الی ۱۲ و محل برگزاری آن دانشگاه قم، ساختمان آموزشی امام خامنهای، سالن همایش یاس میباشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#نشست_علمی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣📣 دانشگاه قرآن و حدیث برگزار می کند؛ کرسی علمی ترویجی
🔸 عنوان: مقتضای اصل در مجراهای مختلف شک در مسائل اعتقادی
🔸 ارائه: دکتر مهدی نصرتیان(هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث)
🔸 ناقد: حجت الاسلام دکتر مهدی ساجدی(هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث)
🔸 مدیر جلسه: حجت الاسلام دکتر محمد رنجبر حسینی(هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث)
🔸زمان: سهشنبه، 4 اردیبهشت، ساعت 13
🔸 مکان: قم، دانشگاه قرآن و حدیث، طبقه 2، سالن جلسات.
📎 حضور مجازی:
https://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔴 سلسله نشستهای علمی پژوهشکده تمدنی شهید صدر(ره)
📌 با موضوع:
"وعده صادق و جامعه ایرانی"
🔻با حضور:
🎙#دکترمحمدعلی_فتح_الهی
دانشیار علوم سیاسی و رییس پژوهشکده مطالعات سیاسی و بین الملل
🎙#دکترطیبه_محمدی_کیا
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
👤#دکترعطالله_بیگدلی
عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)
دبیرنشست: #دکترحمید_دهقانیان
مدیر اندیشکده مطالعات ایران
📆 زمان: سهشنبه ۴ اردیبهشت۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۴ الی ۱۶
📍مکان: پژوهشکده تمدنی شهید صدر(ره)
📡 لینک حضور مجازی در نشست:
https://www.skyroom.online/ch/sadr/iranstudiesthinktank
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
📢 نشست علمی:
#وعده_صادق؛ مواجهه تمدنی ایران و رژیم صهیونیستی
🔶زمان: سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
⏰ساعت 14
🔶مکان: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، سالن نشست های علامه طباطبایی(ره)
🔶لینک شرکت در جلسه: dte.bz/res1
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
📢 کارگاه نقد و بررسی پژوهش های سبک زندگی؛ ویژه محققین دوره سبک زندگی اسلامی
🔶زمان: سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
⏰ ساعت 15
🔶مکان: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، سالن جلسات علامه طباطبایی
🔶لینک شرکت در جلسه: dte.bz/res
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣نشست تخصصی وابستگی گفتمانی در مبحث ترجمه
ارائه دهنده:
🎤آقای دکترمهدی مقدسی
عضو هیأت علمی دانشگاه قم رشته زبان و ادبیات عربی
🖥پخش زنده: https://eitaa.com/tarjomane_noor
لینک ثبتنام
https://B2n.ir/mtn.neshast
👈⏱زمان: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷
👈📍مکان: قم، خیابان جمهوری اسلامی، کوچه۲، سمت چپ، فرعی ۱، ساختمان انجمن های علمی حوزه های علمیه، طبقه ۱
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#دوره_کمنظیر
#ثبتنام
🔸دوره "انسانِمدیر؛ انسانِسعادتمند"
(مدیریت از پنجره قرآن کریم)
🔹بصورت آنلاین و اعطای گواهی معتبر
▫️زمان برگزاری دوره:
📌 روزهای شنبه تا چهارشنبه
اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
ساعت ۲۰ الی ۲۲:۳۰ (به مدت ۱۰ شب)
✅ جهت ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر، به آیدی @dele_bahari پیام ارسال بفرمایید.
https://eitaa.com/joinchat/2586378832C291df762f0
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#گزینگویه_معارفی
#استاد_معارف
#عمل_استاد
#تربیت
#فرحزادی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز
🔻غزلی بسیار زیبا از رهبر فرزانه انقلاب که سالها قبل سروده بودند و در یکی از جلسات مرتبط با عملیات #وعده_صادق به آن اشاره کرده بودند و اخیرا متن کامل غزل منتشر شده است.
