eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
315 ویدیو
580 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️ علمی «» 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔺یک روزه به صورت و 🔺 🕓 شنبه ۱۰ شهریورماه (صبح و عصر) 🔺جهت ثبت نام در دوره به آیدی زیر پیام دهید @M_S_Dolatshahi ✅ همراه با اعطای گواهی علمی ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📢 جمهوری اسلامی ایران 📅 مهلت ارسال آثار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ☎️ تلفن: ۰۲۱۹۱۰۰۶۳۶۳ 📞 داخلی: ۲۷۱ الی ۲۷۸ 📠 دورنگار: ۰۲۱۶۶۴۱۵۴۹۸ 🌐 نشانی تارنما: ketabsal.ketab.ir ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📢 بین­ المللی جایگاه علم در تمدن نوین اسلامی 📅مهلت ارسال مقالات: ۱۵ مهر ◀️ آدرس سایت همایش: 📎 https://iconmic1.urmia.ac.ir ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣 هیئت علمی و پژوهشگر مرکز علم و فناوری مکتب امام حسین علیه‌السلام ✅ از متقاضیان دعوت به‌عمل می‌آید نسبت به ارسال رزومه و مستندات به آدرس الکترونیک زیر تا پایان شهریورماه۱۴۰۳ اقدام نماید 🌐 cs@ihu.ac.ir ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
7 شیرزاد 1402.12.19.pdf
1.01M
🌓 کاربستِ روشِ «سود و زیان» در اقناعِ مخاطب ✍️ دکتر علیرضا شیرزاد 🔻درآمد یکی از روش‌های تربیتی موجود در برخی آیات قرآن کریم که می‌توان از آن به عنوان یکی از روش های تضعیف انگیزه در انجام رفتار نامطلوب نام برد، روش «مقایسه» یا بررسی «سود و زیان» است. این روش، که با هدف اقناع مخاطب انجام می‌شود، مشاور یا مربی با کمک مخاطب به بیان سودها و زیان‌های انجام آن عمل پرداخته تا با ایجاد تردیدهای ذهنی در باورها و افکار مخاطب نسبت به انجام آن عمل، وی را در اتخاذ بهترین تصمیم یاری رساند. اما با توجه به برخی آیات قرآن کریم می‌توان حداقل دو کاربست برای استفاده از این روش بیان نمود: 1. آسیب‌های اخلاقی در مقاله «روش گام به گام در مواجهه با آسیب‌های اخلاقی» (معارف، ش 119) به سیر تحریم شرب خمر اشاره شد؛ که بر اساس ترتیب نزول آیات می‌توان به این روش رهنمون شد که به منظور مواجهه با آسیب‌های اخلاقی که حائز دو شرط «عادت» و «علاقه شدید» می‌باشند می‌توان از روش «گام به گام» استفاده نمود. عدم بیان تدریجی مراحل تغییر و نیز عدم لحاظ ویژگی‌ها و استعدادهای یک فرد می‌تواند اثر موعظه و مشاوره‌های راهنما را کاسته و گاه اثر معکوس به‌جای گذارد. 👈🏻ادامه در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف، شماره 122 ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔸 14 اولویت آموزش عالی دولت چهاردهم ▫️حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبر انقلاب در دانشگاه‌ها در سرمقاله روزنامه فرهیختگان نوشت: 🔺در یک نگاه گذرا، جمعیت دانشجویی کشور 20 برابر شده و با گسترش عدالت آموزشی امکان تحصیل پس از دوره عمومی برای آحاد مردم به‌ویژه دختران و بانوان در اقصی نقاط کشور فراهم شده است. ▫️جمعیت استادی کشور از حدود 9 هزار نفر به حدود 80 هزار عضو هیات‌علمی تمام‌وقت افزایش پیدا کرده که قریب به 30 درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند. ▫️سهم مستندات علمی ایران در جهان از 0.14 در پایان دهه 70 با شتاب خیره‌کننده که تحسین همگان را برانگیخت به حدود دو درصد رسید. در نظام‌های رتبه‌بندی از جایگاه چهل‌وهشتم با جهشی علمی روی سکوی شانزدهم جهان ایستاده‌ایم. 🔺از همین‌رو مسئولیت سنگینی از این باب روی دوش مدیران علمی دولت چهاردهم قرار دارد. 👈 مدیران آموزش عالی دولت جدید باید گام‌های جدی و محکمی در مسیر آغاز فصل نوین علمی در کشور بردارند. « تحقق مفاد برنامه هفتم توسعه و پیگیری سیاست‌های ابلاغی علم و فناوری توسط رهبر انقلاب می‌تواند چراغ راه مسئولان باشد.» ▫️اما با نگاهی ویژه‌تر به شرایط روز، اولویت‌های جدی آموزش عالی را می‌توان در یک دسته بندی ارائه کرد. 1. افزایش سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی 2. زمینه‌سازی افزایش سهم پژوهش‌های تقاضامحور 3.تکمیل اجرای آمایش آموزش عالی 4. جلوگیری از افت جایگاه علمی در نظام‌های رتبه‌‌بندی 5. اصلاح نظام جذب ارتقا و پرداخت دستمزد و پاداش اساتید 6. بهبود وضعیت نظام اداره دانشگاه‌ها 7. توجه به فناوری‌های نوظهور از آموزش تا بهره‌برداری 8. افزایش سهم آموزش‌های مهارتی 9. تقویت حوزه علوم ‌انسانی و حمایت از نظریه‌پردازی 10. ماموریت‌گرایی بال‌های فناوری دانشگاه‌ها 11. طراحی جدید برای تقویت تعاملات بین‌المللی علمی 12. افزایش نشاط دانشجویی و حل چالش‌های صنفی 13. اصلاح نظام پذیرش دانشگاه‌ها با توجه به اصل 30 قانون اساسی 14. تقویت حوزه ترویج علم و نمایش عمومی قدرت علمی 📌متن کامل یادداشت رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در روزنامه فرهیختگان را در [سایت](اینجا) بخوانید. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
8 مسلم محمدی 4030.pdf
252.8K
🌓 تأثیر فکری و فرهنگی استاد بر شخصیت دانشجو ✍️ دکتر مسلم محمدی 🔻درآمد استاد و معلم در گفتمان دینی دارای چه جایگاهی است؟ نقش معلم در شکل‌گیری شخصیت انسانی دانشجو، از منظر آموزه‌های اسلامی چیست؟ طی این مرحله بی‌همرهی خضر مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهی. مهم‌ترین شأنی که خداوند به پیامبران الهی(ع) اختصاص داد و آن رسولان خود نیز برآن تأکید داشتند، جنبه معلمی نسبت به مردم است؛ همان‌گونه که قرآن می‌فرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ » در این آیه شریفه، همچنان که سخن از «معلم» بودن حضرت آدم و سایر پیامبران الهی(ع) مطرح است، «مربی» بودن آن‌ها نیز اشاره شده، از این‌رو در مکتب اسلام همه معلمان، مربی نیز هستند و اگر وظایف و مسئولیت‌های تربیتی به درستی انجام گیرد، انسانی متوازن تربیت خواهد شد که معنای خلیفة‌اللهی در او تجلی می‌یابد. 👈🏻ادامه در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف، شماره 122 ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷عن رسول الله: لَوْ كَانَ اَلْفَضْلُ شَخْصاً لَكَانَ اَلْحَسَنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ. 🔶پیامبر اکرم ص: اگر فضیلت را بخواهی تصور کنی، تصویر آن امام مجتبی علیه السلام است. 📗مائة منقبة، ص ۱۳۵. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 بستۀ پیشنهادی به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی(ع) 🔵 راهبردهای امام حسن (ع) در مواجهه با ناهنجاری های سیاسی- اجتماعی زمان/ علیرضا واسعی ⚫️ زندگی و احوال امام حسن (ع) از تولد تا شهادت / رمضان محمدی 🔵سبک زندگی اقتصادی امام حسن (ع)/ نعمت الله صفری فروشانی و معصومه اخلاقی ⚫️ پژوهشی درباره تعداد حج‌های پیادۀ امام حسن مجتبی (ع)/ علی اکبر ذاکری 🔵 روش های گسترش اخبار ساختگی؛ بررسی موردی اخبار مطلاق بودن امام حسن(ع)/ حسین مرادی نسب و رسول قلیچ ⚫️ آیا امام حسن (ع) در صلح‌ با معاویه مبالغ بسیار زیادی را برای خود و برادرش طلب کرده بود؟/ برگرفته از کتاب حیات اقتصادی ائمه (ع) 🔵 پاسخ به شبهاتی درباره امام حسن مجتبی (ع)/ محمدهادی یوسفی غروی 📚 مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰 ۲۴ کتاب درباره امام حسن مجتبی علیه‌السلام 🔻 کتاب‌های فارسی ۱. پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه 👈 دانلود ۲. زینت عرش خدا 👈 دانلود ۳. زندگانی سیاسی امام حسن 👈 دانلود ۴. ناسخ التواریخ (امام حسن) 👈 دانلود ۵. زندگی امام حسن (ترجمه بحار) 👈 دانلود ۶. حقایق پنهان 👈 دانلود ۷. امام حسن (برگرفته از الغدیر) 👈 دانلود ۸. فرهنگ سخنان امام حسن 👈 دانلود ۹. اخلاق کریمانه در پرتو کلام امام 👈 دانلود ۱۰. سیره حسنی 👈 دانلود ۱۱. سبط اکبر 👈 دانلود ۱۲. غدیر در سیره امام حسن 👈 دانلود ۱۳. سیری در تاریخ امام حسن 👈 دانلود 🔻 کتاب‌های عربی ۱۴. موسوعة كلمات الإمام الحسن 👈 دانلود ۱۵. الحياة السياسية الإمام الحسن 👈 دانلود ۱۶. صلح الحسن علیه السلام 👈 دانلود ۱۷. صلح الحسن (تحقیق شده) 👈 دانلود ۱۸. الالفین فی احادیث الحسنین 👈 دانلود ۱۹. مظلومیة الإمام الحسن 👈 دانلود ۲۰. دفاع عن الامام الحسن 👈 دانلود ۲۱. المجتبی من تفسیر الامام المجتبی 👈 دانلود ۲۲. جزاء اعداء الامام الحسن 👈 دانلود ۲۳. مسند الامام الحسن 👈 دانلود ۲۴. الامام الحسن فی مرآة الكتب 👈 دانلود ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
❓آیا پیامبر (ص) وفات کرده اند یا به شهادت رسیده اند؟ ◀️پیامبر اکرم (ص) وفات کرده اند یا در اثر زهر به شهادت رسیده اند؟ اگر شهید شده اند آیا قاتل ایشان معلوم است؟ آیا روایتی که می گوید پیامبر (ص) به دست دو تن از زنان خود (یعنی عایشه و حفصه ) مسموم شده اند دارای سند قوی است؟ ❗️این نظریه که پیامبر اکرم (ص) در اثر مسمومیت به شهادت رسیده باشند با شواهد متعدد تاریخی قابل تقویت است. اما هویت قاتلان ایشان روشن نبوده و نیست و بر اساس یک روایت ضعیف یا تحلیل ها و حدس ها نمی توان نظر قاطعی ابراز کرد. ◀️روایتی که می گوید 2 تن از همسران پیامبر (ص) به ایشان زهر نوشانده اند تنها در تفسیر عیاشی با سندی منقطع و ضعیف آمده است(تفسیر العیاشی، ص200، روایت شماره 152). نسخه ای که از این تفسیر بر جای مانده ، یک نسخه ناقص است که اسانید روایاتش تلخیص شده اند و معمولا در سند هر یک از روایاتش هویت 3 الی 4 واسطه که بین مؤلف و معصوم(ع) قرار داشته اند نامعلوم است. به گفته نجاشی(رجال شناس بزرگ شیعه) ، مؤلف تفسیر عیاشی گرچه خودش راستگو بوده ولی بسیار از افراد ضعیف نقل می کرد: « كان يروي عن الضعفاء كثيرا » ( رجال النجاشي ، ص٣٥٠). ▪بنابراین وقتی هویت 3 یا 4 تن واسطه های میان عیاشی تا معصوم(ع) مشخص نیستند نمی توانیم سند این روایت را صحیح یا موثق بنامیم و حجت شرعی برای «نسبت دادنِ قاطعانه این روایت به معصومان(ع)» نداریم. از طرفی روایتی که در تفسیر عیاشی آمده تنها یک روایت است و در موضوع مهمی همچون « هویت قاتل رسول الله ص » نمی توان به آن اکتفا کرد.این موضوع برای شیعه مهم بوده و قاعدتا اگر معصومان(ع) احادیثی در این مورد فرموده بودند باید با روایات و اسانید متعدد نقل می شد نه اینکه تنها با یک سند منقطع و ضعیف نقل شود. بر فرض اگر کسانی چنین توجیه کنند که اهل بیت(ع) به دلایلی از بیان مکرر و علنی این موضوع خودداری کرده اند ، باید به آنان گفت: پس ما نیز مأمور به «گمانه زنی» نیستیم. ازسوی دیگر ، مضمون یا مشابه این گزارش در آثار بر جای مانده از کلینی ، صدوق ، شیخ مفید ، سید مرتضی و شیخ طوسی دیده نمی شود حال آنکه اگر یک گزارش مشهور بود مخصوصا باید در ابواب التاریخ در کتاب الکافی کلینی نقل می شد. البته بعدها کتاب های روایی قرن 11 و 12 یعنی تفسیر الصافی ، بحارالانوار ، تفسیر البرهان و تفسیر نورالثقلین همین یک روایت را از تفسیر عیاشی اخذ و مجددا نقل کرده اند که این نیز دلیل کافی بر صحت سند یا متن آن روایت نخواهد بود زیرا مؤلفان این آثار تقریبا هر روایتی که یقین به جعلی بودنش نداشتند نقل می کرده اند. ⚠️در هر حال ، اعتقاد به «دست داشتن دو تن از همسران پیامبر(ص) در مسموم کردن آن حضرت» یک دیدگاه مشهور و مورد تأیید و تأکید عموم علمای شیعه نبوده است. تنها سخنی که می توانیم با « احتمال قوی » بیان کنیم اینست که « پیامبر اکرم(ص) در اثر مسموم شدن به شهادت رسیده اند » اما اسناد و مدارک کافی برای تعیین هویت عاملان و طراحان پشت پرده این توطئه نداریم. منبع: کانال علوم‌ ومعارف حدیث ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir