💠 #اولین نمازی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اقامه فرمود:
📌 سند: عَنْهُ(احمد بن محمد بن خالد البرقی) عَنْ أَبِيهِ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ
🔅 عنْهُ بِهَذَا الْإِسْنَادِ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ أَصْحَابَ الدَّهْرِ يَقُولُونَ «كَيْفَ صَارَتِ الصَّلَاةُ رَكْعَةً وَ سَجْدَتَيْنِ وَ لَمْ تَكُنْ رَكْعَتَيْنِ وَ سَجْدَتَيْنِ؟»
🔹 فقَالَ إِذَا سَأَلْتَ عَنْ شَيْءٍ فَفَرِّغْ قَلْبَكَ لِفَهْمِهِ
🔹 إنَّ النَّاسَ يَزْعُمُونَ أَنَّ أَوَّلَ صَلَاةٍ صَلَّاهَا رَسُولُ اللَّهِ ص صَلَّاهَا فِي الْأَرْضِ أَتَاهُ جَبْرَئِيلُ بِهَا وَ كَذَبُوا
🔹 أنَّ أَوَّلَ صَلَاةٍ صَلَّاهَا فِي السَّمَاءِ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مُقَابِلَ عَرْشِهِ جَلَّ جَلَالُهُ أَوْحَى إِلَيْهِ وَ أَمَرَهُ أَنْ يَدْنُوَ مِنْ صَادٍ فَيَتَوَضَّأَ وَ قَالَ أَسْبِغْ وُضُوءَكَ وَ طَهِّرْ مَسَاجِدَكَ وَ صَلِّ لِرَبِّكَ
🔹 قلْتُ لَهُ وَ مَا الصَّادُ؟ قَالَ «عَيْنٌ تَحْتَ رُكْنٍ مِنْ أَرْكَانِ الْعَرْشِ أُعِدَّتْ لِمُحَمَّدٍ ص» ثُمَّ قَرَأَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع «ص وَ الْقُرْآنِ ذِي الذِّكْرِ»
🔹 فتَوَضَّأَ مِنْهَا وَ أَسْبَغَ وُضُوءَهُ ثُمَّ اسْتَقْبَلَ عَرْشَ الرَّحْمَنِ فَقَامَ قَائِماً فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ بِافْتِتَاحِ الصَّلَاةِ فَفَعَلَ
🔹 ثمَّ أَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ وَ أَمَرَهُ أَنْ يَقْرَأَهَا
🔹ثمَّ أَوْحَى إِلَيْهِ أَنِ «اقْرَأْ يَا مُحَمَّدُ نَسَبَ رَبِّكَ» فَقَرَأَ «قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ اللّٰهُ الصَّمَدُ» ثُمَّ أَمْسَكَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَنْهُ الْقَوْلَ فَقَرَأَ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنْ تِلْقَاءِ نَفْسِهِ «اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْأَحَدُ الصَّمَدُ »
🔹 ثمَّ أَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنِ «اقْرَأْ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ» فَقَرَأَ وَ أَمْسَكَ اللَّهُ عَنْهُ الْقَوْلَ فَقَرَأَ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنْ تِلْقَاءِ نَفْسِهِ «كَذَلِكَ اللَّهُ رَبُّنَا»
🔹 فلَمَّا قَالَ ذَلِكَ أَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنِ اسْتَوِ قَائِماً لِرَبِّكَ يَا مُحَمَّدُ وَ انْحَرْ فَاسْتَوَى وَ نَصَبَ نَفْسَهُ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ
🔹 فأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنِ اسْجُدْ لِرَبِّكَ فَخَرَّ سَاجِداً
🔹 فأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنِ اسْتَوِ جَالِساً يَا مُحَمَّدُ فَفَعَلَ فَلَمَّا رَفَعَ رَأْسَهُ مِنْ أَوَّلِ السَّجْدَةِ تَجَلَّى لَهُ رَبُّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَخَرَّ سَاجِداً مِنْ تِلْقَاءِ نَفْسِهِ لَا لِأَمْرِ رَبِّهِ
🔹فجَرَى ذَلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله
📌 المحاسن ج2 ص 373
@maarejj
لطف مراقبه و حسن مراقبه.mp3
4.65M
🔈🔈#بشنوید
💠توصیه های کاربردی برای حل مشکل #برنامه_ریزی
🔰 استاد علی فرحانی
♨️ تفاوت #مراقبه، لطف مراقبه و حسن مراقبه
🔻 #روش صحیح محاسبه در برنامه ریزی علمی و غیر علمی
🔻 #محاسبه انسان را به مراقبه می کشاند
#استاد_فرحانی
#هدایت_تحصیلی
#اخلاق
@maarejj
هدایت شده از المرسلات
♨️ محاسبه مراقبه می آورد و مراقبه، حضور و حضور، فتوح به دنبال دارد
☘ حضرت استاد علامه حسن زاده (دام عزه) به محاسبه خیلی عنایت داشتند و بر آن تاکید می ورزیدند. روزی در محفل درس فرمودند:
☘ عزیزان! خودتان را حساب کنید تا مصداق "یدخلون الجنه یرزقون فیها بغیر حساب" باشید، از بدیها استغفار کنید و از خوبیها حمد کنید، که محاسبه مراقبه می آورد و مراقبه، حضور و حضور، فتوح به دنبال دارد.
📚 صراط سلوک، ص49
#اخلاق_و_عرفان
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@fater290
هدایت شده از فقه الخمینی
#تقریر| اشکال محقق خویی به مشهور در موضوع له امر و نهی/ بخش اول
✍مقرر: حجت الاسلام محمد مهدی مقدسی
🔰برگرفته از درس خارج استاد آیت الله فرحانی
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🔺در مسئله وضع و دلالت، محقق خویی قائل به «تعهد» است. یعنی واضع متعهد می شود که هرگاه خواست معنای خاصی را به مخاطب تفهیم نماید فلان لفظ خاص را استعمال کند. ( موسوعة الامام الخویی، ج43، ص48 )
🔺با توجه به این توضیح، محقق خویی در اقسام دلالت سه نوع دلالت را بیان می کنند:
1⃣دلالت تصوری: رابطه بین لفظ و معنا
2⃣دلالت تفهیمی: این دلالت همان ظهور یا دلالت تصدیقی نوع اول (مراد استعمالی) در اصطلاح مشهور است. در نگاه ایشان این دلالت و ظهور تابع وضع نیست؛ بلکه از آنجا که مخاطب می داند که متکلم مریدی این الفاظ را برای افاده معنا به کار برده است؛ چون متکلم متعهد است که هنگام تفهیم معنا فلان لفظ خاص را به کار ببرد، آن کلام برای مخاطب در آن معنا ظهور پیدا می کند.
3⃣دلالت تصدیقی: نوع سوم دلالت که محقق خویی بیان می کنند همان دلالت تصدیقی مراد جدی در لسان مشهور است که ایشان تنها این قسم را دلالت تصدیقی می دانند.
🔺محقق خویی در توضیح این بخش، از اصل تطابق اراده جدی و اراده استعمالی استفاده می کنند. یعنی وقتی متکلم مریدی قصد تفهیم این معنا را دارد و این الفاظ را به کار برده این الفاظ، ظهور در معنا دارد و اصل این است که این ظهور، مطابق با اراده جدی متکلم است، مگر اینکه قرینه ای بر خلافش اقامه شود. (موسوعة الامام الخویی، ج43، ص115)
🔺بنابراین، بر اساس مبنای محقق خویی، دلالت وضعی همان «دلالت تفهیمی» است؛ زیرا حقیقت وضع تعهد است و این تعهد در دلالت تفهیمی وجود دارد.
🔺اشکال محقق خویی به دیدگاه مشهور این است که بنابر مبنای مشهور که وضع را «جعل اللفظ فی مقابل المعنی» می داند هم دلالت تصدیقی نوع اول، دلالت وضعی است نه دلالت تصوری؛ زیرا وضع اعتبار است و اعتبار هم تابع غرض معتبر است. غرض از «جعل لفظ در مقابل معنی» تفهیم و تفهم بوده است و وضع جایی محقق می شود که قصد تفهیم و تفهم وجود داشته باشد. این قصد در دلالت تفهیمیه وجود دارد نه در دلالت تصوری.
🔺لذا طبق توضیح محقق خویی چه در مسلک ایشان و چه در مسلک مشهور «اراده متکلم» در وضع دخالت دارد. در مبنای ایشان، اراده «رکن وضع» و در مبنای مشهور «غایت وضع» است. (موسوعة الامام الخویی، ج43، ص117)
🔺مرحوم مظفر در مسئله وضع همان مبنای مشهور را می پذیرد و وضع را اعتباری می داند؛ ولی در بحث دلالت، اشکال محقق خویی به مشهور را وارد می داند و معتقد است دلالت تنها هنگامی محقق می شود که متکلم اراده تفهیم معنا را داشته باشد. تفاوت فرمایش ایشان با محقق خویی این است که محقق خویی دلالت وضعیه را تابع اراده استعمالی می داند و آقای مظفر آن را تابع اراده جدی می داند. (اصول الفقه، بوستان کتاب، ص36 - - ص 492 )
🔺بنابر توضیح فوق، تقریر شهید صدر از بیان محقق خویی در اشکال به مشهور درباره «موضوع له امر و نهی» صحیح نیست. محقق خویی در بحث موضوع له امر و نهی به مشهور اینگونه اشکال می گیرند که «صحیح نیست که بگوییم موضوع له امر و نهی بعث و زجر است. بلکه چون داعی متکلم ایجاد بعث و زجر واقعی است صیغه معنایی دارد که وقتی در آن معنا استعمال می شود بعث و زجر واقعی محقق می شود؛ لذا صیغه یکی از مصادیق بعث و زجر است؛ حال اگر داعی و انگیزه ایجاد بعث و زجر باشد مفید بعث و زجر است؛ ولی اگر داعی و انگیزه بعث و زجر نباشد، استعمال صیغه مفید بعث و زجر نیست و گاهی در تهدید و تعجیز و ... به کار می رود. ( موسوعة الامام الخویی، ج45، ص274)
🔺شهید صدر می فرمایند: «این اشکال محقق خویی به مشهور بنابر مبنای ایشان در وضع و مسلک تعهد وارد است و بنابر مبنای مشهور در وضع این اشکال وارد نیست. لذا در مبنای مشهور (که قائل به مسلک تعهد نیست) یک بعث تکوینی از شنیدن لفظ در مرحله دلالت تصوری به ذهن می آید و یک بعث تکوینی نیز از ظاهر حال متکلم در مرحله دلالت تصدیقی به ذهن می آید. آنچه مشهور می خواهد در موضوع له امر و نهی بگوید در مرحله دلالت تصوری است؛ در حالی که اشکال محقق خویی درباره دلالت تصدیقی است و این اشکال تنها در صورتی مرحله دلالت تصوری را شامل می شود که «مسلک تعهد» را بپذیریم و در غیر اینصورت با توجه به مبنای مشهور در وضع، اشکال ایشان وارد نیست.» ( بحوث فی علم الاصول، ج3 ص12 )
🔺ولی حق این است که بیان شهید صدر در توضیح فرمایش محقق خویی صحیح نیست؛ زیرا بحث محقق خویی در همان فضای مشهور است و اشکال ایشان هم به داعی است و «داعی» اراده جدی است و ارتباطی به وضع و اراده استعمالی ندارد.
🔺اشکال دیگری که به فرمایش شهید صدر وارد است این است که ایشان در توضیح حرف مشهور می فرمایند: «نظر مشهور این است که موضوع له امر و نهی بعث و زجر تکوینی است». ولی این تقریر از حرف مشهور صحیح نیست؛ زیرا مشهور موضوع له را نسبت بعثیه می داند و این الزاما به معنای بعث تکوینی نیست.
🔺کسانی که می گویند: «موضوع له حکم عقل بعث واقعی است»، بعث واقعی الزاما به معنای بعث تکوینی نیست؛ بلکه منظورشان این است که حیث لفظ مهم نیست و به هر طریقی که احراز شود داعی مولا بعث بوده است حکم عقل پا می گیرد.
📌این تقریر در جلسه کارگاه اجتهاد (مشاوره علمی) ۹۸۱۱/۳۰ با حضور استاد فرحانی، ارائه شده است.
#تقریر #کارگاه_اجتهاد #اصول
@fegh_alkhomeini
✅ دعاى رؤيت هلال ماه رجب:
مرحوم سيّد بن طاووس- رحمه اللَّه- براى #رؤيت هلال ماه رجب، #سه دعا يادآور شده است كه در اين جا به ذكر يكى از آنها اكتفا نموده و به نكات آن اشاره خواهيم كرد.
🔻 «اللَّهُمَّ، بارِكَ لَنا فِى رَجَبٍ وَ شَعْبانَ، وَ بَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ، وَ أَعِنّا عَلَى الصِّيامِ وَ الْقِيامِ وَ حِفْظِ اللِّسانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ، وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنا مِنْهُ الجُوعَ وَ الْعَطَشَ.»
🔻خداوندا، ماه رجب و شعبان را بر ما مبارك گردان و ما را به ماه رمضان برسان و بر روزه دارى، #شبخيزى، حفظ #زبان و پوشيدن #چشم، يارى ده و بهره ما را از آن، فقط گرسنگى و تشنگى قرار مده.
🔸دقّت در اين دعا، خوانندگان را متوجه نكاتى مىسازد كه در ذيل، به آنها اشاره مىشود:
1️⃣ تلاش و تقاضاى مبارك قرار گرفتن ماه رجب و شعبان براى شخص و موفقيت ورود به ماه رمضان.
در اين مورد، #اوّلًا بايد توجه نمود مبارك شدن آن دو ماه چه معنايى دارد و #ثانياً آن موفقيت چه اثرى براى درك ماه رمضان دارد؟
🔹رؤيت هلال و شروع ماه رجب و شعبان، وقتى براى مؤمن مبارك خواهد بود كه پيش از آن، با #توبه نصوح و #استغفار و #نورانيّت تمام وارد آن شود.
🔻 امّا اين كه آن دو ماه چگونه براى اهل ايمان مبارك مىشود؟ مىتوان گفت اين امر با تكميل ايمان آنان صورت مىپذيرد، البتّه براى هريك از مؤمنين به اعتبار #ظرفيت و آمادگى خود او و در اين موقعيّت است كه هر كس مىتواند (به قدر كسب نورانيّت از آن دو ماه) از ماه #رمضان كسب موفقيت و بهرهمندى نمايد.
2️⃣ درباره توفیق ماه رمضان .....
3️⃣ درخواست كمك از خداوند براى روزه و قيام شب و حفظ زبان و چشم در ماه رمضان ...
4️⃣ اين كه در ميان تمام اعضاء، تنها از خداوند، استعانت بر حفظ زبان و چشم شده است ....
📌 نور هدایت ج5، ص7
#ماه_رجب
#توبه
#اخلاق
#آیت_الله_پهلوانی
@maarejj
💠 معنای صحیح #مبارزه_فرهنگی / معنای «باقر العلم الاولین»
🔰 امام خامنه ای
♨️ #مبارزه_فرهنگی فقط نشستن و از احکام اسلام چیزهایی را بیان کردن بدون یک جهت گیری، بدون یک سمت گیری انقلابی و مبارزی نیست، این مبارزه نیست. بلکه مبارزه فرهنگی این است که سعی کنند #ذهنیت مردم را و #فرهنگ حاکم بر ذهنهای مردم را عوض کنند، تا راه را برای حکومت الهی هموار کنند و راه را بر حکومت طاغوتی و شیطانی ببندد و #امام_باقر علیه السلام این کار را شروع کرد.
🔅 #باقرالعلم_الاولین یعنی این؛ حضرت شکافنده حقایق قرآنی و دانشهای اسلامی بود. واقعا قرآن را برای مردم تبیین می کرد. لذا بود که هر کسی که نفس امام باقر عليه الصلاة والسلام به او می خورد و او وابسته نبود، سر سپرده نبود، سرش در آخور جایی بند نبود، این یقینا نسبت به وضع حاکمیت زمان، نظرش برمی گشت.
🔅 لذا بسیاری از مردمی که افراد متوسطی هم بودند در زمان امام باقر علیه السلام گرایش پیدا کردند به مکتب اهل بیت، به مکتب امامت، به همان چیزی که در عرف رایج امروز ما به او #تشیع گفته میشود.
🔅 #تشیع یعنی این؛ یعنی پیروی از مکتب اهل بیت برای ایجاد #حاکمیت حقیقی اسلام، برای اعلای حقیقی کلمه قرآن و برای روشن کردن و پیاده کردن معارف قرآنی در میان مردم.
🔅 هرکسی که امام باقر علیه السلام با او ارتباط پیدا می کرد و مطالب را به او می گفت #ذهنیت او تغییر پیدا می کرد و عوض می شد. این کار اول امام باقر علیه السلام بود که یک کار بسیار مهم و اساسی بود و بیشترین کار امام باقر عليه الصلاة والسلام هم این بود.
📌 انسان 250 ساله / ص233
#امام_باقر
#مبارزه_فرهنگی
#انسان_250ساله
@maarejj
ravesh tahsil.mp3
6.18M
💠 دو سبک رایج که علما در جمع بندی علوم دارند
🔰 استاد علی فرحانی
1️⃣ روش اول: شروع از مطلب ما/تحقیق میدانی/ جمع بندی / تولید نظام فکری جدید/ افاده و تدریس (#الگوی_تحصیل)
2️⃣ روش دوم: تحقیق و جمع بندی اولیه/ کار میدانی و جمع بندی در ضمن تدریس (#الگوی_تدریس)
✅ لوازم هر یک از این روش ها
🔴 حضرت امام (ره) و علامه طباطبائی با روش اول در علوم وارد می شدند.
#استاد_علی_فرحانی
#روش_تحصیل
@maarejj
🔅 وهذا المنزل من منازل العمر للسالك إلى الله تعالى ، له شأن عظيم ، وفضل كثير ، فيه ليلة من #ليالي_القدر ، وقد ولد مولود فيه وعد الله به النصر لكلّ مظلوم من أوليائه ، وأنبيائه وأصفيائه ، مذ هبط أبونا آدم على نبيّنا وآله وعليه السلام على الأرض ، وأن يملأ به الأرض قسطاً وعدلاً ، بعدما ملئت ظلماً وجوراً ، على ما يأتي تفصيله في محلّه .
🔅 وكفى في شأنه أنّه شهر رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم ، وقال فيه : «شعبان شهري ، رحم الله من أعانني على شهري» ومن عرف منزلة هذه الدعوة العظمى ، فلا بدّ أن يكون اهتمامه في اشتمالها عليه ودخوله فيها
🔅 و #مناجاته الشعبانية معروفة وهي مناجاة عزيزة على أهلها يحبّونها ، ويستأنسون بشعبان لأجلها ، بل ينظرون و #يشتاقون لمجيء شعبان وفيها علوم جمّة في كيفيّة معاملة العبيد مع الله جلّ جلاله ، وبيان وجوه الأدب في طريق معرفة حقّ السؤال ، الدعاء والاستغفار ، من الله جل جلاله ، و #استدلالات لطيفة تليق بمقام العبودية ، لاستحكام مقام الرجاء ، المناسب لحال المناجاة ، ودلالات صريحة واضحة في معنى #لقاء_الله وقربه والنظر إليه ، ترفع شبهات السالكين وشكوك المنكرين ، ووحشة المرتابين ، وإشارة إلى معرفة النفس وأنّها طريق معرفة الربّ على ما فَسّرَ بعض فقراته شخص جليل من اهل المعرفة .
📌 المراقبات/ مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
#اخلاق
@maarejj
🔆 ماه رمضان تالار ضیافت الهی است / ماه شعبان دالان و دهلیز ماه رمضان است
🔰 امام خامنه ای
🔻ماه رمضان تالار #ضیافت الهی است؛ یک تالار عظیم که اگر کسی وارد آن تالار شد و به خود فرصت داد و #همت کرد که از آنچه در آنجا خدای متعال آماده کرده، به خودش بهرهیی برساند، بهرهی فراوانی خواهد برد که آن بهره در ماه شوال و ماههای دیگرِ سال نیست؛ فقط #مخصوص ماه رمضان است.
🔆 انواع و اقسام ضیافتهای الهی: رحمت الهی، عزت الهی، توفیق الهی، قرب الهی، استغنای ناشی از تفضل الهی، رزق مادی، رزق معنوی، همه در ماه رمضان است؛ اینها را سر سفرهی ماه رمضان گذاشتهاند. بعضیها میآیند و به این سفره نگاه نمیکنند و از وسط این سفره و اشیاء آن عبور میکنند و میروند و هیچی هم گیرشان نمیآید؛ بعضیها یک چیز مختصری برمیدارند؛ یک روزهیی میگیریم ما؛ یک مختصرکی، یک چیزی؛ اما بعضیها نه، حسابی مینشینند سر این سفره و از رحمت الهی کیسهی خودشان را پُر میکنند؛ عزت میخواهند، دنیا میخواهند، آخرت میخواهند؛ رفع گرفتاری میخواهند، گشایش در زندگی میخواهند، استغنای طبع میخواهند، صفات و خُلق حسنه میخواهند؛ هرچه میخواهند، برای خودشان و برای دیگران برمیدارند.
🔆 برای اینکه انسان بتواند وقتی وارد این تالار شد، چشمش باز باشد، غافل نشود، دچار گیجی و گولی نشود که سرش را بیندازد پایین و از این در وارد شود و از آن در بیرون برود؛ نگاهی به دوروبر کند و استفادهیی ببرد و برای اینکه این آمادگی در من و شما پیدا شود، این ماه رجب و #شعبان را قرار دادهاند؛ رجب یکجور، شعبان یکجور دیگر. رجب، بیشتر ماه نماز است؛ شعبان، بیشتر ماه دعا و روزه است؛ این مناجات شعبانیه را ببینید.
🔻 من یک وقتی از امام (رضواناللهعلیه) پرسیدم در این دعاهای مأثوری که وجود دارد، شما کدام دعا را بیشتر از همه خوشتان میآید و دوست دارید. فرمودند: #دعای_کمیل و #مناجات_شعبانیه. اتفاقاً هر دو دعا هم مال ماه شعبان است؛
🔹 دعای کمیل که میدانید اصلاً ورود اصلیاش مال شب #نیمهی_شعبان است، مناجات شعبانیه هم که از ائمه نقل شده، متعلق به ماه شعبان است. لحن این دو دعا به هم نزدیک است؛ هر دو #عاشقانه است. در مناجات شعبانیه: «و ان ادخلتنی النّار اعملت اهلها انّی احبّک»؛ جهنم هم که من را ببری، فریاد میکشم تو را دوست دارم. و در دعای کمیل: «لان ترکتنی ناطقا لاضجّن الیک بین اهلها ضجیج الاملین و لاصرخنّ الیک صراخ المستصرخین و لابکینّ بکاء الفاقدین»؛ اگر به من در جهنم اجازه بدهی و نطق را از من نگیری، فریاد میکشم؛ فریادِ امیدواران، فریادِ دلدادگان و فریادِ دلباختگان را
#امام_خامنه_ای
#ضیافت_الله
#مناجات_شعبانیه
@maarejj
هدایت شده از معارج
خلاصه نظریه حصه.mp3
9.31M
🔊🔊 #بشنوید
💠 خلاصه نظریه #«حصّه» محقق عراقی و تطبیق آن بر بحث #متعلق اوامر و نواهی
🔰 استاد علی فرحانی
🔻 خلاصه ای از دیدگاه محقق عراقی درباره حصّه و وجود الطبیعی
🔹 طرح مسئله حصه در عبارات #آخوند خراسانی با استدلالی غیر از استدلال محقق عراقی
🔹 اصولیون با وجود اینکه این نظریه را انکار کرده اند «من حیث لایشعر» از آن استفاده می کنند.
🔹 تاثیر این دیدگاه در بخش های مختلف علم اصول و تطبیق آن بر مسئله متعلق اوامر و نواهی
#استاد_علی_فرحانی
#اصول
#محقق_عراقی
@maaerjj
اهمیت آشنایی با نظر مشهور در یک علم.mp3
553.4K
🔊🔊#بشنوید
💠 اهمیت توجه به آراء گذشتگان در تحصیل علم
🔰 استاد علی فرحانی
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔻 علم روی دوش گذشتگان سوار است
🔻 مشکل آموزشی کتاب هایی مانند #حلقات و #آموزش_فلسفه برای طلاب مبتدی
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
#استاد_علی_فرحانی
#روش_تحصیل
#اصول_فقه
@maaerjj
منطق و تقویت ذهن.mp3
3.83M
🔊🔊 #بشنوید
🔰 استاد فرحانی
🔹 ضرورت تقویت ذهن با منطق
🔹 اهمیت منطقی شدن ذهن قبل از ورود به علوم
🔹 نسبت معرفت شناسی و منطق
🔹 روش تحصیل الموجز و اصول مظفر
#استاد_علی_فرحانی
#روش_تحصیل
#منطق
#طلبه_موفق
@fater290
@maarejj
معارج
🔊🔊 #بشنوید 🔰 استاد فرحانی 🔹 ضرورت تقویت ذهن با منطق 🔹 اهمیت منطقی شدن ذهن قبل از ورود به علوم 🔹
📝 #یادداشت
🔻 این صوت یکی از صوت های مجموعه #طلبه_موفق است که در کانال فاطر منتشر شده است.
⚠️ توصیه می کنم حتما حتما این صوت را بشنوید.
🔺 استاد در این صوت نکات ارزشمندی درباره #علم_منطق و #روش_تحصیل بیان می کنند.
🔴 بنده در این #یادداشت به مناسبت مطالبی که استاد در این صوت بیان می کنند دو نکته مهم را تذکر می دهم:
1️⃣ #نکته_اول
♨️ بسیاری از دوستانی که با استاد فرحانی آشنا می شوند همیشه این سوال برای آنها مطرح است که «سبک شروع از #مطلب_ما چگونه است؟»
🔹 این صوت بخشی از جلسه هفتاد و سوم اصول مظفر بخش اول (پایه پنجم) است. استاد در بخش اول این صوت به مناسب مسئله #اعتبارات_ماهیت بحث بسیار ارزشمندی درباره #ماده و #جهت بیان می کنند.
🔻 در این بحث استاد به صورت کاربردی، سبک شروع از #مطلب_ما را در این موضوع پیاده می کنند. ایشان با پرسش و پاسخ ها و بررسی جوانب و لوازم مسئله #ماده و #جهت و تفاوت این دو، نشان می دهند که برای فهم چیستی ماده و جهت صرفا به تعریف آن ها نمی توان بسنده کرد و لازم است با بررسی جوانب مختلف آن، شناخت صحیحی از این مفهوم و ابعادش حاصل شود.
🔻پس از شناخت جوانب مختلف این مسئله، ثمرات و کاربردهای صحیح آن نیز روشن می گردد.
🔻براساس این تبیین، بسیاری از ابهاماتی که در «مطلب هل» و «مطلب لم»، (هستی و چرایی) مسائل وجود دارد، از عدم فهم صحیح چیستی آن مسئله نشأت می گیرد. لذا مسئله #ماده و #جهت که در ذهن بسیاری از طلبه ها بحثی بی ثمر است، پس از فهم صحیح آن ثمراتش آشکار می شود.
#یادداشت
#روش_تحصیل
#منطق
@maarejj
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
👆👆👆👆
📝 #یادداشت
2️⃣ #نکته_دوم
🔰 استاد در این صوت درمورد اهمیت یادگیری علم منطق و ضرورت نظام بخشی ذهن به وسیله قواعد منطق نکات ارزشمندی را بیان می کنند و تاکید می کنند که #حتما #حتما قبل از اینکه ذهن از مطالب اصولی و فلسفی و ... پر شود باید ابتدا به وسیلۀ قوانین منطق آن را خط کشی و دسته بندی کرد، در غیر اینصورت کسی که در ضمن تحصیل این علوم بخواهد منطق را یاد بگیرد به #مغالطات زیادی دچار خواهد شد.
🤔 یکی از سؤالاتی که بسیاری از دوستان مطرح می کنند این است که ما چگونه این توانایی را به دست بیاوریم؟؟ غالبا تدریس های موجود منطق این ملکه را ایجاد نمی کند و استاد هم صوت کامل و با کیفیتی از منطق ندارند. پس چه باید کرد؟؟
🔆 پاسخی که به ذهن بنده می رسد و پس از گفتگوهای متعدد، به نظرم می رسد که نظر استاد فرحانی نیز همین مطلب باشد این است که:
✅ از جهت سیر منطقیِ رشد علمی، باید ابتدا تسلط بر گزاره ها و قواعد منطقی حاصل شود و سپس حرکت در مسیر رشد علمی صورت گیرد.
🔰 ولی با توجه به شرایط موجود، راه کار دیگری نیز وجود دارد که استاد نیز در این صوت به آن اشاره ای می کنند.
برای توضیح این راه کار مقدمه ای عرض می کنم:
#مقدمه
یادگیری علم منطق دو بخش دارد:
➖ تسلط و شناخت صحیح گزاره ها و محتوای علم منطق
➖ یادگیری و ملکه شدن استعمال و به کاربردن این علم در سیر اکتسابات علمی
♨️ عزیزانی که تصمیم دارند با سیر علمی استاد فرحانی کار علمی خود را آغاز کنند، ولی مشکل منطق دارند، باید توجه کنند که استاد در ضمن تدریس #الموجز، #اصول_مظفر و #بدایه_الحکمه علاوه بر اینکه مقدار زیادی از گزاره های منطقی را به مناسبت های مختلف تبیین کرده اند، به صورت عملیاتی شیوه استعمال و به کارگیری قوانین منطقی را در این کتب به طلبه یاد می دهند.
♨️ اگر شخصی از ابتدای الموجز مباحث استاد را پیگیری کند و با رعایت #آداب_استماع_صوت تقریرهای منظمی از دروس الموجز و اصول مظفر داشته باشد، لازم است مباحثی را که استاد در موضوعات ذیل بیان می کنند مشخص و جدا نماید:
☑️ #روش_تحصیل_علم
☑️ توضیحات درباره سازمان و کاربرد علم منطق
☑️ توضیحات درباره یکی از مباحث و گزاره علم منطق
☑️ توضیحات در مسئله #حقیقت و #اعتبار
علاوه بر این عناوین و عناوین مشابه، لازم است در هر بحث به سبک ورود در بحث و بررسی جوانب مختلف آن دقت نماید.
🔅 با این کار می تواند پس از استماع صوت های #اصول_مظفر مطالب گردآوری شده را دسته بندی و جمع بندی کند.
♨️ استاد در تدریس کتاب #بدایه_الحکمه با کنترل دقیق ذهن طلاب، گزاره های فلسفی را در چارچوب دقیق ضوابط منطقی ارائه می دهند و اگر سرمایه ای که در الموجز و اصول مظفر برای طلبه فراهم شده را به همراه داشته باشد، #ذهن_منطقی وی شکل می گیرد و در مسائل گوناگون، می تواند براساس ضوابط منطقی حرکت کند و در موارد بسیاری به صورت ناخودآگاه به عدم رعایت ضوابط منطقی واکنش نشان می دهد.
✅ پس از تحصیل فلسفه، طلبه می تواند با ملکه ای که به دست آورده است، به صورت پژوهشی، علم منطق را در قالب پروژه های تحقیقاتی جمع بندی نهایی کند.
#یادداشت
#روش_تحصیل
#منطق
@maarejj