🔻دلا ز معرکه ی محنت و بلا مگریز
چو گردباد به هم پیچ و چون صبا مگریز
🔻توراست معجزه در کف ز ساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز
🔻تو موج غیرت و عزمی ز بحر بیم مدار
حذر ز غرش طوفان مکن زجا مگریز
🔻ز سست عهدی ایام دلشکسته مشو
نشانه باش چو پرچم ز بادها مگریز
🔻چو صخره باش و مکن تکیه جز به دامن کوه
به حق سپار دل خویش و از دعا مگریز
🔻تو از تبار دلیران خیبر و بدری
چو ذوالفقار و چو حیدر بزن صلا مگریز
🔻به نوشخند منافق ز ره کناره مگیر
به زهرخند معاند به انزوا مگریز
🔻چو ره به قبله ی امن است پایمردی کن
خطا مکن، ز توهم به ناکجا مگریز
🔻چو تیر راه هدف گیر و بر هدف بنشین
ز کجروی به حذر باش و از خدا مگریز
🔻«امین» خلق و امانتگزار یزدان باش
به صدق کوش و خطر کن ز مدعا مگریز
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
پرســـ❓ــش
⁉️چرا ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی به مثابه زیارت حضرت سیدالشهدا (علیهالسلام) در کربلاست؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد جوادی حیــــــدرے
1️⃣ سفیرسیار و حلقهی وصل بودن
چون حضرت عبدالعظیم حسنی(عليهالسلام ) حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و می توان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد چرا که شیعیان در جای جای خطه اسلامی نمیتوانستند با هم ارتباط داشته باشند، لذا ایشان حلقهی اتصال بین شیعیان بودند و ائمه ایشان را قبول داشتند.
2️⃣ مجاهدتهای علمی
ایشان از جمله محدثین و علمای برجسته شیعهاند که به دلیل مجاهدتهای علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمه معصوم قرار گرفته است و این ثواب ناظر به همین مجاهدتهایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد.
3️⃣ محَدِّث بودن
امامزاده عبدالعظیم حسنی در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند.
مُحَدِّث: محدث کسانی هستند که فن جمعآوری احادیث و طبقه بندی روایات را میداند و آن را جمع میکند و یا مینویسد و یا شاگرد تربیت میکند.
محدث اصطلاح ویژهای است و آن اینکه حدیث را مستقیم میشنود
راوی: اما راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار میگیرد. راویان حدیث را از محدث میشنوند و نقل میکنند، لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است.
4️⃣امکانوجودِچنینروایتیبرایسایرامامزادگان
ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایات اینچنینی بوده اما به دست ما نرسیده باشد.
5️⃣ امامزاده بودن
البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(عليهالسلام ) از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد. برعکس، سید مرتضی و سید رضی که آنان نیز از امامزادگان هستند جنبه علمیشان در بین مردم غلبه دارد.
6️⃣ به علت شرایط مکانی زمانی
ممکن است شرائط خاص زمانى و مکانى، سبب گردیده باشد، که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت عبدالعظیم ذکر شود. زیرا متوکل عباسى و برخى دیگر از حکام جور، پس از تخریب بارگاه امام حسین (علیه السلام )، براى جلوگیرى از زیارت آن بزرگوار، مأموران دژخیم و جلادى را، به مراقبت و نگهبانى گماشته بودند، که به صغیر و کبیر رحم نمىکردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می گرفت و حتى زائرین زیادى را، بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند.
لذا وقتی برخی شیعیان نزد امام هادی(عليهالسلام) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم - در آن زمان که حاکمیت بنی عباس بود این سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت- و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین(ع) را زیارت کرده اید.
7️⃣ لزوم پایگاه سازی
لزوم پایگاه سازى و تشکیل مراکز تجمع نیروها و اجتماعات، موضوعى است، که به طور کلى از اخبار و احادیث به دست مى آید، روشن مى شود که ائمه اطهار (ع) دوست داشتند، شیعیان گِرد هم جمع شوند، مذاکره کنند، و براى حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتب، فعالیت هاى دینى و تبلیغى و اجتماعى داشته باشند.
♻️نتیجه اینکه
باید توجه داشت که آن ثوابها که برای زیارت عبدالعظیم ذکر شده قابل مقایسه با زیارت ائمه نیست، زیرا امیرالمؤمنین فرمودند:«لا یقاس بال محمد من هذه الامه احد، و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا»
📚نهجالبلاغه خطبهی دوم
هیچ کس از این امت را با آل محمد نمیتوان مقایسه کرد. آنان که ریزه خوار خوان نعمت آل محمدند با آنها نمیتوانند برابری کنند. ».
از این کلام حضرت به روشنی به دست میآید هیچکس نمیتواند به مقام ائمه بار یابد و به مقامی معنوی آن حضرات برسد زیرا همگان ریزه خوار نعمت معنوی آنها هستند.
#عبدالعظیم_حسنی
#ثواب_زیارت_امامحسین
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣#دوره آموزشی کوتاه مدت جریان شناسی
💠 موضوع : «جریانهای دینگریز ایران»
(معرفی جریانهای اصلی و احزاب وابسته و متمایل به این جریانات)
🎙با حضور استاد: حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری زیدعزه
✅ شرکت کنندگان در این دوره گواهی دریافت خواهند نمود.
⏰ زمان: این دوره طی ۱۲ جلسه در روزهای چهارشنبۀ شش هفته متوالی برگزار میگردد.
📍مکان: قم، بلوار ۱۵ خرداد، نبش کوچه ۴، پژوهشگاه مطالعات تقریبی
🎦 علاقه مندان می توانند از طریق لینک زیر به صورت آنلاین در جلسه شرکت نمایند
https://b2n.ir/taqribstudies
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اخبار
💠 دبیرخانه طرح ملّی گفتمان سدید
با همکاری دانشگاه معارف اسلامی برگزار میکند
♨️سومین کارگاه:
راهبردهای تحول در تبیین دین
(ویژه اساتید معارف، مبلغان حوزوی، دانشجویان رشته مدرسی معارف اسلامی)
🔸با ارائه: دکتر یوسف دانشور
🔹با موضوع: بررسی روش قرآن کریم در تبیین دین
🗓چهارشنبه، ۵ اردیبهشت
⏰ ساعت ۹:۰۰ الی ۱۲:۰۰
🏢مکان: سالن جلسات امام رضا (ع) دانشگاه معارف اسلامی شهر قم
👈بصورت حضوری_ مجازی
💢شرکت مجازی از طریق لینک زیر 👇
http://class.maaref.ac.ir/rahbord
#تحول_در_تبیین_دین
#تحول_مردمی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اطلاعیه
🔸🔷 هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد برگزار میکند:
💠 نشست رونمایی از گزارش پیوست عدالت اجتماعی
طرح مالیات بر عایدی سرمایه (CGT)
🔰 پیش نشست اولین رویداد آموزشی- پژوهشی عین
✅ با حضور حجت الاسلام قنبریان و ارائه دکتر ترابزاده
⚠️ به جهت محدودیت مکان، برای حضور در این نشست نام و نام خانوادگی خود را به شماره ۰۹۳۳۳۰۶۳۷۶۲ پیامک کنید.
#پیوست_عدالت
#هسته_عدالت_اجتماعی
#مالیات_بر_عایدی_سرمایه
#مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🆔@rushdisu
📣📣 دانشگاه قرآن و حدیث با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری نور برگزار می کند؛ کارگاه مهارت افزایی پژوهش
🔸 آموزش مجازی نرم افزار دانشنامه علوی2
🔸 ارائه: استاد احسان بنیادی
🔸زمان: چهارشنبه، 5 اردیبهشت، ساعت 11:30
📎 حضور مجازی:
https://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💠در محضر
🔸نشست تخصصی بررسی ابعاد سیاسی اجتماعی آیت الله محمدباقر درچه ای
📆چهارشنبه ۵ اردیبهشت
⏰ساعت ۱۶
📍دانشگاه اصفهان جنب حرم الشهدای دانشگاه ، سالن شهید فخری زاده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه
🔸نشست تخصصی بررسی ابعاد کلامی اعتقادی آیت الله سیدمحمدباقر درچه ای
📆پنجشنبه ۶ اردیبهشت
⏰ساعت ۱۰ صبح
📍خیابان عبدالرزاق،بازار نیم آورد، مدرسه نیم آورد
🔺جهت حضور در نشست ثبت نام الزامیست
☎️۰۹۰۲۸۰۱۱۳۵۶
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢لگدکوب کردن قبر حضرت حمزه توسط ابوسفیان
🔹 روزی ابوسفیان در زمان خلافت عثمان بر قبر حمزه پای کوفت و خطاب به او گفت:
آنچه دیروز برای حفظ آن بر ما شمشیر کشیدی، امروزه بازیچه جوانان ماست!
📚 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج ۱۶ ، ص ۱۳۶، مکتبة المرعشي النجفي.
🔸پیش از این ابوسفیان پس از رسیدن عثمان به خلافت، نزد وی و در جمع امویان گفته بود: اکنون که گوی خلافت به دست شما افتاده، آن را مانند توپ در میان خود بگردانید و نگذارید که از دستتان بیرون افتد که نه بهشتی در کار است و نه دوزخی.
📚بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۰۰ق، ج۴، ص۱۲؛ ابوالفرج اصفهانی، الاغانی، قاهره، ج۶، ص۳۵۶.
⭐️ 15 شوال سالروز شهادت حمزه(ع) عموی گرامی حضرت رسول الله(ص) در سال 3 هجری قمری و در جریان غزوه احد، گرامی باد.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢زبان جامعه باز خواهد شد!
✍️ استاد محسن قنبریان
🔹 این روایت باب امر به معروف را با تامل بخوانید:
الإمامُ الصّادقُ(ع): ما جَعَلَ اللّه ُ بَسطَ اللِّسانِ و كَفَّ اليَدِ، و لكِن جَعَلَهُما يُبسَطانِ مَعا و يُكَفّانِ مَعا.(وسائل ج۱۱ص۴۰۴): خداوند زبان را بسته و دست را گشاده قرار نداده، بلكه آنها را چنان آفريده كه با هم باز مى شوند و با هم بسته مى گردند.
🔸 روشن است برخورد با جرائم مشهود وظیفه پلیس است و سطحی از برهنگی و بی حجابی به حسب قانون از این قبیل است.
اگر مقابل برخوردهای نرم و ملایم پلیس با بانوان، اینگونه هتک ها و ستیزه ها دیده می شود، به نقصان زنجیره امر به معروف برمی گردد: بسته بودن زبان جامعه!
🔹بارها گفته ام راه برگشت حجاب، خلق اراده عمومی است.
خلق اراده عمومی، نه یعنی تذکر لسانیِ همه مردم به بی حجابها!
نه یعنی فقط مردم و حذف پلیس!
بلکه یعنی باز شدن زبان اکثریت جامعه، برای باز شدن دست قانون و مجریان آن!
الان این اکثریت نه با مکشفه های کشف حجاب کرده است و نه با چادری ها. راهپیمایی حجاب می آیند، تماشاگرند؛ بلکه گارد ذهنی شان علیه خشونت پلیس(با نمونه های رسانه ای گشت ارشاد) هم هست!
زبان باز کردن این اکثریت خاموش، خلق اراده عمومی در جمع کردن بی حجابیِ سرایت یافته به بدن نمایی و برهنگی است!
🔸 دیدن این صحنه ها، شاید شأن پلیس را بشکند و عده ای را جسور کند؛ اما با روایت درست میتواند زبان جامعه را باز کند.
نشر و برساخت تصاویری از گشت ارشاد زبان جامعه را بست؛ روایت درست این روزها می تواند آن را باز کند!
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#گزینگویه_معارفی
#استاد_معارف
#عمل_استاد
#تربیت
#فرحزادی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
34.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 نقش امید در خوشبختی 🔰
🔴 نظر به تأکید اخیر رهبر انقلاب بر اهمیت امیدآفرینی در میان دانشجویان، درخواست میشود استادان محترم معارف از این محتوا برای اثربخشی بیشتر کلاسهای درسی معارف بهره گیرند.
✍️ مدیریت امور دروس معارف
جلسه اول:
https://files.cdnec.ir/cdnFile/new/omid/101.mp4
جلسه دوم:
https://files.cdnec.ir/cdnFile/new/omid/102.mp4
جلسه سوم:
https://files.cdnec.ir/cdnFile/new/omid/103.mp4
جلسه جهارم:
https://files.cdnec.ir/cdnFile/new/omid/104.mp4
جلسه پنجم:
https://files.cdnec.ir/cdnFile/new/omid/105.mp4
◀️ مدرس: دکتر محمد حسین فلاح (دکتری تخصصی روانشناسی)
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢«دین انسانیت»!
بررسی آسیبهای اخلاقی فضای مجازی و هوش مصنوعی
🎤حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در نشست «چالشهای فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی»:
🔹چالشهایی که فضای مجازی به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده عبارت است از:
1️⃣ تضعیف نظریه نیاز اخلاق به دین؛ ما معتقدیم بین دین و اخلاق رابطه است و مکمل یکدیگرند. دادههایی که در فضای مجازی است به مرور زمان مخاطب خداباور را به این میرساند که برای اخلاقی بودن نیاز به دین نیست و دین انسانیت را مطرح میکند و بین دین و اخلاق دوگانگیهایی ایجاد میکند و کم کم مخاطب را به این میرساند که میشود انسان اخلاقی باشد بدون اینکه دیندار باشد!
2️⃣ بینیازی از تدوین متون دینی یا آموزههای اخلاقی از دین؛ یعنی به کمک هوش مصنوعی اصول اخلاقی زندگی را مشخص کنیم، دستورات اخلاقی را از آن بگیریم و نیاز به کتاب دینی نداشته باشیم!
3️⃣ تضعیف عواطف اخلاقی؛ وقتی عاطفه داشته باشیم، نسبت به هم نوع خود و موجودات دیگر شفقت و دلسوزی داریم و نسبت به محیط زیست احساس مسئولیت میکنیم. فضای مجازی میتواند عاطفه را ضعیف و رابطه ماشینی را تعریف کند.
4️⃣ نسبی گرایی؛ فضای مجازی و شبکههای اجتماعی ما را به نسبیگرایی معرفتی و فرا اخلاقی میرسانند. در این فضا ترویج انواع دیدگاههای اخلاقی دیده میشود و کم کم مخاطب به این نتیجه میرسد که چرا فقط نگاه اخلاقی ما درست باشد؟! و این نسبیگرایی در هر عرصهای که باشد، تبعیتها و پیامدهایی دارد که ممکن است با آموزههای دینی ما سازگار نباشد.
5️⃣ فاعل اخلاقی؛ دستورات اخلاقی ناظر به انسان بوده است. با آمدن ماشینهای هوشمند، ماشینها انسانگونه و انساننما میشوند. اگر این ماشینها را صرفاً ابزار بدانیم هیچگاه نمیگوییم که فاعل اخلاقی است، اما هوش مصنوعی وسیله نیست از شی بودن تبدیل به موجود شدهاست و صرفاً یک ابزار محسوب نمیشوند زیرا قدرت پردازش دارد، به همین دلیل است که در برخی کشورها رباتها را به عنوان شهروندهای آینده میپذیرند.
6️⃣ جاودانگی انسان؛ با فراگیر شدن فناوریهای جدید، مانند هوش مصنوعی این بحث ذکر شده که جلوی فرایند پیر شدن انسانها و مرگ را بگیریم و این ایده به جایی برسد که انسان فناناپذیر است! این در مقابل دیدگاه دینی ما چالشهای بسیار جدی ایجاد میکند.
7️⃣ اخلاق و جنسیت و خانواده؛ فضای مجازی و فناوری جدید اصل ازدواج، فرزندآوری، وظایف زن و مرد را دچار تهدید کرده و بحثهایی مانند ازدواج سفید و روابط غیر متعارف که چالش در این زمینه بسیار است.
🔸چالشهای عملی نسبت به فضای مجازی:
1️⃣ تضعیف الگوهای اخلاقی سنتی؛ با فضای مجازی و گسترش شبکههای اجتماعی الگوهای اخلاقی جدیدی پا به عرصه وجود گذاشتند که سابقه سلوک اخلاقی ندارند و نزد استاد آموزش ندیدهاند و چه بسا غیر اخلاقی هم باشند و آنچه که به اسم اخلاق ترویج میکنند با هیچ اخلاق دینی و غیر دینی سازگاری ندارد.
2️⃣ توسعه هوش مصنوعی؛ در اخلاق دینی ما هر کاری حدومرز دارد. توسعه فناوری این را زیر سوال میبرد و بحث منفعت و سودآوری را تا هر کجا که بتواند پیش میبرد و این پیامد خطرناکی دارد و خلاف آموزههایی است که در اخلاق دینی ما است.
3️⃣ تصمیم گیری اخلاقی و تزاحمها به طور خاص؛ کاربر ساده هر لحظه در معرض این دوگانگیهای تصمیم گیری قرار میگیرد، پدر و مادرها بر سر دوراهی تصمیمگیری نسبت به اجازه فرزند برای حضور در این فضا قرار میگیرند.
4️⃣ قباحت زدایی از رذائل؛ در این فضا قباحت میریزد و زشتیها کمرنگ شده و کمکم از این فضا به زندگی واقعی و فیزیکی میرسد.
5️⃣ احترام؛ در این فضا ویدیوهایی میبینید که بسیار در آن به پدر و مادر استاد و شاگرد و... بیاحترامی شده است.
🔸برای مواجهه با این چالشها باید همدلی و همفکری زیادی بین سیاستگذاران و برنامهریزان فرهنگی کشور صورت بگیرد.
متن کامل در همین لینک:
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir