🔔نشست علمی تخصصی «موضوع شناسی فقهی انواع تبلیغات و عرضه مد و فشن»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین عبدالحجت حقجو (پژوهشگر فقه مضاف)
🎙ناقد: حجتالاسلام والمسلمین علی نهاوندی (مدیر گروه فقه ارتباطات هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام)
📆 زمان: پنجشنبه ۱۷ خردادماه، ساعت ۱۰:۳۰
🏛مکان: قم.خیابان هنرستان-نبش کوچه۲۰، دانشگاه هنر و اندیشه اسلامی، طبقه ۶ - سالن جلسات
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔نشست علمی«مبانی فقهی، سیاسی حج برائت»
🎙حجتالاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی
📆 زمان: پنجشنبه ۱۴۰۳/۳/۱۷، ساعت ۱۱:۰۰
🖥 مشاهده از طریق تلوزیون اینترنتی حوزه: http://livehowzeh.ir/tv
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شب_جمعه
🎥 «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللهُ»؛ [نهج البلاغه، خطبه۲۰۴]
🌑 اعمال شب جمعه:
🔸 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه و ۱۰۰ بار قدر
🔹 زیارت سالار شهیدان(ع)
🔸 زیارت حضرت صاحب الزمان(عج)
🔹 دعای نورانی کمیل امیرالمومنین(ع)
🔸 استغفار از همه گناهان و لغزش ها
🔹 طلب آمرزش برای گذشتگان
#صلّی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#شب_زیارتی_اباعبدلله
#صلّی_الله_علیک_یا_صاحب_الزمان
#دعای_کمیل
#استغفار
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 دو تأمل
به مناسبت شهادت امام جواد(ع)
✍️ حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده
1️⃣ شاخصهای تحلیل دوران امام(ع)
♦️ از شاخصهای تحليل زمان، سن امامت، عمر امامت و سن شهادت است. هرچه سن کمتر و عمر امامت کوتاهتر باشد، استبداد و خفقان بیشتر است.
◾️امام جواد عليهالسلام👇
🔵 در سن ۸ سالگی به امامت رسید؛
🟢 فقط ۱۷ سال امامت کرد؛
🔴 و در ۲۵ سالگی به شهادت رسید.
♦️یعنی کمترین سن امامت و شهادت، و کوتاهترین عمر امامت! این شاخصها نشان از سخت بودن دوران حضرت دارد. این شرایط تنها برای امام جواد عليهالسلام و نخستین بار رخ داد.
2️⃣ امام(ع) و پدیده اجتماعی شراکت در زشتی
🔸 هر رفتاری، زشت یا زیبا، تا وقتی محدود به فاعل است، رفتاری فردی بوده و پیامد و عواقب آن، محدود به فاعل است. اگر رفتار یک نفر، در جامعه بازتاب پیدا کند، بُعد اجتماعی یافته و به مسئلهای اجتماعی تبدیل میشود.
🔹 یک نمونه رفتار اجتماعی، مدل «عمل-تحسین» است؛ که انجام عمل از یک نفر یا یک گروه و تحسین و تمجید آن از سمت دیگران است.
در این مدل، یک رفتار از حالت فردی و اختصاصی به رفتاری شراکتی و اجتماعی تبدیل میشود.
🔸 تحسین و تمجید، استارتاپ یا شتابدهنده اجتماعی رفتار است. ترکیب عمل-تحسین یک شراکت اجتماعی است. حال اگر آن رفتار، زشت و قبیح باشد، شراکت در قُبح و زشتی صورت گرفته و فرد تحسینگر همانند فاعل در بدی آن شریک است. در قبیح و مُنکر اجتماعی، فاعل و تحسینگر هر دو شریکاند و پیامد منفی برای هر دو نوشته میشود.
🔷🔶🔹🔸 امام جواد (ع) میفرماید: «مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً كانَ شَریكاً فیهِ»؛ هر كه كار زشتی را تحسین كند، در آن شریک است.
📚 كشف الغمّه، ج ۲ ، ص ۳۴۹
🔷🔹در هر کار قبیح، تحسین و تأیید موجب گسترش اجتماعی آن میشود. تحسین و تمجید موجب ارزشگذاری مثبت و تبدیل مُنکر به معروف میشود. این کار میتواند اقدام به کار نادرست باشد یا مقابله نادرست با کار قبیح. پس مقابله با یک پدیده هم شامل همین قانون است.
🔶🔸در پدیده شوم و تلخ بدحجابی و بیحجابی، برخی به تحسین و تأیید آن اقدام میکنند. اینان دانسته یا ندانسته به ترویج آن کمک میکنند. در این شرایط، یکی از مهمترین اقدامات آن است که تحسین و تأیید، به تقبیح و زشتانگاری تبدیل شود. همچنین اگر در برخورد با این پدیده، رویهای غلط پیش گرفته شود، حکم قبیح دارد و هر کس آن را تحسین و تأیید کند، در عواقب آن شریک است.
🔷🔸🔷 تحسین بدحجابی و تحسین مقابله غلط با بدحجابی، هر دو مانند لبههای قیچی هستند که برای قطعه قطعه کردن عفاف و حجاب به حرکت در میآیند.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢روایات، قضیه حقیقیه یا خارجیه؟
به مناسبت سالروز شهادت امام جواد(ع)
✍دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران
🔹روایات را باید یا می توان قضیه حقیقیه دید یا قضیه خارجیه و یا هر دو.
ما معمولا نگاهمان فقط در حالت اول قرار دارد.
🔸در اینجا قصد داریم روایات امام جواد علیه السلام را با نگاهی مبتنی بر حالت دوم(قضیه خارجیه) نگاهی بیندازیم. در واقع ظاهر بیشتر روایات اگرچه به صورت قضیه حقیقیه هستند؛ اما خارج از دلالت کنایی تاریخی نیز نیستند.
🔹مبتنی بر این نگاه، وجود نوعی نفاق شدید در عصر امام جواد علیه السلام را باید به مجموع همه تحلیل هایی که تاکنون شده، اضافه کرد.
از جمله این روایت که:
اَلْقَصْدُ اِلىَ اللّه ِ تَعـالى بِالْقـُلُوبِ اَبْلَغُ مِنِ اتْعابِ الْجَوارِحِ بِالْأعْمالِ،
می تواند ناظر به همین شیوع اعمال منافقانه باشد.
همچنین این حدیث: لاتَكُنْ وَليّا لِلّهِ فىِ الْعَلانِيّةِ، عَـدُوّا لَهُ فِى السِّـرِ. یا این روایت که: هَلْ عادَيْتَ لي عَدُوّا وَ والَيْتَ لي وَليّا.
🔸در راستای همین نفاق می توان به مخاطبانی اشاره کرد که حرف امام را به ظاهر می شنیدند و در باطن به آن تمکین نمی کردند. از جمله این حدیث معروف که: اَلْمُؤمِنُ يَحْتاجُ اِلى تَوْفيقٍ مِنَ اللّه ِ و َواعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ.
🔹تمام می کنم این بحث را به این روایت که فرمود:
مَنْ اَصْـغى اِلى نـاطِـقٍ فَقَدْ عَبَـدَهُ، فَإنْ كانَ النـّاطِقُ عَنِ اللّه ِ فَقـَدْ عَبَدَاللّه َ، وَاِنْ كانَ النّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إبْلِيسَ فَـقَـدْ عَبَـدَ إبْـليـسَ.
آری اینکه امام باشد و تو به سخن غیر امام تمکین کنی نتیجه اش جز بازی در زمین شیطان نیست.
اما البته حقیقیه بودن این گزاره ها را نباید از نظر دور داشت.
آری ما نیز نباید منافقانه با امام و رفتار و منشش برخورد کنیم.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11
May 11
🌐 ویژه نامه امام جواد سلام الله علیه در پایگاه حدیث نت
┈┈┈┈┈┈
📗 کتاب باران سخاوت
┈┈┈┈┈┈
※ عـجب سـاحرى اسـت!
┈┈┈┈┈┈
※ هرچه مىخواهى بپرس!
┈┈┈┈┈┈
※ تـوان آن را نـدارم!
┈┈┈┈┈┈
#شهادت_امام_جواد علیه السلام
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰ویژه سالروز شهادت امام جواد الائمه (علیهالسلام)
🔳 جوادالائمه علیهالسلام، مبتکر بحث آزاد اجتماعی/ گفتاری از آیتالله خامنهای
🔳 امام جواد(ع)، پیشوای علم و جود/ امامت در صباوت و صغر سن/ نوشتاری از آیتالله صافی گلپایگانی
🔳 ظلم ستیزی امام جواد (ع)/ محمدهادی یوسفی غروی
🔳 امامت جواد الائمه(ع) نقطه عطف امامت و درسی از علی بن جعفر/ مجتبی الهی خراسانی
🔳 پژوهشی در رابطه با ازدواج امام جواد(ع) با دختر مأمون/ هادی سروش
🔳 دلایل کمبود اطلاعات حدیثی و تاریخی از امام جواد(ع)/ احمدحسین شریفی
🔳 فلسفه شبکه وکالت امام جواد(ع) چه بود؟/ محمدرضا جباری
🔳 حضور علمی امام جواد(ع) در جهان اسلام/ سید علیرضا واسعی
🔳 فعالیتهای امام جواد(ع) در ایام حج/ سید محمدباقر هاشمی شاهرودی
🔳 فقر منابع روایی در سیرهپژوهی امام جواد(ع)/ علی راد
🔳 تربیت ۱۱۶ صحابه؛ از الطاف الهی به جوادالائمه (ع)/ محمود مهدوی دامغان
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#عصر_جمعه
🌗 نسیم های رحمت در عصر جمعه
🔹امام موسی کاظم(ع):
خداوند هر روز جمعه هزار نفخه رحمت به بعضی از بندگانش، ارزانی می دارد، هر کس در عصر جمعه صدبار سوره قدر را بخواند از این هزار رحمت بهرمند می شود.
📚امالی صدوق ، ص۶۰۶
🔸مرحوم آیت الله العظمی آقا رحیم ارباب(ره) می فرمود: من با آقای[آیت الله العظمی] سید جمال گلپایگانی مکاتبه دارم؛ اخیرا گفته است که در طول هفته هر عمل مستحبی را ترک کردی صد بار سوره قدر را در #عصر_جمعه ترک مکن!
🔷🔶🔹🔸
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ؛
صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ؛
فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ؛
وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
تقویم ذی الحجه.pdf
112.3K
#اختصاصی
📆 تقویم ذیالحجة
🌱 1 ذیالحجة:
ولادت حضرت ابراهیم خلیل(ع) (مصباح المتهجّد، شیخ طوسی، صفحه 671)؛ ازدواج أمیرالمؤمنین(ع) و فاطمه زهرا(س) بنابر قولی (در سال 2هجری قمری) (تقویم شیعه، عبدالحسین نیشابوری؛ مصباح المتهجّد، صفحه 671)؛ کنار گذاشتن خلیفه اول از تبلیغ سوره برائت (9 هجری قمری) (الاقبال بالاعمال الحسنة سید بن طاووس، ج 2، ص 36).
🌱5 ذیالحجة:
جنگ سویق (2 هجری قمری) (تقویم شیعه)؛ شهادت امام محمد تقی بنابر قولی ( 220 هجری قمری ) ( الكافی محمد بن یعقوب كلینی، ج 1، ص 497؛ مروج الذهب علی بن حسین مسعودی، ج 4، ص 52).
🌱 6 ذیالحجة:
مرگ منصور دوانقی (158 ق) (تاریخ ابن خلدون ، ج 2، ص319).
🌱7 ذیالحجة:
خطبه حضرت عباس (ع) در مکه (60 هجری قمری)(تقویم شیعه)؛ شهادت امام باقر (ع) (114 هجری)(بحارالانوار، ج 46، ص 217).
...
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 110.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💠 نشست علمی مبانی فلسفی و عرفانی انقلاب اسلامی
🎙با حضور:
استاد سید محمّد موسوی بایگی
دبیر علمی:
دکتر رسول پاداش پور
🕛 زمان: شنبه ۱۹ خرداد، ساعت ۱۲
📍مکان: دانشگاه علوم اسلامی رضوی ، ساختمان شماره یک ، سالن شهید سلیمانی
پیوند حضور مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/enghelab
🔹 انجمن حکمت دانشگاه رضوی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
☀️ مدرسه بهاره #حکمت_طبیعی، «درآمدی بر تاریخ علوم در تمدن اسلامی»
🔰نشست ششم
📍روش تجربی ابنسینا در علوم طبیعی
📍 دکتر روحالله فدائی
📍 دانش آموخته دکتری فلسفه دانشگاه تربیت مدرس تهران، عضو گروه حکمت فرهنگستان علوم پزشکی ایران
📅 زمان: شنبه 19 خردادماه 1403 ساعت 13 الی 16
🏢 مکان: دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سالن جرجانی
❇️ نشست به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) برگزار میشود.
🔷 پیوند شرکت در نشست:
https://www.skyroom.online/ch/iums/teb
🔻 پیوند ثبتنام در دوره:
https://forms.gle/yd73MNv5phH98SZK7
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔کرسی ترویجی «نقد و ارزیابی فقهی نظریه سازش در عرصه روابط بین الملل»
🎙ارائه: حجتالاسلام محمد متقیان تبریزی
🎙ناقد: حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا باقرزاده
🗓 زمان: شنبه 19 خرداد ساعت ۱۷:۳۰
🕌 مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، طبقه دوم، سالن جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#معرفی_کتاب
📚کتاب «رجل سیاسی» که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر گردیده است مشتمل بر گفتارهایی از رهبر انقلاب درباره سیاستمدار تراز انقلاب اسلامی است.
🔻این اثر شامل هفت فصل می باشد که به ترتیب عبارتند از: باورها، شناخت های لازم، شاخص ها، اهداف، وظایف، الگوهای سیاستمدار تراز و جلوههایی از سلوک سیاسی برخی شخصیّت های تراز اسلام و انقلاب.
🔻در مقدمه این کتاب آمده است: بدون تردید، حکومت اسلامی برای دستیابی به آرمان های سعادتبخش انقلاب به کارگزارانی امین و آشنا با مبانی سیاسی اسلام نیاز دارد تا بتواند طعم شیرین زندگی در سایهی حکومت اسلامی را به همگان بچشاند و زمینهی فراگیری تمدّن بزرگ اسلامی را فراهم نماید.
🔻رهبر معظم انقلاب در سال های پس از انقلاب نیز همواره بر تربیت سیاستمداران آشنا با مبانی الهی اسلام کوشش نموده و تأکید ورزیدهاند.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir