eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
321 ویدیو
586 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 فاطمه (ع) و خاموشی غریبانه ✍استاد علی نصیری گیلانی بنا به روایت امام‌باقر(ع)، حضرت‌فاطمه(س) در حالی که هیجده سال و 75 روز داشت، چشم از جهان فرو بست. در روایت دیگر از آن حضرت آمده: «فاطمه پس از پدر، 75 روز زنده بود.» در روایات ائمۀ اطهار(علیهم السلام) از تألمات روحی فاطمه(س) که منجر به بیماری و شهادت ایشان شد، سخن به میان آمده است. به عنوان نمونه امام‌صادق(ع) می‌فرماید: هنگامی که پیامبر(ص) از دنیا رفت و از مردم تلخی‌های آن‌چنانی به فاطمه(س) رسید، ‌فاطمه با بستر بیماری همراه شد و بدن او از شدت بیماری چون نی نحیف شد. او پس از پیامبراکرم هفتاد روز بر این حال بود. فاطمه به هنگام احتضار به اسماءبنت‌عمیس گفت: چگونه آشکارا بر دوش مردان حمل شوم، در حالی که چون استخوانی که بر آن تنها پوستی مانده، شده‌ام؟ در روایت دیگر از امام‌سجاد(ع) چنین آمده است: عباس عموی پیامبر، از علی(ع) خواست که در روزهای پایانی عمر فاطمه اجازه دهد تا مهاجران و انصار به عیادت او بیایند و پس از مرگش بر او نماز بخوانند. امام پس از تأکید بر مظلومیت فاطمه، پاسخ داد که این درخواست، خلاف وصیت فاطمه(س) است. نیز در برخی از روایات بر این نکته تأکید شده است: «از آن‌جا که فاطمه(س) صدیقه بود و تنها می‌بایست صدّیق او را غسل دهد، حضرت امیر(ع) متکفل غسل ایشان شد.» در این دست از روایات، از این نکته نیز سخن به میان آمده که بنا به درخواست فاطمه(س) برای ایشان تابوت مخصوصی ساخته شد. این تابوت را اسماء بنت عمیس که در یمن دیده بود، به آن حضرت پیشنهاد کرد. در همین روایت آمده: نخستین تابوت به‌کار بسته شده در اسلام، برای نعش فاطمه(س) بوده است. از این گذشته در تمام روایات عامه و خاصه بر این نکته تأکید شده که بنا به درخواست فاطمه(س) و از روی اعتراض به دستگاه حاکمه، آن حضرت شبانه و پنهانی با حضور شماری محدود و خواص اصحاب امام‌علی(ع) تغسیل و تکفین شده و بر او نماز خوانده شد. در روایتی از امام‌صادق(ع) از سلمان، مقداد، ابوذر، ابن‌مسعود، عباس و زبیر به عنوان کسانی که شاهد تغسیل و تکفین صدیقه طاهره بودند، یاد شده است. بر اساس برخی از منابع روایی، وقتی دستگاه حاکم از این امر اطلاع یافت، تصمیم گرفت قبرهای مشکوک را نبش کنند تا خود بر فاطمه نماز بخوانند، اما حضرت‌امیر(ع) به شدت به آنان اعتراض کرد و آنان را به جنگیدن هشدار داد و در پی هشدار آن حضرت، آنان از کار خود منصرف شدند. در برخی از روایات از مکان دفن صدیقه طاهره گفت‌وگو شده است. در برخی از روایات آمده: مکان دفن آن حضرت خانه ایشان است. در روایت دیگر از امام‌رضا(ع) چنین آمده است: «قبر فاطمه(س) در خانه ایشان بود، اما هنگامی که بنی‌امیه مسجد نبوی را توسعه دادند، قبر ایشان در میان مسجد واقع شد.» ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📘 همزمان با ایام فاطمیّه، کتاب «حقیقت عظیم» شامل مجموعه بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) درباره‌ی حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) از سال ۱۳۵۱ هجری شمسی به چاپ رسید. 📚 کتاب «حقیقت عظیم» مروری است بر سیر بیانات رهبر معظّم انقلاب از سال ۱۳۵۱ هجری شمسی در تبیین شخصیت حضرت فاطمه(س)»، «ابعاد زندگی ظاهری و فضایل عملی حضرت فاطمه(س)»، «مقامات معنوی حضرت فاطمه(س)»، «برکات حضرت فاطمه(س)»، «نمونه و الگو بودن حضرت فاطمه(س)»، «وظیفه‌ی ما نسبت به حضرت حضرت فاطمه(س)»، «انقلاب اسلامی و حضرت فاطمه(س)» و «زن از دیدگاه اسلام غرب». در نگارش کتاب «حقیقت عظیم» سه مرحله‌ی اصلی طی شده است. مرحله‌ی استخراج، نخستین گام از مراحل شکل‌گیری این اثر است که به تمامی بیانات و دست‌نوشته‌های رهبر معظّم انقلاب در بازه‌ی زمانی تعیین شده مراجعه شده است. در بخش مستندیابی برای موارد قرآنی، روایی و تاریخی مورد نیاز به استناد، حداقل به پنج منبع از منابع متقدّم و معتبر شیعه و سنی (حتی‌الامکان تا پایان قرن ششم هجری) و نیز کتاب بحارالانوار به‌عنوان کتاب مرجع مورد استفاده قرار گرفته است. در بخش تدوین، علاوه بر انتخاب عناوین و تیترهای مناسب، فهرستی تفصیلی از ساختار موضوعات مطرح شده ارائه شده است. این فهرست همراه با فهرست آیات و روایات و نمایه‌های لفظی (اعلام، زمان‌ها، مکان‌ها) به‌صورت الکترونیکی و در قالب شناسه‌ی QR در کتاب چاپ شده است. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
نگاهی به تاثیر اراده آزاد در اخلاق - سه جلسه - پنج شنبه ها، شروع از ۱۵ آذر - ساعت ۱۱ پیوند شرکت: https://vroom.ut.ac.ir/mae2 ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰ریشه‌های مشکلات معارفی دانشجویان درس دانش خانواده و جمعیت (قسمت دوم) 41. روابط ناسالم میان چهره های محبوب جوانان 42. عادی شدن بلکه ارزش شدن روابط دختر و پسر 43. زیست در محیط های خانوادگی و شغلی نامناسب 44. تصور آنکه زشتی روابط دختر و پسر یک امر عرفی است. 45. تاثیرپذیری از مدرنیته غرب 46. تکرار گناهان کوچک تر و عادی شدن گناه (تکرار در درس اندیشه1 و اخلاق) 47. تنزل جایگاه خانواده 48. تغییر دادن باورهای خود برای فرار از تعارض و عذاب وجدان (تکرار درس های اندیشه 2 و اخلاق) 49. تصور انکه انسان مالک مطلق بدن و امور خود است. 50. عدم آگاهی نسبت به تفاوت های زن و مرد 51. عدم اطلاع از بیشتر بودن تعداد زنان آماده ازدواج 52. بی توجهی به نیازها و شرایط زنان نیازمند همسر 53. جو و عرف غالب جامعه و حسادت های زنانه 54. عدم اطلاع از فلسفه ضرب و عدم آشنایی با شرایط جواز ضرب 55. عدم آشنایی با کیفیت ضرب مجاز (الضرب بالسواک)، ضرب نباید موجب سرخ شدن، سیاه شدن و ... شود. 56. درک نکردن شرایط مردی که زن از او تمکین نمی کند. 57. رسوخ کردن تفکرات فمنیستی 58. عدم توجه به مفاد تعهدات مرد و زن در هنگام ازدواج 59. بی توجهی به حقوق مرد 60. عدم توجه به امنیت خانواده 61. بی توجهی به تاثیر داشتن کلام و سخن در روابط اجتماعی (عقد ازدواج) 62. بی توجهی به اینکه هر ملتی و مذهبی برای ازدواج، مراسم و آیینی دارد(عقد ازدواج). 63. لفظ علامت مجاز شدن است نه علت آن (عقد ازدواج) 64. داشتن حس بدبینی به احکام فقهی 65. تصور آنکه فقه و قوانين برگرفته از فقه، به زنان نسبت به مردان نگاه پایین تری دارد. 66. عدم آشنایی با حکمت اذن پدر: مثل پشتیبان بودن، تعقل و ... 67. فرهنگ اومانیستی و لبیرالیستی غرب و عدم تبعیت از ولی نعمت و بزرگتر (تکرار در درس اندیشه2) 68. نشناختن نوع و جنس عواطف مورد نیاز برای شروع زندگی 69. تصور آنکه امکان یافتن همسری که در همه جهات با ایشان تفاهم داشته باشد وجود دارد 70. عدم آگاهی نسبت به آسیب های روابط قبل از ازدواج برای جامعه 71. تصور غلط پاک ماندن روابط قبل از اردواج 72. عدم آگاهی از فلسفه محدودیت های اسلام (تکرار در درس اندیشه2) 73. عدم اطلاع از عوامل مختلف طلاق 74. توجیه گری و بهانه جویی 75. احساس بی احترامی در زمینه برخی از احکام مربوط به زنان 76. بی اطلاعی از قدرت غریزه جنسی 77. تصور آنکه اختلاط عامل یافتن گزینه مناسب ازدواج است. 78. تاثیرپذیری از رسانه و سینما 79. عدم تبیین درست موضوعات توسط گویندگان و نویسندگان دینی 80. تربیت غلط در زمینه روابط زن و مرد 📒 معاونت آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑 اعمال شب جمعه: 🔸 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه و ۱۰۰ بار قدر 🔹 زیارت سالار شهیدان(ع) 🔸 زیارت حضرت صاحب الزمان(عج) 🔹 دعای نورانی کمیل امیرالمومنین(ع) 🔸 استغفار از همه گناهان و لغزش ها 🔹 طلب آمرزش برای گذشتگان ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. هجر تو کرده قامت اسلام را کمان عجّل علی ظهورک یا صاحب‌الزمان ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅نشست «نقش فلسفه و فلسفه علم در نظریه پردازی» 🎙ارائه دهنده: 👤 دکتر محمدعلی رمضانی فرانی ⏰‌زمان برگزاری: شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۳؛ ساعت ۱۰ 🏢محل برگزاری: موقعیت امام باقر(ع)، پژوهشکده کوثر 💻لینک نشست مجازی: http://meeting.ihu.ac.ir/class/77/1211 📝 همراه با ارائه گواهینامه معتبر ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🏢 سلسله نشست،کارگاه و برنامه های پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی به مناسبت هفته پژوهش 🔳 نشست آسیب شناسی پایان نامه ها و رساله های علوم انسانی اسلامی 🔳 ارائه دهند: دکتر حسام الدین مومنی شهرکی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ✍️دبیر: دکتر حسام امامی دانالو 💻 دانشجویان،پژوهشگران و اساتید جهت شرکت مجازی در برنامه ها می توانند از طریق لینک زیر اقدام کنند. room.nahad.ir/ch/pajouheshgah ⏲زمان: شنبه ۱۷ آذرماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ 📍مکان: تهران، خيابان ولی عصر(عج)، زرتشت غربی،شماره ۱۰۶، دفتر مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، سالن جلسات، منفی ۱ 🔻 این دوره ها دارای گواهی حضور در نشست می باشد. http://pfme.ac.ir وب‌سایت 🔍 ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📌 موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با همکاری مدیریت پژوهش حوزۀ علمیه خراسان برگزار می‌کند: 🔹 نهمین دورهمی فعّالان هوش مصنوعی در مشهد 🔸 رصد مسائل و زیست‌بوم هوش مصنوعی در جهان اسلام 💠 در موضوع: هستان‌شناسی و علوم اسلامی 🎙دکتر محسن کاهانی 🔰استاد تمام گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه فردوسی 🔰مدیر آزمایشگاه فنّاوری وب دانشگاه فردوسی 📆 شنبه: ۱7 آذر ۱۴۰۳ - ساعت 12:30 تا 13 📍نمایشگاه پژوهش و فنّاوری خراسان - محلّ نمایشگاه بین المللی مشهد - سالن فردوسی ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 مدرسه پاییزه مرجعیت علمی قرآن کریم 🗓 تاریخ 17 الی 22 آذر 1403 ⏰ 12:30 الی 14 🔻 به صورت آنلاین 📌 لینک ورود به جلسه آنلاین: 🌐 dte.bz/quranconf 📃 همراه با صدور گواهی پایان دوره 🔻 ثبت نام و آشنایی بیشتر با موضوعات و اساتید در سایت مرکز آموزش‌های کاربردی 🌐 el.balagh.ir/doreh/7379 ارتباط با ادمین ثبت نام 👇 📱 @admin_el ☎️ 02531156361 ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰 مجمع پژوهشگاه‌های علوم انسانی - اسلامی با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه برگزار می‌کند: 🌀 افتتاحیه پنجمین همایش علوم-انسانی-اسلامی، پژوهش و فناوری 🎙سخنرانان: 👤 حجت‌‌الاسلام والمسلمین استاد نجف لک‌زایی ⏹ دبیر مجمع و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 👤 آیت‌الله رشاد ⏹ رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 👤 دکتر محمد جواد هراتی ⏹ دبیر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی 👤 دکتر وخید ارشدی ⏹ رئیس پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد 🗓 شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۳ ساعت: ۱۳ تا ۱۵ ◀️ مکان:قم، شهرک پردیسان، انتهای خیابان دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، سالن شهید سلیمانی جلسه مجازی: 🌐 dte.bz/iri ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 در سوریه چه اتفاقی افتاده است⁉️ ✍️حسین کازرونی 🔹سوریه امروز با شرایطی بحرانی مواجه است که نتیجه سیاست‌ها و فشارهای متعددی است. فشارها و تنگ‌نظری‌های بشار اسد نسبت به جبهه مقاومت، تحت تأثیر شرایط تحمیلی امارات و عربستان سعودی که وعده حمایت مالی به سوریه داده بودند، باعث شد اسد با دست خود، دوستان واقعی‌اش را محدود کند و آن‌ها را در موقعیتی دشوار قرار دهد. این تصمیمات نادرست به شکل‌گیری وضعیتی انجامید که اکنون نظام سوریه را در آستانه بحرانی جدی قرار داده است. 🔸از جمله عوامل تشدیدکننده این بحران می‌توان به اجبار جبهه مقاومت به تخلیه اماکن استراتژیک، انحلال نیروهای دفاع وطنی - که به‌عنوان یک نیروی مردمی با حمایت ایران شکل گرفته بود - و کاهش شدید نیروی انسانی محور مقاومت در سوریه اشاره کرد. علاوه بر این، پذیرش دستورات تحمیلی تحت نظارت اسرائیل از سوی امارات و روسیه، همراه با وعده پرداخت‌های میلیارد دلاری، نقش مهمی در تضعیف موقعیت سوریه ایفا کرده است. 🔹در کنار این موارد، عدم انجام اصلاحات سیاسی جدی و بی‌توجهی به راهکارهای پیشنهادی ایران، به‌ویژه در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی، مزید بر علت شده است. 🔸همچنین، فروپاشی اقتصادی ناشی از تحریم‌های شدید جهانی و ناتوانی دولت در برقراری گفت‌وگو با مردم و توجیه و همراه کردن آن‌ها در تحمل این فشارهای سنگین، نظام سوریه را به نقطه بحرانی رسانده است. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir