⚛️الآن سده نوزدهم نیست؛ اينجا ايران است!
✍️دکتر حسن#انصاری (دانشگاه پرینستون)
۱. میهمانی دربرنامه تلويزيون بی بی سی "فارسی" اظهار کردند زبان فارسی در يک رقابت سالم به عنوان زبان ملی انتخاب نشده! وقتی هم که میهمان دیگر گفت که ما ملت ایرانیم و ملتی به نام "ملت فارس" نداريم ايشان فرمودند اين حرف ها مباحث تئوريک است و قطعا می توانيم درباره اش حرف بزنيم و من هم حرف هایی برای گفتن درباره اش دارم!
خير، عزيز! دنيا اينقدر بی حساب و کتاب هم نيست که شما بدون هيچ گونه تخصصی درباره ادبيات و تاريخ و فرهنگ حرفی حسابی برای گفتن در این زمینه ها داشته باشيد. اينقدر متخصص درباره زبان و فرهنگ و تاریخ ايران داريم که تا صد سال دیگر هم نوبت به شما نخواهد رسيد. ايرادی البته به شما وارد نيست. از شما هم بيش از اين انتظاری نيست. به بی بی سی "فارسی" بايد گفت که اشتباه می کنيد. راهی که می روید خطاست. الآن سده نوزدهم نیست. اينجا ايران است... .
۲. کافی است نسل نوجوان و جوان ما با تاريخ کهن ايران و تمدن ايرانی و اسلامی، با تاريخ ايرانشهر، با تاريخ هويت ايرانی و تاریخ زبان ملی، با تاريخ شکلگيری دولت ملی در دوران صفويه و عناصر تشکيل دهنده دولت ملی صفويه در ايران، با تاريخ دويست سال اخير ايران، از دوران جنگ های ايران و روس گرفته تا دو جنگ جهانی و نقش اشغالگرانه روسيه (/شوروی) و انگليس، با کودتای 28 مرداد و با تاريخ تجاوز صدام به ايران و تاريخ دفاع ايرانيان از خاک و ميهن و هويت ملی و دينی شان آشنا باشند و در کتاب های درسی مدارس و دانشگاه ها به دور از تبليغات به شيوه درست علمی تاريخ ايران را فرا بگيرند تا به تبليغات و "تحليل" های تلويزيون هایی مانند بی بی سی فارسی، تلویزیون من و تو، و بوق رسانه ای سعودی ها در موضوعات مرتبط با ايران مطلقا اعتماد نکنند. در يک کلمه ضرورت امروز ما تقويت آگاهی تاريخی ملی است.
https://t.me/azbarresihayetarikhi
با درخواست گروه معارف و علوم انسانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران) برای اخذ مجوز نشریه موافقت شد.
متن پیام هیات نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
با کمال مسرت به اطلاع می رساند با درخواست شما برای انتشار دو فصلنامه / چاپی "جستارهایی در معارف اسلامی و علوم انسانی" در جلسه امروز هیأت نظارت بر مطبوعات موافقت شد.
لازم به ذکر است این نشریه به صاحب امتیازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران) و مدیر مسئولی حجت الاسلام دکتر حسن خداوردیان مدیر گروه معارف و علوم انسانی این دانشگاه منتشر خواهد شد.
⬅️ کانال گروه معارف و علوم انسانی دانشگاه امیرکبیر را در فضای مجازی دنبال کنید:
🆔 پیام رسان بله: ble.ir/maarefaut
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/maarefaut
همایش بین المللی «انقلاب اسلامی و جامعه معاصر؛ فرصتها و چالشها» به اهتمام مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران به دو زبان فارسی و انگلیسی برگزار میشود.
دبیرخانه همایش از مقالات اساتید، محققان، طلاب و دانشجویان فرهیخته در چارچوب محورهای همایش استقبال میکند. مقالات پس از داوری در مجموعه مقالات همایش چاپ خواهد شد و مقالات منتخب در فصلنامه علمی پژوهشی انگلیسی زبان مرکز Journal of Contemporary Research on Islamic Revolution (پژوهشهای معاصر انقلاب اسلامی) و فصلنامه علمی پژوهشی «جامعه شناسی سیاسی انقلاب اسلامی» منتشر خواهد شد.
برای دریافت شیوه نامه نگارش و ارسال چکیده و مقاله به سایت همایش مراجعه نمایید.
مهلت ارسال چکیده مقاله: 15 بهمن 1401
مهلت ارسال مقاله: 30 اسفند 1401
تاریخ اعلام نتایج داوری مقالات: 20 روز پس از دریافت مقاله
تاریخ برگزار همایش: 3 خرداد 1402
سایت همایش: http://icircs.ut.ac.ir
پست الکترونیکی: jcrir@ut.ac.ir
تلفن دبیرخانه: 021- 66461577
آدرس دبیرخانه: تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان 16 آذر، کوچه استاد فروزانفر، پلاک 16
دبیرخانه همایش-مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی
مبنای معرفتشناختی «آموزش شناختی»دروس معارف.pdf
641.8K
❇️ اشارهای به مبنای معرفتشناختی «آموزش شناختی»
📚 معطوف به دروس معارف اسلامی
✍️دکتر حسن پناهی آزاد
🔸درآمد
ارائه و تبیین معارف وحیانی اسلام به نسل دانشجو، رسالتی ارجمند بر دوش استادان معارف اسلامی در دانشگاهها است.
به باور نگارنده، حضور در کلاس معارف اسلامی، نه تنها فرایندی تعلیمی، بلکه تبلوری از جهاد علمی و معنوی است؛ زیرا معارف اسلامی نه تنها مجموعهای از معلومات منسوب به دین، بلکه اشاراتی به حقایق والای انسانی و الهی است. موطن استقرار این آموزهها، فراتر از مرز حواس و ذهن، در مرتبه قلب فراگیر است. اسلام، انسان را نه تنها جسم و ذهن، بلکه موجودی برتر از ماده، متعلق به ملکوت و بالقوه برتر از ملائکه و همسایه دیوار به دیوار خدایتعالی میداند. با این وجود، آموزش معارف اسلامی، باید مسیر عادی و مادی تعلیم و تعلّم را نیز طی کند. بدون استفاده دقیق و بهجا از جسم و حواس و ذهن، توقع آگاهی یافتن جوان از حقایق و معارف والای دین، نابجاست. حقتعالی و انبیای الهی در ابلاغ معارف والای دینی، از همین فرایند و ابزارها، به عنوان بخشی از دستگاه ادراکی انسان در کسب آگاهیها و آموزهها یاد کرده است.
فراگیر، در فرایند آموزش، در موقعیتی است که ذاتاً توقع دارد به شناختهای نوینی دست یابد. او در فرایند آموزش، گاه با القاء و اشاره آموزگار و گاه با کوششی کوتاه، دانستهای جدید کسب میکند و به گفته شیخ اشراق، وجداناً مییابد که حالت اکنونش با حالت گذشتهاش متفاوت است؛
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚📚منبع: نشریه الکترونیکی .10.
نشریه معارف
⚛️ قابل توجه اساتید و گروههای فعال معارف در فضای مجازی ⬇️امکان معرفی کانال های اساتید و گروههای معا
❇️کانال "همسرانه":❇️
#مدرس مریم رجبی
#روانشناسی اسلامی
#اختلالات افسردگی.وسواس.اضطراب .استرس
#زوج درمان
#موفقیت در زندگی
#مباحث تربیتی
https://eitaa.com/joinchat/2792161290Cef04afd26b
دروس اندیشهای و هویتسازِ معارف.pdf
751K
🤔 تأملی در دروس اندیشهای و هویتسازِ معارف اسلامی
✍️در گفتوگو با حجتالاسلام دکتر محمود قیومزاده
🔹 متن و محتوا
به نظر من اگر بخواهیم در دروس معارف اسلامی دانشگاه، موفق عمل کنیم، باید به روش و زبان دانشگاهی وارد شویم. یکبار مرادمان تنها این است که دروس معارف اسلامی و اساتید آن در رفتار و اخلاق و فرهنگ و دین دانشجویان تأثیرگذار باشند بدون نگاه اندیشهسازی، هویتبخشی و دانشمحوری، این مطلب خوب است امّا تمام هدف ما این نیست! و یکبار میگوییم دروس معارف در دانشگاه چگونه میتواند توفیق کامل حاصل کند؟! اینجا بحث در حوزه و قلمرو علم و جنبه علمی بودن دروس معارف به میان میآید که نباید از آن فاصله گرفت؛ بلکه به عنوان درسی علمی باید به آن نگاه کرد. ما نمیخواهیم دروس معارف جنبه عمومی و اجتماعی و توصیهای و اخلاقی صرف داشته باشد، صرفاً نمیخواهیم با رفتار و اخلاق و منش و برخورد خود فعلاً مقطعی دانشجویانی را جذب کنیم و...، اینها خوب و ضروری است و از بیرون و گاه از درون چنین چیزی تبلیغ میشود و برای دانشجو هم چه بسا اینگونه جا افتاده باشد که درس معارف درسی منبری و روضهای است! اما به نظر میرسد دروس معارف باید درسهایی علمی و اندیشهای و اندیشهپرور باشند و هویتسازی کنند.
مطالب و تبیین و ضرورت موضوع و مبنایی بودن این اطلاعات باید چنین چیزی را برساند، نه فقط گپ و گفتی مثلاً دوستانه که خیلی هم ارزش علمی ندارد باشد. در غیر این صورت طبیعتاً دانشجو ضرورتی برای حضور در کلاسهای معارف اسلامی نمیبیند و...
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚📚منبع: نشریه الکترونیکی 10.
✅ نشست تخصصی" نقد کتاب جدید دانش خانواده و جمعیت"
🖋با حضور نویسندگان کتاب: سرکارخانم آیت اللهی،شیماسادات حسینی
🎤ناقدین: حجت الاسلام دکتر محمود رضا قاسمی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت
سرکارخانم دکتر فاطمه وجدانی هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
سرکار خانم دکتر ساعده مصباحی مقدم استاد مدعو دانشگاه خواجه نصیر
سرکار خانم جهازی استادمدعو دانشگاه تهران
دبیر علمی:دکتر مهدیه لواف استاد مدعو دانشگاه علامه طباطبایی
🗓 زمان: سه شنبه ۴بهمن ماه
🕐ساعت: ۱۳ الی ۱۶ 📍مکان حضور: تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان وصال و خیابان قدس، کوچه اسکو، پلاک 15، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، سالن اجتماعات
✅ 📌لینک ورود: https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
rajab 1444 Final.pdf
328.6K
🌀 جدول مراقبه رجبیه
📝 اعمال و اذکار ماه رجب
📿 اعمال مندرج در جدول، مخصوص کل ماه رجب است که برای آسانی انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است. میتوان با انجام اعمال و اذکار هر روز، خانه مربوط را علامت زد.
📚 منابع:
1️⃣ اقبال الاعمال
2️⃣ مفاتیح الجنان
✏️https://eitaa.com/safiramin
111.pdf
727.5K
🌙مراقبات ماه رجب🌙
🔖 اشاره:
«... و از علماي معاصر كتب شيخ جليلالقدر، عارف بالله حاج ميرزا جواد ملكي تبريزي(قدس سره) را مطالعه كن» (امام خميني(ره)). «اين كتاب [المراقبات] درياي لبريزي است كه در سنگ و پيمانه نگنجد و مؤلف آن پيشواي والامقامي است كه بلنداي شخصيت او با هيچ مقياسي قابل اندازهگيري نيست.» (علامه طباطبايي(ره)) پس، تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل.
معارف
✅ يكي از مراقبتهاي مهم در اين ماه [رجب] به ياد داشتن حديث «ملك داعي» ميباشد كه از پيامبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم روايت شده كه فرمود: «خداي متعال در آسمان هفتم فرشتهاي را قرار داده است كه «داعي» گفته ميشود. هنگامي كه ماه رجب آمد، اين فرشته در هر شب اين ماه تا صبح ميگويد: خوشا به حال تسبيحكنندگان خدا، خوشا به حال فرمانبرداران خدا. خداي متعال ميفرمايد: همنشين كسي هستم كه با من همنشيني كند، فرمانبردار كسي هستم كه فرمانبردارم باشد و بخشنده خواهان بخشايش هستم. ماه ماه من، بنده بندة من و رحمت رحمت من است. هر كسي در اين ماه مرا بخواند او را اجابت ميكنم و هر كس از من بخواهد به او ميدهم و هر كس از من هدايت بخواهد او را هدايت ميكنم. اين ماه را رشتهاي بين خود و بندگانم قرار دادم كه هر كس آن را بگيرد به من ميرسد».
افسوس از كوتاهي ما در طاعت خدا كجايند شكرگزاران كجايند تلاشگران آيا عاقلان توان فهم حق اين نداي آسماني را دارند چرا جوابي نميشنوم كجايند عارفاني كه ميدانند كسي توان شكر اين نعمت را ندارد ...
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📗 منبع: نشریه معارف، شماره 57، لطایف و معارف
سیاست عفاف حجاب دانشگاه.pdf
2.73M
✍️ فایل پاورپوینت سخنراني دكتر سید عبدالرسول علم الهدی(عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین ع)
با موضوع: "راهبردهای حجاب در دانشگاه امروز ایران"
برگزار شده در تاریخ چهارشنبه ۲۸ دی ماه
توسط مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد
📣📣کرسی علمی ترویجی
📌حدیث پژوهی مقارن؛ عرصه ها و دریچه ها
✅ ارائه: استاد عبد الهادی مسعودی
📝 ناقد: استاد سید محمد کاظم طباطبایی
🔶 مدیر جلسه: دکتر احمد غلامعلی
زمان: سه شنبه ۴ بهمن ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲
مکان: قم، دانشگاه قرآن و حدیث، سالن شیخ صدوق
📎 حضور مجازی شما
https://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee
⚛ پاسخ تاریخ به جمال عبدالناصر و اتباع او
پاسخ محکم ِابن حَوقل، ابوالقاسم محمد بن حوقل نصيبينی (د پس از ۳۶۷ ق/ ۹۷۸ م)، بازرگان، سياح معروف و جغرافیدان عرب در قرن دهم میلادی به جمال عبد الناصر (قرن بيستم ميلادی) درباره اينکه چرا بايد خليج هميشه فارس را خليج فارس ناميد و نه چيز ديگر.
ابن حوقل در کتاب صورة الأرض خود که از مهمترين کتاب های جغرافيایی است که اعراب نوشته اند (تأليف حدود هزار و صد سال پيش) درباره اينکه چرا بايد خليج فارس را خليج فارس خواند و نه چيز ديگر، چنين می نويسد:
"دريای فارس خليجی از بحر محيط در حدّ چين و شهر واق است و اين دريا از حدود بلاد سند و كرمان تا فارس امتداد دارد و از ميان همۀ سرزمينهای مجاور آن به نام فارس ناميده شده است، زيرا فارس از همۀ اين كشورها آبادتر است و پادشاهان آنجا در روزگاران قديم سلطۀ بيشتر داشتند و هم اكنون به همۀ كرانههای دور و نزديك اين دريا مسلطند" (ترجمه دکتر جعفر شعار).
نقل عبارت عربی:
وقد تكرّر القول بأنّ بحر فارس خليج من البحر المحيط فى حدّ الصين وبلد الواق وهو بحر يجرى على حدود بلدان السند وكرمان الى فارس فينسب من بين سائر الممالك التى عليه الى فارس لأنّه ليس عليه مملكة أعمر منها ولأنّ ملوك فارس كانوا على قديم الأيّام أقوى سلطانا وهم المستولون الى يومنا هذا على ما بعُد وقرب من شطوط هذا البحر ولأنّا لا نعلم فى جميع بلد فارس وغيرها سفنا تجرى فى بحر فارس فتخرج عن حدّ مملكتها وترجع بجلالتها وصيانتها إلّا لفارس". (ص 244. ونعم ما قال والآن کما کان).
نشریه معارف:
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛ ویژه نامه ماه رجب در پایگاه حدیث نت
✧ احادیث موضوعی
✧ شرح حدیث
✧ مقالات نشریات
✧ تصاویر حدیثی
✧ پرسش و پاسخ
✧ بیان و تحلیل
✧ خبر و گزارش
✧ چهل حدیث
✧ معرفی کتاب
✧ حديث ايام
✧ ويژه ها
✧═┅┄┅═✧
🔰 احادیث مربوط به #ماه_رجب در پایگاه حدیث نت
▫️ فضیلت ماه رجب
▫️ فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام در ماه رجب
▫️ فضیلت عمره مفرده در ماه رجب
▫️ فضیلت دعا و استغفار در ماه رجب
▫️ فضیلت روزه در ماه رجب
▫️ فضیلت ایام البیض ماه رجب
▫️ فضیلت روز بیست و هفتم ماه رجب (مبعث)
گزیده خوانی نشستهای معارفی.pdf
651.9K
✅گزیده خوانی نشستهای معارفی✅
❇️ ظرفیت دروس اندیشه اسلامی در ارتقای عقلانیت اجتماعی
نشست علمی «ظرفیت درس اندیشه اسلامی ۱ و۲ در ارتقاء عقلانیت اجتماعی» ۱۹ آذرماه1401 از سوی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها برگزار شد. حجتالاسلام والمسلمین حبیب محمدنژاد چاوشی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، در این نشست به سخنرانی پرداخت؛ که گزیده آن تقدیم می گردد:
در روایتی از امام صادق(ع) داریم که عقل، رکن رکین انسان است و در اشعار هم داریم که «تو همه اندیشهای»؛ امام(ع) چهار کاربرد عقل را مطرح کرده و فرموده است: عقل هم هوش را شامل میشود، هم فهم، هم حفظ و هم علم. در حقیقت عقل نرمافزاری است که میتواند از سختافزار بدن و مغز انسان استفاده کند و ادراک و دانش را به دست آورد.
عقلانیت با کسب مهارت، تجربه و تمرین حاصل میشود و چون رفتارها عموماً وابسته و تابع پیشفرض هستند، ماکس وبر آن را به چند دسته تقسیم کرده است: نگاه ابزاری به عقل یعنی منفعتگرایی، ارزشگرایی، اعتقادگرایی ـ که در این عرصه ممکن است فردی ضرر را بپذیرد ولی ارزشها را حفظ کند و متاسفانه این نوع عقلانیت امروزه در دنیا کم شده است ـ و دسته دیگر هم عقلانیت عاطفی است ـ که ماکس وبر گفته است: اگر ما به احساسات و هیجانات خود پاسخ درستی بدهیم رفتارمان عقلانی است ـ و در نهایت هم عقلانیت سنتی و مرسوم است که ریشه در آداب و سنن دارد. وبر عقلانیت سنتی و عاطفی را در زمره عقلانیتهای بالا میداند.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚📚منبع: نشریه الکترونیکی 10.
📚 «۳۶۵ روز در صحبت قرآن»
کتاب «۳۶۵ روز در صحبت قرآن» نوشته استاد دکتر حسین محیالدین الهی قمشه ای، کتاب شماره چهارم از مجموعه کتابهای جوانان و فرهنگ جهانی است. این مجموعه با هدف شناساندن فرهنگ و ادبیات به جوانان از سال ۱۳۹۰ به همت نشر سخن تدوین و چاپ و منتشر میشود.
کتاب «۳۶۵ روز در صحبت قرآن» ۳۶۵ قطعه کوتاه و بلند از قرآن را برای آشنایی روزانه جوانان( هر روز یک قطعه به مدت یک سال) با تعلیمات فراگیر قرآن انتخاب کرده و کوشش نموده که این گنجینه تصویری از ابعاد گوناگون کلام آسمانی را برای مخاطب جوان و خوشذوق ترسیم نماید.
این کتاب، تفسیر قرآن در معنی اصطلاحی آن مانند تفاسیری چون مجمع البیان و کشاف و امثال آن نیست، بلکه بیشتر انعکاسی از کتاب وحی در ادب عرفانی فارسی و اسلامی است و نگاهی ادبی، زیباشناسی، اخلاقی، اجتماعی و عرفانی به قرآن دارد.
این کتاب روان و خوشخوان برای معرفی به دانشجویان علاقمند، مناسب است.
نشریه معارف
⚛️ قابل توجه اساتید و گروههای فعال معارف در فضای مجازی ⬇️امکان معرفی کانال های اساتید و گروههای معا
روزگاران
🌸📚✍️ احسان نراقی، الگوی سهوجهی، حکومت پهلوی
احسان نراقی، نویسنده و اندیشمند معاصر، در کتاب «آنچه خود داشت ...» الگویی سهوجهی را برای فهم و تحلیل مسائل جامعهی ایران پیشنهاد کرده و آن را چنین شرح داده است:
«من در پروژهی روشنفکریام به سه لایهی تمدنی: ایرانیت، اسلامیت و مدرنیته قائل بوده و هستم. یعنی من در اصل معتقدم که ایران مانند سهپایهای است که تعادلش به مفهوم واقعی زمانی برقرار میشود که این سه پایه متناسب با هم باشد.»(ص ۳۱)
نراقی در ادامه تلاش کرده بر پایهی همین الگو، عملکرد و تغییر و جابجایی برخی حکومتها را توضیح دهد و مشخصاً حکومت پهلوی را در دو دورهی رضاشاه و محمدرضاشاه بهعنوان مصداقی برای تحلیل خود برگزیده و گفته است:
«هر سیستم حکومتیای که بخواهد هر کدام از این سه لایهی تمدنی ما را نادیده بگیرد، به شکست منجر میشود. رضاخان چرا شکست خورد؟ چونکه میخواست اسلامیت را انکار کند و پروژهی حکومتش را مبتنی بر ایرانیت و لایههایی از مدرنیسم گذاشته بود. محمدرضاشاه هم همینگونه بود که به شکل افراطیتری این کار را صورت داد.»(ص ۳۱)
چند نکته دربارهی الگوی سهوجهی و تحلیل نراقی از عملکرد پهلوی قابل اشاره است:
یک) نراقی ارتباط فرهنگ و تمدن غرب و جامعهی ایران را به مدرنیته فروکاسته و محدود کرده است. در حالیکه میتوان و باید با نگاهی گستردهتر، پیشینهی تاریخی موثر و غیرقابل انکار روابط ایران و غرب از جمله تأثیر و تأثر متقابل ایران و یونان را در عرصههای گوناگون فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفت. چنانکه پژوهشگر برجسته، مهرداد بهار، در کتاب «جستاری در فرهنگ ایران» نمونههای روشنی از تأثیر یونان بر زبان و ادبیات و فرهنگ ایران را برشمرده است.
دو) چنین برداشت میشود که نراقی دچار نوعی کلیگوییِ کمدقت شده است. برای نمونه زمانی که میگوید رضاشاه حکومتش را بر «ایرانیت و مدرنیسم» پایهگذاری کرد، توضیح نمیدهد که «ایرانیت» مورد نظر حکومت رضاشاه چه ویژگیها و تعریفی داشته و نسبت آن با تاریخ و فرهنگ ایران چه بوده است؟
چنین توضیحی میتواند تناقضهای درونی این رویکرد را آشکار کند. از جمله اینکه مطابق ایرانگرایی دورهی رضاشاه همهی زبانها و لهجههای رایج در جامعه و کشور ایران، غیر از فارسی رسمی، محدود و ممنوع شد. حال آنکه چنین رویکردی با تاریخ و پیشینه و فرهنگ هزاران سالهی ایران همخوانی نداشته و در تضاد است.
مشابه همین تناقضها را نیز میتوان برای دورهی محمدرضاشاه برشمرد و نشان داد که آنچه به نام ایرانگرایی مطرح و دنبال میشد، اغلب صورتی کممایه از ایران و تاریخ و فرهنگ ایران بود. چنانکه تصویب کاپیتولاسیون، جدایی بحرین و برپایی جشنهای دوهزاروپانصد ساله بدون توجه به توان، امکان، تولید و نیروی ایرانی در تناقض آشکار با شعار ایرانگراییست.
سه) نراقی میتوانست با توجه به الگوی سهوجهی، فقدان تعریف روشن مفاهیم سهگانهی ایران، غرب و اسلام را بهعنوان یکی از مهمترین آسیبها و نقاط ضعف حکومت پهلوی برشمرد.
https://eitaa.com/roozgaran
نشریه معارف
روزگاران 🌸📚✍️ احسان نراقی، الگوی سهوجهی، حکومت پهلوی احسان نراقی، نویسنده و اندیشمند معاصر، در کتا
⚛ کانال «روزگاران»
کانال «روزگاران» یادداشت های کورش هادیان، دکترای تاریخ، مدرس تاریخ فرهنگ و تمدن.
لینک پیوستن👇: https://eitaa.com/roozgaran
تبیین و تقییدات ولایت.pdf
976.9K
🇮🇷تبیین و تقییدات ولایت 🇮🇷
✍️ دکتر اصغر خلیلی
🔸 درآمد
ولایت مقیّده از گستره ولایت مطلقه برخوردار نیست؛ عناوینی که برای تقیید ولایت در کلمات بهچشم میخورد عبارت است از: امور حسبی، احکام فرعی، قانون اساسی، مجاری إعمال ولایت و صفات حاکم که به اجمال به آنها خواهیم پرداخت و سپس فرجام و نتیجه این بحث و بحث ولایت مطلقه را بیان خواهیم کرد:
🔹تبیین اول: ولایت مقیّده یا ولایت حسبه
ولایت مقیّده یا حسبه؛ با فرض ولایت بودن حسبه، اصطلاحاً در مقابل ولایت مطلقه قرار دارد. مصادیق حسبه، امور ضروری همانند سرپرستی سفیه و صغیر و مانند آن است، البته این واژگان مضیق حسبه بوده، واژگان موسع هم دارد که دایره شمولش خیلی از مصالح عمومی همانند حکومت را خواهد گرفت.
🔹تبیین دوم: ولایت مقیّد به احکام فرعیه
امام خمینی(ره) در نفی تقیید ولایت به احکام فرعی در پاسخ به آیتالله خامنهای دامظله فرمود: اگر اختیارات حکومت در چارچوب احکام فرعیه الهیه است باید عرض حکومت الهیه و ولایت مطلق مفوضه به نبی اسلام(ص) یک پدیده بیمعنا و محتوا باشد ... ».
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚📚منبع: نشریه الکترونیکی 10.
⚛️ما اصلا احساس نمیکنیم که ماه رجب آمده!
ما وقتی بچه بودیم ماه رجب و شعبان كه میآمد احساس میكردیم؛ چون مرحوم پدر ما وقتی ماه رجب میآمد همه اوضاع و عباداتش فرق میكرد. ایشان و والده ما در ماه رجب، پنجشنبهها و جمعهها روزه میگرفتند و گاهی پدر ما هر سه ماه رجب و شعبان و رمضان را روزه میگرفت. ماه رجب در منزل ما فرق داشت. حالا اصلا خود ما احساس نمیكنیم كه ماه رجب آمده، و باید با تقویم آن را پیدا كنیم!
📚آشنایی با قرآن، ج۱۴، ص۹۴،مرتضی مطهری
عرفان در ادعیه.pdf
280.5K
🌴عرفان در ادعیه🌴
✍️ سیَد علی احمدی امیری*
🔸درآمد
ادعیه وارده از پیامبر اسلام و ائمه(ع) یکی از منابع غنی در متون دینی خصوصاً مذهب شیعه است؛ که سرشار از معارف بلند توحیدی است و در حقیقت این ادعیه شارح قرآن و قرآن نازلند.
برخی از این دعاها از چنان عمق و عظمتی برخوردارند که تفسیر آنها بدون آگاهی از مبانی عرفانی امکانپذیر نیست؛ مگر به مجرد ترجمه و یا حمل بر مجاز. برخی ظاهر اندیشان نیز ممکن است اینگونه ادعیه را حمل بر غلوّ کرده و بر سند آن خدشه کنند.
چنین دعاهایی که فراوان هم هست، فوق فهم اهل کلام و اخلاق است؛ برای مثال فقراتی مانند: «لَا فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إِلَّا أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ» در زیارت ماه رجب و: «ذِكْرُكُمْ فِي الذَّاكِرِينَ وَ أَسْمَاؤُكُمْ فِي الْأَسْمَاءِ وَ أَجْسَادُكُمْ فِي الْأَجْسَادِ وَ أَرْوَاحُكُمْ فِي الْأَرْوَاحِ وَ أَنْفُسُكُمْ فِي النُّفُوسِ» که در زیارت جامعه کبیره است.
برخی از این فقرات اگر صد صفحه شرح هم داده شوند، جای تعجب نیست؛ ولی متأسفانه بر بسیاری از این ادعیه یا شرحی نگاشته نشده و یا شروح نوشته شده به بطن ادعیه راه نیافته است. البته شرحهای اندکی مانند شرح اسماءالحسنی (شرح دعای جوشن کبیر) و شرح دعای سمات مرحوم ملاهادی سبزواری و شرح دعای سحر امام خمینی(ره) را میتوان یافت که به تفسیر عرفانی ادعیه پرداختهاند.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚📚منبع: نشریه معارف، شماره 114.
جریان شناسی سیاسی فکری عصر امام هادی (علیه السلام).pdf
598.5K
جریان شناسی سیاسی و فکری امام هادی علیه السلام
✍️سمیه شریفی
چاپ در
مجله پیشرفت های نوین در روانشناسی ،علوم تربیتی و آموزش وپرورش
✏️https://eitaa.com/safiramin
نشریه معارف
⚛️ قابل توجه اساتید و گروههای فعال معارف در فضای مجازی ⬇️امکان معرفی کانال های اساتید و گروههای معا
آرامش زندگی
❇️ لیلة الرغائب شب رغبت هاست نه آرزوها!
حضرت آیت الله جوادی آملی، ليلةالرغائب را شب رغبت برشمردند و بیان داشتند:
🔹 اميدواريم در ليلةالرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشيم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشيم؛ رغبت يعني ميل نه آرزو؛
🔹ليلةالرغائب به معناي شب آرزوها نيست بلکه شب رغبتها و گرايشها و مجذوبشدنهاست.
🔹خداي سبحان جنّاتي دارد كه ما را به آنها ترغيب كرده و براي روح ما هم بهشتي دارد كه ما را به آن هم ترغيب كرده است.
🔹 در قرآن کریم آمده که مردان باتقوا یک بهشتي دارند (جَنَّاتٌ تَجْرِيْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ که جنت جسم و بدن است، و يك بهشت ديگري هست كه آن براي روح ماست و اين را با واو عطف بيان نكرده، ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت براي روح و جان ماست كه نزد خدا قرار بگيريم!
🔹اوساط اهل ايمان، رغبتشان در ليلةالرغائب به [جنت جسمانی] است و اوحدي از اهل ايمان گذشته از اينكه آن بهشت را طالب هستند [جنت روحانی] را هم مورد رغبت و ميل و گرايش و انجذاب خود قرار ميدهند.
🔹 درباره چنين گروهي گفته ميشود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است كه ـ انشاءالله ـ در ليلةالرغائب به اين رغبتها بار يابيم.
✔️ برگرفته شده از آرشیو درس اخلاق
حضرت استاد آیت الله العظمی جوادی آملی
https://eitaa.com/aramzendgi