eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
313 ویدیو
578 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها: کرسیها و نشستهایی که شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ برگزار می شود. منبع: کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
مهندسی فرهنگی.pdf
372.7K
⚛️بازخوانی مفهوم مهندسـي فـرهنگي با نگاه بر آسيب‌شناسي فرهنگي در نظام آموزش عالی ✍️دکتر سید حسین ابراهیمیان 🔻درآمد در جهان پرشتاب امروز، پیشرفت‌های خیره‌کنندة فناوری اطلاعات و توسعه روزافزون صنعت گردشگری که تحولات وسیعی را در مسیر جهانی شدن به جوامع تحمیل می‌کند و زندگی انسانی را هر روز به گونه‌ای در می‌نوردد؛ موجب شده که امروزه معنا و مفهوم مرزهای جغرافیایی و سیاسی کمرنگ گشته و مفهوم جدیدی تحت عنوان مرزهای فرهنگی پدیدار گردند که رویارویی و تعامل فرهنگ‌ها را بیش از گذشته مورد توجه و مداقه قرار داده‌اند؛ که در صورت عدم تجهیز نظام مدیریت راهبردی فرهنگ ملی به ابزارهایی چون مهندسی فرهنگی در جهت بازشناسی و مواجهه با تهدیدها و فرصت‌های پیش‌رو، ضمن حذف وجوه ضعیف و ناکارآمد فرهنگ بومی، سایر اجزای مفید و کارآمد آن نیز در کورة ذوب جهانی‌سازی فرهنگ‌ها از بین خواهد رفت. با در نظر گرفتن این مهم در برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري‌هاي فرهنگي، فرهنگ را بايد به گونه‌اي تعريف كرد كه قابلیت برنامه‌ريزي، سياست‌گذاري و ارزيابي داشته باشد و در رصد عوامل شكل‌دهنده به فرهنگ، هويت فرد و جامعه به عنوان منشاء رشد و تعالي يا سقوط اجتماع انساني يكي از گام‌هاي اساسي در مهندسي فرهنگي جامعه به حساب می‌‌آيد. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 91. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
☸️«ایمان و امید»؛ قصه این است! رهبر معظم انقلاب در سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران(14 خرداد 1402) از گفتند: «آن چیزی که امام را در این راه پیش برد، او را قادر کرد که این تحوّلهای عظیم را در سطح کشور، در سطح امّت، در سطح جهان برای طول تاریخ به وجود بیاورد، عبارت بود از ایمان او و امید او؛ ایمان و امید. ... خب اگر چنانچه در مقابل این حرکت [دشمن]، ملّت ایران بخواهد حرکت کند، به چه چیزی احتیاج دارد؟ من عرض می کنم، احتیاج دارد به همان نرم‌افزاری که امام در وجود خود داشت و به مردم توصیه می کرد؛ یعنی ایمان و امید.» 🔷🔹🔸به این مناسبت از استادان و فرهیختگان متعهد همراه نشریه معارف دعوت می شود که نقطه نظرات عالمانه خود را در این باب با دیگر بزرگواران حاضر به اشتراک بگذارند. نشریه معارف افتخار می کند که بسترساز این تعاطی افکار و گفتگوهای عالمانه باشد. بسم الله
نشریه معارف
#بسم_الله ☸️«ایمان و امید»؛ قصه این است! رهبر معظم انقلاب در سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ای
⚛️ درباره ایمان و امید ✍️ محمدامین رضایی 🔹مرحوم آیت الله شاه آبادی استاد امام(ره) در شذرات المعارف(شذره اولی ص۴۵) در باب ریشه مشکلات و آسیب‌ها در جامعه اسلامی (اسباب ممرضه) از سه بیماری نام میبرند: ۱. غرور مسلمین به حقانیت خود ۲. ۳. تفرقه و از بین رفتن رشته اخوت در جامعه. مساله ناامیدی درد بزرگ جامعه امروز ایران است. 🔸تحلیل مرحوم شاه آبادی این است که جامعه ای که «گرفتار چاه پرتگاه یاس» می‌شود و آرزوهای خود را از دست رفته یا غیر قابل دسترسی می یابد خود را «بری و عاری از تکلیف» می بیند. احساس «تکلیف گرایی» به ویژه در ساحت «امر جمعی» را از دست می‌دهد و طبیعتا به سکون مبتلا می شود. رخوت و فردگرایی افراطی هر دو محصول نامیدی اجتماعی است آنچه در جامعه‌ اجتماعی عمیقا شاهدیم. جامعه ای که «رویای جمعی» ندارند، یا رویا پردازی را ممکن نمی‌داند متوقف می‌شود و توقف زمینه انحلال است. 🟡به نظر آنچه ما را در ساحت فردی و اجتماعی می‌تواند از خطر ناامیدی دور کند دو امر است: 🔻۱. الاهیات امیدواری؛ این مساله بیشتر در ساحت فردی است. را می‌شود اینجا گنجاند. شیعه مبتنی بر گزاره های الاهیاتی در طول تاریخ نشکسته و استوار مانده است. در این باره در این یادداشت و صوت کوتاه به این امر پرداختم؛ بخوانید. 🔻۲. عمل گرایی و خلق امکان های جدید در جهت پویایی و امیدافزایی. این بیشتر وظیفه حکمرانی است. گشایش های اقتصادی-سیاسی بخشی عمده ماجراست. امروز خلقِ امید بیش از "حرف درمانی" عمل محسوس می‌خواهد. در این زمینه دولت باید روی چند کلان مساله با دایره مخاطب چند میلیونی مثل مسکن دست بگذارد و "پیشبرد میدانی" و "گزارش رسانه ای" را به عنوان دو خط ممتد جلو ببرد. در حوزه سیاسی ایجاد بسترهای گفتگوی آزاد واقعی در رسانه ملی، امکان تبادل نظر در قالب جلسات تخصصی بین نخبگان از سلایق مختلف با مسئولین در رده های مختلف، رفع فیلتر شبکه های مجازی و‌‌...نیز می‌تواند فضا را مثبت تر و امکان های دیگر را نیز فراهم کند. 🔸امروز هر رویکردی که موجب شود احساس "قفل شدگی" و "بی امکانی" برای اصلاح مساله ها در بین‌ نخبگان و توده مردم شکل بگیرد، یک خطر بزرگ برای جامعه ایران است. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ هر نوع تغییر در اجتماعات دینی را نادرست ندانیم دکتر سیدمجید امامی، استاد دانشگاه امام صادق(ع) و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، در نشست علمی «موسیقی و مناسک دینی»: ✅ زیستگاه و گنجنیه فوق‌العاده بالایی که موسیقی نواحی و اقالیم فرهنگی ما دارد هنوز کشف نشده است تا عمق معنایی و محتوایی آن در خدمت نظام فرهنگی و معنوی ما قرار گیرد و این ظرفیت به نظر بنده در حد ۵% شکوفا شده است. ✅ با دو روش می‌توان با مسئله هنر موسیقی روبرو شد؛ اول اینکه بگوییم اصلاً موسیقی و نماهنگ‌های مذهبی، تبلیغ دین نیست؛ دوم این که بگوییم اینها در درون نظام تبلیغ دینی است و نهادهای تبلیغی پیگیری می‌کنند و ما در آئین‌ها و مناسک مذهبی شاهد آن هستیم. ✅ مشکل جدی ما این است که روی تغییر فرهنگی در دامان و ذیل نورافکن بسیار مبارک فقه کار نکرده‌ایم. تغییرات فرهنگی درون‌زا و برون‌زا، مبتنی بر ابزار و غیرابزار و مخاطب‌پسند و غیرمخاطب‌پسند و زودرس و دیررس و ... همه می‌توانند موضوعات فقهی باشند و باید مبتنی بر فقه بررسی شوند. ✅ متأسفانه در تاریخ مواجهه با موسیقی با مشکل خلط بین موسیقی و غنا مواجه هستیم. یک کاربردی از موسیقی توسط مترفین و مسرفین و درباریان و اشراف و اهل مجالس لهو و لعب و طرفداران قول‌الزور سراغ داریم ولی آیا می‌توان این نوع کاربرد را به مطلق موسیقی نسبت دهیم؟ ✅ سرودها و نماهنگ‌های مذهبی ظرفیت بالایی برای آشنا کردن مردم با مفاهیم مذهبی دارد؛ و البته کارکرد سرگرمی و تقویت هویت و انسجام اجتماعی را هم به همراه دارد. مردم نیازمند سرگرمی هستند و بسیاری از شبکه‌های صدا و سیما به موسیقی نیاز دارند و باید در نظام مصارف فرهنگی مدنظر قرار گیرد. ✅ ما زیبایی موسیقیایی را به اسم اینکه بد است به دانش‌آموزان یاد نمی‌دهیم آن وقت هر نوع زباله‌ای را به نام موسیقی مصرف می‌کنند و ما نسبت به این سوء هاضمه بسیار خطرناک مسئولیت داریم. ✅ بخش مهم پیاده‌روی اربعین که ریشه بسیار جدی دینی و مذهبی دارد در بستر فرهنگ و نهاد رخ می‌دهد و بخش زیادی از آن مبتنی بر فرهنگ غیرتمندی نسبت به میهمان از سوی میزبانان عراقی است. اگر علمای ما نسبت به این مهمانی مقدس و مائده الهی و میزبانی مخالفت می‌کردند امروز خبری از اربعین نبود. ایکنا. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ امکان پاسخ‌گویی به مسائل جدید را فراهیم کنیم دکتر سیدرضا حسینی (استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) در نشست تخصصی با عنوان: "حکمرانی مطلوب در اندیشه امام خمینی(ره)" در پژوهشکده مطالعات معارف اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی: 🔶صرفاً با روش‌های فقهی نمی‌توانیم بر مشکلات و شکاف‌های ایجاد شده غلبه کنیم. اگر چه حکمرانی متعالی که زمینه رشد فرد و جامعه را فراهم کند، شایسته‌ترین نوع حکمرانی است اما باید بپذیریم در این موضوع و موضوعات مشابه، صرفاً با روش‌های فقهی نمی‌توانیم بر مشکلات و شکاف‌های ایجاد شده غلبه کنیم. 🔷در این موضوع، توجه به تمدن اسلامی بسیار مهم بوده و ضروری است که در چارچوب حکمرانی تمدنی از همه ظرفیت‌های موجود فکری، فلسفی، جامعه‌شناسی، سیاسی و .... استفاده کنیم تا امکان پاسخ‌گویی به مسائل جدید را داشته باشیم و بتوانیم بر آنها غلبه کنیم. 🔸محتوای کامل نشست به آدرس: pfme.ac.ir/Zw8pq 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
معارف با دو بال.pdf
99.4K
📕معارف با دو بال «آموزش» و «پژوهش» پرواز مي‌كند!📗 ✍️نقطه نظرات دكتر عين‌الله خادمي ❓لطفا ارزيابي خود را از وضعيت فعلي گروه‌هاي معارف اسلامي، بفرماييد. از نظر شما چالش‌ها، فرصت‌ها، بايدها و نبايدهاي پيش روي اين گروه‌ها چيست؟ 🔷گروه معارف اسلامي مثل ساير گروه‌ها، يك گروه دانشگاهي است كه در كنار وظايفي كه ساير گروه‌ها به عهده دارند، وظيفه خاصي را بر عهده دارد و آن وظيفة هدايت و راهبري دانشجويان در راستاي اهداف اسلام و انقلاب اسلامي ايران مي‌باشد. ما چون يك گروه دانشگاهي هستيم پس بايد اقتضائات گروه دانشگاهي را در نظر بگيريم. در ميان گروه‌هاي دانشگاهي متعارف است كه هر گروه بايد با دو بال حركت كند: بال آموزش و بال پژوهش. درست است كه گروه معارف اسلامي كاركرد خاصي غير از كاركرد ساير گروه‌ها دارد و ما هم توقع بالايي از آن داريم، ولي اگر ما چون به عنوان يك گروه آموزشي مشغول فعاليت هستيم در دانشگاه به اين نكته توجه بهينه نداشته باشيم، قطعاً با مشكل مواجه مي‌شويم. در قسمت آموزش و همچنين در پژوهش يك استاد خوب بايد از شاخص‌ها و استانداردهاي لازم برخوردار باشد. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 91. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚛️ دو‌ اصل مهم و کلیدی انقلاب اسلامی که فلسفه وجودی آن را شکل می دهند؛ از نظر استاد شهید مطهری عبارتند از: ۱. عدالت خواهی ۲. احترام به آزادی های واقعی 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
تذکر و تذکاری در پی مرگ دکتر فیروز نادری ✍ استاد دکتر علی نصیری گیلانی پروفسور فیروز نادری از چهره های علمی جهان و افتخار کشور که سال ها در ناسا خدمات شایسته ای داشت، چشم از جهان فروبست. چندی قبل (در همین کانال) ضمن تجلیل از مقام شامخ علمی وی، از اظهار نظر او در باره عدم باورمندی به مبدا و معاد و نیز اهانت به روحانیت گله کردیم. اینک چند نکته کوتاه و درس آموز را قلمی می کنم: 🔹 ۱. اگر در علم و فناوری شهره آفاق باشیم و نام ما در تارک تاریخ بدرخشد و در پیشگام تربن کشور دنیا از نظر علم و فناوری بسر بریم، با یک مکث کوتاه قلب و برخورد سر با دیوار، همه بدن از کار می افتد و با کمال عجز و ناتوانی تسلیم مرگ؛ همان سنت حتمی الهی می شویم. کاش فیریک دان و فیزیک شناس شهیر ما که حاکمیت همه قوانین بر اجزای عالم را با همه وجود خود تجربه کرد، از خود می پرسید اگر حکم و حاکمی در عالم نباشد، چرا باید این قدر در برابر اراده قاهر الهی؛ مبنی بر حتمیت مرگ، بیچاره و بی پناه باشیم؟! پیامبر اکرم (ص) چقدر به جا در نخستین جمع و دعوت خانوادگی فرمود: کما تنامون تموتون و کما تستیقظون تبعثون. 🔹۲. به تعبیر حضرت امیر (ع) که فرمود: « اذا هلک امرأ قال الناس ما ترک و قالت الملائکه ما قدم»، بلافاصله پس از مرگ ایشان همه زبان ها و قلم ها به جریان افتاد و از دستاوردهای علمی و افتخارات وطنی وی به ستایش یاد کردند. اما در این بین کسی نمی پرسد که این کمالات و افتخارت تنها به کار این دنیای فانی می آید، آقای نادری برای آن جهان دیگر چه کرده و چه زاد و توشه ای پیش فرستاده است! گویا اگر کسی تنها از روی ظن و گمان جهان آخرت را به کناری وانهد، دیگر با او کاری ندارند و نخواهند پرسید که برای خدا چه کرده ای! کاش امثال پروفسور نادری نصیحت پاسکال را گوش فرادهند که بر اساس برهان شرط بندی می گوید: سرمایه بی نظیر جان خود را با انجام کمتربن حد از اعمال نیک و عبادات بیمه کنید که اگر سخن پیامبران درست باشد، سود آن بی پایان است. 🔹 ۳. معیار ما آدمیان که محصور در حصار تنگ دنیا هستیم، همین امور اعتباری است. چه کسی چه مرتبه علمی دارد؟! چند نظربه علمی ارایه کرده است؟ چند کتاب و مقاله تولید کرده است؟ چند بار نام کشورش را شهره آفاق نموده است؟ اینها البته امور مهمی هستند و در جای خود بسیار لازم و ضروری به شمار می روند، اما باید باور کنیم که در عالم معنا معیارها اموری دیگراند؛ تا آن جا که در آن جا گمنامی از شهرت محبوب تر تلقی می گردد و در کنار احترام به معیارهای ظاهری، بر مولفه های ناظر به معنا و معنویت تکیه می شود. باید پرسید که کارنامه آن مرحوم در عالم معنا در چه قد و قواره ای است؟! خدا کند که ما را در آسمان بیشتر از زمین بشناسند و اموری حقیقی و نه اعتباری محض در کارنامه عمر ما ثبت گردد! ظهر شنبه بیستم خرداد ماه ۱۴۰۲ 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها: کرسیها و نشستهایی که یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ برگزار می شود. منبع: کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
عرفان واره های نوپدید.pdf
303.4K
🖍آسيب‌شناسي عرفان‌واره‌هاي نوپديد ✍️آيت‌الله مصباح يزدي٭ 🔻مشكلات رواني غرب امروزه جهان غرب با مشکلات بسياري مواجه است. بيش از يک قرن است مشکلات فرهنگي، آنها را در وضعي ناآرام قرار داده است. امروز نسل جديدشان براي رسيدن به آرامش، هر كاري مي‌کنند؛ ولي هيچ راهي براي رسيدن به آرامش نمي‌يابند. در نهايت هم از فشار، اضطراب‌، دلهره‌، نگراني‌ و فشارهاي روحي به مواد مخدر، مسکرات و داروهاي روان‌گردان روي مي‌آورند تا شايد لحظه‌اي آرامش يابند. تنها به اين مسئله دلخوش‌اند که به‌رغم همه اين مشکلات، اقتصاد پيشرفته‌اي داريم؛ در حالي‌كه مهم‌ترين مراکز اقتصادي پيشرفته دنيا دچار آفت‌هايي جدي‌ شده‌اند و به‌زودي شاهد سرنگوني اين نظام سرمايه‌داري خواهيم بود. همة اين مشكلات به اين دليل است که از مسير خدادادي منحرف شده‌اند و خواه‌ناخواه دودش هم به چشم‌شان خواهد رفت و آنها را به آفت‌هايي مبتلا خواهد کرد. اگر در كشور ما هم مشکلات فرهنگي، رواني، اخلاقي، اجتماعي و خانوادگي وجود دارد، بر اثر موجي است که از آن توفان به ما سرايت کرده؛ موجي كه بر اثر پيشرفت رسانه‌ها و ماهواره‌ها در بين جوانان ما گسترش يافته است. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 91. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️"نکته پرانی" در فضای مجازی و راهکارِ رهایی ✍️دکتر حسن (دانشگاه پرینستون) 🔹درباره آسيب شناسی فضای مجازی بسيار گفته اند و خوانده ايم و شنيده ايم. يکی از آسيب های آن به نظرم در فضای روشنفکری و نظری ايجاد توهم عالم بودن و صاحب "سخن" بودن است. تا قبل از عصر رسانه های اجتماعی انتشار يک مطلب حتی در يک روزنامه دست چندم کار ساده ای نبود. اما الآن به لطف رسانه های اجتماعی هر کسی می تواند از حق اظهار نظر برخوردار باشد. اين البته جنبه مثبت وجود چنین رسانه هایی است. 🔸منتهی مشکل آنجاست که کارکرد رسانه های اجتماعی هنوز کاملا مورد بحث و بررسی قرار نگرفته. مثلا اينکه در سياست و اجتماع و دين و فرهنگ و علوم هر کدام چه راه هایی وجود دارد که بتوان با آنها ميان اظهار نظرهای با پشتوانه و بدون پشتوانه علمی تشخيص داد و تمايز برقرار کرد؟ رسانه های اجتماعی در چه حيطه هایی می تواند بستری برای گفت و شنود باشد و در کجاها نيازمند حفظ حدود شناخت علمی و تخصصی هستيم؟ اظهار نظر چه کسانی را بايد در رسانه های اجتماعی و در چه موضوعاتی مورد توجه قرار دهيم؟ 🔹مسلم است که موضوعات بسياری در اجتماع و سياست هست که می تواند عرصه اظهار نظر و رايزنی عمومی باشد و اساسا تنها در پرتوی خردی جمعی می توان درباره آن به بحث و بررسی و روشنگری پرداخت. اما موضوعات علمی چطور؟ جايگاه تخصص چيست؟ سهم "جامعه علمی" در هر رشته ای چيست؟ آيا پسنديده است در عرصه رسانه های اجتماعی بحث های علمی و تخصصی را دامن زد؟ اگر اين بحث ها مطرح می شود چه راه هایی وجود دارد تا مانع از سيطره عوام گرایی و شانتاژهای رسانه ای بر بحث های علمی شويم؟ چه راهی وجود دارد که علم و تخصص را از سياست زدگی و يا غلبه موج های زمانه برحذر داريم؟ چطور می توان از علم در برابر موج های رسانه ای حفاظت کرد؟ 🔸به نظرم يک راهش اين است: در مباحث علمی و آکادميک ملاک های متناسب با "جامعه علمی" هر رشته ای را حتی در رسانه های اجتماعی محترم شماريم. مثلا از کسی که حتی يک کتاب، سهل است يک مقاله آکادميک در موضوعی علمی که در رسانه ای اجتماعی از آن سخن می گويد منتشر نکرده و از طرق معمول تخصص و دانش خود را به محک داوری نگذاشته سخنی و يا بهتر بگويم اظهار نظر مهمی را در رسانه های اجتماعی نپذيريم. در غير اين صورت علم، و به ويژه علوم انسانی در زير ضربات و شانتاژهای رسانه ای له خواهد شد و اسير موج های رسانه ای و "نکته پرانی" های مجازی خواهد گردید؛ نکته پرانی های کسانی که سرمايه ای علمی جز همين "مداخله" های مجازی ندارند... . 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ دو افشای تاریخی درباره نفوذ بهائیان در ایران 🎙 حجت الاسلام محمدصادق ابوالحسنی (پژوهشگر تاریخ معاصر و از همراهان نشریه معارف) در گفت و گو با خبرگزاری مهر: 1️⃣ نقش بهائی‌ها در کشف رضاخان و معرفی به انگلیسی‌ها! نقش بهائیت در کودتای انگلیسی ۱۲۹۹: اردشیر جی (سَر جاسوس انگلیس در ایران) خطاب به عین الملک (پدر امیرعباس هویدا و چهره بانفوذ بهایی) گفت: از شما خواهشمندم که با محفل بهائیان به مشورت بنشینید و از آنها بخواهید تا صاحب منصبی بلند قامت و خوش قیافه پیدا کنند و به شما معرفی نمایند و شما آن صاحب منصب را با من آشنا کنید، اما به دو شرط: اولاً حتماً باید صاحب منصب "قزاق" باشد؛ نه "ژاندارم". ثانیاً "شیعه اثنی‌عشری خالص" نباشد!! عین ‏الملک هم اردشیر جی را با رضاخان آشنا کرد. 2️⃣ تفاوت برخورد انگلیس با بهائی و شیعه اثنی عشری! یکی از سیاستمداران پر اطلاع عصر پهلوی می‌گوید: «در سفارت انگلیس اگر می‌خواستند از ایرانیان استخدام کنند حتماً یا یهودی یا ارمنی یا بهایی، گهگاه زردشتی، و برای مشاغل نازل‌تر از قبیل فراشی و نامه ‏بری و نامه‌رسانی و باغبانی و غلامی، از پیروان فرقه علی اللّهی (غلات) برمی‌گزیدند، و به عبارت دیگر، مستخدمین بومی سفارت انگلیس از هر فرقه‌ای بودند غیر از شیعه اثنی ‏عشری»! [سوابق رضاخان و کودتای سوم حوت 1299، گفت وگو با محمدرضا آشتیانی زاده، به اهتمام سهلعلی مددی، مندرج در: تاریخ معاصر ایران، کتاب سوم، زمستان 1370، ص 104] لینک مشروح گفت و گو کانال نشریه معارف: https://eitaa.com/maarefmags_ir
تفسیر موضوعی نهج البلاغه.pdf
170.4K
📗«چند و چوني درباره كتاب «تفسير موضوعي نهج‌البلاغه»📗 ✍️در گفتگو با مؤلف اثر، حجت الاسلام علي رهبر اسلامي ✍️محمدهادي منصوري ❓لطفا بفرماييد چه اهدافي براي تأليف «تفسير موضوعي نهج‌البلاغه» در نظر داشته ايد؟ ✅ بنده از سال¬هاي دور آرزو داشتم كه نهج‌البلاغه به عنوان يكي از معرف‌‌هاي شخصيت اميرالمؤمنين(ع) در اين عصر و زمان، عضوي از پيكر درس‌‌هاي دانشگاه¬ها بشود و رويكرد به اين كتاب رونق تازه بيابد. قبل از پيروزي انقلاب اسلامي با اثر ادبي جواد فاضل آشنا شدم و اشتياق يافتم كه متن¬هاي متقن ترجمه مرحوم فيض الاسلام را به زبان ادبي نوين فارسي برگردان كنم. در كنار تدريس تفسيـر قرآن كريم، نهج‌البلاغه را در اكثر محافـل بهانه بحث قـرار مي¬دادم، به خصوص در دوران دفاع مقدس كه بسيار به جا بود و در ميان عاشقان شهادت جايگاه ويژه‌اي مي‌يافت. اولين كتاب مرتبط بنده با نهج‌البلاغه به عنوان «پيراستن و آراستن» مورد اقبال دانشجويان دانشگاه صنعتي اصفهان قرار گرفت و به عنوان دو واحد در درس اخلاق اسلامي جايگاهي يافت. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 94. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
آمیخته شدن علم و معنویت! 1⃣ حدیث منصوب در حسینیه امام(ره) در دیدار امروز رهبر معظم انقلاب با دیدار دانشمندان و مسئولان صنعت هسته‌ای کشور: 🎙(ﷺ): 🔸«العِلمُ وَديعَةُ اللّهِ في أرضِهِ، وَ العُلَماءُ اُمَناؤُهُ عَلَيهِ، فَمَن عَمِلَ بِعِلمِهِ أدّى أمانَتَهُ، و مَن لَم يَعمَل كُتِبَ في ديوانِ اللّهِ تَعالى أنَّهُ مِنَ الخائِنينَ». بحارالأنوار : ج۲ ص۳۶ ح۴۰ «دانش، وديعه خدا در زمين اوست و دانشمندان، امينان او بر آن هستند. پس هر كس دانش خود را به كار بندد، امانتش را ادا كرده است و هر كس به كار نبندد، در ديوان خداوند متعال، جزو خيانتكاران نوشته مى‌شود». ✧═┅┄┅═✧ 2⃣ کلام رهبری 🎙: در حادثه‌ رنسانس اساسی‌ترین خطی که وجود داشت، تقابل علم و دین بود. یعنی می‌خواستند بگویند اگر می‌خواهید از لحاظ علمی پیشرفت کنید دین و معنویت و اینها را بگذارید کنار. این مهمترین یا یکی از مهمترین خطوط اصلی حرکت غربی‌ها در رنسانس بود. چهارصد، پانصد سال می گذرد از این حادثه. امروز در کشور جمهوری اسلامی که کشور معنویت است، جمهوری اسلامی است. مهمترین کارهای علمی دارد انجام می گیرد در رقابت با کسانی که سال های متمادی است در این رشته‌های علمی دارند کار می کنند. چه کسانی دارند این کار را پیش می‌برند؟ جوانان مؤمن. فخری‌زاده و شهریاری نماز شب خوان، اینها دارند پیش می‌برند کار را. یعنی علم و معنویت این‌جور به هم آمیخته شده. (۱۴۰۲/۰۳/۲۱) 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir