eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
315 ویدیو
580 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 دفتر ۴۷ ؛ خواستگاری 🔻 ۷۲ پرسش و پاسخ دانشجویی با موضوعات : . خواستگاری در اسلام . دلیل خواستگاری پسر . روش های همسریابی . استخاره در ازدواج . ادامه تحصیل . روش تحقیق . ارتباط قبل از خواستگاری 📚 برای مشاهده متن کامل کتاب، به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/!k47 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ ، بله و روبیکا @Porseman_com 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 اسلام اموی چگونه اسلامی است؟ نکاتی درباره تأسیس دولت اموی به بهانه هزار و چهارصدمین سال آن ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رسول جعفریان 🔹امسال هزار و چهارصدمین سال تأسیس دولت اموی است. ابن عبدالبر در کتاب استیعاب می‌گوید: در جمادی الاولی سال ۴۱ بود که حسن بن علی (ع) حکومت را تسلیم معاویه کرد و آن وقت ۶۶ ساله دو ماه کمتر داشت. معاویه تا رجب سال ۶۰ حکومت کرد و پس از دولت یزید و پسرش معاویه دوم، دولت اموی، در شاخه مروانی تا سال ۱۳۲ جمعا ۹۰ سال حکومت کرد. از تاریخ تأسیس آن تاکنون که سال ۱۴۴۱ (قمری) است، دقیقا ۱۴۰۰ سال گذشته است. 🔸اسلام عثمانی یا اموی، در مقابل اسلام علوی شکل گرفت و توانست در یک دوره حساس ۹۰ ساله، با کنار زدن علویان و دیگر رقیبان، نه تنها یک امپراتوری عربی در پهنه وسیعی از ربع مسکون وقت ایجاد کند بلکه تلقی و تفسیر خاصی از اسلام را هم در عمق ذهن امت اسلامی استقرار بخشد. 🔹دوره اموی، از این جهت که نخستین قرن شکل‌گیری فرهنگ اسلامی است، بسیار مهم است و دیدگاه‌های امویان سخت در آن نفوذ دارد. البته همان زمان، جناح‌های مخالف دیگری هم به جز علویان بودند که درباره اسلام عثمانی، تأمل داشته و آن را نمی‌پذیرفتند. خوارج، جناحی از قریش از پیروان خاص شیخین، مانند جریان ابن زبیر و نیز جریانی وابسته به معتزله و مرجئه با رهبری ابوحنیفه که مخالف امویان بودند، اما جریان غالب و اسلام فراگیر متعلق به امویان بود. 🔸اساس این دولت، غلبه دادن نگرش عربی و قبیله‌ای و حاکم کردن عنصر عرب بر اسلام بود. آنها تلاش کردند دین را تفسیر عربی کنند و در این کار موفق بودند. یک تجربه مهم در این دولت، غلبه دادن عنصر «فتح» و «جنگ» و خشونت بود که در اسلام اموی سخت غالب شد؛ خشونتی از نوع حجاج و یا حتی خود عبدالملک و فرزندانش مثل هشام، رنگی بود که اسلام اموی را پوشش می‌داد و وجود کسانی مثل عمربن‌عبدالعزیز که تلاش کرد در این زمینه متفاوت عمل کند، اثری نگذاشت و از آن تنها یک خاطره باقی ماند. 🔹در نگرش سیاسی اسلام اموی، هر نوع شورش و مخالفتی برای اصلاح، نوعی فرقه‌گرایی است و جماعت و طاعت در زمره مفاهیم اصلی هستند. در این نگاه، امام حسین(ع) یک تفرقه افکن است که می‌کوشد الفت و محبت میان امت را از بین ببرد. 🔸اسلام اموی، در این نود سال، برای اصل دین ارزش قائل نبود و از آن فقط به عنوان یک ابزار استفاده می‌کرد. لذا چندان به آموزش دین در میان مردم بها نمی‌داد، اما تسلط سیاسی را اصل می‌دانست. 🔹اسلام اموی، برای فتوحات و توسعه جغرافیایی ارزش زیادی قائل است و یک‌سره کوشش می‌کرد تا بتواند سرزمین‌های بیشتری را در اختیار داشته باشد، اما در تعمیق اسلام در جامعه کاری نمی‌کرد. شواهد تاریخی از دوره امام سجاد (ع) که در همین عصر می‌زیست داریم که مردم با ساده‌ترین احکام شرعی خود آشنا نبودند، اما دامنه فتوحات تا اندلس کشیده شد و ده‌ها هزار اسیر و برده و کنیز و در واقع دخترکان زیبا و ماه روی اندلسی و غیره، سوار بر ده‌ها کشتی، به شام و حجاز آورده شدند تا در کار عیش و زندگی روزمره سران عرب خدمت کنند. 🔸راستش، بردگی که اسلام کوشید آن را کم‌رنگ کند و حضرت رسول (ص) خودش یک بار هم اسیری را برده نکرد، در عصر اول فتوحات و سپس در دوره اموی به صورت یک اصل درآمد و برای همیشه در فقه منتسب به اسلام، استوار شد. اسلام اموی بود که صدها هزار برده ایرانی را به میان اعراب برد و برای آن قاعده و قانون نوشت. در این اسلام، رفتار عربِ فاتح با ایرانی و بربر و رومی، هیچ تفاوتی با مغولان نداشت و مثل هر فاتح دیگری رفتار می‌شد. تلاش بعدی مسلمانان در پیراستن چهره اسلام از آنچه امویان کردند، چه اندازه مؤثر بود، نمی‌دانم. 🔹🔸🔹این یادداشت را نوشتم تا عرض کنم، ما در شناخت اسلام اموی و عثمانی، در شناخت رنگی و لعابی که امویان بر اسلام زدند و آثارش در عمق فکر و فقه اسلامی باقی ماند، هنوز کار جدی نکرده‌ایم. این تاریخ، بهانه‌ای شد تا یادآور شوم که لازم است در این باره تحقیقات جدی‌تری صورت گیرد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚫️ شهادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام بر امام زمان عجل الله فرجه و همه پیروان و محبان ایشان تسلیت باد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 تنها روی عمل و ایمانتان حساب کنید! ❖ قرآن در کمال صراحت می‌گوید همسری یک پیغمبر هم کوچک‌ترین تأثیری در سعادت انسان ندارد. علیه السلام همسری گرفته بود که زیبا بود و حضرت هم به او علاقه‌مند بودند. یک‌مرتبه دیدند حضرت این همسر را طلاق دادند. گفتند: چرا طلاق دادید؟ فرمود: احساس کردم او دشمن جدّم علی است و من ترسیدم از اینکه با پاره‌‏ای از آتش جهنم در یک بستر بخوابم. این مثالی است برای این مسئله‌ که رابطه با همسر خوب، [لزوماً] یک همسر ناصالح را صالح نمی‌کند و اثر روی او نمی‌گذارد. قرآن آب پاک و صاف روی دست همسران پیامبر می‏‌ریزد که روی همسری‏ پیغمبر حساب نکنید، روی عمل و ایمانتان حساب کنید. استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج 8، ص120 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
ترابط.pdf
1.62M
🕋 ترابط يا تقابل عقل و وحي در فرهنگ و تمدن اسلامي ✍️ احمد رضا و محمود رضا صدرايي 🔻مقدمه: سئوال اصلي اين مقاله اين است كه آيا در فرهنگ اسلامي عقل با وحي داراي ترابط است يا تقابل؟ در صورت ترابط با توجه به اهميت و محدوديت عقل و فراعقلي بودن وحي حدود وثغور، ويژگي‌ها، جايگاه، چرايي و چگونگي تلازم و ترابط عقل و وحي چگونه است؟ در ابتدا به تعريف عقل و ويژگي‌ها و محدوديت‌هاي آن اشاره شده است سپس تعريف وحي و ويژگي‌هاي آن مورد بررسي قرار مي‌گيرد. براي پاسخ به اين بحث عميق معرفتي به اجمال به «عقل وحيي» و «طور ماوراي عقل» پرداخته شده است. بررسي و تبيين اين موضوع نياز به كاوش عميق در مبحث «‌عقل‌» و «وحي» دارد. اساس تلاش نگارنده اين مقاله اين است كه اثبات كند آيا بين ‌عقل‌ و وحي ترابط يا تلازمي عقلاني برقرار است يا تقابل و تمايز. تبيين و اثبات چيستي و چرايي اين رابطه درگرو باز پژوهي دقيق وعميق مباحثي است كه به توضيح و تبيين آنها مي‌پردازيم. 🔸عقل واژه ‌«عقل‌» مشترك لفظي است و داراي معاني مختلف و متعددي است. فارابي در رسالة ‌عقل‌ هفتاد و دو معنا براي ‌عقل‌ قائل است. اشتراك لفظي ‌عقل‌ زمينه بروز بسياري از اشكالات رابطه ‌عقل‌ و وحي را باعث مي‌شود. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
⬇️کرسی ترویجی با موضوع: 🌑 شناسایی مکانیسم های موجود در حقوق بین الملل در جهت تحقق حق تعیین سرنوشت مردم ارائه: دکتر سید احمد طباطبایی ناقد: دکتر مصطفی فضائلی مدیر: دکتر مهدی حدادی 🔹دوشنبه ۴ تیر، ساعت ۸:۳۰ 🔸مکان: دانشگاه تهران، دانشکده حقوق، تالار شورای شمار 1 📎لینک حضور مجازی نشست 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود: 🌑 نخستین نشست از سلسه نشست‌های «حکمرانی قرآنی» با محور‌های: ✅حکمرانی قرآنی و نظام مسائل کشور و راه‌حل‌یابی از مسائل کشور ✅نقش‌یابی نظام دانشگاهی و اندیشگاهی در تحقق حکمرانی قرآنی ✳️ با شرکت: حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی حجت‌الاسلام قاسمیان رئیس کتابخانه مجلس دکتر علیرضا معاف معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 🔷 دوشنبه پنجم تیرماه 1402 🔶 ساعت 10 تا 12 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑باید احترام آموزش سنتی خودمان را حفظ کنیم! 🎙دکتر محمدرضا شفیعی‌کدکنی، استاد دانشگاه تهران، در سالروز تاسیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی(دانشکده معقول و منقول) دانشگاه تهران در 4 تیر: 🔹 بنیانگذاران دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، افرادی شریف و وطن‌پرست بودند که با سرمایه‌گذاری از زندگی خود توانستند این دانشکده را به ما تحویل دهند لذا ما مدیون این پیشاهنگان هستیم. 🔸در آن زمان که این پیشاهنگان ساختار آموزشی جدید در ایران، اقدام به پایه‌گذاری نخستین نهادهای دانشگاه تهران کردند نهاد آموزشی ما شکل دیگری داشت که بنده در آن درس خوانده‌ام و معتقدم باید احترام آموزش سنتی خودمان را حفظ کنیم. البته این سخن بنده به معنای انکار آموزش عالی به شیوه دانشگاهی و جهانی نیست بلکه باید از هر سنت فرهنگی که می‌توانیم داشته باشیم یا در گذشته داشته‌ایم استفاده کنیم. 🔹 نسل اول اساتید دانشکده هم در معقول و منقول و هم ادبیات درس می‌دادند. چهار پنج نفر از اساتید آن موقع وجود داشته‌اند که دیگر تکرار نمی‌شوند و از جمله آنها همین بهمنیار، فروزانفر و همایی هستند. بنده آقای عصار و آقای تقوی را درک نکرده‌ام. 🔸 یکی از نکات بسیار مهمی که باید اشاره کنم این است که با هر انسان بزرگی در عرصه فرهنگ و هنر انس و الفت پیدا کنید، بعد از مدتی متوجه می‌شوید که مطالب تکراری زیادی در سخنان آنها پیدا می‌شود اما تنها کسی که یک ثانیه مطلب تکراری نداشت بدیع الزمان فروزانفر بود و این موضوعی بسیار عجیب است که بنده حتی در مطالب نویسندگان بزرگ غربی مشاهده نکرده‌ام. همچنین در علوم مختلف تخصص داشت در حالی که بسیاری از اساتید در رشته خاصی همانند صرف و نحو عربی یا تاریخ یا فلسفه تخصص داشتند. 🔹استاد بدیع‌الزمان فروزانفر، از زمان ظهور اسلام و آمدن مسلمانان به ایران در همان قرن اول تا اندیشه و تفکرات آخرین چهره‌های برجسته ایران را به خوبی می‌دانست لذا وقتی راجع به ادیب پیشاوری سوالی می‌کردید می‌توانست روزها از ساحت‌های مختلف علمی ادیب پیشاوری سخن بگوید که در هیچ کتابی پیدا نمی‌شد. بنده وی را آدم بسیار فروتنی دیدم ‌و ‌قطعا سخن گفتن درباره چنین استاد بزرگی بیش از این برای بنده مقدور نیست. 🌑 فروزانفر از استثنائات تاریخ و فرهنگ ماست! 🎙دکتر فتح‌الله مجتبایی، بنیانگذار رشته ادیان و عرفان در ایران و استاد بازنشسته دانشگاه تهران: 🔸بنده سی سال از عمرم را از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۸۰ در این دانشکده گذرانده‌ام؛ لذا آنچه در دل دارم را در چند کلمه نمی‌توانم بیان کنم. مرحوم‌ بدیع‌الزمان فروزانفر نیاز به معرفی ندارد. وی از استثنائات تاریخ و فرهنگ ماست که در برخی از علوم اسلامی کم‌نظیر و در برخی دیگر بی‌نظیر بود. زمانی که ریاست دانشکده را داشتند بنده در خدمت فرهنگی در شبه قاره هند بودم ولی گاهی به ایران می‌آمدم و وی را ملاقات می‌کردم. ایشان هم غالبا به آن نواحی می‌آمدند و بنده میزبان ایشان بودم. دامنه اطلاعات بدیع‌الزمان فروزانفر حیرت‌آور بود و هرچه درباره وی گفته شود کم است.‌ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 فروزانفر؛ بزرگترین استاد علوم انسانی و اسلامی دانشگاه تهران 🎙دکتر حسن انوری، استاد بازنشسته دانشگاه تهران، در سالروز تاسیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی(دانشکده معقول و منقول) دانشگاه تهران در 4 تیر: 🔹 به نظر بنده و بسیاری از شاگردان استاد فروزانفر، ایشان بزرگترین استادی است که در زمینه علوم انسانی و اسلامی در دانشگاه تهران بر کرسی تدریس نشسته است. بنده پنج سال از مهر ۱۳۴۴ تا اردیبهشت ۱۳۴۹ محضر ایشان را درک کردم و در کلاس درس ایشان در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران حضور می‌یافتم و از بیانات پرفیض استاد بهره‌مند بودم. 🔸 ایشان هفته‌ای دو روز به دانشکده می‌آمدند. رئیس دانشکده ادبیات که آن موقع دکتر ذبیح‌الله صفا بودند به استقبال ایشان می‌رفت و ایشان را به اتاق رئیس می‌برد و بعد از صرف چای، شاگردان قدیمی به استقبال استاد می‌رفتند و سپس در ضلع جنوب غربی دانشکده ادبیات، کلاس تشکیل می‌شد. البته علاوه بر دانشجویان، رجال و استادان و علاقه‌مندان هم در ردیف اول می‌نشستند و علم‌آموزی می‌کردند که از جمله آنها استاد ادبیات عرب مصری و یا سید محمود فرخی‌خراسانی از اساتید بزرگ خراسان بود. لذا کلاس‌های درس استاد فروزانفر، کلاسی عادی نبود. 🔹وقتی سر کلاس درس دانشکده می‌آمد پیشاپیش مثنوی را روی میز می‌گذاشت و حدود ۱۵ تا ۲۰ بیت از مثنوی می‌خواند و سپس آن را کنار گذاشته و شروع به تفسیر و توضیح مطلب می‌کرد و در ضمن سخنان خود ‌تمام زوایای مطلب را بیان می‌کرد و تا حاقِ مطلب را به دست نمی‌آورد سخن را کنار نمی‌گذاشت. اینکه استاد فقید عبدالحسین زرین‌کوب در جایی نوشته، استاد فروزانفر از اساتیدی است که آثار وی به هیچ وجه وسعت اطلاعات و ‌معلومات ‌و عمق دانش وی را نشان نمی‌دهد حرفی کاملاً درست است، هر چند که ‌برخی گفته‌اند این مبالغه است. کتاب‌های استاد فروزانفر به هیچ ‌وجه نشان دهنده عمق دانش ایشان نیست. 🌑 تمرد استادان عصار و فروزانفر از فرمان شاه 🎙دکتر نجفقلی حبیبی استاد بازنشسته فلسفه اسلامی: 🔸از دیگر اساتید دانشکده معقول و منقول مرحوم آیت الله سیدمحمدکاظم عصار بود. از فضلای بسیار برجسته و جامع علوم معقول و منقول و دارای اخلاق نیک و روحیه شاد بودند که تخصص‌های مختلفی در فلسفه، فقه، حقوق، عرفان، ریاضیات، شعر و ... داشتند و شخصیت‌های برجسته‌ای مانند آیت‌الله العظمی سیدمحمدتقی خوانساری، دکتر احمد فردید و ... نزد ایشان تلمذ کرده‌اند. 🔹مرحوم عصار از بدو تاسیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران با آن همکاری و تدریس داشته و مدتی نیز ریاست آن را بر عهده داشته‌اند و از بنیانگذاران قانون مدنی ایران بوده‌اند که هنوز تغییر نکرده است چراکه بر اساس فقه اسلامی نگاشته شده است. 🔸درباره پایبندی استاد عصار به مقام شامخ معنوی روحانیت باید گفت وقتی رضاخان دستور داد روحانیون باید عمامه‌ها را بردارند ایشان از کسانی بودند که مقاومت کرده و حاضر به پذیرش آن نشدند در حالی‌که رضاخان شخصی قلدر بود و هر دستوری می‌داد باید اجرایی می‌شد. این نشان دهنده توجه وی به مقام شامخ روحانیت بوده است. 🔹یک بار شاه به فروزانفر پیام می‌دهد که به مناسبت تولد ولیعهد شعری بسراید که وی پیام می‌فرستد که به اعلیحضرت بگویید شعر خوانی من خشکیده است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌐 ویژه نامه امام باقر علیه السلام ویژه نامه امام محمد باقر علیه السلام در پایگاه 🏷 بیش از ۱۱۰ مطلب متنوع پیرامون ✧ احادیث معصومین(ع) ✧ احادیث موضوعی ✧ احادیث داستانی ✧ شرح حدیث ✧ چهل حدیث ✧ مقالات نشریات ✧ تصاویر حدیثی ✧ معرفی پایگاه‌ها ✧ پرسش و پاسخ ✧ بیان‌ و تحلیل ✧ خبر و گزارش ✧ چند رسانه‌ای ✧ معرفی کتاب ✧ حديث ايام ✧ ادعیه ✧ ويژه ها 🗒 چهل حدیث (فایل Word) 📑 چهل حدیث (فایل PDF) 🌑 چه و از کجا؟ ❖ روایت است که از (ع) در مورد آیه «فَلْینْظُرِ الاِْنْسانُ اِلی طَعامِهِ»[عبس: 24] سؤال شد که: «ما طَعامُه؟» طعام او چیست؟ فرمود: «عِلْمُهُ الَّذی یأْخُذُهُ، عَمَّنْ یأْخُذُهُ ؟»؛ یعنی باید در علمی که می‌گیرد فکر کند که از کجا می‌گیرد و چه می‌گیرد؟ ▫️استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج12، ص43 علیه السلام 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰سومین فراخوان جذب مدرس درس انس با قرآن کریم در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد www.nahad.ir/ZCyqq 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
هفته ای زیر ذره بین.pdf
126.4K
🔍 هفته‌اي زير ذره‌بين 🔎 ✍️ الف.ف.اميدوار 🔻بسيار اتفاق مي‌افتد كه در پاسخ به شخصي كه انجام كاري را از ما خواسته است ‌‌مي‌گوييم: «وقت ندارم». فراوان پيش آمده كه با خود گفته‌ايم: «فرصت انجام فلان كار را ندارم پس...» و بسيار رخ داده كه هر چه در لابلاي ساعات شبانه روز خويش گشته‌ايم زماني مناسب براي پرداختن به فلان كار مهم و ضروريِ خود نيافته‌ايم!. 🔸به راستي آيا اين‌چنين است؟ فرصت ما اندك و ناچيز است؟ زمانهاي مناسب و كافي براي انجام امور لازم و ضروري در زندگيمان يافت نمي‌شود؟ آنقدر وقت ما پر و مشغول است كه نمي‌توان از آن براي پرداختن به امور لازم در زندگي بهره برد؟!. 🌱ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 70. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰 ها؛ ستون پنج دشمن یا سربازان سهم‌ خواه روسی⁉️ 🔸ارائه: دکتر مهدی خورسند تحلیلگر مسائل اوراسیا 🔹دوشنبه ۵ تیرماه، ساعت ۲۰ 📎لینک نشست 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
برای انجام فعالیتهای علمی و فرهنگی، همیشه نیاز به تولید محتوای جدید نیست. شاید گاهی بهتر باشه که منابع ارزشمند موجود رو به بقیه معرفی کنیم! ما نیز در این کانال مفیدترین منابع و نرم‌افزارهای موجود در زمینه‌های 🌷الهیات و اخلاق، تعلیم و تربیت 🌷سیاست، و فلسفه 🌷مباحث مربوط به پیشرفت ایران 🌷و حتی فناوری اطلاعات، و هوش مصنوعی را به شما معرفی می‌کنیم. پس همین حالا برای آشنایی با برخی از ⭐️ بهترین کتاب‌ها و مقالات ⭐️ بهترین آثار سینمایی و مستند ⭐️ کاربردی‌ترین متون دینی و اخلاقی ⭐️ مهم‌ترین رویدادهای علمی‌‌ و فرهنگی ⭐️ موثرترین نخبگان ایرانی ⭐️ و مفیدترین نرم‌افزارها، و یا آدرس‌های فضای مجازی ضمن مشاهده فهرست مطالب، به کانال کم‌نظیر معرفی منابع و ابزارهای مفید بپیوندید👇 🆔 @sarcheshme_danaee 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔻ویـــــژه روحانیـــــون🔻 💠 دوره هـــای مجـــازی مهارت افـــزایی مبلغان 🟡 با موضوع: 💕 امـر بـه معـروف و نـهی از منڪــر 🟢 لــیـنـڪ ثــبــت نــام👇 👉 amrn.ir/d 👉 amrn.ir/d 👉 amrn.ir/d به راحتی، فقط ظرف ۳۰ ثانیه ثبت نام کنید👆 🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
عرفه.pdf
246.5K
🕋 شميم دل‌انگيز استجابت دعا به بهانه نزدیک شدن به روز عرفه ✍️ دكتر عبدالله حاجي علي 🌱 اشاره: خداوند بزرگ به دليل غناي ذاتي كه دارد، هدفي خارج از ذات نداشته، منفعت و فايده‌اي به او بر نمي‌گردد، اما چون حكيم است و كار عبث نمي‌كند فعل و كارش داراي هدف است بنابراين عبادت بندگان منفعتي را عايد خداوند نمي‌كند و اين بندگان هستند كه از عبادت بهره‌مند مي‌شوند. مي‌دانيم كه يكي از برجسته‌ترين عبادات كه به تعبير رسول خدا(ص) مغز آن لقب گرفته، دعاست. وسيله‌اي كه ربط انسان را به خالق و حقيقت هستي برقرار مي‌كند و فقر و نياز ذاتي انسان را براي او به تصوير مي‌كشد؛ اما چون اين رابطه‌ متقابل است از ناحيه بنده ابراز نياز و از طرف خداوند جواب و استجابت است. چنانكه فرمود: «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ» مسأله مهم آن است كه دعا داراي حدود و شروطي است و براي اجابت نيازمند پيش‌زمينه‌ها و لوازمي است و از اين رو شبهاتي پيرامون آن وجود دارد كه نيازمند پاسخگويي مي‌باشد. در اين نوشته در باب مفهوم استجابت دعا، شرايط، زمينه‌ها و موانع آن بحث و بررسي مي‌نماييم. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 70. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰 نشست‌ انتقال تجربه سردبیران ۵ 🔸 با حضور دکتر فتحیه فتاحی زاده استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهراء (س) 🔻 سردبیر نشریات علمی پژوهشی: 📙 تحقیقات علوم قرآن و حدیث، دانشگاه الزهراء(س) 📒 مطالعات فهم حدیث، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین 🗓 سه شنبه: ۶ تیر، ساعت ۳۰ : ۱۰ تا ۱۲ ظهر ✍️ نشست به صورت مجازی از طریق لینک زیر است: https://congress.maaref.ac.ir/enteghale5 https://congress.maaref.ac.ir/ درصورت بروز هرگونه مشکلی در اتصال به نشست با شماره تلفن: ۰۲۵ _ ۳۲۱۱۰۵۶۱ ۰۲۵ _ ۳۲۱۱۰۵۶۴ تماس حاصل فرمایید. جهت مشاهده رزومه استاد از طریق لینک زیر اقدام نمایید: https://staff.alzahra.ac.ir/fattahi/ 🔸🔹🔸🔹 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 مطالبی غريب و عجيب درباره حديث غدير در مقاله "حجة الوداع" دائرة المعارف بزرگ اسلامی ✍️دکتر حسن (محقق و استاد علوم حدیث/دانشگاه پرینستون) نخست عين عبارات بخشی از اين مدخل را با هم مرور کنيم:👇 ⛔️"يکی از بحث برانگيزترين موضوعاتی که در بازگشت از حج در آن سال روی داد، مسئله‌ای است که بنابر روايات متواتر، در غديرخم اتفاق افتاد. در حجةالوداع و در مکان يادشده، پيامبر اسلام (ص) ضمن بيانی از کتاب و اهل بيت (يا عترت) به مثابۀ مصاديق «ثقلين» و تنها بازمانده‌های نبوی برای امتش، با بلند‌کردن دست امام علی (ع)، آن بزرگوار را به‌عنوان وصی خود معرفی نمود. در اين باره نخست بايد گفت ميان صحابه به‌طور جدی در پاسخ به کيستی و تعيين مصداق عترت، به‌ويژه با توجه به گسترۀ وسيع معنای اهل بيت، اختلاف عقيدۀ فراوان روی نمود (نک‍ : ه‍ د، ثقلين). از سوی ديگر دومين موضوع توجه برانگيز در اين خطبۀ تاريخی، که اختلافات اعتقادی بسياری را با ريشه‌ای کهن در ميان مذاهب مختلف سبب شد، سخن دربارۀ تعيين وصی است. در واقع به‌رغم تواتر اين حديث، آنچه پس از درگذشت پیامبر (ص) در تعيين جانشين و خليفۀ مسلمين روی نمود، فهم آنان از خطبۀ نبوی در حجةالوداع بود که در طول تاريخ، فاصلۀ قاطعی ميان پيروان برخی از فرق و مذاهب به وجود آورد (نک‍ : ه‍ د، علی بن ابی طالب (ع)، نیز غدير). " ❓❗️حقيقتا نمی دانم اين مطالب👆 بر اساس چه منبع و مأخذی نوشته شده؟! کجا صحابه پيامبر (ص) درباره معنای عترت و يا "اهل بيت" اختلاف پيدا کردند؟ يا در تعيين مصداق و کيستی عترت به بحث پرداختند؟ کجا گفته شده که مانع صحابه برای قبول حديث ثقلين به ترتيبی که در اينجا گفته شده اين بوده که آنان در اينکه معنای عترت چيست و يا مصداق آن چه کسانی هستند اختلاف داشتند؟ غريب است حقيقتا! تفسيری که اينجا درباره مقدمات و تعيين سرنوشت خلافت در سقيفه ارائه داده شده نه تنها با عقيده شيعه موافقت ندارد بلکه حتی اهل سنت هم هيچگاه درباره حديث ثقلين چنين ادعایی نکردند که: صحابه پيامبر به دليل اينکه در معنا و مصداق عترت اختلاف داشتند، وصايت امير المؤمنين (ع) را قبول نکردند و تن به خلافت ابوبکر دادند! ❓❗️اصلا يعنی چه، که: " دومين موضوع توجه برانگيز در اين خطبۀ تاريخی، که اختلافات اعتقادی بسياری را با ريشه‌ای کهن در ميان مذاهب مختلف سبب شد، سخن دربارۀ تعيين وصی است"؟! در حديث غدير سخن از مولی است و مگر صحابه در معنای مولا اختلاف داشتند؟ کجا آنانی که در سقيفه گرد آمدند چنين استدلال کردند که ما معنای "وصی" را تشخيص نمی دهيم و بنابراين درباره حديث غدير و معنای آن اختلاف پيدا کردند؟ اين مطالب غير مستند و نامفهوم و نادرست جايش در دائرة المعارف بزرگ اسلامی است؟! سند و مدرک اين سخنان چيست؟ 🙏درباره اين موضوع در درسگفتار شماره سوم از سلسله بحث های «انديشه امامت در دو قرن نخست» که يکشنبه ها ارائه می دهيم، بحث خواهم کرد. همين يکشنبه؛ ان شاء الله 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣 شیخ رسانه آیین تجلیل از مقام علمی و تبلیغی حاج آقا قرائتی آیین نکوداشت ۴۴ سال مجاهدت علمی و تبلیغی و فرهنگی استاد حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محسن قرائتی پخش زنده هم اکنون شبکه ۱ سیما https://telewebion.com/live/tv1 🔷در این مراسم، علاوه بر نرم‌افزار چندین‌زبانه «راهی به‌سوی نور» معاونت برون‌مرزی صداوسیما، از صفحه رسمی حجت الاسلام قرائتی در تلوبیون نیز رونمایی می‌شود که کاربران از طریق آن، امکان تماشای ۲۸۵۳ قسمت از برنامه تلویزیونی درس‌هایی از قرآن از سال ۱۳۵۸ تاکنون و همچنین مستند‌های مرتبط با استاد قرائتی را داشته و می‌توانند در پویش تعاملی «معلم دوست‌داشتنی» به‌منظور تجلیل از ایشان شرکت کنند. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌗 سلبریتی ها، کارکردهای اخلاقی شهرت، و مسئله هواداری (به بهانه ویدیوی استقبال طرفداران محمدرضا گلزار) ✍️ دکتر حسینعلی رحمتی (از فرهیختگان همراه کانال) بخواهیم یا نخواهیم سلبریتی ها و چهره هایی که «در» یا «با» فضای مجازی مشهور شده اند، امروزه بخشی از واقعیت جامعه ما و دیگر جوامع هستند. از منظر اخلاقی، هرگونه گفتار و رفتار این افراد برای طرفداران شان واجد عنصر «ارزش بخشی»‌ و «معیار ارزشداوری» است(حتی اگر از دید دیگران خلاف هنجارهای متعارف جامعه محسوب شود). 🔻 بنابراین ، اگر منتقد یا مخالف سبک زندگی و اندیشه این افراد یا طرفداران شان هستیم، راه چاره نادیده گرفتن، تحقیر و تمسخر آنها «نیست» (که نوعا تاثیر معکوس می گذارد)، بلکه بایستی: 1️⃣ زمینه ها و عوامل استقبال و همدلی و همفکری بخشی از جامعه، به ویژه نسل جوان، با آنها را بشناسیم. 2️⃣ برای این کار موضوع را «از چشم این هواداران» و با توجه به «زیست جهان» آنها بررسی کنیم. 3️⃣ به کارکردها و تاثیرات مثبت و منفی سلبریتی ها توجه کنیم. 4️⃣از سلبریتی ها توقع بی جا و بی اندازه و غیرواقع بینانه نداشته باشیم. آنها را در حد همان نقشی که دارند قبول کنیم. 5️⃣ با طرفداران شان با «ادبیات»‌و زبان قابل فهم آنها صحبت کنیم. 6️⃣برای این کار، اصل را بر «گفت و گوی اقناعی» با طرفداران بگذاریم. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir