eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
341 ویدیو
594 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌗 دانشمند بد 🎙 امام حسن عسكرى عليه السلام: فى صِفَةِ عُلَماءِ السُّوءِ: وهُم أضَرُّ عَلي ضُعَفاءِ شيعَتِنا مِن جَيشِ يَزيدَ عَلي الحُسَينِ بنِ عَلِىٍّ عليهما السلام وأصحابهِ، فإنَّهُم يَسلُبونَهُمُ الأرواحَ والأموالَ، وهؤلاءِ عُلَماءُ السُّوءِ ... يُدخِلونَ الشَّكَّ والشُّبهَةَ عَلي ضُعَفاءِ شيعَتِنا فيُضِلّونَهُم . در وصف علماي بدكردار: زيان آنها براي شيعيان ناتوان (و آسيب پذير) ما بيشتر از زيان سپاه يزيد براي حسين بن علي عليهماالسلام و ياران اوست؛ زيرا آنها جان و مال ايشان را گرفتند و اين علماي بدكردار ... در دل شيعيان ناتوان ما شكّ وشبهه مي‌اندازند وگمراهشان مي‌كنند. 📚 منتخب ميزان الحكمة، ص ۴۰۴ 🌐🌐🌐 ویژه نامه امام حسن عسکری علیه‌السلام با بیش از 130 مطلب متنوع پیرامون امام حسن عسکری علیه‌السلام در پایگاه تخصصی حدیث نت. همین‌جا کلیک کنید. 🌐🌐🌐 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 غروب حضور و طلوع غیبت؛ عرصه آزمون عالمان دینی ✍️ حجت الاسلام حسین ثنایی/پژوهشگر دینی و از همراهان نشریه معارف 🔸امام حسن عسکری علیه السلام در کنار امام رضا صلوات الله علیه، دو پیشوایی هستند که شام غریبان شان، شب شادی است؛ یکی به ورودیه بهاریه نخست (ربیع الاول) که در آن نه فقط "ابربشر"که به یک معنا و متکی بر حدیث لولاک،" اباالمخلوق" زاده شد و بهار آفرینش بردمید و دیگری به زعامت گری و پیشوایی پذیری موعود ادیان و جهانیان. 🔹باری؛ امام عسکری در آنچه از او به میراث مانده است، پیروان و شیعیان را برای دوران پردشوار غیبت آماده می ساخته و در عین حال، رسالت و وظایف منتظران را به گونه ای که صف معین و متمایزی از دیگران داشته باشند، گوشزد می نموده است. حدیث علامات پنجگانه مومن، اتفاقا به هدف ایضاح و تمایز صدور یافته و بزرگداشت اربعین(در برابر تبرک اموی نسبت به یوم الشهاده) و تختم به یمین در برابر سنت معاویه (که خلافا للسنه، انگشتر به دست چپ می نمود و هارون رشید پس از سالها، سنت اموی را احیا کرد) برای همین تمایز و تفکیک صفوف بوده است. حدیث کلینی در کافی: اجمع بین الصلاتین الظهر والعصر تری ما تحب( کافی، ج ۳ص۲۸۷) می تواند تمرکز بر تفکیک و تمایز را باز نمایاند. همچنین هشدار امام: ایاک والاذاعه و طلب الریاسه فانهما یدعوان الی الهلکه (مستدرک،ج۱۱ص۳۸۳) می تواند رهنمودی برای حفظ تشیع در عصر غیبت و مراقبت در تفکیک و تمایز باشد. اگر مقصود از اذاعه، شایعه پراکنی و امر اخلاقی باشد، طلب الریاسه، فقط در غایت که هلاکت است، با آن اشتراک خواهد داشت، اما اگر مراد از آن را پرهیز از فاش ساختن اسرار درون بدانیم، با طلب ریاست، اشتراک خطی پیدا می کند و آنان که در نبود امام و میدانداری مخالفان علویون در عصر غیبت، دل در سودای ریاست داشته باشند، ناگزیر اسرار سیاسی خویش را، روزی عیان یافته و برملا شده خواهند یافت که خطری برای شیعیان است و آن هشدار و تحذیر امام ، توصیه بر حفظ جبهه مومنان و شیعیان. 🔸در عصر تنهایی شیعه، امام عسکری یک وظیفه را بر دوش عموم می نهد و می فرماید: خصلتان لیس فوقهما شیء؛ الایمان بالله و نفع الاخوان. شگفت انگیز است که طبق این روایت، گره گشایی امر دشوار شیعیان و برادران، هم در کنار معرفت صادقانه و خداباورانه نهاده می شود و هم خصلتی ما فوق نخواهد داشت. رهنمود دیگر امام عسکری علیه السلام_ به شکل خاص- به عالمان شیعی است: یاتی علماء شیعتنا القوامون لضعفاء محبینا و اهل ولایتنا یوم القیامه؛ والانوار تسطع من تیجانهم علی راس کل واحد منهم تاج بهاء.. ( تفسیر الامام عسکری، ص۳۴۵). این سخن، با آنکه سیاق خبری دارد، متضمن معنای انشایی تواند بود. در این گزاره_ آن را انشایی بخوانیم یا خبری_ امام علیه السلام تاج کرامت را بر سر عالمانی در عصر غیبت می نهد که مراقب تنگدستان امت باشند و این خصلت را مایه بختیاری و رستگاری جاودانه عالمان دینی می داند؛ آنان که زیردستان را از یاد نمی برند، بلکه مکرر و مستمر، به امر آنان قیام می کنند و قوامون امر فرودستان جامعه می شوند و این نه به معنای قوامیت در امر هدایت است که در این صورت، بین قوی و ضعیف نباید فرق نهاده شود. همچنین تعبیر " اهل ولایتنا" که عطف بر ضعفاء است، نشان می دهد آنان در مساله معرفت امام و بعد فکری و فضیلت شناسی، دچار ضعف و ناتوانی نیستند که بخواهیم ضعفاء را بر ناتوانان در حوزه شناخت و معرفت منزلت پیشوایان پارسا تاویل بریم. تکیه بر واژه " ضعفاء محبینا" نشان می دهد امام علیه السلام، عالمان راستین شیعه را در عصر غیبت، متولی و کارپرداز امر شیعیان تنگدست و ناتوان می خواند و آنان اند که باید انعکاس صدای فروخفته مردم دردمند باشند و مباد که به طلب منزلت اجتماعی و مهتری و ریاست، این رسالت پدرانه را وانهند که همانند " اذاعه" ، فرجام نابختیارانه خواهد داشت. 🔹اطلاق سخن امام علیه السلام هم نشان می دهد که عالمان شیعی، فارغ از آنکه حکومت ها دینی باشند یا غیر دینی، باید مراقبت از تنگدستان و ضعیفان را سیره خویش سازند، به دهش باشد، یا دادگری، یا دادخواهی که این اخیر، از همه اولی و عام است. می توان بین این سخن امام علیه السلام با سخن پیشوای نخست تناظر در افکند که فرمود خدا از دانایان و عالمان پیمان برگرفته است که در مقابل بیداد ستم ورزان ،سکوت پیشه نسازند و آن نور ساطع در روز قیامت، اجر و مزد دادطلبی و غمخواری با بینوایان و کارپردازی فرودستان است. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑 اعمال شب جمعه: 🔸 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه و ۱۰۰ بار قدر 🔹 زیارت سالار شهیدان(ع) 🔸 زیارت حضرت صاحب الزمان(عج) 🔹 دعای نورانی کمیل امیرالمومنین(ع) 🔸 استغفار از همه گناهان و لغزش ها 🔹 طلب آمرزش برای گذشتگان ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. هجر تو کرده قامت اسلام را کمان عجّل علی ظهورک یا صاحب‌الزمان ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
.
💢نُهم‌ربیع مناسبتی برگرفته از فرهنگ غالیان ✍مهدی مسائلی روز نهم‌ربیع‌الاوّل نزد بعضی از شیعیان به روز کشته شدن خلیفهٔ دوم شهرت یافته است. اما با رجوع به کتاب‌های تاریخی به این مطلب می‌رسیم که تمامی آن‌ها به اتفاق اواخر ماه ذی‌الحجه را به‌عنوان ایام کشته‌شدن خلیفه دوم معرفی نموده‌اند و هیچ منبع تاریخی، ماه دیگری را برای این واقعه ثبت نکرده است. افزون بر این بسیاری از بزرگان و علمای شیعه نیز هنگام بحث از قتل خلیفهٔ دوم، تاریخ آن را در ماه ذی‌الحجه دانسته‌اند و حتی بعضی با صراحت قتل او در روز نهم‌ربیع‌ را نادرست دانسته‌اند. (برای مطالعه بیشتر رک: به کتاب نهم‌ربیع جهالت‌ها خسارت‌ها) اعتقاد به کشته‌شدن خلیفه دوم در روز نهم‌ربیع مستندی جز روایتی معروف به «رُفع‌القلم» ندارد. این روایت به یکی از اصحاب امام هادی(ع) به نام احمد بن اسحاق نسبت داده شده است و از طریق او و از قول امام فضیلت‌هایی را برای این روز بر می‌شمرد. در ارزیابی این روایت باید گفت منبع نقل آن، کتاب‌های متأخر شیعه مربوط به بعد از قرن هفتم و هشتم قمری هستند که اتقان و اعتبار روایی ندارند. سند این روایت نیز از جهات مختلفی ضعیف و غیرقابل‌ اعتماد است و افزون بر وجود راویان ناشناخته‌ای که منحصر به این روایت هستند، افتادگی تعدادی از راویان نیز بر ضعف آن می‌افزاید.(رک: نهم‌ربیع جهالت‌ها خسارت‌ها، ص۲۲-۳۷) اما نکته مهم این‌که طبق تحقیقات انجام شده، روایت نهم‌‌ربیع برگرفته از کتاب‌های غالیان نُصیریه است که امروزه به اسم علویون در سوریه شناخته می‌شوند. شواهدی در متنِ آن نیز این مطلب را تأیید می‌کنند. یادکرد از نهم‌ربیع در منابع نُصَیریه مربوط به قرن سوم قمری و اوایل پیدایش این فرقه است. یکی از منابع متقدم نُصَیریه که به تفصیل به این موضوع پرداخته است، کتابی معروف به «مجموع الاعیاد» نوشته ابی‌سعید میمون بن قاسم طبرانی نُصیری( 358-426هـ) است. وی در ابتدای این کتاب نهم‌ربیع را در کنار نوروز و مِهرگان(جشنی باستانی در ۱۶ مهرماه) از اعیاد فارسی برمی‌شمارد و سپس در یک فصل مُجزا دو روایت و دو دعا درباره این روز می‌آورد. یکی از این دو روایت تقریباً همان روایتِ مشهورِ رُفِع‌َالقَلَم است که به کتب شیعه راه یافته است. روایت دیگر که اعتقاداتی همچون تناسخ در آن وجود دارد، نیز با اين روايت از جهت گزارش‌گری هم‌سنخ است و از یک منشأ داستان‌پردازی برخوردار است.(طبرانی، مجموع‌الاعیاد، برلین: ۱۹۴۶، ص۱۳۱-۱۴۸) به نظر می‌رسد کمرنگ بودن گزاره‌های غالیانه‌ مربوط به خداباوری امامان یا اموری همچون تناسخ علت راه‌یابی روایت رُفِع‌َالقَلم از منابع نُصیریه به کتب شیعه بوده است. همچنین ناشناخته بودن اکثر راویان آن، و وجود یک راوی اهل‌سنت و یک راوی شیعه (احمد بن اسحاق)، نیز احتمالا در حساسیت‌زدایی از آن و راه‌یابی‌اش به منابع متأخر شیعه بی‌تاثیر نبوده است. البته با دقت در متن این روایت، خصوصیات مربوط به غُلات نُصَیریه در آن مشهود است. زیرا در نقلی از آن آمده است که راویانش درباره ابوخطاب که یکی از بزرگان و اصحابِ سِرِ غُلات است، با هم اختلاف داشتند و از این جهت به احمد بن اسحاق مراجعه کردند. افزون بر این، می‌دانیم که غلات در کنار ترویج اعتقاد به خداباوری امامان، به ترویج فرهنگ گذر از شریعت و لااُبالی‌گری نیز می‌پرداختند. در فرازی از این روایت که نام‌گذاری‌اش به رفع‌القلم نیز بدین‌‌خاطر است، به نقل از پیامبر(ص) به خدای متعال چنین نسبت می‌هد: «به فرشتگان نویسندهٔ اعمال دستور دادم به مدت سه روز قلم را از همهٔ مردم(خَلق کُلُّهُم) بردارند و هیچ چیزی از گناهان آنان را ننویسند، به کرامت تو و وصیت.» بر اساس این فرازِ غالیانه قلم تکلیف از تمام خلق، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، سه روز برداشته می‌شود و هیچ کدام از گناهان و خطایای آن‌ها ثبت نمی‌شود. متأسفانه بعضی که به مناسبت پایه‌گذاری شده توسط این روایت دل‌بسته‌اند، تلاش زیادی در توجیه این تعبیر غالیانه دارند، و بدون توجه به منبعِ اصلی آن، گاهی آن را با عنوان مهلت در توبه توجیه می‌کنند و گاهی آن را با شفاعت تطبیق می‌دهند. مواردی که نه با ظاهر این فراز هم‌خوانی دارد و نه با سایر نصوص قرآنی و روایی موافقت دارد. در مجموع باید گفت از همان ابتدای پیدایش جریان غالیانه‌ی نُصیریه، نهم‌ربیع در میان آنها به عنوان یک عید معروف بوده است و سپس به مرور به آثار شیعه وارد شد. در زمان صفویه، با بالاگرفتن منازعات مذهبی شیعه و سنی، ترویج این مناسبت قوت بیشتری در شیعه پیدا کرد و با حمایت پادشاهی صفوی، بعضی از عالمان نیز به دفاع از آن پرداختند، به گونه‌ای کم‌کم مناسبتی با عناوینی همچون عیدالزهراء، و... در فرهنگ مذهبی شیعه نفوذ پیدا کرد. البته در سالیان اخیر آگاهی و هوشمندی جامعه شیعه جلوی تبلیغ بیشتر آن را گرفته است. 🌐 کانال نشریه معارف https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir