eitaa logo
معارف الثقلین
103 دنبال‌کننده
127 عکس
377 ویدیو
31 فایل
بسم الله تعالی قال رسول الله صل الله علیه و آله إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حضرت رسول (ص) فرمود :عظیم ترین آیه ای که در قرآن واقع شده است آیت الکرسی است. هرکس آن را تلاوت نماید، حق تعالی دو فرشته مامور کند تا اعمال نیک او را در نامه ی عملش بنویسند و کارهای بد او را محو نمایند تا روز دیگر که آیت الکرسی را بخواند. ( خلاصه منهج الصادقین ج1 ص 155 )  ............................................
💟چند مورد از آثار و برکات وضو 1⃣ طولانی شدن عمر: هر چه می‌توانی بیشتر طاهر (با وضو) باش خداوند عمرت را زیادتر می‌کند. 📚 وسائل‏‌الشیعة، ج 1، ص 383 2⃣ از بین رفتن خشم خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى از شما به خشم آمد، وضو بگيرد. 📚 نهج الفصاحه ص 286 ، ح 660 3⃣ پاک شدن از گناهان اگـر بنـده ‏اى... در ابتداى وضويش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد همه اعضايش از گناهان پاك مى‏ شود. 📚 تفسير منتسب به امام حسن عسكرى عليه‏ السلام ص 521 4⃣ شب تا صبح در حال عبادت هر که با وضو به بستر رود، آن شب بشتر او به منزله مسجد اوست و اگر یادش آمد که وضو ندارد به همان رو انداز خود -هر چه می خواهد باشد- تیمم کند که اگر چنین کرد پیوسته در نماز و ذکر خداوند خواهد بود. 📚 تهذیب الاحکام، ج 2 ، ص 116 5⃣ اجر شهید پیامبر اکرم (ص) فرموند: فراوان وضو بگير تا خداوند عمر تو را زياد گرداند. اگر توانستى شب و روز با طهارت باشى اين كار را بكن ؛ زيرا اگر در حال طهارت بميرى، شهيد خواهى بود 📚 میزان الحکمه، ج ۱۳ 6⃣ اجر روزه داری پیامبر اکرم (ص) فرمودند كسى كه با طهارت بخوابد، همانند روزه دارِ شب زنده دار است 📚 میزان الحکمه، ج ۱۳
🌷تفسیر سوره توبه ۱۷🌷 مَا كَانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَسَاجِدَ اللَّهِ شَاهِدِينَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ ۚ أُولَٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَفِي النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ ﴿١٧﴾ 🌸و مشرکان در حالی که بر ضد خود به کفر [و انکار حقایق] گواهی می دهند صلاحیت آباد کردن مساجد خدا را ندارند؛ اینانند که اعمالشان تباه و بی اثر است و در آتش جاودانه اند. (۱۷) تفسیر: 🔹در بناى مساجد و بنيادهاى دينى و فرهنگى مسلمانان كفّار و مشركان اجازه دخالت‌ ندارند. 🔸 در ساخت و اداره‌ى مراكز و نهادهاى مقدّس پول نااهلان را نگيريد تا دخالت و افتخار و توقّع نداشته باشند. 🔹نه هر درآمدى مشروع است و نه هر مشاركتى ارزشمند. مبادا به عشقِ آبادانى مساجد كفّار در امور دينى نفوذ كنند. 🔸 كفر، سبب نابودى و فساد و بى‌ارزش شدن اعمال نيك كافران است. منبع: تفسیر نور
سوره : الرعد آيه : 18 لِلَّذِينَ ٱسْتَجَابُوا۟ لِرَبِّهِمُ ٱلْحُسْنَىٰ ۚ وَٱلَّذِينَ لَمْ يَسْتَجِيبُوا۟ لَهُۥ لَوْ أَنَّ لَهُم مَّا فِى ٱلْأَرْضِ جَمِيعًا وَمِثْلَهُۥ مَعَهُۥ لَٱفْتَدَوْا۟ بِهِۦٓ ۚ أُو۟لَٰٓئِكَ لَهُمْ سُوٓءُ ٱلْحِسَابِ وَمَأْوَىٰهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَبِئْسَ ٱلْمِهَادُ برای كسانی‌كه پروردگارشان را اجابت كردند نیكوترین (پاداش) است. ولی كسانی‌كه (دعوت) او را نپذیرفتند، اگر هر آنچه در زمین است و مانند آن را با آن داشته باشند، قطعاً حاضرند آن را (برای رها خود از عذاب) فدیه بدهند، آنانند كه برایشان حساب سختی است و جایگاهشان دوزخ است و چه بد جایگاهی است.
💢 مروری کوتاه بر آیات سوره اسراء ( آیات 34 ) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋 وَ لا تَقْرَبُوا مالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كانَ مَسْؤُلًا «34» 🦋🦋و به مال يتيم، جز به بهترين راه (كه به نفع يتيم باشد) نزديك نشويد، تا آنكه به حدّ بلوغ ورشدش برسد. (كه آنگاه اموالش را به او بر مى‌گردانيد) و به پيمان وفا كنيد، كه (در قيامت) از عهد و پيمان سؤال خواهد شد. 📝نکته ها👇 🔷كلمه‌ى «اشد» از «شد»، به گره محكم گفته مى‌شود و در اينجا منظور مرحله‌ى رشد يتيم و استحكام جسمى و روحى در حفظ اموالش مى‌باشد. 🔷قرآن درباره‌ى حفظ حقوق يتيم و مراعات حال او و رسيدگى و تكفّل امور يتيمان سفارش فراوان كرده است. ولى چون احتمال لغزش مالى و سوء استفاده كردن از اموال يتيمان بسيار است، لذا هشدار بيشترى لازم است، به گونه‌اى كه از نزديك شدن به آن نيز نهى شده و تصرّف ظالمانه در اموال يتيمان، خوردن آتش شمرده شده است. «1» 🔷وقتى اين آيه نازل شد، مسلمانان از حضور بر سر سفره‌ى ايتام كناره گرفتند و آنان رامنزوى ساختند. آيه‌ى ديگرى نازل شد كه مراد از نزديك نشدن، سوءاستفاده است، والّا افراد مصلح نبايد به بهانه‌ى تقوا، يتيمان را رها كنند. «وَ إِنْ تُخالِطُوهُمْ فَإِخْوانُكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ» «2» 🔷در حديث مى‌خوانيم: مراد از عهد و پيمانى كه مورد سؤال است، محبّت و دوستى و اطاعت از علىّ عليه السلام است. «3» 📖«1». نساء، 10. 📖«2». بقره، 220. 📚«3». بحار، ج 24، ص 187. 📚جلد 5 - صفحه 57 📝پیام ها🔰 🔶1- اسلام، پشتيبان محرومان، ضعيفان و يتيمان است. «لا تَقْرَبُوا مالَ الْيَتِيمِ» 🔶2- هر جا احتمال سوءاستفاده باشد، بايد بيشتر سفارش كرد. «1» «لا تَقْرَبُوا مالَ الْيَتِيمِ» 🔶3- جاذبه‌ى مال به قدرى زياد است كه نزديك شدن به آن هم گاهى گناه و حرمت را در پى دارد. «لا تَقْرَبُوا» 🔶4- كودكان، حقّ مالكيّت دارند. «مالَ الْيَتِيمِ» 🔶5- ارث يكى از اسباب مالكيّت است. «مالَ الْيَتِيمِ» 🔶6- تصرّف در مال يتيم مشروط به رعايت بالاترين و پرثمرترين شيوه‌هاست. (اگر منافع يتيم در گردش مال اوست، بايد آن را به كار انداخت، نه آنكه بى‌تفاوت ماند.) لا تَقْرَبُوا ... إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ‌ 🔶7- در تصميم‌گيرى‌هاى مالى، بايد منافع و مصالح يتيمان مراعات شود. «إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» 🔶8- تصرّف نابجا و حيف و ميل اموال يتيمان، ممنوع است. لا تَقْرَبُوا ... إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ‌ 🔶9- زمان واگذارى مال يتيم به خود او، وقتى است كه به بلوغ فكرى و اقتصادى و جسمى برسد. «حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ» 🔶10- به پيمان‌ها- هرچه و با هر كه باشد- وفادار باشيم. «أَوْفُوا بِالْعَهْدِ» 🔶 11- توجّه به مسئوليّت، انسان را از گناه باز مى‌دارد. «إِنَّ الْعَهْدَ كانَ مَسْؤُلًا» «1». به همين دليل، حضرت على عليه السلام در نهج البلاغه، در مورد رعايت حقوق اجير، كشاورز، زن ويتيم، سفارش بيشترى كرده است. مانند: «اللّه اللّه فى الايتام» نهج‌البلاغه، نامه 47. ------------------------------------------------- 📚 برگرفته از تفسیرنور ❤️🍃
💐مولا علی علیه السلام : چند چيز بنده را به رضوان خدا ميرساند: 🍃🌸استغفار زياد، 🍃🌸نرمی و 🍃🌸خوش اخلاقی 🍃🌸و صدقه زياد 📚بحار الأنوار.ج‏۷۵.ص۸۱
🔴دیدن عکس و فیلم مستهجن ✍از نظر علم و تجربه ثابت شده است که یکی از عوامل اصلی و ناخودآگاه تحریک و ترشح غدد و هورمونهای جنسی، نگاه است. نگاه به نامحرم هر چند اگر بدون قصد تلذّذ باشد عمل طبیعی و غریزی خود را انجام می دهد و زمینه تحریک شهوت انسان را در زمان نگاه یا بعد از آن ایجاد می کند. تحریک غریزه جنسی به گونه نامشروع نیز آثار شوم و نکبت بار فراوانی بر ابعاد مختلف انسان و جامعه بشری ایجاد می نماید. اسراف، انحراف و هدر رفتن نیروهای فکری ، اجتماعی و معنوی انسان، زمینه سازی سردی روابط خانوادگی (شخصی که خود را کنترل نمی کند با یک همسر ارضا نمی شود)، حالت حسرت و ناکامی، از دست دادن آرامش روانی، میل به گناه (لواط، زنا ، استمناء و….) و بالاخره گرایش به گناهان مختلف از جمله آثار سوء نگاه حرام است که در عرصه زندگی فردی، خانوادگی و اجتماع ظاهر می گردد. 🔅امام علی علیه السلام می فرماید چشم، پیش قراول دل، جلودار فتنه، دام شیطان و نگاه حرام سبب کاشتن بذر شهوت و نهال گناه (زنا و لواط و استمناء و …) است. 🔸نگاه به نامحرم باعث سختی زندگی و زیادی حسرت و افسوس است. 💠قرآن کریم در این مورد می فرماید: « قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ به مردان با ايمان بگو ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه اين براى آنان پاكيزه‏ تر است زيرا خدا به آنچه مى كنند آگاه است. 📚سوره آیه 30 🔺این گناه پیوند انسان با خدا را سست و در صورت استمرار، این پیوند را قطع و ایمان او را زایل می‌‌گرداند؛ غریزه جنسی انسان را به طور افراطی تحریک کرده؛ او را از فعالیت‌های مثبت انسانی بازداشته؛ به سمت ارتکاب فحشا و منکرات سوق می‌دهد. بدین وسیله انسانیت انسان که سرمایه وجودی انسان است را از او سلب می‌کند. 📜
هدایت شده از  معارف الثقلین
💠شیخ صدوق(رحمه الله علیه) در کتاب «مَن لایَحضُره الفقیه »این روایت عجیب و جالب را در پیشگویی زمان ما نقل نموده :  💎رَوَى الْأَصْبَغُ بْنُ نُبَاتَةَ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علی علیه السلام قَالَ: سَمِعْتُهُ یَقُولُ:«یَظْهَرُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ وَاقْتِرَابِ السَّاعَةِ - وَهُوَ شَرُّ الْأَزْمِنَةِ - نِسْوَةٌ کَاشِفَاتٌ عَارِیَاتٌ [کاسیاتٌ عاریاتٌ] مُتَبَرِّجَاتٌ، مِنَ الدِّینِ [خارجاتٌ ]، فِی الْفِتَنِ دَاخِلَاتٌ، مَائِلَاتٌ إِلَى الشَّهَوَاتِ،مُسْرِعَاتٌ إِلَى اللَّذَّاتِ، مُسْتَحِلَّاتٌ لِلْمُحَرَّمَاتِ، فِی جَهَنَّمَ خَالِدَاتٌ!»‏ ✍اَصبَغ بن نـُباتـَه روایت می کند از امیرالمؤمنین علی علیه السّلام که فرمود: 👌«در آخر الزّمان و نزدیک به زمان قیامت که بدترین زمانها است زنانى ظاهر می شوند که بى ‏حجاب و برهنه هستند (در نسخۀ بَدَل: کاسیاتٌ عاریاتٌ = در حالیکه لباس برتن دارند انگار برهنه هستند ) ، آرایش کنندگان و اظهار کنندگان زینتهایشان (متبرجات = تبرج کنندگان یعنی کسانی که زینتهای پنهان خودشان را مثل جواهرات و ... به دیگران نشان میدهند) ، اینها از دین خارج می شوند و در فتنه ها و آشوبها وارد می شوند ، به سوی شهوات و لذات جنسى تمایل دارند ، شتاب‏ کنندگان به سوى لَذّات و خوشگذرانی ها هستند و محرمات الهی را حلال می شمارند ، اینها در جهنم وارد می شوند و در آنجا جاویدان خواهند ماند»  📚فقیهُ مَن لا یَحضُرُهُ الفقیهُ، شیخ صدوق، ترجمۀ علی اکبر غفارى، ‏5/21، حدیث ش4374 🕋 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
💠داستانی از نهج البلاغه 💠ناله عقیل از آهن گداخته👇 🔹🔹فاطمه بنت اَسَد مادر حضرت علی (علیه السلام) چهار پسر داشت، که بین هر یک با دیگری، ده سال فاصله بود، به این ترتیب: طالب، عقیل، جعفر و علی (علیه السلام) . عقیل دومین پسر ابوطالب، مردی خوش فکر و حاضر جواب و شجاع بود و در جنگ صفین از رزمندگان سپاه علی (علیه السلام) به شمار می آمد، فرزندان و نوادگان عقیل، و در میان آنها به خصوص حضرت مسلم فرزند عقیل، همه از حامیان دین بودند و گروهی از آنها در کربلا در رکاب حسین بن علی (علیه السلام) به شهادت رسیدند.[1]. امام علی (علیه السلام) در خطبه ای می فرماید: «سوگند به خدا برادرم عقیل را دیدم که در زیر چنگال فقر و تهی دستی، دست و پا می زد تا آن جا که از من خواست از گندمی که از حقوق شما است به او ببخشم، در حالی که فرزندان او از شدت فقر، پریشان و غبارآلود دیدم، گویا صورت شان با نیل، سیاه شده بود، عقیل چند بار رفت و آمد کرد و مکرر در هر بار با حالت جانسوزی، خواسته اش را بازگو کرد من حرف های او را گوش می دادم، او گمان کرد که من دینم را می فروشم و از خواسته او اطاعت می کنم و از شیوه خود دست بر می دارم، در این موقع آهنی را داغ کردم و آن را به بدن عقیل نزدیک نمودم تا از آن درسی بگیرد، او پس از آن که حرارت آتش را احساس کرد، ناله ای همانند ناله بیماران کشید و نزدیک بود از حرارت آهن تفتیده بسوزد، به او گفتم: زنان در سوگ تو بنشینند ای عقیل! آیا از آتشی که انسان برای بازی خود، آن را گداخته است ناله می کنی، ولی مرا به سوی آتش می کشی که خداوند جبّار، آن را از خشم خود افروخته است، اتئنّ من الاذی ولا ائنّ من لظی؛ آیا تو از آزاری که مدت کوتاه است ناله می کنی و من از آتش افروخته و جاودانه دوزخ ناله نکشم؟.[2] پی نوشت: [1]. سیره ابن هشام، ج1، ص263؛ قاموس الرجال، ج6، ص311 به بعد. [2]. نگاه کنید به خطبه 224 نهج البلاغه
👕 لباس نو را اینگونه بپوشید، تا سبب برکت و نعمت شود در روایتی معتبر آمده است که امام صادق علیه السلام فرمودند: هرکس لباس نو ببُرد و ظرفی را پر از آب کند و سی و شش مرتبه سوره قدر بر آن بخواند و هر مرتبه که به آیه (تَنَزَّلُ الْمَلاَئِکَةُ) می‌رسد اندکی از آب را آرام بر پارچه بپاشد، سپس دو رکعت نماز بخواند و دعا کند و بگوید: "اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذی رَزَقَنی ما اَتَجَمَّلُ بِهِ فِی النّاسِ وَ اُواری بِهِ عَوْرَتی وَ اُصَلّی فِیهِ لِرَبِّی" ✍🏻 یعنی: سپاس مخصوص خداوندی است که چیزی (لباسی) روزی‌ام کرد که با آن بتوانم خود را در میان مردم زینت کنم و با آن خود را بپوشانم و در آن برای پروردگارم نماز بگذارم. سپس خداوند متعال را شکر کند، که با این عمل پیوسته در وفور نعمت باشد تا زمانی که لباس کهنه شود. 🌸 در روایتی صحیح می‌خوانیم که امام محمّد باقر علیه السلام، خواندن این دعا را به هنگام پوشیدن لباس نو سفارش کرد: "اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ ثَوْبَ یُمْنٍ وَ تُقی وَ بَرَکَةٍ، اَللّهُمَّ ارْزُقْنی فِیهِ حُسْنَ عِبادَتِکَ وَ عَمَلاً بِطاعَتِکَ وَ اَداءَ شُکْرِ نِعْمَتِکَ، اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذی کَسانی ما اُواری بِهِ عَوْرَتی وَ اَتَجَمَّلُ بِهِ فِی النَّاسِ." ✍🏻 یعنی: پروردگارا، این لباس نو را لباس مِیمنت و پرهیزگاری و برکت قرار ده. بار خدایا، پرستش نیکو و انجام دادن دستورهایت و ادای شکر نعمتت را در این لباس روزی‌ام کن. حمد و سپاس مخصوص خدایی است که لباسی به من عنایت کرد که خود را با آن بپوشانم و در میان مردم خود را زینت کنم. از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمودند: هرکس در ظرفی نو آب کند و بر آن سی و دو مرتبه سوره قدر بخواند و بر لباس نو بپاشد، با پوشیدن آن لباس همواره در وفور نعمت باشد تا وقتی که تاری از آن لباس باقی باشد. 🍃 در روایتی معتبر آمده است که: «حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله به أميرالمؤمنين علیه السلام فرمودند: هنگام پوشیدن لباس نو این دعا را بخوان: "اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی کَسانِی مِنَ اللِّباسِ ما اَتَجَمَّلُ بِهِ فِی النَّاسِ. اللّهُمَّ اجْعَلْها ثِیابَ بَرَکَةٍ، أَسْعی فِیها لِمَرْضاتِکَ وَ أَعْمُرُ فِیها مَساجِدَکَ" ✍🏻 يعنی: سپاس مخصوص خداوندی است که بر اندام من لباسی پوشاند که با آن در میان مردم خود را می‌آرایم. خدایا، آن را مایه برکت قرار ده تا در آن به سوی خشنودیت حرکت کنم و آباد کنم مساجد و محل عبادتت را. سپس فرمودند: هرکس این دعا را بخواند سپس لباس نو را بپوشد، خداوند او را می‌آمرزد. 💠 از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام روایت شده است که فرمودند: شایسته است هرکس لباس نو می‌پوشد، دست بر آن بکشد و بگوید: "اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذی کَسانِی ما أُوارِی بِهِ عَوْرَتِی وَ أَتَجَمَّلُ بِهِ فِی النَّاسِ وَ أَتَزَیَّنُ بِهِ بَیْنَهُم." ✍🏻 یعنی: حمد و سپاس مخصوص خداوندی است که لباسی بر اندام من پوشاند که به وسیله آن شرم‌گاهم را پنهان کنم و با آن خود را در میان مردم زینت دهم. در روایتی معتبر آمده است که امام رضا علیه السلام هرگاه می‌خواست لباس نو بپوشد، لباس‌ها را در طرف راست خود می‌نهاد و پس از پوشیدن لباس، ظرفی آب می‌طلبید و هر یک از سوره‌های توحید و کافرون و آیة الکرسی را ده مرتبه بر آن می‌خواند، سپس آب را بر لباس می‌پاشید و می‌فرمودند: هرکس چنین کند، همواره در وفور نعمت باشد تا وقتی که تار نخی از آن لباس باقی باشد. 📙 حلیة المتقین، علامه مجلسی رحمه الله، انتشارات امام علی علیه السلام، ص ٨٢، به نقل از: "الکافی و ثواب الأعمال و عيون أخبارالرضا علیه السلام." ✅ مؤمن موظف است تا حدی که برایش مقدور است، برای حفظ عزت و آبرویش در اجتماع، از لباس و منزل و مَرکب مناسب و پسندیده استفاده کند، و این خود نعمتی بزرگ محسوب می‌گردد، که روشن است باید در محدوده شرع مقدس باشد، یعنی به إسراف و تجمل و خودنمایی ختم‌ نشود؛ ژنده‌پوشی و فقرمحوری، محصول فکر است که به نام زهد و تقوا بر آن اصرار دارند، اما در مکتب اهل بیت علیهم السلام چنین نیست.
💎عن جابر بن عبد الله، قال: لقيت عمارا في بعض سكك المدينة، فسألته عن النبي (صلى الله عليه و آله)، فأخبر أنه في مسجده في ملأ من قومه، و أنه لما صلى الغداة أقبل علينا، فبينما نحن كذلك و قد بزغت الشمس، إذا أقبل علي بن أبي طالب (عليه السلام)، فقام إليه النبي (صلى الله عليه و آله)، و قبل بين عينيه، و أجلسه إلى جنبه حتى مست ركبتاه ركبتيه، ثم قال: «يا علي، قم للشمس فكلمها، فإنها تكلمك». فقام أهل المسجد، فقالوا: أ ترى الشمس تكلم عليا؟ و قال بعض: لا يزال يرفع خسيسة ابن عمه و ينوه باسمه؛ إذ خرج علي (عليه السلام) فقال للشمس: «كيف أصبحت، يا خلق الله؟» فقالت: بخير يا أخا رسول الله، يا أول يا آخر، يا ظاهر يا باطن، يا من هو بكل شي‏ء عليم. فرجع علي (عليه السلام) إلى النبي (صلى الله عليه و آله) [فتبسم النبي (صلى الله عليه و آله)] فقال: «يا علي، تخبرني أو أخبرك؟» فقال: «منك أحسن، يا رسول الله». فقال رسول الله (صلى الله عليه و آله): «أما قولها لك: يا أول، فأنت أول من آمن بالله، و قولها: يا آخر، فأنت آخر من تعاينني على مغسلي، و قولها: يا ظاهر، فأنت أول من يظهر على مخزون سري، و قولها: يا باطن، فأنت المستبطن لعلمي، و أما العليم بكل شي‏ء، فما أنزل الله تعالى علما من الحلال و الحرام و الفرائض و الأحكام و التنزيل و التأويل و الناسخ و المنسوخ و المحكم و المتشابه و المشكل إلا و أنت به عليم، و لو لا أن تقول فيك طائفة من أمتي ما قالت النصارى في عيسى، لقلت فيك مقالا لا تمر بملإ إلا أخذوا التراب من تحت قدميك يستشفون به. قال جابر: فلما فرغ عمار من حديثه، أقبل سلمان، فقال عمار: و هذا سلمان كان معنا، فحدثني سلمان كما حدثني عمار. ✍از جابر بن عبد الله انصاری نقل شده است که گفت: جناب عمار (رضی الله عنه) را در بعضی از کوچه های مدینه ملاقات کردم از او درباره پیامبر (صلی الله علیه و آله) پرسیدم؛ گفت که او در مسجدش در بین گروهی از قومش (مهاجرین) بوده و پس از نماز صبح به ما رو نموده (و صحبت می کرد)؛ اینگونه بود تا آفتاب طلوع کرد که علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) وارد شد! پس پیامبر (صلی الله علیه و آله) به پیشوازش رفت و بین دو چشمش را بوسید و حضرتش را در کنار (مقابل) خویش نشاند؛ به اندازه ای که دو زانویش به دو زانوی او میخورد! سپس فرمود: ای علی برخیز و با خورشید سخن بگو چرا که با تو سخن می گوید اهل مسجد نیز برخاستند. پس گفتند: به نظرتان خورشید با علی (صلوات الله علیه) سخن می گوید؟! عده ای (منافقین) گفتند: مدام جایگاه پسر عمویش را بالا می برد و نامش را پیش می کشد. زمانی که علی (صلوات الله علیه) خارج شد و به خورشید فرمود: چگونه صبح کردی؟ ای آفریده ی الله! خورشید پاسخ داد: به خیر ای برادر رسول الله ای اول ای آخر ای ظاهر ای باطن ای که بر هر چیزی دانایی پس علی به نزد پیامبر (صلی الله علیهما و آلهما) برگشت؛ در حالی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) لبخند میزد؛ فرمود: یاعلی! تو مرا خبر می دهی (از ماجرا) یا من بگویم؟! (امیر المومنین سلام الله علیه) فرمود: از جانب تو نیکوتر است ای رسول الله. پس رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: اینکه به تو گفت: ای اول،  پس تو اول کسی هستی که به الله ایمان آورد. اینکه به تو گفت: ای آخر، پس تو آخرین کسی هستی که مرا ( پس از شهادتم) روی مکان غسلم یاری میکنی! اینکه به تو گفت: ای ظاهر، پس تو اولین کسی هستی که برایت راز پنهان من آشکار شده است! اینکه به تو گفت: ای باطن، پس تو پوشانده شده برای علم من هستی و اما دانا به هر چیز! بدین معناست که الله متعال علمی را نازل ننموده است علمی از حلال و حرام و فرائض و احکام و تنزیل و تأويل و ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه و مشکل مگر اینکه تو بدان آگاه هستی! و اگر ترس از این نبود که درباره تو گروهی از امتم چیزی بگویند که نصاری (مسیحیان) راجع به عیسی گفتند ، کنون چیزی درباره ات می گفتم که بر گروهی عبور نمی کردی مگر اینکه جهت شفا گرفتن، خاک زیر قدم های مبارکت را بر گیرند! جابر گوید : عمار تا گفتن این حدیثش را به پایان برد سلمان آمد؛ عمار گفت: این سلمان هم با ما بود. سلمان نیز مانند عمار همین حدیث را برایم بازگفت! 📚تفسیر البرهان، ج‏5، ص: 280 📚مدينة المعاجز، ج‏1، ص: 214 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏41، ص: 181